Melayu Bersuara Di Tuduh RACIST Tapi Bila Cina Dan India Tidak Mengapa.

Sunday, August 22, 2010


Sebelum Berkusa PIJAK Selepas Berkuasa???

Perkembangan rasis yang makin menarik. Seorang Pengetua Sekolah Menengah Kebangsaan Tunku Abdul Rahman Putra, Kulai, Puan Siti Inshah Mansor didakwa membuat kenyataan rasis dengan mengatakan murid Cina sebagai pendatang(ada yang mengatakan balik ke China) dan murid India yang memakai gelang sebagai seperti anjing.

Sebanyak 17 laporan polis telah dibuat dan beliau bakal didakwa di bawah Seksyen 504 Kanun Keseksaan, membawa hukuman penjara dua tahun atau denda atau kedua-duanya sekali. Lim Kit Siang mendesak beliau dipecat, Chua minta beliau di tukar kepada kerja-kerja kurang penting sahaja.

Ini satu lagi episod yang memalukan. Rasis, atas nama apapun memang wajar diselar. Isunya adalah bagaimana sesuatu golongan itu memainkan sentimen dan menuntut 'keadilan'.

Apabila Namewee menghina Negaraku, Islam dan bahasa Melayu, Lim Kit Siang berlembut dan sedikit mempertahankan pemuda berusia 24 tahun itu. Namewee juga memprovokasi kemarahan orang Melayu tetapi kerana dia Cina pejuang keadilan seperti Lim Kit Siang tidak minta dia dihukum dengan keras. Dua tindakkan rasis, dua penilaian berbeza, dua spin yang berbeza dan dituntut 'keadilan' yang berbeza.

Selepas beberapa bulan, Kerajaan Malaysia sendiri sudah melupakan tindakkan tidak patriotik Namewee, apa lagi orang Melayu. Sepatutnya beliau dilucutkan kerakyatannya. Tapi itulah 'keadilan' orang Melayu, suka menghukum bangsa sendiri untuk memuaskan hati kaum lain.


Datuk Ahmad Ismail juga menjadi mangsa 'polisi' ini. Beliau digantung selama 3 tahun dari memegang jawatan sebagai Ketua Bahagian UMNO Bukit Bendera kerana membuat kenyataan berdasarkan fakta kaum Cina keturunan pendatang. Aneh, UMNO dari Presiden hingga ke Ketua Pemuda tidak menuntut apa-apa tindakkan kepada Presiden MCA baru-baru ini selepas Chua minta dihapuskan kuota 30% ekuiti bumiputera.

Hanya Timbalan Presiden, Tan Sri Muhyidin Yasin 'berbalas pantun' dengan Chua, tapi selepas itu tidak ada 'suara keras' dari UMNO. Pergerakan Pemuda lebih berminat mendesak kerajaan menghukum Siti Inshah dari bangkit mempertahankan Timbalan Presidennya.

Datuk Nasir Safar didesak untuk meletakkan jawatan kerana membuat kenyataan yang juga rasis. Pemimpin HINDRAF yang memburuk-burukkan nama baik Malaysia tidak pula ditarik kewarganegaraannya. Dua kesalahan, hanya Melayu perlu dihukum. Ultra kiasu tidak akan puas. Saya mengesyaki mereka akan menuntut lebih banyak 'darah' Melayu yang dilabelkan rasis hingga Melayu dalam ketakutan. Rasis memang menjijikkan, tetapi hukuman yang double standard yang saya persoalkan.

Melayu lain hanya diam, kerana mudah lupa. Cina dan India mempunyai ingatan yang lama. Peristiwa Siti Inshah ini akan menjadi 'modal' mereka hingga ratusan tahun nanti, Percayalah.

Kenapa kalau Melayu bersuara kita dituduh rasis dan macam-macam lagi. Tatapi Cina dan India bersuara tidak mengapa??? Apa ni? Mana adil macam ini. Orang Melayu sudah puas mengalah dan Melayu tidak akan mengalah lagi!

Ramai dari kita tidak tahu tentang kematian seorang pekerja UMNO bernama Kasim bin Omar telah dibunuh oleh orang Cina dari Parti Buruh pada 24 April, iaitu tidak sampai sebulan sebelum 13 Mei. Allahyarham juga telah disimbah mukanya dengan cat merah. Pemimpin UMNO mengkebumikan beliau secara senyap-senyap kerana bimbang berlaku rusuhan kaum. Rusuhan tetap berlaku pada 13 Mei 1969 apabila Parti DAP dan Gerakan menang dan keterlaluan menghina Melayu.

Saya rasa tidak ramai orang Melayu yang mengingati Allahyarham. Mari kita baca Al Fatihah buat beliau. Baca juga talkin untuk kuasa Melayu yang kian terhakis, malap dan bakal berkubur.

Al Fatihah.
Sumber Blogg Tan Tri Buana
&
Blogg Sengat Sayang

Psssttt...Apakah orang Melayu masih tidak jelas lagi???

JOIN FACEBOOK SOKONG PUAN HAJAH SITI
KLIK DI SINI
Sokong Cikgu Puan Hajah Siti Mangsa Politik

Promosikan Juga Halaman Anda

PAS ITU MELAYU
UMNO ITU ISLAM

ANWAR AL-JUBURI HARUS BERTAUBAT

16 comments:

sri tribuana August 22, 2010 at 5:06 PM  

Salam Papa Gomo,

Artikel ini saya yang tulis dalam blog Sri tri Buana. Ini link penuhnya: http://sribuana.blogspot.com/2010/08/hukuman-untuk-rasis-hanya-melayu.html

mungkin sengat sayang lupa nak nyatakan dia ambil dari mana, tolong perbetulkan sumber saudara.

Terima kasih

GOMO August 22, 2010 at 5:12 PM  

tq bro....kawan perbetulkan sekarang juga

Bini Gomo Cina August 22, 2010 at 5:27 PM  

Gomo bodoh ...dan skrg nak pebodohkan orang pulak...haha..parti2 Barisan Najis memang parti diasaskan utk kaum2 semuanya..nak tarik sokongan kaum masing2 mestilah purak2 kata mengata antara satu sama lain...cina kata kat melayu,melayu marah...melayu umno kata kat cina,cina marah..melayu umno kutuk india,india marah dan begitulah seterusnya takkan aman sampai kiamat kalau BN ni wujud atas mukabumi ciptaan Allah swt ni..

vinnan koling babi,  August 22, 2010 at 5:28 PM  

UMNO ka PAS ka PKR Ka wajib memerangi BABI TONYOK yang tamak..

soal yang dulu lupakan..yg sekarang ni babi makin gemok dan suka menyondol..

vinnan koling babi,  August 22, 2010 at 5:30 PM  

UMNO ka PAS ka PKR Ka wajib memerangi BABI TONYOK yang tamak..

soal yang dulu lupakan..yg sekarang ni babi makin gemok dan suka menyondol..

kerana pendatang kafir yg memulakan api & mereka wajib diperangi, JIHAD

pendukung perlembagaan,  August 22, 2010 at 6:16 PM  

kalau betul2 nk perjuangkan hak dan kedudukan istimewa bumiputera, org melayu sepatutnya bersatu dan mengajak sekali org asli, bumiputera sabah dan sarawak dlm hal ini..jika semua bumiputera bersatu tanpa mengira bangsa dan agama, cina dan india mesti tidak berani nk mempertikaikan hak2 tersebut spt yg termaktub dlm perlembagaan...

xordy August 22, 2010 at 6:27 PM  

so apa cadangannya? halau cina dari malaysia? buat ethnic cleansing? macam indonesia pernah buat? and look what's happen to indonesia now? nak jadi macam indonesia ke? bersyukur la. hidup sama2.

Anonymous,  August 22, 2010 at 6:30 PM  

Aku rasa memang tak wajar bila gurubesar tersebut nak dibicarakan dan dihukum penjara kerana statement yang ringan macam tu. Lagipun cikgu ni bukan penjenayah. Pengorbanan dan jasa cikgu ni selama bertahun2 hanya dinilai dengan sedikit keterlanjuran bahasanya. Itu pun aku rasa berlaku disebabkan murid2 sekolah sekarang ni memang menguji kesabaran guru2.

Pengajaran yang aku dapat ialah... BANGSA ASING DINEGARA TIADA KEKUATAN EMOSIONAL, MUDAH TERUSIK DENGAN KATA2.

Anonymous,  August 22, 2010 at 6:49 PM  

Makbapak budak2 tu mengada2 dan memanjakan sangat anak2 mereka. Esok budak2 tu besar...orang cakap apa pun tak boleh. Patutnya makbapak budak2 tu kuatkan semangat dan keyakinan diri anak2 mereka!!!!

Anonymous,  August 23, 2010 at 9:41 AM  

tgk la mainan cina kapiaq ni..klu org kita ckp skit(walaupun betul), depa tibai kaw2..skang ada lg mangsa depa(org kita) nk dijadikan mangsa kt sg petani...tp bila depa perkauman..apa depa kt? tuan2 pun taw kan...hal kecik la, keadilan...fakta la...
apa kata kita bersatu keluarkan kenyataan yg sama dgn pengetua2 tu...mcm yg selalu depa bt kt kita...try tgk reaksi depa....

Anonymous,  August 23, 2010 at 9:44 AM  

WAHAI ANTI UMNO: aq nak tanya kau,kau ad x kat tempat kejadian????
kalau kau x de kat situ x payah nak berlagak pandai ey...aq ulang balik kata2 pengetua 2( pelajar2 cina boleh balik cina ataupon fong yuu ) kau nak tau x perkataan sebenarye ape??sini aq bagi tau dengan kau..
kata pengetua( pelajar2 cina kamu boleh balik ke negara china tp boleh ke kamu diterima menjaadi warganegara China ataupun kame berpindah ke sekolah fong yuu?? ini bermakna setiap warganegara malaysia haruslah meletakkan kesetian dan kepercayaan kepada negara malaysia dan mereka perlulah setia juga dengan sekolah mereka bukan nya fong yuu..
dah faham ke sekarang,wahai anti umno???dyorang kata diaorang ni rakyat malaysia,tp bila lagu negaraku berkumandang dyorang x nyayi pon,bercakap ade la,ketawa ad la, 2 ke rakyat malaysia?bila lagu kemerdekaan dinyayikan dan mereka diberikan bendera jalur gemilang mereka tidak kibarkan pon,menyayi ape tah lagi,rakyat malaysia ke 2!!! aq nak tanya kau??ni la masaalah nyer kalau orang yang x faham bahasa melayu..
macam kau ni la anti umno!!!

KERIS MELAYU

Anonymous,  August 23, 2010 at 9:46 AM  

tahniah cikgu siti...
jgn bimbang, kami sokong penuh kenyataan anda walau diputar belit bagaimana sekalipun....:-)knp bila melayu buat je, rasis? tp bila bangsa lain buat...hm..tuan2 pun taw kan...

Anonymous,  August 23, 2010 at 9:47 AM  

ni suma mainan cina kapiaq. ada satu lagi yg jd mangsa kt sg petani. klu kena kt diorg, diorg tibai kaw2. rasis la...abis bersatu cina2 ni semua...tp bila kena kt kita...ada yg sokong, ada yg maki hamun...hm, malangnya...jom kita bersatu sokong cikgu2 ni...mcm cina2 buat kt kita...tunjukkan ppaduan kt,biar diorg mati kutu...cikgu2 ni, kuatkn semanagt, jg tunduk dgn tekana cina2 lahanat ni...

hangkedee August 23, 2010 at 10:49 AM  

Biasa lah lidah pemakan Babi.jangan terikut spt kawe kite.ikut sampai lubang jubur

Anonymous,  August 23, 2010 at 4:32 PM  

aku masih tidak memahami apbila org Melayu sendiri menuduh bukan2 kpd cgu Siti. Padahal cgu Siti ialah MELAYU dan ISLAM. Mungkin org mengutuk cgu Siti ialah keturunan anak sial dan x da agama

gomokote August 25, 2010 at 4:54 PM  

nak aram bodo gilaa...
gomo dan mamak mamandanya...
bini sdiri cina duk kutuk xigt..

nak aram si najis sembang 1malaysia
hangpa nak aram suma duk sembang rasis lagu mana ni...
adui la nak aram toi...

Post a Comment

Lu nak tulis apa lu tulis lah. Tapi jika ada sebarang komen yang lu tulis yang mana boleh di dakwa maka lu jawap sendiri di Mahkamah. Gua empunya Blogg tak tanggung. He he he

Snipet

  © Blogger template On The Road by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP