PANAS - The Real Story 13 Mei 1969

Tuesday, August 24, 2010


13 mei 1969 - the truth

Sumber rujukan: analisis jebat must die dan buku tulisan Tunku Abdul Rahman
olahan semula oleh dozzvader.blogspot.com


ok la..tentu ramai yang tahu sekarang yang DAP dan RPK sekarang sedang memutar sejarah dengan berbohong tentang apa yang sebenarnya berlaku pada 13 mei 1969 iaitu rusuhan kaum terburuk antara 2 kaum majoriti terbesar di Malaysia. paling latest aku ada terbaca yang pihak DAP mengatakan bahawa UMNO ( maksud mereka orang melayu la tu) yang memulakan rusuhan tersebut. Bukti yang mereka rujuk ialah dari buku tulisan Dr Kua Kia Soong yang bertajuk "Declasiffied Documents On The Malaysian Riots 1969". buku tersebut menyatakan bahawa :
  1. Tun Abdul Razak merancang rusuhan 13 mei tersebut untuk merampas kuasa dari Tunku Abdul Rahman.
  2. Datuk Harun Idris mengetuai pemuda Umno untuk memulakan serangan terhadap kaum cina tanpa sebarang provokasi.
  3. Rusuhan itu bukan dicetuskan oleh Pembangkang yang Rasis dan gerakan subversif komunis.
Tapi ada perkara yang secara terang-terangan tidak diceritakan. Ini la part yang aku nak ceritakan kat korang semua agar kita sama-sama tahu dan tidak tertipu dengan penipuan hebat dari para sosialis dan komunis yang sedang berusaha menjatuhkan bangsa kita secara senyap.


Sedikit sejarah tentang perselisihan kaum di Malaysia sebelum 13 Mei :
  1. Untuk melindungi Malaya dari kebangkitan komunis,Kerajaan telah menjalankan usaha untuk merekrut orang cina untuk menyertai pasukan polis. Dari tahun 1949 hingga 1951 (3 tahun),Usaha kerajaan untuk menarik penyertaan orang cina gagal. Hanya 200 belia cina yang mendaftar secara sukarela. Bila National Service atau Khidmat Negara diperkenal pada tahun 1950, ramai orang Cina dan India mencari jalan untuk meninggalkan Malaya.
Lebih dari 10,000 orang cina lari ke China untuk mengelak dari dipanggil untuk berkhidmat. Ini menambahkan perasaan tidak puas hati dikalangan orang melayu hingga Sir Henry Gurney memberi komen " Perasaan tidak puashati dari komuniti bukan cina semakin bertambah kerana orang cina seperti tidak mahu membantu. mereka hidup selesa dan hidup hanya untuk membuat wang.."


Walaubagaimanapun, masih terdapat juga warga cina yang patriotik yang tinggal dan menjalankan tanggungjawab dengan membantu berjuang mempertahankan negara dari komunis. Mereka adalah antara wira negara kita yang berani. Tidak seperti kebanyakan opportunis rasis yang cabut lari bila keadaan negara susah dan pada masa yang sama mengutuk Malaysia dari luar.

2. Rusuhan kaum di Pulau Pinang pada 2 Januari,1957 menyebabkan 4 kematian dan 48 cedera. Kejadian berlaku pada hari pengisytiharaan Georgetown kepada status Bandar oleh kerajaan British. Kejadian bermula setelah masyarakat cina yang menyambut hari tersebut tersalah anggap kepada orang melayu yang sedang sama-sama memerhati sambutan tersebut. Ketibaan pasukan polis dengan cepat telah mengelak rusuhan merebak keseluruh negeri.


3. Pada May 1959, satu lagi rusuhan tercetus diantara melayu-cina yang berlaku di Pulau Pangkor. Konfrontasi antara samseng melayu dan kongsi-gelap cina menyebabkan rumah penempatan terbakar dan 2 melayu terbunuh dan 8 cedera.Pihak cina mengalami 1 kematian dan 2 belia tercedera. Perintah berkurung seluruh pulau dikenakan untuk beberapa hari disebabkan rusuhan kaum tersebut.


4. Di Bukit Mertajam sekitar tahun 1964, seorang melayu dan seorang cina terbunuh kerana perselisihan kecil. Beberapa ramai tercedera. Ia bermula bila seorang pekerja pasar telah dipukul dengan cangkul oleh seorang remaja cina berusia 15 tahun yang menjual sayur dipasar tersebut. Dari kejadian tersebut, berlaku serangan kecil di sana-sini dan rumah-rumah dibakar ketika pekerja pasar tersebut cuba membuat laporan kepejabat daerah. Akhirnya perintah berkurung dikenakan untuk mengelakkan rusuhan berlanjutan.


5. Pada tahun 1967 ketika matawang disusut nilai, elemen komunis didalam Parti Buruh memulakan 'Hartal' (menutup kedai tanda protes) pada 19 November untuk mengekspoitasi isu berkenaan dalam propaganda anti-susut nilai. Mereka memilih Pulau Pinang sebagai sasaran kerna situasi sensitif perkauman di pulau tersebut. Ini kerana ketegangan kaum sudah ada sejak 10 tahun (dari rusuhan kaum yang pertama 10 tahun sebelum). Orang melayu yang tidak tahu menahu tentang 'Hartal' telah diserang secara kejam oleh kongsi gelap ahli Pembangkang yang berbangsa cina yang menyebabkan kematian dan kecederaan dimana beberapa rumah dan kereta dibakar. nota : ada blogger pro pembangkang menyeru dilancarkan 'HARTAL' untuk menyatakan perasaan tidak puas hati terhadap ISA. Apakah agenda beliau?!

Tunku mengaitkan -


“The communists however, never left us alone. If they couldn’t carry out open aggression they at least carried out intensive and extensive acts of subversion. In 1967, we had to adjust our currency to meet our financial exigency, and so we devalued very slightly our currency – so slightly that nobody noticed. But in Penang the Socialist Front, an opposition party somewhat hostile to the Alliance Government, declared a hartal (closing of shops as mark of protest or sorrow)…


So when they declared the hartal the gangsters and thugs took it upon themselves to start trouble, and attacked the harmless Malay people whom they regarded as the favoured children of the Government. In fact these Malays were ignorant shoppers who knew nothing valuation or devaluation of our currency, and they were taken completely by surprise.”


Tunku menulis tersebut pada tahun 1980. Beliau menulis pendapat beliau di dalam kolum mingguan beliau di The Star. Ini kemudianya dikumpul dan dijadikan buku 'Political Awakening'. Keratan diatas khususnya telah menunjukan penipuan Kua Kia Soong yang mengatakan Tunku Abdul Rahman telah berhenti menyalahkan komunis terhadap krisis tersebut.


6. Pada Jun 1968, kekacauan perkauman meletus bila 11 anggota PKM dan 2 melayu telah dijatuhkan hukuman mati kerana membantu Soekarno menceroboh Johor sewaktu zaman Konfrantasi Malaysia-Indonesia. Ketika hukuman bunuh kerana khianat terhadap negara hendak dijalankan, MP BATU, Dr Tan Chee Koon dari Parti Buruh telah membuat rayuan terhadap hukuman tersebut. Beliau telah mendapatkan sokongan dari komuniti cina yang pro komunis dan berusaha membakar semangat perkauman orang cina yang lain. Sementara itu, di luar pagar penjara Pudu dan di sepanjang jalan menghala ke penjara Pudu (sekarang Jalan Sultan ISmail dan Jalan Pudu), mereka berdemonstrasi secara ganas dengan membaling botol dan batu kearah kereta dan menghalang pergerakan lalulintas dijalan-jalan yang sibuk.


7. Serangan paling ganas dari Parti Pembangkang berlaku pada 24 April, 1969 ; 2 minggu sebelum Pilihanraya Umum yang paling bersejarah. Seorang pekerja UMNO bernama Kassim bin Omar telah dibunuh dengan kejam semasa dari perjalanan pulang dari pusat kempen oleh ahli Parti Buruh yang berbangsa cina. Ditelah dibelasah seperti binatang dan dibunuh di tepi jalan besar dan cat merah disapukan ke muka mayat beliau. Pembunuhan tanpa sebab dan sengaja itu telah mengahantar satu isyarat kepada kerajaan. Parti Pembangkang telah menjadi pembunuh politik (political murderers).


Sifat rasis mereka yang tinggi telah merasa darah dan mereka mahukan darah lagi. Mereka dengan sesuka hati telah membunuh seorang melayu yang tidak bersalah tanpa sebarang provokasi hanya kerana ingin membuktikan kekuatan politik mereka. Ketegangan perkauman melonjak ke tahap serius tapi pertumpahan darah telah dapat dielakkan disaat akhir setelah ketua-ketua UMNO mengarahkan mayat encik Kassim dikebumikan dengan segera secara senyap dan ditanam dengan penghormatan sebagai wira. Ketua UMNO ketika itu begitu sensitif dengan perasaan awam dan dikatakan terlalu bertolak ansur terhadap puak cina Chauvinist dan Rasis.


Cuba kita fikir, apa persamaan kekacauan yang berlaku dahulu dengan cara kekacauan yang cuba dicetus oleh DAP sekarang? Banyak persamaan bukan? Dari segi motif, hanya satu. Perjuangan mereka hanya untuk orang cina yang Rasis yang amat benci dengan orang Melayu.


PERKARA YANG DISOROK OLEH PEMBANGKANG DAP:



En Kassim bin Omar, seorang pekerja UMNO telah dibunuh dengan kejam pada 26 April di Pulau Pinang oleh belia parti buruh ketika beliau hendak pulang kerumah selepas membantu kempen pilihanraya dan disimbah cat merah dan ditulis perkataan 'Jangan keluar mengundi'. Provokasi melampau dari Pembangkang. AL-fatihah untuk beliau.(sila klik gambar)


Perarakan pengkebumian seorang 'Pejuang' cina bersama-sama logo Parti Buruh pada 9 mei 1969 bersama-sama banner berbaur perkauman dan komunisma yang melencong jauh hingga ke Kampung Baru. (sila Klik Gambar)




slogan-slogan berunsur provokasi dan cacian perkauman terhadap orang melayu yang memerhati di tepi jalan (sila klik Gambar)

slogan yang menjadi bukti bahawa Pembangkang memang bersekongkol dengan Komunis dan Rasis Extremis. (Sila Klik Gambar)


Itu baru perarakan kematian seorang bangsa cina yang melencong jauh hingga masuk ke kawasan penempatan melayu dan mencaci dan memaki orang melayu hingga maghrib. Orang Melayu masih bersabar walaupun hati mula terbakar dengan perangai golongan cina Rasis Chauvinist yang didokong oleh Parti Buruh dan DAP.


Pada 12 Mei, perarakan kemenangan oleh Parti Gerakan dan DAP pula memenuhi jalan-jalan utama di Ibukota. Seperti biasa, jeritan dan slogan perkauman terutama slogan anti-melayu menjadi pilihan mereka. Orang Melayu masih bersabar.


Perarakan kemenangan oleh DAP dan Gerakan (sila Klik Gambar)


Seperti
kelaziman juga perarakan mereka sekali lagi telah melencong dan
memasuki kawasan penempatan melayu dan cercaan dilemparkan secara
terus-menerus. Orang Melayu masih bersabar.


antara provokasi penyokong Gerakan dan DAP (Sila Klik Gambar)


Mesej terakhir pembangkang sebelum tragedi tercetus (sila Klik Gambar)


Ejekan terakhir (Sila Klik Gambar)


Tragedi bermula. Aku lampirkan keratan dari buku Tunku.

Bab X

Mabok "Kemenangan"

Muka
87 ... Sebagaimana yang telah saya sebutkan di-atas tadi, keputusan2
pilehanraya pada kali ini telah memeranjatkan semua pehak parti2
politik. Saya perchaya mereka yang se-habis terperanjat sa-kali ia-lah
DAP dan parti baru Gerakan di-atas kejayaan2 yang mereka sendiri tidak
sangka. Mereka terus merasa sombong dan bongkak.
Dengan
kelakuan sombong yang mereka tunjokkan itu, maka tidak-lah boleh hendak
disalahkan jika pelawat2 dari luar negeri menyangka bahawa parti2
itu-lah yang telah memenangi pilehanraya2 itu pada keselurohan-nya.
Parti2 itu dengan tidak berlengah2 lagi mengatorkan perayaan2 menyambut
'kemenangan' mereka.

Pada
pagi Ithnin, 12hb Mei, Dr Tan Chee Khoon yang telah memenangi kerusi
dalam kawasan Batu, Selangor dengan kelebehan undi yang besar, telah
meminta kebenaran Polis untok mengadakan satu perarakan kemenangan oleh
anggota2 Parti Gerakan-nya. Satu permit telah di-keluarkan dengan sharat
perarakan itu melalui jalan2 yang telah di-setujui oleh polis. DAP pula
telah membuat keputusan hendak mengadakan perarakan pada hari esok-nya,
hari Thalatha, 13hb Mei dengan tidak mendapatkan kebenaran polis.
Chadangan ini tidak di-teruskan. DAP telah champor sama dalam perarakan
Gerakan.

Muka
90 ...Sa-telah perarakan yang berlesen itu tamat, perarakan2 haram yang
penoh dengan perbuatan dan kelakuan biadab dan samseng telah di-adakan.
Mereka telah melanggar perentah2 polis, dan melalui jalan2 yang tidak
di-beri kebenaran sa-hingga menggendalakan lalu lintas. Perasaan gila
kemenangan telah memunchak dan tidak terkawal lagi, dan pehak Komunis
pasti pula mengambil kesempatan menghasut dan menghangatkan perasaan
mereka. Orang2 yang menang pilehanraya itu telah membuat satu kekhilapan
yang besar, sa-kali pun mungkin mereka tidak bertanggong-jawab atas
kejadian itu.

Perarakan
haram ini telah masok ka-Jalan Campbell dan Jalan Hale, ia-itu jalan2
menghala masok ka-Kampong Baharu di-mana tiga puloh ribu orang2 Melayu
telah hidup dengan rukun damai dalam kawasan mereka sendiri yang
terletak di-tengah2 bandar Kuala Lumpur dari semenjak bertahun2. Jalan
Hale ia-lah sa-batang jalan besar di-Kampong Baharu. Di-sapanjang2 jalan
itu mereka telah bertempek sorak, dan apakala mereka berada di-kawasan
orang2 Melayu itu, mereka telah mengejek2 dan menunjokkan kebesaran
mereka untok menaikkan perasaan marah orang2 Melayu.

Bab XI Api Menyala Malam

Muka 98

...
Dia (KSU sulit Tunku) telah memberitahu saya bahawa Umno akan
mengadakan satu perarakan untok merayakan kemenangan parti, dan mereka
yang akan mengambil bahagian akan berhimpun di-rumah Menteri Besar
Selangor, Dato' Harun bin Haji Idris di-Jalan Raja Muda.

Muka 99

...
Tunjok2 perasaan yang di-lakukan oleh Gerakan pada 12hb Mei bukan
sahaja telah menimbulkan perasaan marah orang2 Melayu bahkan juga telah
menyakitkan hati mereka. Saya sendiri bimbang perarakan yang akan
di-adakan oleh Umno itu mungkin membawa kapada kekachauan.

Muka 100

...
Dalam masa kami (Tunku dan Tun Sambathan) melanjutkan perbualan2 itu,
satu panggilan talipon telah di-terima pada jam 6.45 petang, meyatakan
bahawa satu kejadian yang ngeri telah berlaku di-Jalan Raja Muda dalam
mana beberapa orang China telah di-serang.

Muka 101

Tidak
lama kemudian, Enche' Mansor, Ketua Lalu Lintas Polis Kuala Lumpur, dan
satu dua orang lagi telah datang berjumpa saya dan memberitahu bahawa
beberapa kejadian pembunohan telah berlaku. Bandar Kuala Lumpur terus
di-letakkan di-bawah perentah berkurong mulai 7.00 petang. Pasokan2
Keselamatan telah keluar mengawal dan ashkar2 telah di-panggil untok
membantu.

Muka 106

...
Kuala Lumpur telah menjadi satu bandar yang terang dengan api
kebakaran2 dan dapat di-lihat dengan jelas daripada rumah saya yang
terletak di-atas bukit. Ini-lah satu pandangan yang sangat meyedehkan
dan saya tidak sangka saya akan menyaksikan kejadian yang saperti itu
sa-masa hayat saya. Api yang menjilat bangunan itu telah menghanguskan
segala usaha2 saya dalam beberapa tahun yang lepas untok menjadikan
Malaysia sa-bagai sa-buah negara yang bahagia dan aman, dan juga
menghanchorkan impian saya hendak menjadi Perdana Menteri yang sa-habis2
bahagia sa-kali di-dalam dunia.

Muka 109

...
Ketika mereka sedang berhimpun di-halaman rumah Dato' Harun, tiba2
perkhabaran telah di-terima yang menyatakan bahawa orang2 China telah
menyerang orang2 Melayu di-Setapak, kira2 satu atau dua batu hala
ka-Utara, sa-masa orang2 Melayu itu sedang dalam perjalanan hendak
mengabil bahagian dalam perarakan yang akan bergerak dari Jalan Raja
Muda. Perkhabaran itu segera menaikkan berang orang2 Melayu yang sedang
berhimpun, dan mereka terus mengamok dengan tidak dapat di-kawal lagi.
Dua orang China yang melalui jalan itu dengan menonggang motosikal telah
di-serang dan di-bunoh. Dengan itu bermula-lah rusohan 13hb Mei yang
meletuskan kekachauan yang belum pernah berlaku saperti-nya dalam
sejarah Malaysia.















Tidak lupa juga ingin aku nyatakan, Jika DAP,Gerakan dan Parti Buruh berusaha

memburukan imej melayu dan Umno dimata masyarakat cina ketika itu, PAS

adalah petualang yang memburukkan imej melayu Umno dan Islam Umno dimata

orang melayu sendiri. Mereka juga secara tidak langsung menjadi ejen

menghancur bangsa dan negara dengan membuat pakatan rahsia dengan DAP.

Itu adalah fakta. Jika ada orang PAS yang tidak percaya, silalah rujuk

kemana-mana perpustakaan dan carilah topik berkenaan 13 Mei yang ditulis

oleh pejuang negara. Kalau bukak harakah atau buku tulisan penulis pro

komunis memang sampai kiamat takan jumpa punya.


Sebenarnya banyaklagi perbuatan keji DAP dan Parti Buruh menghina bangsa aku ketika itu

yang aku tak nak tulis di sini kerana aku terlalu marah terhadap

kezaliman mereka. Aku bukan rasis tapi aku tetap akan marah jika bangsa

aku dihina dan diperlakukan sedemikian rupa. Buat kalian yang membaca,

hayatilah sejarah agar sejarah itu tidak berulang. Semoga Allah

melindungi kita semua dari bangsat-bangsat negara ini. amin.

Tatap dan renungi gambar terakhir diatas. Pilihan ditangan anda.

Sumber Blogg Aku Bukan Hero

Psssttt....Apa Lu Orang Fikir? Lu Fikirlah Lah Sendiri....

PAS ITU MELAYU
UMNO ITU ISLAM

ANWAR AL-JUBURI HARUS BERTAUBAT

Read more...

Snipet

  © Blogger template On The Road by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP