HAMPEH - SPRM,KDN,KPDN,PDRM Di Butakan Penyeludup Gula Di Tebedu Sarawak

Thursday, February 10, 2011



Gula, sana sini gula. Gula Habis, gula naik harga, Kurang gula, lebih gula dan macam macam hal berkenaan Gula ni yang kalau nak di bukukan mengenai Gula memang cukup satu buku.

Gomo menghargai peranan dan tanggungjawap kerajaan Barisan Nasional yang memberikan SUBSIDI Gula kepada Rakyat Malaysia walaupun sudah ramai yang sebenarnya mampu untuk membeli Gula dalam kehidupan seharian ini.

Malah jika di tanya mengenai para pengguna Gula ini mereka tidak merasakan harga Gula yang ada ini merupakan satu bebanan malah mereka mampu membeli nya sampai berpaket paket. Namun demikian menjadi satu Kemaraahan buat mereka para pengguna ini iaitu Rakyat apabila Bekalan Gula tiada di pasaran.

Apabila bekalan Gula terputus maka di sinilah timbulnya kemaraahan Rakyat yang di tambah pula dengan hasutan Pakatan Pembangkang mengapi apikan yang Kerajaan BN Salah kerana menyebabkan kehabisan Gula di Pasaran.

Gomo melihat dalam konteks ini peranan dalam mengawal penjualan Gula perlu di lakukan dengan lebih efektif yang mana pengkuatkuasaan dalam mencegah mereka yang terbabit dalam penyeludupan dan penyembuyiaan Gula ini perlu di perhebat.

Dalam artikel ini Gomo ingin SEKALI LAGI bertanyakan kepada pihak berkuasa mengenai aktiviti penyeludupan Gula dan Beras yang berlaku di pintu Masuk TEBEDU Sarawak.

Untuk makluman pada bulan December 2010 Gomo sudah mengeluarkan artikel berkenaan penyeludupan Gula dan Beras di Pintu Masuk Tebedu Sarawak ini. KLIK DI SINI. Dan semalam Gomo di hubungi rakan dari Tebedu Sarawak yang menyatakan Kegiatan Penyeludupan Gula dan Beras di pintu masuk sempadan tersebut masih lagi berjalan seperti biasa seolah olah para Pengkuatkuasa buta mata dengan aktiviti yang di lakukan oleh para penyeludup.


KLIK IMEJ

Hari ini Gomo keluarkan Salinan Surat Rasmi yang yang di hantar dari Pejabat Timbalan menteri Di Jabatan Perdana Menteri kepada Dato Sri Haji Abu Kasim Ketua Pesuruhjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM)

Dalam surat ini jelas menunjukkan satu Sindikit Penyeludupan Gula dan Beras di maklumkan dari Pejabat Perdana Menteri kepada Pihak SPRM bagi menjalankan Siasatan dan susulan mengenai kes berkenaan.

Surat yang di lampirkan ini juga jelas menunjukkan ianya telah di hantar pada tarikh 24 November 2010. Emmm sekarang dah Bulan Febuary 2011 yang mana sekitar 2 bulan lebih pekara mengenai penyeludupan Gula dan Beras di Pintu Sempadan Tebedu Sarawak di hantar kepada SPRM bagi menjalankan Siasatan ke atas Pegawai Polis yang terlibat dalam mendalangi penyeludupan ini

Kenapa sehingga ke hari ini tiada sebarang tindakan di ambil ke atas Dalang utama dalam penyeludupan Gula dan Beras di Pintu masuk Sempadan Tebedu ini? SPRM buat kerja atau Buat buat Bodoh dengan laporan yang di hantar?

Dalam kandungan surat yang di hantar kepada SPRM itu juga ada menyebut individu yang terlibat dalam aktiviti Penyeludupan Gula dan Beras di tebedu Sarawak ini. Dan sekali lagi Gomo ingin memetik nama nama mereka yang terlibat agar memudahkan pihak SPRM dan juga mana mana pihak yang bertanggungjawap menyiasat pekara ini.

Syarikat Lian Ham Seng SDN BHD
(Tauke Besar dalam Penyeludupan Gula ke Indonesia melalui Pintu masuk Tebedu Sarawak. Syarikat ini mendapat lesen pembekalan Gula dan Beras dengan harga Subsidi kerajaan)

Pegawai Polis berpangkat SUPT bernama Henry Chua Chiaw Soon
(merupakan Mastermind dalam aktiviti penyeludupan gula ini yang mana di laporkan menerima kira kira RM50 ribu sebulan hasil dari sogokkan syarikat Liam Ham. Wang di masukkan ke dalam akaun Isterinya)

Lelaki bernama Leonard Sabu
( bertindak sebagai Runner yang di laporkan menerima Wang Sogokan RM 20 ribu sebulan)

Syarikat Harvest Sdn Bhd
( Pemilik gudang yang di syaki telah menyembunyikan Gula dan Beras yang akan di seludup masuk ke Indonesia)

Rumah Kedai Hong Tat
( penyimpanan sementara Gula dan beras untuk di seludup ke Indonesia)

Emmm semua yang di nyatakan di atas ini sudah di lampirkan dalam surat yang di hantar kepada SPRM, PDRM, KPDN,KDN bagi menjalankan tindakan susulan mengenai aktiviti penyeludupan Gula ini.



Gomo dengan ini meminta pihak bertanggungjawap untuk menjalankan siasatan terperinci mengenai pekara yang di bangkitkan ini. Surat Rasmi dan Aduan rasmi juga telah di hantar oleh masyarakat di Tebedu bagi tindakan susulan.

Pilihanraya Sarawak semakin hampir dan isu Penyeludupan Gula masuk ke sempadan ini boleh mendatangkan masaalah kepada kerajaan Barisan Nasional Sarawak kerana pasti isu yang sebegini akan di manipulasi oleh mereka dalam menjadikan modal berkempen.

Subsidi Gula dan Beras Kerajaan Berikan dan Rakyat mengucapkan terima kasih atas bantuan ini. Namun tidak ada guna nya jika harga Subsidi yang Layak buat rakyat Malaysia di jual pula kepada rakyat Negara jiran.

Psssttt....Matlamat menang PRU 13, jangan biarkan hal sebegini merosakkan kemenangan kita Barisan Nasional.


DAP ANTI ISLAM
PAS ITU MELAYU
UMNO ITU ISLAM

ANWAR AL-JUBURI HARUS BERTAUBAT

31 comments:

Anonymous,  February 10, 2011 at 10:08 AM  

tabik tuan!

Anonymous,  February 10, 2011 at 10:13 AM  

Really impressed with this entry! Superb. Kalau entry selalu macam ni ( takde fitnah atau sumpah seranah sure rating ko naik. Well done!

Anonymous,  February 10, 2011 at 10:28 AM  

PENTINGNYA FAKTOR MASA

Sedarkah ummah bahawa bukan ummah tidak terasa terbeban dengan pergerakan harga barangan. Makanya tidakkah parti2 ummah mahu bertanya soalan ini: Apa bezanya ummah dan bukan ummah? Jelas dan terang bahawa, bukan ummah lebih banyak mengikuti saranan agama ummah iaitu perniagaan adalah pintu rezeki terbesar, yakni bukannya dengan angkat sepanduk atau kegiatan bersifat oratorik.

Dalam pada itu, ironinya ialah ummah lebih selesa mengabaikan ingatan ini: demi masa, juak dan balaci dalam kerugian. Makanya kalau pun Putrajaya mampu menjanjikan suasana baru buat ummah (terutama parti isle) tetapi kalau corak pengisian masa yang sedia ada terus di hayati, juak dan balaci tidak akan menikmati apa-apa perbezaan kecuali kelainan yang palsu sifatnya.

AntiHipokrit

mat,  February 10, 2011 at 10:36 AM  

GO PAPA GOMO bagus sgt N3 kali ini selamat kan harta Rakyat Malaysia. Kerajaan bagi subsidi dia orang sah guna kan bila kerajaan tarik sikit terus melenting tak keruan, Semua ni angkara AHHH kooowww, Ahhh SEng, Ah long yang tak ada hati pert,

Anonymous,  February 10, 2011 at 10:36 AM  

macam mana kes nak jalan, geng pas dalam gomen buat tak tau je.

Penditakainsingkat February 10, 2011 at 10:45 AM  

Salam,

Pendita amat bersetuju dengan saran Anon 10:28.

Cuma masalahnya rakyat harus faham dan mengerti pemisahan antara peranan eksekutif, legislatif dan judiciary.

Kita perlu melihat di manakah kesilapan atau kelemahan sesuatu masalah itu.

Misalnya, hampir semua balak dan tanah berkualiti di Kelantan dirompak tetapi rakyat tidak mendapat apa2. Kemudahan, kebajikan tidak disediakan. Adakah sengaja dirancang oleh legislatif yg memegang dasar, atau kerja yang dilakukan oleh eksekutif?

Begitulah kisah di Tebedu dan mana2 pintu masuk sempadan.

Anonymous,  February 10, 2011 at 10:47 AM  

bukan kat serawak jer...
kat kedah pun sama..
daerah padang terap atau lebih tepat di padang sanai juga berlaku.
dalam satu hari berpuloh kenderaan siam masuk malaysia melalui durian burung.
mereka angkut petrol,gula dan minyak masak.
minyak masak dan gula malaysia dapat dibeli dengan mudah dalam daerah siam..
kastam dan imigeresen malaysia sombong jika berdepan dengan rakyat malaysia.
tetapi mereka layan baik jika rakyat siam berurusan dengan mereka.
ada tiga stesen minyak kat padang sanai,awal2 pagi kereta siam dah isi minyak kedalam tangki yang diubah suai.
dalam satu hari tak tahu lah berapa trip mereka angkut.
ada anggota polis sendiri bawa masuk beras dari siam untuk kenduri kawen keluarganya.
kalau hari raya..keluarga ini membakar mercun mengalahkan orang cina.
mereka berlagak sombong kerana ada anggota polis dalam keluarga.
polis ini pula bertugas disempadan dan bebas keluar masuk tanpa ada halangan.
pernah juga kena tangkap...tapi..faham sajalah...bila polis tangkap polis..sudahnya polis bebas polis.
ini bukan cerita rekaan..
sanggup kah siasat..
tapi satu permintaan...
jangan pula yang melapor akhirnya jadi orang kena tuduh.
perkara begini dah biasa kita dengar.

orang kampong aku selalu kata..."
repot pun tak guna...takan polis nak tangkap polis...
kastam nak kan rampas barang yang orang depa sendiri bawa.
dalam polis dan kastam sendiri pun ramai yang jadi pembekal maklumat kepada penyeludup.
sama2 cari makan...sama2 nak mewah...
harap gaji mana cukup...hutang kad kredit tahap maksimum.
hidup kena berlagak mewah...
maleh aku layan perangai penguatkuasa kat malaysia ini.
lagi besar dan tinggi kedudukan...lagi besar mentedarah habuan.
kita cakap..kita pula yang salah.

Anonymous,  February 10, 2011 at 10:59 AM  

Tuan,
Celako betul penerima rasuah ni. Perosak kesejahteraan rakyat. Kes dah betul-betul dilaporkan tetapi kerana rasuah boleh senyap begitu saja. Celako, celako, celako. Kerajaan yang bertanggungjawab kena bertindak terhadap pegawai yang menerima rasuah ni dengan segera. Sokong gomo.

kah kah kah...tukang dongeng kot...kah kah kah,  February 10, 2011 at 10:59 AM  

kah kah kah...baik-baik penditakainsingkat nanti nampak TOLOR pulak...kah kah kah

wa punya setuju jugak dengan saranan LU...kah kah kah

selain dari itu kehilangan tanah rizab melayu yang berjuta ekar, kehilangan Tanjong Pagar, kerugian berjuta-juta ringgit pembatalan projek jambatan bengkok, kerugian 12 billion dan yang terbaru yang membolehkan TOLOR pendita lagi nampak kerana kain tersingkat akibat terkejut adalah kerana dakwaan kos semeter jambatan KLCC bernilai rm70,000...kah kah kah

Begitulah kisahnya ada banyak kisah lagi yang boleh menyingkatkan kain pendita...ha ha ha

Anonymous,  February 10, 2011 at 11:02 AM  

anon 10:47

Apa yang anda dedahkan itu meskipun terkena batang hidung sendiri tetapi ia satu pendedahan yang positif tetapi bukan negatif.

Cita-cita ingin jadi 'pagar' adalah murni sifatnya tetapi biarlah jadi pagar yang berhemah dan beramanah.

'Pagar yang makan padi' hanya akan mengotorkan nama baik bangsa yang diwakilinya. Makanya sudah tiba masanya pagar-pagar sebegini di tolak dan dilupuskan dari peta Tanah Melayu.

he he

Anonymous,  February 10, 2011 at 11:27 AM  

Dengan kadar harga yang sedikit lebih murah dari negara jiran -- dengan adanya faktor subsidi -- kegiatan sorok dan seludup menjadi-jadi.

Oleh itu cuba bayangkan kalau barang PRahi tidak naik (tambah subsidi kononya), bukankah akan lahir lebih ramai jutawan haram segera? kah kah kah! cakap menerusi lubang kunyit memang lancar tetapi impaknya macam mana?

Busyukkk!!!!!!!!

Anonymous,  February 10, 2011 at 11:39 AM  

KAH KAH KAH..
Tak payah la..WAK GOMO lu nak buat baik...Gua gerenti ...laporan ni tak kemana..sebab dan banyak contoh daaah...laporan tinggal laporan... puncanya orang BN juga..
KHHH..puit...

HairanMetro February 10, 2011 at 12:06 PM  

Macam mana ramai org boleh kata gomo ni suka tabur fitnah....tgk pada entri bro ni adalah sebuah entri yang bagus....balance...x berat sebelah...penuh dengan bukti dan bukan fitnah

teruskan usaha murni ni bro...gua sokong

kluk klek February 10, 2011 at 12:14 PM  

penuh dgn tait lah....ini blog....buta ka

Anonymous,  February 10, 2011 at 12:37 PM  

heheheheheheeh..ni mesti salah nik ajis kan??

heheheheheeheheh..takpon nuar aljuburi

hehehehehehehehehe...

sorok gula dlm lubang buntut.

heheheheheheeheheh....

hisam aww wat per???

hehehehehehehehehe....

main gentel2 ngan artis keeee???

heheheheheeheheheheheh

bapak dafi plak sibuk tanam kailan dlm pasu kot???

heheheheheheehh

Anonymous,  February 10, 2011 at 12:38 PM  

Apa kata kalau semua barangan kawalan macam beras, gula dan minyak masak yang dijual di negeri negeri sempadan di seragamkan harga nya seperti di negara negara yang negeri itu berjiranan dan hanya rakyat Malaysia di berikan kupon untuk membeli barangan ini secara terhad dan melalui syarikat koperasi yang di lantik olih kerajaan sahaja yang bolih menjual barangan kawalan ini. Kerajaan bolih menghidupkan syarikat SERGAM seperti dalam tahun 70 an dahulu. Ini hanya cadangan untuk kerajaan untuk mengelakkan daripada penyeludupan yang berleluasa yang berlaku di negeri negeri sempadan.

RoboGAPS,  February 10, 2011 at 12:44 PM  

Ni projek UMNO nak bodohkan orang Melayu...bila ramai Melayu ambil gula berlebihan otak jadi bangap...senang UMNO nak bodohkan...

Nak jadi bangang jgn jadi bangang macam Tuan Hj Saifool Al Bontot....Tuan Hj Najib bersumpah sekali kat Malaysia Simamat ni bersumpah sampai kat Mekah...puak2 ni percaya, bila bersumpah boleh suci dosa ..konpim tak buat salah...suruh jumpa doktor jubor mamat ni jumpa doktor bangla....tak leh harap punya mamat

Anonymous,  February 10, 2011 at 12:49 PM  

heheheheheheeh

mana ada gula, situ ada semut

heheheheheeheheh

mana ada Pas situ ada derma

hehehehehehehehehe

mana ada PKR, situ ada nepotisme

heheheheheheeheheh....

hik hik Hadi Roy watt apa???

hehehehehehehehehe....

main gentel2 ngan artis keeee???

heheheheheeheheheheheh

LKS simpan gula belakang rumah kot???

heheheheheheehh

Anonymous,  February 10, 2011 at 2:01 PM  

pengutuk2 ni adalah picisan2 yang selalu membutakan mata walau apapun

dan ada antara mereka adalah picisan2 pembangkang yang turut serta di dalam say no to mlm facebook

Anonymous,  February 10, 2011 at 4:59 PM  

bravo bro gomo...teruskan pendedahan mcm ni...sure rating naik...
tapi sebelum tu...korang tak perasaan ke nama2 yg gomo bagitau tu? ada ke nama2 mereka2 yg beriman pada Allah? klu dah bagitau mcm ni pun tak sedar2lagi...tak tahu la...

Anonymous,  February 10, 2011 at 7:24 PM  

Papagomo, kalau boleh buat kajian kenapa diMalaysia boleh kurang gula? tak boleh ke kerajaan Malaysia menggalakkan rakyat membuka bisnes kilang memproses menghasilkan gula. Dari dulu gua asyik fikir benda nih. Susah sgt ke nk buat gula nih? Lain lah kalau harga petrol sbb kos production pun dh mahal & ikut pasaran dunia. Kalau makin byk kilang gula, harga gula jadi turun, maka kerajaan dh x perlu kasi subsidi gula, duit subsidi tu boleh disalur ke tempat lain. Ke macam mane gomo?

Anonymous,  February 10, 2011 at 8:49 PM  

anon 7:24..
ko ingat gula tu buat dari pasir ke?
kaut je pasir kat selangor dan masuk dalam kampit terus jadi gula.
aku tinggal di padang sanai,kuala nerang,kedah...
ko cari gula keluaran syarikat gula padang terap(GPTB)gula jenama KRISTAL.
rumah aku 1 kilometer dari kilang.
20thun dulu tebu GPTB tanam sendiri..60peratus bahan mentah tempatan dan selebihnya di impot.
setiap tahun beribu pekerja dibawa masuk dari siam guna keretapi untuk kerja2 potong tebu.
tebu dipotong mula pada bulan januari hingga march.
sebab dikedah waktu itu musim kemarau seperti sekarang.
semasa musim potong tebu...kain baju menjadi hitam(lubang hidung pun berjerubu)kerana abu dari pembakaran ladang tebu sebelum tebu di tuai.
sejak 2 tahun yang lepas..GPTB tidak lagi tanam tebu dan gula mentah di impot seratus peratus.
kos impot gula mentah lebih murah dari tanam tebu sendiri.
lagi pun rakyat tempatan tak minat kerja diladang...tenaga kerja kena impot dari siam.
segala tanah GPTB telah dijual kepada SYARIKAT TRADEWIND BHD yang berlagak lebih dari yahudi.
TRADEWIND telah ganti tebu dengan getah dan kelapa sawit.
dalam 5 tahun lagi daerah padang terap akan jadi pengeluar getah terbesar di negeri kedah.
sekarang ini PUSAT PENYELIDIKAN GETAH(RRI)di SUNGAI BULOH SELANGOR telah beli sebahgian dari tanah disini untuk pusat penyelidikan getah.
mereka akan berpindah dari SG BULOH ke PDG SANAI.
projek sedang rancak berjalan.
dulu ramai keluarga aku jadi pekerja kilang gula ini.
sekarang telah diberhentikan beramai-ramai sejak 5 tahun dulu.
bukan senang nak tanam tebu..tak semudah menanam tebu ditepi bibir.


hisham,banggol9,pdg sanai.

Anonymous,  February 10, 2011 at 10:04 PM  

Tahniah buat Gomo, sekiranya pendedahan sebegini masih tidak diambil pusing sudah lepaslah saudara dari tanggungjawab di hari kemudian. Semoga lebih banyak laporan dari blogger2 yang sebegini, bukan menyembunyikan realiti demi menjaga sekutu.

Anonymous,  February 11, 2011 at 12:24 AM  

anon February 10, 2011 8:49 PM:-

Hehe. Mesti bukan dari pasir. Ada chemical mixtures.
Walaupun kos impot gula mentah lebih murah dari tanam tebu sendiri. Tetapi bukankan kerajaan patut dah lama 'hak milik'kan barang keperluan asas seperti gula, tepung ini? Mcm isu pembelian alatan ketenteraan. Walaupun harga tinggi tp penting utk mengekalkan kedaulatan Negara. Begitu juga dgn barangan asas ini.

Saya berminat dgn blog gomo yg state ayat nih yg boleh dibuat as rujukan:-
[“Gomo ingat apa yang di nyatakan oleh Panglima Tentera Laut Tan Sri Abdul Aziz B, Hj Jaafar petang semalam,
" Setiap Kenikmatan Ekonomi yang di perolehi oleh rakyat Malaysia ini harus di Janjikan dengan Keselamatan yang berpanjangan" ] Makanan asas juga adalah isu keselamatan Negara juga kan?

Setakat ini yg kilang gula yg ada dimalaysia setelah saya meng”google” ada dlm 4 kilang sahaja dimalaysia.

Kenapa kerajaan tidak membuat pakej insentif kepada sesiapa yg hendak mengusahakan tanaman tebu & juga kilang memproses tebu. Xbole ke dtgkan minat rakyat tempatan utk kerja diladang, kerajaan bole je buat inisiatif kan?mcm felda yg ada untung pada para penerokanya

Mcm mane syarikat Tradewind Sdn Bhd dpt beli tanah GPTB nih? & why “berlagak lebih dari yahudi”? government x kawal ke?

Mmg xmudah. Tp dimana ada kemahuan, disitu ada jalan. Kalau tidak, tidak akan wujud klcc, tidak akan wujud Bandar putrajaya, tidak akan wujud angkasawan Negara. X gitu? Lagi2 mesti ade modern technology hardware & system yg boleh support process membuat gula nih, xdela mcm zaman dulu sampai lubang hidung pun berjerubu?

Kalau kerajaan kata petroleum makin mahal sbb sumber tak renewable it makes sense la sehingga perlu pulak diimport. Tapi ini kan gula?!!!! From tebu yg boleh ditanam semula (atau iklim & tanaman dimalaysia x sesuai sgt?)

Harap encik hisham,banggol9,pdg sanai & sesiapa boleh komen. Saya hanya seorang anak muda yg akan dapat mengundi buat pertama kali bagi PRU kali ini. At least I can decide party mana yg saya akan undi.

hisham February 11, 2011 at 9:08 AM  

anon 12:24.
saya anak kampong..tak reti dalam perkara rumit2 ni..
tapi pada pendapat saya..yang dibesarkan dalam daerah yang ditanam tebu untuk dibuat gula..sedikit sebanyak saya faham masaalah dalam penanaman tebu.
tebu untuk gula bukan seperti tebu yang kita minum airnya yang dijual dipasar malam.
dulu negeri perak juga cuba projek tanaman tebu gula(GULA PERAK BHD)tetapi gagal.
tebu di GPTB dan di felda cuping dituai setahun sekali.
unruk mendapat gula tebu,masa paling baik ialah pada bulan2 januari hingga march kerana masa ini cuaca dikawasan utara kemarau kuat.
kekadang hingga 4 bulan tiada hujan.
dimusim kemarau ini air didalam batang tebu tidak banyak dan kandungan gula tinggi.
pembakaran dilakukan kerana untuk memudahkan proses penuaian tebu tersebut,tak kiralah cara apa sekali pun.
semua negara pengeluar gula tebu didunia melakukan pembakaran seperti ini(nak tahu kenapa perlu dibakar sila saudara rujuk dan cari dalam google).
penanaman semula tebu akan dilakukan setelah tiga kali penuaian dibuat atau pun dikira hasil pengeluaran gula dari setiap lot ladang.
sekarang ini pihak Felda Cuping,Perlis juga mengambil langkah memberhentikan penanaman tebu dan menggantikan dengan getah.
jika tahun2 yang lalu sesiapa saja yang pergi ke PADANG BESAR akan dapat melihat ladang tebu saujana mata memandang dikiri kanan jalan.
sekarang ini semuanya telah diganti dengan anak2 getah.
SYARIKAT GULA CUPING BHD saja yang masih mengekalkan tanaman tebu mereka.
inilah satu2nya ladang tebu untuk gula yang masih ujud dimalaysia.

saya bukan pandai dalam bab gula2 ni..tetapi sebagai anak yang membesar didaerah yang pernah menjadi ladang tebu untuk gula..saya kenal perbezaan antara tebu gula dengan tebu untuk diminum airnya.
tebu untuk gula ambil masa satu tahun untuk mencapai tahap matang.
bukan seperti tebu untuk diminum air hanya perlu 3 bulan sudah mengeluarkan hasil.
dalam kes TRADEWIND pula saudara bolih mendapatkan penjelasan selanjutnya dari ADUN KUALA NERANG YB SYED SOBRI.
kisah ini pernah disiarkan dalam berita TV3 dan ASTRO AWAMI.
diawal pembukaan ladang tebu GPTB,orang2 kampong memang diberi peluang menceburkan diri dalam tanaman tebu ini.
malah banyak tanah terbiar milik orang kampong yang disewa olih GPTB.
pihak GPTB tanam orang kampong jaga,hasil dijual semula kepada GPTB.
tujuan utama untuk tambah pendapatan orang kampong.
tujuan kedua untuk mengelak lembu dan kerbau ternakan dibiar memasuki ladang dan makan anak2 tebu.

hisham,banggol9,pdg sanai.

hangkedee February 11, 2011 at 11:12 AM  

Kalu disini tak selesa ayoh pergi angkat bungkus ke Indo,Thailaand,banglades,India pakitan Tibet, burma ,filipina kemna saja lah asal tak menyemak mengadai agama dan maruah kepada Dapig.Masih ramai sanggup bermatian ingin mencari rezeki di Malaysia.Apa kata sahut cabaran ini!!!!!!!

PAPA GOMO February 11, 2011 at 11:34 AM  

Terima kasih encik hisyam akan maklumat yang di kongsikan ini. Ada kebenaran dan kesahihannya. Terima kasih

Anonymous,  February 11, 2011 at 1:15 PM  

tq for the info encik hisham,banggol9,pdg sanai. xsempat nk analisis information encik sekarang sbb sedang bekerja. anything saya reply balik.

to hangkedee, bukannya x selesa di negara sendiri, tp x selesa dgn individu2 yg memerintah & yg ingin mencari peluang memerintah yg hanya mementingkan diri sendiri (dlam PR & juga BN)

pendapat saya, ada melayu yg baik, ada cina yg baik, ada india yg baik. tp ada juga melayu yg jahat, ada cina yg jahat, ada juga india yg jahat. Bagi saya, saya tidak mahu org yg jahat ini memerintah.

Mcm papagomo, walaupun dia dilihat cenderung sokongannya terhadap BN, tp ada juga org dlm BN yg tidak sesuai dia kritik utk kebaikan semua.

anyway, thanx again encik hisham. nnti saya analisis information encik. sekarang nk prepare nk g solat jumaat dulu

"jika kita perlu berkorban untuk negara, kita akan berkorban TETAPI yg mana hak kita tetap hak kita & perlu dituntut"

Anonymous,  February 11, 2011 at 7:19 PM  

selagi arga gula kita murah, selagitu la depa seludup. cara nak atasi, mansuhkan subsudi gula. kalu gula mahal, toksah makn bnyk sgt gula. jgn nak ikut nafsu selera makn ja. gula proses tu sebenarnya badan kita tak perlu pon. bnyk lagi alternatif nak masukkan gula dalam badan selain gula putih proses ni huhu

Anonymous,  February 25, 2011 at 9:01 AM  

Salam Hormat,

syabas dan tahniah diatas maklumayt yang diberikan mengenai kes penyeludupan gula. Semangat seperti ini lah yang dikehendaki sekiranya hendak memastikan negara kita yang tercinta ini aman, sejahtera dan damai. Buat pengetahuan Tuan, informasi yang telah diberikan adalah sangat berharga dan berguna. Akan tetapi, secara tidak sedar apa yang didedahkan mungkin telah diketahui oleh pihak2 yang terlibat di dalam kes penyeludupan ini, dan sekiranya ianya dapat dihidu, maka sudah tentu mereka akan cuba menghapuskan bukti-bukti serta maklumat yang ada. Ataupun, suspek2 yang terlibat didalam kes ini mungkin telah melarikan diri. Semua ini adalah kerana maklumat yang telah didedahkan tidak lagi menjadi rahsia dan eksklusif kepada agensi2 penguatkuasa undang-undang seperti yang telah Tuan nyatakan.

Untuk makluman Tuan, kejayaan sesebuah siasatan terhadap sesuatu kes adalah elemen KERAHSIAAN. Kerahsiaan sesuatu maklumat atau informasi mengenai sesuatu kes akan memudahkan serta menjamin kualiti sesuatu penyiasatan kes jenayah. Sekiranya maklumat ini telah didedahkan dengan lebih awal, ianya seolah-olah memberikan "kemenangan" kepada pelaku-pelaku jenayah, kerana mereka sudah dapat membaca dan menghidu gerak pihak berkuasa yang sedang mememrhatikan mereka. Walaupun mungkin bukti diatas dinyatakan dengan niat untuk membantu dan mencari kebenaran, akan tetapi, prinsip undang-undang dan prosedur hendaklah dipatuhi.

Selain itu, bukti-bukti yang kukuh juga harus dikumpul dengan mencukupi, seperti maklumat risikan, siasatan dan juga maklumat-maklumat yang berkaitan dengan kes ini. Ini akan menjamin kekuatan sesuatu kes, serta memberikan peluang yang cerah agar kes ini dapat disabitkan dimahkamah.

Justeru itu, ingin dinyatakan disini bahawa sekiranya terdapat sebarang maklumat, maka haruslah ianya disalurkan dengan segera kepada agensi2 penguatkuasa berkaitan dengan segera. Maklumat anda adalah RAHSIA,serta tidak akan didedahkan. Semangat yang ditunjukkan oleh Tuan harus menjadi contoh dan tauladan bagi pihak lain demi memastikan negara kita sentiasa aman dan sejahtera. Sekiranya di lakukan dengan cara yang betul,maka keadilan akan dicapai.

Sekian, terima kasih.

Penguatkuasa Prihatin

Post a Comment

Lu nak tulis apa lu tulis lah. Tapi jika ada sebarang komen yang lu tulis yang mana boleh di dakwa maka lu jawap sendiri di Mahkamah. Gua empunya Blogg tak tanggung. He he he

Snipet

  © Blogger template On The Road by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP