Kapal Perang Buatan Malaysia Satu Pembaziran? OPV or LCS?

Tuesday, February 8, 2011



Kecoh mengenai Kapal Perang yang akan di bina oleh Malaysia! Emmm Kapal Perang jenis apa? Tony Pua kata jenis OPVs. Betul ke kapal Peronda? Meh sini baca........




Tentera Laut Diraja Malaysia (TLDM) tidak akan menggunakan kapal Meko A-100 yang menjadi asas kepada Kapal Ronda Generasi Baru (NGPV) untuk membangunkan skuadron Kapal Tempur Pesisir (LCS) sebaliknya, ia menggunakan model baru yang lebih canggih.



model baru itu mempunyai reka bentuk halimunan termoden yang setanding dengan keupayaan halimunan kapal friget kelas Delta milik Singapura yang diiktiraf selaku kapal perang tercanggih di rantau ini selain, memiliki kemampuan tempur tiga dimensi yang mantap.



Jelasnya, pembinaan LCS daripada model baru tersebut juga akan membolehkan negara menguasai pembuatan kapal perang termoden sekali gus, memenuhi tuntutan pertahanan abad ke-21 yang menekankan kepada ciri-ciri halimunan kerana kerajaan bukan sahaja membeli kapal tersebut tetapi teknologinya sekali.



"Sebuah kapal akan dibina di negara asal syarikat pengeluar tersebut iaitu di Perancis, manakala baki lima lagi kapal akan dibina oleh syarikat tempatan iaitu Boustead Holdings Berhad yang mana surat tunjuk minat (LOI) sudah pun diserahkan kepada syarikat ini.



"Kita memilih kapal ini kerana ia mempunyai keupayaan tempur termoden sesuai dengan kehendak TLDM memandangkan kapal-kapal perang negara serantau juga sudah memiliki teknologi terkini dan langkah ini bertujuan bagi menjaga perairan negara terutama di Laut China Selatan,"



Selain dibina dengan aplikasi teknologi halimunan, Kapal Gowind yang sepanjang 105 meter juga mampu membawa 16 peluru berpandu pertahanan udara jarak sederhana (50 kilometer) sama ada Aster 15 atau Mica RF; lapan peluru berpandu antikapal (Exocet, Harpoon atau RBS-15 MK.3) serta torpedo.



Pada masa yang sama, kapal berkenaan juga boleh membawa helikopter serta berupaya menjadi kapal induk kepada semua jenis pesawat tanpa pemandu (UAV) bagi tujuan pemantauan laut.



GOMO nak nyatakan di sini bahawa kenyataan Tony Pua adalah satu kenyataan Bangang yang mana tidak berfakta! Dalam kenyataan Tony Pua di Malaysiakini beliau menyatakan Malaysia akan membina Kapal jenis OPVs walhalkan Kapal yang akan kita bina adalah jenis LCS yang mana setaraf kapal Perang dan bukan kapal Peronda.

Tony Pua menyatakaan kerajaan Membazir kan Wang Negara!!!




Apakah keperluan dalam peningkatan keselamatan Negara di anggap satu Pembaziran?




Gomo dan beberapa Rakan Blogger baru sahaja selesai bertemu dengan Panglima Angkatan Tentera Laut Tan Sri Abdul Aziz Bin Hj Jaafar dalam mendengar penjelasan lebih terperinci mengenai isu Kapal Perang Laut yang di putar belitkan Pakatan Pembangkang!




Harus anda semua ingat! Kenapa DAP adik kepada PAP yang cuba mencetuskan propaganda mengenai pembelian Kapal Perang milik Malaysia ini?




Psssttt... Keselamatan negara semakin di perkotak katikkan Pembangkang! Bahaya!!!

32 comments:

Megat Alam Gempita February 8, 2011 at 4:39 PM  

Awas mereka sedang korek rahsia mereka melalui si kapir harbi belaan PAP si Tony Pua, so Kementah jgn layan si komunis harbi nih sangat.
Lepas ni mungkin mereka fitnah di Indon kata kapal ni tak boleh menembak, kuat telan minyak mungkin juga tak boleh bergerak,bakal tenggelam tak timbul-timbul dan krew TLDM bercampur laki perempuan haram tuh!

Anonymous,  February 8, 2011 at 5:05 PM  

ho..bijak juge orang Msia ni..tak macam pakatan pembangkang yang tak reti nak jadi orang Malaysia..Meh perangi mereka!! Aku pakai kuda dah lah..mati kena bom pun dia orang kata shahid daaa..tak le bembazir..anak aku kutip sampahpun tak per..ada tokeh bayar.

mazri February 8, 2011 at 5:13 PM  

sepatutnya rahsia pertahanan negara tidak boleh didedah kepada sesiapa pun walaupun ahli parlimen...
ini lah musibah nya jika ahli parlimen terlebih pandai dalam hal pertahanan...
sepatutnya yb tony burung tempua tuh jaga ler kawasan dia...
xpayah duk sibuk2 nak jadi menteri pertahanan...
PG lu kasi hentam itu tony burung tempua cukup2....

PakLan February 8, 2011 at 5:39 PM  

Tony Phua nie agen PAP..jangan tatk tau..

Anonymous,  February 8, 2011 at 5:39 PM  

bangang gile MP pembangkang neh..xabes2 nak pertikaikan pasal sistem pertahanan negara..babi tol tony tempua neh..dah la tali barut PAP..pembangkang malaysia, sket2 pertikaikan..yang singapork tu, belanjakan punyela banyak duit drpd total KDNK dia tuk pertahanan negara, ada singaporkian bising?? sbb dorg tau ada paedahnya..xmcm pembangkang malaysia..

woi tony tempua, babi la lu..lu igt wa xtau, PAP suh lu bising2 coz singapork riso coz kapal baru TLDM ni ley bg ancaman kat dorg...babi xsudah!!!

Anonymous,  February 8, 2011 at 6:14 PM  

celaka punye tony pua! pegi mampos lah cina2 DAPig ni! apa nak heran kerana diaorang tau orang2 melayu pas akan sokong dan jilat bontot2 diaorang sampai licin! tak payah pakai tisu lagi! suruh je n.ajis jilat najis2 diaorang tu sampai licin lincau!

Hahn February 8, 2011 at 6:15 PM  

Sebijik cara dia macam Anuwar. Buat buat tak faham tentang sesuatu permasaalahan. Tidak berniat pun nak ambil tahu. Cara ini sebenarnya mengharapkan rakyat sebodoh yang mereka sangka.

Sengaja buat salah faham untuk membangkitkan isu. Sekadar nak cuit jer!

Mereka tak nak fakta. Fakta melemaskan mereka. Tapi penerangan yang jitu akan membuka rahsia pertahanan kita. Dapatlah Singapore update database dia mengenai pertahanan kita. kita mesti faham yang Singapore seboleh bolehnya nak ikut Israel walaupun otak China tak se cerdik Yahudi.

Misalnya saja saja kata orang Melayu asal dari sakai padahal dia tau orang asli lain dan orang Melayu lain.

Tektik ribut cawan kopi.

Tak mendatangkan faedah kepada masyarakat malah membuang masa dan tenaga.

Tujuan terakhir ialah untuk membinasakan Malaysia, melucut Raja Raja dan hak Melayu.

Buat masa ini dapat yang sikit pun jadilah sementara buat kacau yang lebih besar.

Anonymous,  February 8, 2011 at 6:25 PM  

apelah bengap sgt yg dipertikaikn bukan soal keselamatn..isunya knp kos kerajaan BN@Apco beli lebih mahal beratus kali ganda..jd jwplh..yg kena jwp menteri pertahanan..bukan macai2 atau barua2 yg tak tau hujung pangkalnya..sengal..

PAPA GOMO February 8, 2011 at 6:36 PM  

Buktikan mana yang mahal? Apa bodoh sangat anon ni? Dah aku kod dalam artikel kita beli kapal perang LCS dan bukan kapal peronda. Pi lah buat kajian jika na bercakap. Bangang.

Anonymous,  February 8, 2011 at 7:24 PM  

Makanan pembangkang ialah ISU...tanpa isu, pembangkang mati kelaparan.

UMNO pun satu, bodoh dan malas. Nasib baik ada para blogger yang banyak menjawab tuduhan pembangkang.

Harapkan pemimpin UMNO, reti tunjang keris je. Kote takde. Gaji dia bedal. Bangang.

Hidup UMNO ! Hidup Blogger !

Bingai @ Bangang February 8, 2011 at 7:42 PM  

memanglah membazir, gomo oiii.... cuba bagi tender tu kat dia. hehehe

Aku Yang Bingai
Jemput Diri Sendiri di TendangTerajang?

warghhhkakaka...APCO sudah ada wakil baru...kah kah kah,  February 8, 2011 at 8:39 PM  

Gomo dan beberapa Rakan Blogger baru sahaja selesai bertemu dengan Panglima Angkatan Tentera Laut Tan Sri Abdul Aziz Bin Hj Jaafar dalam mendengar penjelasan lebih terperinci mengenai isu Kapal Perang Laut yang di putar belitkan Pakatan Pembangkang!


kah kah kah...sikafir LAKNAT pope THE JEWISH gomo ni sudah jadi juru cakap KERAJAAN...kah kah kah

kah kah kah...dewan parlimen tak diperlukan lagi...kah kah kah

sikafir pope JEWISH gomo sudah ada...sudah jadi wakil MENTERI untuk buat penafian...kah kah kah

sikafir ni HEBAT boleh jumpa PANGLIMA TENTERA LAUT...kah kah kah

bangang dengan bangang boleh la sikafir ni nak KENCING...kah kah kah

APAKAH MUDAH UNTUK ORANG AWAM BERTEMU DENGAN PANGLIMA TENTERA YANG MEMEGANG BANYAK RAHSIA PERTAHANAN DAN RISIKAN? kah kah kah

atas AUTHORITY apa orang AWAM BOLEH bertemu dengan PANGLIMA TENTERA tambahan pula ingin pengesahan pembelian SISTEM PERTAHANAN NEGARA...kah kah kah

atas NAMA BLOGGER NYAMUK KE PANGLIMA TENTERA BOLEH KETAR LUTUT nak jumpa? kah kah kah

sikafir pope JEWISH gomo ni buat lawak bangang laa...kah kah kah

kah kah kah...WAKIL PARLIMEN KAWASAN DENGGI...kah kah kah,  February 8, 2011 at 8:45 PM  

Ingat berapa komisen beli 2 buah kapal kadang-kadang boleh selam, kadang-kadang tidak boleh selam? Siapa yang dapat komisen RM setengah bilion? Ingat cerita pembelian 12 buah Eurocopter EC-725 yang berjaya dibongkarkan oleh pemimpin PR? Harga yang mahu dibayar Kerajaan BN sekitar RM1.67 bilion. Ironinya, Brazil membeli helikopter Eurocopter EC-725 dengan harga yang lebih murah, iaitu RM82 juta sebuah, sedangkan Malaysia bakal membayar helikopter itu dengan harga RM193 juta.


kah kah kah...dulu sudah ada rekod...kah kah kah

rekod rembat merembat...kah kah kah

rekod bom mengebom C4...kah kah kah

umnoAPCO sudah lantik wakil PARLIMEN baru untuk buat penafian...kah kah kah

wakil PARLIMEN ni tak tahu dari kawasan mana...kah kah kah

kah kah kah...waktu langau mula hinggap PUKUL 10.30 keatas...kah kah kah,  February 8, 2011 at 8:48 PM  

kah kah kah...jap LAGI ramailah jentik-jentik, jilat-jilat dan langau-langau akan buat kenyataan balas...kah kah kah

kah kah kah...10 hingga 13% duit projek wajib dibagi sebagai sumbangan untuk PARTI...kah kah kah,  February 8, 2011 at 9:10 PM  

Bagi yang membaca laporan MK, tentu ada membaca isu/persoalan yang dibangkitkan oleh Ahli Parlimen Lembah Pantai Nurul Izzah berkaitan dengan pembinaan jejantas berhawa dingin sepanjang 142 meter yang bakal menghubungkan bangunan di sekitar KLCC dengan nilai RM10 juta.

Berdasarkan jumlah itu, secara puratanya jejantas itu bernilai RM70 422 semeter.

* Persoalan pertama, jejantas apa yang semahal itu? Perlukah kerajaan BN membina jejantas itu tatkala negara kini menanggung hutang yang tinggi dan ketidaktentuan ekonomi dunia?
* Kedua, adakah pembinaan jejantas ini akan dilaksanakan melalui tender terbuka yang membolehkan kerajaan memilih kontraktor yang sanggup menawarkan kos yang lebih murah?
* Ketiga, pihak mana yang bakal menanggung kos ini? Syarikat GLC atau syarikat swasta? Jika syarikat GLC, maka sahlah pembinaan jejantas itu merupakan "rompakan" duit rakyat untuk memenuhkan tembolok kroni dan pihak yang berkepentingan. Jika dibiayai syarikat swasta, tolong nyatakan syarikat yang sanggup menghabiskan wang sebesar itu untuk membina jejantas tersebut! Apa untungnya bagi syarikat itu untuk membiayai pembinaanya? Adakah pengguna akan dikenakan "tol?


kah kah kah...buat JAMBATAN pun boleh REMBAT...kah kah kah

UMNO ITU ISLAM memang pakar dalam REMBAT MEREMBAT...kah kah kah

KITAB UMNO ITU ISLAM...rembat merembat DIHALALKAN...kah kah kah

kalo tak HALAL mana nak CEKAU duit nak bagi GULA-GULA masa PRK/PRU...kah kah kah

Anonymous,  February 8, 2011 at 9:12 PM  

Bodoh punya pengampu2 UMNO terutamanya GOMO...Dahlah BODOH..cakap main sedap mulu aja..YB tu bercakap berdasarkan Fakta..Kalau tidak dia orang tak cakaplah.... BODOH...

kah kah kah...dah DAPEK KAU UBEK dah...kah kah kah,  February 8, 2011 at 9:22 PM  

kah kah kah...bro anon jangan MENYIRAP sangat dengan sikafir pope JEWISH gomo ni...kah kah kah

kah kah kah...dia ni memang BANGANG...kah kah kah

MAKCIK PAKCIK dan ANAK-ANAK FELDA jangan BANGANG macam pope SIKAFIR JEWISH gomo...kah kah kah

MAKCIK PAKCIK dan ANAK-ANAK FELDA sila baca petikan ni...warghkakaka ( kan dah kono...kah kah kah )


Pelantikan bekas menteri besar Negeri Sembilan, Tan Sri Mohd Isa Abdul Samad sebagai pengerusi Felda menyebabkan pasaran menjadi tidak menentu, kata ketua pegawai eksekutif, Maybank Investment, Tengku Zafrul Tengku Abdul Aziz.

“Terdapat banyak GLC yang mempunyai bekas ahli politik dilantik sebagai pengerusi tetapi bagi Felda, adalah kes yang jarang berlaku di mana pasaran bimbang dengan pelantikan itu. Ia memberi isyarat yang salah,” katanya

Meskipun Tengku Zafrul agak berdiplomasi ketika memberika alasannya, rakan panel Anggota Majlis Penasihat Ekonomi Negara (NEAC), Zainal Aznam Mohd Yusof berkata rekod Mohd Isa yang terpalit dengan gejala rasuah adalah punca kebimbangan pasaran.

Mohd Isa didapati bersalah kerana terbabit dengan politik wang ketika pemilihan parti itu dan digantung jawatannya oleh lembaga disipin Umno pada 2005.

“Adalah hari yang sedih apabila Isa dilantik sebagai pengerusi Felda,” kata Zainal Aznam

xyz,  February 8, 2011 at 9:27 PM  

oiii blogger, kau suka la kami anak2 muda, hidup dibebani hutang untuk tanggung TUAN2 kau UMNO@APCO hidup senang lenang dengan penyalahgunaan dana! negare miskin pn bleh bagi universiti free!! fuck kau anjing!! kau bleh pegi mampos kaki jilat!

Anonymous,  February 8, 2011 at 9:43 PM  

Pembangkang takde peluang nak buat camni.Bila nak buat je - SUK kata - tak boleh!!! tak boleh!!! Nak potong balak bawah 18 inci pekeliling nya( peraturan Jabatan Perhutanan - MB Selangor kata kuasa saya ( memang betul kuasa MB) - SUK kata tak boleh!! tak boleh.Nanti hutan takungan air kat Ulu Yam tak boleh menakung air untuk Negri Selangor.jangan kata Barisan yang lulus lesen balak ye!Tunggu aje lah - Boleh Mengkafirkan orang Islam, boleh bersubahat dengan syaitan.Boleh mencarut.Boleh cakap dengan Allah dan mengampun orang berzinah.Suara wanita bukan nya aurat lagi - kesian Normala -susah payah kalah pulak.Tak mau bersumpah tak liwat dalam masjid. Tak mau laku DNA terhadap anak sendiri ( bini bawa darah anak pertama buat DNA kata darah Afifa).Beli nombor ekor kat Kedah boleh kat Kelantan tak boleh.Sama2 PAS. Mengata orang Islam jahil.
Hudud - buat bodoh aje macam takde apa2 selepas DYMM Sultan Kelantan dulu dah perkenankan dan selepas Mat Sabu kena kantoi. Undilah PAS,DAP dan PKR - apa lu mau bikin -LU sukak!

Anonymous,  February 8, 2011 at 9:45 PM  

respect la gomo
senang je dapat jumpa panglima tentera
laut...power tu.
macam saiful bukhari la senang je dapat jumpa najib
ada num KP negara..
power tu..........

gomo mana bukti video video hang

video hang jumpa panglima tentera takde ke

Anonymous,  February 8, 2011 at 10:11 PM  

tu la, najib sudah kena paww, pergi deal kat perancis pakai org tgh cun tak nak mengaku pada rakyat. lepas tu kene paww dengan perancis suruh beli.. sebijik harga 6billion? yang lain beli ape? design? hahaha.. pakcik aku pn boleh design. tiap2 taun hantar scholar luar negara, tapi nak bangunkan r&d buat kapal selam tak boleh?

kah kah kah...BANI MELAYU aje yang ISLAM...kah kah kah,  February 8, 2011 at 10:22 PM  

kah kah kah...betul kata onani lancapi 9:43pm...kah kah kah

pembangkang dah gila boleh kawan dengan syaitan...kah kah kah

pembangkang suka kafirkan orang...kah kah kah

UMNO ITU ISLAM mana ada kawan dengan syaitan walaupun rembat sana sini...kah kah kah

UMNO ITU ISLAM mana pulak kafir walau pun suka dengan kenyataan PORNLEK memperlekehkan ISLAM...kah kah kah

UMNO ITU ISLAM boleh buat apa LU SUKAK...kah kah kah

Anonymous,  February 9, 2011 at 3:26 AM  

hehehehheheheeheh....

kapal teknologi halimunan??

hehehheheheheehhe....

jgn duit ngan kapal jadi mangsa halimunan geng2 sungkuk tinggi sudahlah...

hehehehehehhehehe...

nanti yang tinggal cuma kipas kapal je...itu enjin jet
dah dpt ke blom??

hehehehhehehehehehe...

blogger nyanyuk..eh nyamuk pon gumbira sambil tepuk burit..

hehehehehe

Anonymous,  February 9, 2011 at 4:05 AM  

Dey monyet apa merepek nie...keluar fakta bodoh pulak tu...

Otat suntut korang tak tahu beza trading bissnes dan keselamatan negara jugak ker....

please la jangan jadi pakatan pembangkang bangang...

Jilat lah puas-puas DAP tu...

GOMO kalaulah LGE yang jadi PM mesia, jadilah keadaan huru hara di mesir. Adakah dia akan buat inisiatif seperti dato sri najib buat, belum tentu lagi, silap-silap dia sekat lagi pelajar melayu dari belajar di Mesir. Tu pun PAS tak boleh fikir ker....

Memang patut la Gomo masa kawe kelik kelate, ramai la puak-puak penyokong PAS ni dah mula pertikaikan cara pok nik yang dah tokse jadi melayu, nok jadi terlebih arab dan berbaik dengan LKY sinprk.

Anonymous,  February 9, 2011 at 6:06 AM  

Kali2 ada je orang Islam (orang yang sama pulak tu!) yang beria2 defend orang DAPig bile dibongkar atau dikutuk, tak faham gue. Hujah2nya pulak tu sering tak berlandaskan fakta atau lari tajuk, kenapa ye?

mukapetang February 9, 2011 at 9:24 AM  

Hentam orang yang suka jaga tepi kain orang ni!!

Anonymous,  February 9, 2011 at 10:18 AM  

Pembangkang yang bodoh memang tak nampak yg mereka sebenarnya bodoh yang dibodohkan oleh sesama meraka.

Anonymous,  February 9, 2011 at 10:23 AM  

Bodoh jugak si Todi Pua ni ya.Lagi bodoh orang PAS yang percaya cakap dia.Dahla cakap mau ikut sedap jek, pulak tu mana ada si DAPigs sibuk pasal student kita kat Mesir sokong camne PAS buat demo.Tapi bila TBH mati, bole pulak si banggang PAS yang lebih2.

pengembala February 9, 2011 at 11:25 AM  

tembak je buntut dia pakai torpedo kapal perang tu

heh

Anonymous,  February 9, 2011 at 11:53 AM  

http://securemalaysia.blogspot.com/2011/02/open-letter-to-mr-tony-pua.html
BACA NE DULU DGN HATI TERBUKA N BUKAN SECARA BODO YEK!SAPA YANG XPAHAM BACA ENGLISH G TRANSLATE XDE KEJO DEN NAK MELOTIHKAN DIRI DEN PADA ORANG BANGANG!

Anonymous,  February 9, 2011 at 5:26 PM  

bro, aku rasa baik kita buat senyap ja isu ni. nanti segala rahsia military kita depa tau. aku takut, ni trick ja, nak tau kita punyer strength. so, buat bodo ja.. derang ni bukan taktau saja nak buat isu..

Anonymous,  February 23, 2012 at 12:22 PM  

hahahahahaha...papai goblok muko supo pencacai najis BN...HEI NATE KERO MUNG XSOH DOK NGATO KO ORE LA KLU PRANGAI MUNG PUN SUPO BABI NATE...KLU MUNG BRANI MEH TURUN KLATE JUPO AK NK TGK STARO MANO BRANI MU NATE BABI...MUKO PO BABI ANJING KURAP...

Post a Comment

Lu nak tulis apa lu tulis lah. Tapi jika ada sebarang komen yang lu tulis yang mana boleh di dakwa maka lu jawap sendiri di Mahkamah. Gua empunya Blogg tak tanggung. He he he

Snipet

  © Blogger template On The Road by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP