Gomo Sokong 100% Pengkuatkuasaan Saman Ekor

Tuesday, March 15, 2011


Nora Danish pun sokong Saman Ekor

Kecoh sana sini mengenai Saman Ekor yang di desak oleh sebilangan rakyat untuk di Hapuskan Saman Ekor ini kerana membebankan rakyat dan di anggap kejam. Apakah benar saman Ekor ini Kejam dan membebankan Rakyat?

Gomo menyokong 100 % agar Saman Ekor di teruskan walau apa cara sekalipun. Kenapa Gomo sokong? Kenapa Gomo tidak bersama dengan rakyat yang inginkan Saman ekor ini di Hapuskan?

Untuk makluman semua Saman Ekor ini merupakan satu jenis tindakan undang undang yang Efektif dan sesuai bagi mengajar pesalah jalanraya yang ada di Malaysia ini. Saman Ekor ini sebenarnya tidak membebankan rakyat malah amat sesuai jika nak mendidik rakyat Malaysia mengenai Ekita dan Nilai kita bila di jalanraya.

Saman Ekor biasanya terjadi bila kita memandu melebihi Had yang di tetapkan dan juga Saman parking. Ini merupakan Kesalahan kesalahan yang sering di kaitkan dengan Saman Ekor. Saman yang kita pun tak tahu datang dari mana tiba tiba sepucuk surat sampai ke rumah menyatakan kita mempunyai Saman tertunggak.

Jangan anda semua risau dan curiga mengenai saman Ekor ini, jika anda tidak melakukan kesalahan maka tidak lah perlu di khuatiri kerana setakat ini Saman Ekor tidak membebankan rakyat Malaysia terutama kepada mereka yang patuh pada undang undang jalanraya. Yang selalu Marah dan protes saman ekor ini adalah mereka yang sering melakukan kesalahan berulang ulang di Jalanraya.

Bagaimana kita nak mendidik pengguna jalanraya jika saman Ekor ini di mansuhkan? Di Malaysia ini kadar kemalangan masih lagi tinggi dan salah satu penyebabnya adalah Kelajuan yang membawa maut. Sebab itulah banyak saman ekor di keluarkan atas kesalahan melebihi Had Laju yang di tetapkan.

Apa pun yang anda kata pada Gomo Saman Ekor tetap merupakan satu elemen yang terbaik bagi mendidik rakyat Malaysia di Jalanraya ini. Kalau saman Ekor tidak ada alamatnya makin banyak lah Kenderaan yang melakukan kesalahan jalanraya tampa perlu risau kerana tidak ada tindakan Saman apabila mereka melakukan kesalahan.

Mohon PDRM Meneruskan SAMAN EKOR seperti biasa dan kalau boleh perhebatkan lagi Operasi Had Laju. Minta juga pihak PDRM untuk tidak menyenarai Hitam kenderaan yang mempunyai Saman Ekor dan kekalkan prosedur seperti sediakala.


Psssttt...Nak tahu apa pasal Gomo sokong Saman Ekor? sebenarnya ada kelebihan dalam Saman Ekor buat rakyat Malaysia. he he he, yang tahu sahaja tahu.....


DAP ANTI ISLAM
PAS ITU MELAYU
UMNO ITU ISLAM

ANWAR AL-JUBURI HARUS BERTAUBAT

30 comments:

Anonymous,  March 15, 2011 at 4:13 PM  

Setuju.Aku cadang pulak patut collect 100% tak payah diskaun dan kalau nak diskaun, yg diskaun bagi kat org2 yg tak kena saman mcm aku. Aku pun nak hak aku gak...hahhahahh

Anonymous,  March 15, 2011 at 4:31 PM  

setuju juga dan sepatutnya kadar saman bukan setakat mengikut kelas kenderaan tetapi juga kadar kelajuan contoh
120km/jam saman rm 300
160 km/jam saman rm 1000
200 km/jam saman rm 3000
macham ini baru kereta besar mcm merc bmw punyer taukeh taukeh baru garu kepala nak bayar saman...mesti serik punyer
kalaU tak mereka ni tak kisah bayar saman sebab kejar program rm juta juta

Anonymous,  March 15, 2011 at 4:36 PM  

salam

elok la tu pak gomo sokong babi buta tanpa fikir jika da orang manupulasi saman ekor.

contohnya jika no plate kereta pak gomo digunapakai untuk menyamar katr kereta dia orang dan saman ekor akan kena atas nombor kereta pak gomo, tak pasal2 pak gomo kena bayar saman tu.

adakah pak gomo setuju jika situasi tersebut berlaku pada pak gomo.

saya juga setuju jika saman ekor dibuat dengan cara yang betul iaitu dengan cara berikut:

- saman ekor dibuat serta merta jika berlaku ke atas seseorang pemandu bukannya hantar notis kata ada saman ekor.kalau kerja macam ni aku pun boleh buat tak payah adakana posukan trafik untuk jaga kamera tu.

- atau kalau notis saman dihantar kepada pemandu diwajibkan juga disertakan gambar yang dirakam oleh kamera tak perlu tunggu pemandu yang mohon.Tak ada ruginya polis untuk sertakan gambar sebab kosnya adalah rendah berbanding saman yang akan dibayar oleh pemandu nanti jika sah berlakunya pelanggaran had laju oleh pemandu.

Anonymous,  March 15, 2011 at 4:52 PM  

pi mampuih laaa saman ekor ker hapa ker tak dak pasai nak bayar .... kalo makhamah boleh tolak bahan bukti secara paksa rakyat pun boleh tolak saman ekor nie pasai cara dia sama cara paksa juga .... berapa banyak saman ekor lu gomo yang dapat hapus wakakakakkakaka bodoh punya artikel ..... macam bangsat la lu nie gomo

AloQStaQ March 15, 2011 at 5:15 PM  

PapaGomo yang terchenta ...

Aku ada menulis pasai SAMAN EKOR ni, mungkin hampir sama dengan pemikiran lu Gomo, tapi aku ada usulkan dalam artikel tu untuk cuba minta Kerajaan Malaysia ambil berat pasal isu ni.

Aku banyak jugak selidik pasai isu ni, rata-rata rakyat dok sembang pasai SAMAN EKOQ aja, jadi kalau rakyat yang membuta tuli menerima bulat-bulat satu gerakan puak Pakatan Rakyat mengenai Mansuhkan Saman Ekoq, aku optimis, banyak UNDI akan pi kepada puak sana ...

Jadi, Kerajaan dan Pihak Berkuasa perlu cepat tackle benda macam ni (sementelah pula ia melibatkan duit rakyat yang nak kena keluarkan walaupun itu adalah kesalahan depa sendiri!)

Depa tak nampak yang depa buat salah, depa hanya nampak DAKYAH PEMBANGKANG yang menghasut mengatakan SAMAN EKOQ TU ZALIM, jadi, sebelum nasik menjadi basi dan busuk menjadi Gas Toksik, Kerajaan perlu PROAKTIF menangkis dakyah Mahfuz gila KASE tu!

Harap hang dapat bagi sikit follow-up to my SAMAN EKOR's article dalam blog PAPAGOMO hang yang fofular giles ni ... TQ Bro!

IANYA DEMI KEBAIKAN KEPADA (UNDI) BN NANTI!

NOTE: Mahfuz tu dah gila nak bikin isu ni meletop PRU13 ! ... dan isu SAMAN EKOR ni juga telahpun termaktub dalam kitab sesat BUKU JIN-GAY anutan puak-puak Pakatan Rakyat tu!

Kita perlu cepat bertindak!

AloQStaQ

Anonymous,  March 15, 2011 at 5:18 PM  

Jika Samun Ekor itu berkesan, mengapa jumlah kematian jalan raya setiap kali ops sikap bertambah. Yang patut disaman itu adalah mereka yg. dah masuk kubur!

Anonymous,  March 15, 2011 at 5:22 PM  

Aku sokong, HA HA HA, patut kalau ada 10 saman ekor(laju) tak payah gantung, suruh dia masuk sekolah memandu semula.

PAPA GOMO March 15, 2011 at 6:11 PM  

Macam aku cakap yg tahu je tahu pasal saman ekor ni. Yg tak tahu elok ambil tahu.

Anonymous,  March 15, 2011 at 6:22 PM  

Nak tahu apa pandangan orang luar pada rakyat M'sia??...

Mereka kata..'rakyat m'sia lembah lembut dan berbudi bahasa tapi bila berada dijalanraya mereka terus jadi ganas dan samseng'.
Emmm..memang betul pun. Zaman atok, bapak, kita, anak kita, cucu kita....memanjang tak habis kena saman jalanraya.

Pemandu2 negara maju memandu dalam keadaan aman, tenang dan hormat-menghormati. Pihak yg berkuasa, tolonglah fikirkan perkara yg sama untuk dijadikan 'budaya' negara kita. Sebelum tu betulkan sistem undang2 melindungi pengguna ringan dahulu.

Anonymous,  March 15, 2011 at 6:28 PM  

Nora Danish pun sokong saman ekor? Aloo.. bang kalau kena tahan pastu disaman (mcm dlm gambar tu)pastu kita sain lak saman tu, tu bukan saman ekor namanya bang.... Apa banggangnya kau ni!!! saman ekor tu saman yg tetiba je sampai kat umah (pos/atau chek sistem pdrm je tetiba ada)kau tak kena tahan tepi jln pun mcm dlm gambar tu. tu namanya saman ekor bodoh!! banggang!!!

Anonymous,  March 15, 2011 at 6:31 PM  

hehehehehhehehehe

gomo bangang

hehehehheheeheh

gomo kena kutuk dlm milosuam

heheheheheheehhe

video miming tuh..kecek kelate gitu

Al-JUBIRY,  March 15, 2011 at 6:33 PM  

Weh Gomo Popo... mung tahu dok...
Saman2 ekor ni kegemaran Al Juburi...
Nak tahu napa... ekor beb ... ekor...
Tu Al Juburi punya supersiallist!

Anonymous,  March 15, 2011 at 6:37 PM  

aku sokong saman bagi sesiapa yang melakukan kesalahan jalanraya.. tapi kenapa bulan lepas aku check saman, ada saman saman dari tahun 2003 hingga 2010?? sedangkan sebelum ni, dalam tahun 2006/07, aku pernah check kat balai polis, dan bayar kesemua saman yang aku ada.

Persoalan sekarang, mana datangnye saman saman sebelum 2006/07 tu?? takkan tetiba hilang dari rekod polis, dan kemudian muncul semula??

Sejak bila pulak aku pergi BENTONG?? apahal tetiba ada saman pulak???

kali pertama aku check saman hujung tahun lepas, lebih kurang RM 1500, tapi bulan lepas aku check, tetiba pulak jadi RM 4000 ???? patutla polis bley bagi diskaun 50% kan..

aku cadang pihak polis supaya update saman dalam masa 24/48 jam, dan orang ramai boleh menyemak dalam masa berikut.. sekiranya tiada tertera apa apa saman, maka, pihak polis tidak berhak untuk mengeluarkan saman atas kelewatan/kesilapan/kelemahan mereka sendiri. baru ADIL!!

Negara luar dah banyak amalkan sistem macam ni, semua orang boleh semak dalam internet atau di balai polis.

apa apa pun, aku sokong polis keluarkan saman kepada pesalah di jalanraya.. samada sama ekor atau saman kepala, tak kira la..

AKULAGI

PAPA SARJEN,  March 15, 2011 at 6:45 PM  

Ala GOMO, hang mesti sokong saman ekoq punya... dah suku sakat hang jugak...

POLIS mesti la sokong POLIS... hehehehe...

PAPA GOMO March 15, 2011 at 6:58 PM  

Mengenai saman atas no kenderaan jika anda tidak ke lokasi tersebut dan saman di keluarkan maka bolehlah membuat rayuan. Saman ekor ni kalau speeding ada gambar nya. Kalau bukan kenderaan anda maka saman tersebut akan di batalkan.

kalau nak chek saman bagi tujuan menghidupkan road tax sila buat semakan atas no kad pengenalan anda.


Bayar saman atas ic anda dan bukan atas no plat kenderaan.

Ramai tak tahu bab saman ekor ni. Sebab tu gomo cakap yg tahu sahaja tahu.

Namun gomo pinta agar saman ekor tidak termasuk untuk di senarai hitamkan.

dzimba MMIM March 15, 2011 at 7:01 PM  

apahal ni bro? ada apa apa ke? hee hee

Zek,  March 15, 2011 at 7:04 PM  

Aku pun sokong juga saman ekor ini kiranya ia boleh mengajar pemandu supaya berhemah di jalanraya. Nasihat dan buat, pujuk dah buat, rayu pun dah buat tetapi masih lagi ada pemandu2 yang degil.

Sebenarnya yang tidak suka kepada saman ekor adalah mereka yang tidak mematuhi undang-undang jalanraya. Bagi aku yang sentiasa mengikut peraturan jalanraya, aku tidak takut kepada saman ekor.

Begitu juga dengan hukuman gantung bagi pengedaran dadah. Yang takut hukuman itu ialah pengedar dadah.

fikir-fikirlah.

Anonymous,  March 15, 2011 at 7:13 PM  

nuar je tak sokong sebab dia ada 4 saman pada kereta KES, tak tau dah bayar ke belum ha ha ha

Anonymous,  March 15, 2011 at 7:33 PM  

pasai apa bolih ada 10 atau 20 saman...
dalam ic alamat lain...dalam lesen memandu alamat lain pulak...
dalam geran kereta alamat pun lain...
bila dihantar surat tak sampai.
orang2 macam ni banyak hutang..takut bank dan along cari.
baru2 ni satu pakcik yang rabun terima surat saman kerana ada orang guna no pendaftaran motor dia kat motor lain..
siapa yang salah?
pakcik tu salah?..polis salah?..atau yang guna no plat tu yang salah?.
aku dah 20tahun memandu...kereta aku dah 13tahun...belum ada saman pun.
parking aku bayar...
bila balik kampong dari puchong ke baling aku pandu maksima 90km sejam ikut PLUS.
ikut jalan persekutuan 70/80km sejam.
orang lain sampai aku pun sampai...
minyak pun jimat..isi kat klana jaya rm50..sampai juru baru isi pulak rm50..sampai kampong dalam rm60...
jimat minyak..selamat,kereta pun tahan lama...
tak ada saman...polis pun tak banyak kerja...
sepatutnya kerajaan bagi anugerah kat orang macam aku..
ambik duit saman dari orang yang melanggar undang2 jalanraya..
bagi kat orang yang mematuhi undang2 dan tak pernah kena saman.
ini baru nama dari rakyat untuk rakyat.
cadangan aku jer...kalau kerajaan sanggup buat ok per..
adil kan...ramai yang akan mematuhi undang2 sebab dapat duit.
dan PRU13 nanti mesti bn dapat kemenangan besar..

cha petai....tanjung pari.baling.

Anonymous,  March 15, 2011 at 8:35 PM  

BAGI AKU, SAMAN EKOR NI MACAM BUAT BISNES.
AMBIL RISIKO, BARULAH BOLEH DAPAT UNTUNG!
LEPAS KITA AMBIL RISIKO KENA SAMAN EKOR, BIARLA DISENARAIHITAMKAN.
LEPAS TU, KITA SAMANLAH PULA DGN MINTA GANTI RUGI PADA KADAR KEUNTUNGAN SKITAR 35% ATAU LEBIH. HEHEHE...
JGN MARAH!

-WAU

*mcm mana pula jk jpj tak senaraihitamkn dan kes dibawa ke mahkamah dan kesalahan dapat dibuktikn?

driver nora,  March 15, 2011 at 8:44 PM  

xley blah ngan statement gambar tu...nora tu bukan sokong tapi dia kna saman sbb bawak laju,pastu polis tu nak amik gambar ngan dia jew....-driver nora

Anonymous,  March 15, 2011 at 9:16 PM  

pastikah system yang ada tidak terdedah kepada manipulasi?

any Ah Chong, Muthu or Mamat boleh gi tempah apa-apa nombor letak kat kereta/motor mereka, lepas tu besit tak hengat.... punya lah dok pulun buat macam-macam kaedah kumpul revenue & educate motorist, tapi weakest link tak diperbaiki, ni namanya buak kerja fikir tak habis. Lepas tu gertak suruh orang bayar... aku pun salah seorang yang dah kena, dan bayar

kalau negara maju, plate keretalah yang depa control, tak boleh sewenang-wenangnya lekat kat kereta. Dasar polis lapaq duit

satu lagi yang effective ialah kamera lampu isyarat... lambat lepa PDRM pun nak implement juga, dah habis berjuta beli dan implement, maintenance tadak, yilek, jadi lah projek gajah putih... semua tu create projek with good justifiable reason (bad intention?)tapi maintenance tak difikirkan

Nora Danish,  March 15, 2011 at 9:16 PM  

ai sebenarnya menyampah kat abang polis yg nk saman ai tu..mula nyer dia sugguh2 nk saman..pastu dia ckp kalau ambik gambar dgn dia..dia cancel..teruk kan?>>

Anonymous,  March 15, 2011 at 10:02 PM  

Orang PAS dia lekat logo pas kat kete, kalau polis tu sokong pas dia lepaskan je walau pun salah, HA HA HA, sekarang ada logo ke tak de sama je kena saman gak tu yang marah sangat tu. ye lah puak-puak ni mana reti undang-undang janji cepat je sampai romen pun dalam kete tak sempat-sempat HA HA HA

Anonymous,  March 16, 2011 at 12:37 AM  

Saiful Bukhari Azlan leads a tangled life. He claims that he met Professor Hj Khairil Annas Jusoh, the Special Officer to the Prime Minister’s Office to apply for a scholarship and that they had met just once.

Khairil, who is Prime Minister Najib Abdul Razak’s adviser, recently went through a marriage which was alleged to be a lavender one. A lavender marriage is a sham marriage where the groom, Khairil, hides his homosexual tendencies.

Khairil, is a graduate of the International Islamic University (UIA) and it is alleged that his contemporaries in UIA were aware he was a closet homosexual. A number of his university and secondary school mates from Sekolah Alam Shah have allegedly said so.

On 30 June 2010, Khairil got married to Syarifah Nabila Sara, the daughter of Syed Abdul Rahman Alhabshi, who is the Mongolian Honorary Consul to Malaysia.

Perversely, the Mongolian Honorary Consul to Malaysia is also the father-in-law to Najib’s aide, Khairil.

A month after the lavender marriage, Syarifah Nabila rushed home to her father. She had found Khairil entertaining various men in her marital bed. Initially, Syed Abdul believed his daughter, but later changed his mind. Why?

Syarifah Nabila is now staying with her grandmother because of her father’s peculiar behavior.

Najib’s homosexual aide is linked to the bi-sexual man, Saiful, who has accused Opposition Leader Anwar Ibrahim of sodomising him. And this same ‘sodomy victim’, Saiful, also had a sexual relationship with the woman, Farah Azlina Latif, who was the deputy public prosecutor, in Anwar’s trial.

Syed Abdul once accused the Malaysian police of covering up crucial facts pertaining to the murder of the Mongolian model, Altantuya. He even threatened to take legal action against Malaysia. He actually mentioned Najib by name and declared that he had in his possession the photograph of Najib, Razak Baginda and Altantuya, which he had handed over to the IGP.

Where is that picture now? And why did Syed Abdul do a ‘U-turn’ during the Permatang Pauh by-election in 2008? He even went on primetime TV and declared that the allegation of Najib’s involvement with Altantuya was a downright lie. He denied he had told people so, although hundreds of people will recall him doing so.

Perhaps the man who knows more than he is willing to divulge is Khairil Annas Jusoh.

Khairil is hiding in the shadows. Are there traces of him in Saiful’s ‘behind’? How many people’s dirty secrets, has the PM’s aide under his belt?

More importantly, what is PM Najib’s relationship with this man? There is more to this than meets the eye.

The focus is on Anwar but shouldn’t it be moved to both Khairil Annas Jusoh and Najib?

Anonymous,  March 16, 2011 at 9:19 AM  

MEmang patutlah GOMO ni teruskan karier dalam bidang peniaga pasar malam.

Apa punya bengapnya apakah statistik yang menunjukkan Saman Ekor merupakan satu tindakan yang EFEKTIF?

Rasanya GOMO ni SRP pun tak lulus. PErtamanya kalau Saman Ekor Ni tujuannya untuk mendidik kenapa POLIS menyorok belakan semak? Yang keduanya kalau Saman Ekor NI Efektif kenapa setiap tahun kemalangan meningkat dan jumlah saman ekor pun meningkat?

Yang pastinya saman ekor gagal untuk mendidik kerajaan supaya menghormati undang2 dan tidak hanya menyamun dari rakyat.

Untuk pengetahuan peniaga pasar malam kadang2 saman ekor ni sangat tidak logik. Polis buat operasi di kawasan 70km/j ketika jalan sangat lengang pemamndu yg memandu 80km/j akan di saman. Ini siapa patut kena didik pemandu ke polis? Kadang2 had laju 70km/j itu sendiri tidak logik dikawasan tersebut.

Kalau nak didik pemandu jangan lah menyorok..duduk tepi jalan gerenti orang tak laju. Kalau menyorok pemandu akan terus memandu laju. Itu bukan mendidik namanya tapi menyamun..

Kesimpulannya memang Sah PAPAGOMO ni bengap dan lembam. Yang herannya GOMO tak nak pulak kenderaan disenarai hitam. KEnapa? Kereta ko pun banyak saman ke?

Aku tahu kelebihan saman ekor ialah syarikat kroni dapat kontrak untuk mengurus saman ekor. Aku dah tahu sebab bila ada keuntungan belah dia mesti setuju walaupun menyamun, menfitnaah dsb..memang dasar UMNO keparat

Anonymous,  March 16, 2011 at 2:09 PM  

iyalah gomo.aku dan keta aku yg tak pernah sampai johor pun kena saman kat johor.tahu-tahu kena blacklist.dah aku pulak yg nak kena cek pasal apa blacklist,dan aku jugak kena buktikan yg kena saman tu bukan keta aku.dah terbalik bukan polis yg tunjuk bukti.bengong.fyi aku tak pernah tukar alamat atau berpindah.paham papa jahat.

Anonymous,  March 16, 2011 at 4:20 PM  

PDRM taknak ke saman ekoq Saiful tu. Ekoq dia bergelumang dgn. DNA entah beberapa orang sbgmana. yg dilaporkan oleh Dr. pakar pemeriksa jubuq Saiful dalam mahkamah.

Nampak gayanya survival politik BN bergantung pada jubuq Saiful. Alangkah jijiknya.

Anonymous,  March 17, 2011 at 1:49 AM  

dulu aku x kisah politik kat msia. semenjak ada saman ekor ni..rasa geram pulak, lepas ni rasa nak sokong pembangkang pulak

Anonymous,  March 17, 2011 at 9:04 AM  

duk rumah je laa sebelum bontot anda di intip...kalau memandu lebih had laju semua org pun camtu...polis yg saman tu ingat dorang ikut had laju ke..jgn memandu melebihi had laju pada waktu pejabat, atau hari minggu pulang ke kampung..kalau nak memandu pun blk kg ke balik laa diwaktu malam..polis pun takut hantu jugak..

Post a Comment

Lu nak tulis apa lu tulis lah. Tapi jika ada sebarang komen yang lu tulis yang mana boleh di dakwa maka lu jawap sendiri di Mahkamah. Gua empunya Blogg tak tanggung. He he he

Snipet

  © Blogger template On The Road by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP