Dakwat Kekal vs Biometrik Mana Pilihan Anda?

Sunday, July 24, 2011






Biometrik merupakan kaedah untuk mengecam (recognize) individu berdasarkan ciri-ciri biologi (biological) dan tingkah laku (behavioral) individu tersebut.Ciri-ciri biologi dan tingkah laku individu seperti cap jari, tapak tangan,anak mata,suara,muka,pengecaman asid deoxyribonucleic (DNA),keystroke,tandatangan dan sebagainya telah digunakan untuk mengenal pasti individu sejak dahulu lagi.Di peringkat global,penggunaan teknologi biometrik telah meningkat terutamanya dalam bidang keselamatan dan forensik bagi tujuan pengenalpastian dan pengesahan identiti seseorang individu.Contohnya,semua lapangan terbang di Amerika Syarikat menggunakan sistem pengenalan biometrik yang mengandungi gambar serta cap jari pelawat-pelawat asing.Negara Jepun pula banyak menggunakan kaedah urat saraf (vein) bagi sistem kedatangan di pejabat /syarikat dan sistem maklumat peribadi di institusi-institusi pendidikan serta kesihatan.

Jenis-jenis teknologi biometrik

CAP JARI

Teknologi cap jari menggunakan imej optik atau electronic field imaging untuk
mengenal pasti identiti melalui pattern-matching dan minutiaes.Imbasan cap jari
individu akan dibandingkan dengan templat cap jari yang disimpan di dalam sistem.Kaedah biometrik ini mempunyai tahap ketepatan yang tinggi di mana telah terbukti tidak terdapat lebih dari satu individu yang mempunyai cap jari yang serupa.Kaedah ini telah lama digunakan di peringkat global bagi pengesahan identiti individu dan pengenalpastian penjenayah.

ANAK MATA (IRIS)

Teknik ini menggunakan ciri-ciri imej anak mata yang unik.Alat pengimbas mata
akan mengambil foto mata yang beresolusi tinggi dan merekodkan data tersebut.Data ini seterusnya akan ditukarkan kepada algoritma dan dibandingkan dengan karakter dan bentuk anak mata yang telah direkodkan.Kaedah ini sesuai digunakan untuk akses lokasi-lokasi yang bertahap keselamatan yang tinggi,contohnya memasuki bilik kebal yang mengandungi bahan-bahan rahsia.


MUKA

Teknologi biometrik ini menggunakan imbasan imej muka iaitu reka bentuk
muka sebagai pengesahan identiti seperti kedudukan hidung,mata,dagu dan
mulut.Sistem pengenalpastian muka akan membuat analisis ke atas data dan membandingkannya dengan templat muka yang terdapat di dalam kad pintar (smart
card)atau templat muka di dalam pangkalan data.Dari segi ketepatan,kaedah ini adalah kurang tepat jika imej muka yang diimbas dibandingkan dari sudut yang
berbeza.Kaedah ini sesuai digunakan bagi mengesan penjenayah terutamanya di kawasan-kawasan tumpuan orang awam seperti di lapangan terbang dan sebagainya.


MAKLUMAT LANJUT

KLIK DI SINI

Ketua Pembangkang sendiri mengakui kelebihan penggunaan biometrik tetapi sebaliknya mereka mempertikaikan kos penggunaan biometrik.Antara petikan daripada blog ketua pembangkang““Penggunaan Biometrik ini sebenarnya baik namun saya tak lihat ia praktikal untuk jangka masa pendek.SPR perlu betul-betul bersiap sedia kerana mereka memerlukan peralatan biometrik yang banyak memandangkan tempat mengundi yang banyak,” katanya.

KLIK DI SINI

Jika benar kerajaan tidak mampu mengendalikan biometrik kenapa agensi-agensi serta sektor-sektor kerajaan mempergunakan sistem ini dalam urusan pekerjaan ??? saya percaya kerajaan mampu mengendalikan sistem pilihanraya yang adil selain kemampuan membekalkan teknologi jalur lebar kepada rakyat Malaysia diluar bandar.Baru-baru ini didalam ucapan Perdana Menteri Datuk Seri Najib bersetuju memberikan peruntukan diberi kepada SPR untuk menggunakan kaedah biometrik untuk memastikan pilihanraya yang adil,telus & bersih adalah langkah yang bijak & tepat untuk menjawab segala tuntutan tidak munasabah daripada pakatan pembangkang.


Yang paling menjengkelkan adalah PAS & rakan pakatannya yang ingin dakwat kekal dilaksanakan,tetapi adakah mereka(orang PAS) sebagai muslim sudah lupa keburukan penggunaan dakwat kekal ??? jika selepas mengundi adakah dakwat kekal masih boleh dibawa untuk bersolat ??? sebelum mengundi jika jari terkena dakwat pen atau dakwat print , adakah seseorang itu masih boleh mengundi ??? Penerangan oleh pengerusi SPR sangat kukuh & tepat untuk tidak menggunakan dakwat kekal. Kenapa mereka(pakatan pembangkang) masih berdolak dalik ingin menggunakan dakwat kekal ???

SILA LIHAT VIDEO DI BAWAH





Pilihlah Yang Terbaik Demi Negara Kita Yang Tercinta


Psssttt..Jangan mudah terhasut dengan dakyat pembangkang

DAP ANTI ISLAM
PAS ITU MELAYU
UMNO ITU ISLAM

ANWAR AL-JUBURI HARUS BERTAUBAT


124 comments:

Anonymous,  July 24, 2011 at 5:03 PM  

PAPAGOMO = PANTATGOMO

HAHAHAHAHA.......PUKI MAK MAK KAU..

Anwar ejen Yahudi,  July 24, 2011 at 5:05 PM  

Saya sebagai seorang Islam menentang penggunaan dakwat kekal. Wuduk tak sampai utk mendirikan solat yg sah.

Biometrik le. Kat bank bukan ke dah berlambak pakai?

Kat tempat aku keje pun punch card dah pakai biometrik cap jari.

Kalau dah berlambak org pakai maknanya idak le mahal mana pun...

Blog 1 Malaysia July 24, 2011 at 5:06 PM  

Kosnya mcm mana bang sayang :-)











'Lubuk Emas' Terengganu dikhianati - Generasi muda dan generasi baru Terengganu adalah generasi paling bodoh dan tolol jika BN terus berkuasa..
http://Facebook-1Malaysia.blogspot.com/
Undi BN Undi HARAM- Media BN Media Porno. FUCK Pemimpin BN. Pemimpin BN mcm PUKIMAK.
http://blog1Malaysia.blogspot.com/

Anonymous,  July 24, 2011 at 5:08 PM  

Pas peduli apa dgn dakwat tu boleh bawak sembahyang ke tak.
Kalau ambiga dan lim kongkek siang kata boleh guna.
Negara lain mana ada halal haram. Pas pun sekarang bukan pikir pasal halal wal haram. Mereka tu dah keluar dari agama. Mereka bukan mahu menyiasat dulu.

PAPA GOMO July 24, 2011 at 5:13 PM  

percayalah mereka akan menolak penggunaan Biometrik ni dan akan memilih dakwat kekal.

depa akan menolak benda yang benar kerana mereka takut rakyat memilih kerajaan dalam hal ini.

pada aku Pakatan SUCKS.....

Anonymous,  July 24, 2011 at 5:28 PM  

berapa bilion projek biometrik ni..kroni mana yg dpt,pakai je la dakwat kekal..kan dah beli pun..buat ape simpan dlm gudang..jabatan kimia pun dah buat test dakwat..kt indon pun pakai ok je.

Anonymous,  July 24, 2011 at 5:36 PM  

Penggunaan teknologi Biometrik akan memudahkan pihak tertentu mengesan penjenayah seperti Al Juburiii..Serampang 3 mata, tikam satu kena tigaaa... Itu alasan utama mengapa pembangkang tidak menyukainya... PENJENAYAH SEMAKIN MENYEPIII.

Anonymous,  July 24, 2011 at 5:37 PM  

PR da ketinggalan zaman..
korang ingat zaman ni same ke cam zaman dulu?
kopi bole dibeli ngan 10sen?
duit skang mane leh dinilaikan terus naik.. smakin menigkat hari smakin jatuh nilai adela..
kalo emas yela semakin naik nilai..
sebabnye.. duit da bole dijual beli kat pasaran sebab tu nilai dia boleh berubah2.. banyk faktor lain lagila..
harga barang dll naik tu xde halla.. sebab ni kes global.. duit kita da terbang di pasaran.. semakin bergiat rakyat dalam memajukan ekonomi, makin tinggi la nilai RM kat Msia. lama2 kos bebanan rakyat pon turut berkurangn.. sebab tu kerajaan bagi dasar pandang ke timur jepun misalnya.. macam2 diowang bole beli.. tapi kene rajin bekerja sebaliknya masa rehat diorang kurang, kebajikan diorang kurang.. ni kat Msia brsyukurla cukup kemudahan kerajaan bagi.. tak guna bagi subsidi lebih2 nanti puak2 pakatan ni jadi malas.. keje makan gaji buta je... ekonomi tak naik nak harapkan duit kerajaan je.. haprak!!

Gomogomi July 24, 2011 at 5:38 PM  

apa punya biometrik,lain nak lain kasi,papagomo keluar satu artikel jawab u punya rekaan cerita di berani ke?? http://wwwkelate.blogspot.com

Tukang Spin,  July 24, 2011 at 5:45 PM  

Orang dah pakai henpon, diaorg masih nak pakai telefon kring2 yg pakai dail sebijik2. Orang dah pakai wireless broandband, diaorg masih lagi nak pakai wayar telefon-modem internet. Zaman dah canggih, semua org nak guna teknologi.

Biometrik memang susah nak tipu. Even kat pejabat aku pon punch card guna tumbprint jer. Kalo lambat dtg keja mmg takde saper leh tolong. Sebb cap jari adalah unik dan sukar utk dipalsukan.

Dakwat adalah teknologi zaman kuno. Main celup2 dakwat tu tahun 80an dulu, masa tu kita celup dakwat utk wat cap jari. Sekrg kat JPN pon pakai tumbprint reader. Tak mainlah celup2 nih.

Janganlah berkira sangat tentang soal kos sbb teknologi ni telah diakui seluruh dunia. So, memang berbaloilah. Benda yang baik, patut diteruskan.

anti bohmau July 24, 2011 at 5:46 PM  

biometrik boleh undi lebih dari sekali? lawakla!!

korang tak pernah pakai tumb print ka masuk pejabat? ooo..dia orang kerja masuk gerai kopi saja!!

bila sekali tekan ibu jari tu, masa pun tercatit, misalnya 7:15a.m. lepas tu nko pergi letak ibujari nko 40 kali pun, mesin tu dah tak terima pengesahan nko! masa nko sampai tetap 7:15a.m.!!

jika kamu mengundi pukul 10:01a.m. & lepas tu nko pergi pulak pukul 3:45p.m & letak pulak jari tu, aku rasa adala siren amaran yg akan melalak.. masa tu kita tahula sapa HANTU sebenar!! pegawai2 spr pun boleh cekup HANTU bodoh tu!!

amacam? nak cabar spr dgn biometrik tu?

nko celup dakwat, adala orang yg akan cipta bahan utk hilangkan kesan dakwat tu...ada juga orang yg akan gunakan dakwat bercampur kimia lain yg akan menjejaskan mutu cap jari utk sabotaj @ hindarkan pengundi mengundi! macam2 boleh berlaku jika cara primitif dunia ketiga masih nak digunakan...

biometrik lebih berintegriti!! syabas spr jika ini diaplikasi!!
sokong perubahan & kemajuan yg boleh menjamin pilihanraya yg lebih baik!!
July 24, 2011 5:12 PM

Anwar Dah Checkmate,  July 24, 2011 at 5:48 PM  

Opss...maybe lepas ni kita wat biometrik menggunakan DNA pulak....hehehe...agak2 orang tu nak tak serahkan DNA dia. :D

Anonymous,  July 24, 2011 at 5:52 PM  

Kesian betul aku ade pembangkang yang berfikiran macam pembangang kat Malaysia ni. Orang semakin bergerak ke hadapan, mereka nak bergerak ke belakang. Sistem biometrik ni tentu sahaja akan digabungkan dengan sistem perisian yg boleh mengesan kewujudan dua kali seseorang tu mengundi... takkan dalam dunia serba canggih ni sistem perisian sebegitu tidak boleh dibangunkan langsung.

Kalu nk tanye brape kos utk bangunkan sistem biometrik ni memang la mahal berbanding dakwat kekal, tapi itu kos permulaan dan kemudian di setiap PRU atau PRK sistem itu masih boleh digunakan.

Lain pula kalau gune dakwat kekal, setiap kali kerajaan terpaksa memperuntukkan pembelian dakwat baru utk tujuan pengundian. Itu belum kira lagi tarikh luput bagi dakwat kekal yg anak digunakan. Kalau ade lg stok yg tidak dipakai, dakwat kekal itu perlu dimusnahkan bile melepasi tarikh luputnya.

Akhir sekali, pertanyaan untuk pembangang2 di Malaysia ni, apakah dakwat kekal tu tak boleh dipadam dgn bahan peluntur yg boleh dicipta oleh pihak tertentu??

Mesti xde yg berani nak jawab soklan ni..... so pembangang, u all sudah checkmate pergi la idup di zaman batu....

Anonymous,  July 24, 2011 at 5:54 PM  

Najib ni kena sergah dgn ambiga dan pembangkang terus mengalah jadi lembik. Pada aku tak perlu dibuat biometrik atau celup jari. Membazir duit dan masa aje.

Cara yang biasa dah bagus dan seluruh dunia terima dan tak menggelabah macam najib ni. Pembangkang cume acah aje nak tengok najib ni melatah.

Tak kan puas hati setan2 dalam mengusik manusia.

Jamaludin July 24, 2011 at 5:55 PM  

Pembangkang ini bukan bodoh kecuali org PAS saja bodoh. Semua negara maju telah menggunakan teknik biometrik & jgn guna kaedah di India. Dgn kaedah biometrik, negara akan secara berperingkat mewujudkan bank DNA negara. Kos tidak mahal mana penyokong bahlul. Jab imigresen pun telah melaksanakannya. Penyokong yg komplin bukan berilmu sangat. Hanya tahu membangkang saja. Kalau tak pandai jgn buat2 pandai penyokong pembangkang. Anwar tak setuju adakan bank DNA negara sebab takut tembelang kaki jubo & pukik akan terbuka lebih awal. Org PAS semua bodoh, tak tahu apa pun teknologi moden. Penyokong bahlul...

Anonymous,  July 24, 2011 at 6:00 PM  

Puak pembangang ni idup zaman sebelum zaman Al-Quran diturunkan kot... tak pernah jumpe perihal kehebatan Allah yg mencipta setiap manusia mempunyai cap jari yang berbeza antara satu sama lain (unik).

Barat tahu keunikan cap jari manusia ni pun lewat abad ke-17 dan kini mereka byk menggunakan dalam kes2 forensik.

Islam telah mendahului sains moden didunia ni, tetapi org Isle di Malaysia ni sendiri menolak keunikan yg Allah telah kurniakan utk manusia sejagat... Pelik bin hairan

TENGGARA is SOUTHEAST July 24, 2011 at 6:03 PM  

Gomo,
PAS tetap nakkan dakwat kekal, sebab boleh tunjuk bukti kat bini bila balik rumah. Bini-bini orang PAS ni bukan percaya kalau laki dia keluar rumah.

Anonymous,  July 24, 2011 at 6:04 PM  

Saudara Jamaludin... saya setuju. Memang Al-Juburi takut sangat bile dengar pasal DNA ni. Kalau tidak, masakan puak pembangang menolak cadangan ditubuhkan Bank DNA di parlimen tahun 2008 dahulu. Sebab utama mereka takut rahsia DNA kepunyaan digunapakai di mahkamah jika Bank DNA berjaya diwujudkan....

Anonymous,  July 24, 2011 at 6:09 PM  

Anon July 24, 2011 5:54 PM... kalau ade nak baik dari tuntutan BERSIH tu kenapa kita nak tolak?? Masalahnya, org nak bergerak maju ke hadapan, tp puak pembangang nak rakyat Malaysia bergerak mundur ke belakang.

Kalau soal kos yg di bangkitkan, itu bukan satu masalah besar pun... lambat laun sistem ni akan tetap digunakan juga, kos yg akan digunakan 5 tahun, 10 tahun malah 20 tahun akan datang utk hasilkan sistem ni pasti akan melambung dan lagi mahal dari harga arini...

Takkan itu pun tak boleh pikir dengan waras???

Anonymous,  July 24, 2011 at 6:42 PM  

kerajaan sekarang amat profesional, bahalul bersih requested dakwat kekal.. tapi kerajaan BN guna tachnic lebih cangih dan x perlu pendapat Pembakang haprak pun, mahal or murah no hal janji lain kali x ada apa lagi nak di bersihkan.

Olih kerana xdpt nak tipu PR13 nanti.. Puak2 Pembakang mesti kata cilaka punya penyamun....bikin rusak laa ana punya programe... terpaksa berdemo bantah Biometrik pulak aduhai...

Anonymous,  July 24, 2011 at 6:51 PM  

aku sokong biometrik..skrg pendatang asing pun dah register biometrik..xlama lg bole la ngundi..muahaha

rakab,  July 24, 2011 at 6:54 PM  

Penyangak-penyangak pakatan ni bila kerajaan buat macamana pun tetap tak betul juga. Percayalah!. Nama pun PEMBANGKANG!.
Kerajaan nampak begitu bersungguh-sungguh untuk menambahbaik sistem pilihanraya . Sistem biometrik yang cuba di perkenalkan oleh SPR menjadikan Malaysia terkehadapan berbanding negara-negara lain di dunia. Semua pihak harus melihatnya sebagai sesuatu yang positif.

Anonymous,  July 24, 2011 at 7:01 PM  

Kalau ikut kerajaan PAS IC pun biar tulis guna pen saja tak payah guna printer. Bahlol punya ulamak pas. Otak berfikiran terkebelakang. Anwar terkebelakang ada sebab. sebab btgnya ada kemajuan utk mengubah citarasa.

Ulamak pas bukan tahu biometrik ke kalau bior kena letrik mereka tahu la. Sebab itu video yg papar gambar anwar pun mereka tak percaya apa lagi video mat sabun terjatuh.

KAKIGOMO July 24, 2011 at 7:02 PM  

Dakwat boleh beli dimana-mana kedai beb,,dok ghasa kawe,,penipuan lebih mudah dibuat ,,,

Tukang Spin,  July 24, 2011 at 7:15 PM  

Kenapa pendatang asing diwajibkan register guna biometrik ?
Sebab :

1) supaya mudah cam penjenayah warga asing

2) supaya kita boleh kenal yang mana pendatang yg datang secara halal dan yang mana datang secara haram

Tiba-tiba pembangkang nak kaitkan isu biometrik ngan isu pengundi hantu. Diaorg ingat dengan biometrik ni senang org asing nak mengundi. Tolonglah fikir secara intelektual sikit.

Sistem Pendaftaran Biometrik adalah sistem yang akan menggabungkan semua agensi berkaitan dalam satu sistem. Dalam tu Jabatan Pendaftaran Negara (JPN), Jabatan Imegresen dan Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) akan disimpan dalam satu database. Macam onestop centre.

Dalam sistem SPR, awal-awal lagi sistem ni akan reject mana-mana tumbprint yang tidak berdaftar dengan JPN. Oleh itu, hanya warganegara Malaysia sahaja yang layak mengundi kerana data SPR mesti tally ngan data JPN.

Jadi, di manakan ruang yang warga asing ni boleh pandai2 nak mengundi ? Fikirlah sikit. Jangan wat andaian semata2. Adalah adat, mana-mana benda baru mesti ada kekurangan di sana sini. Tapi ia cuma untuk sementara waktu sahaja kerana sistem akan mengalami penambahbaikan dari masa ke semasa.

Anonymous,  July 24, 2011 at 7:19 PM  

Guna sajalah sistem biometrik yang terkini. Jangan nak bertapi-tapi lagi..

Anonymous,  July 24, 2011 at 7:22 PM  

Guna biometrik lah senang. Kalau nak jadi calon senang nak check dia muflis ker tak, penjenayah ker tak dan bayar saman ker tak...hihihihihi...

kalau guna dakwat kekal kotorlah tangan. Nak makan pun susah, nak sembahyang pun susah. Lagipun nakkena balik2 beli setiap 5 tahun. Kalau biometrik bukan takat SPR jer leh guna,mana2 agensi pun akan bertambah upgrade sebab semua pengurusan dah cepat. Lagipun senanglah SPR nak update data untuk bersihkan data yg dikatakan pengundi hantu. Tu yg pembangkang takut tu...nanti hantu dorang marah tak dapat mengundi.

Anonymous,  July 24, 2011 at 7:24 PM  

hanya penjenayah jer yg fobia ngan teknologi biometrik...dakwat kekal hanyer sesuai untuk mereka yg suker garu2 dan korek2 guner jari itu...rig rig rig

Membangkan Memang Mudah July 24, 2011 at 7:50 PM  

apa pasal nak bising2 pasal harga?

Biometrik harga 3.0 juta boleh pakai berkalixxxxxxxx untuk mengundi.

Dakwat Kekal harga 2.4 juta, setiap kali mengundi kena beli, kalo dah berkalixxxxxxxx mengundi dah berapa juta?

Anonymous,  July 24, 2011 at 7:51 PM  

Paling aku nak gelak ialah pembangkang yang puluhan tahun hanya bertaraf pembangkang 100 kali buat pilihanraya pun tetap juga pembangkang tapi crita kenapa aku sampai gelak ialah kerana depa ada hati membuat tuntutan mau kerajaan penuhi permintaan depa tu yang aku gelak.

Oiii puak pembangkang kalau nak guna cap jari kekal atau apa kejadah cap air mani bapak peliwat ka apa ka tunggu hangpa jadi kerajaan lah kakakakaka, mana ada satu kerajaan dalam dunia yang kena ikut pembangkang, punyalah bahalol si pembangkang mau kerajaan BN ikut depa, lawak kepala bana bapak dia kakakakakakakaka

Sekarang BN yang jadi kerajaan ikut suka BN lah mau cara mana, bahalol punya pembangkang kecik2 tak nak mampuss bila besar nyusah kan ramai bahalol pulak tu kakakakakaka

Anonymous,  July 24, 2011 at 7:54 PM  

Sebagai bahlul pas, gua ikut DAPigs. Kalau baik utk DAPigs, baiklah utk gua. Takebeer!

Anonymous,  July 24, 2011 at 8:04 PM  

Masalahnya diplomat2 Kesatuan Eropah pun mendapati SPR di negara ini tidak telus sebagai badan berkecuali, sehingga mahu menghantar badan pemantau dlm PRU13. Jgn kata pula yg dorang tu bekerjasama dgn BERSIH/Pembangkang. Amacam BN? Apa salahnya jemput dorang datang sini jadi pemerhati bebas, biar terbukti yg sistem pilihanraya di negara ini bersih dari sebarang penyelewengan.

Anonymous,  July 24, 2011 at 8:15 PM  

Masalahnya diplomat2 Kesatuan Eropah pun mendapati SPR di negara ini tidak telus sebagai badan berkecuali, sehingga mahu menghantar badan pemantau dlm PRU13. Jgn kata pula yg dorang tu bekerjasama dgn BERSIH/Pembangkang. Amacam BN? Apa salahnya jemput dorang datang sini jadi pemerhati bebas, biar terbukti yg sistem pilihanraya di negara ini bersih dari sebarang penyelewengan

>>tujela keje ko.msuk org luar.cba tgok cnn,abc,bbc,ade je hal ehwal dalaman ngr kita nk condem,dorg 2 prg xde sbb pon jln.ak rasa la kan,ko ni ptt kna bdil dlm lbg jubor lu ni.ungrateful citizen.apa2 mslh dlman ngra,kta setel sma2.org luar ni nk kacau je.lbh2 lg malaysia

Tukang Spin,  July 24, 2011 at 8:21 PM  

Anon July 24, 2011 8:04 PM

Suruhanjaya bermaksud badan yang bebas dan berkecuali.

Contohnya :

suruhanjaya diraja (SD)
suruhanjaya pencegahan rasuah malaysia (SPRM)
suruhanjaya pilihan raya (SPR)

Apa tugas pemerhati bebas tu ? Nak cari kesalahan SPR ke? Aku tau sebab apa pemerhati bebas tu nak datang. Nanti bila pembangkang wat provokasi mcm demo Bersih. Nanti bolehlah kata SPR tak adil kalo polis tangkap diaorg kan. Bila kena tangkap, nanti bolelah report kat pemerhati bebas tu, ckp kerajaan tak adil dan zalim. Lepas tu, diaorg akan claim SPR tak telus dan berat sebelah. Memang aku dah agak dah ada udang di sebalik mee.

Anonymous,  July 24, 2011 at 8:22 PM  

PEMBANGKANG SEKARANG INI MANA ADA ITEGRITI TERUTAMANYA PAS. DIA IKUT SAJA APA YANG DAP KATA. NAK HARAP MAT SABU BINI KAWAN PUN DIA SAPU. LA NI NAK SURUK KERAJAAN IKUT KEHENDAK MEREKA YANG BANGANG TU. APA PUNYA OTAK, ADA YANG BAIK TAK MAHU PAKAI NAK IKUT JUGA KATA SI PARIA TU. DEPA TAK APA LA NAK PAKAI APA PUN SEBAB MEREKA BUKAN ISLAM TAK PAYAH SEMBAHYANG MCM KITA.

Anonymous,  July 24, 2011 at 8:24 PM  

apalah kerajaan bodoh ikut tuntutan fuckatan haram jadah...aku rasa kalau fuckatan memerintah lagi bapak penipu..dan aku x nampak kalau tuntut apa pun dia org xkan buat demi nak kuasa memerintah..tengok sekarang pun..bapak penipu besar..kerajaan silap kalau ikut kehendak puak sial ni.

facepu,  July 24, 2011 at 8:31 PM  

dah berpuluh tahun,xkan baru nak guna?

Terhangat Dari Oven :
Penjelasan PDRM Mengenai Isu baharuddin Ahmad!!
Jangan Menyampuk !!

Anonymous,  July 24, 2011 at 8:37 PM  

Anon July 24, 2011 6:09 PM,

Kau memang masih mentah dalam percaturan pembangkang. Akal yang waras akan dapat melihat bila kerajaan menggelabah mengikut kehendak pembangkang melalui proxy bershit2.0 maka mereka akan menyusun pula langkah selanjutnya.

Gunalah akal dengan waras. Biometrik atau celup jari cume mainan politik fuckatan lol.

Gomo kenapa cuma ada vote biometrik dan celup jari aje? aku nak vote kekalkan yang asal.

Anonymous,  July 24, 2011 at 8:45 PM  

SPR kekalkan cara lama..x ada cacat cela nya..Kelantan berpuloh tahun penyangak pembangkang memerintah...jgn ikut kemahuan pembangkang..pembaziran wang rakyat jer...Dia org semua dipimpin bapak sial penipu..cctv pun dia org ckp saksi besi..x yah lah biometrik ke dakwat ke...nanti dia org kata tipu lagi kalau kalah..jgn tunduk kemahuan pembangkang. Kalau dia org memerintah lagi bapak menipu bila pilihanraya..lepas ni pengundi hantu hilang dia ckp pengundi jin pulak..bodoh ikut tuntutan pembangkang sial haram jadah ni. Jgn bazir duit rakyat yg menyokong kerajaan kerana hendak memenuhi tuntutan haram jadah ni.

Anonymous,  July 24, 2011 at 8:46 PM  

SPR kekalkan cara lama..x ada cacat cela nya..Kelantan berpuloh tahun penyangak pembangkang memerintah...jgn ikut kemahuan pembangkang..pembaziran wang rakyat jer...Dia org semua dipimpin bapak sial penipu..cctv pun dia org ckp saksi besi..x yah lah biometrik ke dakwat ke...nanti dia org kata tipu lagi kalau kalah..jgn tunduk kemahuan pembangkang. Kalau dia org memerintah lagi bapak menipu bila pilihanraya..lepas ni pengundi hantu hilang dia ckp pengundi jin pulak..bodoh ikut tuntutan pembangkang sial haram jadah ni. Jgn bazir duit rakyat yg menyokong kerajaan kerana hendak memenuhi tuntutan haram jadah ni.

Anonymous,  July 24, 2011 at 8:48 PM  

Aku pernah cuba keluarkan duit cash dari bank dimana biometrik jari diperlukan untuk mengesahkan kad pengenalan tapi di reject kerana jari aku terluka calar beberapa hari sebelum itu. Apa gerenti ini tak akan berlaku bila aku akan mengundi nanti? Apa2 sistem camna cara pun satu hari org akan hack juga.

Yang aku sah nampak kerajaan ni terlalu ikut sangat kata minoriti sehingga majoriti yang terpaksa menanggung. Kos walaupun RM2juta atau RM10juta atau RM10 sahaja pun kos jugak. Baiklah guna buat subsidi minyak atau lain bahan makanan.

Anonymous,  July 24, 2011 at 8:51 PM  

kami penyokong kerajaan mohon kekalkan cara lama...SPR jgn tunduk dgn tuntutan pembangkang haram jadah..lu SPR nak ikut tuntut pembangkang atau tuntutan Penyokong kerajaan..kekal kan cara lama..masih relevan..kelantan,kedah,p.pinang,selangor dia org menang dgn cara lama..jgn membazir wang rakyat.

Anonymous,  July 24, 2011 at 8:53 PM  

Anon July 24, 2011 8:37 PM...

Kekalkan yang sediaada memang tak salah pun.. tetapi ape pula hujah ko nak cakap bile berdepan dgn pembangang yg ade di Malaysia ni?? Kebanyakan negara memang masih menggunakan cara yg sama seperti yang Malaysia amalkan tetapi kalau kerajaan nak menuju ke satu tahap yg lebih baik kenapa tidak kita sokong. Biar la kita jadi negara yg pertama melaksanakan sistem biometrik dlm pengundian pilihanraya negara ini.

Memang la kalau nak diikutkan, buat la macam mane sekalipun, pembangang tetap takkan menutup mulut mereka kecuali mereka dah tak ada dimuka bumi ni. Aku tetap sokong sistem biometrik ni, ia satu cadangan yg baik... soal kos tu perkara kedua.

-Dari Anon July 24, 2011 6:09 PM-

Anonymous,  July 24, 2011 at 8:54 PM  

kalau SPR tunduk dgn tuntutan pembangkang ..SPR pun sama pembangkang...kena dengar juga tuntutan penyokong kerajaan.

Anonymous,  July 24, 2011 at 9:01 PM  

anon 6:09
sial lu lah...lu nak kisah hujah apa dgn pembangkang...siapa memerintah..ikut jer cara pemerintah..apa pasal perlu tunduk dgn pembangkang..ker lu pembangkang..
aku ckp satu kat ko..dgn rupa pemimpin pembangkang sial penipu yg ada ni..kalau dia memerintah..ko ingat dia x kan menipu...dia akan ikut tuntutan UMNO ke pulak masa tu..? lu pikirlah sendiri.

Anonymous,  July 24, 2011 at 9:03 PM  

Anon July 24, 2011 8:48 PM...

Menarik situasi yg sedara utarakan ni.... kenapa tak salurkan masalah tu pada pihak SPR supaya pada sesiapa yg mengalami nasib seperti sedara ni diambil tindakan yg sewajarnya seperti pihak SPR wujudkan satu borang yg sedara boleh isytiharkan bahawa sedara mengalami masalah pada cap jari kemudian disaksikan oleh ejen / pegawai SPR yg bertugas di sesuatu tmpt tu.

Begitu juga kepada golongan cacat tangan (kudung dsb) boleh buat pengisytiharan bahawa mereka OKU dan tentu blh dilampirkan dengan salinan kad OKU mereka pd borang pengisytiharan tu...

Mereka2 ni juga ada hak sebagai rakyat malaysia untuk undi pihak yg mereka suka....

Anonymous,  July 24, 2011 at 9:03 PM  

PAS ni parti pembangkang yang paling bodoh sekali di dunia waima kalau banding dengan parti pembangkang kat Loas pun iaitu Patet Lao. PAS parti cap unta.

Anonymous,  July 24, 2011 at 9:05 PM  

Anon July 24, 2011 9:01 PM... tak perlu emosi la. Sistem biometrik tu asalnya dari pembangkang ke?? Aku rasa ko ni penyamar je, nak tunjuk kononnya pro kerajaan tak bersatu dalam soal ni....

-Dari Anon July 24, 2011 6:09 PM-

moonshiners,  July 24, 2011 at 9:15 PM  

gunakanlah teknologi terkini biometrik walaupun 1/2 pihak pertikai mengatakan besi kita sepatutnya ke depan menggunakan teknologi terbaru dakwat teknologi kuno

Anonymous,  July 24, 2011 at 9:21 PM  

Aku sokong biometrik seperti yg diumumkan kerajaan. Canggih dan profesional. Sapa2 nak cakap banyak pun dah tak boleh. Orang luar negara konon2 nak tengok....haaa tunjuk je sistem biometrik tu.

Padan muka pembangkang. Aci tukang bersih tu kenapa terdiam?

Anonymous,  July 24, 2011 at 9:30 PM  

kekal cara lama ..jgn membazir wang rakyat..cara lama masih relevan..kelantan berpuluh tahun penyangak pembangkang memerintah..jgn tunduk tuntutan pembangkang. Pembangkang kecoh pasal undi hantu ..SPR melatat..lepas ni pengundi jin pulak jadi isu kalau ikut tuntutan pembangkang jika pembangkang kalah..jgn bazir wang rakyat.

Anonymous,  July 24, 2011 at 9:35 PM  

Kan aku dah kata, fuckatan guna isu jari celup untuk buat kacau aje.

Esok masa mengundi dan elektrik black-out ramai tak dapat mengundi kerana scanner tak berfungsi. Oh ya kita boleh beli genset. Buat persediaan awal2.

Dalam blog ni pun pro bn dah mula nak gaduh. Tuduh menuduh yg tu pembangkang menyamar pulak.

Aku harap spr akan buat kajian mendalam dengan fakta bernas supaya biometrik atau celup jari ni tak diperlukan. Jangan dilayan bershit2.0.

Anonymous,  July 24, 2011 at 10:04 PM  

9.35...cakap ko tu betul tapi ko kena faham bila SPRM dituduh oleh EU dan mana2 negara luar sebagai tidak ada kredibiliti, apa yang mereka nak buktikan? Sebab tu kerajaan sanggup beri dana kpd SPRM utk buat biometrik. Maknanya kerajaan selangkah kehadapan untuk mengatasi masalah ini.

Anonymous,  July 24, 2011 at 10:05 PM  

penggunaan kaedah biometrik tak ada maknanya jika senarai pemilih tak dibersihkan... jika dalam sistem spr ada 2-3 org yg sama tetap gak boleh undi 2-3 kali.. Jika kaedah ini nak digunakan, senarai pemilih spr mestilah dibersihkan terlebih dahulu. Buat semakan senarai pemilih dgn Jabatan Pendaftaran Negara,Jika seseorg itu dilaporkan meniggal dunia, senarai dlm spr mestilah dipadam. seperti juga, jika senarai dlm spr itu ada tpi kat JPN tiada, maka senarai itu mestilah dipadamkan..

Anonymous,  July 24, 2011 at 10:14 PM  

10.05...biometrik tu computerised. Identiti yg sama cuma boleh enter sekali je....lepas tu system lock.

Anonymous,  July 24, 2011 at 10:33 PM  

Inilah nasib perangai org melayu. Terlalu sensitif sangat tuduhan org luar spt EU atau mana2 negara luar.

Kita katakan kepada mereka seperti perpatah melayu ni "Jangan Jaga Tepi Kain Orang" atau kata org putih "Fuck You".

Black Maria,  July 24, 2011 at 10:40 PM  

Huh??? Celup? Iskhhh celup2 ni kau suruh Nuar je lah, dia je yang suka celup ni, habis semua dicelupnya. Pastu senang2 je tak ngaku, begitu juga kalau guna dakwat kekal, no point. Puak Bahalol Pas plak kalau guna biometrik ni mana dia percaya, besi tu. Kereta merc yang diaorang pakai tu dibuat drp kayu kot. Elok2 lutut Mat sabu tu jgn kasi masuk besi, guna buluh je. Kesimpulannya, tak guna buat apa2 perubahan jika puak2 bengong dan bahalul ni tak berubah mentaliti mereka, no point, mereka tetap juga kata kita tak betul, kecuali mereka yang buat, automatik tak pe.

Anonymous,  July 24, 2011 at 10:52 PM  

Pilihanraya entah bila tapi fuckatan berjaya menyusahkan pemikiran rakyat untuk ikut rentak mereka dengan pelbagai kegusaran.

Kerajaan pulak menggelabah cuba nak memuaskan hati tapi sudah tentunya tak semua akan puas. Ada kata biometrik, ada kata celup jari dan ada kata membazir.

Kalau status quo, kita boleh tumpu kepada perkara yang lebih berfaedah dari menyusahkan pihak spr membuat kajian. Kajian pulak bukan free. Duit kena keluar dari poket rakyat. Gerenti kerajaan akan kena balun lagi dari fuckatan. Nanti mereka akan mintak buat siasatan pulak siapa kroni2 kerajaan yang akan menerima kontrek membekal software dan hardware bagi pemasangan sistem biometrik ini. Tak akan ada kesudahannya nanti. Terkial-kial bn nak jawab isu2 yang bakal berbangkit.

Belum lagi cerita virus dan trojan voters yang akan mengundi dalam alam maya.

Janganlah nak kata kos tu perkara kedua. Kos tu perkara utama. Bajet tu baiklah disalurkan kpd modal untuk peniaga2 melayu lagi baik.

Anonymous,  July 24, 2011 at 10:56 PM  

waktu ngundi pihak masing2 diwakili ejen2 di bilik ngundi...nak tipu camner lagi...ceciter ceciter...takyah membazir...sistem yg sedia ada dah cukup mantap dah...pembangkang sengaja dok mengada2...tu dakwat kekal tu hanya melecehkan jer...sistem biometrik akan berkemungkinan berlaku masalah online...lantas chaotic...maka jalan paling baik dan selamat...kekalkan sistem yg sedia ada...ooh ooh ooh

Anonymous,  July 24, 2011 at 11:05 PM  

Anon 10.14, lagi terok kalau sistem tak mahu lock, mengundi 100 x pun agen SPR tak boleh stop. Kalau belum undi, sistem sudah lock apa pulak? nasib baik kalau kena kat PR kalau kena kat BN kawasan PM kita.
Sudah jatuh di timpa tangga lah ia.
Dah lah tewas , kena dakwa lagi dia kat prancis dan mongolia.

Anonymous,  July 24, 2011 at 11:12 PM  

10.33...cakap memang mudah tapi kalau EU dan negara barat tarik pelaburan mereka atau EU mengsyorkan satu dunia yg negara kita tidak mengamalkan demokrasi lantas membuat 'ekonomi sanction' seperti negara Iraq dan Iran, bolehkah kita kata 'fuck you'.

Anonymous,  July 24, 2011 at 11:18 PM  

Anon10.56 kekalkan sistem yang ada supaya SPR dapat membantu BN menang PRU 13 nanti kepala otak hang. Dakwa kekal sudah digunakan di banyak negara apa pulak leceh nya, hang tak pernah ambil udhu kah, lagi separoh anggora kena basah. Satu jari basah pun mau ambil kisah kah?
Memang otak hang otak penipu.

Anonymous,  July 24, 2011 at 11:20 PM  

11.05...alahai pakar2 IT SPRM pun boleh selesaikan masalah kecik tu (itu pun kalau berlaku). Kalau ada orang dah terlebih undi, kensel jelah....apa yg susah.

Anonymous,  July 24, 2011 at 11:21 PM  

Aduh, kecoh betul la anon July 24, 2011 10:52 PM ni. Kalau kerajaan nk wat jugak, ape ko nak lakukan?? Nak sabotaj kerajaan ke?? Aku rasa ko boikot je masa hari mengundi tu nnt, ilang satu undi utk BN dari ko pun tak jejaskan peluang BN kembali berkuasa. kalau nk ikut degil ko tu pun tak guna.. tak paham erti demokrasi kot. Kat cni pun hampir kesemua setuju dengan teknologi biometrik tu, ko pula yg lebih2... elektrik takde la, ongkos membazir la...

Wei, sistem tu boleh akses gune laptop la bro, bukannya pakai mesin besar gedabak macam mesin basuh atau tv. Tu ye la kene cucuk kat soket elektrik... Pernah dengar UPS ke tak sebelum ni?? Dah idup dalam dunia serba canggih pun masih bebal macam puak pembangang ke??

Anonymous,  July 24, 2011 at 11:23 PM  

sebenarnya orang dah tak pakai dakwat.. orang tak ikut teknoloji terkini bio.... orang taksub dengan DNA (dato nik aziz)... sebab tu al-jub tak bagi DNA.... apa FAKTWA dna lepas nik.. dakwat sah tak ambil wuduk...

Anonymous,  July 24, 2011 at 11:27 PM  

Najib kata kalau cadangan biometrik tidak menguntungkan BN, kerajaan tidak akan luluskan.
Najib terlupa bahawa SPR tu bukan dibawah kerajaan atau lebih tepat SPR dan agung tu mengikut telunjuk parti kerajaan.
Tak ada bau bau menipu kah tu?

Anonymous,  July 24, 2011 at 11:27 PM  

sambungan...Anon July 24, 2011 10:52 PM....

Lagipun bukannya ejen / pegawai SPR cek kat software tu je. Mesti la SPR kene sediakan helaian butir2 nama, alamat, IC pengundi utk double check pengundi tu dah mengundi ke blum. Kalau blackout ke, sistem problem, ape2 je alasan ko nak bagi, salinan helaian butir2 pengundi (black & white) tadi tetap boleh digunakan.... Ape lagi ko nak pertikaikan???

Anonymous,  July 24, 2011 at 11:28 PM  

anon 11.18 sila senaraikan negara2 yg gunakan dakwat kekal...memanglah ada negara2 yg guna dakwat kekal...itu tidak dinafikan...sila senaraikan negara2 yg menggunakannya...bahasa tu tolong jaga sikit...r u ok

Anonymous,  July 24, 2011 at 11:28 PM  

Yalah Anon 11:12pm. Aku pun rasa gerun kalau kita kena sanction. Eloklah kita kecut teloq dan hidup bawah telunjuk org luar lagi selamat. Mat saleh suruh kita lompat kita lompat.

Nuaq aljuburi dah berkali-kali nasihat seperti itu. Maruah kita tak penting sebab semua kita buat pasti salah.

Eh.. tapi apa yang Tun Mahathir ajar kita ya? Bila dia tak layan soros, funder asing EU dan imf kita jadi lebih hebat pulak. Mengapa ya?

Anonymous,  July 24, 2011 at 11:30 PM  

Anon July 24, 2011 11:27 PM... abistu kalau pakai dakwat kekal tu takkan ade penipuan langsung ke?? Boleh confirm tiada penipuan??? Haha, lawak punye komen....

Anonymous,  July 24, 2011 at 11:30 PM  

11.21...hehe...mamat 10.52 tu suka benda2 tradisional je.

Anonymous,  July 24, 2011 at 11:33 PM  

bodoh punye Anon July 24, 2011 11:27 PM

"Najib kata kalau cadangan biometrik tidak menguntungkan BN, kerajaan tidak akan luluskan."

------------------------------------

Bile masa Najib cakap begitu?? Bukti ade ke bro?? Cakap macam org gile je...

Anonymous,  July 24, 2011 at 11:34 PM  

jgn lupa kalau 1 alamat boleh ade lebih 60 penghuni..x mustahil 1 cap jari boleh ada lebih 60 identiti..sistem data semua diorang yg kawal..kalau dakwat kekal diorang leh undi sekali je walaupon cap jari 2 ada 60 identiti tp kalau diorang nak undi 60 kali tentu la kantoi..

Anonymous,  July 24, 2011 at 11:36 PM  

Anon July 24, 2011 11:30 PM... si mamat 10.52 tu mgkn pakai henpon pun bateri besar gedabak mcm awal tahun 90-an dulu kot. Ye la, nak baling kat ANJING DAPig senang sket, skali baling blh mampus trus... bagus gak tu. Keh keh keh

Anonymous,  July 24, 2011 at 11:37 PM  

11.28...bila masa pula dana IMF sama dengan election?? Kita bukan nak kecut telor tapi being smart. Orang tak boleh nak tuduh apa2 lagi dan bukti data pengundi semua lengkap dalam perisian biometrik. Susah lah cakap dengan ko ni.

Anonymous,  July 24, 2011 at 11:37 PM  

1 cap jari ada lebih 60 identiti??? Hahaha... satu org blh ubah muka 60 kali jugak ke?? Komen asal boleh je....

Anonymous,  July 24, 2011 at 11:38 PM  

Tak usah lah menyebok banyak tentang biometrik lah. Yang dulu didulukan. Yang penting nya Kerajaan BN perlu hukum pembunuh TBH dulu lepas tu, Sarbani , kugan Aminurashid dan altantuya baru lah pengundi pengundi MIC, MCA kembali menyokong BN....kalau belum ada dihukum gantung , nak guna sistem dari langit sekali pun BN akan tetap tewas PRU13 ni.

Anonymous,  July 24, 2011 at 11:39 PM  

Anon July 24, 2011 11:37 PM....

**I LIKE**

Anonymous,  July 24, 2011 at 11:41 PM  

Tak usah lah menyebok banyak tentang biometrik lah. Yang dulu didulukan. Yang penting nya Kerajaan BN perlu hukum pembunuh TBH dulu lepas tu, Sarbani , kugan Aminurashid dan altantuya baru lah pengundi pengundi MIC, MCA kembali menyokong BN....kalau belum ada dihukum gantung , nak guna sistem dari langit sekali pun BN akan tetap tewas PRU13 ni.

July 24, 2011 11:38 PM

------------------------------------
Adeh, ko salah masuk channel la... tu la, lain nak menyembang bagi salam. Tanye nak sembang topik ape... bukan topik pembunuh ANJING TBH ke. Ok bro???

Anonymous,  July 24, 2011 at 11:41 PM  

Anon 11:27, Kalau guna biometrik lepas tu guna balik checklist salinan helaian cara lama apa kejadah canggihnya sistem tu.

Anon 11:30, apa yang benda2 tradisional je tu? Kita bincang pasal membuat benda yang tak diperlukan dan kita juga sentuh plot puak fuckatan memerangkap bn. Biometrik atau celup jari berkisar selepas bershit2.0.

Anonymous,  July 24, 2011 at 11:44 PM  

Anon July 24, 2011 11:41 PM... tu la nak kata ko bodoh sombong kang marah lak. Ko juga kata takut black-out la, sistem biometrik takde elektrik la, tibe2 cap jari hilang la... Bile org bg cadangan untuk elak benda2 cmtu ko nak bising2 pulak. Alahai.. kesian sungguh..

Anonymous,  July 24, 2011 at 11:45 PM  

Sewaktu swisscash diperkenalkan online semua orang yakin bahawa ianya kebal tak boleh diubah. Banyak hackers tempatan boleh masuk kesistem kerajaan . PRU 2008, BN hilang 2 par 3. Biometrik datang PUPUS BN.
Baru padan muka.

Anonymous,  July 24, 2011 at 11:47 PM  

11.41...celup jari tu pas mintak dah lama beb bukan lepas bershit 2.0. Tahu pun puak fucktan memerangkap BN, sebab tu Najib umum nak beri dana pd SPRM buat biometrik. Takde angle lagi fuckatan nak cakap banyak. Ada faham.

Anonymous,  July 24, 2011 at 11:48 PM  

Anon July 24, 2011 11:41 PM... betul2 tak paham bahasa ke... bile pulak pembangang nak gune sistem biometrik ni?? Tolong la jgn jd bangang sebangang pembangang di malaysia ni....

Sape yg terjerat?? Sape yg terperangkap ni?? Kalau ko tak suke sistem ni pun, aku dah cakap ko boikot je sistem tu sorang2. Tak goyang pun BN masa PRU nnt...

Anonymous,  July 24, 2011 at 11:49 PM  

Anon July 24, 2011 11:47 PM...betul2 tak paham bahasa ke... bile pulak pembangang nak gune sistem biometrik ni?? Tolong la jgn jd bangang sebangang pembangang di malaysia ni....

Sape yg terjerat?? Sape yg terperangkap ni?? Kalau ko tak suke sistem ni pun, aku dah cakap ko boikot je sistem tu sorang2. Tak goyang pun BN masa PRU nnt...

Anonymous,  July 24, 2011 at 11:52 PM  

Kita perlu anggap biometrik system satu lagi transfomasi kerajaan, dan di dlm blog gomo ni je kita ada nampak byk org berkemajuan tinggi dlm mengajukan baik buruk system yg akan dtg, apa kata mereka2 ini cuba memikirkan cara utk penyeselaian masaalah terkini yg timbul, bila system ini di guna pakai kelak, idea yg bernas pasti tidak akan di persiakan.

Anonymous,  July 24, 2011 at 11:52 PM  

Kebanyak anon2 kat sini tak berapa faham macam mana sistem biometik berfungsi. Dia serupa sistem komputer kita kat rumah juga. Kalau pakar komputer boleh buat program dia, mereka boleh masuk dan ubah lah apa juga program. Biometik pun boleh ubah mati lah PM kita.

Anonymous,  July 24, 2011 at 11:55 PM  

Sewaktu swisscash diperkenalkan online semua orang yakin bahawa ianya kebal tak boleh diubah. Banyak hackers tempatan boleh masuk kesistem kerajaan . PRU 2008, BN hilang 2 par 3. Biometrik datang PUPUS BN.
Baru padan muka.

July 24, 2011 11:45 PM
---------------------------------

Sistem ape pun tak ada yg sempurna la... kalau hacker nak sabotaj sekalipun dan menyebabkan BN kalah teruk sebab dimanipulasi oleh pakar IT PR, biarkan la.

Ape gune jadi org mukmin kalau tak tahu senjata terbesar bg org yg teraniaya adalah DOA.. paham tak apa itu DOA??? Tahu la ALLAH ape yg patut dilakukaNYA jika ada penipuan dlm pengundian tu. Adeh, susah org nk keras kepala ni... lagi keras dari kepala totey Al-Jub susah tul nak bagi paham...

Anonymous,  July 24, 2011 at 11:55 PM  

Amboi garang nya Anon 11:47pm & 11:48pm. Kenapa marah sangat bila orang cuma beri pandangan. Sampai nak memaki saudara nya sendiri sedangkan pandangan itu boleh dibincangkan dengan rasional. Tak mengapa kita tak bersetuju dengan pihak yang lain tapi tak usahlah sampai menghina.

Anonymous,  July 24, 2011 at 11:57 PM  

Kebanyak anon2 kat sini tak berapa faham macam mana sistem biometik berfungsi. Dia serupa sistem komputer kita kat rumah juga. Kalau pakar komputer boleh buat program dia, mereka boleh masuk dan ubah lah apa juga program. Biometik pun boleh ubah mati lah PM kita.

July 24, 2011 11:52 PM

--------------------------------------

Boleh ceroboh masuk ke dalam sistem di Jabatan Pendaftaran Negara tak??? Cerita komputer kat rumah pulak.. adeh, tak paham2 !!!

Anonymous,  July 24, 2011 at 11:58 PM  

Hackers pro pembangkang lagi hebat dan canggeh , bro, kalau mereka kunci semua data pengundi pro BN , semua kena reject, kosong undi lah BN dapat, kalay mereka clone semua data pengundi PR berlipat lipat lah menang mereka

Anonymous,  July 25, 2011 at 12:00 AM  

MACAM MANA PUAK PAKATAN BOLEH CANANG BN TUMBANG PRU 13 NANTI SEDANGKAN DALAM MASA YANG SAMA DEPA DUK CANANG SPR TAK BERSIH?

Anonymous,  July 25, 2011 at 12:01 AM  

Anon July 24, 2011 11:55 PM...betul2 tak paham bahasa ke... bile pulak pembangang nak gune sistem biometrik ni?? Tolong la jgn jd bangang sebangang pembangang di malaysia ni....

Sape yg terjerat?? Sape yg terperangkap ni?? Kalau ko tak suke sistem ni pun, aku dah cakap ko boikot je sistem tu sorang2. Tak goyang pun BN masa PRU nnt...

--------------------------------

Jawab je la soklan yg aku bold tu.. tak payah nak berdalih2. Asyik nak tegakkan cerita tak sokong dakwat celup la, tak sokong biometrik la... nak pakai yg sedia ade la... bile aku tulis cmtu baru nak respond ke?? Ingat tak paham bahasa tadi....

-dari Anon 11:47pm & 11:48pm-

Anonymous,  July 25, 2011 at 12:01 AM  

11.55...dah berjam kawan tu beri penerangan kat mamat tradisional tu. Tu yg hilang sabor.

Anonymous,  July 25, 2011 at 12:03 AM  

Hackers pro pembangkang lagi hebat dan canggeh , bro, kalau mereka kunci semua data pengundi pro BN , semua kena reject, kosong undi lah BN dapat, kalay mereka clone semua data pengundi PR berlipat lipat lah menang mereka

July 24, 2011 11:58 PM
----------------------------------------------

Ape gune jadi org mukmin kalau tak tahu senjata terbesar bg org yg teraniaya adalah DOA.. paham tak apa itu DOA??? Tahu la ALLAH ape yg patut dilakukaNYA jika ada penipuan dlm pengundian tu. Adeh, susah org nk keras kepala ni... lagi keras dari kepala totey Al-Jub susah tul nak bagi paham...

Anonymous,  July 25, 2011 at 12:08 AM  

Anon 12.01 itulah ko tak tahu SINDIRAN , kalau rekod imigresen altantuya boleh padam, philipin buleh undi kat sabah, bangla indon dapat Mykad , 1 rumah 100 penghuni, kerja orang dalam lah tu yang aku maksudkan bahlol.

Anonymous,  July 25, 2011 at 12:09 AM  

11.58...hackers pun manusia. Setiap masalah mesti ada solution. Kalau aku tak boleh undi sebab system kena hack.....aku tunggu ajelah samapi system ok....apa masalahnya.

Anonymous,  July 25, 2011 at 12:10 AM  

Anon 11.52 pm Saya rasa anda pun tak begitu pasti apakah sistem biometrik ni. Sistem biometrik yang bakal digunakan itu adalah untuk mengesan cap jari yang dilekatkan oleh pengundi pada alat pengesan itu sama dengan cap jari yang direkodkan semasa dia membuat kad pengenalan di JPN. Kalau penggodam program (tentu saja bagi anda orang upahan SPR) mahu memanipulasi program biometrik tersebut maka beliau perlu pula menggodam rekord kepunyaan JPN yang tersimpan di dalam smart chip kad pengenalan individu tersebut. Mampukah dia berbuat demikian dalam masa lebih kurang 5 minit proses mwmbuang undi atau ketika pengundi menyerahkan kad pengenalan untuk diimbas? Apabila rekord JPN dirosakkan, maka individu yang direkodkan oleh JPN itu akan menghadapi kesukaran untuk berurusan dengan bank dan institusi-institusi lain yang turuk menggunakan sistem biometrik selepas dia membuang undi.

Anonymous,  July 25, 2011 at 12:14 AM  

Anon 12.01 itulah ko tak tahu SINDIRAN , kalau rekod imigresen altantuya boleh padam, philipin buleh undi kat sabah, bangla indon dapat Mykad , 1 rumah 100 penghuni, kerja orang dalam lah tu yang aku maksudkan bahlol.

----------------------------------------------

Memang sah geng pembangang... baru nak tunjukkan diri ke?? Tak terasa pun dengan sindiran ko tu wahai pembangang yang menyamar..

Bukti takde pun nak mengaitkan semua tu dgn sistem pengundian di negara ini. Kalau benar mcm yg anon 12:08 tu cakap, dah lama ade org yg bwk kes ni ke mahkamah.

Hepi GO TO HELL to pembangang... alsan berjela2 tapi haprak sungguh..

Anonymous,  July 25, 2011 at 12:19 AM  

Belum ape2 lagi dah bising si anon July 25, 2011 12:10 AM tu. Buat dulu baru tengok sama ada kegusaran ko tu berasas ke x!!! Ni bising mengalahkan paria masuk pasar...

Kalau kerajaan buat juga sistem biometrik tu kelak, ko tak payah pergi mengundi la.. boikot je!!! Jadi MAMAT TRADISIONAL senyap2 kat rumah. Setel kes... hahaha

Tukang Spin,  July 25, 2011 at 12:20 AM  

Satu je yang aku perhatikan dalam sistem-sistem yang kebanyakan digunakan oleh kerajaan ialah tiada system auditing. Yang aku perhatikan dari segi selenggaraan sistem memang tip top. Sentiasa ada technician atau programmer yang bersiap sedia utk membuat sebarang pembetulan ralat sekiranya sistem down. Dari segi tu aku rasa memang terbaiklah.

Cuma, masalahnya ialah dari segi system auditing. Tanpa system auditing kita takkan tau sama ada sistem boleh berfungsi secara online dengan baik atau tidak. Ini kerana system auditing akan mengaudit sistem mulai dari flow diagram sistem, architecture, programming, data-data yang dikey-in, output yang diprint, simulasi sistem,firewall dan lain-lain isu yang berkaitan dengan quality assurance. Sejauh mana sistem ini akan mencapai standard yang diperlukan. Semuanya akan diambilkira. Kemudian barulah sistem akan diberikan sijil kelulusan yang membuktikan bahawa sistem tersebut benar-benar telah menepati piawai yang telah ditetapkan. Persoalannya, berapa byk sistem kerajaan yang telah diaudit? Semua sistem kerajaan sepatutnya mendapat audit cemerlang kerana sistem akan sentiasa menjadi sasaran serangan virus dan hackers pada bila-bila masa.

Anonymous,  July 25, 2011 at 12:31 AM  

Anon 12.19 am baca dulu semua yang saya taip tu. Siapa yang tak sokong sistem biometrik tersebut, saya, atau mereka.

Anonymous,  July 25, 2011 at 12:43 AM  

12.31...dah salah org tu. 12.19 nak tuju pada mamat tradisional yg cakap meraban tah apa2.

Anonymous,  July 25, 2011 at 12:48 AM  

Ulama2 PAS takut dengan perkataan canggih "BIOMETRIK" sebab mereka tidak pernah mendengarnya semasa pengajian di Mesir dulu juga tidak ada nas atau hadis nabi menyebutnya lalu mereka menolaknya mentah2.

Lain2 perkataan yang digeruni PAS:
Video Kamera, CCTV, Kambing Jamnapari, 121, Ladang Rakyat, Hutan Simpan Lojing, Pasar Tok Garu, Tokong Buddha dan tidak lupa PAPAGOMO!

Anonymous,  July 25, 2011 at 3:39 AM  

Haramjadah puak pembangkang duk tuntut macam2 dengan kerajaan, pembangkang ni jenis muka tebal kulit babi tak tau malu sebagai minoriti buat cara minoriti lah, kerajaan wajib ikut suara majoriti yang menyokong kerajaan, jangan di layan tuntutan pembangkang biarkan mereka meroyan sampai mati.

Pesan nabi jangan di angkat mereka yang suka membuat bermacam tuntutan sebagai ketua kamu, sebelum menjadi ketua mereka sudah biasa menuntut jika kelak mereka menjadi ketua mereka akan terus menerus membuat bermacam tuntutan dari kamu akhirnya kamu kerugian.

Anonymous,  July 25, 2011 at 7:15 AM  

PENGGUNAAN BIOMETRIK ADALAH CARA TERBAIK,TETAPI SPRM KENA TAHU JUGA;
SAYA ADA PENGALAMAN KAD PENGENALAN SAYA TIDAK BOLEH DI'VERIFIED' DI BANK ATAS SEBAB 'CHIP'NYA DAH ROSAK.
SAYA KENA BUAT K.P. BARU DI PEJABAT PENDAFTARAN, KENA RM10.00.
JANGAN PULA MASALAH INI JADI ISU BESR MELIBATKAN PULA JABATAN PENDAFTARAN NEGARA.

WAK LAN.

Anonymous,  July 25, 2011 at 9:32 AM  

Pembohong jer biometrik ni...kekal cara lama...jgn bazir wang rakyat yg menyokong UMNO..Pembangkang ni walau baik mana system tetap dia akan spin bila kalah...sebelum ni pun mcm2 letrik black out lah..dakwat beli kat Thailand lah..saksi besi, lah..pengundi hantulah...fakta2 ni kena ambil kira..nanti duit rakyat berjuta-juta habis tetap dia spin menipu...
Aku harap rakyat Malaysia yg menyokong kerajaan sokonglah jgn bazirkan duit rakyat...Nanti mcm2 dia org spin..last sekali dia tuduh rasuah pulak masa pembelian system biometrik...
Dan aku yakin 100% pembangkang tetap akan spin kalau dia kalah.
Dasar pembangkang haram jadah..kalau dia memerintah sampai mampus dia tak akan dengar dan ikut tuntutan UMNO pulak..

Anonymous,  July 25, 2011 at 10:28 AM  

Percayalah setiap system baru bila d perkenalkan akan memberi masalah..apabila ini berlaku akan memberi impak dlm PRU akan dtng...dan ini juga akan menjadi isu hangat untuk di manupulasi kelak oleh pihak pembangkang.
Seperti kita maklum pihak pembangkang sentiasa tidak akan berpuas hati dlm apa pekara juga..
Pengalaman BERSIH 2.0 kerajaan seharus mengambil iktibar bagaimana pihak pembangkang memanupulasi apa jua fakta yg kerajaan bentangkan..Isu kematian..isu video..isu keganasan polis..
Harap kerajaan jadi kan pengajaran dari apa yg berlaku...
Jgn bazirkan wang rakyat bagi pembelian system biometrik.
Biometrik ada kebaikannya dan lebih bnyk kepincangannya nanti...system di hack..virus..cannot detect finger print..black out...saksi besi..
Pekara ini lah akan jadi isu..kekal kan cara lama lebih relevan dan pratikal...
Perlukah kerajaan menghabiskan wang rakyat berjuta-juta semata2 nak memuaskan hati pembangkang? dimana ahkirnya system itu akan dipertikaikan balik oleh pembangkang?
System Biometrik sesuai digunakan untuk system keselamatan sahaja.Entry ketempat2 larangan..
adalah tidak praktikal bagi tujuan pilihanraya.Dgn nilai pengundi yg berjuta2 akan memberi seribu satu mcm masalah kelak..
Sytem biometrik x sesuai di gunakan kerana tahap pemikiran pembangkang bnyk lagi yg jumud..buta IT..buta teknologi...masakan tidak cctv..rakam video semua nya dikatakan saksi besi..dan pembangkang sendiri akui x boleh pakai dan jadi bukti.Dgn fakta dan contoh oleh pembangkang..tidak mustahil dan sy yakin Biometrik juga akan di pertikaikan oleh pembangkang dan adalah perkakasan penipuan kerajaan.Inilah ayat yg bakal digunakan oleh haramjadah Anugay.Ramai rakyat akan sokong fakta yg sy berikan.

Anonymous,  July 25, 2011 at 10:33 AM  

Belum ape2 lagi dah bising si anon July 25, 2011 10:28 AM tu. Buat dulu baru tengok sama ada kegusaran ko tu berasas ke x!!! Ni bising mengalahkan paria masuk pasar...

Kalau kerajaan buat juga sistem biometrik tu kelak, ko tak payah pergi mengundi la.. boikot je!!! Jadi MAMAT TRADISIONAL senyap2 kat rumah. Setel kes... hahaha

Anonymous,  July 25, 2011 at 12:40 PM  

undi tetap undi...maseng2 leh utarakan pandangan...tak salah...takkanlah sampai nak boikot gi ngundi...akai ada ka...set set set

Anonymous,  July 25, 2011 at 3:51 PM  

Lepas selesai pangkah undi bagi penampor sedas compom tak nak undi 2 kali...

Anonymous,  July 25, 2011 at 5:38 PM  

alahhh, kan apa ... yg tak setuju pakai sistem biometrik tu takut nanti tak dapat lagi nak berdemo berarak kat jalanraya utk memburukkan kerajaan memerintah.

atau mungkin juga ramai pencacai pembangkang tak tau pun apa dia sistem biometrik, tapi krn otak hanya pandai membangkang, tulis sajalah walaupun yg mengarut-ngarut.

pemimpin pembangkang tengok sajalah, walaupun memerintah 4 negeri, tapi otak masih lagi otak pembangkang, mana tau sangat nak memerintah, membodohkan rakyat adalah.

Anonymous,  July 25, 2011 at 7:42 PM  

anon 10:33am

otak lu...x ada gusar2 nya..dah kompom puak haram jadah ko spin nya kalau kalah...muka anugay..hadi..bapak penipu...
bukan masalah tradisional..masalah juak PR terutama PAS terlalu bahlul..cctv pun saksi besi..mcm mana nak pakai biometrik...harqqqq tuiiihh kat muka ko yg bahlul.

Anonymous,  July 25, 2011 at 9:40 PM  

Belum ape2 lagi dah bising si anon July 25, 2011 7:42 PM tu. Buat dulu baru tengok sama ada kegusaran ko tu berasas ke x!!! Ni bising mengalahkan PARIA MASUK PASAR...

Kalau kerajaan buat juga sistem biometrik tu kelak, ko tak payah pergi mengundi la.. boikot je!!! Jadi MAMAT TRADISIONAL senyap2 kat rumah. Setel kes... hahaha

Anonymous,  July 25, 2011 at 10:56 PM  

Anon July25 7:42pm. Tak payah dilayan lagi si Anon July25 9:40pm. Biarlah dia dengan taksubnya biometrik yang dia sendiri tak beberapa faham tapi cakap besar. Nampak macam ada agenda dia tak mahu orang lain pergi mengundi aje.

Hujah kau dan Anon 10:28am lebih rasional terutama sekali kita semua faham sikap pembangkang yang sentiasa mencari salah dan mereka-reka isu yang tak munasabah.

Aku tak ada masalah jika kerajaan sebagai pemimpin dan bertanggungjawab kepada kebajikan rakyat memilih untuk menggunakan biometrik dan aku berdoa mereka membuat pilihan yang betul supaya kita tak akan teraniaya oleh manusia2 yang mempunyai motif buruk. Jika kerajaan membuat salah walaupun telah ditunjukan oleh orang seperti kau maka kerajaan ini akan bertanggungjawap sepenuhnya tentang pembaziran wang rakyat yang akan berlaku. Setiap kesilapan yang berlaku akan memberi implikasi kepercayaan kepada kerajaan ini.

Aku suka membaca pandangan yang rasional dan bahasa2 yang baik tapi aku akan skip baca bila posting yang suka mencaci buta tuli. Mesej mereka sudah menjadi kabur dan hanya kebencian sahaja yang dapat difahami.

Anonymous,  July 25, 2011 at 10:59 PM  

anon 9:40

beria2 jer promote biometrik...mcm hanjing menyalak mengempen.salak copy paste mcm broucher busines jer.nak jadi supplier biometrik kot. Nak kebas dan perabih duit rakyat mamat ni...
ayat buat dulu tu, mcm main dulu baru nikah..
biometrik pun besi gak..nanti saksi besi plak x sah..x boleh jadi saksi.

Anonymous,  July 26, 2011 at 1:32 AM  

Sebenarnya begini ... pemimpin2 dan penyokong2 PAS sekarang ni tengah sibuk mencari ayat2 dari Al-Quran dan 'Al-Kitab' yg menyebut BIOMETRIK tapi tak berjumpa-jumpa. Samalah juga dgn perkataan CCTV. Sebab tu diorang bising pasal tak ikut nas dan sunnah konon2nya. Dizaman Rasulullah saw mana ada pakai sistem biometrik kan?

Tunggulah sikit waktu lagi pasti Hj Hadi akan keluarkan fatwa yg sistem biometrik tak boleh terima pakai sebab semua tu besi tak boleh jadi saksi yg adil dan telus.

Sebabnya mudah nak faham, kerana Presiden PKR dah cakap biometrik tak boleh terima, jadi 'angguk saja' lah! Inilah jadinya bila Tuhan bagi otak simpan kat gua batu, org lain maju kedepan dgn teknologi tapi PAS mundur balik kebelakang kezaman batu ...

Kalau terima jugak sistem baru ni kuranglah sebab nak berdemo lagi sedangkan Mat Syabu dah bagitau akan berdemo lagi dlm masa 3 bulan ni. 3 bulan lagi dana bantuan baru akan sampailah tu agaknya ...

Anonymous,  July 26, 2011 at 8:46 AM  

Jgn layan anak keling Paria gila sekor ni...pundek dan lanchau dia yg busuk x sunat..tahi kulop bnyk..

Anonymous,  July 26, 2011 at 1:07 PM  

main dulu baru nikah..

Kah kah kah kah... tak boleh blah langsung ayat tu. Otak seks je mamat ni

Anonymous,  July 28, 2011 at 12:04 PM  

Perlukah kita belanja ratusan juta untuk sistem biometrik?

Anonymous,  September 3, 2011 at 4:41 AM  

kalo btol2 nk solat, bsuh la tgn tu dlu bg dkwat tu hlg. kalo da jenis x solat tu mcm2 la alasn bleh kwa.bnde ni pon nk wt alsan, cm xleh nk pk je.

Satu mesin biometrik RM10 000. Satu pusat pengundian ada 3 saluran. Dah RM30 000. Satu DUN ada +- 50 pusat pengundian. Dah RM1 500 000. Satu Parlimen ada 3 ke 4 DUN. Parlimen ada 222. Berapa juta habis beli mesin bodoh tu? Guna dakwat, sebotol baru RM5.00 kot.

Anonymous,  September 29, 2011 at 4:16 PM  

Lembab puak2 umno ni, fatwa dah keluar kata sah solat wpun pakai dakwat kekal.

http://www.e-fatwa.gov.my/fatwa-kebangsaan/hukum-penggunaan-indelible-ink-dalam-pilihanraya-malaysia

Puak2 umno idup zaman firaun ke?.. XD

Anonymous,  November 17, 2011 at 2:36 PM  

SAYA PASTI PUAK PUAK PEMBANGKANG ADA AGENDA TERTENTU SEBAB TU MEREKA NAK BALIK KE ZAMAN BATU.....BALING BATU SEMBUNYI TANGAN...TAK MAU IKUT PERKEMBANGAN SEMASA. NANTI KALAU BERLAKU SESUATU, MEREKA AKAN SALAHKAN KERAJAAN.DAKWAT TU SESUAI UNTUK PEMIMPIN PAS DAN PENGIKUT2 MERKA YANG BODOH JE....MEREKA DAPAT MNCALIT DAKWAT TU KAT DAHI MEREKA UNTUK MENUNJUKKAN BAHAWA MEREKA TU SANGAT ALIM DAN TAK TINGGAL SEMBAHYANG SEHINGGA LEBAM DAHI MEREKA. WALHAL MEREKA NILAH PUAK PUAK PENIPU YANG SANGAT LICIK. PENIPU AGAMA DAN JUGA PNIPU SESAMA ISLAM. SEDARLAH PUAK-PUAK PAS DAN PEMBANGKANG, ALLAH TAK AKAN PERKENAN TIPU HELAH KAMU TU. BN TETAP AKAN MENANG, SEBAB BN NI ALLAH SAYANG. ISLAM BUKAN TERLETAK PADA PARTI TAPI PADA HATI YANG IKHLAS DAN MULIA. TAK SEPERTI PAS DAN PEMBANGKANG LAIN, HATI DAN PERUT KOTOR.....WASSALAM.

JoeWings May 4, 2012 at 12:15 PM  

Hukum Penggunaan Indelible Ink

Keputusan:

Muzakarah Khas Jawatankuasa Fatwa Majlis Kebangsaan Bagi Hal Ehwal Ugama Islam Malaysia yang bersidang pada 11 Januari 2012 telah membincangkan mengenai Hukum Penggunaan Indelible Ink. Muzakarah telah membuat keputusan seperti berikut:

Berdasarkan pembentangan laporan analisis kimia, taklimat dan penjelasan daripada Jabatan Kimia Malaysia serta penjelasan daripada Suruhanjaya Pilihanraya Malaysia (SPR), adalah didapati Indelible Ink tidak mengandungi bahan-bahan najis yang diharamkan oleh syarak, tidak memberikan kesan mudharat dan tidak menghalang air untuk sampai ke kulit (telap air) apabila digunakan.

Sehubungan itu, Muzakarah bersetuju memutuskan bahawa dari aspek syarak penggunaan Indelible Ink adalah harus dan dibenarkan kerana ia tidak akan menimbulkan sebarang masalah kepada ibadah umat Islam. Keputusan ini hanya tertakluk kepada bahan yang telah dikemukakan oleh SPR dan diuji oleh Jabatan Kimia Malaysia sahaja.

Maka kesimpulannya untuk penggunaan dakwat kekal ini adalah harus untuk untuk menunaikan sembahyang...tapi untuk mengundi ianya terbukti boleh dihilangkan dakwatnya melalui penggunaan alat kimia di farmasi atau hardware...jadi renung2kanlah..dan rujuk kepada yang lebih arif>>PERSOALAN siapakah yan lebih arif dalam bidang pengundian?

Post a Comment

Lu nak tulis apa lu tulis lah. Tapi jika ada sebarang komen yang lu tulis yang mana boleh di dakwa maka lu jawap sendiri di Mahkamah. Gua empunya Blogg tak tanggung. He he he

Snipet

  © Blogger template On The Road by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP