Jadikan Kemalangan Ini Sebagai Satu Iktibar Buat Kita Rakyat Malaysia

Thursday, September 15, 2011

Kemalangan di Kilometer 258.3 Lebuhraya Plus utara Selatan petang tadi sekitar jam 4 petang sewaktu Gomo seisi keluarga dalam perjalanan pulang ke Johor Bahru menyambut Hari Raya Aidilfitri.


Betul betul berlaku depan mata Gomo dan apa yang Gomo nak sampaikan disini kepada semua pembaca apabila anda sedang memandu kenderaan di Lebuhraya adalah dinasihatkan agar jangan mengikuti terlalu rapat kenderaan dihadapan anda.


Punca kemalangan kenderaan Myvi yang dinaiki 4 lelaki berbangsa India ini adalah disebabkan mengikuti kenderaan didepannya terlalu rapat sehinggakan apabila kenderaan dihadapan membrek maka myvi yang dipandu tidak dapat dikawal lalu melanggar belakang kenderaan dan seterusnya melanggar pembahagi jalan.

Di Lebuhraya kadar kelajuan yang kita pandu biasanya adalah 80km sejam dan ini merupakan satu hal yang perlu diberikan perhatian kepada para pemandu yang lain.




Apa pun Gomo yakin kesemua yang ada dalam kenderaan Myvi tersebut selamat dan hanya luka kecil melainkan pemandunya sahaja yang mengalami kecederaan dibahagian Pinggang.

Gomo sempat turun membantu mengeluarkan mangsa tadi dan turut sama dengan Gomo adalah pemandu Van berbangsa Cina. Apa yang Gomo lihat hari ini kita semua sama sahaja baik Melayu, Cina , India harus saling bantu membantu antara satu sama lain.


Berhati Hati dijalanraya.......



Psssttt... Syok dah sampai JB jumpa Mak peluk cium.....
Sent from my BlackBerry® wireless device via Vodafone-Celcom Mobile.

26 comments:

Bourne September 15, 2011 at 12:51 AM  

110 kmh bro ..... apa pun pihak JPJ perlu memantau semula akan speed limit ni .. amat tidak sesuai di guna pakai lagi dengan jumlah kereta ber cc besar melebihi 3500 keatas berlambak2. dan lagi JPJ perlu melatih semula akan code highway dan ethics untuk pemandu di Malaysia yg amat kurang arif dengan undang2 di lebuhraya. penggunaan loong perlahan lorong hadlaju semasa dan lorong memotong ...

Anonymous,  September 15, 2011 at 1:23 AM  

PDRM cakap semuanya adalah atas sikap pemandu itu sendiri.Lepas ni mansuhkan OPS SIKAP kerana gagal...tukar jer ke OPS MAUT JALANRAYA...baru org ngeri sikit. teringat jer OPS MAUT JALANRAYA dah mula..baru org ingat mati accident. barulah slow sikit.Jgn sekali nama kan OPS RAYA, OPS BALIK KAMPUNG,OPS LEMANG..lagi kalut org bawa keta.Kaw kemalangan jgn letak sign board awas kaw kemalangan..letak jer gambar pocong bawah tu tulis nak jadi macam ni ker? kompom slow.
Kat score board highway tu jgn tulis hati2 di jln raya..info plus ker...tulis jer..HARI NI DAH 10 ORG MATI DIHIGHWAY..PANDULAH LAJU LAGI KALAU NAK JADI YG KE 11.Tak payah dah nak bersikap lembut bahasa..memang x jalan dah org Malaysia ni. cubalah insyaallah pemandu akan sedar bertapa kurang sivik mereka memandu.

Anonymous,  September 15, 2011 at 1:55 AM  

ni bukan sahaja pasal kelajuan .. TAPI jarak yang perlu antara kenderaan depan , jangan nak ikut rapat sangat nak tunjuk poyo .. berhati-hatilah di jalanraya

Anonymous,  September 15, 2011 at 3:21 AM  

pemanduan secara mencucuk-cucuk kereta hadapan adalah sifat kurang ajar & kurang sabar. keling ni dah dapat pengajaran yang sewajarnya.



Kalau tidak rumah bakar mayat sudah untung 4 kepala.

BajingAlas September 15, 2011 at 4:28 AM  

Kalau nak memandu di lebuhraya dengan kelajuan takat 80km/jam adalah lebih baik jgn guna lebuhraya sbb ianya akan menjadi punca kesesakan...
Minimum adalah 100km/jam utk memandu di lorong kiri dan bagi yg memandu laju guna lorong kanan yg rata2 dgn kelajuan 140km/jam dan keatas.
Kalau masih nak memandu dgn 80km/jam adalah lebih baik guna jalan lama...

Just pengalaman seharian...

3gp MELAYU September 15, 2011 at 4:59 AM  

Papagomo mmg baik hati lah....

Anonymous,  September 15, 2011 at 5:50 AM  

Myvi memang tak stabil untuk dipandu laju-laju di highway.

Anonymous,  September 15, 2011 at 7:25 AM  

1.dah sah sigomo ni dah jadi macam india aziz rahim!!buat "kebajikan" sikit!! mesti digahkan seluruh dunia!!
2.elokla sigomo ni jumpa mak dia!! suruh makdia dakwah sikit!! macam mana nak sedekah atau buat kebajikan kat orang!!takut-takut dapat penat jee!!
3.perangai mamak dan hindu yang kemalangan tu sama jee!!naik myvi!!nak tuhjuk gah di lebuhraya!!macam depa naik merc atau bmw!!

Tukang Sapu Sogo,  September 15, 2011 at 7:35 AM  

Setuju dgn anon September 15, 2011 5:50 AM

Myvi tidak stabil utk dipandu laju dan bila brek kecemasan. Faktor cara pemanduan tidak dinafikan antara penyebabnya namun aspek teknikal kereta juga harus diambil kira.

Ini adalah berdasrkan pengalaman saya yang sebenarnya. Myvi lebih senang terbabas disebabkan 'bontot' yg ringan dan pendek berbanding dengan kereta2 Proton. Bontot yg ringan adalah faktor daya inersia yg kurang menyebabkan kereta Myvi atau Perodua senang terbalik sebaliknya botot yg agak berat memaksa keadaan 'drift' berlaku dan bukannya terbalik mcm Myvi di dalam gambar.

Moralnya, bontot yg ringan disukai Anwar disebabkan mudah 'terbalik'...

sekian, terima kasih.

Ostat Tipu,  September 15, 2011 at 7:38 AM  

Senang cherita. Jgn beli MyVi berwarna oren, tidak baik untuk keselamatan. Nasihat ini dibawa khas oleh JPJ.

choc-mint,  September 15, 2011 at 8:35 AM  

hadoiyai....shakit pewot bacer ar...

Yennadei Macha,  September 15, 2011 at 9:08 AM  

Bodoh ke apa gi follow keta depan rapat2..bkn kena ada gap sebijik kete ke antara keta depan & blakang.. Ni nak tunjuk gengster la macha2 ni.. mentang2 naik ramai satu kete then nak tindas kete kat depan... Macha memang bwk kete mcm tu...pantang ramai sikit diaorg ni, mesti nak tunjuk gangster..

Pengajaran,... Macha memang suka kete kaler oren & if kete Myvi kaler oren masuk estate, mesti ramai sedara mara depa tgk sambil meleleh ayaq lioq....

Apa da bontot2 ni.. Marah aljuburi nanti.

PemikirpolitikJerantut September 15, 2011 at 9:10 AM  

orang india jangan lagi beli kereta myvi warna oren nanti excident!!! -pesanan dari menteri pembangunan Wanita-

Nuai Personal Blog September 15, 2011 at 9:23 AM  

@Tukang Sapu Sogo

lu memang kretif bro. wa suka. haha

sama - sama kita beringat ketika memandu di jalan raya.

tahniah gomo kerana menjadi salah seorang rakyat malaysia yang prihatin.

@September 15, 2011 7:25 AM
suka hati gomo la dia nak tulis apa kt blog dia. ko langgan ke blog gomo ni. xsuka blah la. ntah2 kt FB ko tu hari2 tulis perasaan ko yg tah pape.

Anonymous,  September 15, 2011 at 9:27 AM  

macam tu barulah boleh dipanggil hero...ala ala filem tamil...kiranya hero filem tamil lah ....rumbu rumbu nalla iriker....mutel palayel...doosh doosh doosh

Anonymous,  September 15, 2011 at 9:29 AM  

Ha..ha..ha... Tukang SapuSogo, lu memang celaka!!!! Sakit bontot aku ketawa!!!

Mad Shabu,  September 15, 2011 at 9:33 AM  

"Psssttt... Syok dah sampai JB jumpa Mah peluk cium....."
Sent from my BlackBerry® wireless device via Vodafone-Celcom Mobile

Wey Popo Gomo... ko biar betul!!! cuba cek ayat yg ko tulis tuh!!!

Anonymous,  September 15, 2011 at 10:16 AM  

GOMO...sarankan kepada pihak JPJ pasang signboard had limit memandu setiap 3 kilometer bersaiz 4 kaki X 4 kaki....biar besar dan terang. jangan lupa juga pasang signboard gambar pihak polis yang tengah memegang kamera speed trap bersaiz 3 kaki X 5 kaki..setiap 5 kilometer...

DNA September 15, 2011 at 10:17 AM  

Tukang Sapu Sogo,
lu mmg terbaik wokkk..manalah lu dpt idea bontot myvi terbalik tu dgn anwar..lu mmg sial lah hahaha..

Anonymous,  September 15, 2011 at 10:26 AM  

Tak ada siapa pun yang akan ambik iktibar kes2 kemalangan jalanraya, kalau Papa Gomo dan kuncu2(kroni) ini asyik memfinah, mencarut dan menyalahkan orang lain (orang2 awam)akibat berlakunya kemalangan.

Ada baiknya Papa Gomo dan kuncu2 nya dedahkan kes2 penyelewengan dan rasuah2 dalam : JPJ, anggota Polis, Puspakom, JKR, menteri2 dan ahli2 politik daripada menyalahkan orang awam.... kerana tiada siapa pun orang2 awam yang mahu terlibat didalam sesuatu kemalangan....

Sang,  September 15, 2011 at 1:52 PM  

Ntah, kebetulan ato tidak, aku tanya soalan (mcm tukang sapu sogo punya statement) ngan Perodua punya salesman masa pelancaran Myvi 1.5. Berbelit mamat tu nak jelaskan. Akhirya, ada seorang pengunjung menyatakan, dasar permotoran sekarang diselia oleh businessman dan bukan kejuruteraan. Patutlah... harga ja mahal!!!!

pengembala September 15, 2011 at 2:06 PM  

nasib bek keta aku ada setting cruise,so x la akan terlalu laju atau perlahan,standard je

p/s:kita sama kampung ye gomo,hehe

nonbal September 15, 2011 at 3:34 PM  

Inilah kelebihan gomo, apa posting yang dia muat naik, ramai yang bagi respond. Agaknya kalau dia bagi posting cara nak kerat kuku pun mesti ramai yang respon ha ha ha!.

mae1000 September 15, 2011 at 6:25 PM  

Tak ikut dekat-dekat tak ada thrill lah. Remaja-remaja sekarang memang ramai yang jadi thrill-seeker. Lagi dekat mereka mengekor, lagi kuat gelak diorang dalam kereta. Ada juga yang berlagak nak intimidate.

Kerajaan dan JPJ haruslah melaksanakan kempen anti thrill-seeking dan anti-intimidation dijalanraya. Pakar-pakar psikologi harus ambil peranan juga.

Anonymous,  September 15, 2011 at 7:43 PM  

Gomo, ko buat buat baikpun org kutuk, buat jahat lagi la...moralnya, ko buat le apa yg ko fikirkan baik dan bermakna utk masyarakat..bukan macam puak pembangkang tuh..tahu mengutuk,mengkafir dan menyalahkan orang lain..konon lebih islam, tapi banyak cakap kurang bekerja..tolong org lagi ler kurang..hampehh

Anonymous,  September 17, 2011 at 7:39 AM  

Di Malaysia kita selalu diingatkan supaya menjarakkan lebih kurang satu kereta dgn kereta di hadapan kita. Highway kat UK ada dilukis mcm huruf V atau kepala anak panah yang dipanggil Chevron. Lepas tu sekali sekali di tepi jalan ada peringatan 'Keep apart 2 chevrons'. Kalau kita patuhi jarak 2 chevrons tu, jaraknya lebih panjang dari ukuran sebuah kereta. Tapi apa pon peringatan yang diberikan, kalau pemandu tak ambil pot, susah nak cakap la.

Post a Comment

Lu nak tulis apa lu tulis lah. Tapi jika ada sebarang komen yang lu tulis yang mana boleh di dakwa maka lu jawap sendiri di Mahkamah. Gua empunya Blogg tak tanggung. He he he

Snipet

  © Blogger template On The Road by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP