Rompakan Wang Oleh Kerajaan PR Selangor Secara Besar Besaran Bermula

Monday, November 14, 2011



Pengumuman pentadbiran Tan Sri Khalid Ibrahim, MB Selangor yang menyebut selangor akan melaksanakan kadar gaji minima merupakan janji kosong kepada majoriti besar pekerja awam dan swasta di Selangor.

MB hanya mengumumkan gaji minima untuk dilaksanakan kepada 4 buah anak syarikat negeri selangor sahaja. Kenapa MB tidak mahu mewajibkan gaji minima ini kepada kesemua kakitangan anak syarikat negeri yang berdozen-dozen di selangor ?

Kenapa juga MB tidak melaksanakan kadar gaji minima kepada semua kakitangan awam selangor yang berkhidmat dipelbagai jabatan di negeri Selangor. Kenapa juga MB tidak mahu melaksanakan gaji minima ini kepada semua kakitangan PBT di negeri Selangor ini.

Dari segi pemberian bonus pula, MB juga memilih kasih dan bersifat berat sebelah antara kakitangan-kakitangan awam. Kakitangan Pkns yang juga kakitangan awam diberikan bonus sehingga 10 bulan. Manakala bonus kepada kakitangan awam yang lain dijabatan-jabatan kerajaan negeri dan PBT hanya setengah bulan gaji atau rm500 sahaja.

Timbul persoalan dimanakah keadilan yang diperjuangkan oleh kerajaan Pakatan Selangor untuk kakitangan awam kini? Adakah adil namanya jika layanan bonus dan gaji yang diterima oleh kakitangan awam ini dibeza-bezakan berdasarkan jabatan, PBT dan badan separa kerajaan.

GAPS mendesak kerajaan negeri Selangor memberikan bonus 10 bulan kepada semua kakitangan awam selangor seperti yang diberikan kepada kakitangan pkns pada tahun ini. GAPS juga mendesak kerajaan negeri selangor melaksanakan kadar gaji minimum kepada kesemua kakitangan awam dan swasta yang berkhidmat di negeri selangor.

Psssttt... Ni lah masanya nak rompak wang rakyat.. Pakatan Rompak Rakyat

32 comments:

Anonymous,  November 14, 2011 at 12:01 PM  

Cit! macam dah tau je setakat mane riwayat politik P.R di Selangor.. Kakitangan kerajaan negeri pulak bolehlah duduk diam2 korang tak masuk syerpun..

Anonymous,  November 14, 2011 at 12:14 PM  

KENYATAAN MEDIA

Keadilan mengalu-alukan Belanjawan Selangor 2012 yang bertemakan Selangorku: Hasil Negeri Untuk Rakyat yang dibentangkan Menteri Besar Tan Sri Khalid Ibrahim.


Bagi pihak Kepimpinan Pusat Parti Keadilan Rakyat, saya mengucapkan tahniah kepada kerajaan pimpinan Khalid Ibrahim yang berjaya meningkatkan hasil negeri serta memastikan pengagihan khazanah negeri secara adil dan prihatin. Anggaran peningkatan hasil cukai (8.23%) dan hasil bukan cukai (40.12%) untuk tahun 2012 menampakkan pengurusan ekonomi negeri yang menjanakan pembangunan yang cukup pesat.

Dengan peningkatan hasil yang cukup baik ini, kerajaan negeri perlu berhemah dalam berbelanja. Simpanan tunai kerajaan Selangor kini telah mencecah RM 1.2 bilion - jumlah tertinggi sejak 28 tahun. Pengurusan wang yang beramanah ini adalah bukti komitmen Pakatan Rakyat terhadap pemerintahan berintegriti yang tidak berbelah bagi.

Jumlah simpanan wang ini harus dibandingkan dengan hutang kerajaan persekutuan yang telah mencecah RM 400 bilion. Jumlah hutang ini amat membimbangkan; tanpa reformasi yang mendalam, Malaysia mungkin akan menghadapi masalah yang sama dengan negara-negara Eropah yang berdepan dengan krisis ekonomi yang cukup parah.

Tidak seperti kerajaan sebelumnya, kerajaan negeri Pakatan Rakyat pimpinan Khalid Ibrahim berusaha untuk membasmi ketirisan dan rasuah yang merugikan rakyat sehingga ratusan juta ringgit. Sebagai contoh, apabila Pakatan Rakyat mengambil alih pada Mac 2008, tiada sebarang rekod berkenaan hutang RM 391 juta Syarikat Talam kepada kerajaan Selangor. Walaubagaimanapun, pimpinan baru kerajaan negeri yang meneliti setiap aspek pengurusan wang rakyat berjaya mengenalpasti serta mengutip balik wang yang dihutang oleh pihak swasta kepada rakyat.

Hasil pembasmian ketirisan dan rasuah ini, ratusan juta ringgit telah berjaya dijimatkan dan dibelanjakan balik demi kebajikan rakyat. Bagi 2012, kerajaan Selangor akan menyambungkan segala inisiatif kebajikan di bawah program Merakyatkan Ekonomi Selangor, serta menambah sebanyak RM 300 juta lagi (hampir 15% belanjawan sepenuhnya) di bawah Geran Selangorku untuk meningkatkan lagi dana dan meringankan beban ekonomi rakyat.

Kita mengalu-alukan semua progam kebajikan ini yang memanfaatkan rakyat yang menghadapi cabaran ekonomi yang semakin perit. Sasaran bantuan negeri termasuk rakyat berpendapatan rendah di kawasan bandar dan luar bandar, golongan petani dan nelayan, serta orang kelainan upaya.

Program kebajikan kerajaan Selangor bersifat menghakupayakan rakyat supaya mampu berdikari, bukannya bersifat pertolongan 'one-off' sepertimana yang dilaksanakan oleh kerajaan persekutuan. Pendekatan ini menunjukkan komitmen Pakatan Rakyat untuk memastikan setiap rakyat berpeluang mencari pekerjaan bermaruah dan pendapatan yang mencukupi serta setara dengan kos sara hidup.

Keadilan mengucapkan tahniah kepada kerajaan negeri Selangor dan Menteri Besar Tan Sri Khalid atas kejayaan dalam pengurusan hasil negeri untuk rakyat dan harap kerajaan persekutuan akan meneladani pendekatan yang memprioritikan rakyat ini.

DR WAN AZIZAH WAN ISMAIL
PRESIDEN
PARTI KEADILAN RAKYAT.

JanganJadiKeldai,  November 14, 2011 at 12:26 PM  

Kehkehkeh Kak Wan masih bermimpi?

Anonymous,  November 14, 2011 at 12:45 PM  

HUTANG MALAYSIA 400 JUTA TUUUU~~~~

KAH KAH KAH

NAJIB AND UMNO YG TERUS DIBUAI MIMPI SEBENARNYA

KEH KEH KEH

Anonymous,  November 14, 2011 at 1:17 PM  

Hehehe.....jika benar hutang kerajaan pusat 400juta, bang nuar laki kak wan jijah ada saham tu masa dia TPM dulu. Huhuhu....buat2 bodoh pulak ye kak wan? Kalo tidak camne PKR mampu biaya operasinye hingga ke hari ni, kos menyertai pilihanraya, perjalanan kemerata dunia oleh bang nuar dan macam2 lagi? Oooops lupa lak kak wan, kos guaman kapal layar tu free ke?

Anonymous,  November 14, 2011 at 1:17 PM  

Apa yg Al-Juburi dah berbakti pada Malaysia, selain daripada melarikan duit Bank Negara keluar negara, dan sejak dia terlepas dari penjara Sg. Buloh atas ehsan saudaranya, si Pak Lah kaki tido tu, semakin huru hara Malaysia ni, semakin naik junjung para gay dan pondan.

Mengata orang paku serpih
Mengata orang PR yg lebih

joe,  November 14, 2011 at 1:28 PM  

PAKATAN RAKYAT PUKIMAK JUAL HARTA PKNS PASTU BG BONUS 10 BLN GAJI KT KAKITANGAN..KOMPLEKS PKNS, SACC MALL, MENARA PKNS PJ ABIS KENA JUAL. YG JD MANGSA, PENYEWA..THN DPN NAIK 80-100%. MAJORITI BANGSA SENDIRI..DUIT DEPOSIT MENIAGA BLN RAMADAN PUN X PULANG2 SAMPAI SKRG..SIAL PUNYA PKNS @ TOYOL PAKATAN RAKYAT.

Anonymous,  November 14, 2011 at 1:57 PM  

Anon 12.45 tak tau apa tu hutang luar jangan bunyi bangang. Hutang luar singapore lagi banyak dari malaysia. Hutang luar semua pinjaman dalam perekonomian negara termasuk oleh konglomerat2 swasta dan bank2. Baik ko gi settle dulu hutang ko yang bertapuk tu dulu sebelum ko terpaksa gadai ko punya jubo keh keh keh

Anonymous,  November 14, 2011 at 2:06 PM  

anon 12:`14,

Presiden PKR pun dah pandai masuk bakul? Ingatkan presiden Pas juga suka masuk bakul?

kah kah kah

Anonymous,  November 14, 2011 at 2:08 PM  

PR NI NAK SAPU CUKUP2 DUIT HASIL NEGERI SEBELUM KENA BERAMBUS LEPAS PRU 13. GAJI MINIMA TU NAK BELI BARANG MAKAN SEBULAN ANAK BINI PUN TAK CUKUP KAT PION2 DREBAR2 TUKANG KEBUN2 SYKT2 KERAJAAN NEGERI. BAGI GAJI MINIMA BANYAK TU MEGAH SATU DUNIA. PR BAGI KAT RAKYAT IKUT TANGAN KANAN KEBAS BALIK IKUT TANGAN KIRI. AIR PERCUMA PUN RM11 RINGGIT SEBULAN TU PON 17% SAJA PADA ORANG2 SELANGOR YANG PAKAI METER INDIVIDU. YANG DOK KAT FLAT2 KOS RENDAH DLL HARAM NAK DAPAT.

Anonymous,  November 14, 2011 at 2:08 PM  

anon 1:28,

siasat pada siapa premis PKNS tu dijual?

pada kroni?

dan begitu juga dengan harga yang ditawarkan, apakah ikut pasaran?

Anonymous,  November 14, 2011 at 2:12 PM  

Kalau syarikat swasta beri gaji dan bonus juta-juta pada eksekutif Melayu, Melayu pembangkang jadik sengal!

Tetapi kalau MB pembangang luluskan gaji dan bonus juta-juta (duit rakyat) pada k/tangan anak syarikat negeri mereka diam seribu bahasa.

Itupun masih nak masuk bakul dan angkat diri sendiri?

keh keh keh

Anonymous,  November 14, 2011 at 2:17 PM  

Apakah Presiden PKR secara tidak langsung mahu mengatakan bahawa kesinambungan ekonomi negeri termaju disumbangkan oleh pengetahuan ekonomi yang dimiliki oleh penasihat ekonomi negeri yang secara kebetulan mendapat jolokan Anu-Gerah Tuhan?

khik khik khik

Anonymous,  November 14, 2011 at 2:21 PM  

Politik Baru:

Kalau Bn todo-tido ayam dikatakan tidak buat kerja. Adun PR tertido dikatakan sedang buat kerja (bermimpi)?

Anonymous,  November 14, 2011 at 2:26 PM  

Politik baru:

Gunakan aset negeri untuk bantu rakyat dikatakan pembaziran. Tetapi jual aset negeri pada kroni dikatakan satu kejayaan di sudut ekonomi? Wow!

Anonymous,  November 14, 2011 at 2:27 PM  

anon 1:57pm jgn jadi bodoh bangang mcm rata2 pemimpin n ahli umno la...persoalan kt sini adalah berapa jumlah hutang itu yg melepasi setengah KDNK...MALAYSIA PUNYA HUTANG ADALAH 400++ JUTA BERSAMAAN 52% KDNK yg mana dlm keadaan bahaya...SBB TU IDRIS JALA KATA MALAYSIA BAKAL BANKCRUPT 2019....

apa punya bebal la umno perintah malaysia sampai nak bankcrupt ni?? kenapa kedah, selangor, penang n kelantan x da hutang ek??

kah kah kah

UMNO BODOH MCM LEMBU DULU KINI N SELAMANYA...MASA UNTUK TUKAR, PARTI MELAYU UMNO TERLAMPAU BODOH UNTUK MEMERINTAH MALAYSIA

Anonymous,  November 14, 2011 at 2:29 PM  

Punaisihat ekonomi negeri selangor al anwar al juburi tak tau apa pasal ekonomi pasal dulu belajar kat universiti pun ambik sastera melayu dalam 3rd class (cgpa kurang dari 2. Masa bedebah ni jadi menteri kewangan malaysia nyaris bengkrap dah tu dia cadang pulak gi pinjam kat imf yahudi. Nasib baik kena sepak masuk jel kalau tidak malaysia yahudi pegang sebab hutang tak menasabah tu.

Anonymous,  November 14, 2011 at 2:34 PM  

anon 2.27 ialah seekor lembu konon otak profesor. Negeri2 bawah pr tak hutang habah ko.

Anonymous,  November 14, 2011 at 2:58 PM  

tak salah aku hutang malaysia bukan 400juta,tp 400 billion++.cuba check balik.

untuk anon 2.08pm, aku duduk umah flat,tp aku dapat elektrik n air free.

Anonymous,  November 14, 2011 at 3:03 PM  

PR masih beruntung kerana MB PR tak laksanakan semua janji-janji 2008, kalau tidak lagi cepat depa bungkus (rakyat tendang), pasal bukan saja aset negeri malah sebuah negeri boleh terlelong!

hik hik hik

Anonymous,  November 14, 2011 at 3:10 PM  

kalau PR laksanakan semua janji 2008, anda semua sudah tentu secara tidak langsung berhutang dengan ceti antara bangsa (Imf).

hik hik hik

Anonymous,  November 14, 2011 at 3:12 PM  

menjelang PRU 13, siapa yang akan buat manifesto dulu?

cuba teka?

Anonymous,  November 14, 2011 at 3:23 PM  

2.58
Dapat air free pun macam minta sedekah kat Selangor ni. Seminggu kurang2 2 kali takde air. Masa weekend lagi selalu tutup air. Terpaksa pergi rumah sedara di KL tumpang mandi....emmm buat malu je.

P/s Yang kaya cina jual tong air juga. Tak caya cuba tengok, setiap rumah ada 2 tong air biru yang besar tu. Kalau tidak, nak basuh berak pun tak lepas.

Anonymous,  November 14, 2011 at 3:41 PM  

PR tak akan berani tabur janji lagi kerana janji 2008 belum tertunai. Makanya kalau tak mahu rakyat tolak, PR harus sempurnakan semua janji sebelum PRU akan datang. Kita tunggu tindakan PR selanjutnya.

Anonymous,  November 14, 2011 at 3:45 PM  

Free memang free le lam spoh henggit sebulan, tapi tengok le air ada masa kena catu dah tu tak bagi notis, pulak tu air macam air kencing budak macam ambik terus dari sungai tak proses, kena beli filter 1-2 ribu RM nak tapis air tu kalau tidak kuning je berkeladak. Apa ni.

Anonymous,  November 14, 2011 at 3:53 PM  

cukup2 la tu kak wan jijah...pujuk la bang nuar tu ngundur. buat jahanam melayu ada la. dah berapa banyak kerosakan yg berlaku. nak tegakkan kebenaran??..tepuk dada sendiri jawab la.

Anonymous,  November 14, 2011 at 5:23 PM  

Kak wan jijah pun masuk join kat sini...wahhh...hebat ko gomo...gua tabik spring kat lu.tu tandanya pakatan dah nazak nak mampos...
Kikiki...

Anonymous,  November 14, 2011 at 5:26 PM  

Haw..haw...
Makin panas pakatan selangor....
Pendedahan demi pendedahan terungkai...
Gomo lu kasi lanyak lagi pakatan nie...
Aku suka...

Anonymous,  November 14, 2011 at 5:47 PM  

maybe ikut kawasan aku rasa. so far,kwsn umah flat aku,alhamdulliah la, air mmg xda masalah.air mmg tak slow.mungkin kwsn yg slow2 tu bleh la refer syabas. sbb air syabas yg control..

Anonymous,  November 14, 2011 at 7:16 PM  

najib pegi hawai buat kerja, rosmah ketot ikut tapi pegi soping..hahaha. apapun aku tetap menyampah tgk rosmah mansur lebih2 lagi masa dia angkat tgn buat '1 m'sia'...

Anonymous,  November 14, 2011 at 9:35 PM  

Gaji minima yang dikatakan oleh Khalid untuk rakyat Selangor tu sebenarnya hanya pada kakitangan GLC Kerajaan Negeri macam PKNS saja yang memang memang mampu kerana GLC terlibat dalam perniagaan bukan perkhidmatan awam. Bagaimana nasib kakitangan awam Kerajaan Negeri Selangor yang lain yang jumlahnya hampir 19 ribu orang?

Anonymous,  November 16, 2011 at 12:38 AM  

Dulu janji nak bagi gaji minimum.... bagus punya...bijak punya idea.... jum ajak undi PKR... bila dah masuk ofis.. bila semak, tengok, kaji baru je sengih2 rupa-rupanya aku ni bodo.....

Post a Comment

Lu nak tulis apa lu tulis lah. Tapi jika ada sebarang komen yang lu tulis yang mana boleh di dakwa maka lu jawap sendiri di Mahkamah. Gua empunya Blogg tak tanggung. He he he

Snipet

  © Blogger template On The Road by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP