Demi Kebenaran Khir Toyo Diheret Ke Mahkamah, Pemimpin Lain?

Thursday, December 22, 2011




Kes perbicaraan bekas Menteri Besar Selangor, Dr. Mohamad Khir Toyo memasuki fasa terakhir apabila kedua-dua belah pihak Peguam Bela dan Pendakwaraya menutup hujahan kes mereka Isnin lalu. Jumaat ini, Hakim Datuk Wira Mokhtarudin akan membuat keputusan sama untuk menyabitkan Dr. Mohamad Khir dengan pertuduhan tersebut atau membebaskannya.

Dr Mohamad Khir dituduh mendapatkan satu barangan berharga bagi dirinya dan isteri dengan suatu balasan yang beliau ketahui tidak mencukupi iaitu dua lot tanah dan sebuah rumah yang terletak di alamat no 8 & 10, Jalan Suasa 7/1 L, Shah Alam, daripada Ditamas Sdn Bhd melalui pengarah Ditamas, Shamsuddin Hayroni, yang beliau ketahui mempunyai hubungan rasmi dengannya, pada harga RM3.5 juta, sedangkan hartanah itu telah dibeli oleh Ditamas pada 23 Disember 2004 dengan harga RM6.5 juta.

Pada hari jumaat ini, Hakim Datuk Wira Mokhtarudin Baki akan membuat keputusan mengenai kes ini. Berdasarkan hujahan pendakwaraya dan peguam bela, Hakim mungkin perlu memutuskan beberapa perkara berikut:

1. Apakah nilaian sebenar hartanah berserta rumah yang tidak siap pada 2007 itu sama dengan harga pembelian pada 2004 sebanyak RM 6.5 juta. Ini kerana pertuduhan tersebut dengan jelas menyatakan Dr. Khir memberi balasan yang kurang berbanding harga RM 6.5 juta.

2. Yang mana satu pilihan hakim dalam menentukan harga hartanah tersebut pada 2007 sama ada nilai pembelian, nilai oleh Rahim and Co atau nilai oleh TransAsia.

3. Jika hakim menerima nilai pembelian tersebut sebagai nilai struktur rumah tidak siap yang dibeli oleh tertuduh pada 2007, Hakim perlu membuat keputusan sama ada tertuduh mempunyai pengetahuan mengenai harga hartanah tersebut bernilai RM 6.5 juta.

4. Untuk menentukan sama ada tertuduh mempunyai pengetahuan ini, Hakim perlu membuat keputusan sama ada untuk menerima atau tidak keterangan SP2 dan SP 3. Hakim juga perlu memutuskan apakah kenyataan-kenyataan SP2 dan SP3 boleh diterima sebagai satu saksi yang suci dan melampaui keraguan munasabah. Ini kerana pertuduhan terhadap Dr Mohamad Khir bergantung kepada kenyataan-kenyataan SP2. Jika kedua-dua ini diterima oleh Hakim, maka Dr. Mohamad Khir akan disabitkan kesalahan.

5. Jika hakim menerima penilaian Trans-Asia, Dr. Mohamad Khir mungkin dibebaskan berdasarkan kenyataan SP2 sendiri bahawa beliau tidak pernah memaklumkan kepada tertuduh mengenai laporan ini.

6. Jika Hakim menerima laporan Rahim and Co, bermakna tertuduh harus dibebaskan walaupun pendakwaraya mendakwa SP2 terpaksa menjual kepada tertuduh. Ini kerana tertuduh mendapat barangan tersebut dengan memberi balasan yang setimpal. Dakwaan SP2 terpaksa menjual juga tidak dapat diterima kerana SP2 mengaku di dalam Mahkamah bahawa beliau yang menawarkan untuk menjual kepada tertuduh.

Penulis berkesempatan hadir di mahkamah isnin lalu dan membuat beberapa catatan Read More.....


Psssttt... Itu ketelusan Dato Seri Khir Toyo, Pembangkang nak pakai modal apa lagi?

DAP ANTI ISLAM
PAS ITU MELAYU
UMNO ITU ISLAM

ANWAR AL-JUBURI HARUS BERTAUBAT

12 comments:

Anonymous,  December 22, 2011 at 9:47 AM  

Pembangkang pakai model TALAM

Fahmi Ismail December 22, 2011 at 10:15 AM  

Baca pasal ni teringat buku Isham Rais, "Tertangkapnya Sa-ekor Toyo"...

Anonymous,  December 22, 2011 at 10:28 AM  

bape plak si khir toyi bayar ko gomo terbitkan artikel ni..ni penyamun akhir zaman menyamun ikut pintu belakang..ko masih ingat rakyat ni terlampau bodoh sangat tak boleh fikir macam mana cara cara mereka ni merompak hak ummah..aku ingat ko ni gomo berjuang ke jalan yang benar...rupa rupanya pencacai dan penagih demokrasi jugak...dah terang terang si khir ni kaki penyamun....selangor kalah pru12 antara salah satu sebab besar puncanya ialah khir toyi ni.Sudahlah gomo perjuangan ko ni pun serupa kote bengkok nuar perjuangan yang dah bengkok!!

Anonymous,  December 22, 2011 at 10:56 AM  

kalau penyokong fuckatan ni solan mereka selalu sangat ""berapakah dibayar"" sebab merekalah yang selalu mengupah orang termasuk mahasiswa untuk memburukan orang lain..mereka bercakap melalui pengalaman sendiri.

Anonymous,  December 22, 2011 at 10:59 AM  

Ye ker, sebab khir selangor kalah!!! Kalau esok keputusan mahkamah didapati tidah bersalah ko boleh jilat balik! Ada brannn!!! Pakatan nie yg suka mengadu domba..mcm rojak!

Anonymous,  December 22, 2011 at 11:07 AM  

Oooi mamat pkr bodoh nak mampus..
Itulah nama dia ketelusan dan tranparency...
Bukan cam anugay... Sikit2 kOnspirasi.. Sikit2 konspirasi.. Asyik fitnah2 jea.. Tak langsung idea nak membangunkan Malaysia....
Aku dah bosan ngan puak2 pkr yang bodoh cam lembu .....
Senang je depaleh caya bulat2 .....
Puak pkr memang bahalul alhir zaman...
Tadahlah buntut korang tu kat anugay.....
Fitnah2... Konspirasi2... Bahalul betul

Anonymous,  December 22, 2011 at 12:49 PM  

bodohnye pecacai2 umngok dalam ni.... same mcm gomo bodohnye.... dr khir toyo mane ade gelaran dato @ dato seri dah...... sah gomo bodoh piang

Anonymous,  December 22, 2011 at 3:41 PM  

penyamun dan perompak politik menggunakan undang undang untuk menghalalkan tindakan menyamun dan merompak hak ummah.Tak kira la pemimpin umno ke pkr ke pas ke dap ke modus operandi menyamun dan merompak hak ummah lebih kurang sama.Pencacai dan penjilat khair toyo je mengangkat beliau sebagai pemimpin..khair toyo hanya pemimpin level tahap sampah.sampai masa bermuhasabah diri wahai khair toyo.

Anonymous,  December 22, 2011 at 8:07 PM  

betul jugak.. sikit2 berapa bayar..sikit2 berapa bayar...

mcm kebiasaan je puak2 PR ni...

heheheheee... itu lah sebenarnya keje mereka..

Anonymous,  December 22, 2011 at 11:08 PM  

tak kira la PR ke umno ke apa ke..kurang lebih je cara menyamun..umat islam dalam keadaan darurat politik..terpaksa pilih yang terbaik dari antara yang terburuk..demokrasi sistem tong taik..sistem pemerintahan pentadbiran dan ekonomi yang di wahyukan ALLAH SWT lah yang benar,saksama,adil dan menyelamatkan umat islam dan bukan islam

gomok December 23, 2011 at 12:13 PM  

woit gomok!!! keputusan kes dh kluar..xnk mroyan k?? hahha

Anonymous,  December 23, 2011 at 12:59 PM  

kita sebagai org umno kena byk bersabar dlm situasi mcm ni.. khir toyo kena jail ke tidak tu keputusan hakim.. jgn kita berpecah belah sebab kes mcm ni.. dan kau ni gomo jgn byk sgt bodek.. xabis2 nak buat fitnah je kau ni.. ape nak jadi kau ni?? jgn sampai umno kalah pasal kau ni gomo.. faham x bahlol?

Post a Comment

Lu nak tulis apa lu tulis lah. Tapi jika ada sebarang komen yang lu tulis yang mana boleh di dakwa maka lu jawap sendiri di Mahkamah. Gua empunya Blogg tak tanggung. He he he

Snipet

  © Blogger template On The Road by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP