Anwar Ibrahim Tak Perlu Dipaksa Bersumpah Mubahalah Tetapi.....

Friday, August 5, 2011


Sumpah Laknat?

Rasanya aku terpanggil untuk memberi sedikit komen mengenai desakan banyak pihak supaya ANWAR IBRAHIM bersumpah MUBAHALAH ekoran tuduhan LIWAT dan video SEKS CHINA DOLL….

Wahai teman-teman di kalangan orang-orang yang beriman..rujuklah kita pada AL QURAN dan AL HADIS seandainya kita berbalah/berbeza pendapat atas sesuatu perkara… (pesanan ini sering kita dengar dari khatib yang membacakan khutbah setiap minggu di mimbar-mimbar Jumaat)…

Cuba kita fahami firman ALLAH SWT, AYAT 61, SURAH AL IMRAN yang bermaksud: Siapa yang mengingkari tentang kisah Isa sesudah datang ilmu (yang meyakinkan kamu), maka katakanlah (kepadanya): “Marilah kita memanggil anak-anak kami dan anak-anak kamu, isteri-isteri kami dan isteri-isteri kamu, diri kami dan diri kamu, kemudian marilah kita berMUBAHALAH (1) kepada Allah dan kita minta supaya laknat Allah ditimpakan kepada orang yang berdusta.’

Penerangan:

(1)Ialah masing-masing pihak di antara orang yang berbeza pendapat berdoa kepada Allah dengan bersungguh-sungguh supaya Allah menjatuhkan laknat kepada pihak yang berdusta. Nabi MUHAMAD sallallahu ‘alaihi wasallam mengajak utusan Nasrani Najran berMUBAHALAH, tetapi mereka tidak berani dan ini menjadi bukti kebenaran Nabi MUHAMAD sallallahu ‘alaihi wasallam.


Sumpah Laknat Saiful Bukhari

Persoalan yang akan timbul seandainya ayat ini dibacakan dan kemudian dikaitkan dengan tajuk perbincangan ini, mereka menyatakan maksud ayat tersebut tidak sama dengan perkara ini, ceritanya berbeza, senario tak sama, kita tak boleh tafsir sendiri, kita bukan ahli tafsir dan sebagainya. Betulkah begitu, jika itu jawapannya, maka beranikah kita menyatakan bahawa apa yang terkandung dalam kitab suci ALQURAN tidak relevan dengan kehidupan hari ini?...walhal AL QURAN adalah relevan sepanjang zaman..

Aku akui, aku bukan ahli tafsir dan aku jahil…tetapi secara ringkasnya berdasarkan maksud ayat ini, kita dapat fahami bahawa kita diharuskan melakukan sumpah MUBAHALAH seandainya kita berbalah/berbeza pendapat atas sesuatu perkara. Awal-awal kerasulan Nabi MUHAMMAD sendiri mengajak utusan NASRANI NAJRAN bersumpah MUBAHALAH. Keengganan mereka menyahut cabaran nabi membuktikan mereka tidak berada di pihak yang benar dan sekali gus ianya mebuktikan kebenaran nabi berhubung kerasulannya. Apa yang penting dalam ayat ini ialah Sumpah MUBAHALAH itu sendiri..MUBAHALAH dan MINTA LAKNAT ALLAH jelas disebut dalam ayat ini..

Yang aku jadi musykil…mengapa dari kalangan ulama-ulama PAS, mereka menafikan SUMPAH MUBAHALAH adalah merupakan tuntutan Islam, Dato Harun Taib dalam kenyataannya yang mempertahankan ANWAR IBRAHIM menyatakan Sumpah MUBAHALAH tiada dalam Syariat Islam. Habis tu, ayat ini (AYAT 61, SURAH AL IMRAN) yang merupakan firman ALLAH SWT bukannya syariat ISLAM ke?, ianya terkandung dalam AL QURAN, bukan terkandung dalam Buku Jingga…!! Masyaallah, camana ni, konfiusnya aku….

ANWAR IBRAHIM sendiri marah-marah kat wartawan TV3 dan sebaliknya bertanyakan wartawan tersebut ‘awak orang Islam kan, hukum mana awak ikut (untuk sumpah MUBAHALAH)?. Wartawan TV3 terkedu, tak leh nak jawab…camana tu..lain kali, buatlah homework dulu kat rumah..bagusnya kalau masa tu awak suruh dia rujuk AYAT 61, SURAH AL IMRAN ni…

Konfiuslah dengan sikap mereka ini…adakah mereka tidak menyedari wujudnya ayat ini,..mustahillah…, orang-orang yang bergelar ulama mesti tahu…kalau betul mereka tahu dan dalam pengetahuannya, mengapa mereka menyembunyikan ayat tersebut kepada umum…satu kewajipan kepada mereka untuk memberitahu perkara yang benar… sampaikanlah/katakanlah perkara yang benar walau pun sakit untuk didengar….atau pun memang mereka tidak tahu..??? atau tak baca Al Quran kot…camana gitu?, suruh orang berpegang pada AL QURAN dan AL HADIS…tapi diri sendiri abaikan…munafik tu namanya..cakap lain buat lain adalah ciri-ciri jelas sifat munafik… Camana pun aku mengharapkan dari barisan ulama-ulama PAS , tolong tafsirkan ayat tersebut dengan sejujurnya tanpa dipengaruhi kepentingan sendiri/politik…aku jahil dalam hal-hal ini…so aku perlukan penjelasan dari mereka yang mengaku ahli/arif AL QURAN…

Berbalik kepada ANWAR IBRAHIM..mengapa aku sebutkan awal-awal lagi ANWAR IBRAHIM tak perlu dipaksa/didesak bersumpah MUBAHALAH.. Tapi memang pun sampai sekarang dia tak berani bersumpah…sampai bila-bila pun aku yakin dia tak kan berani angkat AL QURAN untuk bersumpah…tapi sebaliknya pihak yang sebelah sana pulak dah pun bersumpah MUBAHALAH sebagaimana yang diharuskan…so di sini, kita semua yang mengaku cerdik pandai, otak bergeliga, apa lagi nak pening-pening kepala…DAH TERANG LAGI NAK BERSULUH KE????

Berdasarkan dari apa yang dimaksudkan dalam AYAT 61, SURAH AL IMRAN…sepatutnya kita dah tahu jawapannya….siapa yang benar dan siapa yang salah…siapa yang bercakap benar dan siapa pula yang berdusta. ANWAR IBRAHIM terang-terang tidak berani menyahut cabaran untuk melakukan sumpah MUBAHALAH sebagaimana kisah utusan Nasrani Najran yang juga tidak berani melakukan sumpah MUBAHALAH. Sama tak konsepnya. Ini membuktikan mereka ini tidak berada di pihak yang benar…penafiannya hanyalah dusta belaka…

Jadi kesimpulannya, dengan keengganan ANWAR IBRAHIM bersumpah MUBAHALAH sebagaimana diminta/didesak oleh pelbagai pihak, SAHLAH DIA TERLIBAT kan??????….tak pa, dia tak mahu bersumpah, tak mengapa, tak boleh kita nak paksa-paksa dia…biarkanlah dia…kalau dipaksa-paksa takut jadi apa-apa, susah pulak kita,..kita dah dapat jawapannya kan…kita percaya kepada kandungan kitab suci AL QURAN kan,..so tak perlulah nak berbalah lagi..buatlah keputusan muktamad berdasarkan jawapan yang dah jelas kita perolehi ini.


Sumpah Laknat Eskay

Oleh itu, sama-samalah kita TOLAK ANWAR IBRAHIM dari menjadi PERDANA MENTERI MALAYSIA…Pada aku dalam hal ini, biar apa pun ALIBI oleh ANWAR, aku hanya menghukum ANWAR berdasarkan maksud/huraian AYAT 61, SURAH AL IMRAN. Titik. aku sangat yakin dan percaya ke atas firman ALLAH SWT melalui AYAT 61, SURAH AL IMRAN ini...tapi sebaliknya aku sangat sangsi/ragu-ragu/was-was di tahap paling maksima ke atas semua kenyataan dan penafian oleh manusia bernama ANWAR bin IBRAHIM.

Ingatlah, pilihlah pemimpin di kalangan kita orang yang bebas dari sifat-sifat FASIK iaitu orang yang bebas dari melakukan dosa-dosa besar. Mudah-mudah kita sentiasa dilindungi dan dirahmati ALLAH SWT…insyaalah. Sebenarnya aku tak peduli kalau ANWAR IBRAHIM ini bukan orang yang beria-ia sangat nak jadi PM…lantaklah dia nak buat apa pun..tanggung sendirilah…tapi masalahnya dia bermati-matian nak mencapai cita-citanya menjadi PM MALAYSIA…OH TIDAK!!! TIDAKKKKK!!!!!! Tak leh bayangkan kalau dia jadi PM…malu!! malu aku kalau orang luar tanya, u punya PM suka DEPAN n BELAKANG ke??…rosak negara, rosak bangsa, punah ranah semuanya… Ya ALLAH, selamatkanlah kami, palingkan muka-muka kami dari kemurkaanmu….

PAPAGOMO, aku syorkan war-warkanlah maksud AYAT 61, SURAH AL IMRAN ini kepada umum… untuk pandangan yang lebih tepat, rujuklah kepada mereka yang arif untuk mentafsirkannya…agar kita semua tidak terus dikelirukan…komen dan pandangan yang aku beri berdasarkan fahaman aku yang jahil ini, kalau tersilap aku mohon keampunanNYA..
Akhir kata, ingatlah kita semua bahawa

ANWAR IBRAHIM TAK PERLU DIPAKSA BERSUMPAH MUBAHALAH, TAPI KITA MESTI TOLAK DIA DARIPADA MENJADI PM MALAYSIA

(tak rela i… auuuuuuwwwww!!!!)

Nauzzubilahhiminzaliq,……jumpa lagi di lain topik – JAZAKAULAH.


Emel Kiriman Dari Pembaca Blogg


AYAT 61, SURAH AL IMRAN

Moga kita umat Islam siapa Dato Seri Anwar Bin Ibrahim


Psssttt..Jika Anwar Ibrahim Benar sudah lama Kebenaran miliknya


DAP ANTI ISLAM
PAS ITU MELAYU
UMNO ITU ISLAM

ANWAR AL-JUBURI HARUS BERTAUBAT

Read more...

Snipet

  © Blogger template On The Road by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP