DAP & PAS Kecam PKR

Saturday, April 21, 2012



Berita ini penulis dapati dari sumber dalaman yang kuat dan boleh dipercayai.Kelmarin , di dalam mesyuarat Pakatan Rakyat, terjadi perang mulut antara parti-parti sekutu Pakatan Rakyat akibat dari isu pemansuhan PTPTN.

DAP dan PAS dikatakan berang dengan Anwar Ibrahim dan PKR kerana menjerumuskan mereka ke dalam isu yang akhirnya memakan diri sendiri. Kini, seluruh parti Pakatan Rakyat terpaksa menepis dan merasionalkan cadangan PKR untuk menghapuskan PTPTN.

Akhbar-akhbar Cina juga kebanyakannya memberi reaksi negatif terhadap cadangan tersebut. Sin Chew, misalnya mempersoalkan walaupun semua orang menginginkan pendidikan percuma tetapi apakah cadangan tersebut logik untuk dilaksanakan. Pendidikan percuma untuk semua bermakna kerajaan memerlukan RM43 bilion setiap tahun dan itu belum lagi diambil kira janji-janji manis yang lain yang ditabur oleh PR yang membawa jumlah lebih RM200 billion.

Akhbar-akhbar Cina diketahui mempunyai pertalian yang rapat dengan DAP dan apa yang ditulis mereka kebanyakannya membayangkan pendirian DAP. Oleh itu, walaupun secara dasarnya mereka menentang penghapusan PTPTN tetapi mereka memberi sedikit ‘muka’ kepada Pakatan Rakyat dengan menyebut tentang pengalaman dalam bidang ekonomi yang dimiliki oleh Anwar Ibrahim yang pernah menjadi Menteri Kewangan.

Bagaimanapun, menurut mereka, walaupun Anwar dan Tony Pua punya pengalaman dalam mengurus kewangan tetapi selagi mereka berdua tidak dapat membentangkan secara terperinci tentang bagaimana caranya untuk menampung kos lebih RM200 billion itu, maka mereka tidak ada pilihan selain dari meraguinya.

Dari laporan akhbar tersebut, nampaknya kaum Cina mengakui bahawa PTPTN banyak membantu kerana kebanyakan anak-anak mereka memilih untuk ke pusat pengajian tinggi swasta yang kosnya jauh lebih mahal dari pusat pengajian tinggi awam. Secara tidak langsung juga mereka telah mengakui bahawa kerajaan tidak pernah mengabaikan kaum mereka, walaupun mereka tidak menyatakannya secara terang-terangan.

Kita percaya, PAS juga banyak terhutang budi kepada kerajaan dalam isu PTPTN ini. Mana tidaknya, jika kebanyakan anak-anak mereka tidak layak mendapat biasiswa kerana kurang menyerlah dalam pelajaran akibat terlalu asyik berpolitik kerana terpengaruh dengan ibubapa sendiri. Jika ini senarionya maka hanya pinjaman seperti PTPTNlah sahaja yang dapat membantu anak-anak orang PAS ini mendapatkan pendidikan peringkat tertiari.

Begitu juga dengan PKR, contohnya Adam Adli dan semua rakan-rakannya yang ke hulu ke hilir berdemo menentang apa saja yang dibuat oleh kerajaan, tiada seorang pun di antara mereka yang cemerlang dalam pelajaran.

Justeru, munasabahlah jika PKR ditempelak oleh sekutunya DAP dan PAS kerana mengemukakan cadangan yang paling bodoh. Apakan daya, tahap itu sajalah pemikiran Ketua Pembangkang yang hanya berkelulusan Pengajian Melayu kelas 3.

Apa nak dikata, bukan UMNO yang pilih Anwar jadi Ketua Pembangkang, tetapi PR sendiri yang melantiknya. Tak dapat dibayangkan jika Anwar menjadi Perdana Menteri. Entah apa lagi agaknya idea-idea bodoh yang akan dikemukakannya.

Sumber Beruang Biru

Psssttt.. Memang tak masuk akal untuk mansuhkan PTPTN, jangan kita diperbodohkan oleh mereka pembangkang


DAP ANTI ISLAM
PAS ITU MELAYU
UMNO ITU ISLAM

ANWAR AL-JUBURI HARUS BERTAUBAT

44 comments:

Anonymous,  April 21, 2012 at 4:01 AM  

Sememangnya daripada awal cadangan dan hasrat supaya PTPTN dimansuhkan tidak logik dan praktik. Ironinya bantuan pinjaman daripada kerajaan ini sebenarnya membantu rakyat bukan membebankan kerana tiada institusi kewangan yang bersedia memberi pinjaman pendidikan tinggi tanpa cagaran atau melalui tempoh pembayaran balik yang panjang dan pada kadar faedah yang sangat minima. Sekiranya PTPTN mansuh, RM200 bilion itu perlu ditanggung oleh rakyat sendiri dalam bentuk kenaikan cukai dan pemotongan dan penghapuskan segala bentuk subsidi barangan konsumer. Dalam situasi sekarang pun kerajaan membelanjakan hampir 25% belanjawan negara untuk tujuan pendidikan sahaja.

Tukang Komen April 21, 2012 at 4:18 AM  

Lama kelamaan ada pihak pulak yg mintak kerajaan hapuskan pinjaman perumahan, biar gomen bagi free je.
Pembangkang kalau perintah kerajaan gerenti papa kedana jadinya.

Anonymous,  April 21, 2012 at 7:52 AM  

Janji memang senang tapi nak tunai susah.

Anonymous,  April 21, 2012 at 8:06 AM  

Betul la..aku harap klu fuckatan jadi kerajaan semua free kut,..ialah negara berkebajikan katanya.itu le belajar pengajian melayu nk jadi pakar ekonomi plak..entah apa2 la si kaki bontot tu.

Anti PR April 21, 2012 at 8:07 AM  

Hanya janji kosong. Kita tak nampak pun semua janji ditunaikan. Gila kuasa. Janji lain buat lain. Anwar mudah lupa sebab air sundalnya banyak disumbat dlm lubang jubo..

Anonymous,  April 21, 2012 at 8:17 AM  

blah,,blah..blah..
ntah pape pencacai dan penjilat tegar Beend ni dok kata mcm tin kosong..

Shit U All!

Anonymous,  April 21, 2012 at 8:30 AM  

Anon 8:17

klu org lain tin kosong, habis tu kau cakap ada isi?

shit u, only!

Anonymous,  April 21, 2012 at 8:35 AM  

Guna yang 25% kecocoran tu.... Cukup

Anonymous,  April 21, 2012 at 8:38 AM  

Kalo gomen ni tak boleh buat keje rakyat, kita tukar gomen lain yang mampu... Gomen ni pi dangdut ngan artis, habiskan duit rakyat

Anonymous,  April 21, 2012 at 8:39 AM  

kalau dah kering macamana nak bocor,

Anonymous,  April 21, 2012 at 8:42 AM  

rakyat gi dangdut pakai duit gomen ke?

Anonymous,  April 21, 2012 at 8:43 AM  

ASYIK2 NAK FREE JER...BELAJAR MALAS...MELILAU KE HULU KE HILIR RAJIN...IQ ZERO...AKAI ADA KA

Anonymous,  April 21, 2012 at 9:03 AM  

Gomen mana ada duit, semua duit rakyat lah, duit umno pun duit rakyat

Anonymous,  April 21, 2012 at 9:21 AM  

Ko cakap pasal diri ko ke?

Anonymous,  April 21, 2012 at 9:22 AM  

Ko OKU, mana nampak...

Anonymous,  April 21, 2012 at 9:24 AM  

Habis ko nak yang belajar sains pas tu rembat duit lembu

Anonymous,  April 21, 2012 at 9:29 AM  

Kenapa ko cakap pasal pakatan je, ko takde modal kempen untuk UMno ke?? Pati gila artis ko dah tinggal talian hayat ke?

Anonymous,  April 21, 2012 at 9:44 AM  

Duit lembu je modal ko?..baik blaja ilmu kaunseling utk main dgn bini org..tak pun blja sains utk cari cara nk curi lg byk pasir utk kroni2 PR.

Anonymous,  April 21, 2012 at 9:46 AM  

Okla tu..drpd ko yg tak OKU buat2 tak nampak.

Anonymous,  April 21, 2012 at 9:52 AM  

PR la tin kosong.nk hapuskan ptptn tp tak tunjuk cara dgn detail mcmmana nk hapuskan.igt duit petronas tu bapak ko punye ke?

Anonymous,  April 21, 2012 at 9:59 AM  

Pasal pakatan byk isu..takde ape yg diorg buat utk negara & rakyat selain menggunakn org lain utk kpntingn politik.cth mcm isu ptptnla.guna mahasiswa.kesian diorg,blum grade lg dah mcm takde msa dpn.bdk2 baru nak naik bolehla PR gunakan.kahkah.

Anonymous,  April 21, 2012 at 10:07 AM  

Lu OKU, mata buta, mana nampak.

Anonymous,  April 21, 2012 at 11:26 AM  

balik2 pasal petronas..ada mangkuk ckp dgn duit petronas lah nk buat jalan, buat sekolah, bngunan kerajaan dsb..tp mcm mana dgn negara xde myk? Boleh je survive..boleh je sedia kemudahan asas..so myk hanya extra kewangan yg bnyk disalah guna oleh kerajaan..

Anonymous,  April 21, 2012 at 11:32 AM  

nk tanya korang, sgpore ada myk x? Dia dh merdeka lmbt dari kite tp lebih maju dari kite..xde myk tp diorg lg survive dari kita..sbb diorg cina? So ape beza melayu dgn cina? Melayu bodoh sgt ke? Sedangkan kite ada pemimpin hebat sejak merdeka 50++ tahun dah, ada 9 sultan dan 1 agung yg jaga ketuanan melayu tp kenapa kita masih mundur? Sepatut kita lebih 'bagus' dgn ada extra myk untuk bgn kan negara..tp tu lah, pemimpin bn dh gagal urus negara, salah satu sebab keciciran kewangan negara yg begitu byk masuk dlm poket sanak saudara para pemimpin dan sultan2..

Anonymous,  April 21, 2012 at 11:36 AM  

jgn nk jwp dgn ckp sgpore lg kecik negara dia, pas tu yg perlis lg kecik dan selangor yg negeri tmaju kt msia masih gagal jgk( pmbngkang baru 4 tahun yea kt slngr)

Anonymous,  April 21, 2012 at 11:40 AM  

Anon 8:30 said:

klu org lain tin kosong, habis tu kau cakap ada isi?

shit u, only!

April 21, 2012 8:30 AM

pergh marah nampak..terasa ker Anon..
haha..padan mu ko. Penjilat ttear Beend!

Anonymous,  April 21, 2012 at 11:48 AM  

Alah korang semua ni tak payah nak bidas tu,bidas ni, tegak benang yg basah..tiada manusia kat dunia ni sempurna, sama juga parti apa pun, bn ke,pkr ke,pas ke,dap ke...sama jer semua...aku nk alihkan pandangan korg semua kat selangor..korg ingat tak janji2 yg dibuat oleh pakatan dlm PRU12 dulu..ingat..berapa yg dh tertunai? Jd kita ni jgn jd bodoh nk tegak benang yg basah dan berkelahi sesama melayu...berdialog atau berbahas serta meluah pandangan dan pendapat cara bertamadun, jgn spt manudia yg tidak waras..aku bercakap bkn kerana aku org umno atau bn..aku bercakap atas dasar aku warganegara malaysia ini..jadi, aku tahu mana yg benar dan mana yg tidak..

PapaGemukGedempolMacamGorilla,  April 21, 2012 at 12:10 PM  

dulu .. waktu nak buat ptptn cakap mustahil.. jadi sekarang nak mansuh pun tak mustahilkan.? biar je la mansuh. untuk generasi yg akan datang. biar tak merasa beban berhutang utk belajar.

Anonymous,  April 21, 2012 at 12:21 PM  

Kepala otak kau berjambuk. Semua nak free je eh? Banyak cantik muka kau yang mcam pantat kuali .....

Anonymous,  April 21, 2012 at 12:29 PM  

ko punya penyedap dpt je free 1.5 juta, ko punya lembu senang2 je dpt free250 juta, ko punya pak sedara, tajudin ramli dpt lupus free 500 juta hutang dia, ko punya uncle, senang2 kambing hitam kan pkfz smpi 2-3 bilion..so semua tu x free?..dasar kulup umno

Anonymous,  April 21, 2012 at 12:59 PM  

OKU=Orang Kuat Umno

Anonymous,  April 21, 2012 at 1:46 PM  

betul ke penyedap tu dapat 1.5mill....ada bukti ke? kalau stakat cakap saja sama la mcm yg brangan nak jadi PM tu.

Anonymous,  April 21, 2012 at 1:53 PM  

jangan bandingkan malaysia dengan singapore, sebab malaysia lebih besar dan lebih ramai rakyat dari singapore, maka perbelanjaan malaysia lebih besar dari singapore dan matawang malaysia lebih kecil dari singapore, bersyukurlah walau malaysia tak kaya macam negara² kaya tapi rakyat malaysia dapat macam² subsidi, tu pun ada manusia nak hapuskan PTPTN nak bagi malaysia bankrup huhu.

pssssss. manusia yang nak hapuskan PTPTN tulah punca mata wang malaysia jatuh.

Anonymous,  April 21, 2012 at 2:00 PM  

hapus ptptn, suh hapus kan dulu tol sg nyiur hehe..

PAShit,  April 21, 2012 at 5:12 PM  

aku baca komen babi bodoh jilat Singapork dgn rasa sedih kerana tahap kebodohan dia IQ zero.

Ada banyak strategi kita boleh runtuhkan ekonomi dia tapi dia guna Amerika dgn Israel utk backup dia.

Tahukah korang pelabuhan PTP menarik syarikat kontena terbesar dunia Maersk Sealand utk berpindah dari Singapork sekali gus menjatuhkan ekonomi pelabuhan mereka sebanyak 10%.

Kau ingat dia boleh survive 50 atau 100 tahun dari sekarang?

Hanya beberapa krisis ekonomi dunia mampu meranapkan mereka dan menyebabkan berjuta orang cina berpindah ke tempat lain.

Manakala kita pula dirahmati Allah dgn sumber bumi yg kaya dan mampu berdikari dari segi sumber makanan.

Jgn lupa ekonomi negara kita adalah yg ke19 terbesar di dunia.

Jgn tunjuk bodoh nak komen tanpa fakta.

PAShit

Anonymous,  April 21, 2012 at 6:29 PM  

PAtaik, tunjuk kan kt aku yg ekonomi yg msia yg ke 19 di dunia, bg web link cukup dah..

Anonymous,  April 21, 2012 at 6:34 PM  

"mampu bdikari dari segi sumber makanan"? Kah kah kah..sah mmg ko taik mcm nama ko..ckp x pakai fakta..cukup ke beras kt msia? Blmbk import dari thai da taik..gula dgn myk masak kelapa sawit, kite di antara pengeluar utama tp kena asyik xde kt pasaran dan harga makin naik dan istilah subsidi digunakan?

Anonymous,  April 21, 2012 at 6:41 PM  

jatuhkan ekonomi pelabuhan sbyk 10% je? Oi taik, ko ingat hasil pendapatan dia melalui port je ke..tjejas mcm kena gigit semut je..bukak web page irb dia..aku bukan backing sgpore sbb nk tunjuk kan kegagalan puak2 bn tadbir negara nie walau ada extra telaga myk yg byk, sumber tanah untuk petanian bbnding sgpore, ada raja2 yg 'jaga' kite tp masih jauh mundur dari negara yg merdeka lewat dari kite dan hanya ada sikit tanah je

Anonymous,  April 21, 2012 at 6:44 PM  

ko bukak blog gomo, baca berita hairan ngan utusan meloya je mana nk dpt bukti

Anonymous,  April 22, 2012 at 1:56 AM  

setakat singapore tu ko kata negara maju.. ko ingat kalau ko pembangkang kat sana dah lama kena liwat dlm penjara. nasib duk malaysia nih.. hidup jer pembangkang yg suka fitnah sana sini.

Singapore tu maju sbb kroni US, UK dan israel. Ko ingat senang jer dorg nak melabur kalau bukan ada benda lain dorg request? Jadi penjilat jubo mat saleh la macam al jubori. maruah pun tadak.

Kalau ko terer sgt ekonomi, pasal ko tak tolong negeri pembangkang tu kasi urus ekonomi lagi bagus, takyah la cerita defisit tu.. setakat jual tanah pasir, save duit sampai sampah pun tak kutip, pastu jadi sapi walau lembu punya susu. sori la.. cukup aku tertipu sekali. tak sabar aku pru nnt.

-org selangor-

Anonymous,  April 22, 2012 at 11:03 AM  

alo org selangor, org msia nk tanya pulak apa kerajaan bwh bn buat smpi kadar defisit negara smpi 53%, kadar kebangkrapan negara 55%..tu pun awal tahun nie..dgn tahun nie blanja sakan dgn brim lah, krim lah, dll lg meningkat defisit negara..tu pulun sgt nk cepat kn fgvh nk cover balik modal..

Anonymous,  April 22, 2012 at 11:12 AM  

Memang haramjadah fuckatan kat selangor..idung aku dh mcm nk kena kanser dok sedut bau celaka busuk ari2..sampah berlambak tk dipungut kat bwh apartment aku..dok cbuk keja nk cari salah orng 24 jam..aku tak sokong mana2 parti,..tp pada aku kerajaan negeri selangor skrng ni sama tahap ngn sampah kat bawah apartmen aku..puuihh

Anonymous,  April 22, 2012 at 5:18 PM  

Ada BR1M ke KR1M ke,,,, EMAK Bapak kau jugak yang dapat menafaat untuk beli barang Murah untuk membesarkan kau yang singkat OTAK tu !!!. Dan puak puak PR yang mula2 berator kutip... Tak tau malu. Kalau duit haram sendiri mau ingat lah. Main belakang tu tak haram ke.Nabi Muhamad tak mengaku umat...

Anonymous,  April 22, 2012 at 9:41 PM  

klu baru tadbir 4 negeri dah riuh rendah camne nk tadbir 14 negeri?
saya ingat cuba la selesakan rakyat negri masing2 dl baru cakap pasal nak tadbir negara.

Adli

Post a Comment

Lu nak tulis apa lu tulis lah. Tapi jika ada sebarang komen yang lu tulis yang mana boleh di dakwa maka lu jawap sendiri di Mahkamah. Gua empunya Blogg tak tanggung. He he he

Snipet

  © Blogger template On The Road by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP