Eksklusif - Video Demo PTPTN Yang Cuba Disembunyikan Pembangkang

Sunday, April 15, 2012






Video ini mungkin biasa buat para penyokong Kerajaan tetapi bagi pembangkang respon dari rakyat mengenai pemansuhan PTPTN yang mereka lakukan demo semalam pastinya menikam benak mereka. Satu jawapan yang spontan dari rakyat Malaysia mengenai kehendak yang mereka Mahasiswa Robot pembangkang lakukan dalam isu PTPTN.

Ingat pakcik tu kata:

"Dah Pinjam Bayar Lah Balik"


Psssttt.... Abang tu dengan 3 orang anaknya pun tak setuju pinjaman PTPTN dimansuhkan


DAP ANTI ISLAM
PAS ITU MELAYU
UMNO ITU ISLAM

ANWAR AL-JUBURI HARUS BERTAUBAT



58 comments:

Adi Kencana April 15, 2012 at 10:04 AM  

Org yg berfikir dgn logik akal boleh nampak, ni semua janji manis pilihanraya... Kalau tunai, rosak negara...

JOM BUAT PERHIMPUNAN BESAR-BESARAN DEPAN RUMAH AMBIGA!!! Baca di sini...

http://apakecoh2.blogspot.com/

Anonymous,  April 15, 2012 at 10:17 AM  

Kiraan aku mudah je....

Rakyat Malaysia = 28 juta

Jika Mahasiswa = 1 juta

300 pendemo bahagi 1 juta x 100 ialah....

0.03 %

0.03% pendemo boleh ke mewakili 1 juta mahasiswa dalam negara ini? Yang 300 ni kita panggil kudis je.

--------------------

Hahaha....betul betul. 100% setuju.

Anonymous,  April 15, 2012 at 10:22 AM  

Woooo...pakcik tuh orang kuat UMNO....tinggal kat kampong baru....tempat tinggal aku....kakakakkaakkakakakakaaka

Anonymous,  April 15, 2012 at 10:22 AM  

Eleh...nurul, ko dulu belajar kat oversea pakai duit makbapak bukan pinjam ptptn. Ko apa tahu macam mana org miskin takde duit. Kalau takde ptptn, nak gerak pun tak boleh.

Nurul ko dulu belajar sumber halal ke haram. Bukan apa, bapak ko dalam penjara, mak ko tak kerja. Kalau gitu betul lah dakwaan umi hafilda dan nallkarupan kan.

Anonymous,  April 15, 2012 at 10:27 AM  

Tu lah pasal. Belajar sumber haram ni tak berkat dan rezeki mahal. Rezeki ni bukan duit je....kesihatan, maruah keluarga, keluarga aman damai, hati tenang dll.

Anonymous,  April 15, 2012 at 10:39 AM  

kalau mansuh ptptn anak aku nak masuk ipt sapa nak tanggung. laki aku dah pencen aku plak kerja sambilan je. klau yuran boleh free makan sapa nak bagi.

Anonymous,  April 15, 2012 at 10:43 AM  

He!he!he! Bapak dia dah wasiatkan awL2 dah wasiatkan harta kat dia.

Katang,  April 15, 2012 at 10:45 AM  

Ah, bagus... Hapuskan PTPTN... Kerajaan jgn lupe pulak, kami yang bwt pinjaman yayasan telekom, yayasan tenaga, bank, yayasan khazanah, petronas, yayasan2 negeri, jpa, dan mereka2 yg dh bayar habis pinjaman, harap kerajaan dpt re-imbursekan balik pinjaman kami...

Anonymous,  April 15, 2012 at 10:52 AM  

10.45....kena tanya Anwar hahaha idea canggih penasihat kursus bahasa UM.

eXception April 15, 2012 at 10:57 AM  

Anon April 15 10:22 AM, aku juga boleh dakwa pakcik tu orang PAS... ha ha ha ha ha ha ha!! Setakat menyamar di belakang nama Anonymous... Macam pengecut...

Gempar!! Azmin Ali Maki Anwar?? Pasal Apa??

zam April 15, 2012 at 11:05 AM  

aku setuju. jika nak buat jgn lupa saya

Anonymous,  April 15, 2012 at 11:06 AM  

Mansuh je lah... Gomen boleh mansuh Tajudin punya, apa cita

Anonymous,  April 15, 2012 at 11:09 AM  

sifir dia cukup senang. kalau yuran tak bayar. makan pakai belanja sape nak tanggung. kalau tanya budak-budak bebal tu dah tentu kerajaan yang dorang suruh tanggung

Anonymous,  April 15, 2012 at 11:09 AM  

Anak cina dan keling diutamakan, ini jadi anak melayu diabaikan

Anonymous,  April 15, 2012 at 11:25 AM  

Lupa ke slogan "Rakyat didahulukan?"

Memberi pendidikan percuma adalah suatu kewajipan kerajaan negara mana-mana pun kalau mampu.

Tentulah kerajaan Malaysia mampu kerana tak banyak pun RM 2-3 billion, tu.

Kurangkan sikit projek-projek kroni bermewah dah boleh tanggung dah.

Anonymous,  April 15, 2012 at 11:30 AM  

the government of bn has no plan of action and dap has a much better plan to disrupt the peace and harmony. dap cerdik mereka mengunakan pkr dan orang melayu untok mengugak kedudukan umno. pkr memang bodoh dan sanggup diguna olih dap. tapi kerajaan sekarang bukan macam kerajaan mahathir. kerajaan mahathir tidak takut mengambil tindakan keatas menjahat dan sebab itu malaysia dihormati seluroh dunia. sekarang tidak. kita mesti kenal siapa kawan dan siapa lawan. jadi kalau tak kita akan hancur. kenapa zaman mahathir dulu kita bijak?

Anonymous,  April 15, 2012 at 11:32 AM  

Aku mmg UMNO tulen.Walaupun duit aku dah berjuta disonglap,tp aku xkisah.Tp tahun ni aku undi Pakatan.Bg peluang...mana tau dia lebih baik lg.kalau xbagus nanti aku tukar balik.apa susah...kita tukar ini tahun

Anonymous,  April 15, 2012 at 11:33 AM  

ATM xder sniper ker...

setakat keling betina sekor tu apa lah susah sangat.

.....one shoot one death........



waKKang

Anonymous,  April 15, 2012 at 11:37 AM  

Aku mmg UMNO tulen.Walaupun duit aku dah berjuta disonglap,tp aku xkisah.Tp tahun ni aku undi Pakatan.Bg peluang...mana tau dia lebih baik lg.kalau xbagus nanti aku tukar balik.apa susah...kita tukar ini tahun

April 15, 2012 11:32 AM

ayat nak poyo..setakat anon bleh la..hanjing PR lah lu nie..

Anonymous,  April 15, 2012 at 11:38 AM  

macan mana kerajaan najib ini issue ptptn pun tak bolih selsai. ini bukan isu complex. dont allow it to spread by keeping quite. leaders must be able to make decisions. there is no leadership without being able to make decision.

Anonymous,  April 15, 2012 at 11:39 AM  

macan mana kerajaan najib ini issue ptptn pun tak bolih selsai. ini bukan isu complex. dont allow it to spread by keeping quite. leaders must be able to make decisions. there is no leadership without being able to make decision.

Anonymous,  April 15, 2012 at 11:39 AM  

mahasewel ni kalau boleh seluar dalam pun nak kerajaan belikan...

dulu kata kerajaan zalim sbb tak bantu, tapi bila kerajaan bantu bagi pinjaman, perbanyakan pusat2 pengajian dan kelebihan koata utk org2 melayu tapi sekarang kata kerajaan zalim plak lagi minta nak hapuskan hutang.... ishh tak faham sikap melayu ni..bagi betis nak peha..memang tak tahu nak bersyukur..belajar tak pandai mana pun..tapi sembang je besar

ingat lah sikit..kena fikir generasi akan datang.. bukannya fikir utk kesenangan hari ini jee..

mahasiswa semua dah jadi sewel..hanya yg terlibat saja..yg tak terlibat teruskan belajar utk masa depan bangsa dan negara..

Anonymous,  April 15, 2012 at 12:12 PM  

Korang tahu tak...

Negara Jepun yang maju ni pun tak manjakan remaja dia. Umur 18 dah kena berdikari cari kerja. Ramai remaja2 jepun yang buat kerja2 part time. Yang herannya anak orang kaya pun kena kerja juga. Dah memang budaya mereka agaknya. Kawan anak aku umur 17 lagi dah kerja part time 3 kali seminggu dekat kedai makan. Macam tulah cara mereka mendidik anak2 supaya bangsa mereka maju.

Ibubapa Jepun pula kena simpan Yen 30 million(RM 1 juta) kalau nak anak masuk U public. Kalau U private takyah kiralah, mahal gila. Tapi itulah belanjanya yang mereka kena simpan.

Apa yang kerajaan kita buat ni dah memang memanjakan sangat rakyat. Kalau nak minta free lagi, tak tahulah apa nak jadi dengan bangsa kita. Tak tahu berdikari, macam anak burung mengganga mulut je minta disuapkan. Kerajaan kena tegas baru bangsa maju.

fairuzkhan,  April 15, 2012 at 12:38 PM  

pada gua la..memang adam babi ni hebat...mana tidaknya dgn hanya menurunkan bendera gambar PM dia dah popular sekelip mata..asalnya siapa sial ni??tak ramai nak ambik pot pun..termasuk la pakatan..kini semua perjuangan pr dah jd perjuangan babi ni..ada cita2 politik ke bro??nuar jubur pun naik mcm ni gak..apa pun niat lu gua doakan moga impian ko jd kenyataan..dah banyak ko berkorban ni (tak tau bontot ada kena godam atau tak) klu itu pun ada kasi perhhhhh!!memang ko patut dok dlm puak ni...good luck bro!!tp lu jgn lupa 1000 yg menyokong ko sejuta yg berdendam dgn ko ni!!skrg ni lu ada pigi kerinchi ka?drpd lu dok berdemo mcm ni baik bawa nurul simulut bau bangkai tu bersihkan sampah kat selangor tu..lg tinggi rating ko..lu jgn cari publisiti murahan la cibai.....

Anonymous,  April 15, 2012 at 12:38 PM  

Pasai apa tak mansuhkan lepas dah menang?????

hangkedee April 15, 2012 at 12:39 PM  

Mansuh lepas ini pinjam along atau ceti haram jangan bayar.baru ada akai.pergi tanya penduduk penduduk kampong buah pala peneng.Apa janji raja pungkoq!tertunai ke belum?

Anonymous,  April 15, 2012 at 12:53 PM  

Isu BODOH yg ditimbulkan oleh org yg pentingkan diri sendiri!

Disokong oleh org BODOH yg pentingkan diri sendiri!

Kena paham objektifnya bukan nak tolong mahasiswa tapi utk naikkan kebencian golongan muda kpd kerajaan demi PRU13.

Kan bagus kalau mereka kata, kalau mereka menang, pinjaman PTPTN dimansuhkan & sapa2 yg dah bayar akan dipulangkan. Gerenti menang, tapi kenapa mereka tak buat?

Aku tak boleh pikir kat mana LOGIKnya tuntutan ini. Aku dah cuba bodohkan diri tapi masih tak dpt pikir jugak.

Banyak lagi sumber pinjaman yayasan negeri, mara, glc, dll. Mintak mansuh sekali la BODOH.

Anonymous,  April 15, 2012 at 12:55 PM  

Salambro
mereka yang buat demo bukan manusia terlebih ajar tetapi terkurang ajar pasal mak bapak mereka tak tahu nak ajar.Klu emak bapak mereka faham akan hukum hakam akan nasihat anak jgn buat itu dan ini tetapi ni tidak minat pulak tengok anak buat begitu.Kita belajr dari hasil yang kita hutang lepas tu pandai dapat kerja rezeki yang hanyak dari hasil pembelajaran kita tadi tapi hutang tak nak bayar halal ki kita dapat hasilnya.Lepas bagi anak makan dari hasil yang itu bila anak kurang ajar salahkan anak tapi kita tak muhasabah dari mana hasil dan baja yang kita bagi anak kita makan.Dapat duit lebih bagi kat emak gi mekah dari hasilvsumber haram. Itu pasallah sekarang ni mak bapak gi mekah bila balik lintang pukang kalau pakai duit anak tapi bukan semua bro lapik ayat saya.Ingatlah wahai saudara saudara ku sekalian sepatut nya kamu berdemo dalam perkara yang mungkar tetapi kamu berdemo kerana kebodohan kamu sendiri .Belajaar tak lulus keja tak ada kena bayar hutang marah pulak.Itulah kata orang kecil tak nak mampus dah besar menyusah kan orang wahai adam adli ingatlah yang kamu dah kena pelempang di kg kerinci tak serikke.

Anonymous,  April 15, 2012 at 12:58 PM  

Bagi aku, kalau puak2 BERUK ni nak berarak ke, nak melalak dengan hailer ke dan apa2 kebenda sekalipun tindakan bodoh dan kurang wajar yang akan mereka ambil, jangan ditegah.. biarkan.. layankan je..

Makin ditegah, makin teruja mereka untuk bertindak bongok dan memprovokasi..

Perangai dak2 nakal memang gitu, semakin ditegah, mereka akan semakin teruja.. cuba orang ramai tak ambik peduli.. tentu mereka2 ini akan bengong sendiri..

Tetapi bagi menjaga ketenteraman awam - pihak berkuasa jangan hantar FRU.. letakkan je beribu-ribu SB dan FRU berpakaian preman.. pantau beruk2 ni.. kalau buat provokasi melampau - cekup dan hempuk.. jangan kasi chan..

Sekian.. time kasih..

Anonymous,  April 15, 2012 at 1:01 PM  

Salam bro
sumber dah haram
buat kerja haram
jangan yang lain pun dari haram
keluarpun dari ------------------haram kot
balik umahbtgk cermin ada tak jerawat atau tahi lalat haram
kira kira semua dlm lingkungan haramlah senang ckp heheheheheeheheh

Anonymous,  April 15, 2012 at 1:10 PM  

Banyak lah duit berjuta kau kena telan kerja driver duduk umah setinggan kata duit berjuta.Bro tgk cerminlah sekolah anak pun minta bantuan nak cakap banyak.Nasihat saya lu nak undi mana hak lu wa tak campur tapi bila lu ckp duit lu berjuga kena telan wa heran juga lah.Klu tak silap wa duit lu banyak habis kat kedai kuda dan nombor ekor kot jgn marah bro.

Anonymous,  April 15, 2012 at 1:22 PM  

HAPUSKAN CAJ 1% DAN 3%...

Anonymous,  April 15, 2012 at 1:24 PM  

Nampak ke muka budak2 yg berdemonstrasi ni. Tak nampak cerdik pun. Sebab tu tak bijak berfikir. Mmg sesuai jadi balaci. Akal tak panjang. Kesian nama saja pelajar U. Otak no class at all.

Anonymous,  April 15, 2012 at 2:16 PM  

elok sgt le seme ni ..lpas ni meh kite berdemo mintak gomen bagi gaji free....senang trus ..tk yah keje

Anonymous,  April 15, 2012 at 2:40 PM  

adam adli ni nak jadi macam anwar dulu2..skrg nama dia dh meletop, sebut ja adam adli org kenal..lagi 10-20 tahun jadi YB/MP pembangkang la tuh..taktik sebijik mcm sifu dia bang nuar..memula expose kan diri dulu, kemudian bangkitkan isu panas, nanti senang nk naik jadi menteri ke apa ke bila pembangkang menang..nak claim kredit ja tuh..

TEROPONGBUKITPENINJAU April 15, 2012 at 3:31 PM  

Pakcik yg kuat Umno tu lebih bijak dari Anwar yg suka memperdayakan anak2 muda emosional bagi mencapai cita2 politiknya yg rakus. YaAllah, lindungilah negara ini dari dikuasai oleh manusia durjana Anwar Ibrahim.

Anonymous,  April 15, 2012 at 3:36 PM  

Aku setuju kalau pihak berkuasa hempok kesemua kepale otak udang penunjuka perasan tu seko-seko dengan hailer..

Anonymous,  April 15, 2012 at 4:44 PM  

Spesisi yg paling terkutok abad ini adalah Hero Tamil Pare pundek bernama BABI haramjadah. Isteri pelakon murahan dan anak Nurul mulut cibai, inilah keluarga anukera Dajjal, barua lahanat Yahudi zionist. Anak beranak punya Parti Sdn Bhd, anak beranak mulut bau najis, kuat penipu, kuat berbohong, kuat fitnah mengutuk Kerajaan, polis, undang2, kehakiman, media dan semua orang, mereka pijak semut pun tak mati, chau Chee bai betul. Inilah pejuang keselamatan dan hak2 gay2 sedunia dan Israel. Keparat dan bngsat punya spesis. Kaulah anak beranak perosak kepada agama, bngsa dan negara. Spesis2 sebegini sudah harus direjam sperti knak2 Palestina merejam askar2 Israel. Selamatkanlah diri dan keluarga, jauhi spesis2 keparat, bngsat dan lahanat ini, janganlah merelakan diri dilahanat kerana menyokong agenda Yahudi zionist.

Anonymous,  April 15, 2012 at 5:27 PM  

Anwar ibrahim apa benda pun nak guna duit petronas. Alasan petronas milik rakyat. Mmg betollah milik rakyat tp pengurusan kenalah berhemah.
Lingkup petronas kalau ada perangai mcm anwar ibrahim.

Anonymous,  April 15, 2012 at 5:43 PM  

Bukan ada isu pun. Saja anwar bangkitkan nak make sure nama dia masih disebut2 menjelang pru. Tak popular pun dah. Budak2 bamgang ni aje yang terikut2. Mak bapak nak tanggung yuran Satu semester pun blm tentu mampu. Jenis terikut2 rentak tanpa guna akal. Itu sbb selalu kena tipu dgn anwar anak beranak.

Anonymous,  April 15, 2012 at 5:45 PM  

..buat malu student2 Melayu kat IPT jer...cisss...mana ada sesapa bebudak u yg sokong si adam adli ni, budak2 ni semua mak bapak dia memang penyokong kuat pkr, anak2 pun terpaksa akur ikut demo...entah apa2 la dia ni...dipergunakan oleh pkr...

Anonymous,  April 15, 2012 at 9:30 PM  

Anak2 ibu bapak penyokong kuat umno tak usah demo sebab umno boleh tolong bayarkan. Ambil wang rakyat untuk bayar duit rskyat juga.

Anonymous,  April 15, 2012 at 9:35 PM  

Demo..jgn tak demo.....demo sampi pagi pun xpe...kesian mahasewel ni,,,dia org ingat dia je yg belajar kt U...kita org ni tak la...alahai, pelajar yg bijak xkn buat bnda bodoh mcmni,,,byk lagi medium atau platform yg kita boleh guna utk jembuat satu bantahan, taoi bantahan yg dibuat tu biarlah rasional....agak malang dlm byk manusia yg berdemo ni, muka2 bangsa asing spt cina dan india, boleh dikira dgn jari jer...semuanya melayu, btl la, aku bercakap sbb aku melayu, so aku boleh kritik bangs aku sndri,,,melayu yg berdemo ni mmg bebal tahap binatang...xde tamadun dn menunjukkan mereka ni semua mahasiswa,,,apa korg nk peduli, duit ptptn yg ko pinjam tu dtg dr hasil cukai yg d kutip dr org2 yg berkerja mcm aku ni,,,,apa nk sibuk, patut kami ni yg berdemo kno govt bg duit tu pinjam kt stdnt yg bengap n biadap mcm mereka ni,,,iskh2 kesian la mak bpk mereka ni...aku berckp atas dasar tamadun bkn politik, jika benar mahasewel ni telus berjung, knp mst nk sebut psl parti politik, skrg ni nmpk siapa yg amal politik sempit...buat nurulizzah n angkatan, pls do your work as mp, bkn nya sibuk nk dpt milage pru 13...buat c adam adli, ko ni byk sgt g blue boy club, sbb tu otak ko biol, nk jd ketua blh tpi penuhkn ilmu dlu...bodoh punya gb...

Anonymous,  April 15, 2012 at 9:53 PM  

Kenapalah lu org bongok sangat, kalau
dapat belajar free kan bagus,banduan dalam penjarapun dpt biasiswa, mat fitpun dpt jarum free, dadah free dan kondom free.Memanglah kalau dah dibodohkan oleh UMNO sejak azali sampai bila-bilapun gelap hati.lou pikirlah sendiri

Anonymous,  April 15, 2012 at 10:59 PM  

gua dah fikir masak2...

PRu ni nanti...hanya untuk... BN

akusokongPKR,  April 15, 2012 at 11:06 PM  

kah.. kah.. Semua yang bagi komen tu termasuk pakcik 3 anak tak faham tujuannya sebab tu dikata tak setuju. Diorang ingatkan makbapak kena tanggung kalau dimansuhkan PTPTN!!!! Mana makbapak nak korek duit kalau dah dimansuhkan.. Bodoh macam lembu lah gomo ni...

kita nak bagi pendidikan percuma untuk semua anak dari sejak tadika sampai U tak payah pinjam-pinjam lagi. Bukan suruh buat pinjaman dan bayar balik. Ada ngerti UMNO bodoh!!!!

Gomo bila kau nak bogel lari depan klcc..

Anonymous,  April 16, 2012 at 12:37 AM  

ada satu tempat je free... letak je puak2 mahasewel dalam zoo..semunya free..makan minum, tempat tidok semuanya free... kerajaan bantu 100%

Anonymous,  April 16, 2012 at 12:46 AM  

1 Rumah 1 Utusan

Anonymous,  April 16, 2012 at 1:12 AM  

dah macam indon dah....ape nak jadik la....nak berdemo plak...
abih di hasut adik2 yang nak cari ilmu untuk balas jasa mak ayah dia..
kesiannn bebudak tu...

Anonymous,  April 16, 2012 at 2:37 AM  

kau lg bodoh..klu xde ptptn, mkn ngan tempat tinggal mak bapak kau nk tanggung..xkan dh belajo free, mkn pun nk soh kerajaan bayar..

Anonymous,  April 16, 2012 at 10:07 AM  

nak tau kenapa dia orang buat gitu,
maka tanya lah kepada mereka,
jangan takwi sendiri..




waKKang

Anonymous,  April 16, 2012 at 11:14 AM  

Apa yg susah sangat ... belajar tinggi tak tau nak fikir... nak hapuskan ptptn maknanya tak nak ptptn... so sape yg tak nak jgn amek ptptn... gunalh duit sendiri... atau tak payah masuk U ...pergilah ke kolej2 mara .. tak payah bayar malah dibayar lg... itu pun nak kecoh... nilah dia AKAL(otak) kurniaan Allah swt tak nak digunakan.... akal pendek mcm Adam Adli ni layak ke masuk U???

Anonymous,  April 16, 2012 at 12:09 PM  

akusokongPKR, April 15, 2012 11:06 PM

kalau belajar percuma. belanja makan pakai laian-lain hal sape nak tanggung. ko ke. ko ingat pinjaman tu untuk yuran je ke. dasar bengap sampai ke tumit

Anonymous,  April 16, 2012 at 12:31 PM  

aku rase sng je cte die tngkp je bdk2 yg bt demo tu then pngl pegawai ptptn, tarik blik pinjaman... dh lu org yg xnk xslh pn diorg nk bt cmtu, lg stu yuran kt u awam mmg dtanggung 90% oleh kerajaan, try la compare u awam n u swasta... mcm aku bru hbs blaja kt u awam, yuran tiap2 sem bru rm380, u awam tiap2 sem rm1200 ni bru yuran je... sng cte jgn kalut sngt la, yg diorg nk hapus tu cume yuran sahaja.. kt u tu xbli pape ke, xduk uma sewa ke, n xmkn ke? takat yuran je aku rase mak bapak xde mslh pn, tp nk tnggung blnje len tu yg mak bapak xsnggup melainkan anak diorg 1 aka tunggal blh le tnggung... so mahasewel jgn jd bodo..

Anonymous,  April 16, 2012 at 10:25 PM  

Gomo, boleh aku buangkan masa aku disini sekejap.
kau ok kan.
kisah aku begini :
aku pesara kerajaan yang talah berkhidmat selama 38 tahun (1973 hingga 2011 ).
isteri ku suri rumah sepenoh masa dan ada lima orang anak ,3 lelaki dua perempuan.
anak pertamaku mula belajar diIPTA pada tahun 1998.
anak kedua pula pada tahun 1999.
anak ketiga pada tahun 2001.
anak keempat pada tahun 2003 dan
anak kelima pada tahun 2005.
Oleh kerana gaji aku kecil dan 7 orang dalam keluarga yang sederhana besar ni aku tiada wang simpanan. setiap kali musim buka sekoah dan anak hendak mendaftar masuk universiti aku terpaksa buat pinjaman koop (terima kasih koswip, terima kasih koperasi muslimin dan terima kasih koperasi kakitangan kerajaan Ipoh berhad ).
aku juga penjamin kepada anak-anak untuk pinjaman (hutang) PTPTN .
aku sedar dengan pinjaman PTPTN sahaja anak-anak ku boleh meneruskan pengajian di IPTA dan itulah cita-cita aku dan isteri semasa kami mula mendirikan rumah tangga dahulu .
Semua anak-anak ku telah tamat pengajian masing-masing dan telah bekerja serta telah pun berumah tangga dua orang darinya tidak perlu membayar balik pinjaman kerana berjaya menamatkan pengajian dengan cemerlang.
Yang tiga orang lagi tu ada masaalah untuk bayar balik hutang PTPTN.
Masing-masing ada alasan sendiri termasuklah telah berumah tangga, sudah ada anak , loan kereta serta rumah .
Hujung tahun lepas aku bersara wajib dan dibayar ganjaran pesaraan.Kira-kira 80 peratus wang ganjaran aku gunakan untuk melunaskan hutang PTPTN 3 orang anak aku.
Aku buat begitu kerana sebagai penjamin pinjaman dan juga sebagai bapa, perbelanjaan pelajaran/pengajian anak-anak adalah tanggungjawab aku.
Apalah ada pada sedikit wang ganjaran yang aku terima. aku tidak perlukan wang yang banyak selepas besara kerana loan rumah telah langsai. Aku tiada kereta atau motor, basikal tua ku sudah cukup baik bagi ku untuk bergerak,malah diusia saperti aku ni tiada apa yang membanggakan aku selain melihat anak-anak, menantu-menantu serta cucu-cucu aku gembira kerana tiada hutang yang perlu di risaukan .
kerianggan mereka adalah kegembiraan aku.
Aku tahu kawan- kawan aku mengatan aku bapa yang bodoh kerana melunaskan pinjaman PTPTN anak-anak aku. Tapi bagi aku , pelajaran anak- anak adalah tanggungjawab hakiki aku.Biar aku dikatakan bodoh sekali pun tapi aku tahu aku bertanggungjawab keatas pelajaran anak-anak ku.sapertimana aku mahu anak-anak aku bertanggungjawab keatas pelajaran cucu-cucu aku nanti .
(Matt)
TERIMA KASIH GOMO.

Anonymous,  April 16, 2012 at 11:20 PM  

mcm cerita pelipur lara je..

Anonymous,  April 17, 2012 at 4:41 PM  

akusokongPKR memey tak bijok,

ye ke bagi free? boleh ke bagi free? sembang je lebey PKR haktuih.. mana janji di selangor? sembang semua nak kasik... boleh ... boleh belah. nak bagi pakai duit apa ? Duit projek besar? Mikroekonomi pun belum tau paham ape maknanye nak sembang kasik free.

Ko tau tak sekarang ni sekolah takde yuran dah. siap bagi duit seratus ringgit(bukan rupiah ye) bagi seorang murid. kompom ko tak tau kan... sebab tu je ko nak cakap kunun nyer PKR leh kasik pree.. BN dah buat dulu der...

lagi satu, ko masuk universiti kira pree laaa ye... oooo bagus lecturer semua takyah ambik gaji laaa camtu... hehehehe bergeliga otak ko yer..nanti ko cakap kerajaan la tanggung gaji lecturer.. kerajaan juga tanggung(sebenarnya kita juga yang tanggung lah dungu - kena bayar cukai yang lebey2 macam la sekarang ni tak tersiksa sebab bayar cukai, ke ko tak kerja?)

so pikir pasal belajar free jer tak yah la jalan urusan negara ye... bijak sungguh ko nih otak letak kat lutut.

Projek yang besar2 kununnya bagi kroni2, perghhhhhh masyuk takyah buat la projek besar ye tak? so duit boleh salur ke FREE EDUCATION. hangguk ko... nanti letrik tak masuk kampung ko cakap kerajaan jugak yang bebal tak prihatin.(untuk pemahaman akusokongPKR - statement atas cuma satu contoh. nak lagik aku boleh taip bila aku takde kuliah)

Ko tau tak ade dah projek (sori dah ader pun di sesetengah tempat) untuk buat pra sekolah @ tadika di kebanyakan sekolah. Pun ko taktau kan sibuk dok baca Blog jer.

Salahkan UMNO lah senang cerita, lu tak salah. Lain manusia atas mukabumi tanah melayu ni kalau sokong PKR tak salah? memey lorr setakat ada idea jer tapi ape pun tak buat senang la nak sembang, PKR boleh janjikan bulan dan bintang(yang ni pun contoh ye)pada semua yang mengundi (dah bagi satu penggal tak perform out u go, lepas ni kena penggal la) die die die... haktuih punya orang.

Post a Comment

Lu nak tulis apa lu tulis lah. Tapi jika ada sebarang komen yang lu tulis yang mana boleh di dakwa maka lu jawap sendiri di Mahkamah. Gua empunya Blogg tak tanggung. He he he

Snipet

  © Blogger template On The Road by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP