Majlis Raja Raja - Pertahankan Kuasa Raja Melayu

Thursday, April 12, 2012








MAJLIS RAJA-RAJA:

  • berfungsi untuk memilih Yang di-Pertuan Agong dan Timbalan Yang di-Pertuan Agong mengikut peruntukan Jadual Ketiga;
  • mempersetujui atau tidak mempersetujui supaya apa-apa perbuatan, amalan atau upacara agama diperluas ke Persekutuan secara menyeluruh;
  • memperkenankan atau tidak memperkenankan apa-apa undang-undang dan membuat atau memberikan nasihat mengenai apa-apa perlantikan yang di bawah Perlembagaan ini dikehendaki diperkenankan oleh Majlis Raja-Raja atau dikehendaki dibuat oleh atau selepas berunding dengan Majlis Raja-Raja;
  • melantik anggota Mahkamah Khas di bawah Fasal (1) Perkara 182;
  • memberi ampun, tunda hukum dan lega hukum, atau meremitkan, menggantung atau meringankan hukuman, di bawah Fasal (12) Perkara 42 (Perkara 38) (2).

Anggota Majlis Raja-Raja mempunyai budi bicara berikut:
  • memilih Yang di-Pertuan Agong atau memecat Yang di-Pertuan Agong daripada jawatannya, atau memilih Timbalan Yang di-Pertuan Agong;
  • memberikan nasihat mengenai apa-apa pelantikan;
  • memperkenankan atau tidak memperkenankan apa-apa undang-undang yang mengubah sempadan sesuatu Negeri atau yang menyentuh keistimewaan, kedudukan, kemuliaan atau kebesaran Raja-Raja;
  • mempersetujui atau tidak mempersetujui supaya apa-apa perbuatan, amalan atau upacara agama diperluas ke Persekutuan secara menyeluruh;
  • pelantikan anggota Mahkamah Khas di bawah Fasal (1) Perkara 182; atau
  • memberi ampun, tunda hukum dan lega hukum, atau meremitkan, menggantung atau meringankan hukuman, di bawah Fasal (12) Perkara 42 (Perkara 38 (6)).
Majlis ini bersidang sebanyak tiga atau empat kali setahun, selama tiga hari. Raja-raja dan Yang di -Pertua Negeri diiringi oleh Menteri Besar atau Ketua Menteri. Persidangan dipengerusikan oleh raja yang terkanan dan setiausahanya ialah Penyimpan Mohor Besar Raja-Raja.

Psssttt... Pertahankan Kuasa Raja Raja Melayu



DAP ANTI ISLAM
PAS ITU MELAYU
UMNO ITU ISLAM

ANWAR AL-JUBURI HARUS BERTAUBAT


7 comments:

Anonymous,  April 12, 2012 at 6:53 AM  

Jangan mengheret raja-raja dan istana ke dalam foolitic...Daulat tuanku dah ditukar di kelantan Allah huakbar..

beras jati,  April 12, 2012 at 8:36 AM  

majlis raja2 kena buat sesuatu pasal isu murtad..raja/sultan adalah ketua bg agama islam..sbgai ketua patik pohon tuanku segera bertindak dalam isu ini..jgn biarlah hasan ali tkial2 seorg diri..sudah lah pihak kerajaan, ngo, parti politik buat 'derk' je dgn pendedahan hasan ali, atau sememang2 betul hasan ali memperbesarkan2 isu ini smpi xde org memperdulikan dia? Sian ooo kt hasan ali..

Anonymous,  April 12, 2012 at 9:12 AM  

Tu la...org suruh buat hudud tak nak...kalau pakai hudud kan senang..selamat dunia akhirat...

Anonymous,  April 12, 2012 at 9:27 AM  

Gomo..najik paka rata pulok doh...letih la mu nk ngelik pahni....

Anonymous,  April 12, 2012 at 12:53 PM  

Seri Paduka Baginda Yang Di-Pertuan Agong XIV, Tuanku Abdul Halim Mu’adzam Shah, Ko boleh pergi MAMPOS dalam istana baru hang........isap pantat aje ko mahir.......ape lagi ko tau???????? makan, tidor, perempuan tuh la cara hidup korang...ptuihhhhhhh..........babi SULTAN...Eishhhhhh....SETAN lagi sesuai kot...

Anonymous,  April 12, 2012 at 2:18 PM  

Anon 9.53 pm atas ni sungguh keterlaluan. Gomo do something. You know who he is. Report him. Menghina DYMM kita. Too much.

Anonymous,  April 14, 2012 at 4:13 AM  

alaaa kita takkan lupa pada siapa yg hilangkan kuasa raja-Raja Melayu nie..siapa lagi kalau bukan Tun Mahathir india paria yg takut akan kebangkitan melayu dan raja2 nya..si keling memang berlagak seperti bumiputera tapi dia la paling byk pelingkup melayu dan guna duit rakyat bantu kroni2 cina dia..betul la org tua ckp kalau jumpa ular dan mamak , bunuh mamak dulu sbb dia kaki putaq

Post a Comment

Lu nak tulis apa lu tulis lah. Tapi jika ada sebarang komen yang lu tulis yang mana boleh di dakwa maka lu jawap sendiri di Mahkamah. Gua empunya Blogg tak tanggung. He he he

Snipet

  © Blogger template On The Road by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP