Tun Mahathir Sahkan Anwar Sakit Mental

Tuesday, April 17, 2012

"Aku Gila"


Tiada pelajaran percuma bagi pengajian di institusi pengajian tinggi di negara ini seperti mana yang boleh diperoleh di negara-negara maju lain, kata bekas Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad.

"Biarlah, mereka (negara-negara luar) kaya, mereka boleh bagi (pendidikan) secara percuma...Kita boleh mansuhkan PTPTN (Perbadanan Tabung Pendidikan Tinggi Nasional), tapi orang yang minta mansuh sahaja terlibat.

"Orang yang tidak minta PTPTN dimansuhkan, kita boleh bagi,"

Bekas Perdana Menteri itu mengulas cadangan Ketua Pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim yang mahu memansuhkan pinjaman PTPTN jika dilantik menjadi Perdana Menteri selepas pilihan raya umum nanti.

Beliau turut menyifatkan Anwar sebagai pelupa kerana PTPTN ditubuhkan pada 1997 dan ketika itu Ketua Pembangkang berkenaan merupakan Timbalan Perdana Menteri merangkap Menteri Kewangan.

"Itulah Anwar... dia sendiri tak tau apa yang dia fikir, dia lupa,"

Baru-baru ini sebuah akhbar tempatan melaporkan cadangan Anwar untuk memansuhkan PTPTN adalah sandiwara semata-mata kerana menurut pengendali blog RBF Online, hakikatnya Anwar merupakan individu yang bertanggungjawab meluluskan penubuhan PTPTN pada 1 Julai 1997.

Menurut blog itu, pada 1997, Perdana Menteri ketika itu, Dr Mahathir telah mengambil cuti dua bulan lebih dan melantik Anwar yang merupakan timbalannya sebagai Pemangku Perdana Menteri.



Terdahulu dalam ucapannya, Dr Mahathir berkata dalam pentadbiran sesebuah negara, pemimpin bukan sahaja perlu mahir dalam ilmu pengurusan pentadbiran tapi perlu ada kecekapan dalam bidang pengurusan kewangan, ekonomi dan kajian saintifik. - (Anwar Tak Pandai Bab Ni Selain Dari MELIWAT Minda Rakyat)

Beliau berkata kecekapan dalam bidang-bidang berkenaan diperlukan bagi melengkapkan keupayaan pengurusan dalam negara di samping mengelakkan negara daripada menjadi muflis.

"Sebab itulah di Malaysia sejak awal lagi peruntukan sebanyak 25 peratus daripada belanjawan setiap tahun diberi untuk pelajaran bagi tingkatkan ilmu pengetahuan.

"Ini adalah satu pelaburan untuk masa depan kerana kita yakin kalau rakyat mempunyai pelajaran yang cukup, maka dapat bangunkan negara dengan lebih pesat dan baik," katanya.

Dr Mahathir berkata tiada sesiapa yang dapat menafikan kemajuan yang ada di negara ini kerana rakyat sedar akan tanggungjawab masing-masing dan mereka sentiasa mengejar ilmu ke peringkat tertinggi.

Beliau berkata buktinya, permohonan kemasukan bagi lebih 30 institusi pengajian awam dan 30 institusi pengajian swasta sering tidak mencukupi walaupun setiap tahun jumlah tempat yang ditawarkan bertambah.

Sumber Sinar Harian


Psssttt... Sokong kenyataan Tun M yang minta mana mana mahasiswa tidak mahu PTPTN toksah dok pinjam. Baru ada akal.



DAP ANTI ISLAM
PAS ITU MELAYU
UMNO ITU ISLAM

ANWAR AL-JUBURI HARUS BERTAUBAT



39 comments:

akusokongPKR,  April 17, 2012 at 2:30 AM  

BANGANG betul lah pemikiran orang UMNO ni berape kali aku nak ulang niii...!!!!

PTPTN dihapuskan tak bermakna tak ada duit untuk anak korang nak sambung belajar.. buat benda yang sama jee... umpama dapat duit PTPTN. Cuma disini tak perlu bayar bila tamat pengajian dengan Universiti Awam. Kalau nak bayar sangat carilah Universiti swasta berlambak ada kat malaysia ni. Bayarlah kalau nak bayar sangatt.. rujuk kat sini (http://ms.wikipedia.org/wiki/Senarai_universiti_di_Malaysia) senarai universiti di Malaysia.

Orang dah bagi tahu duit nak belajar kerajaan akan sediakan dari tadika sampai U dan tak perlu dibayar pun bila sudah berkerja. Sibuk sangat nak bayar buat ape??? Orang cakap tak yah bayar.. tak yah bayarlah FAHAM!!!!! BONGGOK!!!

Macam terima duit RM500 tempoh hari kan, asal tak nak jadi sukarela pergi bayar balik ape yang diberi. Sebab itu bukan pinjaman bukan, jadi tak perlu lah dibayar. Kang kerajaan kata kau ni kaki pengampu pulak, baik sangat kau ni nak bayar balik, ape hal..??

Malah berduyun2 orang datang ambik duit free 500 tu. Samalah dengan duit free untuk buat perbelanjaan pendidikan ni lagi lah berduyun2 yang akan ambik, orang yang mampu pun akan kata dia tak mampu. Orang melaysia kan suka dengan benda free2 ni, kejap je sampai. Cuba cakap ada makan free bukan setakat bawak satu keluarga datang, satu kampunglah jawabnya dia panggil. Ini kenyataan rakyat malaysia memang begitu.

Soal anak korang nak guna duit ke jalan yang betul ke atau dibelanjakan kearah yang tak sepatutnya, itu bukan masaalah kerajaaan lagi. Kerajaan dah sediakan ape yang perlu dan patut, jangan pulak salahkan kerajaan sebab anak belajar sambil lewa disebabkan guna duit kerajaan yang tak perlu dibayar balik. Anak korang dapat keputusan tak cantik, itu masaalah makbapaknya tak pandai didik anak. Makbapaknya memang keturunan bangang sebab tu anak tak berjaya. Jangan jadikan alasan pendidikan yang ditangung kerajaan menjadi punca kegalan anak dalam pelajarannya. Ini cerita sasau.

akusokongPKR,  April 17, 2012 at 2:30 AM  

Baca kat bawah ini lagi...

Buku Jingga Ancam Keselesaan Kuasa UMNO-BN.

Apakah Barisan Nasional telah hilang pertimbangan waras atau semakin kecut apabila rakyat mula menuntut tekanan ekonomi ciptaan kerajaan dimansuh atau dikurangkan? Malaysia tidak akan bankrap jika memenuhi tuntutan kebajikan rakyat pelbagai kaum yang telah banyak berjasa negara dengan pembayaran cukai-cukai yang dikutip saban tahun. Apalagi ditambah pula dengan hasil bumi yang kaya seperti minyak dan sawit, sumber dari pelancongan, perindustrian dan sebagainya.

Pemansuhan PTPTN dan pemansuhan kutipan tol lebuh raya serta memperkenalkan gaji minima adalah sebahagian daripada tawaran Pakatan Rakyat jika menerajui kerajaan pusat selepas pilihan raya umum akan datang. Banyak lagi tawaran yang akan membahagiakan hidup kita.
Malaysia bukanlah sebuah negara miskin. Ia cuma akan bertambah miskin sekiranya pentadbiran pengurusan wang negara ditadbir seperti sekarang oleh UMNO-BN. Sedangkan negeri-negeri Pakatan yang mempunyai sumber kewangan yang amat terhad mampu melakukan yang terbaik untuk rakyat tanpa perlu kepada korupsi dan penyalahgunaan kuasa.

Apakah kita sudah lupa kenyataan yang pernah dikeluarkan oleh Menteri Di Jabatan Perdana Menteri Idris Jala yang meramalkan Malaysia akan bankrap pada 2019? Ia secara langsung membuktikan segala dakwaan Pakatan Rakyat selama ini adalah tepat. Lihat sahajalah Laporan Ketua Audit Negara yang berkaitan salah tadbir urus wang negara hingga menyebabkan kerugian akibat boros dan rasuah. Pendedahan laporan ini membuatkan pimpinan UMNO-BN tidak keruan.

Malaysia semakin miskin dan kualiti kehidupan kita semakin terjejas sekiranya UMNO-BN terus memerintah. Malah hak asasi dan kebebasan semain terhakis sebagai mana Akta Perhmpunan Aman cuba menyekat hak rakyat manakala rang undang-undang menggantikan Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA) akan lebih mengekang kebebasan kita.

Ini belum lagi ditambah dengan pembongkaran ketirisan wang keluar negara yang berjumlah sekitar USD291 bilion (bersamaan dengan sekitar RM1 trilion!) Pengembalian aset ini kepada negara sudah cukup untuk melaksanakan bukan sahaja tiga tuntutan seperti mana di atas malah lebih banyak dari itu.

Kenapa ini berlaku? Mana ketelusan dan integriti kerajaan UMNO-BN di sebalik kempen propaganda 1Malaysia yang melenyapkan jutaan ringgit wang rakyat? Sepatutnya hasil negara dan cukai-cukai yang dikenakan sejak puluhan tahun akan menambahkan pendapatan negara tetapi ia berlaku sebaliknya.

Nampaknya, kerajaan UMNO-BN merasakan tawaran Buku Jingga mengancam kedudukan mereka. Ini kerana tawaran bernas Buku Jingga bersandarkan dengan fakta yang kukuh, negara sebenarnya mampu.

Negara miskin dan dikenakan sekatan ekonomi oleh Amerika Syarikat seperti Cuba pun mampu memberi pendidikan dan perkhidmatan kesihatan percuma yang bermutu, inikan pula Malaysia yang agak kaya.

Semakin para pemimpn UMNO-BN menempelak tawaran Buku Jingga, semakin pekung mereka terbongkar. Rakyat sudah semakin muak dengan mainan politik mereka dan apatah lagi politik selak kain menjadi tiang kekuatan meraka. Perubahan harus berlaku.

Anonymous,  April 17, 2012 at 3:19 AM  

Tkyah dok tawaran sgtla.. Bg setel tawaran yg pktan konon2 tawarkan kat negeri yg depa mng

Anon Forever April 17, 2012 at 6:27 AM  
This comment has been removed by the author.
Anon Forever April 17, 2012 at 6:36 AM  

kalo janji PR boleh bg free education, langsai hutg ptptn, mansuh tol, turunkan harga minyak dll maka PR juga mampu naikkan elaun sara hidup utk org miskin, anak yatim, kurang upaya n ibu tunggal dr rm50 - rm300 sebulan ke rm1000 sebulan utk seumur hidup

golongan ni lebih memerlukan bantuan utk menyara hidup agar mrk boleh menikmati kualiti hidup lebih baik mcm org lain

sumber nak tampung tu apa susah amik jela duit petronas sebab minyak petronas yg menjadi sumber utama pendapatan negara takkan kering sampai bila2

RM40 ribu utk cover sorang student boleh cover beratus2 golongan yg aku sebut kt atas tu

Anonymous,  April 17, 2012 at 6:49 AM  

Banyak cantik muka, hidup nak serba serbi free. Dah lah malas belajar, apa punya mentaliti..

Anonymous,  April 17, 2012 at 7:09 AM  

dengar berita pendemo hapuskan ptptn pun dijanjikan bayaran,kalau betul rupanya mereka ni pun tak sanggup pergi demo percuma.

Anonymous,  April 17, 2012 at 7:11 AM  

nabi pon mahathir berani pertikai.....
ini kan lagi anuar, mak tidak apa yg pelik...




api

Anonymous,  April 17, 2012 at 7:27 AM  

dah lah tu mahathir.....

Allah dah bagi kau umur lebih dari 60 tahun, dan engkau pon dah ada harta yang melimpah ruah.

Maka prepair lah pulak bekalan untuk mati,
x payah lagi nak pertikai orang lain.

Kutip lah apa yg telah tercicir semasa engkau sibuk jadi PM dulu.

Lagipon orang bukan nak pakai sangat kata2 engkau.



waKKang

Anonymous,  April 17, 2012 at 7:34 AM  

Dah lah tu Nuar, bawa lah bertaubat sebelum terlambat. Duit dah melimpah ruah dah, sampai cucu cicit pun tak habis lagi. Berapa banyak duit kau dah kebas masa jadi menteri kewangan dulu. Tak cukup lagi kah, dok sibuk nak jadi PM pulak dah...

zam April 17, 2012 at 8:09 AM  

bro lu ckp mcm tk pakai akai la hee..... Mcm ni la ini contoh je heee... kjaan kasi lu pelajaran free lu malas belajar sbb makbapa lu banggang. lepas tu kjaan kasi duit rm500 lu dgn makbapa lu dtg ambil gak sbb free. lepas tu lu jenis tak ada tangungjawab sbagai warga negara dn tak ada jasa langsung pada negara boleh kata lu tak ada dlm m' sia pon tak apa la sbb tk ada apa nak dibanggakn. ehhhh lu gi mampus la. tak nak ada tanvgungjawab langsung. tu la kjaan kasi pinjaman pttn supaya lu ada daya saing dn guna segala kutrat lu utk byr balik apa org lain usahakn utk lu. bkm mcm mkn org suap berak pun org basukkn. ehhhhhh... lu ni jenis bebal la. heeeee ini pendagan je heee

Anonymous,  April 17, 2012 at 8:18 AM  

pkr parti mata 1,pas parti berputih mata

Anonymous,  April 17, 2012 at 8:27 AM  

Macam mana la pakcik Nuar boleh lupa ape yang dia sendiri buat dulu???!!! Mungkin pakcik Nuar dah lama tak cas konek dia dalamn karung kunyit kot. Tu sebab daya ingatan dia asyik makin berkurangan....

Anonymous,  April 17, 2012 at 9:33 AM  

mangkok tu tetap cas mana boleh miss benda sedap..hobiii. tapi pasti no kamera atau cctv dia fobia.. tp jika dalam ceramah nampak kamera dia cukup teruja..x ada siapa caya dgn dia kecuali budak higusan..kita da kena da era 90an..abok pun x dapat.. dia senang kita yg kais pagi makan pagi..

Anonymous,  April 17, 2012 at 9:45 AM  

akusokongPKR...ko patut kerat lidah je. Walau ko nak hapus ptptn, jangan menipu. Aku dah check, takde satu negara pun yg bagi pendidikan percuma peringkat tinggi. Yang banyak negara bagi percuma peringkat rendah dan menegah saja.

Jangan terlebih ko jilat nuar tu. Kalau kerajaan kasi subsidi yg 10% tu pun, kat mana rakyat miskin nak cari duit sara hidup. 4 tahun kat universiti nak makan pasir ke?? Belajar pakai papan batu ke?? Bodoh tahap cipan ko ni.

zam April 17, 2012 at 9:52 AM  

buku jingga ka. biru ke hitam ka oren ke tapi mn janji2 pru 12. mana pr simpan dlm buku mana heee bodoh la lu ni asyik buku2 tapi simpan je la buku jingga lu tu. tin kosong betul la lu dgn pr lu

Anonymous,  April 17, 2012 at 10:05 AM  

akusokongPKR..

kau ni saja buat-buat tak nampak kah..sudahkah kelantan, penang, kedah dan selangor tunaikan janji manifesto pru12 di empat negeri tersebut. kalau mulut tu pekong sangat kerajaan empat negeri tersebut bayar balik pinjaman pelajar dari negeri tu baru lah ada bukti janji dikotakan ini air liur saja BABI kata taik kau pun ikut taik, BABI kata liwat kau pun sokong, BABI kata zina kau pun zina, BABI kata lgbt kau pun tonggeng depan belakang, BABI komplot tipu hong leong bank RM445juta duit pun dah jadi taik kau kata umno konapirasi umno ni memang keramatlah sebab buleh buat kata-kata keluar dari mulut azmin dayus, khaled gereja dan tian chua pakar superimpose gambar najib dan langar bunuh askar di johor berkata dan mengejek menteri dan raja2. kau dah diberi minum ayer danok oleh khalid gereja kah.

Anonymous,  April 17, 2012 at 10:10 AM  

Nuar kalau jadi PM, rakyat semua taknak kerja. Semua seronok masuk U sebab semua free, makan/pakai semua tanggung. Lepas satu U, masuk U lain sampai tua, tak pass pun takpe. Janji semua free. Ekonomi tak bergerak, negara jadi miskin. Aku setuju nuar memang bodoh.

Anonymous,  April 17, 2012 at 10:16 AM  

akusokongPK...........

Kenyataan kamu bodoh macam mentor atau mentol mu juga. Orang Cina dan India berlumba-lumba nak dapatkan Ijazah first class supaya pinjaman jadi biasiswa. Budak melayu belajar malas asik nak coupling je. Bila peperiksaan out.

Jadi, pemansuhan PTPTN hanya untuk IPTA? Tak semua orang kaya masuk IPTS ada juga pelajar miskin yang tak dapat tempat ke IPTA belajar di IPTS. Budak-budak IPTA yang belajar disitu boleh dikatakan pandai dalam akademik tetapi kebanyakkan bodoh sebodoh-bodoh tak tak tahu rasionalnya. Dan bodohnya lagi ikut PKR. Apabila kena buang marahkan UMNO. Kenapa tak minta biasiswa dari PKR? Dalam buku jingga pun tak ada cerita nak hapuskan PTPTN.

Yang hairan tu hanya PTPTN yang minta dihapuskan, apa cerita MARA, pinjaman bank dan pembiayaian Yayasan Negeri? Sekiranya Selangor, Kedah, Kelantan dan Pulau Pinang menerusi Yayasan Negeri boleh hapuskan pembiayaian pelajaran, aku sokong PTPTN dihapuskan.

Banggang punya "akusokongPK" lain kali sebelun buat fikir. Kalau dah pinjam bayar. Yang tak nak bayar semua kaki ponting yang selalu skip class dan assignment tak buat. Dapat keputusan cukup cari makan sahaja. Lepas tu salahkan orang.

Anonymous,  April 17, 2012 at 10:21 AM  

kenapa bendera umno ada lambang keris?



api

Anonymous,  April 17, 2012 at 10:43 AM  

Apa salah mya bende baik, tak bankrup pun negata, bukti nya pak mentri dan kroni rembat duit berbillion billion ok je, tak bankrup pun... Takkan umno dan kroni je nak free... Kasi can lah pelajar lak

Anonymous,  April 17, 2012 at 12:40 PM  

"aku dh check"


Bro, ko check kt mane tu? Dari blog gomo? Dr utusan meloya? Berita hairan?kah kah kah..sempit nya 'kamus' korang..kah kah kah

Anonymous,  April 17, 2012 at 12:45 PM  

buat puak pencacai kulup gomo.... Korang baca x statement nuar..betul salah hal lain, tp point skrg dia ckp akan mansuhkan ptptn dgn guna dana petronas..so mcm mana nk mansuhkan ptptn kt negeri pembangkang kalu skrg petronas bn yg pegang..bangang nk mampus puak cacai ko gomo..kalu blaja stakat tadika x pyh nk sibuk pasal ptptn budak u lah barua umNGOK...

che dot,  April 17, 2012 at 12:50 PM  

mahathir lg..skrg pm kite najib ke madhir..nmpk sgt najib pemimpin yg lemah kalu asyik org cmpur tangan pentadbiran..tu lah, dah kena nasi kangkang dgn rosmah smpi bgmbr dgn agung pun najib duk blkng dia..jgn ckp protokol baru lak..kah kah kah..aku cadang biar mahathir jd pm lah..lebih baik madhir bwk jwtn pm smpi ke kubur walau dia dh resign tp asyik menyibuk lg..ke najib just pm boneka je?

tukang telek,  April 17, 2012 at 1:14 PM  

Kepada akusokongPKR kamu dah jauh ketinggalan ni, kamu ingat zaman sekarang ini zaman kolot ke? Rakyat sekarang berfikiran seperti kamu ke? Rakyat sekarang tak mudah di kencing. Faktar-faktar yang kamu lampirkan bau nya hancing (air kencing dajal dajal). Kamu asyik dok telaah surat kabar Harakah dan Suara Keadilan yang kolot saja, buka lah sikit minda tu. Rakyat sekarang tak mudah ditipu Dol.

jaksa pendamai,  April 17, 2012 at 1:14 PM  

apa masalah korang semua nie..nk pinjaman ptptn undilah umno, nk mansuh PINJAMAN ptptn sokong lah pr masa pru nnti..buat abis air liur bckp, lenguh tangan taip artikel je..lg tmbh buat dosa je..

Anonymous,  April 17, 2012 at 1:15 PM  

der lu hina2 mahadir pn lu xpkir ke, sape yg bt putrajaya? n mcm xmalu la pulak pk tetibe je ckp tawan putrajaya! lu dpn twan ke x dpt ke putrayaya ttp bn punye lu ape sebok? g la bt markas sendiri, kt tmpt aq ni nate2 pas nk bt markas beso cm gelanggang futsal je kot tu pn ambk mse dkt 10 taun, ni cte btl... tu pasai la diorg sbuk dok nk twn putrajaya..

Anonymous,  April 17, 2012 at 1:27 PM  

Mahathir punya pahala lagi banyak dpd lu Wak kang. Dia bagi sinar kehidupan sejak membangunkan negara sampai???? Nak Kiamat pun ada lagi pahala yg dia dapat. Mcm lu sedekah 10sen kat masjid haritu. Masjid buat tmpt air sembahyang...tu baru seposen. Mahathir??

Lu punya royalti ialah dosa. Dosa meliwat minda pembaca yg kalau mendorong pada pemilihan pada kehancuran negara. Ajak org tak bersyukur dan bla2...

Aku syukur Allah beri aku mata hati. Mohon Allah jgn butakan mcm kau Wak Kang. Nauzubillah..

Aku undi UMNO.

Anonymous,  April 17, 2012 at 1:43 PM  

sungguh longkang mulut lu wakkang, Tun M ke Mekah siap dpt masuk dlm Kaabah tau! Dh hampir 80 thn dia beramal ibadat, Lu mati besok nanti ntah2 dlm longkang, nama pon wakkang! kangkang pya kangkang dpt zuriat bergelar wakkang

Anonymous,  April 17, 2012 at 2:07 PM  

Aku sokg pkr:brim 500 je bodoh oi!ptptn sorg puluh ribu!ptut la ko ni sokg pkr memg otak mcm babi ko ni!bingai!

Anonymous,  April 17, 2012 at 2:17 PM  

Dah le tu zam oi.xgune kite bedebat dgn babi mcm die ni buat mlecet jari je!buku jingge la konon.org melyu dh rmi dah nyokg bn kot truk ckit pun cine je.bg 500 die dgn makbpk die berator ngisi borg!babi punye melayu!

zam April 17, 2012 at 2:58 PM  

heee... gi byr duit keta sebulan boleh tu. yg kaki tak nak bayar hutang tunggu surat tarik keluar je la heeee

Anonymous,  April 17, 2012 at 3:49 PM  

Org yg serang tun m memg jenis manusie yg xngenang budi mcm babi main sondol je!xde tun ntah jd ape la mlysia.

PTTPTTPTTTN,  April 17, 2012 at 3:56 PM  

Jangan samakan pendidikan tinggi dengan pendidikan asas rendah dan menengah yang percuma. Pendidikan tinggi ni macam pelaburan. Melabur masa dan wang ringgit selama 4 tahun supaya habis belajar boleh kerja dan hidup dengan jaminan pendapatan kelas pertengahan. Pihak yang bagi biasiswa pun bukan bagi free. Habis belajar kena kontrak kerja paling kurang 5 tahun. Kalau lari kena bayar balik biasiswa tu sekaligus. Yang dapat PTPTN ni untung tak ada kontrak kerja. Dapat kelas I tak payah bayar balik pinjaman. Bayar balik pinjaman yang berpuluh ribu tu pulak bayar ansuran ciput sebulan kalau banding gaji macam beli peti ais kat cort mamoth.

Anonymous,  April 17, 2012 at 5:34 PM  

KO INGAT DUIT KEUNTUNGAN PETRONAS TUE UNTUK ANWAR GUNAKAN SESUKA HATI DIA??KO YAKIN ANWAR AKAN KOTAKAN JANJI KALAU DIA MENANG NANTI?PANCING UNDI JER NIE BRO..KO TAHU BERAPA PETRONAS PERLUKAN UNTUK PELABURAN DALAM DAN LUAR NEGARA SETAHUN?

Lagubestbest April 18, 2012 at 4:55 AM  

Lepas keluar statement mahathir ni, isu ptptn lenyap la kot di kalangan pakatan? Hahah lawak2, politik ni kerja main2 ke ape?

akusokongPKR,  April 19, 2012 at 4:39 AM  

Apa kecoh M ni..? Dah tua buat lah cara dah tua. Cakap main tibai je.. Ikut sedap mulut. Kubur kata mari rumah kata pergi patutnya dah banyak bertaubat lepak kat masjid hari2. Tak sedar diri pulak orang tua ni.. dah nak mampus kuat pulak buat fitnah.

Sekali check punya check punya check memang celaka nak mampos. Sebenarnya najib yang bertanggungjawab membentangkan Rang Undang-Undang Perbadanan Tabung Pendidikan Tinggi Nasional 1997 di Dewan Rakyat ketika tu merupakan Menteri Pendidikan.

Ape sial M ni cakap tak serupa bikin buat malu UMNO je.. "Mesyuarat Pertama bertarikh 13 Mei 1997, Rang Undang-Undang Perbadanan Tabung Pendidikan Tinggi Nasional 1997 telah dibentangkan untuk bacaan kali kedua dan ketiga oleh Datuk Seri Najib (ketika itu Menteri Pendidikan) pada jam 9.06 malam" Jadi kenapa M sanggup menipu mengatakan yang anwar yang meluluskan ptptn. Ini maknanya UMNO dah terdesak sial.

Sapa2 yang sokong umno dan menteri2 umno adalah banggang tahap cipan. Buta-buta je penyokong2 umno buat fitnah, sebarkan auta, meroyan tanpa fakta, bercakap tanpa bukti dengan menyalahkan anwar.

Ptptn tu satu pinjaman khusus untuk mereka2 yang mahu melanjutkan pelajaran tapi takde duit nak belajar. Takde duit nak belajar sebab gagal dapat biasiswa. Gagal dapat biasiswa sebab gagal dapat keputusan cemerlang. Jadi, niat ptptn nak membantu mereka2 yang ada keinginan nak mengubah kehidupan.

Tapi masalahnya semakin lama semakin tersasar peranan ptptn. Ia nampak seolah olah menjadikan pendidikan untuk rakyat sebagai product perniagaan dengan charge pengurusan entah apa2. Lepas tu di charge bila tak bayar macam bunga. Mana boleh macam tu.

Contohnya.. Ali pinjam ptptn 30 ribu. Charge untuk uruskan pinjaman Ali rm20 di mana kena print paper, sign apa2 lagi.. jadi jumlah keseluruhan hutang Ali ialah rm30,020.00. Selepas Ali habis belajar dia memang tak pernah bayar ptptn. Setelah setahun berlaku, Ali check hutang ptptn tiba2 hutangnya jadi 55,000. Kan pelik namanya.. Dari mana datang lebihan rm25,000? Bila dia tanya kepada pentadbiran ptptn, ptptn cakap yang ko tak bayar tu sapa suruh?

Kata ptptn itu perkara biasa dan itu bukan bunga. Itu kos yang perlu sebab kami perlu uruskan apa2 yang perlu untuk memastikan ptptn terus beroperasi. Ali pun sangat frust. Babi punya ptptn anak haram sesen tak guna. Aku pinjam 30k patut bayar 30k lah. Kalaupun kena charge pentadbiran takan sampai 25k? Gila babi punya pinjaman, pinjaman anak haram nateberukmakyehh...

Macam mana pula dengan lain2? Kalau ada 10 orang yang pinjam, 10 kali dia charge kos pentadbiran, kalau ada 1,000 orang maka 1,000 kos pentadbiran.. takan begitu mahal sangat cas pentadbiran untuk menguruskan ptptn?

Kalau macam ni ptptn tu bank pinjaman, tapi dia letak nama ptptn supaya tak nampak sangat dia tu bank pinjaman.. jadi rakyat tak perasan.. kalau rakyat dah perasan ptptn bank pinjaman pendidikan confirm umno kena tiaw cukup2 sebab menjual pendidikan kepada rakyat untuk keuntungan kapitalis.. fikir Ali.

Mahasiswa dah marah ni. Sanggup menawan Dataran Merdeka berhari2 siap berkemah2. Kalau sungguh nak menjadikan pendidikan tu product perniagaan, gente je lah bagi tau kat rakyat.. "hoii rakyat malaysia sekarang aku nak menjadikan sektor pendidikan tinggi satu perniagaan, ko suka atau tak suka ko punya pasal" boleh cam tu.

Umno ni memang tak guna langsung. Bidang pendidikan pun dia nak balon kiri kanan. Jadi kena fikir bahawa kita kena cari alternatif lain. Ini tidak, dah lah balon kiri kanan, tak nak mengaku lagi, menyalahkan anwar pulak tu. Lepas tu buat2 berlakon buruk2 kan orang lain supaya orang nampak dia baik.. ciss ya na deii.. lagi baca kat bawah ni...

akusokongPKR,  April 19, 2012 at 4:41 AM  

Kalau PTPTN nak dihapuskan, ia menelan kos RM43 bilion ya na deii... apa cita. Kos hanya 28bilion je, tapi najib kata 43bilion ape sial orang tua rambut putiss ni buat cita sasau dah nak mampus. Aku check wikipedia ada berlambak negara yang menangung pendidikan pengajian tinggi untuk rakyatnya. Tengok ni Barbados,Brazil,Belgium, Croatia,Denmark,Finland, Greece,Hungary,Kenya,Malta,Mauritius,Morocco,Norway,Scotland,Slovakia,Sri Lanka,Sweden,Trinidad and Tobago,Brunei,Turkey,Oman,Saudi Arabia. Ni link dia (http://en.wikipedia.org/wiki/Free_education) arr amacam doll. Tapi najib kata cuma ada tiga buah negara je yang menanggung sepenuhnya pengajian tinggi. Haa.. ape hal menteri korang ni dah nyanyok ke? Menteri korang ni kalau SPR tak jadi barua bien aku rasa dah lama umno aku talkinkan buat semak otak kepala hotak aku je..

Korang tak caya SPR tipu. Bukan je tipu lagi, malah dikencingnya idup2 korang yang banggang sokong umno keling paria anak haram sesen tak guna. Tak caya pegi checklah ni aku bagi linknya: (http://daftarj.spr.gov.my/NEWDAFTARJ) atau (www.spr.gov.my).

Nama : Timun Babi?
No. IC : 420513125054 ic lama: k203611
Tarikh Lahir : 13 Mei 1942
Jantina : Perempuan
Lokaliti : Undop (P.202, Sri Aman, Sarawak)
Daerah Mengundi : Lampaki (Kudat, Sabah)?
DUN : Bukit Sari (P.222, Lawas Sarawak)?
Parlimen : Lawas

Ape hal SPR ni dah nak mampus ape ke?. Yang aku peliknya kat sini nama dah lah macam sial Timun babi ko pernah tengok ke, timun babi besar mana sial. Ini satu hal lagi, ic dia kod K atau kod 12 maknanya dia dilahirkan di Sarawak. Apahal pulak tempat mengundi dia daerah Lampaki Kudat Sabah? Bukan di Sarawak ke tempat lahir dia ngan babi2? Pikir2lah sendiri, aku malas nak cita banyalah.

Sebenarnya banyak lagi benda yang SPR buat tak betul aku nak bongkar. Cukuplah setakat ni, tuk korang tengok. Aku tak heran le korang nak kutuk2 aku, pie mampuslah korang dengan umno korang tu. UMNO sial hak..hakk..hakkkk haqq ptuuuuiiiee !!!! (kahak hijau keluar).

Anonymous,  April 20, 2012 at 11:15 AM  

ASSMIN ALI in the HOUSEEEEE..!!!! hahahah...

Panas pungkok ke bro? dah standby ke nak blah lepas PRU ni?? Hehehe

As ta la vi ta

Post a Comment

Lu nak tulis apa lu tulis lah. Tapi jika ada sebarang komen yang lu tulis yang mana boleh di dakwa maka lu jawap sendiri di Mahkamah. Gua empunya Blogg tak tanggung. He he he

Snipet

  © Blogger template On The Road by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP