Belia Kecewa

Thursday, May 17, 2012




Salam saudara..
Saya adalah seorang mahasiswa IPTA. Saya berharap artikel saya dikeluarkan oleh saudara. Saya teramat kecewa dengan generasi saya sekarang yang tak mengenal budi langsung!

Assalamualaikum & Salam 1 Malaysia.

Buat pertama kalinya admin Tinta Pemikir akan mempublishkan satu artikel tentang pendapat kami tentang isu politik. Sebelum itu sukacitanya dimaklumkan bahawa artikel pendapat ini tidak mewakili kesemua admin tinta pemikir.

Pertama kalinya artikel saya ini tiada berpihak kepada mana-mana pihak parti politik. Apa yang saya tulis zahir dari hati dan pemerhatian saya sejak mengenali dunia politik. Perkhabaran yang hangat pada tahun 2012 ini adalah tentang taikh pilihanraya. Dato’ Sri Najib masih berteka – teki dan ada ura-urayang kata bahawa piliharanraya mungkin tidak akan dibuat pada masa ini untuk memberi keyakinan penuh kepada Barisan Nasional menang besar atau sekurang-kurangnya 2 per 3 Dewan Negara. Justeru itu pelbagai usaha yang dibuatoleh kepimpinan Barisan Nasional.

Antaranya :

1. Kedai 1 Malaysia
2. Bantuan Rumah 1 Malaysia
3. Menu Rakyat 1 Malaysia
4. Klinik 1 Malaysia
5. Voucher RM200 1 Malayisa

Itu hanyalah sedikit daripada apa yang telah dilaksanakan kerajan Barisan Nasional (BN) semasa Dato’ Sri Najibmemegang tampuk pemerintahan (belum dikira 50 tahun).

Apa yang merisaukan saya ketika ini saya melihat rata-rata anak pasca-merdeka generasi muda pada masa kini tidak menghargai kesenangan dan kemudahan yang diberikan oleh kerajaan BN.Mereka hanya tahu ambil dan menggunakannya tanpa mengerti kenapa dan apa yang digunakapakai oleh mereka. Analoginya seperti seorang perempuan yang memakai tudung tetapi memakai seluar pendek dan baju tidak berlenggan. Berbalik kepada topik perbincangan, pengertian yang saya maksudkan adalah siapa yang beri kemudahan tersebut? Kenapa mereka perlu mengambilnya? Mengapa kerajaan BN memberi kemudahan tersebut? Malangnya, pengertian mereka tidak tersemat dan terfikir oleh mereka.

Jika mereka mengerti (contoh pemberian VoucherRM200) maka ini jawapan ini yang mungkin terlintas :

Siapa yang beri kemudahan tersebut?
Kerajaan Barisan Nasional.

Kenapa mereka perlu mengambilnya?
Untuk kemudahan beli buku, alat tulis untukkemudahan pemebelajaran.

Mengapa kerajaan BN memberi kemudahan tersebut?
Kerana kerajaan memahami situasi pelajar/mahasiswa dan sayang akan anak bangsa mereka.

Sungguh malang saya rasa kerajaan sekarang ini kerana memimpin generasi muda belia yang tidak tahu bersyukur akan apa yang mereka dapat malah sudahlah tidak bersyukur dikutuk pula mereka yang memberi, meminta lebih-lebih, mengutuk pula pemberian yang kononya tidak sempurna dan mempertikaikan niat suci kerajaan BN. Saya sungguh tidak faham apabila ada segelintir rakan-rakan saya yang tidak menyokong dan mempertikaikan sumber wang PTPTN tetapi mereka juga mohon bantuan tersebut! Dalam hati saya, dah tak tahu manusia jenis apa mereka ini. Itulah yang saya cakapkan mereka tidak mengerti sesuatu perkara tersebut.

Pada kacamata saya, sepanjang saya membina kehidupan baru sebagai mahasiswa, saya melihat generasi muda pada hari ini tidak berpihak kepada kerajaan BarisanNasional bukan kerana kerajaan mengabaikan tanggungjawab, tidak bagus, berlaku korupsi ataupun salah guna kuasa. Pelbagai tuntutan-tuntutan daripada generasi muda belia mahasiswa sudah kerajaan tunaikan seperti pemansuhan/pindaan AUKU.Dari masyarakat pula seperti pembentukan Akta Perhimpunan Aman untuk memberi kebenaran golongan muda belia ini berhimpun secara aman. Namun? Apa yangterjadi mereka kata itu tak sempurna, mahu lebih lagi.

Golongan pemikiran seklaian, apa yang saya lihat golongan seperti ini boleh dikategorikan kepada 2. Iaitu golongan yang bencikan kerajaan Barisan Nasional,kedua golongan yang mahukan pembaharuan kepada kerajaan (tukar kerajaan).Tentang golongan benci kerajaan biak pi la meraka. Saya dah tak tahu nak cakap apa lagi dan apa yang kerajaan harus buat. Saya hanya mahu ulas meraka yang mahukan pembaharuan kerajaan atau tukar kerajaan.

Memang saya sangat mengerti apabila sudah lebih 50 tahun sesuatu kerajaan memerintah negara melalui sistem pilihanraya demokrasi mesti ada yang berkata berlaku penyelewangan di dalam Suruhanaya Pilihan Raya. Saya nak tanya mereka adakah semua negeri dipimpin oleh kerajaan Barisan Nasional? Apakah kita sangat yakin bahawa Kerajaan BN lebih kuat menipu berbanding pihak pembangkang? Kemudian,adakah kerajaan BN pada masa kini menjerut ekonomi rakyat, membiarkan rakyat kesusahan (seperti sampah tak angkat), biarkan mahasiswa belajar dengan fasiliti yang mundur ataupun tiada langsung pembangunan serta pelaburan yang masuk ke dalam Negara Malaysia? Sudah tentu tidak!

Oleh yang demikian, bila da terang lagi bersuluh sesuatu kerajaan itu lebih baik daripda pembangkang buat apa nak pemabaharuan lagi? Sudah cukup ditunjukkan bagaimana pembangkang mentadbir Selangor sekarang! Saya tidak kisah jika suasana politik kita seperti di Amerika Syarikat ataupun di Britain,pembangkangnya berkebolehan dan ikhlas. Tukar ganti kerajaan samaada democr attau repbulikan Amerika masih lagi maju,wujud dan masih kuasa ekonomi dunia.

Pada pemikiran saya, kesimpulannya pertama rakyat perlu menyemai pengertian,berfikir dengan membuat pembandingan rasional dan membaca kedua-dua medium kerajaan mahupun pembangkang agar kita boleh membuat pertimbangan rasional. Kepada Kerajaan Barisan Nasional teruskan membangunkan anak bangsa dengan ikhlad, kepada parti pembangkang berharap sangat jadilah pembangkang yang mempunyai niat ikhlas yang suci sehingga boleh mengeluarkan kenyataan seperti parti Repbulikan selepas kalah pilihanraya mereka ‘Disaat ini marilah seluruh rakyat Amerika memberikan sokongan padu kepada Obama dan kerajaan sekarang (Demokrat) untuk kebaikan bersama!’.

Menang sorak kampong tergadai!;
Ayuh rakyat mari bersatu,
Tumpahkan setia pada kerajaan yang jitu,
Didalam politik berbeza diluar saudara,
Habis musim bersatu,
Datang musim jadilah penentu!




Kiriman Emel Pembaca Tinta Pemikir


Psssttt.... Sayang seribu kali sayang kerana yang banyak lupa diri adalah bangsa melayu itu sendiri....


DAP ANTI ISLAM
PAS ITU MELAYU
UMNO ITU ISLAM

ANWAR AL-JUBURI HARUS BERTAUBAT

83 comments:

R'ain May 17, 2012 at 12:04 PM  

At last, something readable here. Anyway, actually saya dah banyak kali tanya and nak tanya lagi; macamana saya nak berhenti follow blog ni? Tq for your help. ^.^

Anonymous,  May 17, 2012 at 12:06 PM  

'Psssttt.... Sayang seribu kali sayang kerana yang banyak lupa diri adalah bangsa melayu itu sendiri...."

Yang tak tahu bersyukur tu ANAK2 LUAR NIKAH kot sebab takde mak bapa tolong ajarkan cakap Alhamdulillah atau terima kasih kepada sesiapa yg memberi.....Kalau dasar anak HARAM, cakap apa pun tak kan masuk ke akal sempit dorang...semua nak sedap jer...halal haram mana nak peduli...memang dasar tak sedar diri...nak cakap peminta sedekah lebih baik drp jalang2 tak bersyukur nie....

Anonymous,  May 17, 2012 at 12:14 PM  

mereka ini hanya akan sedar jika nikmat itu ditarik balik oleh Allah masa tuh menangis air mata darah sekali pn dah tak terlewat dan tiada gunanya lagi

Anonymous,  May 17, 2012 at 12:52 PM  

nikmat2 yg telah ditarik tu elokla diberi kepada mereka yg sgt memerlukan dan yg tidak berpeluang utk mendapat bantuan utk belajar.

Anonymous,  May 17, 2012 at 12:54 PM  

Kalo orang tu tak buat, orang lain boleh buat.... Rakyat ada kuasa beb

Anonymous,  May 17, 2012 at 12:56 PM  

Ko ni merepek apa dek?? Cam tu lah demokrasi... Kalu tak buat macam Brunei... Raja memerentah

Anonymous,  May 17, 2012 at 12:59 PM  

Barisan Nasional terbaik!!
rakyat diutamakan..

http://darisungaiderhaka.blogspot.jp/2012/05/nong-chik-betulkah-anak-hang.html

Anonymous,  May 17, 2012 at 1:06 PM  

[masalah skrg ramai yang tidak bersyukur apa yang ada sekarang..]

bagus la agama ko..
suruh bersyukur pastu tutup mata bila tgk penipuan ahli politik, buta hati bila biar pemerintah guna duit tax korg utk hiburkan perempuan simpanan diorg...pdhal dpn2 mata semua tu..

sambil tu pekakkan telinga bila dgr agama kena kutuk dek org Islam sendiri, korg lg seronok dgr Islam gaduh dgn Islam..

BAGUS LA AGAMA KO...
agama ko ada kata x yg ko ni bodoh?

Anonymous,  May 17, 2012 at 1:18 PM  

Masalahnya UMNO Pukimamak buat duit rakyat mcm duit mak bapak ko yg bodoh tu..lain kali guna akal la bro.jangan baca utusan je..

Anonymous,  May 17, 2012 at 1:18 PM  

AISKRIM AISKRIM.......... KRING KRINGG
AISKRIM AISKRIM.......... KRING KRINGG
AISKRIM AISKRIM.......... KRING KRINGG
AISKRIM AISKRIM.......... KRING KRINGG
AISKRIM AISKRIM.......... PANAS PANAS!!!

Anonymous,  May 17, 2012 at 1:26 PM  

eh, bila nak Pilihanraya ni?
Najib takut nak umum pasal dia takut kalah ke?

eleh, mcm la boleh menang pun kalau dana-rasuah dah cukup 10bilion nnt..
apa korg igt 10bilion tu boleh lwn kuasa Allah ke..

bongok, otak letak kt bontot..

Anonymous,  May 17, 2012 at 1:29 PM  

Salam Anon 1:18,

Cuba anda senaraikan duit rakyat yg UMNO pakai sesuka hati tu, tolong...

Anonymous,  May 17, 2012 at 1:34 PM  

Fakta ; Dalam PKR mana ada perkataan rasuah yg ada hadiah. Macam hadiah saham untuk Samsidar, hadiah Ferrari untuk Aiskrim... Eh silap Azmin.
Taukeh2 DAP pun selalu bagi hadiah pd pemimpin PKR sebab dia tahu PKR ni parti takde duit dan penasihatnya pun bekas banduan. Selain DAP along yahudi pun selalu bagi hadiah pd PKR.

Anak Teruna May 17, 2012 at 1:37 PM  

video terbaru bangkang dari longkang..jgn terasa beb...

http://anakterunaboy.blogspot.com/2012/05/video-terbaru-bangkang-dari-longkang.html

Anonymous,  May 17, 2012 at 1:52 PM  

wang kat kerajaan malaysia tu wang rakayt..bukan wang umno..ambil2 ..tapi sokong cmform pakatan rakyat....bab kami warga muda sudah bosan sistem kerajaan yg berat sebelah..yg menganggap wang rakayt itu wang dia..ikut suka dia nak pakai cam ne?bab tu rakyat sudah muak dengan perjuangan kerajaan umno yg akan abis pada pru 13 ni

Anonymous,  May 17, 2012 at 1:57 PM  

Dia bukan merepek tapi kau tu yg dungu suka sgt jadi balaci dapigg. Kau faham kau jadi barua dapigg yg akan menghancurkan orang melayu. Menghancurkan bangsa melayu melalui orang macam kau. Aku kesian dgn barua2 macam kai yg pendek akal. Nak berdemokrasi dan demostrasi dgn cara membunuh bangsa melayu dan keamana malaysia. Berhentilah jadi barua supaya bila kau mati anak cucu tak sumpah dan kencing kubur kau. Kalau negara dah jatuh pada cina jgn harap nak dapat balik. Tgk penang org pas pun dipandang sebelah mata olih dap. Ada mata tengok ada otak fikir. Jang an main ikut ikut.

Anonymous,  May 17, 2012 at 2:03 PM  

[Kalau negara dah jatuh pada cina jgn harap nak dapat balik. Tgk penang org pas pun dipandang sebelah mata olih dap. Ada mata tengok ada otak fikir. Jang an main ikut ikut.]

woi, buta..
Penang jatuh kt tgn Cina, sapa yg punya psl? bodoh...

betul la kata Mahathir..

Anonymous,  May 17, 2012 at 2:09 PM  

Kau ada bukti ke atau kau dengar2 melalui oeang lain. Kau nampak ke perbuatan itu atau kau dgr dari ketua2 peekr passs dan dapigg. Kau pasti dia orang tu cakap benarke. Kai ada bacs fatwa2 nek ajis aji adi dan ceamah siniza dll. Kau tak bolih nampak ada silap dgn fatwa2 mereka
kau rasa ketua pembamgkang tak da sikit pun berbohong ke. Kau rasa semua yg dikatakan betul 100% ke. Cuba kau duduk dan fikir semula. Sebagai manusia kita sentiasa buat silap tapi kau nampak mereka perfect walaupun bukti bersepah ditunjukan. Kau tak rasa pelik. Kau org islam kan. Kau rasa umno bukan islam ke. Kau rasa mereka tak percaya hari pembalasan ke. Salah kalau kau fikir begitu. Mereka org islam mcm kau. Jadi jgn sesuka hati menuduh orang.

Anonymous,  May 17, 2012 at 2:13 PM  

Anon2 nampaknya kau yg buta. Ada org pass pegang jawatan penting dan blh buat keputusan pentig?

Anonymous,  May 17, 2012 at 2:15 PM  

Kesian kau termakan dakyah pembamgkang. Dasar otak letaknya dilutut

Anonymous,  May 17, 2012 at 2:21 PM  

Pati ko bodoh yang bagi cina ni masuk dulu dan ko barua skg panic lak... Dah nak salahkan Nuar, bodoh punya lembu....yang ko tidur sebanyak ngan keng yek pas tu mimpi Soi Lek tu ko ok je...

Anonymous,  May 17, 2012 at 2:23 PM  

Bukti apakejadah lagi yang ko nak lembu, berlambak dah masuk odit report...

Anonymous,  May 17, 2012 at 2:24 PM  

anon May 17, 2012 1:52 PM orang macam ko ni lah yang jenis tak reti bersyukur dan ikhlas memperjuangkan masa hadapan..
"kami warga muda sudah bosan sistem kerajaan yg berat sebelah"
ko berani kata yang 4 negeri bawah pakatan haram sekarang ni tak mengamalkan diskriminasi???kalau takder diskriminasi kenapa ada masalah balai raya orang yang bukan pakatan haram tidak boleh guna, lebih teruk daripada itu sanggup tukar mangga sedang kan pakatan haram bukan buat apa2 aktiviti pun dalam 4 tahun ni. masalah sampah cakap alam flora tidak bagus, bukak tender kepada syarikat lain tapi secara tiba2 buat kenyataan syarikat yang dapat tendet itu tidak mempunyai lori sampah yang standard mengikut spesifikasi, kalau tak ikut spefikasi macam mana boleh dapat tender angkut sampah?

menjual tanah kepada pemaju kononnya atas cadangan pemaju untuk memajukan tanah keuntungan semua pemaju sapu, tapi majlis perbandara n bayar lagi kepada pemaju yang telah beli tanah? apa logiknya tu?

kelantan 25 tahun, masalah air dan kemiskinan tak habis2, tiap2 tahun negeri dapat peruntukkan tapi tak selesai masalah, yang herannya pemimpin2 negeri tu bertambah kaya? itu kira pakai duit ikut suara rakyat ke?

anon May 17, 2012 1:26 PM
abis ko ingat kuasa pelobi yahudi tu boleh lawan kuasa allah ke?orang yang mengaku diri tu pemimpin mulia tapi moral tiada itu boleh lawan kuasa allah ke menipu demi kepentingan politik untuk kafir boleh lawan kuasa allah ke

aku cabar korang 2 anon ni tunjuk kan yang parti pakatan haram korang berjasa untuk rakyat.

jap aku tambah sikit lagi, tunku nak keluar parti offer 50k dan fellowhip kanan demi untuk tidak keluar parti itu nama jujur, ikhlas dan telus dalam perjuangan rakyat ke?

Anonymous,  May 17, 2012 at 2:25 PM  

Ko pegi tanya Karam Singh kat TV3 boleh??

Anonymous,  May 17, 2012 at 2:29 PM  

Gaya ada tapi macam prof kankong je

Anonymous,  May 17, 2012 at 2:48 PM  

ada ka menteri BN rembat buta-buta duit tax? Ingat Malaysia ni Planet of the apes ke?

Anonymous,  May 17, 2012 at 2:52 PM  

Gaya ada tapi macam prof kankong je

May 17, 2012 2:29 PM

...

apa benda hang tulis ni nangoi? macam pengkritik tetap akademi fantasia saja.

Prince of Noob May 17, 2012 at 2:57 PM  

kat amerika tu lain diorg berpolitik secara matang. dan bila time nak pilihanraya je baru masing2 sibuk berpolitik. kat malaysia ni setiap hari berpolitik walaupun blog pilihanraya ada 3 4 tahun lagi...

Anonymous,  May 17, 2012 at 2:59 PM  

Bukti apakejadah lagi yang ko nak lembu, berlambak dah masuk odit report..

---

habis audit repot tu nenek sebelah nenek angkat kau punya mak tiri ke buat?

Anonymous,  May 17, 2012 at 3:06 PM  

Nak kemajuan ada harganya. Ko ingat boleh guna duit Petronas je utk jana ekonomi? Kata bodoh kang marah. Pernah idup tahun 80an x? Masa tu semua yg ada di Malaysia hanyalah benda basic tak ubah mcm di vietnam atau myanmar. Gajipun tak tinggi kalau nak merasa kemajuan terpaksa pergi ke singapore dgn harga yg mahal. Tun M sangat bijak dia cuba bantu tingkatkan taraf hidup rakyat mulanya menerusi subsidi. Kemudian berbekalkan sedikit cash dari simpanan kjaan mula menubuhan Glc. GLC membawa prasarana Msia ke tahap terbaik. Setelah siap dlm berbagai fasa pelaburan mulai dtg ini juga bermakna kjaan mula memperolehi income. Ada ditulis ayat income tax diatas? Tahun 80an berapa kerat sgtla golongan melayu yg bayar income tax.. Sekarangni pun hanya ada 1juta pembayar cukai pendapatan dari 27 juta org. Pendapat saya masalah kita yg sebenar hanyalah tol dan bank (hutang rumah, motor,kereta) bukannya minyak sbb kita antara yg termurah bukannya harga kereta sebab kita ada proton. Bukan incometax yg bukan semua org bayar. Ada paham?Pembangkangpun tak cukup bijak camna nak bela rakyat

Anonymous,  May 17, 2012 at 3:10 PM  

kahkahkhkhaahkahkahkahkaha
khakhakakhakkaha
hahaahahahahahahahaha
ha ha ha haram hahahah
hahram jaddddd.....

ampu lagi..ya ampuuuuuu.

apa dia hang ckp ni?
apa dia
apa dia weiiiii

kahkahkah
maaf.xcukup untuk yakinkn aku bn dah xrasuah pecah amanh lagi dah, rompak wang rakyat..xcukup.
karangan anda dan karangan audit report mst la audit report lagi sahih.
baca x audit report?reti dak baca.xpa..bukan payah nk baca pun..baca dulu baru panah..kalau xbaca senang kena tipu dgn gerombolan.

kehkehkhe

Anonymous,  May 17, 2012 at 3:12 PM  

*senaman punggung*

golek golek golek.

Anonymous,  May 17, 2012 at 3:18 PM  

Penang dah jatuh kt Cina, baru kecoh 'Penang Dapig la itu la ini la'..

konon-konon hero la tu bila ckp kt dunia, yg Penang dah kena jual kt pembangkang...

pdhal berpuluh-puluh thn korg jual tanah Melayu Penang, x sedar lak?
betul kata Mahathir, UMNO ramai org bodoh...Mahathir ckp tau, bkn aku yg ckp..

hahaha..

Anonymous,  May 17, 2012 at 3:23 PM  

Anon 1.06

apa agama kau? islam pas ke?
siapa nabi kau? Nik Ajis ke?
Apa pegangan kau? Kitab Jingga ke?

Anonymous,  May 17, 2012 at 3:24 PM  

[Pendapat saya masalah kita yg sebenar hanyalah tol dan bank (hutang rumah, motor,kereta) bukannya minyak sbb kita antara yg termurah bukannya harga kereta sebab kita ada proton.]

satu lg Melayu bodoh..
ko tau x harga Proton kt luar negara brp diorg jual?

kejap lg dia start la keluar RM3 = USD1 tu, hahaha...
tu la org suruh byk membaca, bkn byk tgk porno..

Anonymous,  May 17, 2012 at 3:26 PM  

nak jual nama Tun Mahathir lagi ke??? Org berakal bercakap kalau dengan org bodoh mcm hang memang hang putaq belit. Tapi kalau manusia berakal dengar cakap mcm tu die fikir dulu kata2 Tun tu...
nak buat mccm mana mentaliti pembangkang memang mcm tu. hehehe...

exPAShit

PKR Pasti Melungkop!

Anonymous,  May 17, 2012 at 3:26 PM  

LAPORAN AUDIT NEGARA BUKTI WUJUD PEGAWAI2 KERAJAAN YG TAK KOMPETEN TAPI INI BUKAN SOAL KEPARTIAN, KERANA KAKITANGAN AWAM BUKANNYA DIBEKALKAN OLEH UMNO.

Anonymous,  May 17, 2012 at 3:37 PM  

Semakin cerdik akal semakin cetek pemikiran..
Semakin canggih teknologi semakin malas usaha
Semakin tinggi belajar semakin rendah tahap penilaian akal
Semakin selesa hidup semakin timbul rasa tamak
Semakin dicucuk semakin dihinjak!!
Fikir dgn akal yg waras...
Apa jasa kita pada malaysia slama ini?
Apa usaha kita kayakan malaysia?
Sebagai rakyat????
Apa usaha gigih kita majukan negara berdaulat..
Kau dgn aku sama...cakap x serupa bikin..negara adil...negara bebas rasuah...mintak tolong pegi kedai beli ubat nyamuk pun mintak upah....
Celik mata dah mewah...

Selamat menyambut "hari menjual tanah air" yg akan datang x lama lagi!!

Anonymous,  May 17, 2012 at 3:39 PM  

ya betul kakitangan awam sebenarnya dibekalkan oleh nenek al juburi

Anonymous,  May 17, 2012 at 3:50 PM  

tu la org suruh byk membaca, bkn byk tgk porno...

membaca tanpa guru jadi la manusia separuh ilmu hehehehe... konon cerdik la tu hehehehe

Anonymous,  May 17, 2012 at 4:28 PM  

HAHAHA Ada juga pembaca hardcore haramkah ejen fitnah no.1. Woy setakat copy n paste dari haramkah akupun boleh buat. Mana fakta? Konon dia bijak sangat la tu padahal dia tak tahu otaknya masih tersekat disatu takuk. Korang perlukan latihan minda sebelum berceramah dgn manusia yg berpegang pd fakta. Jiwa korang ni sebenarnya penakut mudah melatah tanpa arah tuju. Sentiasa takut dipersalahan walaupun ianya jelas di mata sebab itu golongan korang ni suka memberontak, mereka takut sebenarnya. Bak lagu Yuna.......... Dan aku memang penakut.

Anonymous,  May 17, 2012 at 4:49 PM  

Rakyat mmg ada kuasa tp jgn lah gunakan kuasa pada tmpt yg salah hingga satu hari nanti bangsa sndiri hilang kuasa di tnh air sndiri dn terpaksa mengemis pada bangsa lain hanya untuk secebis saki baki kuasa yg ada.

Anonymous,  May 17, 2012 at 4:52 PM  

KAO PULAK?

Anonymous,  May 17, 2012 at 5:03 PM  

Bro. Berkongsi kuasa tk sama dgn bagi kuasa. Lu pikir bro. Tp lu kna pikir smbil bukak mata jgn tutup mata. Btul UMNO berkonsi payung BN dgn MCA dan MIC. tapi lu jwp ikhlas la sapa jd ketua. Ada ke lu penah dgr citer soilek brani sergah najib ke mahathir ke

Skang lu pikir balik apa jadi bila Hadi Awang ckp pasal hudud. Apa jadi bila Hasan Ali arah rampas arak dan serbu gereja yg murtadkan org islam. Lu takyah gebang la bro. Gua tau dlm hati kecik lu mmg nk ngaku yg lu org dah duduk dlm kocek DAP tp pasal lu org ni ego tahap dewa lu org tk nak ngaku.

Bsok2 lu mati lu panggil limguaneng kasi talkin.

7242

hangkedee May 17, 2012 at 5:24 PM  

Inilah kesan tarbiah nabi melayu kelate.Faedah dari felda.durian runtuh.Faedah LADANG RAKYAT pula daun durian kering dari DAPIG=PAP

Anonymous,  May 17, 2012 at 5:59 PM  

sebelom dap perintah...

p.pinang pon diperintah oleh cina juga,
cuma dulu cina mca sekarang ni cina dap,

apa masalah....

Anonymous,  May 17, 2012 at 6:11 PM  

yg berlakon dalam video,
kepala dia banyak sangat secrew yg longgar,

maka x payah ambil pusing video tu..



-wak-

Anonymous,  May 17, 2012 at 6:30 PM  

7242.
aku nak cakap pasal talkin jer...

kalau orang jenis memang fasiq..
walaupun Syeikh Yusuf Qardawi yg baca talkin, untuk dia yang fasiq tu..
ia langsung x bagi apa2 manfaat...

kapir tolak hudud, x jadi masalah,, sebab dia kapir..

mengaku muslim...dan dia juga yg paling kuat menentang perlaksanaan hukum itu,.....yg ni nak kira macam mana ni..




-wak-

Lagubestbest May 17, 2012 at 8:09 PM  

Generasi muda pandai minta sebab baru sekarang sedar kerajaan dimiliki oleh rakyat, bukan rakyat dimiliki oleh kerajaan. Bagus juga ada macam-macam permintaaan, at least wujudlah semua kedai satu malaysia semua tu. Cuba rakyat tak minta, bayangkan apa akan jadi.

Contoh dinyatakan... 1. Kedai 1 Malaysia 2. Bantuan Rumah 1 Malaysia 3. Menu Rakyat 1 Malaysia 4. Klinik 1 Malaysia 5. Voucher RM200 1 Malayisa... semua pun diberi dalam jangkamasa 12 bulan akhir-akhir ni sebelum pilihanraya (4 tahun sebelum ni senyap je) yang tak tahu bila tapi pasti ada. Tengok, kerajaan BN sekarang cuba menang dan cara BN nak terus menang sebenarnya senang sahaja, penuhi permintaan rakyat.

Anonymous,  May 17, 2012 at 8:21 PM  

Wak.

First pasal talkin. Lu kna paham apa maksud gua. Apa yg gua ckp tu hanya prumpamaan. Pasal puak2 lu trlampau backing apa saja yg DAP buat. Seolah mmg tlh dttpkan kalau LGE atau LKS di kritik maka puak PAS atau melayu2 pakatan yg brtanggungjwp untuk mmprtahankn di org. Lu bg gua satu contoh bila ada UMNO prtahankan MCA mcm lu org prtahankan DAP.

Second gua nk tanya lu. Tunjukkn bukti kenyataan rasmi dr UMNO yg menolak hudud. Malah Muhyiddin Yassin sndiri prnah ckp UMNO tidak prnah menafikan dn menolak hudud cuma ianya tidak sesuai d laksankan d negara ini yg mmpunyai masyarakat brbilang kaum buat masa ini. Mahkamah syariah yg ada skarang ini adalah sbhagian dr hudud. Hudud tidk hanya brmakna curi potong tgn.
Ianya amat luas. Hukum islam di Mahkamah syariah sprti kahwin cerai juga antara inti pati hudud. Jd d mana yng lu kata kerajaan tolak hudud.
Kenyataan Muhyiddin adalah jauh lebih baik drpd Hadi Awang kerap brdolak dalih dlm isu hudud. Bila hampir pada pilihanraya PAS pasti akan kata nk buat hudud. Tp bila karpal sing sergah trus kata hudud blum sesuai dlaksanakan skarang tp ttp akan dilksanakan juga malah negara islam yg di laung2kn juga akhirnya di tukar kpd negara berkebajikan. Dimanakah ketegasan PAS. Katanya perlaksanaan hudud tleh ddrafkan tapi setiausaha nik aziz sndiri mengaku draft hudud blum pernah dbincangkan dlm mana2 msyuarat PAS samaada d peringkat negeri atau pusat. Jd d mana kebenaranya PAS mmprjuangkan hudud. Ini hanya retorik untuk mndptkn sokongan org 2 melayu sahaja.
Spatutnya skarang ini PAS tlh menyiapkan draft perlaksanaan hudud hanya tinggal merubah perlembagaan dan perlaksanaan apabila mengambil alih kerajaan pusat. Tp yg ada hanyalah ckp2 kosong.

7242

Anonymous,  May 17, 2012 at 8:28 PM  

Mostly budak2 muda yang xsuka bn nie celik mata dah senang. Tak smpt lalui zaman rusuhan 13mei ke darurat ke sebab tuh xreti hargai apa yg kita ada skrg. Tah2 ada yg mgundi pun xpnh tp sibuk nk bersihkn pilihanraya. Kelakar. Tp mungkin juga if PR menang prya nti akan berlaku balik peristiwa spt 13 mei n time tuh bru nk myesal. Xguna dah. Apa yg jd skrg muslihat dia satu je. Org bukn islam cuba mnjthkn islam. Itu je sbnrnya. Kita islam nie yg xsedar2.

Anonymous,  May 17, 2012 at 9:44 PM  

tak menjadi la..lain kali buat cerita porno baru ramai hit blog lu

Anonymous,  May 17, 2012 at 11:17 PM  

Manusia memang ego,dan jarang bersyukur krn itu nabi suruh bersyukur, apa pun esok d kubur ada jwpnnya, masa tu mulut dah dikunci.. panggil la parti anda ketua pemmbangkang or Siapa saja,syafaat juga yg utama salah satu soalannya ialah siapa saudarAmu?...

Anonymous,  May 17, 2012 at 11:26 PM  

Ikut kajian psikologi org bwh umur 25thn agak sukar memahami situasi rasional Dan lebih emosional ringkasnya masih kurg pertimbgn serta amt mudah ter pengaruh... kesihani la mereka, to tdk semua, biasanya meteka ni suka Brenda Baru melainkan mereka yg terdidik agama.

Anonymous,  May 17, 2012 at 11:30 PM  

7242
statement wak umum,
bukan untuk parti atau puak tertentu...
pengalaman wak sendiri...
ada sesetengah muslim,
solat bagus,
baca quran rajin,
puasa cukup,
solat berjamaah x pernah miss,
sedekah x lokek....
tapi bila wak cerita bab hudud...
dia x boleh terima...

tu yg wak tanya kau...orang macam ni nak kira macam mana...

kalau umno dah nampak pas x boleh nak laksana hudud...mengapa umno juga tidak mshu melsksanakan nya....lagi pon hudud bukan pas yang punya....



-wak-

Anonymous,  May 18, 2012 at 1:05 AM  

Tun faisal ni, dok kat mana-mana pun mesti ada orang marah kat dia, lagak jer lebih, hati busuk der...

Anonymous,  May 18, 2012 at 1:18 AM  

wak..

Skang lu kata statement lu umum. oklah... gua layan lu.
Gua tak tau la ada org yg mcm lu ckp tu. Semua kewajipan islam dia buat tp menafikan hudud... kalau ada kwn lu yg mcm tu jawapan gua sng je...
lu takyah susah2 pikir sbb itu antara dia dgn Allah SAW dan bukan haklu atau sesiapa nak judge dia siapa disisi Allah SAW.

Lu kata kalau UMNO dah nampak PAS tak leh buat hudud kenapa UMNO tak buat...
Haaa... lu tau pun PAS mmg tak sungguh2 nak laksana hudud sbb mcm gua ckp awal tadi la.. kalau PAS mmg ikhlas nak buat hudud sepatutnya sekarang bukan peringkat pengumuman tapi dah siap draft tinggal nak laksana je bila berkuasa. tapi lu pun tau lakan mana nak ada draft kalau mesyuarat tentang hudud pun tak pernah buat.
Jadi jelas PAS hanya guna hudud untuk keuntungan politik sahaja.

UMNO tak pernah tolak hudud cuma tak sesuai di laksana di negara berbilang kaum ni. kalau nak laksana kena menyeluruh mcm Arab Saudi. Cuba lu pikir.. Ada satu kumpulan perompak yang anggotanya sorang muslim dan sorang kafir.. dua2 tertangkap dan sah melakukan jenayah serta cukup saksi. Yg islam akan di potong tangan tapi yang kafir ... ??? Lu tak bleh paksa org bukan islam terima hukum islam.

Gua setuju hudud bukan PAS punya begitu juga bukan UMNO punya . Ia adalah hukum Allah dan sebhagian drpd inti pati bab jenayath tapi hukum takzir yg di laksanakan skarang juga terkandung didalamnya. Yg lain2 serahkan pada Allah SAW di akhirat nanti.

Lu tengok Indonesia .. Ada berapa banyak pesantren, sekolah pondok, ulamak, kiyai, ustaz dan bijak pandai agama tapi kenapa mereka tak desak kerajaan mereka laksana hudud.

Ada banyak lagi hukum2 islam yang perlu kita perbaiki sebelum hudud dpt di laksanakan.

sekarang gua lak nak tanya lu..
kenapa ada rakyat malaysia termasuk lu yg lebih mendewakan pemimpin kafir yg berpura2 dkt pada islam tapi tiada niat pun nak masuk islam daripada taat pada pemimpin yg jelas2 adalah islam


7242

Anonymous,  May 18, 2012 at 5:48 AM  

Orang tak tau bersyukur ni memang anak HARAM pon...dasar anak harammmmmmmmm.....

Anonymous,  May 18, 2012 at 7:38 AM  

anon 3:23pm

betul ker islam agama engkau¿
macam mana engkau tahu?

benarkah muhammad itu nabi kamu¿
apa bukti nya, berapa banyak sunnah yg engkau amalkan?

betul ker quran itu ikutan kamu¿
apa yg patut kamu buat dengan quran itu?



-wak-

Anonymous,  May 18, 2012 at 8:06 AM  

nak marah boleh...
maki hamun, mak/bapak....
x payah le sebut....



-wak-

Anonymous,  May 18, 2012 at 10:11 AM  

Wak ohhh wak.
Mana wak ni. Gua lum abis ngan lu. Lu tk jwp lagi soalan gua.

7242

Anonymous,  May 18, 2012 at 12:57 PM  

7242

dah gitu cara kau faham, aku pon x boleh nak kata apa...

cuma aku nak tahu pasal undang2 malaysia...
sekiranya aku mencederakan engkau seningga putus kedua belah kaki engkau,
dan aku ditangkap dan dijatuhkan hukuman denda sebanyak rm30,000...

kepada siapa hukuman denda itu dibayar,
kepada engkau atau kepada mahkamah



-wak-

Anonymous,  May 18, 2012 at 1:28 PM  

Wak.

Lu ni mcm mana. Soalan gua lu tk nk jwp tp soalan lu suruh org jwp. Mana kredibiliti lu.

Tkpelah. Untuk tidak menghampakan lu gua dh semak dgn kwn lawyer gua.
Lu cederakan gua hingga putus kaki adalah jenayah civil. Terbukti lu bersalah lu akan d hukum penjara. Skrang trpulang pada gua nk sman lu atau tidak. Gua boleh sman lu mencederakan gua hingga hilang upaya kekal. Bukan takat 30k malah lebih lagi gua bleh saman lu dn kalau gua menang duit tu adalah milik gua. Lu plak kna tanggung smua kos mahkamah.
Kalau kes jenayah rasuah contohnya mmg ada peruntukan penjara atau denda atau kedua2nya sekali. Ha yg ni duit denda tu mmg masuk akaun kerajaan.

Gua dh jwp. Mcm mana soalan gua plak. K. Gua nk pegi solat jumaat dulu.

7242

Anonymous,  May 18, 2012 at 3:52 PM  

Salam, ada org petik cakap Dr M tentang ramai yg bodoh dalam UMNO, aku tak nafi memang ramai yang bodoh, dan aku puji seorng pemimpin besar mengaku ahli partinya ramai yg bodoh... ikhlas dia cakap, tak mahu sorok2. Tp dalam bodoh2 org UMNO ni dah lebih 50 tahun pegang tampuk pemerintahan negara.

Cuba kita bayangkan, berapa ramai pulak org bodoh dlm PAS yg sengaja ketua-ketua mereka ini perbodohkan dan tidak mengaku ramai pengikutnya bodoh, jauh lebih tinggi % nya berbanding UMNO. Kalau x bodoh takkan sampai sekarang tak boleh nak kalahkan UMNO.

Cuba fikirkan...

Anonymous,  May 18, 2012 at 4:45 PM  

50 tahun orang umno sudah tipu rakyat dalam PR. Itulah wujubnya BERsih. memang kotor di buat kami. Kita lah di bodoh kan. Kita akan tentang sampai habis habisan kali ini. Awak fikirkan macam mana umno boleh menang PR 12(2008)? Cuma 2juta orang umno (melayu) yang mengundi. 3.7juta orang melayu yang lain undi pergi pembangkang. Kalau di kira pembangkan yang menang. Budak 12tahun pun tau kira...yang lain buat bodoh ke??

Anonymous,  May 18, 2012 at 7:12 PM  

Bro. .
Lu citer apa no bro. Main sdp lu je buat tafsiran.
Tahun 2008 ada 5.7 juta pengundi melayu yg layak mengundi. Ahli umno ada lebih kurang 3.5 juta. Calon2 umno tlah mndapat 2.38 juta undi dr pengundi. Mmg di akui undi melayu kpd umno merosot pd tahun brkenaan. Ini adalah kerana protes ahli umno sndiri kpda corak pemerintahan PM semasa itu iaitu Pak Lah dn juga kesan dari keluarnya Tun Mahathir dr parti.
Tapi untuk pengetahuan lu yg undi umno bukan semuanya melayu. 45% undi BN dtg daripada bukan melayu yg masih setia kepada MCA dan MIC serta lain2 parti komponen dalam BN.
Mudahnya BN menang adalah dari penyatuan undi semua kaum walaupun kenyataannya mmg merosot hingga gagal mndapat majoriti 2/3.
Hakikatnya bro pada PRU akan dtg ini undi protes oleh melayu pada 2008 sebanyak 2.2juta yg tidak dberi kepada umno dan BN akan kembali kpd Umno dan BN hasil drpd komitmen Najib menguruskan negara dan rakyat. Itu belum masuk undi atas pagar yg gua percaya kali ini stidak2nya separuh akan kpd Bn.
Bro... Tahun 2008 PR menang kerana nasib je bro. Trutama protes pada Pak Lah. Mcm gua sndiri 2008 gua trpaksa mengaku yg gua terkasi undi gua pada PR krana gua geram dgn Pak Lah dan menantu dia Khairy. Lu org sbnrnya dpt undi sedekah je.

Kali ni gua tak nak buat silap bodoh lagi. PR akan ttp dpt undi tpi hanya drpd penyokong2 tegar dn ahli parti lu org je. Tidak dr kami ahli Umno dan pengundi atas pagar.

Lu ada paham...


7242

Anonymous,  May 18, 2012 at 9:26 PM  

7242

ooo barulah wak faham kenapa malaysia xnak pakai hukum hudud...

senang cakap, sapa yg banyak duit boleh lakukan jenayah, tapi dengan syarat,
kalau kena tangkap kena bayar denda/saman...

atau dengan kata lain...

lagi ramai orang buat jenayah, lagi banyak kerajaan dapat duit,,

kalau kau rasa segala hujjah kau itu boleh engkau berlepas diri ancaman Allah,
maka peganglah ia kemas2



-wak-

Anonymous,  May 18, 2012 at 9:51 PM  

Wak.

Gua ingatkan lu ni berbeza drpada pencacai2 biasa. Gua ingat lu lebih cerdas dan berakal. Gua ingat IQ lu tinggi skit drp pencacai PR yg lain tu. Gua ingat lu mmg brminat nk bg hujah lu dn bleh gua brtukar pndpt dn brkongsi ilmu gua yg tk seberapa ni dgn lu.
Tapi lu rupanya sama ja dgn pencacai2 bawahan. Buang masa gua layan lu.
Gua tk prnah kata gua tk takut dgn hukum Allah. Tapi gua prcaya apa yg gua ckp Allah SWT lebih mengetahui drpd lu

lu pandai bertanya soalan pada org sana sini tp lu sndiri tk mnjawp.soalan yg di berikan pada lu.

Apa yg gua jwp lu spin. Gua percaya lu paham maksud jawapan2 gua tapi sbb lu ego tahap gaban lu sengaja spin dn buat2 tk paham. Bila lu tk bleh jawap gua lu ambik jln mudah spin apa yg gua ckp dn kata gua tk takut dgn Hukum Allah.

Ini lah tahap pemikiran penvacai2 PR. Rupa2nya semua
sama. Jenis pandai timbulkan isu pastu lari drpd isu yg dtimbulkan sndiri.

Mcm ni lu org kata nk tarbiyah cina DAP supaya kenal islam dgn lebih dkt. Jgn mimpilah.


7242

Anonymous,  May 18, 2012 at 10:12 PM  

Mcm ni la..Aku nak ckp lebih kang geng pembangkang ni dok ckp panjang lebaq. Dok ckp org lain tak betul. Tp hangpa xsedar orang melayu islam ni da pecah belah..Korang tgk la sneidiri kat comment ni bebanyak.. Sesamu agama dan bangsa pun dok btelagah satu sama lain. Well i can say they did it..Ni yang depa nak. Bile org melayu sendiri da pecah belah baru la plan diorg jalan dengan lancar. Tak sedar lagi thn 69 geng geng depa ni dok bawak penyapu dok kate "Sweep Malay".. Dari Tanah Melayu sampai la Malaysia. Satu perkatan yang melambangkan sape kite tu tak ilang2..Melayu = Malay. Xyah dok nak kate la makan duit rasuah ke. Ape ke. Senang je. Satu bende yg kite kene ingat la.

KALAU MENYURUH, BIAR BERFIKIR
KALAU MENGARAH, BIAR BERPATUTAN
KALAU MENURUT, BIAR BERAKAL
KALAU MENGIKUT, BIAR PINTAR

So korang yg keje nak bangkang je yang masih xnak sedar lagi. Pahamkan ayat aku kat atas tu.
Jangan esok. Bile yang korag sokong tu da menang ngan korang pun kene humban. Xde ke-istimewaan lagi da Melayu nih. Da terang-terangan Hak keistimewaan orang melayu ni dipertikaikan. Jgn plak korg dari pembangkang kate tak betul. Bende ni da jadi lame da. Depa nak sgt hak keistimewaan org melayu digugurkan. Korang toksah nak gebang la kalau bende ni sume agenda semate2. So ingatlah ape yg aku ckp kat atas tu.

Assalamualaikum.

Anonymous,  May 18, 2012 at 10:40 PM  

7242
kk anda memang pandai,
dan tidak ada lebih pandai dari anda,
melainkan anda seorang saja yang pandai...

memang bagus tu...x takut ancaman Allah.



-wak-

Anonymous,  May 18, 2012 at 11:10 PM  

Wak.

Gua sama sekali tak pernah mengaku gua pandai. Gua cuma mncari seseorang dr PR yg boleh gua ajak bermusyawarah secara ilmuan. Bkan dgn nafsu dn emosi. Bukan dgn maki hamun dn carut marut. Masing2 mmpunyai pndpt sndiri yg prlu di prthnkan tp biarlah dgn cara berhemah
Gua juga nak ulang skali lagi GUA TAK PERNAH KATA GUA TAK TAKUT DGN HUKUM ALLAH. Selagi kita hidup di muka bumi ini beriman dan bertauhid kpd Allah SWT adalah mnjadi kwajipan kita. Islam sndiri mmpunyai pndpt berbeza hingga trpecah kepada mazhab2 yg berlainan Yg nyata dr dia kita dtg kepada dia kita kembali. Sujud kita pada arah yang sama. Syahadah kita juga sama. Berbeza pendapat di bolehkan tapi jgnlah kita brpecah sesama agama.


7242

Anonymous,  May 19, 2012 at 12:24 AM  

7242
nak muzakarah apa lagi,
bila aku timbulkan isu hudud,
panjang lebar hujjah x yakin kau...

dah hukum Allah pon kau x yakin..
aku nak berhujjah macam mana lagi....



-wak-

Anonymous,  May 19, 2012 at 12:58 AM  

Wak.

Lu citer pasal hudud. Lu pegi baca balik apa yg gua tulis. Ada gua ckp tk yakin atau tak percaya.

Hujah gua berdasarkan keadaan semasa di malaysia. Kalau lu mmg arif sgt pasal hudud cuba lu tarbiyah kat gua skang ni mcm mana hudud boleh dilaksanakan di malaysia.

Ttapi sblum tu lu kna la jwp soalan gua yg asal tadi.
Kenapa sekarang ini ada org islam yg lebih mendewakan org bukan islamyg brpura2 dkt pada islam sdgkan mereka tiada niat pun untuk masuk islam drpd lebih menghormati pemimpin yg mmg jelas islamnya.

7242

Anonymous,  May 19, 2012 at 1:34 AM  

Wak

Gua hormat dgn perjuangan lu pasal hudud dan takut kpada hukum Allah SAW

Tp sebelum tu gua nak tanya juga kat lu ni.

Adakah sempurna islam lu ?

Cukupkah solat lu?

Sekiranya cukup adakah lu menjaga solat lu mengikut tertib dan adab yg sepatutnya?

Sekiranya mmg solat lu mmg terjaga adakah lu tergolong dalam orang yg mengawalkan atau menangguhkan solat?

Sekiranya lu yakin sudah sempurna solat lu adakah lu bebas dari melakukan zina ? Mata juga melakukan zina.

Adakah sempurna rukun islam dan rukun iman lu...?

Adakah keperibadian lu mmg islam sepenuhnya..?

Soalan soalan gua ni takde sapa boleh jawap. Hanya lu tuan punya badan ada jawapannya.

Gua sendiri mengaku islam tapi banyak lagi kelemahan gua dalam melaksanakan hukum islam pada diri gua sendiri.

Jadi pada hemat gua.. la kan..
btulkan islam diri sendiri dulu kerana semu itu adalah hukum Allah kemudian baru di kembangkan kepada hukum yang lebih besar contohnya hudud.

Jgn pulak lu kata gua tuduh lu tak laksana islam dlm diri. tapi kita manusia biasa tepuk dada tanya hati.

Sekian wasallam..

7242

Anonymous,  May 19, 2012 at 7:00 AM  

7242

hebat dan padat hujah engkau, maka pegang lah ia sekemas mungkin.

wallahua'lam



-wak-

Anonymous,  May 19, 2012 at 6:32 PM  

Wak...ko ni pesal x jwb2 soalan7242? Asyik spin x sudah2.jwb soalan dgn soalan jugak..sebijikk mcm sorang atuk yg nyanyuk bila jwb soalan media.hehehehhe

Anonymous,  May 21, 2012 at 7:09 AM  

anon 6;32pm...

sengaja aku timbulkan hal hudud,
tetapi 7242 tidak yakin dengan hukum itu,
yang datang dari Allah pon 7242 dia x yakin,

apa lagi jawapan daripada aku....

dan aku berlepas diri dari segala apa yg 7242katakan.....


-wak-

Anonymous,  May 21, 2012 at 3:09 PM  

Woi.. Wak. Aku baca suma komen ko ngan 7242. Aku pun x bran nk komen apa pasal hukum hudud ni tpi aku x jmpa plak 7242.kata dia x ykin pada hudu siap dia mintk ko bagi penadapatcmna nak buat hudud kat malaysia nih. Solan dia kat ko pasal org islam yang sokong kat cina purak2 baik kat islam tapi xx masuk islam tu bila ko nak jawab. Aku nak jugak bca pndapat ko wak. Aku tunggu. Wak jangan spin lagik tau.

Anonymous,  May 22, 2012 at 12:52 AM  

7242 dia dah menang dah,
dan dia lah paling pandai..

kepandaian dia seperti seorang mujtahid...



-wak-

Anonymous,  March 20, 2013 at 2:18 PM  

ish2..aku nk jelaskn skit kt kome y xfaham2 pasal hudud ni..kome xyahla cakap...naper malaysia xnk laksana sbb semuo pemimpin kolot xfaham agama la

Post a Comment

Lu nak tulis apa lu tulis lah. Tapi jika ada sebarang komen yang lu tulis yang mana boleh di dakwa maka lu jawap sendiri di Mahkamah. Gua empunya Blogg tak tanggung. He he he

Snipet

  © Blogger template On The Road by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP