Jual Tanah Untuk Menutup Kerugian UNISEL?

Wednesday, July 4, 2012




Cabaran Datuk Seri Noh Omar yang mendesak Menteri Besar Selangor, Khalid Ibrahim mendedahkan kedudukan kewangan terperinci UNISEL bagi menjawab dakwaan kedudukan kewangannya yang nazak hingga saat ini masih belum bersahut.

Sebaliknya diperlekehkan pula cabaran tersebut seolah-olah Khalid merasakan statusnya sebagai bekas orang korporat telah meletakkan dirinya kelihatan hebat dan lebih bijak daripada orang lain.

Betulkah Khalid bijak? Adakah bijak bilamana Khalid mencadangkan penjualan aset UNISEL berupa tanah seluas 500 ekar hanya untuk menampung kos pengajian 1000 orang pelajar baru UNISEL semasa kecoh isu pembekuan sementara PTPTN tempohari.

Bukankah sepatutnya orang bijak akan mengekalkan aset dan manfaatkannya untuk jana keuntungan berlipat kali ganda dan bukannya menggunakan jalan singkat menjualnya untuk menyelesaikan masalah yang berserabut dalam kepala.

Apabila Noh Omar selaku Timbalan Pengerusi Perhubungan UMNO Selangor mengungkit soal untung rugi UNISEL, asasnya kerana sebelum ini Khalid pernah menutup beberapa pusat kemahiran dan asrama Yayasan Selangor(YS) hanya disebabkan adanya kerugian.

Majoriti rakyat Selangor berkongsi satu kerisauan yang sama seperti Noh Omar bimbang sekiranya UNISEL bakal mengulangi sejarah YS sedangkan universiti tersebut baru sahaja di bina oleh BN pada tahun 1999.

Tanah tergadai ke tangan orang lain, nasib pelajar terumbang ambing dan pusat pendidikan runtuh menyembah tanah ataupun menjadi gajah putih. Inilah yang berlaku pada pusat pendidikan milik YS dan rakyat tidak mahu ianya berulang kembali.

Sementelah lagi apabila Khalid masih juga beria-ia mahu meneruskan penjualan tanah seluas 500 ekar milik UNISEL yang dikatakan bernilai RM30 juta sekalipun PTPTN telah menarik balik pembekuan pinjaman, saat inilah keraguan kian bercambah terhadap kedudukan sebenar kewangan UNISEL.

Rekod sebelum ini pun menunjukkan kemasukan pelajar baru bagi setiap semester juga kian menurun. Pada tahun 2007 lebih 6,000 pelajar telah mendaftar masuk ke UNISEL, tahun-tahun selepasnya bilangan tersebut teramat jauh berkurangan.

Manakala itu, pada tahun 2009 UNISEL didakwa telah mengalami kerugian lebih kurang RM20 juta gara-gara kurangnya kemasukan pelajar baru selain faktor bebanan kos pengurusan yang tinggi sejak universiti tersebut dijadikan tempat orang politik menikmati kerjaya dan gaji yang tinggi.

Apabila kerajaan negeri dilihat tetap berkeras meneruskan penjualan aset berupa tanah tersebut, bukan salah orang ramai apabila mereka percaya ia sebenarnya berkait rapat untuk menutup kerugian yang sedang ditanggung oleh UNISEL gara-gara kelemahan urus tadbir kerajaan PKR Selangor.

Justeru itu, eloklah Khalid Ibrahim dan kuncu-kuncunya yang sedang menikmati kemewahan di puncak menara gading tersebut tampil segera menjelaskan keadaan sebenar. Cukup-cukup harta benda dan aset negeri habis dijual digadai sejak empat tahun lalu.

Sumber Beruang Biru

Psssttt... Makin dekat PRU 13, makin hebat mereka jalankan rompakkan wang rakyat

DAP ANTI ISLAM
PAS ITU MELAYU
UMNO ITU ISLAM

ANWAR AL-JUBURI HARUS BERTAUBAT

4 comments:

Prince of Noob July 4, 2012 at 9:34 AM  
This comment has been removed by the author.
Prince of Noob July 4, 2012 at 9:36 AM  

dia nak jual tanah kat siapa? orang cina me melayu? untuk buat pembangunan ke apa? mohon pencerahan...

Anonymous,  July 4, 2012 at 1:03 PM  

Tak laku modal kempen ko Gomo nak rampas Selangor. Rakyat tak caya pon

Anonymous,  August 8, 2012 at 3:06 PM  

Gomo, janganlah menulis tanpa kajian. Audit sedang dijalankan kepada unisel. Kos pembinaan lebih daripada 600 juta, alatan kelengkaan 200 juta, bayaran lain2 rencam pun hampir 200 juta. Total kos pembinaan unisel adalah hampir 1 billion ringgit. Ni masa khir toyo perintah. Univ lain yang lebih lengkap, bermutu, cantik luas, kos tak melebihi 100 juta pun. Cuba tengok univ petronas tronoh. 100 juta saja kosnya.
Marilah sama muhasabah diri. Yang lepas biar lepas, toyo pun dah kena dakwa. Unisel perlu di selamatkan sebab ianya mempunyai potensi yang besar berbanding univ baru yang lain. Pensyarahnya adalah bekas2 pensyarah ipta lain dan pakar-pakar industri yang di lamar bekerja di unisel. Sayang jika univ ini dipolitikkan. Umno tak mungkin menang selangor, dan kemungkinan besar akan kehilangan putrajaya jika think tank nya masih orang lama yang berentak ago go. Dunia berubah dengan pesat, orang lama biarlah sebagai pemerhati, ambil golongan muda berumur 30-40 tahun sebagai pemikir insyaallah umno akan dapat bernafas kembali.

Post a Comment

Lu nak tulis apa lu tulis lah. Tapi jika ada sebarang komen yang lu tulis yang mana boleh di dakwa maka lu jawap sendiri di Mahkamah. Gua empunya Blogg tak tanggung. He he he

Snipet

  © Blogger template On The Road by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP