Khalid Ibrahim Syor Rakyat Selangor Minum Air Lombong Untuk Terus Hidup.

Sunday, July 29, 2012




Apa yang dipaparkan sepertimana dalam video diatas adalah satu kebenaran buat rakyat Malaysia terutama rakyat Selangor untuk mengambil iktibar tentang masaalah air bersih yang makin menghantui penduduk Selangor.

Gomo meluat dan menyampah dengan pimpinan kerajaan Pakatan Selangor yang sedaya upaya mempolitikkan isu air kerana keegoan mereka tentang projek Air Langat 2 untuk jangka masa panjang rakyat yang hendak dilakukan oleh kerajaan pusat.

Ini masaalah kita rakyat Malaysia apabila pemimpin parti pakatan pembangkang yang ada berotak sembab yang mana cukup mudah dan gemar berpolitik dan mengabaikan tanggungjawap rakyat Malaysia.

Pembangkang boleh bangkang apa sahaja yang tidak betul untuk dilakukan tetapi jika pekara yang baik dan berguna untuk rakyat mengapa hendak dibangkang? Pembangkang di Amerika, Britain dan negara negara lain juga cukup hebat dalam berpolitik tetapi apabila ianya berkaitan keperluan penduduk maka mereka sepakat dalam memastikan rakyat tidak mendapat musibatnya.

Gomo harap Kerajaan Pakatan Selangor usah lah terus berpolitik dalam isu air ini kerana sebagai sebuah kerajaan negeri Selangor masaalah rakyat mestilah diatasi terlebih dahulu. Rakyat bijak dalam menentukan undi dan adalah satu pekara yang tidak matang sama sekali jika kerajaan Selangor dibawah pentadbiran Pakatan PAS,DAP dan PKR terus terusan mempolitikkan isu air sehingga rakyat menjadi mangsa.

Psssttt... yang baik tu kita jalankan segera, yang tak baik tu bangkang lah kalau nak bangkang.


DAP ANTI ISLAM
PAS ITU MELAYU
UMNO ITU ISLAM

ANWAR AL-JUBURI HARUS BERTAUBAT


40 comments:

Global Products & Services Review July 29, 2012 at 10:36 AM  

1Malaysia semua...

Daripada anda semua blog atau ber-facebook 24jam tak dapat sesen pun, ada baiknya sambil sambil invest beli share syarikat di Europe. Bulan bulan dapat duit, stable monthly income. Lagi banyak yang di invest, lagi besar dapat tiap tiap bulan.

Dengan RM 2300 boleh mendapatkan anda RM 310 tiap-tiap bulan, Dengan RM 10,000 boleh dapat RM 2,000 - RM 3,000 sebulan. Atau share paling murah berharga USD $ 20 dengan bulanan anda akan dapat USD $ 2.2 sahaja.

Kalau berminat, sila layari :

(Versi English)
http://tinyURL.com/UinvestWorld


(Versi Melayu)
http://PelaburanHartanah.blog.com


( * versi English lebih lengkap documentasi dan maklumat mengenai investment ini)


Layari mana mana laman blog diatas, setelah membacanya. Click pada FREE REGISTRATION dan daftar account pelaburan anda, ianya percuma, walaupun anda tidak mahu lagi membuat investment. Tetapi anda boleh lihat lihat dan survey dulu di dalam account anda itu. Dan anda juga boleh chat dengan Admin dan Pihak Management investment berkenaan, secara LIVE dan kadang kadang ada webcam session bersama admin.

Belum cuba belum tahu, selamat melabur.

Anonymous,  July 29, 2012 at 11:31 AM  

Tgk tv3.25 patot la sembab...

Anonymous,  July 29, 2012 at 11:38 AM  

nanti satu selangor dok berlaku krisis air..jawapan standard kalid gagap ialah....

ka.ka..kami..dah mi.mi..minta ambik a a alih syabas...ta..ta..tapi pu..pu..pusat tak bg.... in..ini buk..bukan salah ka..ka..kami.... ta..ta..tanya pu..pu..pusat.....

Anonymous,  July 29, 2012 at 11:46 AM  

Bagus gomo, satu hari satu fitnah....

Anonymous,  July 29, 2012 at 11:59 AM  

Bagus gomo, satu hari satu fitnah....

July 29, 2012 11:46 AM
...........................
Salah satu contoh tahap kebangsatan pemikiran penyokong pembangkang.Dah jelas terbukti depan mata,masih nak kata fitnah orang.
Bangsat-sebangsatnya korang ni...

Anonymous,  July 29, 2012 at 1:02 PM  

Eleh.. Isu air di Selangor korg bising, jom la dtg Swk, seksa nk mampus nk mndi. Yg bez tue, bila yb dtg turun padang, tba2 air kuat, memang gila laa.

Anonymous,  July 29, 2012 at 1:02 PM  

Eleh.. Isu air di Selangor korg bising, jom la dtg Swk, seksa nk mampus nk mndi. Yg bez tue, bila yb dtg turun padang, tba2 air kuat, memang gila laa.

bob hamid July 29, 2012 at 1:04 PM  

kebodohan yg terselah d tunjukan oleh menteri besar selangor.....pentingkan politik dr rakyat.....sampai bila isu air nie dia hendak politikan aku pon x tahu la....bg aku kerajaan negeri selangor yg ada skrng bukan la kerajaan yg mantang dr segi pemikiran nyer.......tp bebal dr segi pemikiran nyer...pentingkan politik dr rakyat.....

Anonymous,  July 29, 2012 at 1:39 PM  

Sori geng minta laluan izinkan aku balun Papagomo..

INGAT AIR TU PENTING SANGAT!!! Masak guna air lombong berapa persen sangat efek bahayanye. Minum? Alah setakat minum air lombong yg banyak kandungan beracun dan tercemar. Paling teruk teruk pon mati cepat je.
Dey ingat Be End! Selangor tak perlukan air yg banyak! Eleh nak solat kita boleh tayamum.. Err nak mandi? Mmmungkin kite boleh guna kaedah yg sama kot? Apa nak berak susah? Be End Jangan jadi bodoh! Kita boleh gali tanah, kerajaan Negeri mampu lulusan tanah utk projek mega kawasan padang jamban terbesar di dunia! Guna sistem gali dan kambus.. PAHAM!!??

Anonymous,  July 29, 2012 at 2:34 PM  

Nak tipu orang zaman sekarang, ini bukan zaman dulu wahai telok kerodot. Aku tinggal kat Swk air bersih mana kotor. Jangan lah nak tipu di bulan Ramadan ni. Tak ingat dosa ke?

Anonymous,  July 29, 2012 at 2:47 PM  

kat kelantan air ok kot???

Anonymous,  July 29, 2012 at 2:49 PM  

Engkau apa tahu engkau bukan orang selangor. Apa hal semasa BN perintah air bersih bila PR rampas selangor air jadi kotor. Ini lah maknanya PR ni kotor. Di Kedah pun sudah jadi macam ini, di Kelantan lagi lah terok. Macam mana nak tadbir negara masaalah air pun tak boleh nak handle. Memanglah pembangkang longkang ni tak berpengalaman nak tadbir negara. Hancus negara kalau dapat kat Pengkianat.

Anonymous,  July 29, 2012 at 3:00 PM  

langau hijau kata hukum hudud lebih penting dr air,n.ajis tak kena hukum hudud ka???

tukang telek,  July 29, 2012 at 3:01 PM  

Semasa kerajaan BN dulu tak nak bersyukur. Sudah senang lupa jasa BN, nak lagi terbaik konon kemudian sokong PR. Sekarang apa sudah jadi? Pilihlah penyamun penyangak lagi.

Anonymous,  July 29, 2012 at 3:06 PM  

mengaji dunia utk akhirat,jangan mengaji akhirat utk dunia

Anonymous,  July 29, 2012 at 4:03 PM  

Ko pdh aku bulak la? Ju agak belah tg manis tok, tauk sk sne tmpt tg manis mn bna ko org Swk. Mn sk tauk ko nang paloi. Tgga ctok cmny keadaaan aik ctok. Ko ingat semua org pmbulak ka? Ms tok aik skda area ctok. Brapa bulan dh cmtok. Paloiii..

Anonymous,  July 29, 2012 at 7:24 PM  

Dasar UMNO... Buat salah xnak mengaku...Pastu tuduh orang lain...

Wei kalo korang gentleman...pergi selidik a, kenapa air boleh takda?

Why SYABAS kate kene catu, Muhydin Yasin kate tak perlu?

And confirm xda sape yg follower blog ni akan bercakap berdasarkan fakta..

Dia akan pusing isu, liwat, hudud dan xbercakap ttg fakta...

da lame da aku tgok cara blog n follower ni bercerita.

mekkelate darul naim July 30, 2012 at 12:04 AM  

dari dulu ag aku duk dgr isu air selangor nih,sapa bilo patut di selaesaikan???
kalau xdpt nk sattle letok jawatan je la abg khalid...
jgn nk berpolitik kan tntng isu air ni...UTAMA KAN RAKYAT DULU

Anonymous,  July 30, 2012 at 12:31 AM  

Betulke gaji CEO SYABAS hmpir 1/2juta sbulan?

Anonymous,  July 30, 2012 at 12:39 AM  

air tak da pun nak salahkan umno gak ke..memang siott laa...

gagal perintah dgn baik tunding jari pada umno..selangor nak jadi padang pasir sekarang ni dibawah pakatan eh..eh.... umno gak yg salah... hampehhhhhh.....senang betul depa buat keje...

Kong Holo July 30, 2012 at 12:39 AM  

Jangan marah jika aku katakan bahawa kesemua penganut agama UMNO dlm ni mcm sampah...IQnya terlalu rendah...betul kata Madey...pencacai UMNO bodoh2 belaka...bkn aku kata tp Madey yg kata...

Anonymous,  July 30, 2012 at 1:42 AM  

hang jangan sedap2 kata camtu,kitorang ni.pencacai umno yg paling pandai tau.kalo pencacai iq rendah nak bukak internet pon tak reti.baca utusan meloya je tau.hang jangan nak.buat fitnah bulan pose nie.

nizbzam July 30, 2012 at 6:31 AM  

BN perintah bg air bersih tp kena bayarla...PR pulak perintah air free tp air bersih dah jd keruh sebab tk ble nk bayar kt syabas...Simple as that..siapa bodoh?siapa yg bermain ngan fakta?ko tgk la khalid gagap tu dulu siapa,jenis tk bertanggungjawab buat kerja bila dah melingkup pastu lari...pencacai pakatan ambik junjung jd ketua...apala punya bangang hang ni kong lolo si penzina mulut...klau hang nk mkn free pi blakang restoren dlm tong sampah bnyak jgn dok dlm restoren oder plak sat lagi kena bayaq ingat tau pesanan i ni...hu hu hu bodo punya kucing kurap.

Anonymous,  July 30, 2012 at 10:32 AM  

Bodohnya ko ni. Cuba ko mandi setiap hari cara tayamum g kje. Tgk ade org nk dkt ngn ko ke.
Aku xtau ko ni bodoh atau ko tgh perli.

Anonymous,  July 30, 2012 at 11:15 AM  

wei johor, pahang, perak, swak, sabah semua ada masalah air... so menteri besar semua kene letak jawatan ke?

Aku nak tanya korang... macam mana air boleh dicatu sedangkan air dalam empangan melimpah? N Knapa nak kena buat empangan baru sedangkan air melimpah?

Tolong jawab la bro...jangan cite benda lain..

Tambahan..aku berkhidmat dah banyak tahun la...sarawak, sabah , johor n pahang.. aku pon rasainya ketiadaan air.. plus kat swak dan sabah ada still pakai generator dan air bukit wpon kat jalan utama ke bandar lain...:)

Anonymous,  July 30, 2012 at 11:16 AM  

Back to the story ....

kalo ko kate khalid gagap..aku nak ko jawab dgn xgagap..macam mane boleh xda air nak di catu kan...sedangkan air empangan ada?

Why muhydin yasin kate xpayah, dan syabas kate kene?

Jawab berdasarkan fakta baru kita leh smbang bro..:)

Anonymous,  July 30, 2012 at 11:48 AM  

2ndly...ko cakap...bagaimana pulak perjanjian konsesi air syabas dgn kerajaan selangor semasa BN memerintah.....

ko bukaka perjanjian...

Setuju tak kalo aku kate yg BN Setuju untuk Syabas naikkan harga sebanyak 5 kali?

nizbzam July 30, 2012 at 4:01 PM  

http://www.google.com.my/url?sa=t&source=web&cd=3&ved=0CFYQFjAC&url=http%3A%2F%2Fbadutrakyat.blogspot.com%2F2012%2F07%2Fisu-air-kontroversi-syabas-membuka.html&ei=PjwWUPbNLofQrQe06YHwCg&usg=AFQjCNHLu0ViwTY2SGH5hn2nH47YCYq_aQ

Anonymous,  July 30, 2012 at 4:54 PM  

1) Kos penyaluran air mentah dari Pahang ke Selangor dan Pembinaan Loji Langat 2 adalah bernilai RM8.65 Bilion.

2) Walaupun dana keseluruhannya ditanggung sepenuhnya oleh kerajaan Persekutuan tetapi sumber dana tersebut diperolehi dari pinjaman dari Japan International Cooperation Agency (J.I.C.A) dari Negara Jepun.

3) Bagi membayar bagi kos projek, kerajaan Pusat (melalui pembekal dan pengedar air tunggalnya, iaitu Syarikat Bekalan Air Selangor (Syabas) tiada pilihan lagi melainkan mengenakan kadar tariff (harga air) yang tinggi kepada pengguna iaitu rakyat Selangor, Wilayah Persekutuan dan Putrajaya.
(Kita menjangkakan bahawa harga akan akan meningkat sehingga 70% selepas Loji Langat 2 siap sepenuhnya dijangka pada tahun 2014)

4) Sekiranya kenaikan air tersebut berlaku dimana rasionalnya untuk memberikan 20 meter padu Air Percuma kepada rakyat Selangor dan pengguna-pengguna yang lain.

5) Harus juga diingat bahawa Syabas adalah sebuah syarikat korporat swasta yang berorientasi ‘keuntungan’ (Profit making company) dan kita tidak nampak Syabas mampu mengorbankan keuntungannya bagi tujuan tersebut.

6) Syabas juga dilaporkan menanggung hutang bernilai RM2.8 bilion kepada operator loji rawatan air dan dalam keadaan kewangannya yang meruncing ini maka adalah sukar untuk Syabas memberikan Air Percuma.

7) Harus diingat bahawa rekod kami menunjukkan bahawa kerajaan Negeri membelanjakan RM144 juta setahun bagi pemberian 20 meter padu Air Percuma kepada Rakyat Selangor .

Anonymous,  July 30, 2012 at 8:54 PM  

http://1-ps.googleusercontent.com/x/www.malaysiakini.com/mk-cdn.mkini.net/500/311x388xb623b25d20ff40675a73372344488c62.gif.pagespeed.ic.xP7v8kgDEk.png

aku bagi dulu paras air yang dicatitkan hasil tinjauan geng pemantauan.

Anonymous,  July 30, 2012 at 9:04 PM  

KERAJAAN SELANGOR SEDIA KE MAHKAMAH BAGI MEMBANTAH KENAIKAN TARIF AIR

Kerajaan Selangor telah menerima surat tuntutan dari Syarikat Bekalan Air Selangor (Syabas) berikutan keengganan kerajaan negeri membenarkan syarikat bekalan air di Lembah Klang itu menaikkan tarif air.

Syabas melalui syarikat guaman Messrs Cheang dan Ariff telah menghantar surat bertarikh 12 Februari 2010 menuntut Selangor membayar sejumlah RM339 juta sebagai pampasan kerana enggan membenarkan tarif air dinaikkan sepanjang tahun 2009.Surat tuntutan itu menegaskan kerajaan Selangor perlu membayar pampasan itu dalam tempoh 14 hari dari tarikh surat dikeluarkan atau berdepan dengan tindakan undang-undang.

Kerajaan negeri telah menerima nasihat dari panel guaman berhubung perkara itu yang mendapati Syabas tidak layak membuat tuntutan sedemikian kerana tiada berhak dan tiada keperluan.

Sehubungan itu, kerajaan negeri akan menghalang sebarang usaha atau cubaan untuk menaikkan tarif air di Selangor.Kerajaan Selangor tetap dengan pendirian bahawa Syabas telah melanggar beberapa perkara penting dalam perjanjian konsesi dan perkara itu diperakui oleh Jabatan Audit Negara. Pelanggaran syarat oleh Syabas telah menyebabkan kerugian besar kepada rakyat Selangor.

Oleh demikian, kerajaan Selangor sama sekali tidak akan membenarkan syarikat itu menaikkan tarif air seperti yang dipersetujui dalam perjanjian konsesi berkenaan.

Kerajaan negeri telah mengemukakan cadangan asal untuk menstruktur semula perkhidmatan air di Selangor yang bertujuan meningkatkan mutu perkhidmatan dan lebih penting bagi mengelak kenaikan tarif air.

Bagi merealisasikan cadangan penstrukturan semula itu, kerajaan Pakatan Rakyat di Selangor telah membuat tawaran yang munasabah untuk pengambilalihan itu supaya Syabas mempunyai sumber kewangan yang mencukupi untuk dijadikan suntikan modal dan membuat pelaburan.

Kerajaan negeri berpendapat, tiada sebab untuk Syabas menuntut bayaran pampasan jika syarikat utiliti itu menerima tawaran yang dibuat kerajaan Selangor.

Kerajaan Negeri menegaskan sebarang keputusan untuk menaikkan tarif air perlu mendapat persetujuan tiga pihak iaitu Kerajaan Negeri, Pemegang Konsesi dan Kerajaan Pusat.

Bagaimanapun, Kerajaan negeri tidak bercadang untuk menaikkan tarif air setakat ini dan akan terus menyimpan hak sebagai pembekal air mentah.

Kerajaan negeri sedia berdepan dengan Syabas di mahkamah jika syarikat itu mahu meneruskan cadangan untuk mengambil tindakan undang-undang. Tindakan kerajaan negeri ini sejajar dan bertepatan dengan agenda “Merakyatkan Ekonomi Selangor (MES) yang diperjuangkan kerajaan Pakatan Rakyat di Selangor.

Anonymous,  July 30, 2012 at 9:05 PM  

Kerajaan BN telah bersetuju utk SYABAS naikan tarif air sebanyak 5x ...so dieorang xdpt kaut keuntungan coz kerajaan selangor prevent tahun da 2 kali...

Anonymous,  July 30, 2012 at 9:09 PM  

STATEMENT DARIAPDA SYABAS

SYABAS SANGKAL DAKWAAN MENTERI BESAR SELANGOR
Kuala Lumpur – Syarikat Bekalan Air Selangor Sdn. Bhd. (SYABAS) merujuk kepada kenyataan Menteri Besar Selangor yang dibuat pada 16 Julai 2012 berhubung dengan cadangan Kerajaan Negeri untuk mengambil alih operasi SYABAS dengan menggunakan kuasa di bawah Klausa 32 dalam Perjanjian Konsesi sepertimana yang dilaporkan oleh pihak media hari ini.

Dakwaan Menteri Besar Selangor di dalam kenyataan tersebut bahawa SYABAS telah tidak menjalankan tugasnya mengikut perjanjian konsesi adalah satu tuduhan yang tidak berasas dan tidak benar sama sekali.

Krisis bekalan air yang sedang melanda di sebahagian kawasan di Negeri Selangor, Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur dan Putrajaya pada masa ini adalah disebabkan kekurangan bekalan air terawat untuk diagihkan oleh SYABAS akibat dari keengganan Kerajaan Negeri Selangor melulus dan melaksanakan projek-projek untuk menambah bekalan air terawat di negeri ini. Keengganan Kerajaan Negeri Selangor mengeluarkan arahan pembangunan kepada projek pembinaan Loji Langat 2 dan kegagalan Kerajaan Negeri mengazetkan perlarasan tarif yang telah ditetapkan dalam perjanjian konsesi juga merupakan faktor yang telah menyumbang kepada krisis ini. Selain daripada itu, Kerajaan Negeri juga telah mengarahkan pembekuan Perbelanjaan Modal (CAPEX) SYABAS dan ini telah membantutkan usaha-usaha SYABAS untuk mengurangkan kadar NRW serta, menaiktaraf, penambahbaikkan dan penyelenggaraan sistem sedia ada ketahap yang lebih baik lagi.

S

Anonymous,  July 30, 2012 at 9:12 PM  

sambungan

Anonymous,  July 30, 2012 at 9:13 PM  

SYABAS sebelum ini telah beberapa kali memaklumkan kepada Kerajaan Negeri Selangor mengenai akan berlakunya krisis bekalan air jika program program penambahan bekalan air tidak dilaksanakan melalui 48 pucuk surat yang telah dihantar semenjak 25 Mei 2005 lagi kepada Kerajaan Negeri Selangor dan kepada Menteri Besar sendiri.

Selain itu, Kerajaan Negeri juga telah dimaklumkan SYABAS mengenai perkara ini melalui 9 mesyuarat Ahli Lembaga Pengarah semenjak hujung tahun 2010 yang mana Kerajaan Negeri mempunyai 30% pegangan saham di dalam SYABAS. Setiap kali mesyuarat Lembaga Pengarah, Kerajaan Negeri turut dimaklumkan menerusi wakilnya di dalam mesyuarat Ahli Lembaga Pengarah kedudukan bekalan air yang kritikal tetapi tiada sebarang tindakan diambil oleh Kerajaan Negeri Selangor sehingga kini.

Menteri Besar Selangor juga telah membuat kenyataan yang tidak tepat dan mengelirukan apabila mengatakan keadaan bekalan air mentah di empangan sedia ada mencukupi sehingga melimpah. Sebenarnya isu kekurangan bekalan air adalah merujuk kepada kekurangan air terawat untuk memenuhi permintaan pengguna. Tanggungjawab untuk memastikan Negeri Selangor mempunyai loji rawatan air yang mencukupi adalah terletak di bawah Kerajaan Negeri Selangor. Menteri Besar dan Kerajaan Negeri semenjak tahun 2005 telah dimaklumkan bahawa kapasiti loji-loji yang sedia ada telah tidak mencukupi dan sememangnya ada di antara 34 loji sedia ada telah beroperasi melepasi kapasiti rekabentuknya.

Menteri Besar Selangor boleh melihat dan merujuk kepada semua laporan-laporan dan surat-surat yang telah dihantar kepada beliau sebelum ini. Untuk memahami perkara ini dengan lebih jelas lagi, SYABAS menjemput Menteri Besar untuk melihat sendiri keadaan operasi loji-loji yang diurus oleh syarikat-syarikat operator loji rawatan.Dalam hal ini,Loji Rawatan Air Sungai Semenyih yang diurus tadbir oleh Konsortium Abass Sdn. Bhd., syarikat milik Kerajaan Negeri Selangor juga telah beroperasi 20% melebihi kapasiti rekabentuknya. Adalah ganjil dan amat mengelirukan jika Menteri Besar sendiri tidak tahu menahu atau buat tidak tahu status pengeluaran loji yang dipunyai oleh Kerajaan Negeri Selangor sendiri.

Anonymous,  July 30, 2012 at 9:14 PM  

Sebagai pemegang saham di dalam SYABAS, Menteri Besar dan kerajaan negeri Selangor juga mempunyai tanggungjawab di bawah undang-undang untuk membantu menyelesaikan masalah-masalah berkaitan menambah kapasiti bekalan air terawat, tetapi ini tidak dilakukan oleh beliau.

Kerajaan Negeri adalah bertanggungjawab dalam hal ehwal pembekalan air mentah yang mencukupi dan tidak tercemar seperti diperuntukkan di bawah Senarai Kedua, Senarai Negeri, Perkara 6 (C) Perlembagaan Persekutuan. Selain dari itu adalah juga menjadi tanggungjawab Kerajaan Negeri untuk memastikan bahawa bekalan air terawat mencukupi. SYABAS hanya menguruskan perkhidmatan pengagihan air terawat sahaja yang dikeluarkan oleh syarikat-syarikat operator loji rawatan air yang dilantik oleh kerajaan negeri sendiri.

Dalam hal ini, Kerajaan Negeri wajar dipertanggungjawabkan sepenuhnya atas semua masalah yang timbul akibat tindakan Kerajaan Negeri di bawah pimpinan Menteri Besar yang telah menyebabkan pembinaan Loji Langat 2 tidak dapat dilaksanakan dan Menteri Besar juga yang mengarahkan agar CAPEX tidak dijalankan dan akibatnya SYABAS tidak dapat melaksanakan kerja-kerja untuk mengurangkan kadar kehilangan air tanpa hasil atau NRW (Non Revenue Water) dan menjejaskan usaha SYABAS untuk membaikpulih dan menaiktaraf aset bekalan air bagi meningkatkan kecekapan dalam memberi perkhidmatannya kepada pengguna. Pada masa yang sama kegagalan Kerajaan Negeri Selangor untuk mengazetkan perlarasan tarif telah menyebabkan tanggungan tertunggak SYABAS kepada operator loji rawatan air.

Oleh itu, tuduhan dan dakwaan Menteri Besar menerusi kenyataannya itu adalah tidak benar dan mengelirukan. Kita sepatutnya bertanya kepada Menteri Besar apa tindakannya untuk menyelesaikan masalah ini, bukannya masih lagi membuat kajian-kajian yang mengambil masa yang panjang sedangkan realitinya para pengguna dan rakyat Selangor amnya telahpun berdepan dengan masalah kekurangan bekalan air.

Pihak SYABAS sedia duduk semeja dengan Kerajaan Negeri Selangor dan Kerajaan Persekutuan serta SPAN untuk membincangkan langkah-langkah mencari jalan menyelesaikan masalah bekalan air ini dengan kadar segera.

Anonymous,  July 30, 2012 at 9:15 PM  

Statement balas dari Kerajaan Selangor

SHAH ALAM, July 25 — Water utility Syarikat Bekalan Air Selangor (Syabas) is underperforming as its treatment plants can produce an additional 463 million litres daily, Selangor Mentri Besar Tan Sri Khalid Ibrahim said today.
He also said the true output capacity reserves were actually 11 per cent and will increase to 18 per cent after March 2013 when mitigation work is completed, adding the water reserves reported by Syabas to be at two per cent was inaccurate.

“The total production capacity for treated water, for all 34 water treatment plants is 4,807 million litres daily (MLD) in comparison to Syabas’ ability to distribute 4,371 MLD, which shows 436 MLD buffer.

“This shows that it is Syabas that is underperforming,” Khalid told reporters here today after chairing the state executive council meeting.

The mentri besar said the Mitigation Project I to be completed March 2013 will increase treated water production to 5,139 MLD, allowing an increase of 332 MLD or 768 MLD depending on Syabas’ distribution capabilities.

Khalid pointed out that these findings were proof that Syabas had failed to adhere to their responsibilities to supply treated water to consumers as agreed upon in the Water Privatisation Agreement 2004.

Anonymous,  July 30, 2012 at 9:16 PM  

“This failure strengthens our argument and plans of the state government to step in and manage Syabas with the intent to fix all weaknesses, which includes a recommendation to sack both the Executive Chairman and Chief Executive Officer of Syabas.

“I ask that the local councils along with a few executive councillors meet with the people to find a solution to their water problems, including bringing water tanks to these areas which have been facing water supply disruptions for years,” he said.

Khalid added that the Selangor government was consistent in its stance that the water issue can be solved holistically if the state takes over the water industry from all concession firms in order to offer a more efficient water supply at reasonable prices as hoped for through the Water Service Industry Act (WSIA) 2006.

He announced last week that he would use clause 32 of the concession agreement between the state, federal government and Syabas to step in and take over water distribution operations.

State Secretary Datuk Khusrin Munawi also said only a few locations were experiencing a water supply shortage, particularly in Cheras, as supply comes from the Sungai Langat water treatment plant.

“After four meetings with former employees of PUAS and also the state economic planning unit with Syabas, we have come to find that the water crisis depicted by Syabas is not as critical as they portray,” Khusrin told reporters here today, referring to Perbadanan Urus Air Selangor (PUAS) which has been taken over by Syabas.

Khusrin, who leads the state water monitoring committee which has been observing Syabas daily operations since July 18, was briefing the state executive council at its weekly meeting today.

“Other areas are not experiencing any difficulties as portrayed by Syabas in the media. And there is no such shortage in water supply,” he added.

Anonymous,  July 30, 2012 at 9:22 PM  

KITA PERMUDAHKAN BICARA... Statement Syabas Mati2 kate bukan salah dia,,

Kalo ko dilantik menjadi kontraktor jual ayam...Kerajaan boleh sediakan Tanah dan facilities...boleh sediakan anak-anak ayam...tapi bile tngok kat pasar ayam abis, adakah ko nak kerajaan sbb xdapat sediakan ayam untuk dijual sedangkan ayam2 dkat reban dikira mencukupi.

Ko da ikat kontrak, kalo ko terpksa invest untuk provide certain amount ayam ko terpaksa a gunakan asalkan ayam yang ko hantar cukup. Masalahnya, ko nak naik harga sbb kalo ko xnaik harga ko akan rugi, but bila kerajaan xbagi naik hargam ko cakap kene bina reban ayam lagi...sbb permintaan tinggi. Ayam tu da dikira mencukupi but ke tidak terroran ko tu yang proses ayam tu yang buat xckup...takkan nak salahkan tuan tanah or tukang reban...

So now, tuan tanah dan tuan reban nak ambil alih sbb CEO die makan gaji buta. Bukan wat pape yg patot pon n xpernah dengar die wat any statement ttg itu,.

Kerajaan Negeri nak ambik alih dan tanak susahkan korang pening2 kepala utk uruskan benda ni, korang marah plak...bangkang plak

Anonymous,  July 30, 2012 at 9:27 PM  

Hei kawan2...kat sini kita semua rakyat..gomo rakyat, even pembaca pon rakyat termasuk aku...

adakah korang nak kerajaan yang membantu rakyat or kerajaan yang membantutkan rakyat.? jauh disudut hati korang, korang mesti nak kerajaan yang ringankan semua beban rakyat secara adil.. Bukan kerajaan yang memilih bulu atau geng2 or puak2. Sanggup ke korang jadi senang, walpon ko tengok jiran ko susah payah atas kesenangan ko?

YANG PALING PENTING... Korang boleh buktikan kepada aku NEGERI PAHANG, JOHOR , SABAH DAN SWAK DLL TAK DA MASALAH AIR? Buktikan dengan fakta bukan 'hear says evidents' or "emotional counterfare". Masalah kat semua negeri ni da bertahun2...

So aku nak tengok feedback korang bercakap berlandaskan fakta..


NOTE: One more thing, aku tengok post GOMO skrang makin sikit, dah xhot atau hanya post serangan individu dan tak mereepek2....Kalo post bersandarkan fakta die xmampu nak keluarkan...

Post a Comment

Lu nak tulis apa lu tulis lah. Tapi jika ada sebarang komen yang lu tulis yang mana boleh di dakwa maka lu jawap sendiri di Mahkamah. Gua empunya Blogg tak tanggung. He he he

Snipet

  © Blogger template On The Road by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP