Rafizi Ramli - Sepandai - Pandai Tupai Melompat…

Monday, July 9, 2012




Rafizi sebenarnya tahu sebagai seorang akauntan yang bertauliah tentang peranan Jabatan Audit Negara (JAN)

Untuk sekadar berkongsi dengan pembaca, Ketua Audit Negara Tan Sri Ambrin Buang telah banyak kali memaklumkan kepada umum bahawa JAN tidak menjalankan audit keatas Syarikat –syarikat persendirian. NFCorp merupakan syarikat persendirian yang dilantik oleh Kerajaan Malaysia untuk menerajui Pusat Fidlot Nasional (PFN). Yang di audit adalah PFN bukan NFCorp.

Tetapi Rafizi Ramli menafikan itu semua dengan menyalahgunakan laporan JAN dan mengaitkan dengan NFCorp, tanpa sebarang sumber yang sah, belaiu sebarkan kepada media bahawa NFC dalam keadaan kucar-kacir dan menuding jari kepada NFCorp dengan mendedahkan segala maklumat palsu yang diciptanya sendiri. Dia tiba-tiba mengheret nama Datuk Seri Shahrizat sebagai individu utama yang mempengaruhi kerajaan untuk mendapatkan projek RM250juta kepada suami dan anak-anaknya.

Hari ini, Rafizi tersilap. Terbukti NFC tidak pernah disebut kucar-kacir dalam laporan JAN. SPRM juga telah putuskan Datuk Seri Shahrizat tidak terlibat dalam NFC dan penganugerahan RM250 kepada NFCorp.

Rafizi Ramli telah dedah dan sebar kepada banyak portal berita tentang maklumat akaun peribadi Dato’ Seri Salleh Ismail, Pengerusi NFCorp serta anak-anaknya dan juga maklumat akaun syarikat. Dari maklumat akaun-akaun bank tersebut, beliau telah mendakwa banyak perkara ke atas NFCorp yang mana dakwaan-dakwaan tersebut sebenarnya tidak berasas dan fitnah semata-mata.

Akibat dari tindakan beliau yang menceroboh akaun bank peribadi pelanggan bank, beliau kini sedang berdepan dengan perlanggaran akta BAFIA, 1989.

Media tempatan telah melihat ini sebagai satu fenomena yang pertama kali berlaku di dalam industri Perbankan Negara. Seakan-akan satu kesalahan jenayah yang amat menakutkan!. Bagi yang tidak tahu, BAFIA (Banking and Financial Institution Act, 1989) merupakan satu akta yang melindungi hak peribadi akaun bank pelanggan dari dirobohi oleh pihak ketiga tanpa restu undang-undang dan kebenaran autoriti. Pesalah boleh dikenakan hukuman 3 tahun penjara dan denda RM3 juta. Satu angka yang “cukup cantik tapi penuh duri”!

Rafizi tersilap lagi. Beliau kini berdepan dengan kemungkinan hukuman BAFIA yang cukup berat.

Semua kesilapan diatas telah mengheret beliau dalam satu lagi kecelaruan kehidupan dan kerjayanya iaitu perletakan jawatan sebagai CEO Pejabat Penasihat Ekonomi Negeri Selangor. Jika dikaji semula jawapan-jawapan beliau diatas perletakan jawatan tersebut, ada sedikit kekeliruan. Yang mana satu sebab sebenar beliau letak jawatan?..adakah ingin berehat, adakah ingin tumpu satu kerja sahaja (politik) atau adakah mahu beribadah dibulan puasa? Sekadar melihat jawapan-jawapan ini, Rafizi sebenarnya seorang yang berdolak-dalih. (mungkin ada sebab lain yang lebih “crucial”? dari sekadar berehat, tumpu satu kerja dan mahu beribadah).

Ada satu lagi cerita lain yang memungkinkan Rafizi takut untuk terus berada di kerusi CEO Pejabat Ekonomi Negeri Selangor. Kita minta SPRM untuk siasat dua (2) isu penting:

1. Kemungkinan wujud pemberian imbuhan kepada pekerja bank untuk membolehkan Rafizi Ramli menceroboh segala maklumat rahsia akaun bank pelanggan

2. Kumungkina wujud keterlibatan Rafizi Ramli dalam mempengaruhi pengurusan Kumpulan Darul Ehsan (KDE) untuk menjual tanah negeri Selangor kepada seorang hartawan cina pada satu ketika dulu.


Andai Rafizi boleh desak SPRM untuk siasat menteri kita, hari ini kita desak SPRM untuk siasat Rafizi Ramli, seorang pembohong dan seorang putar belit yang bakal diangkat menjadi pemimpin rakyat.

Kiriman Emel Amir Hamzah

Apa yang menarik disini dalam kiriman emel saudara Amir Hamzah adalah Wang yang diigunakan oleh Rafizi dalam membeli maklumat daripada pekerja Public Bank. Dari mana sumber wang yang Rafizi perolehi untuk membayar pekerja Bank tersebut? Wang poket sendiri? ataupun wang Rakyat.

Apa sekalipun yang dinyatakan oleh Rafizi berhubung pekara ini sudah pasti kita tidak dapat menerimanya kerana apa yang beliau lakukan adalah tidak berektika sama sekali untuk dijadikan contoh rakyat Malaysia. Malah Public Bank juga tidak terlepas daripada pekara ini kerana maklumat pelanggan didedahkan hanya kerana sogokkan wang ringgit dari perseorangan.

bagaimana maklumat dan rahsia Bank kita begitu mudah untuk diberikan kepada pihak yang tidak bertanggungjawap? Apakah kita mampu menerimanya jika kebocoran sebegini terjadi kepada kita sendiri?


Psssttt... Sikit hari lagi untuk Rafizi disumbat kedalam penjara.

DAP ANTI ISLAM
PAS ITU MELAYU
UMNO ITU ISLAM

ANWAR AL-JUBURI HARUS BERTAUBAT

11 comments:

Anonymous,  July 9, 2012 at 5:19 PM  

apa?
wang KWSP aku, kepunyaan Najib?

Anonymous,  July 9, 2012 at 5:28 PM  

bodoh serupa lembu la lu anon 5:19pm

Crapuscrap July 9, 2012 at 5:30 PM  

~ satu lagi kenyataan menegak bennag basah dr papabongok... depa bayar lu brape bro.. yg salah buat penyelewengan duit rakyat lu nak bela... jgn jd cam lembu lak bro. ~

manjung TIBAI,  July 9, 2012 at 6:01 PM  

apa tunggu lagi siasat je si Rafizi lembu tu biar dia pulak yang jadi lembu...moooooooooooooo

zack ahmad,  July 9, 2012 at 6:16 PM  

Salah guna wang sykt adalah satu kes dan melanggar akta bank satu kes yg lain. Matlamat tak menghalalkan cara. Biar Dato' Seri Salleh dibicarakan mengikut undang-undang dan Rafizi juga perlu dibicarakan kerana menceroboh maklumat rahsia pelanggan mengikut akta BAFIA. So..apa kecoh. Bongok punya meroyanlah korang.

Saiful Anuar Safian July 9, 2012 at 6:20 PM  

ialah...jk cuba nak dedah satu-satu kemungkaran atau salah laku...itu sudah bagus. Tp cara seorang pakar kewangan @ akauntantan mendedahkan dgn cara tak beretika iaitu bertentangan dgn undang2 perbankan yg jadi masalahnya. Lu memang pijak tp adakala bingai

Anonymous,  July 9, 2012 at 6:20 PM  

Orang mana yang ko kutuk tu, mcm Rafizi tu maknanya dia tu politian yang bagus dan berkesan. Kalo ko tak kutuk mcm nong cik maknanya tak bagus.

Anonymous,  July 9, 2012 at 6:59 PM  

Satu lagi blog bodo sebiji blog papagomo. Memang patut ler kena tumbok pasai
Tiru gaya papagomo.

Pashit July 9, 2012 at 7:16 PM  

Nuar byr lu brape plk bro crapuscrap?

Crapuscrap July 9, 2012 at 10:59 PM  

~ Pashit... wa x de blog der...nuar bkn kenal wa pun... wa wat keje sukerela je... nanti la nak wat keje sukerela kat blog lu plak....tggguuuuu...!!

Anonymous,  July 10, 2012 at 1:32 PM  

Agak dah bila Rafizi buat PC letak jawatan. Ada yg maksud yg tersirat. Padan dgn muka. Ingat dia terer la tu menjatuhkan orang. Sekarang giliran dia kena pulak. Cepat2 la ambil tindakan keatasnya.

Post a Comment

Lu nak tulis apa lu tulis lah. Tapi jika ada sebarang komen yang lu tulis yang mana boleh di dakwa maka lu jawap sendiri di Mahkamah. Gua empunya Blogg tak tanggung. He he he

Snipet

  © Blogger template On The Road by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP