Najib Razak Pemangkin Perubahan Malaysia Ke Peringkat Global

Tuesday, August 28, 2012



Di sebalik pengiktirafan majalah Global Finance kepada Tan Sri Dr. Zeti Akhtar Aziz sebagai antara ketua bank pusat terbaik dunia, sejarah yang menjadikan ekonomi negara ini antara yang terbaik di Asia Tenggara perlu dilihat kembali.

Sebelum mencapai kemerdekaan,perkembangan ekonomi negara ini banyak dipengaruhi oleh penjajah. Dasar ekonomi pada ketika itu dibuat bagi memberi keuntungan secara langsung kepada mereka dan tidak memberi keuntungan kepada rakyat . Semasa zaman pemerintahan Inggeris, perlombongan dan penanaman getah diperkenalkan . Pada tempoh ini, imigran Cina dibawa masuk untuk bekerja sebagai pelombong bijih timah, manakala imigran India sebagai pekerja ladang getah. Pada ketika itu getah dan bijih timah menjadi komoditi yang agak penting bagi penjajah dengan mengambil kira permintaan yang tinggi di pasaran. Hasil dalam negara dibawa keluar, namun perkembangan ekonomi dalam negara kekal statik dan taraf hidup majoriti rakyat masih di takuk yang lama.

Di awal era kemerdekaan, usaha yang dilakukan oleh kerajaan Perikatan yang diketuai UMNO mula memperkenalkan rancangan pembangunan yang terancang dan teratur yang dipanggil Rancangan Pembangunan Ekonomi (RPE1) atau Rancangan Malaya Pertama (1956-1960). Selain itu, pada era ini juga ditubuhkan rancangan pembangunan tanah seperti Lembaga Kemajuan Tanah Persekutuan (FELDA) pada tahun 1956 bertujuan mengatasi masalah kekurangan tanah serta membantu meningkatkan pendapatan dan taraf hidup kaum petani. Pada tahun 1961, Rancangan Pembangunan Ekonomi 2 (RPE2) pula dilancarkan. Kedua-dua RPE hanya memberi tumpuan kepada sektor pertanian yang menjadi tunjang ekonomi Malaysia pada ketika itu.

Dasar ekonomi negara distrukturkan semula selepas peristiwa 13 Mei 1969. Kerajaan percaya rusuhan kaum yang berlaku pada ketika itu berpunca dari ketidak seimbangan ekonomi antara kaum bumiputera dan bukan bumiputera hasil dari kesinambungan dasar pecah dan perintah yang ditinggalkan penjajah. Oleh itu kerajaan telah memperkenalkan Dasar Ekonomi Baru (DEB) bagi mengatasi masalah ini. Selepas itu, beberapa lagi dasar diperkenalkan untuk memantapkan lagi pertumbuhan ekonomi negara iaitu Dasar Pembangunan Nasional (DPN), Dasar Perindustrian Negara, Dasar Pertanian Negara, Dasar Persyarikatan Malaysia, Dasar Penswastaan dan lain-lain lagi. Dasar - dasar yang diperkenalkan oleh kerajaan Perikatan / Barisan Nasional ini telah berjaya mengekploitasikan kekayaan negara dan menarik pelaburan dari luar seterusnya memacu perkembangan ekonomi negara seperti yang kita lihat pada hari ini.

Selain itu, usaha yang dibuat oleh bekas Perdana Menteri Malaysia yang pertama, Tunku Abdul Rahman setelah lima bulan peristiwa 13 Mei 1969 berlaku dengan penubuhan Pertubuhan Persidangan Islam (OIC) juga merupakan antara faktor penggerak dalam permulaan hubungan dagangan Malaaysia dengan negara-negara Islam yang lain. OIC dibentuk pada 25 September 1969 di Rabat, Morocco apabila pemimpin-pemimpin Islam sedunia berkumpul rentetan dari cubaan Zionis untuk membakar Masjid Al-Aqsa pada 21 Ogos 1969. Penglibatan Malaysia secara tak langsung berkongsi pengalaman dengan negara-negara Islam yang lain tentang pentingnya kemuafakatan dalam menentang musuh-musuh Islam.

Pada tahun 1983, kerajaan Malaysia telah menubuhkan Bank Islam yang pertama yang melaksanakan sistem perbankan berlandaskan syariah. Strategi Malaysia dalam perlaksanakan perbankan Islam menjadikan sistem perbankan di negara ini berteraskan dwi sistem iaitu sistem perbankan Islam beroperasi selari dengan sistem perbankan konvensional. Malaysia merupakan negara tunggal OIC yang mengamalkan perbankan dwi sistem ini. Sistem perbankan dwi sistem ini merupakan strategi dalam menarik pelabur-pelabur dari negara timur tengah terutama dari negara-negara anggota OIC. Pada June 2012, Felda Global Venture Holding tersenarai di Bursa Saham dengan pegangan sebanyak RM 3.1 billion , sebulan kemudian IHH Healtcare pula tersenarai dengan pegangan RM 2.1 billion . Majoriti pelabur bagi kedua-dua saham yang didagangkan adalah dari timur tengah .

Pengiktirafan yang diberikan ke atas Zeti, adalah melalui penilaian beberapa faktor iaitu kejayaan dalam mengawal inflasi, pertumbuhan ekonomi , kestabilan matawang dan pengurusan kadar faedah. Hal ini secara tidak langsung menunjukkan Malaysia berada pada landasan ekonomi yang betul . Asas ekonomi kukuh yang dibina oleh kerajaan Barisan Nasional menjadikan Malaysia antara negara yang mampu bertahan dikala ekonomi dunia mengalami kemerosotan. Kini, Datuk Seri Najib meneruskan kesinambungan pemimpin-pemimpin terdahulu dalam mentransformasikan ekonomi Malaysia. Sebelum ini Datuk Seri Najib pernah menjelaskan bahawa polisi transformasi nasional melalui Program Transformasi Kerajaan dan juga Program Transformasi Ekonomi adalah berdasarkan konsep Maqasid Al-Shariah. Antara dasar Maqasid Al-Shariah yang diamalkan kerajaan ialah memelihara dan memperkasakan Islam namun pada masa sama, ia memelihara jiwa dan menghormati hak asasi manusia baik untuk Muslim dan juga bukan Muslim.

KL POS

Psssttt.... Kita patut bersyukur dengan pemimpin kita Najib Razak yang bertungkus lumus waktu ini dalam menggangkat Malaysia ke peringkat lebih maju dan berjaya

DAP ANTI ISLAM
PAS ITU MELAYU
UMNO ITU ISLAM

ANWAR AL-JUBURI HARUS BERTAUBAT



28 comments:

Anonymous,  August 28, 2012 at 11:52 AM  

Siapa pemimpin PAS Pahang yg baru dikurniakan anak.. errrr atauu cucu??? Yang anak saudara Mursyidul am itu kah? Hih hih hiiii....... ni dah kira misteri ni

Anonymous,  August 28, 2012 at 12:09 PM  

Cerita panas kejadian pagi tadi di hotel............KLIK SINI

Anonymous,  August 28, 2012 at 1:09 PM  

Kantoi..agen umnobn kolumnis konservatif amerika yang pro israel Joshua Trevino di pecat oleh akhbar Uk 'The guardian gara-gara ada hubungan sebagai agen media ada kaitan dengan kerajaan umnobn di negara ini kerana kegagalan memaklumkan kepada Gurdian. Joshua Trevino bertanggungjawab untuk mewangikan Najib Dan kerajaan Malaysia .beliau juga adalah agen untuk menyerang memburukan DSAI. Jelas sekali konon nya umno bn yang anti Israel itu menggunakan agen luar malah pro Israel untuk menjayakan rancangan umnobn. Ada berani papa Gomo terbitkan berita ini di sini..

Anonymous,  August 28, 2012 at 1:34 PM  

Sekal keluar dari penjara dan memegang kuasa Hitler sebagai Ketua Umum dan punaisihat Selangor apakah kerja2, peningkatan, kebaikan, pelaburan yg telah dibawa ke Selangor?
Ada apa2 peningkatan selain kote bengkok beliau menegang dan menyondol lobang2 taik, lobnag2 najis dan lobnag2 jubor2 adik2 terangkat, boypren2, isteri Yb Assmin Jamban, isteri2 orang, pelacur2 jalanan dalam dan luarnegara, dan setiausha2 peribadi.
Anwar Zionist perosak agama, bngsa dan negara, sudah harus direjam sperti kanak2 Palestina dgn bernai merejam askar2 Yahudi zionist demi bumi Tanah nenek moyang mereka.
Selamtaknalh diri dan keluarga, jauhi dari menyokong Fuckaton haramjadah.

Anonymous,  August 28, 2012 at 1:48 PM  

Anon 1.09pm

Tolong buktikan Kerajaan ada kaitan dengan Joshua Trevino video, gambar kah setakat menyebut secara am sahaja tak jadilah. Syabas papagomo anda selalunya mengeluarkan isu panas complete dengan bukti sekali.

Habis yang DSAI aljub selalu keluar negara burukan Malaysia kau sokonglah?.

Anonymous,  August 28, 2012 at 2:20 PM  

Anwar Zionist pejuang keselamatan Israel adalah agen Yahudi Zionist Neocons. Sebgai barua lahanat Yahudi Zionist agenda jahat dan terkutok mereka adalah sama sperti "Arab Spring". Lihat lah negara2 Islam yg telah jatuh musnah atas dasar Demokerusi, Hak Asasi, Kebebasan, Keadilan, Kemanusian. Tetapi di sebaliknya bukan saja pengganti pemimpin boneka Agen Yahudi Zionist, negara hancur, tidak ada kedamaian, tidak ada keadilan, tidak demokerusi, malah kuku besi. Lihat saja apa yg terjadi di Egypt, Syria, Libya, Iraq, Afghanistan, Pakistan, Tunisia, malah Indonesia, Thailand dan Pilipina juga negara ini hingga kini tidak mendapat kedamaian dan kemakmuran. Inilah semua agenda tgerkutok Anwar Zionist, jikalau Fuckaton haramjadah berjaya, malah mereka lah yg lebih kukubesi, lebih keparat dan bngsat. Lihat saja sekarang yg terjadi di dalam parti mereka, apakah ada demokeraksi, keadilan, ketelusan, Hak Asasi, rule of law, keterbukaan, semua hanya lah auwta keling mak bapak mereka yg punya.
Jangnalh diperbodoh bodohkan oleh pemimpin2 terencat akal fuckaton haramjadah dan Anwar peliwat terkutok, barua lahanat Yahudi zionist.
Janganlah merelakan diri dilahanat keran menyokong agenda jahat dan kotor Yahudi zionist Neocons.

Anonymous,  August 28, 2012 at 2:38 PM  

nah, pi baca kalau nak tahu sangat.

http://www.globalpost.com/dispatch/news/regions/europe/united-kingdom/120824/joshua-trevino-dropped-guardian-malaysia-ties

Perangai BN pun sama je. hipokrit...

Anonymous,  August 28, 2012 at 3:24 PM  

Umno perompak kekayaan negara..pencacai umno penjilat lendir puki dan konek umnobn yang dapat rezeki dari cerita fitnah juboq lembu .cari kekayaan dengan berusaha tak boleh...malas lagi Bodoh .cara mudah selewenng wang rakyat ..nafsu syaitan laknat.bikin project 6 bulan bumbong bocor or runtuh sebab quality tiada kos pembinaan habis masuk poket..untuk anak beranak berjoli...pukimak punya syaitan.

Anonymous,  August 28, 2012 at 3:49 PM  

Manusia babal yang tinggal dibawah kangkang hitam berkurap umnobn...kalau dinyata dengan bukti yang sahih sekali pun asalkan kesalahan itu dipihak umnobn...tidak akan berganjak...lihat saja projek lembu nak suruh pihak-pihak berwajib bertindak cepat ..tetapi belaan umno bn macam anjing nampak Nampak hantu ...ekor sembunyi kat kangkang kaki tutup biji.

Anonymous,  August 28, 2012 at 4:22 PM  

Hanya pencacai najis BABI dan penjilat2 juboq blendir atok kote bengkok yg dok menggila menegakkan kote bengkok atok, supaya terus terusan menjuboh adik2 terangkat, jantan2, boypren2, mak nyah -mak nyah Jln Haji Taib, isteri Assmin Yb Jamban, pelacur2 jalanan dalam dan luar negara. Kecik2 tak nak mampos, dah tuak menyusahkan diri dan keluarga, hidup pun sia2 saja, bengap nak mampos, busok hati, sanggup menjadi pencacai2 peliwat terkutok yg agenda kotor dan jahat untuk menghancurkan agama, bngsa dan negara sperti apa yg berlaku di Egypt, Libya, Tunisia, Yemen, Pakistan, Iraq, Afghanistan, Indonesia, Thailand, Pilipina. Negara huruhara, tak aman, bunoh membunoh sesama sendiri, undang dipermainkan, demo jalanan tiap2 hari, inilah dikata LBGT, keadilan, Demokerusi, mak bapak dia punya suka.
Sedarlah dan insaflah, selamatkanlah diri da keluarga, jauhi dari menyokong Fuckaton haramjadah, agenda terkutok Yahudi zionist Neocons untuk menghancurkan agama, bngsa dan negara.

Anonymous,  August 28, 2012 at 4:47 PM  

Terbaekkkk !!!

omeGAY,  August 28, 2012 at 5:46 PM  

BN perasuah!!!!

BN kronisme!!

BN neopotisme!!!

BN banggang!!!!

tapi aku tak peduli....yang pasti Anwar ibrahim 2 kali ganda lagi teruk!!!!

hancur hancur...hancur hancur...hancur Anwar peliwat tegar!!!!

Anonymous,  August 28, 2012 at 6:03 PM  

Apesal pulak puak-puak melayu umno bangang boleh meroyan dalam blog ni?

Hran gak aku tengok. Betullah korang ni pelawak terkemuka first class. Bangang yang dah tak boleh nak repair dah.

Kesian aku tengok bila tuhan umno kau kena belasah.

Kah kah kah...

Tak lama lagi dah...

1india...
1malaysia...

Janji dicapati...
Janji umno mampos...

MERDEKA!!! MERDEKA!!! MERDEKA!!!

Kah kah kah...

Kesiannnnnn....

Anonymous,  August 28, 2012 at 6:43 PM  

Jangan biarkan Hero Tamil pare pundek, peliwat terkutok, penipu besar, pembohong, kuat fitnah, barau lahanat Yahudi zionist Neocons bermaharajelela di bumi Tanah Melayu. Jangan biarkan beliau menjalankan agenda jahat dan terkutok Yahudi zionist Neocons untk menghancurkan negara2 Islam termasuk bumi Tanah Melayu.
Anwar Zionist dan Fuckaton haramjadah menykong LBGT, mreka sokong juboh menjuboh, mereka sokong liwat, mereka sokong kawin sejenis, jantan sama jantan, pedang sama pedang, betina kawin betina. Mereka sokong kebebasan beragama, anak2 bngsa bole tukar agama lain, berkahwin dgn agama lain. Anwar Zionist memperjuangkan hak2 dan kebebasan Gay2 sedunia. Klub2 Gay tumbuh bagaikan cendawan setelah hujan di negara.
Anak2 bangsa ingin dijadikan pengamal juboh menjuboh.
Selamatkanlah diri dan keluarga, jauhi dari menyokong agenda jahat dan terkutok pelwiwat terkutok, BABI haramjadah.

Anonymous,  August 28, 2012 at 6:51 PM  

The best analysis of Malaysia political situation by an American radio station :-


http://www.corbettreport.com/corbett-report-radio-205-spotlight-malaysia-with-nile-bowie/

Anonymous,  August 28, 2012 at 6:52 PM  


Anon 2.38
Dia dipecat kerana p terlibat sbg konsultan pada portal malaysia matters sebelum jd editor.

Alasan,
There was a second complaint on Thursday 23 August received by senior editorial staff in the US and referred to the readers' editor. This concerns another blogpost Treviño had written as a contributor to the Guardian's US site – before he was on contract – on 28 February 2011 about a Republican congressman's inquiry into Islamic radicalisation, which quoted the Malaysian prime minister Najib Razak.

Di syaki penyokong Najib? Haha. Guardian ni anti Malaysia. Tapi dalan link tu takde pon cerite Najib fitnah Anwar? Lu yang kaki fitnah la bro.

Anonymous,  August 28, 2012 at 7:00 PM  

@anon 1:09 PM.
Fitnah fitnah fitnah fitnah....
Siapa lah sangat Joshua Trevino jika dibandingkan Madeline Albright, Paul Wolfowitz, Al Gore dan beberapa tokoh neocon yahudi yg menyokong Anwar sejak era 90an. Mereka ni di puncak hiraki dunia berbanding Joshua yg kita langsung tak kenal.

Anonymous,  August 28, 2012 at 7:22 PM  

I will support all effort to protect the security of ISRAEL!!!

ni anwar cakap atau najib cakap????

awek cun depan mata tak nampak...makcik tua seberang sana plak yg diusik...

ish ish ish....teruk puak pakatan haram ni!!!!

Anonymous,  August 28, 2012 at 8:18 PM  

masing2 ada undi..jd undilah yg korang rsa terbaik.xperlu nk membabi-babikan org lain.nt betul2 babi dtg takot plak..

Anonymous,  August 28, 2012 at 10:05 PM  

non11.52am,apa pun umno yg kena salah,tew na seng itu punya olang,busuk

Anonymous,  August 28, 2012 at 10:40 PM  

Ada sape brani beri tau jam omega dah jumpa ker belum. Klau dah jumpa tujukan. Klau belum jumpa daripada meracau cipta fitnah lebih baik tolong carikan. Dapat gak pahla klau pun tak bala.

Anonymous,  August 28, 2012 at 10:48 PM  

Ade bukti video bru boleh percaya bro. Klu takat statement bakul sampah la bro. Ini zaman teknologi bro. Jangan kate anjing babi pun takkan percaya. Kecuali org yg taraf anjing dan babi. Bini org dia belasah, pelacur dia belasah, belakang pun hantam jugak.

Anonymous,  August 28, 2012 at 10:49 PM  

cikgu rahim masih berdiam diri,dah ramai org sentuh karpal sing,takkan sampai org langkah mayat cikgu rahim baru nak bertindak utk mati syahid utk melindungi karpal sing

Anonymous,  August 28, 2012 at 11:16 PM  

Anon 10:48 hanya tahu jaga seluar dalam orang aje lah termasuk seks, liwat,bini oranglah kena bedal lah ...tapi masuk bab national seperti duit..lembu kapal selam..dah macam manusia bisu tuli buta...otak dangkal ptuii!

Anonymous,  August 28, 2012 at 11:26 PM  

sheikh aljuburi tak boleh lagi dipercayai...kantoi sepanjang masa.

Anonymous,  August 28, 2012 at 11:27 PM  

Anon 4:22 pm..juboq mak engkau pun dah Kena jolok..tu sebab engkau meroyan bila dengar juboq liwat ni kahkahkah pencacai tahi lembu condo...mooooo ummmnnooo.

Anonymous,  August 28, 2012 at 11:37 PM  

Umnobn Akan kalah teruk PRU 13 hanya Ada satu jalan aje untuk selamat menipu ,undi hantu,memasukkan pendatang Nepal pakistan indon filipina Untuk undi umnobn dengan kerja sama (SPR)seruhanjaya penipu rakyat..ini tak benar ini fitnah dari pakatan rakyat ..tiada bukti...syaitan punya pencacai umno bn.

Post a Comment

Lu nak tulis apa lu tulis lah. Tapi jika ada sebarang komen yang lu tulis yang mana boleh di dakwa maka lu jawap sendiri di Mahkamah. Gua empunya Blogg tak tanggung. He he he

Snipet

  © Blogger template On The Road by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP