Antara TNB, Malindo Airways & Jamaluddin Jarjis.

Thursday, November 15, 2012



Kemunculan Malindo Airways, syarikat penerbangan tambang murah kedua negara yang akan memulakan operasi pada March 2013 mendapat reaksi negatif daripada beberapa orang pemimpin Pakatan Rakyat. Antara isu yang menjadi perhatian ialah kepentingan saham yang dipegang oleh DZJJ Sdn Bhd dalam National Aerospace and Defence Industries (NADI) . NADI adalah syarikat tempatan yang memegang saham sebanyak 51% dalam Malindo Airways.

Tony Pua mempersoalkan saham yang dimiliki oleh DZJJ Sdn Bhd dalam NADI kerana dua pengarah syarikat berkenaan adalah anak kepada pemimpin senior UMNO iaitu Dato' Sri Dr. Ir Jamaluddin Jarjis . Dalam sidang media yang sama, ahli parlimen Shah Alam , Khalid Samad mempersoalkan sumber kewangan yang diperoleh DZJJ Sdn Bhd memandangkan usia pengarah yang masih muda.

Sekiranya dilihat pada sejarah , DZJJ Sdn Bhd telah didaftarkaan pada tahun 1982 . Pada ketika itu, Dr. Jamaluddin masih berkhidmat sebagai pensyarah di Universiti Teknologi Malaysia (UTM) . Dua tahun kemudian, beliau berhenti berkhidmat di UTM untuk menumpukan perhatian pada perniagaan dan menubuhkan sebuah syarikat perunding kejuruteraan iaitu J & A  Associates .

Beliau membangunkan empayar perniagaan pada ketika itu tanpa mempunyai apa-apa kepentingan jawatan dalam pentadbiran kerajaan. Penglibatan beliau dalam bidang perniagaan berkaitan kejuruteraan juga merupakan satu pencapaian yang agak besar bagi sebuah syarikat berstatus bumiputera memandangkan pada ketika itu perniagaan yang berkaitan kejuruteraan lebih banyak dimonopoli kaum bukan bumiputera.

Walaupun negara menghadapi kemelesetan ekonomi pada awal tahun 80an , syarikat yang diuruskan oleh Dr. Jamaluddin masih mampu bertahan dan beroperasi.

Pada ketika itu , sektor pembuatan Malaysia terjejas kerana kemelesetan sektor luar selain kejatuhan komoditi utama negara yang pada asalnya merupakan sebuah negara berasaskan pertanian. Walau bagaimanapun, ekonomi negara mula pulih pada pertengahan 80-an. Belajar dari pengalaman, kerajaan telah memulakan proses industrialisasi dan melaksanakan Pelan Induk Perindustrian pada tahun 1985.  

Menyahut dasar yang diumumkan oleh kerajaan itu,  DZJJ Sdn Bhd telah membeli sebuah kilang milik usahawan Cina iaitu EPE Power pada tahun 1985. Hanya dalam tempoh 10 tahun, EPE Power telah disenaraikan dalam Bursa Saham Kuala Lumpur (BSKL) sebagai EPE Power Corporation Berhad (EPCB). Pada ketika ini, Dr. Jamaluddin masih belum mempunyai apa-apa kepentingan dalam kerajaan dan hanya menjadi wakil rakyat di parlimen Rompin apabila dipilih rakyat semasa pilihanraya tahun 1990.

Jelas sekali kekayaan yang dikumpul oleh Dr. Jamaluddin adalah semenjak beliau memulakan perniagaan pada tahun 1982, jauh sekali dengan jarak perlantikan beliau dalam tugas pertama yang melibatkan kepentingan  dalam kerajaan, iaitu sebagai Pengerusi Tenaga Nasional Berhad (TNB). Adalah tidak mustahil untuk sebuah syarikat yang telah beroperasi selama 18 tahun untuk mempunyai kemampuan kewangan yang kukuh.

Sebagai seorang yang mempunyai pendidikan formal dalam bidang kejuruteraan elektrik serta pengalaman luas menguruskan perniagaan berkaitan tenaga elektrik, perlantikan Dr. Jamaluddin sebagai pengerusi TNB dilihat sebagai satu langkah untuk memantapkan pengurusan bekalan elektrik negara. Dr. Jamaluddin turut melepaskaan segala kepentingannya dalam EPCB apabila dilantik sebagai pengerusi TNB.

Pelepasan jawatan oleh Dr. Jamaluddin walau bagaimanapun masih tidak dapat memuaskaan hati sesetengah pihak apabila membuat tuduhaan bahawa masih terdapat proksi-proksi Dr. Jamaluddin dalam EPCB .

Tuduhan-tuduhan sebegini walau bagaimanapun dipersoalkan kerana menurut laporan kewangan yang dikeluarkan oleh BSKL, syarikat EPCB  mengalami kerugian pada tahun 2000 , 2001 dan 2002 iaitu sepanjang tempoh Dr. Jamaluddin dilantik menjadi pengerusi TNB .

Dari penyata analisa pegangan saham syarikat pada 30 April 2002 , DZJJ iaitu syarikat yang didakwa masih dimiliki Dr. Jamaluddin melalui proksi hanya mempunyai kepentingan saham sebanyak 0.75% dan syarikat hanya berkongsi kerugian sepanjang tahun 2000, 2001 dan 2002 dengan syarikat induk EPCB.

Sekiranya benar Dr. Jamaluddin menggunakan pengaruh beliau di dalam TNB untuk kepentingan syarikat proksi, kenapa syarikat yang dikatakan ada kaitan dengan beliau mengalami kerugian sehingga tiga tahun berturut-turut ? Kini , sejarah dilihat seolah-olah berulang apabila syarikat DZJJ yang hanya mempunyai kepentingan 10.5% dalam NADI diberikan persepsi seolah-olah mempunyai pengaruh yang besar dalam penubuhan Malindo Airways . Hakikatnya , DZJJ melalui NADI hanya mempunyai kepentingan sebanyak 5.4% dalam Malindo Airways .

Adalah sesuatu yang tidak wajar untuk sebuah syarikat seperti DZJJ yang telah beroperasi hampir 30 tahun untuk menutup operasinya hanya kerana terdapat sejarah syarikat itu diuruskan oleh seseorang yang bertaraf menteri. Hakikatnya , syarikat ini telah berkembang maju dalam tempoh 18 tahun sebelum Dr. Jamaluddin dilantik dalam organisasi yang berkepentingan dalam kerajaan.

Pada masa yanag sama , apabila perlantikan ini berlaku segala jawatan dilepaskan dan diserahkan pada penama-penama yang lain. Kekayaan yang dikumpul sebelum menjawat jawatan menteri dan lain-lain jawatan berkaitan kerajaan seharusnya dilihat sebagai hujah untuk menidakkan tuduhan salah guna kuasa bagi memperoleh kekayaaan .

Hujah ini mungkin boleh diguna pakai untuk mempersoalkaan kekayaan yang diperoleh oleh ahli politik tertentu yang gaya hidupnya berubah secara mendadak apabila memegang jawatan dalam struktur pentadbiran kerajaan samada pada peringkat negeri atau pusat.

Sumber KLPOS

73 comments:

Anonymous,  November 15, 2012 at 12:24 PM  

alahai anon 12.08..setakat tu je komen ko? kesian aku tgk tali beruk pr ni...tu la bynk sgt baca haramkah daily, keldaian...kesian...

Anonymous,  November 15, 2012 at 12:29 PM  

wa sungguh berfakta tulisan gomo. fakta songsang

Anonymous,  November 15, 2012 at 12:54 PM  

Buatlah perniagaan apa pun, janji tak langgar undang2. Kalau nak dengar cakap orang, apa pun tak jadi. Cina komunis mana suka orang lain lebih. Orang melayu dan india memang selalu kena tekan sampai bangkrap.

Anonymous,  November 15, 2012 at 12:54 PM  

Org melayu kaya kene tuduh kroni.kaum lain yg superkaya siap dpt kontrak besar kerajaan xdpt lak title kroni.mg pembangang betul

Anonymous,  November 15, 2012 at 1:07 PM  

Inilah wajah Pengarah Besar Felda, Faizoull Ahmad, yang sentiasa hidup dalam ketakutan. Maklumlah, 75% staff Felda tidak bersamanya. Saya difahamkan, Wisma Felda Jln Semarak dipasang 40 CCTV khususnya dalam pejabat bagi merakam pergerakan dan perbualan Staff. Ianya bagi mempastikan tiada kebocoran maklumat. Kata mereka, hidup macam dalam penjara!Esok, Faizoull bersama Ahmad Maslan dan Isa Samad ke London melawat 100 pelajar tajaan Felda. Mereka belajar dari Okt hingga Januari 2013. Kos setiap seorang RM50,000. Salah seorang pelajarnya, anak Faizoull sendiri!

Saya harap Faizoull tangani segera isu pinjaman saham FGVH yang dihadapi Kakitangannya. Mereka ini sebahagian besarnya berkempen kuat agar peneroka sokong penyenaraian FGVH ke Bursa Malaysia. 60% dikalangan mereka tidak menjual saham mereka dengan harapan harga mencanak naik.

Pengurus Felda ditawar hingga 21000 unit dengan pinjaman RM115,150. Eksekutif 6100 unit dengan pinjaman RM28,025, Non Eksekutif 3000 unit dengan pinjaman RM13883.Anggaran kos pinjaman dengan kadar 2.5 % bagi tempoh 6 bulan. Kos ini tidak termasuk bayaran remiser, cukai dll. Sekiranya harga saham RM4.75 sudah mula rugi, bayangkan ketika saham FGVH tinggal RM4.60 sahaja!

Merana mereka, rugi dan kena bayar pinjaman yg tinggi!Alhamdulillah, Staff Felda yang dulunya percaya bulat2 cakap Isa Samad, sudah sedar sekarang. Mereka terpedaya dengan cerita Transformasi Felda. Mereka lihat sendiri, realiti sebenar transformasi ialah Isa Samad dan Sabri Ahmad dapat 180,000 unit saham!

Ahli Lembaga Pengarah Felda, Anak2 Syarikat dan kroni2 dapat saham dan jual dalam masa singkat; beroleh laba ratus ribu!Kalau dulu kebanyakan yang buat aduan adalah peneroka dan gen 2; kini staf2 felda pula. Seronoknya, janji mereka pada saya, kami tunggu Parlimen bubar sahaja. Tau le nasib BN. ~kingofgoblok

Anonymous,  November 15, 2012 at 1:11 PM  

Oleh kerana berita ini tak keluar dan di sorok oleh Media arus perdana...kita paparkan berita ini di FB...utk makluman semua...

Kira-kira 1,000 ahli MCA dari Pulau Pinang dan Johor telah meletak jawatan secara keseluruhannya (en bloc) dan mereka menyatakan hilang keyakinan dalam kepimpinan parti sebagai alasan untuk keluar.

Menurut beberapa orang-orang yang berhenti tetapi enggan dinamakan, lebih ramai ahli MCA di seluruh negara dijangka akan keluar beramai-ramai sebelum pilihanraya umum akan datang.

Media arus perdana menggelapkan berita ini kerana ia adalah satu tamparan besar untuk MCA dan persiapan BN untuk menghadapi pilihanraya umum.

Read more: http://biaqpila.blogspot.com/#ixzz2CGUdq6Vd

Anonymous,  November 15, 2012 at 1:20 PM  

byk minum kencing setan... jilat pungkok... maka spinla pr yg di pimpin oleh sipendek pemalas keje.... tau isap kote atok... spinla cite lembu la.... feldala... malindo la... hakikatnya... mmg tu keje puak haramjadah... spin... twist... pitnah... mcm kote atok tuo tu juga... jap twist kote ngan chinadoll... sat twist kote dlm pungkoq... maka begitulah adenya...

Anonymous,  November 15, 2012 at 1:27 PM  

Puak haramjadah mangsa banjir kt Dengkil tak mau amik makanan yg sukarelawan banjir hantaq... pdhal makcik2 bukan kisah pon sapa mangsa... bodoh sombong... tp bile depa blk... tinggalkan mknan licin juga... he he tinggal polistrine jerk.... mane atok kote bengkok korang.... si burung gagap vongox ti pon tak nmpk btg idung.... naseb korangle puak2 haramjadah... itula realiti sebenar pemimpin korang.... gi isap kote je tau

Anonymous,  November 15, 2012 at 2:46 PM  

Korang boleh percaya ke orang MCA keluar beribu2? hehehe...aku pun boleh cakap...

Pakai logiklah, orang cina sume nak ekonomi kukuh supaya business mereka pun kukuh. Ini air pun tak cukup, lepas tu demo sana sini, mana pelabur nak masuk? Pelancong pun takut keselamatan, terus batal tour. Ingat orang business nak sokong cara macam tu? Rugi maa...

Anonymous,  November 15, 2012 at 3:58 PM  

Janji bukan cina tk kisahla anak menteri ke...janji Melayu aku sokong!!

Anonymous,  November 15, 2012 at 4:06 PM  

Adakah spesis yg sudah bergelumang dalam kancah terkutok iaitu menliwat, berzina, korupsi dan kronisma itu mulia sifatnya? Sperti pengakuan adik terangkat beliau mereka berdua sudah menjalin cinta pandang pertama dan hidup sbegai merpati dua secoli sejak dari tahun 75/76 lagi. Berhari hari, berminggu mingu, berbulan bulan, bertahun tahun, di dalam bilek sebumbung dgn Kak Wan Jijik dan anak beranak, merpati dua secoli, berasmara dana, dibwah lampu listrik, di atas katil buat projek, menjuboh, aku gosok engkau lipat. Walau pun didalam bulan puasa Papa Hebat, Hero Tamil akan pergi bermain 'Tennis' di atas katil Tivoli Villa, katil, tilam dan bantal menjadi saksi, bekas air kote beliau bertompok tompok, berdas das bercampur dgn air lendir, berbagai bagai campuran dari jantan2, isteri YB jamban, isteri2 orang, pelacur2 dalam dan luar negara. Apakah ini spesis nak disnjung sebagai Anukera tuhan? Apakah spesis macam gini dikatakan Imam Mahadi? Apa punya giler vavi? Insaflah dan bertaubatlah, janganlah bersetongkol dan menyokong spesis2 dan Fuckaton haramjadah, dosa yg terlalu besar, janganlah merelakan diri dilahanat dunia dan akhirat.

Undi PAS = Undi DAP,
Undi PgayR = Undi DAP,
Undi Anwar Zionist = UnDi Lim Kit Cheebai dan Lim Guan Lanchow
Yg Undi PAS dan sokong Anwar Zionist apa punya bodoh ? Anda sebenarnya mengundi dan menyokong Bapak Komunis rasis giler dan parti rasis, anti Melayu dan anti Islam. Ingatlah jikalau itu yg terjadi anda dikira bersubahat dan sudah tentu mendapat saham atas keranapan dn kehancuran Bumi Tanah Melayu, Islam dan bngsa anda. Jawaplah dalam kubor nanti. Bengap nak mampos, kecik2 taknak mampos, dah tuak menyusahkan diri, anak isteri, mak bapak dan adik beradik. hidup pun sia2 saja meghabiskan oxygen, berlagak samseng konon, tetapi bacul macam idola kamu Hero Tamil pare pundek je.
Yg sedar, insaflah dan bertaubatlah, bermufarakah demi nasib anak2, agama, bngsa dan negara, janganlah sesekali jad bengap macam pencacai2 najis BABI dn penjilat2 juboq blendir pemimpin2 Fuckaton haramjadah.

Anonymous,  November 15, 2012 at 4:11 PM  

Ini satu fitnah yang dahsyat, kalau begitu ramai keluar MCA media haluan kiri macam haramjadahdaily, Sinchewjitpoh, Rocket, Malaysiakini, suarakeadilan sudah meletop lah cerita tu. Kalau nak tipu pun ada hadnya majoriti rakyat malaysia bukan percaya dengan PR ni. Dengan pengaruh yang ditunjukan oleh Teng Chang Yeow di P.Pinang aku nampak DAP kelamkabutlah PRU13.. di Johor pakatan haramjadah jangan haraplah nak menang mungkin bolehlah dapat 1 atau kerusi. rakyat johor taat kpd Sultan mereka tidak akan mengundi parti yang nak rosakan institusi Raja ..Din puduraja jangan dok mimpilah.

Kalau Melayu nak buat bisnes PR yang yang didominan oleh DAP akan memperlekeh melalui PAS dan PKR dan PAS / PKR akan senyap yang bukan Melayu millionair/billionair.

Rumusanya PR ni memang busok hati kepada Melayu/Islam.

DZJJ saya cadang saman saja mereka yang buat cerita bodoh mengenai bisnes yang dipunyai DJJ.

Anonymous,  November 15, 2012 at 5:13 PM  

Aku pelik arrr naper la diorang suka selit komen news kat cnie...aper blog ngan fb korang dah xder pengunjung ker smpi ltk kat cnie...klu bg duit pun aku xbcer la...

Anonymous,  November 15, 2012 at 6:04 PM  

n.ajis berjaya membuta hati penganut pas dgn taksub

Anonymous,  November 15, 2012 at 7:14 PM  

korang tak percaya ramai cina keluar mca itu korang nyer pasal. aku cina dan ahli mca. sekarang ni aku keluar mca. aku keluar skg. pooop. dah keluar dah

Anonymous,  November 15, 2012 at 7:49 PM  

Kau kalau tak boleh nak pertikai cerita gomo tulis xpayah taip apalah...bodoh pnya orang PR

Anonymous,  November 15, 2012 at 8:05 PM  

Macamana fakta x songsangnya...jangan main sedap cakap ja

Anonymous,  November 15, 2012 at 8:07 PM  

janji melayu berjaya memang aku sokong.. dah terlampau ramai cina2 yg kaya raya.. kumpul kekayaan depan belakang semuanya disapu.. yg pelik ada melayu2 pembangang yg terhegeh2 mengampu kaum cina yg kaya raya ni.. tapi baru ada seorg dua melayu yg berjaya semua melayu2 pembangang ni berlumba2 nak jatuhkan plak.. bodoh... melayu pembangang ni

Dhanyaraam November 15, 2012 at 8:33 PM  

diaorg cemburu... biarkan je la..Pakatan Hamprak mmg mcm tu...!!

Anonymous,  November 15, 2012 at 8:40 PM  

haiiyaa...! itu olang tulis manyak tipuu maa..! mana ada olang MCA keluar sampai ribu ribu maa..! ITU PENANG DAP pegang.Dia olang punya parti lagi mahu kuar maa..! Haiyyaaa..! lu mau tulis dlm blog,lu kena pikir logik maa..!
Gua pun bleh tulis olang UMNO sama MIC akan kuar parti ratus ribu maa..!Haiyaa..! hati busuk punya olang..! gua duduk kg BUAH PALA..! lu tolong tanya sama itu KETUA MENTERI,sini punya tanah dia sudah banyak ambil lohh..!byk olang sudah marahh..! haiyyaaa..! bodoh punya blogger..!

Anonymous,  November 15, 2012 at 8:54 PM  

akidah pada org pas x penting sangat perkara kecil,yg paling penting ialah menjatuhkan kerajaan yg di pimpin oleh orng melayu n berugama islam...nanti bole lah padri masuk dlm rumah org pas bubuh salib...akidahkan perkara kecik je bohhh di akirat baru di kira

Anonymous,  November 15, 2012 at 9:08 PM  

asyik2 dengki..org berjaya sikit dengki...org dengki nie, tak ke mana pun hidup dia...hidup pun nak dengki, kalau susah lagilah melarat2 dengki...bila ditolong ambik tapi tak pandai nak terima kasih pastu dah org tolong dengki...org dengki ni otak dia tak sihat....hati pun jadi busuk...macam syaitanlah....sifat dengki ni tak bawa ke mana pun...Tuhan nak bagi org tu rezeki bila sampai waktunya, itu rezeki dia...lebih2 lagi bila makin murah rezeki dia makin galak dia tolong org, lagilah org doakan yg baik2 utk dia....tapi, manusia kalau dah dirasuk syaitan memang takleh hilang dengki tu...sepatutnya,kita bersyukur kerana ramai org2 melayu berjaya baik hati nie lahir di kalangan kita kerana mereka nie terus menerus membantu org,menderma utk org seboleh yg mungkin....org tak tau malu, IQ rendah dan bersifat syaitan jer yg suka memburukkan org melayu yg berjaya dan baik ni...udah2 lah tu, takyah sebok nak dengki dgn Dr Jamaluddin Jarjis nie...kalau belum mampu nak beli seluar dalam sendiri,baik gi belajar muqadam elok2 dulu...hati tak bersih sebab tu baca al-fatihah pun tak betul lagi...

Anonymous,  November 15, 2012 at 9:22 PM  

4:06PM
Apa manfaat yang engkau dapat dengan guna bahasa yang macam tu?
Itu lah nilai diri engkau...

Anonymous,  November 15, 2012 at 10:12 PM  

org pas x dak akidah pun x pa,perkara kecik ja...n.ajis n aji9 hadi ada akidah dak???akhirat lambat lagi bohhh nak tanya bab akhidah

Anonymous,  November 15, 2012 at 10:29 PM  

ko ade masalah ker org cina ramai kaya raya? ko ingat kami kaya tanpa usaha ker macam org melayu yg bergantung pada bantuan kerajaan jer. org melayu ni memang terkenal seluruh dunia sebagai bangsa pemalas. tak macam kami org cina yg rajin bekerja, bangun awal pagi walaupun tak semayang subuh mcm org melayu.
zaman dulu kami org cina berani merentas laut dalam ke negara-negara lain utk mencari rezeki. org melayu masa tu sibuk berdondang sayang dan berbalas pantun di kampung-kampung selepas menanam padi.

Anonymous,  November 15, 2012 at 11:17 PM  

Haramkan semua parti pembangkang dan haramkan semua pertubuhan yang tak bodek kerajaan...maka umno boleh perintah malaysia hingga kiamat...

Anonymous,  November 15, 2012 at 11:43 PM  

Wah sakit hati betul bila ada orang Melayu yang berjaya! tak buat kata malas, buat kata korup! Melayu tolong tutuh Melayu bila Cina kata kita pemalas! sedangkan kita tak tahu pun dia berniaga apa sampai kaya raya. Bukan semua orang Cina pun hebat. Mereka tak sembahyang kerana mereka sembahWANG!, kita tak pernah persoal kalau yg mereka perniagakan tu halal kah haramkah!Kita tak suruh pun mereka merentas lautan datang kenagara kita, tapi mereka datang ke negara kita ini nak merembat segala yang ada kalau boleh semua nak disapu! Lepas tu mereka lagakan sesama kita, Melayu yg sempit kepala, jadi tukang pukul! Melayu, Melayu!

kakbedah November 16, 2012 at 12:00 AM  

hahahaha... fuckatan takut bila malindo airways ni beroperasi sepenuhnya, air bangla yg diterajui tonya pukimak tu akan jatuh merudum... habis la keuntungan diorang dgn air bangla tue.....

Anonymous,  November 16, 2012 at 1:19 AM  

he3.. ada juak melayu PR disini yg menyamar jadi cina plak... kuat betul kau menjilat buntut cina yee.. nak mcm mana dah itu saje yg melayu PR mampu buat.. jilat puas2 pungkoq cina tu.. agak2 cina tu nak bagi apa kat hang..? silap2 diberakkan lagi kat muka hang tu adalah...
kalau cina tu suruh makan taik pun melayu PR ni sanggup..

kahak pthuii... melayu PR

Anonymous,  November 16, 2012 at 1:50 AM  

(sambungan)kerana kami org cina rajin kami mampu mendirikan great wall merentas benua china beribu km panjangnya. ade plak bangsa kami yg cerdik skit tu cipta bahan ledakan yg boleh dijadikan bom dan mercun. org inggeris pun meniru ciptaan kami dan terciptalah senapang yg begitu popular digunakan utk berperang sehingga hari ini.
bangsa melayu pulak sebijak-bijak mereka berbalas pantun hanya mampu mencipta keris kontot yg menjadi lambang umno hari ini, dan dibangga-banggakan sehingga ada pemimpin mencium keris dlm perhimpunan mencarut mereka.
malam hari pulak (zaman dulu) bangsa melayu ini berkumpul lepak di luar teratak mereka seperti keadaan belia melayu hari ini, sambil minum air tapai (dulu belum ade beer) sambil mengorat gadis kpg yg lalu-lalang.

dol mat,  November 16, 2012 at 2:16 AM  

anon 10.29 pm jaga mulut kau tu sikit jgn nak tuduh semua melayu ini malas,habis kau belajar kat sekolah bkn cikgu melayu yg didik kau ke, bahasa biar cantik sikit. kalau aku kata bangsa cina ini bodoh nak mampos cakap melayu pun tak pandai tapi duduk kat negara yg bahasa rasminya bahasa melayu, kau sakit hati tak.

MIRA EDORA November 16, 2012 at 2:19 AM  

di mana perginya org melayu kita sampai ada org cina yg hina kita kata melayu ini malas dan bodoh tak tahu buat apa2 selain berpantun dah buat keris kontot, tulah sokonglah lagi dap n pakatan haram ni supaya bila mereka berkuasa nanti melayu blh jadi hamba abdinya.

adik 80,  November 16, 2012 at 2:21 AM  

sedarlah wahai org melayu kita sebelum terlambat. jgn sampai negara kita dijajah semula oleh org cins ini.

kelly eng,  November 16, 2012 at 2:25 AM  

sebenarnya org cina ni mmg sakit hati bila ada org melayu yg berjaya sebab tu seboleh-bolehnya cina nak bolot semua busines kat negara kita ini supaya semua org cina kaya raya, org melayu jadi hamba abdi mereka. itu sebenarnya niat dap n pakatan haram ni tapi org melayu kita ini dah buta hati agaknya.

Anonymous,  November 16, 2012 at 6:20 AM  

Tambah. Otak dia dah busuk. Otak bangkai. Hanya baik untuk tong sampah

Anonymous,  November 16, 2012 at 6:24 AM  

Eh! Bukan fakta Blogger Yang Berusaha En Gomo yang songsang; hotak kepala dia yang songsang!!!

wAk November 16, 2012 at 6:51 AM  

Kesilapan besar orang melayu ialah tidak menjadikan islam sebagai cara hidup, sebab tu bangsa lain boleh buat macam-macam pada orang melayu.
Maksiat apa yang orang melayu tak buat?
Dosa apa yang orang melayu tak lakukan?
Mungkar apa yang orang melayu tak amalkan?
Jangan cepat menyalahkan bangsa lain atas sebab apa yang berlaku atas orang melayu, tapi cari apa silap orang melayu sehingga diperlakukan sedemikian rupa.

Apa yang penting muhasabah diri masing-masing dan jangan sibuk carik silap orang lain.


Wallahua'lam

Anonymous,  November 16, 2012 at 7:42 AM  

nak hudud mcm mana,kes akidah mcm nurul izah pun kata benda kecik,akidah kecik je x penting yg penting bagi pas ialah jatuhkan kerajaan yg di pimpin oleh org melayu n berugama islam bohhh

Anonymous,  November 16, 2012 at 8:01 AM  

moto pas utk pru 13...kerana undi matlamat menghalalkan cara... akhirat lambat lagi bohhh

Anonymous,  November 16, 2012 at 9:22 AM  

Sakit ati betuk puak kuffar dan pluralisme ni..tak boleh tgk orang Islam kaya sikit.asyik komen sana sini.busuk hati..tapi takder plak komen Tony Fernandez kaya ..billionnaire..cuba guna akai sikit

Anonymous,  November 16, 2012 at 10:06 AM  

Hudud tu hukum islam, orang yang mengaku islam dan dia yang memerintah sesuatu negara maka wajib atas dia melaksana hukum dan sysriat Islam dalam negara yang diperintah nya itu.
Mengapa perlu dikaitkan hudud dengan pas....
Hudud dan pas tidak ada kaitan langsung, atau memang umno tak reti macam mana nak laksana hudud?

Anonymous,  November 16, 2012 at 10:57 AM  

buat dulu kat kelantan..

Anonymous,  November 16, 2012 at 11:25 AM  

Hudud tu hukum islam, orang yang mengaku islam dan dia yang memerintah sesuatu negara maka wajib atas dia melaksana hukum dan sysriat Islam dalam negara yang diperintah nya itu.

..........................................................................

Tuan tertinggal dua ayat dlm komen tuan itu. Sy ulang dan sy sambungkan 2 ayat yg penting itu

'...wajib atas dia melaksana hukum dan sysriat Islam dalam negara yang diperintah nya itu, kalau mampu'.

pas dajjal,  November 16, 2012 at 11:29 AM  

time org melayu nak maju je mesti ada halangan... cuba kita renung sejenak.. fikir kisah syed mokhtar.. time dia nak naik je ada yg panas bontot.. samalah dgn malindo airways.... cuba tgk tony fernandes tue... ada sesiapa halang dia memajukan syarikat penerbangan dia????? X DE kan.....

Anonymous,  November 16, 2012 at 11:30 AM  

kahkahkah kami org cina sudahpun jajah tanah melayu ni. itupun lom sedar lagi ker. kesiannya org melayu. patut la ade istilah "layu" dlm nama bangsa tu. bangsa jakun pun lebih baik ejaannya daripada me-LAYU

kakbedah November 16, 2012 at 11:31 AM  

asal melayu nak maju je ada org yg nak cantas ... bila nak maju bangsa melayu lepas nie klu ada org macam pukimak kat malaysia nie.. sampai kesudah la kita nie mundur...

Anonymous,  November 16, 2012 at 11:34 AM  

(sambungan)kerana kami org cina rajin kami mampu mendirikan great wall merentas benua china beribu km panjangnya. ade plak bangsa kami yg cerdik skit tu cipta bahan ledakan yg boleh dijadikan bom dan mercun.

..........................................................................

Tuan tahukah yg Tanah Melayu ini dahuluny merupakan kerajaan maritim? Dan org melayu waktu itu merupakan pedagang dan peniaga yg hebat hingga dikenali hingga ke tanah arab bahkan ke negara asal tuan iaitu China?

Sygnya sewaktu dijajah oleh British dasar pecah dan perintah yg dilaksanakan telah menghapuskan jatidiri dan identiti melayu lama itu. Org melayu semasa dan selepas era penjajahan lebih selesa bekerja makan gaji dgn kerajaan atau dgn syarikat besar. Lebih berminat utk mengisi jawatan profesional dan meninggalkan dunia perniagaan.

Tetapi sekarang sy melihat org melayu mula bangkit dlm dunia perniagaan, tetapi mula diasak oleh bangsa lain dan tak kurang juga oleh bangsa sendiri. Sy akan terus menyokong org melayu yg mahu mengembalikan kegemilangan perniagaan org melayu. "BIAR BERTATIH JANGAN BERUNDUR".

kelly engku,  November 16, 2012 at 11:38 AM  

anon 11.30 penjilat bontot cina ko jgn nak bangga sanagt la dgn bangsa pemakan babi tegar ko tu.. takkan ke mana pun ... naik turun pun kat ladang babi gak korang pergi...

kak semah,  November 16, 2012 at 11:42 AM  

akak rasa pemilik malindo airways ni bakal naik dan berjaya seperti usahawan melayu yg sedia ada sekarang nie seperti syed mokhtar... cuma masa je yg akan menentukan segala@nya... tunggu dan lihat sajalah bagaimana beliau akan mengambil alih syarikat penerbangan yg lain kat malaysia nie yg dimiliki oleh bangsa lain terutamanya cina harbi....

kakbedah November 16, 2012 at 11:44 AM  

takkan melayu hilang di dunia.... ungkapan begini masih tegar dan dijadikan inspirasi bangsa melayu sehngglah sekarang.....

Anonymous,  November 16, 2012 at 1:52 PM  

kena kalahkan barua n pencacai kafir harbi dap barulah melayu bole berjaya sepenuhnya

Anonymous,  November 16, 2012 at 2:19 PM  

Kesian tgk awak ni, mgkin jiwa kacau..

wAk November 16, 2012 at 2:19 PM  

Anon 11:25am
Dah lebih 50 tahun memerintah, tak kan masih belum aqil balil lagi?

Anonymous,  November 16, 2012 at 2:22 PM  

kak bedah..
Memang melayu tak hilang, kalau ada ramai pon tapi semua tak boleh di harap....apa faedah nya?

Anonymous,  November 16, 2012 at 2:32 PM  

maaf kak bedah. bangsa lain pun tak hilang di dunia. ade kak bedah pernah dengar berita mana-mana bangsa pupus didunia ni, so apa istimewanya slogan hang tuah tu. lagipun ade pengkaji sejarah kate hang tuah tu pun asalnya bangsa kami jugak dari tanah besar cina. jgn-jgn org melayu dulu-dulu kena main tak. alah macam org melayu skg kena main gak oleh cukong cina skg

Anonymous,  November 16, 2012 at 2:44 PM  

Dah lebih 50 tahun memerintah, tak kan masih belum aqil balil lagi?

..........................................................................

50 tahun memerintah, Alhamdulillah skrg sudah ada sistem perbankan islam yg dulu tiada. Sudah ada pajak gadai islam yg dulu tiada. Sudah ada insurans islam yg dulu tiada. Sudah ada sekolah agama bantuan penuh kerajaan yg dulu tiada. Sudah ada universiti islam yg dulu tiada. Sudah ada JAKIM yg dulu tiada. Sudah ada IKIM yg dulu tiada. Sudah ada ikim.fm, astro oasis dan tv alhijrah yg dulu tiada. Sudah ada hukum ta'zir dan diat. Byk lagi hukum-hukum Allah yg telah ditegakkan yg dahulunya tiada. Kenapa disempitkan pandangan kita hanya kpd hudud shj? Hudud itu hukum Allah yg tiada siapa menolaknya. Hanya pelaksanaannya shj. Dan mungkin akan ambil hingga 100 tahun seklaipun yg penting biar bertatih jgn berundur.

Anonymous,  November 16, 2012 at 2:48 PM  

Memang melayu tak hilang, kalau ada ramai pon tapi semua tak boleh di harap....apa faedah nya?

..........................................................................

Lalu apakah tuan malu mengaku yg diri tuan itu melayu dan mahu menukar bangsa darah daging tuan itu kpd bangsa yg lain? Ramai melayu yg lalai tetapi ramai juga melayu yg sedar. Tuan memilih utk berada dlm kumpulan melayu yg mana?

Anonymous,  November 16, 2012 at 2:55 PM  

Mana dia tok mufti Harussani, mai tolong bagi fatwa sat...
Mana dia Pekida, Perkasa, mai tolong buat ramai sat...
Mana dia Hassan Jati, mai sini tolong check akidah sat...

Ca hangpa baca kenyataan Najib neh...
1 dunia sedang memerhatikan kita, Malaysia negara Islam - Najib Razak

JUDI OH JUDI..!!!!!!
Hasil Judi Malaysia Mencecah RM 9,317,068,054.74 (dalam 4 Tahun Sahaja)
Malaysia Bikin Pusat Judi Terbesar Di Asia Tenggara..??
Malaysia adalah Negara Islam Contoh..??
Tahniah Najib & Rosmah..!!

Anonymous,  November 16, 2012 at 2:56 PM  

maaf kak bedah. bangsa lain pun tak hilang di dunia. ade kak bedah pernah dengar berita mana-mana bangsa pupus didunia ni,

..........................................................................

Bangsa memang tidak hilang tetapi jatidirinya yg telah hilang. Adakah tuan fikir semua budaya dan trend anak muda semua bangsa didunia ini kekal sama spt nenek moyang mereka? Semuanya berubah. Lihat shj cara berpakaian dan fesyen rambut anak muda skrg. Tuan lihat fesyen anak muda bangsa tuan, dan sy lihat fesyen anak muda bangsa sy. adakah sama dgn kita dahulu? Perubahan itu tetap berlaku, tetapi sejauh mana kita menegur dan mengingatkan anak muda ini yg perlu dilihat.

Anonymous,  November 16, 2012 at 3:02 PM  

Hasil Judi Malaysia Mencecah RM 9,317,068,054.74 (dalam 4 Tahun Sahaja)
Malaysia Bikin Pusat Judi Terbesar Di Asia Tenggara..??

..........................................................................

Malaysia tidak buat pusat judi itu. Ia dibina dan dibangunkan oleh org bukan islam. Dahulu sewaktu mula dia mahu membuka pusat judi itu org melabelkan dia sbg gila. Malah org melayu sendiri pun melabel dia akan gagal. Tetapi skrg pusat itu sudah maju. Dimana org islam yg melaung-laungkan kehebatan islam pd waktu itu? Bila pusat judi itu sudah menjadi spt skrg, knp baru skarng mahu diungkit-ungkit. Peluang yg ada disambar bangsa lain sbb kita hny pandai bercakap tetapi tidak pandai bertindak.

nizbzam November 16, 2012 at 10:02 PM  

pembetulan,greatwall bukan terbina atas sikap rajin bangsa cina ia terbina kerana nyawa dihujung pedang(buruh paksa)....

wAk November 16, 2012 at 10:58 PM  

2:44pm
Terima kasih atas penerangan tuan yang panjang lebar itu.
Maka faham lah saya apa yang tuan faham.

Wallahua'lam

Anonymous,  November 17, 2012 at 12:44 AM  

sbb salah satu judi semakin berkembang.. adalah sejak negeri2 yg diperintah PR memperbanyakan lagi pusat2 judi yg sedia ada.. ingtakan ada Pas, pusat2 judi dinegeri selangor/P.P/kedah akan dikurangan tapi sebaliknya semakin berkembang pesat sbb tu dalam 4 tahun judi melonjak...

nak buat mcm mana, Pas hanya menteri kebudayaan dan sukan diselangor..jawatan yg paling ampuh dan tertinggi yg dikurniakan oleh parti anak beranak Pkr dan Dap..... di P.P, Pas langsung tak ada peranan hanya jadi pecacai yg setia....

hampehh.. punya Pas jadi setan bisu/tunggul kayu hanya berani bersorak dalam kain sendiri..
ingatkan dah dapat lima neberi maksiat semakin berkurangan tp rupanya semakin berkembang biak mcm kuman aid

nak tanya Pas dah berapa banyak pusat2 judi dah Pas tutup..??
yg nampak mulut2 ularmak2, lebai2 Pas yg kena sumbat dgn selipar oleh Pkr/Dap...
cai2 Pas boleh tolong jawap..

Anonymous,  November 17, 2012 at 7:02 AM  

Sama je bn dengan pr
Tempat bn ada maksiat, tempat pr ada mungkar.
Pr tiada amar maaruf nahi mungkar.
Bn pon tiada amar maaruf nahi mungkar.

Anonymous,  November 17, 2012 at 7:06 AM  

12:44
Kau pon setakat boleh gini je, dan tidak lebih dari itu, subuh tadi solat kat mana?

Kitab fiqh manhaji dah pernah bukak lom?

Awak ahli sunnah wal jamaah ke?

Anonymous,  November 18, 2012 at 2:04 AM  

Jangan jual ugama untuk politik. Perlu sedar geng tony puaka tak suka tengok melayu berjaya. Hairan dengan sikap orang pas. Sedarla........

Anonymous,  November 18, 2012 at 9:24 PM  

melayu kalau nak buat bisnes jer kena cantas. yg cantas pulak tu org melayu. bagus2.. aku suka hhaha

aku benci pengkhianat negara dan bangsa November 22, 2012 at 12:24 PM  

kepada orang2 melayu, tony pua tu kafir harbi yang layak dibunuh. die nak menghalang kemajuan orang melayu islam di malaysia ni. Allahuakbar, saya rasa tony pua layak dibunuh. telah banyak api perkauman dan agama yg dimainkan oleh cina rasist tak sedar diri ni. kalau melayu nk berjaya mcm 2 helah difikirkan utk mghlg kemajuan anak melayu. org melayu dari semua parti sedarlah, org ni ingin memcahpelahkan melayu dan memundurkan melayu kecuali kalau ikut arahan mereka. tolong bersatu cari jalan untuk binasakan tony pua ni sampai ke lubang cacing. kalau perlu bunuh, bunuh saje. tak guna hidup die ni, sudah sangat melampaui batas.

Anonymous,  November 23, 2012 at 6:57 PM  

haaa...
mak aiii
perrghhhhhh
haram jadah

Anonymous,  November 23, 2012 at 7:00 PM  

dhanyaraammm...
muka lu macam setan yg dikenali jer

Anonymous,  March 8, 2013 at 12:29 PM  

Anak JJ bela anjing.
http://sandiwarabuana.blogspot.com/2013/03/malindo-airways.html

Post a Comment

Lu nak tulis apa lu tulis lah. Tapi jika ada sebarang komen yang lu tulis yang mana boleh di dakwa maka lu jawap sendiri di Mahkamah. Gua empunya Blogg tak tanggung. He he he

Snipet

  © Blogger template On The Road by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP