Tok Pa Tok Nampok Ko UMNO Dok Gocoh Samo Gu? Ko Demo Tidor?

Sunday, November 25, 2012


UMNO Kelantan, UMNO Kelantan yang mana seingat Gomo memang cukup gah dan megah sama sekali gerombolan mereka ini. Ya....memang mereka Gah dan hebat tapi gah dan hebat hanya di KUALA LUMPUR sahaja mereka hebat. Di Kelantan? Macam mana?

Gomo sebenarnya tidak kisah tentang negeri Kelantan sama ada dibawah PAS ataupun dapat kembali dirampas ke tangan Barisan Nasional. Gomo tak hairan sebab Gomo bukannya tinggal di Kelantan malah takde kena mengena dengan mana mana bahagian di Kelantan ni melainkan saudara mara yang berada didalam parti UMNO, PAS dan juga yang tak berparti.

Tapi kadang kala terasa juga nak lihat perubahan di Kelantan untuk sama sama maju dengan negeri lain. Nak juga tengok kekayaan hasil ekonomi Kelantan memberi saingan sengit kepada negeri lain terutamanya Selangor yang hampir dengan KL ni. Tapi peluang untuk BN mentadbir Kelantan mungkin hanya angan angan mat jenin kerana PAS pasti akan menang sekali lagi PRU 13 ini di Kelantan.

Tak dinafikan macam macam yang dilakukan oleh UMNO Kelantan untuk memastikan para pengundi setiap jajahan negeri Kelantan memberikan undi buat BN pada PRU 13 nanti. Kerja keras set Gelombang Merah UMNO Kelantan cukup dasyat memandangkan watak orang Kelantan yang kebanyakkan nya hanya berkain pelikat melepak di kedai kopi menjadikan setiap jentera UMNO haruslah menyelami denyut nadi para pengundi di Kelantan itu sendiri.

7 bulan lepas Gomo ada bersembang dengan rakan Blogger RBF Online yang juga berasal dari Kelantan mengenai peluang BN menang di Kelantan PRU 13 ini. Memang kami akui dan yakin Kelantan akan dapat dirampas BN pada PRU 13 ini. Malah kepimpinan Tok Pa yang dilihat sebagai Menteri Besar jika BN menang 2/3 di Kelantan kelak memberikan lagi keyakinan kami bahawa memang PAS akan tumbang pada PRU 13 nanti.

Tapi tu semua 7 bulan lepas, tu semua waktu kami dan mungkin ramai lagi yang melihat betapa hebatnya kempen UMNO yang menjalankan kerja disetiap kawasan dalam negeri Kelantan. Sekarang?

Sekarang ini UMNO Kelantan lagi hebat kerana bukan sahaja sibuk menarik undi rakyat Kelantan malah persengketaan sesama ahli UMNO untuk berebut menjadi calon pada PRU 13 semakin ketara. Setiap parlimen, dun pasti berlaku perebutan untuk melayakkan siapa yang menjadi calon BN pada PRU 13 ini.


Ntah apa apa lah UMNO Kelantan ni, kerja punyalah elok selama bertahun tahun didalam penggal pentadbiran Presiden UMNO D.S. Najib Razak tetapi dah nak hampir ni dok bergaduh tikam menikam demi tembolok sendiri. Jahanam dan memang jahanam UMNO Kelantan kalau berterusan sehingga kepada PRU 13 nanti.

Gomo pun tak faham apakah Tok Pa yang memang dah tentu menjadi calon PRU 13 ini di Jeli memantau mengenai pekara yang sedang hangat berlaku diseluruh bahagian negeri Kelantan. Apakah Tok Pa dikaburi dengan penipuan orang disekitar yang hanya melaporkan baik baik belaka tampa memberikan fakta yang sebenar berhubung pertelagahan berebut nak menjadi calon PRU 13?

Gomo sebenarnya meluat dengan karenah sebegini yang seakan menjadi tradisi dalam UMNO Kelantan apabila semakin hampir kepada PRU maka pembunuhan, tikam menikam dan cantas mencantas berlaku demi survival politik tembolok mereka yang gilakan kuasa.

Takkan semua tu Tok Pa selaku Pengerusi Badan Perhubungan UMNO Negeri Kelantan nak suruh D.S. Najib Razak yang uruskan? Takkan lah setiap pertelagan dan persengketaan antara sesama ahli UMNO nak Najib Razak yang masuk campur dan selesaikan? Kalau dah semua Najib Razak nak buat habis tu baik Najib Razak je bertanding di Kelantan.

Buat D.S. Mustapha Mohamed, bertindak sebelum parah. Bukak mata, telinga anda agar mengetahui pekara ini dengan jelas. Jalankan kewajipan ini agar PRU 13 BN punya harapan menang di Kelantan. Karisma Tok Pa yang lembut dan berkarisma amatlah sesuai untuk watak MB .Namun tidak ada guna Tok Pa bertanding di Dun berharap menjadi MB jika dun dun lain di Kelantan tewas akibat sengketa sesama UMNO itu sendiri.

Gomo lihat perubahan rakyat Kelantan yang mahukan UMNO mentadbir Kelantan. Gomo lihat seruan anak anak muda seperti ngo "TUKAR" yang menjalankan kerja keras dalam mendekati pengundi muda. Tapi apakah semua itu hanya akan menjadi gimik semata mata sedangkan ahli UMNO yang berjawatan berebut rebut untuk menjadi calon pada PRU 13 ini sehingga tikam menikam sesama sendiri?

Rakyat Kelantan sememangnya mahukan UMNO pada PRU 13 ini. Tetapi mereka mual dan jelek dengan sikap pemimpin UMNO yang berjawatan dengan kemegahan di Kuala Lumpur dan pertelagahan berebut untuk menjadi calon PRU 13 nanti. Atas faktor mual dan jelek inilah nanti pengundi Kelantan tidak akan memangkah BN sebaliknya PAS parti barua DAP akan diundi pada PRU 13 kelak.

Tok Pa orang berjawatan, punya pengaruh dan mempunyai jentera yang ramai. Selesaikan masaalah ini dengan segera sebelum terlambat. Atau Tok Pa sendiri mahukan UMNO kalah di Kelantan PRU 13 nanti?

Psssttt.... "Gocoh nok jadi calon wat menatang gapo?

34 comments:

Anonymous,  November 25, 2012 at 11:17 AM  

Pas masa miting kata mereka yakin menang 18 DUN, nak 5 kerusi je lagi. Lain-lain DUN tunggu UMNO buat silap aje.

PAS menang kerana orang UMNO sendiri, cah keting tu perkara biasa.

Payah kalu penyakit berebut jawatan ni dah lama melekat dalam jiwa.

Baru je Karpal Singh mari Kota Bharu nak lawan MPKB-BRI kerana saman kedai Cina PAS gunting rambut pelanggan lelaki. Orang pas pun dah cuak dengan pas sendiri, mereka nak undi siapa?

Anonymous,  November 25, 2012 at 11:28 AM  

Terima kasih gomo krana prihatin dgn nasib kami rakyat klate.x kisah la ap pun yg berlaku d atas,kamu rakyat bawahan hanya mahukan perubahan pimpinan kerajaan negeri yg kini diterajui pas yg hanya petah berjanji tapi kunyit utk ditunaikan.

Selepas mendengar doa drp adik nik ajis baru2 ini,kami rakyat klate sememangnya telah menolak sekeras- kerasnya ideologi yg dibawa oleh puncak pimpinan pas.rata2 penganut pas sendiri telah menzahirkan rasa tidak puas hati dengan doa tersebut.rakyat klate kebanyakan nya arif tentang ilmu agama mula menilai credibiliti pas sebagai pendokong n pejuang isle yg nampak bila bicara tp hanyut time dikota.

Kami rakyat klate berjanji tahun ini mapuh la pas di bumi klate ni.semoga allah tnjukkan siapa yg menipu rakyat klate slama nih.

Bicara Kelantan November 25, 2012 at 11:37 AM  

itulah hakikat yg perlu ditelan..

wasim46 November 25, 2012 at 12:09 PM  

sebnarnya kelate masalah utama ialah bodoh tak blh diajar cerdik tak blh ditumpang.dato pa ni tak tahu la dr jenis mano .selalunya demo ni dok cara ko nok tarik undi ore pas spai kebajikan puak sendiri terabai.tu la pasal utg jadi ahli pas hok umno dapat hok alik pas pun buleh.ore umno bawahan jo tengok jah.selgi dua penyakit ni ado tak payah mimpi la.saranan ambo pada najib n muhyidin jaga la kebajikan org umno utamakan anok sendiri dulu sblum anok tiri pasti umno blh menang.jangan percayakan pemimpin popular di klate ni ckap sama je dgn mahagru nik ajis nok utg sorang

Anonymous,  November 25, 2012 at 12:11 PM  

Bagi saya negeri Kelantan cantik dan unik sebab negeri yang berteraskan Islam. Alangkah baiknya ada sedikit kemajuan di sana. Perbanyakkan bangunan bercorakkan Islam seiring dengan kemajuan. Maka kena Tukar. InsyaAllah.

Anonymous,  November 25, 2012 at 1:39 PM  

Kelantan patut menjadi role model kpd negeri lain dr segi pembangunan dan kemajuannya yg diharapkan seiring dgn syiar islam.

Anonymous,  November 25, 2012 at 1:40 PM  

saya sokongan pendapat wasim 46.

memang selalu BN akan mengambil berat dikawasan pembangkang,pelbagai peruntukan akan diberi,tetapi dikawasan BN sendiri sering dianak tirikan,
kekaadang jika difikirkan lebih untung memilih pembangkang kerana sering diberi lebih perhatian.

Anonymous,  November 25, 2012 at 2:29 PM  

logik...masuk akal...

Anonymous,  November 25, 2012 at 2:32 PM  

sokong.. sokong 2 tangan..

Anonymous,  November 25, 2012 at 3:47 PM  

cantik? sepanjang perjalanan saya menjelajah dr johor ke p.pinang, kelantan lah negeri paling kotor dan tak indah dlm msia. rumput dibahu jln dah macam pagar, longkang tak yah cerita...mcam takde org jaga kebersihan dan keindahan negeri. malu bila bgtahu kawan2 bkn islam yg negeri tsbt dibawah pimpinan ulamak. kebersihan luar takde, kebersihan dlm jiwa apatah lagi??

Anonymous,  November 25, 2012 at 3:59 PM  

kahkahkah padan muka ko gomo. bukan saja kelantan tak dapat tapi beberapa negeri lain lagi akan jatuh ke tangan pr. besar kemungkinan putrajaya akan berjaya dirampas pr. rakyat malaysia sudah bersatu di luar bn utk menobatkan parti lain selain bn menjadi pemerintah. ini barulah dinamakan pembaruan. sesuai dgn mood global kini.

psst: pru lepas pun bn bukan main mewar-warkan akan merampas kelantan dgn angkuhnya, tapi kita semua maklum 4 negeri lain jatuh ke tangan pr. itu barulah tepat istilah "yg dikejar tak dapat, yg dikendong berciciran." kahkahkah padan mujka ko gomo.

psst psst: woi gomo ko dah ade rancangan nak pegi mane bile pr memerintah nanti? aku sarankan ko lari ke indon jer

Anonymous,  November 25, 2012 at 4:12 PM  

ULASAN TERKINI : ADAKAH BENAR – PR YAKIN menang dengan 5 isu yang akan meletup sebaik sahaja pengumuman PRU 13 di umumkan. Kami dimaklumkan ada 5 isu besar yang akan digunakan dan isu ini dikatakan akan menggegar Barisan Nasional khususnya UMNO. Kami dimaklumkan isu ini membabitkan pendedahan dan beberapa pengakuan kritikal yang akan memberi kesan kepada trend perubahan pengundi dan dikatakan akan mengubah senario politik semasa.

Pendedahan dikatakan akan mengejutkan kerajaan memerintah dan ini juga dituruti dengan kemasukan beberapa orang kenamaan, popular dan berpengaruh menyertai Pakatan Rakyat. Sumber www.umno-reform2.com mengatakan bahawa arus politik akan berubah setiap hari mulai pengumuman pilihan raya ke 13 nanti.

Sumber itu turut mengatakan bahawa penyertaan beberapa penama utama yang merangkumi berbagai sektor kehidupan benar-benar akan memberi kesan kuat terhadap Barisan Nasional dan dikatakan akan memberi ruangan besar mereka untuk memenangi PRU 13.

Barisan Nasional perlu meneliti segera apa yang sebenarnya akan berlaku – membuat pengiraan tepat dan bertindak memantau keadaan dari hanya terbabit dengan aktiviti yang hanya memberi keseronokan pada diri.

Anonymous,  November 25, 2012 at 5:14 PM  

jika umno kelantan berjaya kalahkan pas kelantan di kelantan pd pru 13 maka pasti negeri2 lain pakatan rakyat tengah perintah sekarang pasti tumbang juga kerana dikelantan adalah ibu segala pakatan pembangkang ada disana

Pesara Guru,  November 25, 2012 at 5:51 PM  

Kelantan sukar untuk diulas, namun negeri-negeri lain yang dipegang PR tidak mustahil akan kembali ke pangkuan BN. Sejarah PRU telah membuktikan bagaimana Terengganu hanya semusim dapat diperintah oleh pembangkang. Sekiranya negeri-negeri yang dikuasai oleh PR kini tumpas kepada Kerajaan kini, dan beberapa Kerusi Parlimen di Kelantan dimenangi BN dalam PRU mendatang, maka besar kemungkinan PAS akan mengkaji semula kesepakatan mereka di dalam PR khususnya hubungan dengan parti DAP dan kedudukan Anwar Ibrahim sebagai ketua pembangkang serta juga jawatan MB Kelantan, juga penyatuan kembali umat Islam dan bangsa Melayu.

PokNik Soh,  November 25, 2012 at 6:04 PM  

Semolek-moleknye calon-calon wakil rakyat di Kelantan dilantik dari orang UMNO generasi muda belaka. Yang dah tua dan lama tu dipencenkan sahaja. Kita perlukan complete overhaul di Kelantan ni. Enjin lama tak boleh pakai. Kita guna jentera baharu, pakai kuasa jet ker, haidraulik ker, asalkan jangan jentera lama.

Rakyat bukan menyampah dengan UMNO, tapi menyampah dengan orang UMNO yang tak-tak faham dok keghabat kat tiang, tak nak tinggalkan glamer jadi orang besar.

Anonymous,  November 25, 2012 at 6:11 PM  

Biasalah tu orang kalau dah pegang jawatan,mana nak lepaskan. Sampai dah tua jalan pakai tongkat pun masih juga tak bagi can orang lain. Tengok aje PAS.

Anonymous,  November 25, 2012 at 6:23 PM  

umno kelantan mesti kalahkan pas kelantan pd pru 13 krn kekuatan utama mereka ada disana yg merupakan ibu segala pakatan ada disana yg merupa ibu segala kubu disana juga....... jika pas kelantan kalah maka akan hancurlah dakyah pas dinegeri lain spt kedah, selangor yang memesongkan akidah terutama orang melayu... bn tidak boleh lagi sentiasa bertahan kerana akan memberi peluang kpd pembangkang terus mara ke putrajaya.... maka bn perlu mara menyerang kubu pembangkang dan kelantan adalah kubu yang perlu ditembusi oleh umno kelantan.... umno kelantan adalah harapan kemenangan umno kelantan

Anonymous,  November 25, 2012 at 6:30 PM  

umno kelantan mesti mara kedepan menyerang kubu pas kelantan.....umno kelantan mesti melancar gelombang merah bermula drp gua musang hingga kpd pengkalan chepa yang merupakan kubu kuat pas, ibu segala pas, bapak segala pas...segala semuanya dipengkalan chepa adalah kubu kua nik aziz... selamat berjuang umno kelantan demi rakyat kelantan

Anonymous,  November 25, 2012 at 7:18 PM  

Semua saya harap sembahyang istikharah sebelum undi. Mintq Allah swt tunjukkan PAS atau Umno yg terbaik. PAS mungkin lebai tapi ada masalah. Umno mungki nampak tak lebai tapi ada juga kebaikan. Minta yg terbaik, sembahyanglah sekarang minta kita orang Islam selamat dan kekal memerintah negara ini. Tolong jangan ikut sentimen. Armd.

Anonymous,  November 25, 2012 at 8:01 PM  

AKU UNDI NANTI PARTI HIJAU DAN HARAP MENJADI KERAJAAN DI PAHANG NANTI. DAN PARTI BERSIH DI SARAWAK , MELAKA & JOHORE . HABIS LAH PR DAN BN.

Anonymous,  November 25, 2012 at 8:10 PM  

Papagomo tak pi himpun Hijau kah? Wow! sekali Wong beri ucapan semakin semangat aku dibuatnya. Aku nak duduk sini sampai besok.......... papagomo boleh post story himpun hijau........bravoooooooooooooooo

Anonymous,  November 25, 2012 at 9:56 PM  

Papagomo tak pi himpun Hijau kah? Wow! sekali Wong beri ucapan semakin semangat aku dibuatnya...

..........................................................................

Adakah tuan anak jati Pahang? Adakah yg berucap itu juga anak jati Pahang? Dan mohon tuan yg berada disana membuat sedikit kajian dan anaiisis berilmiah tentang jumlah sebenar anak jati Pahang yg berhimpun di sana? Krn sy amat yakin yg turut sama berhimpun itu rata-ratanya dtg dr negeri lain selain dr Pahang. Malulah tuan jika dikatakan org "lebih sudu dari kuah".

Anonymous,  November 25, 2012 at 10:08 PM  

Setuju dengan Anon 1:40pm, di temapat aku memang ramai yang sokong pas dan aku sendiri pon orang pas....tapi macam benda bn letak, bagi memikat hati orang yang sokong pembangkang...kedai 1 malaysia, klinik1 malaysia, unikl, sekolah seni, sekolah antarabangsa, sekolah jepon, dan tadika antarabangsa pon ada....
Tapi disekitar tempat aku ada 2 kampong yang memang totok umno, kampong pasir gudang baru dan kampong pasir putih...cuba lihat sendiri apa yang bn sediakan untuk mereka disana, sehinggakan apa status tanah mereka sendiri pon masih belum mereka ketahui.....

wasim46 November 25, 2012 at 10:38 PM  

pendapt ambo pemilihan jawatan umno dr peringkat cawangan spai bahagian perludi ubah biar lebih terbuka pada akar umbi.ambo tengok semacam jawatan tertinggi umno di kelantan lebih seronok pegang jawatan ketua bahagian dr jadi wakil rakyat .kekalahn piliharaya jadi idaman sebab kalau menang kena buat keje lebih jaga ramai kalau kalah keje sikit bajet byk jugak lagi senang takat lobi ajk bahagian je cah keting bermula dr sini la tu pasal ahli bawahan terbiar lalu yg tulin jadi aatas pagar

Anonymous,  November 26, 2012 at 7:03 AM  

Tngok oku tu jgak

Anonymous,  November 26, 2012 at 9:04 AM  

Hahahahahaha...gelak sakan aku tengok gambar cina2 kepanasan nie...dorang sudah manyak takut wor...kalau LYNAS sudah operasi, ekonomi Malaysia dorang tak boleh pegang punya wor..semua pekerja Melayu takmau kerja sama doranglagi wor....semua mau pigi itu LYNAS...Cina manyak takut wor....bila Melayu talak mau kerja sama dorang, macamana mau cari makan wor....hotel service pun talak org Melayu lagi kasi sedia itu makan, itu kasi bersih hotel apa semua...semua pigi LYNAS....itu kilang pun sikalangtakde canggih wor...kilang LYNAS manyak canggih wor....cina mesti dengki wor, kilang LYNAS manyak canggih tapi itu melayu yg banyak kerja sana...cinamanyak takutwor...mana boleh semua cina Malaysia pigi migrate....mesti ada mau duduk MAlaysia maa...kalau LYNAS buka ar....org Melayu takmau datang KL cari chinadoll lagi wor....semua mau duduk kuantan sana....macamana cina mau buka itu disko2, clubbing2, hotel2 murah, rumah2 urut, chinadoll talak laku lagi wor.....habislah itu ekonomi...mau harap gula ar, aiya....sikalang org talak mau ambik gula manyak2 wor....Judi pun talak laku lagi maa....Felda pun sudah kasi kaya itu Melayu sama India...cina mana mau kerja manyak2 kotor sana ladang...suma cina misti mau kerja cantik2 saja...misti mau pakai gadget canggih2 saja....kerja ladang ar, bawa hp canggih misti cepat rosak punya wor..baju semua misti kotor wor...Woi cina, u takmau rugi duduk sini, u behave nicelylah....talak rugi maa....semua org misti mati punya wor...ada LYNAS atau takda LYNAS, itu Teresa Kok bukan boleh hidup sampai bila2 maa....lu takut sama itu radiasi, tak payah pigi LYNAS pun lu punya anak dlm perut pun sudah kena radiasi maa (radiasi hp)...lu ingat itu hp tadak radiasi kaa? lu pigi belajar sains balik laa, tengok itu hp tadak radiasi atau ada? banyak busuk hati wor ini cina...lu org talak mau kerja cuci taik lagi, itu lu punya pasal lah...apa mau kacau org lain punya bisnes?? dulu lu org kerja cuci taik, tadak org kacau pun....sudah beli tanah manyak2 sana genting ar, talak sapa dengki pun....haiya!!!kalau hati ada baik, semua org boleh kerja baik2 maa....melayu, india, cina sama saja..mau sakit hati apa pasat???bukan you org semua boleh lari tinggal sana China balik....sini juga maa, Malaysia tanah air...ada butul tak??? mau sana pigi jauh2 (overseas), kubur sana ada cantik kah? Sini Malaysia kubur cina manyak cantik wor....Overseas sana tadak kubur wor....lucina, toksah sakit hati laa....itu Projek Babi 100 juta punya pun lu org mau buat, talak org mau marah kuat2 pun....lu org mau buat bisnes haram pun jual barang tiruan dr china kualiti talak bagus, ada org lain mau marah kaa???talak bukan...org lagi pigi beli wor...lagi kasi lu kaya kaw2 wor...lu buka restoran sendiri manyak2 pun talak org mau kacau...talak bersih pun tada org kacau pun...itu hati jangan busuk laa...nanti u pigi mana2 pun, org luar sana pun talak hormat wor....sini Malaysia pun org sudah talak hormat, itu overseas punya org, u ingat ada mau respect sama u kah? haiya...ini macam punya attitude ar, bagus u sana jambatan pulau pinang pigi laa.....naik tinggi2 terus terbang sana lah, kasi itu ikan jerung makan...lagi baik maa....

Berita Melayu November 26, 2012 at 11:01 AM  

gilo ko pakat oghe lonih... sumat nyer oram... malu kat oram deme2 nis..

Anonymous,  November 26, 2012 at 11:22 AM  

Gomo mu nak jadi punasihat Tok Pa ko? Hantar la resume mu. Nak tengok.

Tak payah nak cerito teringin perubahan la gomo weh.

Anonymous,  November 26, 2012 at 11:30 AM  

Mu dok koya gapo. Mu pahe ko gapo tu doa. Kalu tak pahe apa dok takut dgn doa.

Kalu takut jugok mu doa la jugok.

Kawe raso demo ni sekolah kebangsaan jame dulu.

X International School beb.

Anonymous,  November 26, 2012 at 11:41 AM  

Pok Soh weh biar tak koya pun. Sek UMNO Kelate genera pah ceroh dok koya.Kijo tak buat nak bene goano.

Cuba tanyo puak dia gapo dah buat utk menang diKelate lepas tu post kat sini ambo nak komen kijo puak koya ni.

Anonymous,  November 26, 2012 at 11:47 AM  

Halo gomo blog mu tidak akan mempengaruhi sapa sapa pun setakat hiburan boleh la.

Anonymous,  November 26, 2012 at 2:36 PM  

Anon 11.47am 26/11
If what you said is true, could you please explain the 'flooding' of PR cybertroopers in this blog? Its almost like a dysentry of comments from you guys as soon as the said blogger post anything. Why is that?
p/s x paham bukak kamus ye.

Anonymous,  November 27, 2012 at 6:33 AM  

Halo anon 2:36pm. PR cybertroopers also same group with Papagomo " Pelawak" in political arena.

Nothing great in their posting all copy from other source.

All the perasan glomour political blogger coming from sekolah kebangsaan & menengah.

Just to let you know the posting "hanya dibaca didalam jamban sahaja"

Anonymous,  November 27, 2012 at 11:31 AM  

APA CITER NI BRO
PAPAGOMO KENA ULAS MALAYSIKINI
Johor: Pakatan diramal rampas 7 kerusi parlimen 9:12AM Nov 27 2012 PAS meramalkan Pakatan Rakyat mampu merampas tidak kurang daripada tujuh kerusi Parlimen di Johor dalam pilihan raya umum akan datang, berdasarkan dakwaan peralihan sokongan pengundi muda, kumpulan kelas pertengahan dan perubahan sokongan pengundi Cina di negeri itu.

Pengarah Operasi Pusat Penyelidikan PAS (PPP) Dr Zuhdi Marzuki mendakwa penemuan tersebut "hampir selari" dengan penemuan kajian Majlis Profesor Negara (MPN) yang menyatakan sembilan kerusi parlimen di Johor dikategorikan sebagai kawasan hitam bagi BN.

"Sepertimana yang disebut oleh Naib Presiden PAS, Salahuddin Ayub, berdasarkan tinjauan yang dibuat oleh sebuah kumpulan kajian politik dari sebuah universiti awam, sokongan pengundi Melayu di Johor meningkat antara tiga hingga lima peratus.

"Berdasarkan analisis PPP pula, sokongan pengundi Melayu di Johor meningkat dua hingga tiga peratus, yang kebanyakannya pengundi muda dan golongan kelas pertengahan.

"Peningkatan sokongan pengundi Melayu ini, ditambah pula dengan perubahan besar sokongan pengundi Cina, akan menjana peralihan undi yang amat signifikan, sehingga dijangka tidak kurang tujuh lagi kerusi Parlimen boleh jatuh kepada Pakatan di samping kerusi Pakatan yang sedia ada," katanya.

Dalam kenyataannya semalam, Dr Zuhdi mendakwa berdasarkan analisis pusat itu, sokongan akar umbi BN di 13 kerusi parlimen di Johor berada bawah 50 peratus iaitu di Segamat, Labis, Ledang, Bakri, Muar, Batu Pahat, Kluang, Gelang Patah, Tebrau, Pasir Gudang, Johor Baharu, Pulai dan Kulai.

Katanya lagi, kemenangan sesuatu parti di kawasan tersebut bergantung kepada pengundi atas pagar termasuklah mereka yang membuat keputusan pada saat akhir.

Daripada kawasan-kawasan tersebut, beliau mendakwa, lapan kawasan pula memperlihatkan sokongan akar umbi BN berada di bawah 44 peratus yang biasanya dikategorikan sebagai kawasan kelabu hitam bagi BN.

"Kebanyakannya adalah kawasan campuran, iaitu perbezaan antara komposisi pengundi Melayu dan bukan Melayu tidak besar," katanya sambil menambah pola sokongan di parlimen "turut mempengaruhi" sokongan di peringkat DUN.

Berdasarkan analisis pusat itu, Dr Zuhdi mendakwa, hanya 26 kerusi DUN di negeri itu dikategorikan sebagai kawasan putih bagi BN, manakala selebihnya kelabu dan hitam. Johor mempunyai 56 kerusi DUN.

Beliau juga berkata tindakan Pakatan menamakan calon Melayu sebagai menteri besar Johor, turut memberi impak "positif" peralihan sokongan pengundi terutama golongan muda dan kelas pertengahan.

Dr Zuhdi mendakwa, berdasarkan kajian MPN mengenai "tingkah laku pengundi" tentang pemilihan calon jawatan itu, Salahudin berada di kedudukan tertinggi dengan 74 peratus, ahli jawatankuasa PAS Pusat Mazlan Aliman (71 peratus) dan Menteri Besar Datuk Abdul Ghani Othman yang didakwa "tertinggal di belakang".

"Sebenarnya pelantikan menteri besar Johor di kalangan kaum Melayu bukanlah isu kerana sememangnya Undang-undang Tubuh Negeri Johor perkara 31 dan perkara 34 telah menetapkan sedemikian.

"Bagaimanapun, ramai pengundi Melayu yang tidak menyedari perkara ini, menyebabkan mereka bimbang kalau Pakatan menawan Johor. Tindakan menamakan calon Melayu sebagai menteri besar oleh Pakatan sememangnya memberikan kesan positif," katanya.

Sehubungan itu, Dr Zuhdi berkata hasil analisis terhadap kajian yang dilakukan, Pakatan Rakyat berpeluang menawan Johor didakwa "seimbang dan cerah" dengan peningkatan pengundi Melayu susulan beberapa isu termasuk RAPID, Felda, Projek Wilayah Iskandar dan kepemimpinan bersih.

Post a Comment

Lu nak tulis apa lu tulis lah. Tapi jika ada sebarang komen yang lu tulis yang mana boleh di dakwa maka lu jawap sendiri di Mahkamah. Gua empunya Blogg tak tanggung. He he he

Snipet

  © Blogger template On The Road by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP