Video Penuh : Kebebasan Bertukar Agama Dari Sudut Islam Dan Perlembagaan Persekutuan

Saturday, November 10, 2012


Sumber KL POS 

190 comments:

Anonymous,  November 10, 2012 at 6:10 PM  

Walau apa pon....kerajaan malaysia tetap tidak boleh berbuat apa2 keatas orang murtad, melainkan dengan kaedah 3 5 6....

Anonymous,  November 10, 2012 at 9:09 PM  

Adakah gejala murtad selama ini berpunca drp isu ini?dan Selagi penyelewengan, penipuan, penyalagunaan kuasa berlaku di kalangan pemimpin negara, islam tidak akan dihormati...yakin dan berubahlah

Anonymous,  November 10, 2012 at 9:12 PM  

Manusia semua adalah sama dan mempunyai hak asasi memilih barang, makanan, orang, binatang, agama dll yang dia suka ! Jangan salah orang yang nak tukar agama harus fikir kelemahan agama sendiri seperti berkaitan kehidupan, pekerjaan, perniagaan, makanan, binatang, pakaian, politik dll. Hidup bukan untuk agama tetapi adalah macam mana menjadi dunia ini lebih aman, maju, makmur dll

Anonymous,  November 10, 2012 at 9:23 PM  

Jangan gunakan agama utk takutkan org melayu..adakah kita sendiri menghormati agama islam yg kita anuti ini?

Anonymous,  November 10, 2012 at 10:05 PM  

Anon 9:23pm
Melayu dan islam ia tiada kaitan langsung.
Melayu adalah bangsa.
Islam adalah ad-deen..cara hidup.

Cuma kat malaysia ni ramai orang melayu beragama islam, maka melayu perasan islam tu macam dia punya.

Akhlak dan perangai orang melayu juga menjadi sebab utama mengapa bangsa lain tidak berminat memeluk islam.

Anonymous,  November 10, 2012 at 10:29 PM  

Betul kata Anon 10:05pm. Agama Islam perlu perubahan baru boleh menarik kaum lain. Agama yang baik tidak takut tiada pengikut.

Anonymous,  November 10, 2012 at 11:25 PM  

adakah kerana hendak perkenalkan islam...

maka perlu menyokong melayu boleh memilih utk menukar agama sesuka hati..???
perlu sokongan umat islam utk murtad..???
melayu dan islam perlu menyokong kebebasan seks songsang..???
perlu menyokong dan mengamalkan bahawa semua agama adalah sama..???

ini bukan utk memperkenalkan islam pada org bukan islam tapi dgn cara ini umat islam itu sendiri yg telah sanggup menghina, mengadaikan maruah islam, akidah tidak diperdulikan malah apa yg dilarangan oleh agama tidak dihiraukan yg haram jadi halal dan yg halal jadi haram di jaja utk dipijak dan dipermain2kan oleh bukan islam dan inilah saatnya yg ditunggu2 oleh bukan islam utk merosak/memesong malah menghancorkan islam dan umat islam itu sendiri..

Anonymous,  November 10, 2012 at 11:50 PM  

Memang gejala murtad dari dulu bukan bermula dari isu ini tapi gejala murtad akan menjadi lebih teruk bermula dari isu ini

Anonymous,  November 10, 2012 at 11:56 PM  

Aku tak dengar pun izzah cakap nak Islam murtad. Dia cakap melayu beb.

Korang melayu yang super bangang ni pi balik ke zaman hang tuah yang bangang tu. Korang lahir tak kena dengan zaman beb.

Syohhh.... back to the future. Korang boleh asah keris terbang korang tu tajam2. Perasap tiap malam jumaat supaya keris tu boleh menari.

Kah kah kah....

Kenapa nak jadi melayu perlu jadi super bangang? Kalau cerdik takleh jadi melayu ke?

Piiiiii rah mabok....

Jadi jakun lagi mulia dari jadi melayu super duper bangang macam korang.

Bangang umpama umno lah korang ni bak kata peribahasa moden

Anonymous,  November 11, 2012 at 12:03 AM  

9:12pm ternyata penilaian kamu terhadap agama adalah salah sama mcm nurul izah sbb hidup ini semata2 kerana agama ( islam ) " tidak Ku jadikan jin & manusia melainkan untuk beribadat kpd Ku"

Anonymous,  November 11, 2012 at 12:23 AM  

Nurul adalah Aung Sang Suu Kyi buatan Malaysia. Dia akan membawa perubahan yang baik kepada Malaysia. Sokong Nurul ! Malaysia boleh !

Anonymous,  November 11, 2012 at 12:27 AM  

orang kafir kat atas ni jgn nak sebok, kau mana ada pegangan hidup, lagi pun hidup kau hanya utk dunia.. porahhhh...

sulaiman yusof November 11, 2012 at 12:28 AM  

jangan nak samakan melayu dgn agama islamkita, islam adalah agama kita dan melayu adalah bangsa kita so jgn ikut suka nak selewengkan agama islam kita seperti yg sedang dibuat oleh pemimpin pkr si nurul izzah ni. malulah sikit dgn kaum lain.

amira fatin November 11, 2012 at 12:31 AM  

SETAHU AKULAH MAK BAPAK KITA DAH DIDIK KITA DGN CUKUP ILMU AGAMA DI DADA SO KITA BLH FIKIR BYG MANA BAIK DAN BURUK, JGN KITA JADI MURTAD KERANA BERMATI-MATIAN MENYOKONG SESEORANG TU, INGAT ESOK KALAU KITA MATI TAKDE DE ORG2 POLITIK NI NAK TLG KITA DLM KUBUR KITA YG KENA SOAL NANTI KENAPA JADI MURTAD.

Gandasari Merdeka November 11, 2012 at 2:38 AM  

Melayu tu Islam la. Kalau ko kate org Melayu tidak boleh dipaksa dalam beragama, kau memang galakkan murtad la. Bodoh sangat ke nak faham konsep ni?

hangkedee November 11, 2012 at 2:48 AM  

Kereta rosak cari lah mekanik.kalau sakit carilah doktor.kalau tak tahu carilah guru.lagi banyak belajar lagi bodoh.Jangan berlagak pandai tapi BODOH.

Anonymous,  November 11, 2012 at 2:58 AM  

Saya rasa tukang2 komen di sini yg masih mempertahankan nurul izzah masih tidak faham apa yg diperkatakan oleh ahli2 panel terutamanya apa yg diperjelaskan oleh YB Zul. Kalau anda sekelian malas utk membaca perlembagaan, tolong jgn berlagak pandai. sudahlah membaca pun malas, mudah pula terpengaruuh dgn benda2 mengarut dr parti anak-beranak. Mudah2an ALLAH selamatkan bumi Malaysia ini drpd puak2 yg gilakan kuasa seperti anwar ibrahim dan sekutu2nya. ALLAHUAKBAR!!!

Anonymous,  November 11, 2012 at 6:24 AM  

Spesis2 dalam Fuckaton haramjadah baik PAS ataupun PgayR adalah spesis2 yg bengap nak mampos. Spesis2 ini kalau anak mereka dewasa dan igin menukar agama kepada ugama lain, mungkin menantu mereka orang negro berugama Yahudi, anak pompuan mereka pun menukar agama, mereka membiarkan kereana sperti Fartwah dari Nurul Bacin, tidak ada paksaaan dalam Islam. Dapat lah mereka berbangga dapat menantu Negro Yahudi dan anak mereka pun jadi Yahudi sama.
Dan jikalau anak2 spesis2 terlibat dalm kancah juboh menjuboh dan terakam dalm video, dan spesis2 sebagai Orang tua terlihat video rakaman anak mereka lagi menjuboh, mereka pun merasa bangga kerena anak mereka melakukan di dalam tempat tertutop dan bukan dikahyalak ramai. Jadi kira orite lah kira halal alh.
Inilah perangai dan otak berjambul pikiran Yahudi zionist Neocons agenda jahat dan kotor untuk mempersundalkan agama, bngsa dan negara. Sedarlah dan insaflah wahai saudara2 ku yg masih waras. Selamatkanlah diri dan kelaurga, bermufarakahlah demi agama, bngsa dan negara.

Anonymous,  November 11, 2012 at 6:56 AM  

Berhujahlah dgn matang dan waras, jgn terlalu emosi..gunakanlah akal yg dikurniakan dgn baik..

Anonymous,  November 11, 2012 at 7:10 AM  

Masing2 ada pandangan...teringin sangat nak rasa negara ini mempunyai pemimpin beriman dan berilmu..kunci kpd kejayaan..insyaalah satu hari nanti..

Anonymous,  November 11, 2012 at 7:17 AM  

Adakah anda yakin dan jelas dgn statement yb itu?

Anonymous,  November 11, 2012 at 7:27 AM  

Dalam politik, aku suka cara PAS mendidik bangsa lain memahami dan menghormati agama islam..sekadar pandangan..

Anonymous,  November 11, 2012 at 7:32 AM  

Anon 10:29
Engkau dengan agama engkau, aku dengan agama aku..
Kami ikut agama islam, bukan agama islam ikut kami.
Jika kamu bukan muslim, maka kamu boleh memilih mana2 agama yang kamu suka atau memilih langsung tidak beragama.

Anonymous,  November 11, 2012 at 7:37 AM  

Kalau nurul izzah tu bersalah...masa dia pergi ke JAIS, tentu dah kena tangkap dah...tapi tak ditangkap, kenapa yer?

Anonymous,  November 11, 2012 at 10:12 AM  

Anon 7.32am lagi sastu spesis yg kuat menjilat2 juboq blendir Hero Tamil dan wali Terompah jamban, Kenapalah bengap nak mampos, kecik2 tak nak kojol, dah tuak menyusahkan diri dan ibu bapak, hidup pun sia2 saja bengap dan berlagak samseng kampong dusun tetapi yg sebenarnya bacul macam idola kamu. JAIS dalam bidang kuasa Khalid Gagap, dah tentulah mereka tak akan buat apa2. Sebab kakalu Anwar Zionist berdehem, Khalid Gagap terkencit punya. Ada faham? Sampe bila nak kena kencing terus terusan dgn Anwar Zionist dan barua2 beliau?

Anonymous,  November 11, 2012 at 10:12 AM  

Anon 7.37am lagi sastu spesis yg kuat menjilat2 juboq blendir Hero Tamil dan wali Terompah jamban, Kenapalah bengap nak mampos, kecik2 tak nak kojol, dah tuak menyusahkan diri dan ibu bapak, hidup pun sia2 saja bengap dan berlagak samseng kampong dusun tetapi yg sebenarnya bacul macam idola kamu. JAIS dalam bidang kuasa Khalid Gagap, dah tentulah mereka tak akan buat apa2. Sebab kakalu Anwar Zionist berdehem, Khalid Gagap terkencit punya. Ada faham? Sampe bila nak kena kencing terus terusan dgn Anwar Zionist dan barua2 beliau?

Anonymous,  November 11, 2012 at 10:29 AM  

Manusia pertama jika adalah Adam dan Hawa jadi apa bangsa dan agama mereka ? Kenapa dunia ini boleh menjadi berbagai bangsa dan agama ? Kejadian semua ini adalah perbuatan manusia. Bangsa wujud kerana tempat tinggal, kumpulan, golongan dan negara. Agama wujud kerana manusia kurang yakin, risau dan takut jadi perlu sesuatu kuasa melindunginya dan ia berkembang jadi berbagai agama atas setiap bangsa. Semua agama kata yang ikut ajarannya masuk surga yang tak ikut masuk neraka. Jadi mana agama benar harus kita percayai yang agama awal atau kemudian ? Jika semua agama pun benar jadi tempat Surga dan Neraka juga ada sempadan ? Adakah setiap bangsa harus ikut agama keturunan ? Tidak sekali kerana bangsa wujud adalah perkembangan tamadun manusia. Manusia semua adalah sama tetapi agama dan bangsa menyebab manusia dibahagikan menjadi dunia ini tidak aman.....

Anonymous,  November 11, 2012 at 10:40 AM  

Murtad adalah antara dosa/kesalahan terbesar dalam islam dan tiada paksaan bagi orang bukan islam untuk memeluk islam. Huraian Dr Ridhuan Tee berhubung la ikra ha fiddin sudah jelas

Sama ada Nurul Izah ini seorang jahilyiah, menentang hukum islam atau sudah tergelincir keislamannya atau ketiga-tiganya sekali dapat dinilai dari kenyataan pertama yang dibuatnya.

Anonymous,  November 11, 2012 at 11:29 AM  

Orang islam yg dilahirkan dan dibesarkan oleh org islam maka dia akan menjadi islam dari saat dia dilahirkan. Dan bila umurnya telah lebih 18 tahun, dan dia menukar agamanya kerana kebebasan beragama, maka dia telah murtad. Pemahaman sy dlm isu ini mudah. Bila org melayu diberikan kebebasan beragama, bermaksud memberikan kebebasan kpd org islam utk murtad. Ini kerana dalam perlembagaan persekutuan mentakrifkan bhw orang melayu itu mesti beragama islam.

Soalan tentang kenapa takut islam tiada pengikut? Samalah juga dgn soalan knp takut pelajar sekolah melakukan kesalahan disiplin? Bukankah mengawal dan mencegah itu lebih baik dr kemudaratan yg bakal berlaku jika tiada pengawalan dan pencegahan.

Anonymous,  November 11, 2012 at 12:19 PM  

Anon 10:12am
Anda muslim?
Jika bukan muslim, jangan sibuk dengan agama kami.
Kami pon tak mahu sibuk2 dengan agama kamu.

Anonymous,  November 11, 2012 at 12:19 PM  

Seandainya dalam kenyataan awalnya Nurul Izzah bermaksud bahawa anak-anak semua bangsa di Malaysia termasuk kaum Melayu perlu diberi kebebasan menganut apa jua agama atau memilih tidak beragama sesudah mencapai usia majoriti sekular 18 tahun, adakah beliau berpendapat bahawa anak-anak orang Melayu di bawah usia 18 amnya atau yang telah mencapai akhil baliq dalam hukum Islam khususnya bukan merupakan orang Islam?

Anonymous,  November 11, 2012 at 12:29 PM  

Itu cuma perlembagaan dalam malaysia dan dia bukan ayat quran,hadis nabi atau ijmak ulama.

Orang melayu bukan semestinya islam.
Orang Islam bukan semestinya melayu.

Oleh kerana dimalaysia ini kebanyakan orang melayu beragama islam, maka itu yang perasan macam islam tu melayu yang punya....

Anonymous,  November 11, 2012 at 12:43 PM  

Anon 12.29, ini bukan persoalan perasan atau tidak perasan. Hakikat sebenarnya, Nurul Izzah mengalakkan murtad di kalangan orang Melayu yang daripada segi statistik demografi dan peruntukan Perlembagaan Persekutuan adalah 100% beragama Islam, sebaik sahaja mereka mencapai usia 18 tahun (beberapa tahun sesudah mereka wajib melakukan ibadah dan mematuhi hukum-hukum Islam).

Anonymous,  November 11, 2012 at 12:53 PM  

Mmg manusia semua sama. Ada hak dan bla bla.... Ada hak bunuh org, gugur janin dan pukul org, itu pun hak jgak kan...

Saya nak konkek bini org pun itu hak saya kan...

Anonymous,  November 11, 2012 at 12:57 PM  

Pirahh.. Kaum rohingya kene bunuh bakar smua org.... aun san suki senyap...
Hipokrit bla lah...

Anonymous,  November 11, 2012 at 1:02 PM  

Jais punyer keje bukan tangkap org bodo.. Dia bg kaunseling. Bongok tul ko ni...

Anonymous,  November 11, 2012 at 1:14 PM  

Itu cuma perlembagaan dalam malaysia dan dia bukan ayat quran,hadis nabi atau ijmak ulama.....

..........................................................................

Tuan, perlembagaan persekutuan ini pernah dianggap sbg perlembagaan penjajah yg jahil. Tetapi perlembagaan inilah yg begitu menjaga kepentingan agama islam. Menetapkan yg org melayu mesti beragama islam, dan melarang penyebaran agama lain ke atas org islam. Kalau sampai tertulis dlm perlembagaan, bukankah itu bermaksud yg kerajaan kita begitu menjaga kepentingan agama islam ini? Lalu mengapa kita sbg rakyat yg begitu lantang memperjuangkan islam, boleh menerima konsep kebebasan beragama dlm kalangan org islam?

Anonymous,  November 11, 2012 at 1:25 PM  

"Tidak ada paksaan untuk agama ; sesungguhnya telah jelas jalan yang benar daripada jalan yang sesat. Karena itu barangsiapa yang ingkar kepada Thaghut dan beriman kepada Allah, maka sesungguhnya ia telah berpegang kepada buhul tali yang amat kuat yang tidak akan putus. Dan Allah Maha Mendengar lagi Maha Mengetahui." (Qur’an Surat Al-Baqarah ayat 256)

Dalam penafsiran ayat di atas terdapat berbagai macam pandangan dari pada ulama. Ada yang menyatakan bahwa ayat tersebut sudah dinaskh dengan ayat perang (ayat al-qital). Namun pendapat lain menyatakan bahwa sebab turun ayat tersebut sebagai berikut:

1. Diriwayatkan dari Abu Dawud, An-Nasa’i, Ibnu Hibban, Ibnu Jarir dari Ibnu Abbad. Alkisah, ada seseorang perempuan tidak mempunyai anak. Ia berjanji pada dirinya bahwa sekirannya ia mempunyai anak, maka anaknya akan dijadikan seorang Yahudi. Ia tak akan membiarkan anaknya memeluk agama selain Yahudi. Dengan latar itu, ayat ini turun sebagai bentuk penolakan terhadap adanya pemaksaan dalam agama.

2. Ayat itu turun terkait peristiwa seorang laki-laki Anshar, Abu Hushain. Dikisahkan, Abu Hushain adalah seorang Muslim yang memiliki dua anak Kristian. Ia mengadu kepada Rasulullah, apakah dirinya boleh memaksa dua anaknya masuk Islam, sementara anaknya cenderung kepada Kristian. Ia mengadukan kepada Nabi, apakah dirinya akan membiarkan mereka masuk neraka. Dengan peristiwa tersebut, turun firman Allah tadi yang melarang pemaksaan dalam urusan agama.

Dalam konteks orang Melayu, sekiranya PR berkuasa, catatan beragama Islam di dalam Kad Pengenalan tidak akan diwajibkan pada masa kanak-kanak itu berusia 12 tahun, dan apabila dia mencapai umur 18 tahun, dia bebas memilih dalam beragama.

Adakah ini yang diinginkan oleh masyarakat dan ibu-bapa kaum Melayu di Malaysia?

Kesimpulannya, jika ini yang dikehendaki oleh PKR dalam memrealisasikan fahaman liberalisme dan pluralisme mereka, maka pada masa hadapan statistik akan menunjukkan bahawa tidak semua orang Melayu itu beragama Islam (seperti di Indonesia), peruntukan Perlembagaan perlu dipinda dan ibu-bapa dan pemimpin-pemimpin Melayu pada masa itu perlu bertanggungjawab kerana membolehkan generasi Melayu akan datang murtad.

Anonymous,  November 11, 2012 at 1:34 PM  

Anon 12:43PM
Itu ijtihad anda..
Tapi bagi saya islam itu bukan orang melayu punya, bangsa apa pon yg suka islam maka dia boleh memeluk islam...

Anonymous,  November 11, 2012 at 1:40 PM  

Bangsa atau orang yang semakin maju adalah mereka berani berubah. Perubahanlah menjadi mereka semakin tamadun dan maju. Masa dahulu manusia menganggupkan kuda adalah paling baik untuk pengakutan, kemudian ada manusia tidak puas dan mencipta basikal kemudian motorbike kemudian kereta hingga kemudian kapal terbang. Jadi inilah kejayaan manusia yang ingin berubah. Jika kamu nak berjaya sama juga kamu perlu ubah fikiran mencari cara untuk berjaya. Sama juga agama jika orang itu rasa agamanya menggangu perkembangan berkaitan pekerjaan , perniagaa, persahabatan, perkahwinan dll haruslah ia ubah untuk mengelakan masalah berterusan. Oleh itu biarkan ia terima agama baru jika tak sesuai ia akan kembali agama asalnya. Barang yang baik tidak takut tiada orang beli sama juga agama yang baik tidak takut tiada pengikut !

Anonymous,  November 11, 2012 at 1:46 PM  

Tapi bagi saya islam itu bukan orang melayu punya, bangsa apa pon yg suka islam maka dia boleh memeluk islam..

...............................................................................................................

Betul islam bukan melayu yg punya. Di Jepun pun ada org islam. Di Amerika juga ada org islam. di Sepanyol, India, China, Jerman, Rusia dan byk lagi juga ada org islam. Malah di antartika pun jika ada.

Tetapi YB Nurul Izzah bercakap di Malaysia. Sbg Ahli Parlimen Malaysia. Segala kenyataannya yg mendengar dan menilai adalah orang Malaysia. Segala pendapat dan pandangannya adalah utk digunapakai di Malaysia. Memang di Jepun ada org islam. Di Britain ada org islam. Di Palestin ada org islam. Tetapi adakah org islam di luar dr negara Malaysia akan menggunapakai pandangan dr YB Nurul Izzah? Yg akan mendengarnya dan berdebat ttgnya ialah orang Malaysia. Dan orang Malaysia tertakluk kpd Perlembagaan Persekutuan negara kita.

Anonymous,  November 11, 2012 at 1:49 PM  

Anon 1.34 maka jelas Islam itu untuk seluruh manusia tanpa mengira bangsa - yang demikian, kita wajar berdakwah mengajak bangsa lain memeluk Islam, bukan memberikan kebebasan anak-anak bangsa kita sendiri yang sudah kita kehendaki sedia beragama Islam keluar daripada Islam.

Anonymous,  November 11, 2012 at 2:05 PM  

Oleh itu biarkan ia terima agama baru jika tak sesuai ia akan kembali agama asalnya. Barang yang baik tidak takut tiada orang beli sama juga agama yang baik tidak takut tiada pengikut !

..........................................................................


Nilaikan dahulu agama, jgn bila sudah masuk baru nak dinilai. Ini istimewanya islam. Sama dgn barang, nilaikan dahulu sebelum dibeli. Jgn sudah dibeli baru nak dinilai.

Istimewanya islam kerana melarang umatnya keluar dr agamanya. Bermaksud org bukan islam jika mahu menganut islam perlu dalam hati mereka benar-benar ikhlas mencari agama yg sejati. Mereka perlu meneroka kesemua agama yg lainnya terebih dahulu, utk menilainya.
Maka bg yg bukan islam diberikan peluang utk menganut apa-apa agama pun. Maka dalamilah dan nilailah agama anutan itu sedalam-dalamnya. Jika semua agama dlm dunia ini dirasakan tidak sesuai barulah masuk islam. Tetapkan hati sepenuhnya terlebih dahulu, sebelum memeluk islam. Setelah pasti bhw islam adalah agama yg sejati (krn sudah menganut dan menilai agama yg lainnya), barulah masuk ke dalam islam.

Istimewanya islam krn mahu penganutnya benar-benar yakin terhadap islam itu sendiri, kerana bila sudah menganut islam maka tertutuplah jalan untuknya keluar dr agama itu.

Anonymous,  November 11, 2012 at 2:27 PM  

Anon 1:14pm
Saya tahu anda seorang yg bijak...

Agama, akal, harta, nyawa dan keturunan (anak),
Semua ini kurniaan Allah pada kita.
Allah juga yang bagi tunjuk ajar bagaimana mahu menjaga pada lima perkara itu.
Sekiranya anda berkeyakinan, beriktiqad dan percaya bahawa perlembagaan negara itu lebih bagus, lebih berkesan dari peraturan Allah dalam menjaga agama islam ini....maka saya berlepas diri dari apa yang anda katakan.....

Anonymous,  November 11, 2012 at 3:29 PM  

kalu kita cakap kita sebagai org yg mementing kemajuan dll utk maju perlu kekebabasan utk memilih, korang cari lah sokongan mereka yg sebefikiran begitu. paham lah ape yg hasan ali kata. aku org melayu , dah berumo 50tahun, ada 3 anak kat ipta, aku kata kat anak aku, akidah ni lebih penting dari nyawa aku dan nyawa dia. matilah itu lebih baik dari hidup yg mana dari kehidupan itu membawa menghilangkan akidah ini.
bagi yg tak merasa syukur kerana dilahirkan melayu yg beagama islam, tak tau nilainye akidah, pergilah ketempat majoritynye agama lain, sembah le tuhan yg korang nak
dlm berugama ini ingatlah, apepun dosa yg korng buat seperti buih setinggi langit ko betaubat, allah ampunkan dan kobuat lagi yg seperti itu lagi, tuhan akan ampunkan,
hanya murtad yg tidak
hukum bunuh atas pemerintah, ulamak perlu menentang dengan ilmunya
org awam benci, benci ni sehingga tidak ada hbungan lagi ngan mereka.
disusahkan mereka dipulaukan mereka,bahkan jika ada yg masih ada lagi hubungan apatah lagi sokongan, korang sama aje ngan mereka.
bodoh org pas ni

Anonymous,  November 11, 2012 at 3:37 PM  

Kalau ada yang rasa nak jadi bangsa Melayu tapi bukan bangsa Melayu sejati yang beragama islam, senang je. Lahir je anak korang nanti tak perlu lah di azan atau di qamatkan ke telinga mereka. Biar kan je. Jangan di didik dalam ugama. Sampai umor 18 ke baru bagi kebebasan kepada mereka. Cam tu ke hajat korang. Di Sarawak ada Melanau Islam, Melanau Kristian, Melanau tak da agama pun ada.

Anonymous,  November 11, 2012 at 4:07 PM  

Suka hati dia nak murtad silakan ! Barang yang baik tidak takut tiada pembeli ! Agama yang baik tidak takut tiada pengikut !

Anonymous,  November 11, 2012 at 5:21 PM  

Anon 3:37PM
TUKAR SAJA PERLEMBAGAAN YANG ADA KERANA IA TERBUKTI TIDAK BOLEH MENCEGAH, MENGURANGKAN JENAYAH DI NEGARA KITA INI...

".....MAKA KEMBALI LAH AL-QURAN DAN HADIS, JIKA BENAR KAMU BERIMAN KEPADA ALLAH DAN HARI AKHIRAT. YANG DEMIKIAN ITU ADALAH BAIK BAGI KAMU DAN LEBIH ELOK KESUDAHAN NYA.

AN-NISA : 59

Anonymous,  November 11, 2012 at 5:37 PM  

Sekiranya anda berkeyakinan, beriktiqad dan percaya bahawa perlembagaan negara itu lebih bagus, lebih berkesan dari peraturan Allah dalam menjaga agama islam ini....maka saya berlepas diri dari apa yang anda katakan.....

...............................................................................................................

Maaf tuan, sy tidak pasti maksud sebenar tuan, tetapi sy sama sekali tidak menyatakan bhw perlembagaan itu lebih baik dr peraturan Allah. Tetapi asas penubuhan sesebuah negara itu adalah perlembagaan seperti yg diajarkan oleh Nabi Muhammad S.A.W dgn memperkenalkan Piagam Madinah.

Perlembagaan tidak boleh sama sekali melebihi peraturan Allah, sebaliknya peraturan Allah itu perlu ada didalam perlembagaan. Peraturan Allah menetapkan org islam tidak dibenarkan utk keluar dr agama islam. Dan takrifan org melayu ialah mesti beragama islam. Bila org melayu itu dimestikan utk beragama islam, maka dgn sendirinya dia wajib menuruti semua peraturan islam.

Anonymous,  November 11, 2012 at 5:46 PM  

Agama yang baik tidak takut tiada pengikut !
ni cakap ikut pendapat ikut rasa
islam ni 1 kurnia. sape yg di beri hidayah dia telah mendapat nikmat
besyukurlah, akidah ni lebih beharga dari bumi dan langit seluruhnya.
agama islam adalah agama yg sebenarnye bukan cuma yg baik. hadith qudsi ada mengatakan jika seluruh umat manusia ni derhaka tehadap allah,tidak mengurangkan sedikit pun kebesarannya. manusia dirantai ditarik keneraka allah tidak pedulik, kita yg dapat faedah dengan islam ni, sedangkan allah mha kaya tidak mengharap mahluknya.
yg dinamakan melayu itu beragama islam, jika anuar dan kelurga dia nak pilih pe pun jangan di campur kan melayu, dia tak layak jadi pemimpin melayu, seorang penipu yg meyokong murtad, haram bagi org melayu memilih dia bahkan setiap hinaan kepada anuar ank beranak itu 1 kebajikan.
org pas korang bodoh

Anonymous,  November 11, 2012 at 6:14 PM  

Penjilat nurul memang bodoh bangang semua, masih tak faham2 lagi...

Islam kepunyaan semua bangsa (yg memeluk ugama Islam). Cuma di negara Malaysia, aku ulang di negara Malaysia SAHAJA yang termaktub dalam perlembagaan bahawa....BANGSA MELAYU MESTI BERUGAMA ISLAM.

Kalau ada Melayu murtad, itu secara sembunyi, tidak sah. Ingat senang ke nak tukar IC macam Lina Joy tu? Nama dia bolehlah tukar tapi umur dia sekarang dah 48 tahun. Dari umur dia 26 tahun turun naik mahkamah sebab nak padam perkataan ugama Islam dalam IC.

Ini semua agenda nak murtadkan bangsa Melayu. Dah tak sabar2 nak kena bakar dalam kubur agaknya.

Anonymous,  November 11, 2012 at 6:44 PM  

selepas nurul izzah buat kenyataan...melayu pun sepatutnya ada hak memilih agama...yakni...bebas memilih agama....maka...puak2 bukan islam pon riuh rendah bukan main lagi bertepuk tangan...hangpa semua tak faham kah dgn reaksi tepuk tangan yg gemuruh itu...akai ada ka....maksudnya...ubah...ya...itulah maksudnya...ubah aqidah melayu malaysia...martabatkan agama kristian...itulah maksudnya...hangpa faham ka...akai ada ka...

Anonymous,  November 11, 2012 at 7:05 PM  

BUKAN TU SAJA...MELAYU BOLEH LAH MINUM ARAK, JUDI, ZINA, MEROMPAK MENIPU, RASUAH DAN MEMBUNUH . SEBELUM NI ORANG-ORANG AMNO SAJA YANG BOLEH.... WAH! WAH! WAH!

Anonymous,  November 11, 2012 at 8:03 PM  

Anwar perlu sangat keewangan Yahudi yang banyak menjelang PRU13 tetapi jalan untuk wang itu masuk amat sukar.

Tujuan Nurul Izzah bising mengenai ini semua untuk menunjukkan bahawa gereja tertentu adalah juga cabang dari kempen politik mereka. Dengan tidak secara langsung pihak kerajaan dan KDN mengesahkan mereka menggunakan gereja sebagai alat kempen mereka.

Maka dengan itu wang Yahudi yang banyak di luar negari dapat di salurkan dengan segera dari cabang cabang gereja yang ada dengan cara memberi komisyen kepada gereja dan paderi. Transaksi gereja luar negara ke gereja Malaysia.

Mereka telah menggunakan kelemahan perlembagaan dari segi mengurus, mengatur dan mengawal pergerakan ugama ugama lain.

Kita perlu tahu bahawa gereja gereja yang bertaburan menyokong PR ini bukan gereja gereja lama yang terdiri dari Khatolik dan lain lain tapi ini jenis gereja yang di buka di rumah rumah kedai yang mungkin berakar umbi dari Amerika. Kita maklum bahawa perlarian orang orang Keristian ajaran sesat pada pandangan kristian dari tanah besar Eropah ke Amerika kerana tekana oleh orang Kristian biasa.

Wang kempen pilihanraya PR yang telah di peruntukkan oleh pelbagai badan Yahudi harus tiba di persisiran pantai Malaysia dengan kadar segera!

Anonymous,  November 11, 2012 at 8:59 PM  

konkek lah...esuk orang konkek bini dan emak enko... itu hak org pulok...kan?

Anonymous,  November 11, 2012 at 9:08 PM  

Kalau yahudi kasih wang , kita ambil aja lah. Sama seperti umno kasih duit pilihan raya, tapperware, kain sarong...kita orang ambil aja lah tapi belakang kita pangkah PR.......kehkehkeh

Anonymous,  November 11, 2012 at 9:17 PM  

Wang dari Yahudi tu bukan juga wang orang lain , wang hasil dari orang-orang islam juga......sama dengan wang umno kasih, duit kita juga apa salahnya.

Anonymous,  November 11, 2012 at 9:26 PM  

Anon 6:14
anda suka pada islam?

Anonymous,  November 11, 2012 at 9:27 PM  

Soal memilih agama soal pribadi sama seperti dengan memilih makan minum dan perbuatan kita seharian. Kita nak minum arak , kita minum. Nak zina, nak judi, nak nak...kita buat saja.. Tak pulak utusan berminat nak masuk dalam berita. Kita biarkan lah cakap Nurul tu.

Anonymous,  November 11, 2012 at 9:31 PM  

anon 7:05pm
Anda cuba lihat sendiri....
Maksiat apa yang orang melayu tak lakukan?
Dosa apa yang orang melayu tak berbuat?
Mungkar apa yang melayu amalkan?

Pandang dengan mata, dan lihat dengan hati...

Dovakiin FusRodah November 11, 2012 at 9:44 PM  

Islam bukan 1 agama untuk dipersenda senda kan dgn umatnya sesuka hati msuk dan klr agama....ini krn islam ingin menjaga martabat dan namanya dan tdk boleh diambil ringan....

Anonymous,  November 11, 2012 at 10:26 PM  

Maksiat yg dilakukan tidak menjatuhkan taraf murtad kpd seseorg. Jika tuan melihat ramai org melayu yg melakukan maksiat, adakah tuan akan dtg kpd mereka dan menyarankan kpd mereka utk keluar sahaja dr islam? Benarkanlah sesuatu perbuatan yg benar walaupun kita tidak melakukan perkara yg benar itu. Katalah yg solat itu wajib, walaupun kita sering meninggalkan solat. Katalah judi itu haram, walaupun kita sering berjudi. Tetapi jgnlah berkata aku mahu keluar dr islam kerana aku selalu tinggalkan solat. Jgnlah berkata aku mahu bebas dr agama ini kerana aku suka berjudi. Kerana selagi kita tetap mengatakan yg hak itu hak dan yg batil itu batil, masih ada lg sekelumit iman dlm diri kita. Dan sesungguhnya Allah menjadikan syurga itu bertingkat-tingkat darjatnya. Dan bukan urusan kita mengukur keimanan seseorg itu dgn melihat kpd maksiatnya krn mungkin Allah lebih melihat kpd kebaikannya.

Anonymous,  November 11, 2012 at 10:37 PM  

Jangan lupa ada satu haramjadah PAS kat dalam forum tu nama Mujahit Yusop Rawak.

Sinar Harian melapurkan

Nik Aziz berkata, berdasarkan keterangan daripada Pengerusi Lajnah Perpaduan Nasional Pas Pusat, Datuk Dr Mujahid Yusof Rawa yang hadir bersama-sama Nurul Izzah dalam forum Islamic State: Which version? Whose responsibility? di Subang Jaya Sabtu lalu, ia tidak sama dengan kenyataan Nurul Izzah.

Bolah pulak lepas tu dia buat lawak kata dia pejuang islam

ptuiiii!!!!!

Anonymous,  November 11, 2012 at 10:42 PM  

Pengerusi Lanchau Perpaduan Nasional Pas Pusat

Anonymous,  November 11, 2012 at 11:16 PM  

banyaknya ustaz/ustazah dan pendakwah kat sini, entah2 ckp tak serupa bikin atau kokok berderai derai tapi ekor bergelumbang najis atau si-luncai yg terjun dengan labu2nya.....kehkehkeh.

Anonymous,  November 11, 2012 at 11:19 PM  

agama islam satu pegangan hidup utk dunia dan akhirat.. org2 kafir walaupun ada agama tapi tiada pegangan hidup.. bagi mereka hidup hanya utk dunia sbb tu mereka bebas, memilih dan menyokong utk bertukar2 agama sesuka hati ibarat menukar baju.. jika tak sesuai dan tak selesa boleh tukar agama yg lain.. itulah perbezaan dan keunggulan agama islam dgn agama lain..

lan,  November 11, 2012 at 11:24 PM  

Dh terang lagi bersuluh nurul sial ckp melayu pon patut diberi kebebasan memilih agama tp masih ramai lagi yg menjilat najisnya... tak faham aku umat Islam skrg.

Anonymous,  November 11, 2012 at 11:31 PM  

banyaknya ustaz/ustazah dan pendakwah kat sini, entah2 ckp tak serupa bikin atau kokok berderai derai tapi ekor bergelumbang najis atau si-luncai yg terjun dengan labu2nya.....kehkehkeh.

.........................................................................................................

Spt yg sy katakan tadi. katakan salah pd perkara yg salah walaupun kita melakukan kesalahan. Dan katakan betul kpd perkara yg betul walaupun kita tidak melakukan yg betul. Seorang penagih dadah yg memarahi anaknya merokok itu lebih baik drpd seorg penagih dadah yg mengajak org lain menagih dadah.

Anonymous,  November 11, 2012 at 11:33 PM  

Pas sentiasa, siang dan malam diperbodoh2kan oleh Pkr/Dap terutama TG yg mementingkan kuasa dan undi hingga sanggup bersekongkol dan tanpa rasa bersalah kepada Allah swt mengadaikan islam demi utk mempertahankan Pkr dan Dap yg menyokong murtad, seks songsang dan anti islam..

Pas semakin parah dan rosak kerana tamak kuasa sehingga tak dapat membezakan yg mana buruk dan yg mana baik, musuh atau sahabat..

kepincangan Pas semakin terselah
serban, jubah, perkataan islam/hudud, pejuang islam hanya mainan dan hiasan Pas semata2.. kemungkaran dan pemesonggan akidah yg dilakukan oleh sahabat2 karip Pas, Pkr dan Dap bukan hendak ditegur/bantah tetapi sentiasa menyokong tanpa berbelah bagi walaupun yg melibatkan akidah, agama islam dan kepentingan umat islam itu sendiri.. semuanya Pas lakukan demi undi dan putrajaya

pejuang Pas sudah jauh tersasar/terpesong

Anonymous,  November 12, 2012 at 12:32 AM  

bagi puak sesat pas, hal yg dibicarakan ni macam tak penting.
org jahil dalam beragama, judi minum arak berzina merompak makan rasuah dan hak kebebasan beragama.
ketawa kekeke tuduh org macam ulamak le.
orgpas yg berseban betudung labuh ke yang layak becakap pasal islam ni. dengan beguru ngan nik aziz dah berasa diri tu pandai ke.
benda yg penting pada si kekeke tu hnya utk memenuhi napsu dia aje.
merasa cemburu kepada org lain yg dpt kelebihan dari dia. melihat kekayaan org lain sebagai 1 benda yg dia nak. meletakkan ia sebagai matlamat hidup dia. sebab tu macam 1 wirid pada nye menuduh org lain rompak rasuah dan sebagainye. begitulah yg terjadi pada pemimpin pas sekarang. dulu 2004 dengan hanya 1 kursi 3 undi majority ulamak pas bedegar menyalak konon perjuangkan islam. menang lebih sedikit dah sanggup besetongkol ngan dap dan disokong org bodoh macam sikekekek tu.
dah sanggup besama ngan anuar anak beranak penyokong murtad.
yg utama dan pertama dlm islam ni tauhid. akan tiba suatu masa, allah memerintahkan malaikat pergi keneraka, keluarkan org yg imannye sebesar zarah, kemudian 1/2 zarah dan bila tiada lagi iman, neraka akan ditutup selamanya, tinggal kekal org kafir.
sesiapa yg dihukum dineraka atas dosa mereka, merasa siksa yg tak mampu kita bayangkan, hanya sedikit gambaran yg disampaikan nabi.yg membuat org yg berilmu takut, tak berani nak bekekekek, tak berani nak dibuat gurauan.
tidak rasa takut ke jika kita besetongkol ngan org murtad ni kita atau kaum keluarga kita terikut jadi murtad, kekal dlm neraka.
segala keindahan surga tidak sama ngan nikmat kita berjumpa allah. kita mampu berjumpa allah tapi hanya disurga.
bagi yg nak minum arak, ada siksanya, bezina ada siksanye, tak mampu kita tagak, siksaan yg pedih lagi berpanjangan, tapi murtad,kafir kekal dlm nye.
masih nak kekekek lagi ke.
kalu korang tak yakin ngan siksaan ni semua, ikut lah si anuar tu. semua agama membawa kebaikan. sedangkan dalam islam tiada guna ape pun kebaikan dilakukan utk keselamatan diakhirat jika tanpa tauhid.
kekeke konon, bodoh org pas ni.

Anonymous,  November 12, 2012 at 1:00 AM  

ORANG MELAYU YG TERLIBAT DALAM MEMBENTUK PERLEMBAGAAN MALAYSIA ADALAH BIJAK SEBAB ITULAH MEREKA MENDEFINASIKAN RAKYATMELAYU DIMALAYSIA MESTI BERAGAMA ISLAM SEBAGAI PREVENTION KERANA MEREKA TELAH MEMBUAT TELAHAN AKAN MUNCUL SPECIES SEPERTI ALJUBORI ANAK BERANAK. LAGI PUN TANAH MELAYU ADALAH MELAYU PUNYA SUKA KITALAH APA KITA NAK MENDEFINASIKAN BANGSA MELAYU DIMALAYSIA. KALAU BANGSA MELAYU DILUAR PERSEKUTUAN TANAH MELAYU IKUT DIA ORANGLAH NAK DEFINASIKANNYA. ORANG MELAYU SEPATUTNYA BERSYUKUR KERANA DILAHIRKAN SEBAGAI MELAYU DI MALAYSIA, DARI AWAL KELAHIRAN MEREKA TELAH MENDAPAT RAHMAT ALLAH. JADI KEPADA SESIAPA YANG TIDAK SUKA DENGAN DEFINASI MELAYU DI MALAYSIA DIPERSILAKAN BERHIJRAH KENEGARA YANG TIDAK MENDEFINASIKAN MELAYU SEBAGAI ISLAM. BOLEH TUKAR UGAMA APA DIA NAK SEPERTI DI INDONESIA, THAILAND DAN MANA2 NEGARA YANG MAHU MENERIMA MEREKA. BERBINCANG DALAM KONTEK MALAYSIA, KERANA SAYA YAKIN NURUL IZZAH JUGA MERUJUK KEPADA MELAYU DIMALAYSIA. KALAU NURUL IZZAH BERANI KENAPA TIDAK PERTAHANKAN KENYATAAN YANG ASAL? FIKIRLAH SENDIRI DENGAN PEMIKIRAN YANG WARAS. LAHIR SBAGAI MELAYU TAPI DARI KECIK TIDAK MENDAPAT PENDIDIKAN UGAMA YANG BETUL DAN TIDAK BERAMAL TAPI BILA DAH BESAR NAK SALAHKAN PERLEMBAGAAN PULAK. MALULAH SIKIT

Anonymous,  November 12, 2012 at 1:04 AM  

memang betul islam bukan melayu punya. apa bangsa pun boleh memeluk islam. islam adalah agama yg addin. tapi melayu itu mmg telah ditakdirkan lahir sabagai islam dan selagi dia tidak murtad dia tetap akan mati dalam islam. kalau saudara mengaku islam itu agama yg benar tian agama lain yg benar selain islam... sanggupkah saudara melihat anak cucu saudara yg berbangsa melayu dilahirkan sebagai islam tiba2 menukar agamanya kepada agama lain yg saudara sendiri tahu bukan agama yg benar hanya semata2 kerana mempertahankan pendapat org2 seperti saudara yg tk mau menerima hakikat yg bangsa melayu itu mmg sepatutnya beragama islam.

7242

Anonymous,  November 12, 2012 at 1:19 AM  

Tak guna berserban kalau menjual agama pada kafir harbi. Tak usah berkokok konon mahukan hudud kalau soal murtad berdiam macam tikus. Tak ada makna guna nama parti Parti Seislam Malaysia kalau menyokong libralisme tajaan yahudi.

Anonymous,  November 12, 2012 at 1:24 AM  

ORANG MELAYU TIDAK MENGATAKAN ISLAM ITU KEPUNYAAN ORANG MELAYU PUN, TETAPI BETAPA LUHURNYA PEMIMPIN UMNO MENJAGA BANGSA MEREKA KEATAS AGAMA ISLAM YANG DITERIMA OLEH ALLAH. JADI BAGI MEMASTIKAN BANGSA MEREKA TERPELIHARA DARI SPECIEIS DAJJAL ALJUBORI ANAK BERANAK MEREKA LEGALLISEKAN DALAM PERLEMBAGAAN PERSEKUTUAN TANAH MELAYU DAN MALAYSIA HASRAT INI UNTUK KEPENTINGAN BANSA MELAYU DI MALAYSIA. BANGSA LAIN LANTAKLAH DIORANG NAK MENJANTAN KER NAK MENJALANG KER DIA ORANG PUNYA PASALLAH. SEBAB TULAH ALLAH BERFIRMAN TIDAK ADA PAKSAAN DALAM BERUGAMA BAGI BUKAN MUSLIM, MEREKA NAK MEMELUK ISLAM THEY ARE WELCOME.... TAK PAKSA..... FAHAM?????

Anonymous,  November 12, 2012 at 1:25 AM  

ORANG MELAYU TIDAK MENGATAKAN ISLAM ITU KEPUNYAAN ORANG MELAYU PUN, TETAPI BETAPA LUHURNYA PEMIMPIN UMNO MENJAGA BANGSA MEREKA KEATAS AGAMA ISLAM YANG DITERIMA OLEH ALLAH. JADI BAGI MEMASTIKAN BANGSA MEREKA TERPELIHARA DARI SPECIEIS DAJJAL ALJUBORI ANAK BERANAK MEREKA LEGALLISEKAN DALAM PERLEMBAGAAN PERSEKUTUAN TANAH MELAYU DAN MALAYSIA HASRAT INI UNTUK KEPENTINGAN BANSA MELAYU DI MALAYSIA. BANGSA LAIN LANTAKLAH DIORANG NAK MENJANTAN KER NAK MENJALANG KER DIA ORANG PUNYA PASALLAH. SEBAB TULAH ALLAH BERFIRMAN TIDAK ADA PAKSAAN DALAM BERUGAMA BAGI BUKAN MUSLIM, MEREKA NAK MEMELUK ISLAM THEY ARE WELCOME.... TAK PAKSA..... FAHAM?????

Anonymous,  November 12, 2012 at 1:38 AM  

NAK TUKAR IKUT ALJUBORI? PLURALISMA DAN LEBERALISMA? HANYA MELAYU DAN ORANG ISLAM YANG BODOH DAN TIDAK TAHU MENGHARGAI NILAIAN DIRI SAHAJA YANG SANGGUP BERSETUJU, KERANA IANYA BERKAITAN DENGAN AKIDAH SEBAGAI SEORANG MUSLIM. KALAU KAU BUKAN MUSLIM LANTAKLAH

Anonymous,  November 12, 2012 at 1:38 AM  

NAK TUKAR IKUT ALJUBORI? PLURALISMA DAN LEBERALISMA? HANYA MELAYU DAN ORANG ISLAM YANG BODOH DAN TIDAK TAHU MENGHARGAI NILAIAN DIRI SAHAJA YANG SANGGUP BERSETUJU, KERANA IANYA BERKAITAN DENGAN AKIDAH SEBAGAI SEORANG MUSLIM. KALAU KAU BUKAN MUSLIM LANTAKLAH

Anonymous,  November 12, 2012 at 6:58 AM  

semasa nurul izzah berkata...melayu juga perlu bebas memilih agama...puak non muslim amat gembira tak terhingga sambil riuh rendah bertepuk tangan...adakah dr. mujahid yusuf rawa pun turut bertepuk tangan menyokong dan menyertai puak non muslim yg beragenda meng"UBAH" aqidah melayu malaysia...akai ada ka....

Anonymous,  November 12, 2012 at 7:22 AM  

Anon 1:25am
Saya yakin anda adalah seorang yang bijak.
Tapi mengapa anda lebih yakin perlembagaan negara berbanding hukum dan syariat Allah dalam nak memelihara umat dan agama islam?

Orang melayu kena lah ubah perangai dan akhlak bagi nak membuktikan bahawa dia seorang islam yang beriman...kalau maksiat yang orang kafir buat, orang melayu pon buat juga, munkar yang orang kafir buat orang melayu pon turut serta, dan dia pulak yang mengajar orang kafir buat dosa....nak kira macam mana ni?

Islam lah dengan ilmu...bukan islam dengan sebab keturunan...


Wallahua'lam

Anonymous,  November 12, 2012 at 8:00 AM  

Alaaa... tak yah nak sebok sebok. PRU nanti meh kita benamkan PKR dan kita naikkan Pas. Selesai masalah kita orang melayu dan islam. Selama ini pun aku tengok PKR bukannya sokong sangat perjuangan islam Pas. Contonya, Pas nak laksana Hudud, si Anwar tu kata kena tanya DAP dulu, macam lah DAP tu bapa tiri dia. Menyampah aku. Amacam ? Ayuh kita benamkan Anwar anak beranak daripada arena politik tanah air. Anwar perosak bangsa melayu dan Anwar juga perosak islam. Allahuakbar !!!!!

Ustaz Rock.

Anonymous,  November 12, 2012 at 8:01 AM  

Sebagai manusia haruslah mementingkan pekerjaan, perniagaan, persahabatan, keamanan, kepakaran dll. Jangan buang masa tentang agama kerana agama adalah penghalang utama kejayaan dan persahabatan manusia.

Anonymous,  November 12, 2012 at 8:42 AM  

Islam lah dengan ilmu...bukan islam dengan sebab keturunan...

..........................................................................

Adakah salah sy dilahirkan oleh ibu bapa yg islam? Tidak islamkah anak-anak yg lahir dr keturunan yg islam? Sy seorg islam, maka adakah anak sy tidak islam sewaktu dia dilahirkan? Kerana keturunan sy islam, maka sy diajar tentang agama islam. Kerana keturunan sy islam maka sy menjalani cara hidup sbg org islam. Sy faham maksud tuan bhw ramai org islam yg tidak mengamalkan cara hidup islam. Tetapi sekurang-kurangnya mereka masih islam. Dan kita tidak boleh menggalakkan mereka keluar dr islam dgn alasan mereka tidak mengamalkan islam. Sebaliknya menjadi tanggungjawab kita utk mendakwah mereka utk menjadi muslim yg lebih baik.

Anonymous,  November 12, 2012 at 10:27 AM  

Semua manusia lahir untuk memperhambakan diri kepada Allah.

Anak-anak kaum muslim cuma meneruskan peranan mereka sebagai hamba Allah dengan mematuhi perintah-perintah Allah apabila mereka cukup umur mengikut syariat menjadi seorang muslim, sementara bukan muslim sama ada mengikut kedua ibu-bapanya atau pilihannya sendiri kemudiannya menganut agama bukan Islam.

Anak-anak kaum bukan muslim daripada percaturan dunia bukan merupakan seorang muslim dan sebaliknya bagi anak-anak muslim.

Anonymous,  November 12, 2012 at 10:36 AM  

Anon 8:42am
Itu yg aku maksud aku islam lah dengan ilmu, buka islam sebab keturunan...

Bukan nya islam...tapi dalam masa yang sama menentang dan melawan islam.....sebab kejahilan nya..

Anonymous,  November 12, 2012 at 10:51 AM  

Gara-gara Nurul Izah.

Secara peribadi saya keciwa dengan sikap pemimpin dan ulamak Pas parti yang saya sertai sekian lama. Nampak sangat betapa tidak matangnya mereka memberi response. Response dari para pemimpin tinggi Pas nilainya sama seperti response dari seorang penjual ikan ditepi jalan saja bila ditanya kenapa harga ikan mahal sekarang ini, tapi jawapan daripada taukey ikan adalah lebih mudah diterima bila dia berkata " ohhhh sekarang ini musim tengkujuh laut bergelora tak ramai nelayan yang berani turun ke laut " berbanding dengan jawapan si penjual " ohhhh sekarang ikan mahal kerana saya pun dapat mahal juga ".

Lihat apa jawapan Tokguru Nik Aziz dan Tuan Guru Hadi Awang berkaitan isu Nurul Izzah .. tak ada nilai langsung.

Lihat pulak jawapan daripada ulamak Pas dalam Dewan Ulamak seperti Datok Harun Din dan Datok Harun Taib .. mereka berhati-hati menjawab. Kalau dinilai dari segi penerimaan, saya percaya dua ikon Pas ini lebih mudah diterima oleh orang Umno yang berada di luar Pas.

Jawapan atau response yang diberikan oleh Tokguru dan Tuan Guru dalam isu-isu besar kadang-kadang mencalarkan kredibility pemimpin Pas sendiri.

Saya masih ingat lagi bila Tuan Guru Hadi kata video itu besi yang tak boleh dijadikan bahan bukti mahkamah dalam kes Anwar dengan China Dol .. sampai hari ini orang-orang Umno mempersendakan Tuan Guru Hadi .. mereka menghina kerana kebodohan Tuan Guru Hadi sendiri .. tak tahu tapi berlagak serba tahu.

Tokguru Nik Aziz pulak sangat favorite dengan jawapan " ohhh itu dia punya pasal lah ". Sebagai seorang Menteri Besar dia tak layak menjawab guna bahasa yang hanya layak dan sesuai buat seorang kaki pukul atau bounser saja. Adakah Tokguru Nik Aziz ini berdarah keturunan kaki pukul atau bounser. Saya tak pernah terbaca atau terdengar menteri besar atau menteri daripada Umno menjawab sebegitu rupa.

Seorang rakan saya daripada Umno pernah secara sinis berkata kepada saya " your supreme leaders in Pas is no where compare with Umno supreme leaders " selepas dia terbaca komen daripada Tokguru Nik Aziz dan Tuan Guru Hadi seperti yang disiarkan dalam paper. Saya yang lebih awal membaca komen itu hanya terdiam tapi dalam hati berkata " you right my friend ".

Sedari lah wahai Tokguru Nik Aziz dan Tuan Guru Hadi, orang Umno bukan tak setuju dengan perjuangan Pas, orang Umno juga bersedia menerima Negara Islam dan Hudud, tapi orang Umno tak yakin dengan cara dan feel para pemimpin Pas yang menerajui Pas .. tidak bersikap neutral .. bila kena orang kita atau puak kita atau rakan kita " kita bela dan pertahankan walaupun kita sedar tuduhan itu benar " tapi bila kena orang mereka atau puak mereka atau rakan mereka " kita riuh satu kampong walau pun belum dibuktikan ".

Terima lah dengan seikhlas-ikhlasnya bila orang Umno mempersendakan kita Pas dengan ungkapan " wa halalun untuk aku, wa haramun untuk kamu " itu adalah benar sebenar-benarnya.

Isu besar yang kita tak boleh nak jawab (saya kalah dengan rakan-rakan dari Umno) bila mereka ungkit fatwa kafir yang menghalalkan darah orang Umno oleh Tuan Guru Hadi satu ketika dulu hanya kerna Umno berkerjasama dengan orang kafir (cina dan india) membentuk kerajaan.

Soalan daripada rakan Umno saya adalah " Sudah islamkah DAP dan orang-orangnya sampai para ulamak Pas menghukumkan HALAL Pas bekerjasama dengan DAP ? ". Ramai rakan Umno saya adalah mereka yang menyokong perjuangan Pas dalam diam sebelum PRU 2008. Tetapi persepsi mereka terhadap Pas berubah 360 darjah selepas Pas bernikah dengan DAP.

Saya masih mahu bersama Pas dengan harapan Pas satu hari kelak Pas akan dipimpin oleh orang-orang seperti Datok Harun Din dan Datok Haron Taib. Walahualam ...

Ahli Pas 1956

Anonymous,  November 12, 2012 at 11:04 AM  

Menyedihkan.

Selepas melihat video ini komen-komen yang terbit sungguh menghinakan Pas dan para ulamaknya. Bukan salah ibu mengandung, bukan juga salah bapa yang memengandungkan ibu, tapi salah anak yang tak sadar diri dan tak tahu di untung.

Bukan salah kami ahli Pas tapi salahnya kerana para ulamak kami cuba menegakkan benang yang basah.

Ahli Pas 1956

Anonymous,  November 12, 2012 at 11:13 AM  

Gara-gara Nurul Izah.

Secara peribadi saya keciwa dengan sikap pemimpin dan ulamak Pas parti yang saya sertai sekian lama.....

...............................................................................................................


Tuan, dahulu sy juga memang sgt-sgt menyokong pergerakan PAS. Sy juga terbawa-bawa dgn menghalalkan serangan peribadi ke atas pemimpin UMNO. Malah sy juga cuba berusaha mencari bukti utk meyakinkan sy yg pimpinan PAS tidak melakukan kesalahan.

Sampai saat ini pun, sy tetap menyokong kpd matlamat pergerakan PAS yg lama iaitu penubuhan negara islam yg sebenar. Namun matlamat itu sy rasakan tidak akan tercapai sekiranya corak kepimpinan yg seperti ini brterusan. Sy tertunggu-tunggu bilakah masanya Kelantan akan menjadi contoh ikutan negeri lain dlm mengurus dan mentadbir mengikut kaedah islam. Dalam mempromosikan keindahan budaya islam. Dalam mendahului kemajuan dan pemodenan mengikut syariat islam. Dalam mempelopori bidang perniagaan menurut islam. Dalam melakukan penemuan dan kajian saintifik berdasarkan islam.

Anonymous,  November 12, 2012 at 11:42 AM  

Ala tak payah pencacai2 najis BABI dan penjilat2 juboq blendir berak mencret pemimpin2 Fuckaton haramjadah.
Perangai dan gelagat pemimpin2 Fuckaton serupa haramjadah. Dah buat kenyataan lepas tu nak corner baring, dah terlambat dah Nurul, kita semua tau mulut kau memang bacin. Serupa macam Bapak kau, bapak korek anak cengkoreng, bapak kencing tak istinjak, anak berak senggelet.
Bila kena tduoh lelaki dalam videoporn, itu bukan saya, muka serupa tetapi tetek dan perut tak sama. Inilah akal otak Yahudi zionist. Bila YB Jamban terakam adegan aiskrim dalam jamban, alasan standard otak Yahudi Zionist bacul, itu bukan saya, muka serupa tetapi dia kepal botak. Osetat Badigol bila kena tangkap khalwat dgn isteri orang, jam 3pagi siap pake tuala basah, saya hanya lagi buat kauseling saja dan tidak buat apa2. Inilah alasan bacul otak Zionist. Jadi tak payh lah pencacai2 dan penjilat2 Hero Tamil nak menegakkan kote bengkok beliau atau benang yg basah, rakyat semua sudah perangai dan gelagat keluarga 69, keluarga songsang Anwar Zionist dan pemimpin2 bacul Fuckaton haramjadah.
Sedarlah dan insaflah, bermurakah dan jauhi lah dari menyokong Fuckaton barau lahanat Yahudi Zionist perosak agama, bngsa dan negara.

Anonymous,  November 12, 2012 at 1:03 PM  

Bangsa yang maju dan kaya kebanyakan pentingkan kerja, pendidikan dan niaga. Bangsa yang mundur dan miskin kebanyakan pentingkan agama. Hidup dunia sementara tidak ada paksaan pilihanan anda !

Anonymous,  November 12, 2012 at 2:02 PM  

Masalahnya pemimpin Pas ni cakap berbelit belit .. buat malu golongan ulamak saja. Macam kata Ahli Pas 1956 tu la, Umno pakat dengan cina dan india (MCA, Gerakan dan MIC) .. depa kata kafir. Tapi bila Pas pakat dengan cina DAP .. tak kafir pulak. Quran mana depa pakai, firman tuhan mana depa pakai pun kita tak tahu.

Rasa aku kalau kita pi minta fatwa dekat Tok Sami Siam pun dia akan kata " itu Umno islam, Pas pun islam juga, pasai depa berdua semayang dalam mesjid, semayang adap kiblat, mati tanam kubur islam di belakang mesjid yang sama ". Haaa itu fatwa Tok Sami, fatwa Tokguru lain pulak " ambo tok seh pakat denge Umno kerana Umno tu kafir tolok isle, DAP tolok isle tak po sebak dio meme dah kafir, tuhe ambo ghoyak boleh pakat denge DAP tapi denge Umno tuhe ambo kato JANGE ".

Tuhe hok namo ALLAH tok kato jange pakat denge Umno sebak dio tahu ore Umno pun duk sembah dio sie de male. Tapi tuhe Tokguru mungkin hok namo Doloh (Dollah) tu ye tok boi Tokguru pakat denge Umno tu.

Ustaz Rock

Penyumpit Tepat Penan,  November 12, 2012 at 2:26 PM  

hai gomo, aku dengar selepas pru ni bn akan berkubur. betul ke? kahkahkah padan muka

Anonymous,  November 12, 2012 at 2:29 PM  

i love you nurul izzah

Anonymous,  November 12, 2012 at 2:55 PM  

Sokong Nurul ! Malaysia akan lebih maju dan adil ! Sokong ! Sokong ! Sokong !

Anonymous,  November 12, 2012 at 4:02 PM  

Di luarnegara Presiden yg berugama bukan Islam terjebak dalam hubongan sulit, perzinaan, kerana maruah meletakkan jawatan. Bari ini Jeneral 5 bintang dan pengarah CIA meletakkan jawatan apabila tersebar cerita yg belaia ada hubongan dgn betina lain, kerana maruah dan bertaunggunjawab letak jawatan.
Di Malaysia, negara yg ditudoh tidak ada hak asasi, tidak ada keadilan, negara kejam, Mahkamah yg ditudoh Kangaroo, sampe kes liwat bole ditangguh sampe 3tahun lama, tetapi Ketua Umom yg sudah terang lagi bersuloh terlibat dgn kancah terkutok dan jijik, iaitu menyondol lobang taik, lobang najis, lobang jubor, jantan2 dan boypren2 masih tidak meletakkan jawatan, malah bercita cita nak jadi PM, masih merasakan diri suci dalam tahi babi, bole masuk mesjid dan surau nak beri ceramah dan takzirah agama. Videoporn sudah konpom oleh 3 pakar video luarnegara, bahwa lelaki dalam video itu adalh Lelaki Y, yg airkote beliau di sahkan oleh pakar forensik berada dalam dubor Saiful. Muka terpampang dan bogel dalam videoporn, tunggang langaang, korner baring, walaupun sakit tukang belakang kronik, walaupun di suntik dgn HIV, kena racun arsenik. Masih lagi beriya iya, hendak jadi Ustaz, Imam, Pakar Ekonomoney, Punaisihat, Hero Tamil, Perdana Menteri, anukera tuhan, Imam Mahadi.
Inilah spesis yg bernama BABI, agen Yahudi zionist, yg bacul, takde maruah, muka tak tahu malu, haramjadah, keparat, bngsat dan lahanat. Sudah harus direjam sperti kanak2 Palestina merejam askar2 Yahudi Zionist demi agama, bnngsa dan negara.
Sedarlah , insaflah wahai saudara2 ku yg masih belum sedar, janganlah merelakan dilhanat kerana bersetongkol dgn Fuckaton haramjadah, perosak agama, bngsa dan negara.

Penyumpit Tepat Penan,  November 12, 2012 at 4:26 PM  

Kuala Lumpur -
arakian hasil risikan tim era pasca yang memasang mata dan telinga di wisma putra dan juga memasang bola mata di bangunan itu, kami mendapati sokongan terhadap Barisan Nasional melalui saringan secara pukal pengundi di malaysia telah merosot,

seramai 13 juta pengundi yang bakal membuang undi dan di anggarkan sekitar 85% atau 11 juta di jangka akan membuang undi pada pru 13 ini, dari tinjauan wp yang cukup di rahsiakan oleh mereka, tetapi bocor juga kepada ep,

umno dan Barisan Nasional telah membuat bancian terhadap hampir 4 juta pengundi yang tidak mempunyai akses internet, hasil dari itu mereka mendapati hanya 1.7 juta saja yang akan mengundi mereka, selebihnya tidak di ketahui akan undian mereka, wp juga membuat bancian di facebook najib razak yang hampir 1.2 juta peminat

dan dari bancian itu, mereka mendapati dalam setiap post perdana menteri purata menyokong najib razak adalah 0.5 / 10 dan dalam posting posting peminat dalam facebook najib razak ini,mereka mendapati purata 1 post memuji Najib Razak dan 30 post membelasah Najib Razak,

mereka juga membuat kajian yang mana 1.2 juta peminat Najib Razak itu, 800 ribu adalah penentang Najib Razak dan Barisan Nasional dan hanya 400 ribu saja yang menyokong. berdasarkan kajian ini dan kajian di twitter, wp mendapati, untuk Barisan Nasional mengekalkan kuasa adalah amat TIPIS sekali,

sehingga membuatkan setiausaha agung umno iaitu tengku adnan tengku mansor mahu meletak jawatan. berdasarkan maklumat bocor dari wp, Barisan Nasional hanya mampu memenangi 93kerusi parlimen saja, dan mereka akan dapat hanya 34% saja undi dari 11 juta pengundi akan
memangkah mereka, kajian wp ini meliputi ke semua aspek bahan bacaan dan perkembangan politik masa kini, 3 perkara besar yang Barisan Nasional akan buat menjelang pru 13 ini iaitu BRIM 2.0 dan 2000 kouta belajar memandu kereta percuma yang di taja rm 1400 seorang untuk 400++ umno bahagian seluruh malaysia, rm 1400 x 2000 x 400 bahagian umno = rm 1.4 billion anggaran peruntukan untuk memancing 1 juta generasi muda buat kali yang terakhir.

Penyumpit Tepat Penan,  November 12, 2012 at 4:27 PM  

ketiga Najib Razak akan memberikan durian runtuh kepada warga felda 2 minggu sebelum pilihanraya umum ke 13, maklumat ini adalah maklumat tidak bertulis kerana umno sudah tidak lagi mempercayai sesiapa saja yang bekerja di bangunan wisma putra.

mca dan mic serta ppp sudah tidak lagi membawa erti kepada Barisan Nasional. Najib Razak tidak akan membubarkan parlimen sehingga parlimen terbubar secara automatik apabila habisnya mandat pada tahun 2013 nanti.

Anonymous,  November 12, 2012 at 4:41 PM  

Adakah seorang yg sudah bergelumang alam kancah menjubog berpuloh puloh tahun dari zaman bujang cikangrong samep lah sekarang masih lagi menjuboh, berzina dan kaki pelacuran dgn Cina Doll, Mak Nyah Doll, Jantan2 Doll, Siam Doll dan Samdol2, di angkat sebagai anukera tuhan. Sang Suami yg berada dalam videoporn, yg disahkan sakit tulang belakang kronik, kena suntikan HIV, kena racun arsenik, tetapi bole terjungkang jungkit, telentang, kuak kupu2, korner baring, tetek menggelebeh, perot boroi, kote bengkok, agen Yahudi Zionist neocons, pembunoh dan mezalimi rakyat Palestina yg tak berdosa, Bapa Korupsi, Bapa kronisma, bapa Tak Bermoral, bapa Takde maruah, keparat, bngsat dan lahanat, ini dikatakan Imam Mahadi, memang oatk dah mereng, bengap nak mampos.
Inilah spesis2 hidup sebagai pencacai2 najis BABI, penjilat2 juboq blendir Hero Tamil, peliwat terkutok, hidup untuk menegakkan kote peliwat. Sedarlah dan insaflah, jangan merelakn diri dilhanat kerana bersetongkol menyokong spesis2 keparat, bngsat dan lahanat, hidup untuk menjadi pencacai2 najis BABI. selamatkanlah diri dan keluarga, jauhi dari Fuckaton haramjadah.

Anonymous,  November 12, 2012 at 4:49 PM  

umno dan Barisan Nasional telah membuat bancian terhadap hampir 4 juta pengundi yang tidak mempunyai akses internet, hasil dari itu mereka mendapati hanya 1.7 juta saja yang akan mengundi mereka, selebihnya tidak di ketahui akan undian mereka,

BANCIAN APA NI SAMPAI 4 JUTA ORANG YANG TAK ADA INTERNET? BERAPA RIBU KAKITANGAN KERAJAAN YANG TURUN PADANG BUAT BANCI NI? INI BANCIAN RAKSASA NI. BILA?

mereka juga membuat kajian yang mana 1.2 juta peminat Najib Razak itu, 800 ribu adalah penentang Najib Razak dan Barisan Nasional dan hanya 400 ribu saja yang menyokong. berdasarkan kajian ini dan kajian di twitter, wp mendapati, untuk Barisan Nasional mengekalkan kuasa adalah amat TIPIS sekali,

YANG 800K TU ORANG-ORANG YANG SAMA JUGA @ CYBER TROOPER PKR/PR

sehingga membuatkan setiausaha agung umno iaitu tengku adnan tengku mansor mahu meletak jawatan. berdasarkan maklumat bocor dari wp, Barisan Nasional hanya mampu memenangi 93kerusi parlimen saja, dan mereka akan dapat hanya 34% saja undi dari 11 juta pengundi akan
memangkah mereka, kajian wp ini meliputi ke semua aspek bahan bacaan dan perkembangan politik masa kini, 3 perkara besar yang Barisan Nasional akan buat menjelang pru 13 ini iaitu BRIM 2.0 dan 2000 kouta belajar memandu kereta percuma yang di taja rm 1400 seorang untuk 400++ umno bahagian seluruh malaysia, rm 1400 x 2000 x 400 bahagian umno = rm 1.4 billion anggaran peruntukan untuk memancing 1 juta generasi muda buat kali yang terakhir.

CUKUP HEBAT. USA PUN TAK ADA CARA NI RAMAL KEPUTUSAN PILIHARAYA PRESIDEN MEREKA.


KAH KAH KAH KAH!!!

Prince of Noob November 12, 2012 at 4:53 PM  

harap semua orang menghormati perlembagaan malaysia dan rukun negara

Anonymous,  November 12, 2012 at 5:17 PM  

Kahh..kahh..kahh pencacai2 najis BABI dan penjilat2 juboq blendir pemimpin2 Fuckaton, dari Wali Terompah jamban, Lim Kit Cheebai, Lim Guan Lanchow, Tony Puachebai, Ambigay, Kapol Poosing, Ngek dan Ngok, Nizar Komunis, Samad Gereja, Mat Sabun, YB Jamban, Mak Lampirr, Latipah Koyax Rabax, Din Puduraya dan lainnya, sudah mejadi Nujum Pak Belalang, bole meramalkan Undian yg mereka kira menag mudah dalam PRU13 nanti. tetapi bila kalah, akan naik sawan, dgn konspirasi air mani diperah macam perah kain basah, pengundi hantu jembalang, pengundi tak berdaftar, pengundi cabut bertuah, undi tdak adil, inilah otak bacul akal Yahudi zionist.
Kesian aku tengok pencacai2 yg bengap nak mampos, kecik2 tak nak kojol, kote berbulu menyusahkan diri, mak bapak, keluarga dan sahabat handai. Hidup pun sia2 saja jadi pencacai2 dah lah bengap berlagak samseng pulak/ ishh ish ish ish ishh

Anonymous,  November 12, 2012 at 5:54 PM  

Kahh..kahh..kahh pencacai2 najis BABI dan penjilat2 juboq blendir pemimpin2 Fuckaton, dari Wali Terompah jamban, Lim Kit Cheebai, Lim Guan Lanchow, Tony Puachebai, Ambigay, Kapol Poosing, Ngek dan Ngok, Nizar Komunis, Samad Gereja, Mat Sabun, YB Jamban, Mak Lampirr, Latipah Koyax Rabax, Din Puduraya dan lainnya, sudah mejadi Nujum Pak Belalang, bole meramalkan Undian yg mereka kira menag mudah dalam PRU13 nanti. tetapi bila kalah, akan naik sawan, dgn konspirasi air mani diperah macam perah kain basah, pengundi hantu jembalang, pengundi tak berdaftar, pengundi cabut bertuah, undi tdak adil, inilah otak bacul akal Yahudi zionist.
Kesian aku tengok pencacai2 yg bengap nak mampos, kecik2 tak nak kojol, kote berbulu menyusahkan diri, mak bapak, keluarga dan sahabat handai. Hidup pun sia2 saja jadi pencacai2 dah lah bengap berlagak samseng pulak/ ishh ish ish ish ishh

KAH KAH KAH SAMPAI GUNA NAMA KAUM PENAN PULAK TU KAH KAH KAH!!!

November 12, 2012 5:17 PM

Anonymous,  November 12, 2012 at 6:23 PM  

Mu ni gilo ko murtadk?..agama Islam perlukan perubahan kepala hotak ko...APA yang Nabi s.a.w ajar itulah dia tiada sebrang perubahan bahalol

Anonymous,  November 12, 2012 at 6:24 PM  

Masa anda lahir, patut bapa anda azan kat telinga. Tapi bagi pencarut2 ni ngko pr ke, ko bn ke, atas pagar ke, mesti bapa anda mncarut kt telinga anda dulu. Kan?

Anonymous,  November 12, 2012 at 8:38 PM  

nurul cakap org2 melayu patut dan bebas pilih agama lain sbb dalam al quran ada ayat benarkan umat islam utk murtad..(nauzubillah dah cari tak ada satu ayat pun yg benarkan umat islam murtad)dan kaum2 LGBT ada hak utk melakukan maksiat sbb itu pun hak mereka dan saya sokong...
akidag digadaikan semata2 utk undi dan kuasa..

Pas yg sentiasa melaungkan sebagai pejuang islam pun telah menjalankan tugas fisabilillah dan amanah sebagai pejuang islam sejati dgn menangkis kecelaruan dan pemesongan akidah ini dgn berkata..

ITU HAK DIA NAK CAKAP..
pejuang islam..? KAHAKKKKK PTHUIII

BOLEH HANCOR AGAMA, BANGSA DAN NEGARA DIBUATNYA...
gabungan Pas/Pkr.. ini lah parti yg sanggup menjual dan mengadaikan agama demi undi dan putrajaya...

Anonymous,  November 12, 2012 at 8:56 PM  

Zaman Hang Tuah, lu punya bangsa pun tak berani datang.. Bodoh punya cina

Anonymous,  November 12, 2012 at 9:08 PM  

Bapa saya suka jadi petani takkan saya harus ikut dia jadi petani. Adakah saya tidak bebas cari lain kerja yang lebih baik ?

Anonymous,  November 12, 2012 at 9:34 PM  

Pas pkr tak begitu yg sy kenal, malahan kepimpinan mereka tebukti baik..

Anonymous,  November 12, 2012 at 9:44 PM  

Bapa saya suka jadi petani takkan saya harus ikut dia jadi petani. Adakah saya tidak bebas cari lain kerja yang lebih baik ?

..........................................................................

Maaf tuan. Sy kira tuan bukan muslim. Dan nasihat sy jgnlah tuan mengulas sesuatu tentang kepercayaan dlm agama islam, krn org islam di Malaysia tidak pernah mempersoalkan kepercayaan agama anutan tuan.


Menjadi petani tiada peraturan dan undang-undang dlm melarang anak-anak petani itu untuk mencari kerja lain.

Tetapi menjadi org islam ada peraturan dan undang-undang yg melarang penganutnya keluar dr islam.

Beragama tidak semudahnya boleh dianalogikan dgn bertani. Jika bertani kita nampak ulat yg merosakkan. Boleh dibeli dikedai racunnya. Tetapi dlm beragama, kita tidak nampak syaitan merosakkan. Dan tiada racun yg boleh dibeli dikedai utk menghalau syaitan.

Jika dgn mudah akal menganalogikan beragama dan bertani, maka bagaimana akal mencari jawapan tentang permasalahan agama berbanding permasalahan dunia?

Anonymous,  November 12, 2012 at 9:52 PM  

Insaflah saudara

Anonymous,  November 12, 2012 at 10:02 PM  

Bangsa yang maju dan kaya kebanyakan pentingkan kerja, pendidikan dan niaga. Bangsa yang mundur dan miskin kebanyakan pentingkan agama. Hidup dunia sementara tidak ada paksaan pilihanan anda !

...............................................................................................................


Tuan, pernahkah tuan mendengar ungkapan ini, yg jika tidak salah sy ia adalah sabda nabi S.A.W?

"Kafakiran itu menghampiri kekafiran".

Sepatutnya bangsa yg mementingkan agama inilah yg akan berjaya di dunia dan diakhirat. Yg mementingkan agama inilah yg menjadi ikutan dan inspirasi kpd yg lain. Yg sepatutnya menjadi model dan contoh. Jika org muslim itu sinonim dgn kemunduran dan kemiskinan, apalah pandangan org bukan islam nanti kpd muslim. Dan ketahuilah, bukan muslim itu sgt bersatu dlm menyebarkan dakwah agama mereka. Juga antara punca kejayaan mereka adalah kerana mereka mempunyai dana yg kukuh. Sepatutnya mereka yg mencontohi mereka, tetapi nampaknya kitalah yg perlu mencontohi mereka.

Anonymous,  November 12, 2012 at 10:05 PM  

Sepatutnya mereka yg mencontohi kita, tetapi nampaknya kitalah yg perlu mencontohi mereka

Anonymous,  November 12, 2012 at 10:06 PM  

Anonymous Anonymous said...

Zaman Hang Tuah, lu punya bangsa pun tak berani datang.. Bodoh punya cina

November 12, 2012 8:56 PM
-------------------------------------

lu cakap bagus-bagus sikit aa. nanti wa potong lu punya lanchau. rasis punya olang. cibai lu

wAk November 12, 2012 at 10:13 PM  

Anon 9:08pm
Jika anda mahu hidup tanpa agama, maka di persilakan.....tapi jangan mempertikai agama orang lain.
Saya sanggup melakukan apa saja, demi mempertahankan agama saya, hatta nyawa saya terkorban...

Anonymous,  November 12, 2012 at 10:24 PM  

Orang yang kuat agama kebanyakan fanatik. Fanatiklah menjadi masyarakat dan dunia ini tidak aman !

Anonymous,  November 12, 2012 at 10:42 PM  

Kerana lemah dlm pegangan agamanyalah maka menjadikan seseorg itu fanatik.

peminit siri komidi,  November 12, 2012 at 11:03 PM  

ni dia aku calon kan badot ni masuk masok maharajala lawak mega

http://lydiausm72.blogspot.com/2012/11/bongkak-sungguh-anwar-berkata-kerajaan.html

kompom juara ha ha hahahahahaha sakit perut aku gelak..hangpa tengol la no ghantai apa dia pakai hahahahahahahahahahahahaha

Anonymous,  November 12, 2012 at 11:30 PM  

Memang aku fanatik pada agama aku...
Apa masalah engkau?

Anonymous,  November 12, 2012 at 11:39 PM  

cibai lu olang melayu

Anonymous,  November 13, 2012 at 12:02 AM  

11:39
MEMANG CIBAI.....KENAPA???

Anonymous,  November 13, 2012 at 12:47 AM  

Ha ! Ha ! Ha ! Fanatik !

Anonymous,  November 13, 2012 at 1:07 AM  

Bincang agama memang membosankan kenapa tak bincang macam mana nak jadi kaya ?

Anonymous,  November 13, 2012 at 8:00 AM  

Bincang agama memang membosankan kenapa tak bincang macam mana nak jadi kaya ?

..........................................................................

Tuan, inilah beza antara muslim dan bukan muslim. Bg muslim setiap apa yg mahu dilakukan itu perlu mengikut ajaran agama. Perlu mengikut setiap peraturan dan undang-undang yg digariskan dlm agama. Bahkan setiap perbuatan muslim dr bangun tidur hingga kita tidur semula perlu telah diajarkan setiap peraturannya dlm agama.

Makan ada peraturannya, memakai baju ada peraturannya, membaca buku ada peraturannya, berdebat ada peraturannya, beribadat ada peraturannya, mahu buang air ada peraturannya, Mahu tidur ada peraturannya hinggakan jika muslim itu mahu bersetubuh dgn isterinya juga ada peraturannya.

Bg muslim setiapa apa yg dilakukan tidak lepas dr agama. Jika mahu bincang macam mana nak jadi kaya juga tidak akan lepas dr lingkungan perbincangan agama.

wAk November 13, 2012 at 8:48 AM  

Setuju dengan anon 8:00am.

Anonymous,  November 13, 2012 at 9:10 AM  

Sorry ! Kadang-kala rasa hairan jika Allah pencipta segala-gala kenapa Allah paksa Muslim mengikut banyak peraturan Islam ? Kenapa Allah tak hukum bukan Muslim tidak mengikut peraturan Islam dan sehingga kelahiran mereka masih tinggi, sehat dan kaya ? Adakah Allah lebih suka bukan Muslim daripada Muslim ? Jelas sekali agama adalah ciptaan pencipta agama. Pada zaman modern ini kita perlu tahu membeza kebenaran jangan terlalu buta mengikut.

Anonymous,  November 13, 2012 at 9:10 AM  

46,902 kes jenayah rogol, sumbang mahram, cabul & keganasan rumahtangga terhadap wanita direkodkan srjak mac 2007 hingga mac 2012 - BERNAMA

..maka itu lah dia malaysia...

Anonymous,  November 13, 2012 at 9:23 AM  

Anon 9:10am
Itu lah perbezaan islam dan bukan islam.
Sekiranya apa yg islam boleh buat apa yang bukan islam buat...maka apa beza nya?
Allah memberikan kekayaan kesihatan kepada bukan muslim ia adalah suatu istirad, seumpan pemancing memberikan umpan kepada ikan, adakah pemancing itu sayang kepada ikan itu?

Anonymous,  November 13, 2012 at 9:39 AM  

Bermakna pemancing sebenar nak makan Ikan bukan niat baik bagi Ikan makan. Tetapi kenapa tidak ada gejala buruk terhadap orang bukan Muslim dan kelahiran mereka masih tinggi !

Anonymous,  November 13, 2012 at 10:14 AM  

Babi pon tidak ada gejala buruk dan kelahiran babi pon masih tinggi.
Apakah ia suatu keistimewaan bagi kamu?

Anonymous,  November 13, 2012 at 10:26 AM  

Di Amerika Presiden yg terlibat dgn skandal, ditudoh melakukan berhubongan zina dgn seorang wanita, meletak jawatan kerana bertanggungjawap dan bermaruah. Di Amerika Bekas Jeneral 5 bintang dan pengarah perisikan ditudoh berlaku curang dgn seorang wanita juga meletakkan jawatan.
Di Malysia, negara yg ditudoh zalim, tidak ada keadilan, mahkamah kanggaroo, lawan tetap lawan, tetapi kes liwat ditangguh sampe 3tahun. 2kali kes liwat dimasukan ke mahkamah, dan 2 kali memang sah liwat ada berlaku, malah masa pergulongan mengaku liwat atas dasar suka sama suka. Belum termasuk sknadal dgn isteri YB Jamban, belum termasuk videporn yg di sahkan 99% oleh pakar video luar negara. Tetapi masih lagi berlagak seolah olah suci dalam tahi babi. Masih berlagak Ass Sheikh, Sahibu Samaha, Imam, Sivaji the Boss, Punaisihat, Anukera tuhan, Nelson Mandela, Aug San Syu Kyi, Imam Mahadi. Masih nak masuk Mesjid dan surau nak beri ceramah dan takzirah. Apa punya giler! Inilah spesis yg tak tahu malu, takde maruah, bacul, keparat, bngsat dan lahanat punya BABI haramjadah.
Buat penjilat2 dan pencacai2 takde ke orang lain yg anda hendak puji dan puja? Apa punya bengap orang yg sudah bergelumang dalam kancah terkutok, sperti pengakuan adik terangkat beliau Sukma Rindu dari tahun 75/76 lagi, mereka berdua sudah pun bermula asmara dana, dibawah sinar lampu Fluorecent, waktu semua orang nyenyak tdor, mereka berdua merpati dua secoli melakukan adegan, aku godok engaku lipat. Orang yg macam gini nak anda sanjung menjadi PM...sihh ish ishh ish habis ranap dan hancur lah agama, bngsa dan negara.
Selamatkanlah bumi Tanah Melayu dari spesis2 keparat, bngsat dan lahanat dan lebih2 lagi dari anak buloh Betong bernama BABI haramjadah.

Anonymous,  November 13, 2012 at 10:36 AM  

Maaf,Hebat kata2mu..tp tidak memberi kesan

Anonymous,  November 13, 2012 at 11:06 AM  

UMNO tinggal samseng, kaki mencarut, pemfitnah besar,kaki pusing cerita...byk duit bayar saman...Target: Pemimpin atau individu.Dah lama dah...

Anonymous,  November 13, 2012 at 11:29 AM  

minta maaf, tuan gomo, boleh tuan jelaskan pada pakcik kenapa saham fgv semakin lama semakin merudum tak naik-naik? kejap tadi harga jualan 4.59, rekod terendah sejak diniagakan. dulu bukan main pm haramjadah canang durian runtuh satu dunia. boleh tak tuan gomo beri penjelasan pada pakcik? pakcik ni org felda

http://bpe.bursastation.com/prices.pl?type=15&view=1&alphabet=F

Anonymous,  November 13, 2012 at 11:31 AM  

tak payahla panggil gomo ni tuan pakcik. gomo ni anjing jer. kaki mabuk

Penyumpit Tepat Penan,  November 13, 2012 at 11:43 AM  

Hebuh dan kecoh !! Memang isu ini sengaja disensasi dan dipanaskan !! Pemimpin PKR, Nurul Izzah, kononnya dalam satu kenyataan beliau ada menyebut - Islam tidak melarang umatnya memilih agama/ bebas beragama ! Apakah benar beliau ada membuat kenyataan begini? Tak sabar-sabar pencacai Umno nak buat kecoh dan hebuh ! Siasatlah dulu! Belum tentu benar atau tidaknya! Kalaupun benar beliau ada membuat kenyataan,, mungkin beliau tersasul dan tersilap ! Boleh jadi juga kenyataannya cuba diputarbelit oleh media arus perdana yang selama ini sentiasa mencari kesalahan pemimpin pembangkang !

Benar atau tidak kenyataan Nurul Izzah sepatutnya ia tak menjadi isu. Ada perkara lain seharusnya kita ambil berat dan pertikaikan ! Lihat dibawah ini

Menurut satu laporan, Mahkamah Syariah menerima 863 kes permohonan untuk menukar status agama sejak tahun 2000 – 2010. Jamil Khir dalam jawapannya berkata mengikut kementeriannya menunjukkan sejumlah 168 orang yang memohon untuk meninggalkan agama islam telah diluluskan.

Wow! ramainya? Ini salah siapa dan kerja siapa? Mustahil ini kerja pemimpin DAP, PAS PKR atau kerja Nurul Izzah? Peminpin-pemimpin Umno tolong jawab!! Jangan asyik mencari dan mengintai tahi hidung di lubang hidung orang lain, punggong sendiri dibiarkan bernajis!!

Anonymous,  November 13, 2012 at 12:13 PM  

Hari ini Deepavali mari kita pergi holiday. Jangan lagi gaduh-gaduh !

Anonymous,  November 13, 2012 at 12:41 PM  

Anon 11.43 Stastistik tersebut terpaksa dikeluarkan oleh Menteri Di Jabatan Perdana Menteri itu ekoran daripada pertanyaan daripada wakil DAP di Parlimen yang kita semua sedia maklum objektif mereka. Cuba anda dapatkan rekod Mahkahmah Syariah dan saya pasti kelulusan 168 itu adalah kepada orang bukan Melayu yang masuk Islam secara terpaksa kerana berkahwin dengan orang Melayu. Mahkamah Syariah terpaksa meluluskan permohonan tersebut hasil kemenangan kes murtad Lina Joy di Mahkamah Persekutuan.

Anonymous,  November 13, 2012 at 12:45 PM  

Mereka yang berselindung di sebalik kes Lina Joy mengambil kesempatan dalam kekalutan semasa umat Islam di dunia dan di Malaysia khususnya yang dilihat lemah dan dirasakan tidak ada keupayaan untuk mempertahankan Islam. Tindakan pihak-pihak tersebut telah menyalahgunakan saluran mahkamah sivil untuk menafikan kedudukan istimewa Islam di dalam Perlembagaan Persekutuan.

Kes ini pada dasarnya adalah rentetan daripada tuntutan 14 perkara yang menjadi asas pada desakan menubuhkan Inter-faith Commssion (IFC), serta desakan kumpulan “Artikel 11” yang pernah cuba berkumpul di Pulau Pinang pada 14-Mei-2006 yang menuntut kepada pemerintah untuk membenarkan sepenuhnya kebebasan Murtad di bawah Artikel 11 Perlembagaan Persekutuan, setelah kekalahan mereka untuk kes Mohamed Abdullah @ Moorthy, S. Sharmala dan Nyonya Tahir.

Amat mendukacitakan sekali apabila kumpulan Artikel 11 yang juga bersekongkol dengan gagasan Inter-Faith Commission (IFC) disertai oleh beberapa individu Melayu dan Islam termasuklah Sisters-in-Islam, yang digerakkan oleh pemimpin-pemimpin dan sekutu pemimpin-pemimpin negara yang Beragama Islam.

Kes Lina Joy adalah percubaan yang boleh memberikan kesan yang amat besar yang mana ia mencabar undang-undang Syariah oleh Mahkamah Syariah di bawah Perkara 121(A) Perlembagaan Persekutuan, sama ada dipinda atau dihapuskan sepenuhnya.

Berikutan kes Lina Joy, maka terlalu banyak kes-kes permohonan Murtad dan sebagainya yang telah lama menunggu dan sedang menunggu, dan kejayaan dari kes ini akan membenarkan banyak permohonan untuk keluar Islam akan dibenarkan oleh perlembagaan.

Kes ini menjadi perhatian penuh organisasi dan individu bukan Islam seluruh dunia, dan seluruh negara-negara besar didunia menghantar wakil untuk memberikan tekanan yang besar ke atas hakim dan sistem perundangan negara yang amat lemah untuk membela aqidah seorang rakyat Islam.

Sebagai contoh, The Becket Fund for Religious Liberty (www.becketfund.com) menyenaraikan dengan jelas fakta kes dan bagaimana organisasi ini menjadi salah satu dalang yang membela permohonan murtad ini dan bersama-sama pelbagai pertubuhan hak asasi manusia sedunia yang mendokong usaha menyerang Islam dan didukung oleh pelbagai NGO hak asasi manusia, serta segelintir pemimpin dan parti politik di Malaysia.

Di Malaysia pula, 11 NGO dan organisasi menghantar wakil ke Mahkamah Persekutuan untuk memberi tekanan kepada Hakim yang terlibat setelah mereka dibenarkan bersuara untuk membela Lina Joy, antaranya Majlis Peguam (Bar Council), Majlis Perunding Agama Hindu, Kristian, Budha dan Sikh, National Council of Women Organization, All Women Action Society, Sisters in Islam, Women Health Organization, Women Council of Change, Women Development for Change, Pergerakan Hak Asasi Rakyat Malaysia (Suaram).

Anonymous,  November 13, 2012 at 1:04 PM  

Kenapa manusia harus menghebat-hebatkan agama ? Agama semua ciptaan manusia. Jika tuhan hebat dunia ini sudah tiada perang, jenayah, penyakit, malapetaka dll dan kita tak perlu lagi askar, polis, peguam, doktor dll. Semua masalah manusia juga diselesai oleh manusia dan tuhan tak pernah datang tolong ??? Lebih baik masa kita tumpu kerja dan fikir macam mana nak jadi kaya ! HOW TO BE A MILLIONAIRE !

Anonymous,  November 13, 2012 at 1:18 PM  

Abdullah didakwa menyatakan bahawa "golongan yang mahu meninggalkan Islam patut dinasihati oleh pihak berkuasa agama, dan sekiranya tetap mahu menukar agama, patut dibenarkan berbuat demikian.""Ini bukan satu perkara yang tidak boleh dilakukan. Untuk mereka yang tidak mahu menjadi Islam lagi, apa yang anda boleh lakukan?"Jika mereka mahu tinggalkan Islam, apa yang anda mahu lakukan. Lebih baik anda biarkan mereka (tinggalkan Islam)," kata Abdullah. Abdullah turut menggesa pegawai-pegawai agama agar memahami masalah dan rintihan golongan yang bercadang meninggalkan Islam."Saya selalu berkata kepada pegawai agama bahawa mereka perlu dengan rintihan (orang yang mahu meninggalkan Islam)."Ada disebabkan mereka kecewa dengan perkara tertentu yang berlaku dan disebabkan itu mereka mahu meninggalkan agama Islam?," soalnya. Laporan Channel News Asia yang diterbitkan semula oleh akhbar Today.

Anonymous,  November 13, 2012 at 2:10 PM  

bila dah lahir dalam islam, wajib mengikuti ajaran islam. melayu di negara kita mmg semuanya dilahirkan dalam agama islam. jangan jadi bengap sangat. tulah dulu skolah agama tak abes agaknya. mmg bebas beragama tapi bukan bererti yang asalnya sudah islam boleh suka2 hati murtad. Allah murka. kalau rakyat semua nak bebas beragama termasuk yg islam nak murtad dosa pemimpin pun besar tau? nurul izzah tu yang nak jadi pemimpin sanggup ke tanggung dosa sebab tak mampu jaga kesucian agama islam?

Anonymous,  November 13, 2012 at 2:32 PM  

Sejahat-jahat melayu, apabila sampai masa dia berubah juga kejalan allah.ni adalah realiti yg kita dpt tgk pd masyarakat hari ini. Sebaik-baik non muslim keneraka juga akhirnya walaupun derma billion dollar, krn dia tak melafazkan laillahaillah muhammadunrasulluallah

Anonymous,  November 13, 2012 at 2:36 PM  

Anon 2:10 pm
Betul tu...saya setuju dengan awak.
Sebelum nurul keluarkan statement ni ada tak melayu yang dah murtad?
Ada tak perangai orang melayu yang macam orang murtad?
Aisyah yang murtad tahun 1998,atas sebab apa pulak tu?
Allah juga murka jika sesebuah negara tidak melaksana hukum dan syariat islam sepenuh nya.

otai JB,  November 13, 2012 at 2:41 PM  

Tahniah, tak lama lagi malaysia akan mendapat seorang gay menjadi PM.dan mendapat sokongan total dari pas.

Anonymous,  November 13, 2012 at 2:46 PM  

Anon 2:32pm
Tengok jugak jahat dia macam mana...
Kalau dah terang2 mengharamkan apa yg dihalalkan Allah, dan menghalalkan apa yang diharamkan, dengan keadaan dia tahu apa yang dia buat itu.....kalau melayu jenis gini nak kira macam mana ni.
Memang benar berbillion orang kafir berderma ia langsung tak bagi manfaat untuk dia

Anonymous,  November 13, 2012 at 2:48 PM  

Otai jb...
Kenal ke gay macam mana?
Ke...kau salah seorang dari gay..

Anonymous,  November 13, 2012 at 3:09 PM  

Anon 2.36 tu pasal PAS kena bersatu dengan UMNO untuk penyatuan bangsa melayu dan islam. PAS atas sebab politik dah berdiam diri pasal negara islam sepenuhnya di mana negara boleh laksanakan hukum hudud. Perlaksanaan syariat islam sepenuhnya di Malaysia tidak akan mampu dibuat selagi umat islam sendiri berpecah belah.

Anonymous,  November 13, 2012 at 6:06 PM  

BANGGANG ! 40X................ BUAT APA PADA PEGANGAN PADA AGAMA DAN BANGSA MELAYU ISLAM , KALAU SOLAT TAK PUASA TAK ZAKAT TAK MALAH MINUM ARAK ZINA JUDI DAN 'ROMPAK WANG RAKYAT....APA ADA KEISTEMEWAAN PADA BANGSA MELAYU ISLAM DINEGARA NI...... BERLAMBAK CINA ISLAM DI CHINA , RUSIA , NEGARA AFRIKA. ALLAH TAK KESAH LAH..........PAPAGOMO.

Anonymous,  November 13, 2012 at 6:28 PM  

Barang baru mungkin lebih baik daripada lama. Menganut agama baru mungkin lebih baik daripada lama. Biarkan dia suka hati dia. Paksa tak guna yang penting ia rela hati.

Anonymous,  November 13, 2012 at 7:16 PM  

Tiba-tiba saja blog panat ni sokong islam. Sebelum ni biar bercerai tulang mati matian bantah undang-undang Allah- Hudud.....sebar fitnah kena potong lidah, sebar video lucah kena potong zakar, tikam ekor kena potong tangan, minum arak kena potong lehir.

Anonymous,  November 13, 2012 at 7:34 PM  

Agama yang tertua sekali dialam sejagat ini ialah Hindu . Mungkin agam ni sebaik baik , sebenar benar agama . Yakan gomo? Sebab tu lah Najib janji nak batalkan projek kondo kat batu cave ni sebab nak menghormati kesuci tuhan mereka. Tapi kenapa tunggu jika bila dapat rampas Selangor pulak. Kasih keluar saja lah wang pampasan kepada pemaju yang terlibat tu jika betul betul iklas . Dapat lah sokongan padu kaum india pru 13 nanti . HEHEHE berapa peratus sja kaum india....tu pun yang berstatus stateless dan orang bandar anti mic. Buat penat aja Utusan dan TV3 suku hebahkan.

Anonymous,  November 13, 2012 at 7:34 PM  

Agama yang tertua sekali dialam sejagat ini ialah Hindu . Mungkin agam ni sebaik baik , sebenar benar agama . Yakan gomo? Sebab tu lah Najib janji nak batalkan projek kondo kat batu cave ni sebab nak menghormati kesuci tuhan mereka. Tapi kenapa tunggu jika bila dapat rampas Selangor pulak. Kasih keluar saja lah wang pampasan kepada pemaju yang terlibat tu jika betul betul iklas . Dapat lah sokongan padu kaum india pru 13 nanti . HEHEHE berapa peratus sja kaum india....tu pun yang berstatus stateless dan orang bandar anti mic. Buat penat aja Utusan dan TV3 suku hebahkan.

Anonymous,  November 13, 2012 at 7:46 PM  

Wow! ramainya? Ini salah siapa dan kerja siapa? Mustahil ini kerja pemimpin DAP, PAS PKR atau kerja Nurul Izzah? Peminpin-pemimpin Umno tolong jawab!!

...............................................................................................................

Satu fenomena yg biasa sy temui. Jika berlaku kemungkaran maka yg bersalah adalah pemerintah. Terlalu mudah kita meletakkan kesalahan pd org lain. Byk permohonan org mahu keluar islam juga disalahkan pemerintah. Jika tidak solat disalahkan pemerintah. Jika melanggan pelacur disalahkan pemerintah. Jika kes buang bayi meningkat disalahkan pemerintah. Seolah-olah kita langsung tidak bersalah terhadap apa yg terjadi.

Tuan, sedarkah tuan jika pemerintah ditanya di akhirat esok, mereka boleh menjawab " Aku sudah sediakan masjid yg penuh dgn kuliah agama, maka tggjwb aku terlepas. Aku sudah adakan siaran televisyen yg berdakwah kpd agamaMu, maka tggjwb aku terlepas. Aku sudah menyediakan sistem perbankan islam, maka tggjwb aku sudah terlepas. Aku sudah mewajibkan setiap anak dihantar kesekolah dan diwajibkan mempelajari agama di sekolah, maka tggjwb aku terlepas"

Dan apa jawapan kita bila ditanya diakhirat kelak? Bolehkah kita menjawab " Aku tidak tahu, krn itu kerja kerajaan. Aku tiada upaya krn itu kerja kerajaan. Aku tidak mampu krn itu kerja kerajaan"

Lalu adakah masih lg tuan-tuan mahu menyalahkan pemerintah atau tuan-tuan membantu pemerintah dlm menyebarkan dakwah?

Anonymous,  November 13, 2012 at 8:02 PM  

Sorry ! Kadang-kala rasa hairan jika Allah pencipta segala-gala kenapa Allah paksa Muslim mengikut banyak peraturan Islam ?

...............................................................................................................

Knp mesti hairan tuan? Tidakkah tuan hairan jika seorg bapa yg menyediakan segala-galanya kpd anaknya tetapi masih memaksa anak-anaknya mengikut segala peraturan yg dia tetapkan? Kenapa seorg bapa memarahi anaknya bersungguh-sungguh jika anknya mencuri, tetapi dia tidak akan marah anak jirannya mencuri? Adakah bapa itu lebih sayangkan anak jirannya drpd anaknya sendiri?

Anonymous,  November 13, 2012 at 8:09 PM  

Tetapi kenapa tidak ada gejala buruk terhadap orang bukan Muslim dan kelahiran mereka masih tinggi !


...............................................................................................................

Adakah tuan tidak memerhatikan keadaan dunia ini? Pelbagai gejala yg melanda dunia ini tidak kira ke atas muslim dan bukan muslim. Bencana alam, wabak penyakit, kemiskinan, kebuluran dan huru-hara dlm negara. Dan ianya tidak hanya kpd muslim tetapi juga kpd bukan muslim. Dan cara kita menghadapi setiap ujian itulah yg penting. Muslim dgn cara muslim, bukan muslim dgn cara mereka.

Anonymous,  November 13, 2012 at 8:10 PM  

DUNIA DAH AKHIR ZAMAN ? SATU SATU NYA TANDA IALAH MEMBERIKAN TANGGUNG JAWAP KEPADA BUKAN PAKAR NYA....... beli peralatan tentera atau buat projek mega untuk kebajikan rakyat bukan nak ambil komesin. Allah , Jangan tanya rakyat kenapa tak di halang mereka mereka ni.

Anonymous,  November 13, 2012 at 8:21 PM  

Allah sudah memberikan peringatan kepada mahluk nya tentang musibah......kalau bukan kerna orang tua dan anak kecil dan seorang islam yang mengunjungi masjid, negara ni dah lama kena musibah besar. Bukan kah sipembual fitnah, penyebar video lucah dan lain lain maksiat menyumbang kepada kehancuran diatas muka bumi ni.

Anonymous,  November 13, 2012 at 8:59 PM  

http://www.malaysia-chronicle.com/index.php?option=com_k2&view=item&id=43734:slap-in-the-face-for-umno-apostasy-tango-its-not-nurul-but-pak-lah-you-shd-grill&Itemid=2

http://www.malaysiakini.com/news/214082

Baca kenyataan Pak Lah Tentang kebebasan beragama...........kita orang semua sokong

Anonymous,  November 13, 2012 at 9:01 PM  

HOW TO BE A MILLIONAIRE ? Hidup untuk duit lebih baik daripada agama. Agama bukan boleh bagi kaya, buang masa sahaja.

Anonymous,  November 13, 2012 at 9:02 PM  

main bini org.. main cinadoll.. main jantan.. sokong seks songsang.. sokong org islam utk murtad.. sokong persamaan semua agama sama...

lepas tu berlakon sebagai org2 yg zuhud dan cintakan agama.. ini lah manusia2 akhir zaman yg diperingati oleh Nabi kita..

yg disalahkan kerajaan.. manusia2 dalam Pas/Pkr sememangnya dah semakin jumud, kerosakan dan kehancoran yg dibawa akan dipersalahkan kepada org lain dan puak2 ni terus mendabik dada dgn penuh kesombongan mengatakan kononya merekalah yg terbaik, tertinggi, pejuang islam, ahli syorga..

tetapi perancangan mereka tidak mampu utk menandingi perancangan Allah swt, keburukan yg dilakukan oleh puak2 ini satu persatu ditunjukan oleh Allah swt tetapi puak2 ini masih tidak mahu mengaku dan menepis kejahilan yg dibawa dan masih menunding jari kepada org lain..

syukur... Allah swt masih terus menunjukan kemungkaran yg dilakukan oleh puak2 ini dan akan terus ditunjukan, siapa mereka ini yg sebenarnya dan apa yg pasti sudah ramai yg telah tersedar dan sama2 kita muhasabahkan diri, melihat, memikirkan peringatan demi peringatan yg diberikan oleh Allah swt..

sebelum peringatan Allah swt bertukar kepada musibah.. sama2 kita berdoa dan kembali ke pangkal jalan

Anonymous,  November 13, 2012 at 9:27 PM  

anon 8.59 pm

ayat al quran kebebasa beragama adalah utk yg bukan islam bebas utk memilih agama mereka seperti menukar baju.. kepada yg islam dilarang utk bertukar agama atau murtad dan dalam al quran tiada satu ayat pun menyokong atau menyuruh umatnya bebas utk murtad..

jangan mentafsirkan ayat2 al quran sesuka hati demi undi dan kuasa sehingga agama dan akidah digadaikan seperti yg dilakukan oleh sinurul ni...

pak lah mempunyai pendidikan agama yg baik dan telah mentafsirkan agama dgn betul utk kebebasan agama utk kaum2 yg bukan islam dinegara ini...

anon 9.01 pm

kasian anda yg kafir sbb tu anda bebas menukar agama sbb hidup anda tiada pegangan, bebas menukar agama seperti tukar baju ikut mana yg sesuai atau selesa... hidup org2 kafir hanya utk kemewahan dunia semata2 sbb tu anda hanya memikirkan duit dan kesenangan dunia.. kasian

berbeza dgn org2 islam yg mempunyai pegangan yg telus, hidup didunia ini hanya sementara dan diakhirat adalah yg sebenarnya sbb itulah perkara agama bukan boleh dibuat main2 sesuka hati utk ditukar seperti kain buruk seperti apa yg dilakukan oleh org2 bukan islam..

tetapi ingatlah...jika anda seorg islam tetapi oleh kerana ada sikap marah, benci, irihati dalam diri sehingga sanggup mengeluarkan perkataan begitu sehingga sanggup mengugat akidah sendiri, maka terpulang lah kerana dosa yg melibatkan akidah amat berat kerana tidak akan diampunkan oleh Allah swt.. jika anda bukan islam abaikan lah dan teruskan kehidupan duniawi anda

Anonymous,  November 13, 2012 at 9:32 PM  

Engko orang jugak yang buat dan canang...engko terima saja lah

Anonymous,  November 13, 2012 at 9:34 PM  

Inilah panggil permainan politik ! Orang politik bukan semua boleh percaya bahkan tuhan pun tak boleh sangat percaya ! Fikir dan cari kebenaran jangan sangat percaya orang dan tuhan !

Anonymous,  November 13, 2012 at 9:35 PM  

Baik juga kenyataan pak lah tu yah! Orang rompak wang rakyat kau tak nak komen!

Anonymous,  November 13, 2012 at 9:45 PM  

Sebenar nya saya ne nak memelok islam , oleh sebab melayu islam ego sombong jahat dan penipu tak jadi lah saya. jadinya saya memelok agama islam orang india.

Anonymous,  November 13, 2012 at 9:48 PM  

KAFIR YANG MENYAMAR SEBAGAI MELAYU ATAU MELAYU YANG MEMANG TIDAK DIASUH DAN DIDIDIK SECARA ISLAM DARI KECIK KITA TIDAK PERLU HAIRAN DENGAN PANDANGAN-PANDANGAN SONGSANG MEREKA. WALAU BERAPA BANYAK YANG DIJELASKAN KEPADA MEREKA PUN TIDAK MENDATANGKAN FAEDAH KERANA:
1. MEREKA TELAH DIBUTAKAN MATA, HATI, PENDENGARAN DAN AKAL MEREKA OLEH ALLAH. JADI TINGGALKAN MEREKA;
2. MEREKA SEMEMANGNYA KAFIR HARBI TETAPI MENYAMAR SEBAGAI ORANG MELAYU;
3. MEREKA TERDIRI DARI GOLONGAN YANG TERDESAK, TERANCAM DAN KECEWA MELIHAT SOKONGAN PADU BANGSA MELAYU MENENTANG ANAK ALJUBURI; DAN YANG PALING PENTING IALAH
4. MEREKA ADALAH JAHIL BUKAN SAHAJA ILMU DALAM PERLEMBAGAAN PERSEKUTUAN TANAH MELAYU DAN MALAYSIA DAN JUGA HAL EHWAL SERTA HUKUM HAKAM UGAMA ISLAM.
JADI ANAGGAPLAH MEREKA ANJING GILA DAN KUCING KURAP JER.

Anonymous,  November 13, 2012 at 9:49 PM  

Alah! macam engko seorang aja pemilik agama islam.

Anonymous,  November 13, 2012 at 9:56 PM  

Memang anon ni dah !!!!!" TUMPAS , kecewa dan malu.........belum lagi dia ni baca kenyataan Dr.MudahLupa tentang Hudud................

Anonymous,  November 13, 2012 at 10:06 PM  

Another desperate comment from a desperate mind

Anonymous,  November 13, 2012 at 10:17 PM  

UMNO kan dah lama berkuasa, apa salah nya tukar perlembagaan negera tu kepada hukum dan syariat islam sepenuh nya.
UMNO pon selalu kata dia pon perjuangkan islam jugak, jadi jangan pedulik PAS kata apa, laksanakan lah hudud, qisas dan taqzir di malaysia yg tercinta ini, demi menjaga agama, akal, harta, nyawa dan keturunan.
PAS tak buat, UMNO pon tak berani jugak nak buat, maka....apa nak dikata.

Anonymous,  November 13, 2012 at 10:23 PM  

ANON 9:48PM
UMNO YG DAH BERKUASA SEKIAN LAMA DI MALAYSIA NI PON MASIH TAK BERANI LAKSANA HUKUM DAN SYARIAT ISLAM....
AMAR MAARUF, NAHI MUNGKAR PON TAK ADA...NAK CAKAP APA LAGI!

Anonymous,  November 13, 2012 at 11:32 PM  

Cepat pergi tidur sudah lewat besok nak kerja. Cakap banyak agama tak guna, cari duit lagi baik ! HOW TO BE A MILLIONAIRE !

Anonymous,  November 13, 2012 at 11:38 PM  

he3.. dah gila rupenye juak2 PR ni.. ini lah bahananye kena liwat... takebeerrrrrrrrrrrr.. muhahahaaa

Anonymous,  November 14, 2012 at 5:46 AM  

Biar bodoh tetapi masih bole belajar, jangan jadi pencacai2 najis BABI dan penjiat2 juboq blendir HeRo Tamil yg bengap nak mampos, kecik2 tak nak kojol, dah tuak menyusahkan diri, keluarga, anak isteri, mak bapak, hidup sia2 saja menghabiskan oxygen, dah lah bengap berlagak samseng kampong dusun pulak, padahal bacul macam Hero Tamil pare pundek.

Anonymous,  November 14, 2012 at 6:51 AM  

Anon 5:46am
Pagi2 dah cakap macam gini, apa masalah ni?
Boleh selesai ke dengan cara gini?
Siapa yang ajar ni?
Anda yang bijak tak sepatutnya berkata macam ni....

Anonymous,  November 14, 2012 at 7:02 AM  

Anon 11:32pm
Buat lah apa saja yang engkau suka, pasti engkau dapat balasan nya.
Sayangilah apa yang engkau suka, pasti engkau akan berpisah dengan nya.
Hidup lah dengan cara apa yang engkau suka, pasti kamu akan mati suatu hari nanti...

Anonymous,  November 14, 2012 at 8:59 AM  

Sebenar nya saya ne nak memelok islam , oleh sebab melayu islam ego sombong jahat dan penipu tak jadi lah saya. jadinya saya memelok agama islam orang india

...............................................................................................................

Lalu apa syahadat yg tuan baca? Adakah tidak sama syahadat islam org india dgn syahadat islam org melayu? Tidak samakah jumlah solat kita? Tidak samakah kiblat kita?

Jika tuan mahu memeluk islam, jgn dilihat kpd org yg memakai agama itu, tetapi lihat kpd kesucian agama itu sendiri. Jika tuan melihat kpd manusia, maka itulah yg terjadi kebanyakan kes dimahkamah syariah skrg yg memohon utk kembali semula ke agama asal, krn memeluk islam disebabkan melihat agama pasangannya.

Anonymous,  November 14, 2012 at 9:01 AM  

Saya menyokong UMNO, tetapi sy dgn tegas menyatakan bhw pandangan Pak Lah itu salah. Dari dulu hingga skrg sy tetap mengatakan yg ia salah.

Soalan sy, adakah tuan-tuan penyokong PKR mahu mengaku dan menyatakan yg pandangan YB Nurul Izzah itu salah?

Anonymous,  November 14, 2012 at 9:02 AM  

Kerana itu sy katakan, walau apa pegangan kita, yg penting ialah tetapkan hati utk menyatakan benar kpd perkara yg benar, dan menyatakan salah kpd perkara yg salah.

Anonymous,  November 14, 2012 at 9:10 AM  

Kenapa harus risau murtad ? Barang baik tidak takut tiada pembeli ! Agama baik tidak takut tiada pengikut ! Hak asasi manusia ialah ia boleh boleh pilih barang, bintang, orang, kerja, makanan, agama dll yang dia suka. Jika hak asasi manusia tidak ada lagi apa erti lagi sebagai manusia ? Kita hidup dizaman baru bukan zaman lama dan di negara demokrasi. Orang yang tidak ada pilihan seperti zaman lama orang hamba. Mereka tidak boleh pilih yang dia suka dimana kehidupan dan rewayat hidupnya bergantung kepada tuannya. Adakah zaman ini kita masih perlu berfikiran seperti zaman lama ? Fikiran kita perlu flesibil baru tidak ketinggalan zaman.

Anonymous,  November 14, 2012 at 9:45 AM  

Kenapa harus risau murtad ? Barang baik tidak takut tiada pembeli ! Agama baik tidak takut tiada pengikut ! Hak asasi manusia ialah ia boleh boleh pilih barang, bintang, orang, kerja, makanan, agama dll yang dia suka. Jika hak asasi manusia tidak ada lagi apa erti lagi sebagai manusia ?

......................................................................

Pegangan dan keutamaan tuan ialah hak asasi. Sedangkan pegangan dan keutamaan muslim ialah tuhannya. Jika manusia sedar bhw kita ini makhluk yg diciptakan oleh Pencipta yg maha kaya, dan alam yg kita diami ini juga ciptaan Pencipta yg maha kuasa, maka manusia akan sedar bhw kita ini langsung tiada hak walau sebesar zarah pun dimuka bumi ini.

Anonymous,  November 14, 2012 at 11:28 AM  

Saja buat2 tak paham, nak betulkan jugak kenyataan yang silap, puak2 PR ni dah termalu dengan kenyataan Izzah.Aku rasa kalau Izzah kata makan babi halal, diaorang akan ikut kata mcm tu, silap2 makan terus.

Anonymous,  November 14, 2012 at 1:00 PM  

Manusia tiada bebas amat sedih dan malang ........

Anonymous,  November 14, 2012 at 6:27 PM  

Manusia bebas melakukan apa shj semahu hatinya. Lakukanlah walau apa pun, tidak pernah tuahn melarang. Tetapi perlu diyakini, setiap perbuatan ada balasan. Baik dibalas baik, buruk dibalas buruk. Setiap agama sy kira punya kosep yg sama.

Badut Rakyat November 14, 2012 at 8:35 PM  

Datin Seri Rosmah adalah contoh wanita yang di segani.tanpa beliau PERMATA tak ada.semua itu khas untuk golongan muda yang nak menonjolkan bakat.terima kasih Ds Rosmah :-)

NutCrakcer November 14, 2012 at 11:25 PM  

Dari dulu lagi gua sudah cakap, Parti2 pembangkang adalah pemimpin yang :
Kaki penipu, kaki pembohong, kaki kencing, kaki putar belit, kaki putar alam, kaki porno, kaki cina doll, kaki siam doll, kaki liwat, kaki betina, kaki urut, kaki pelacur, kaki rembat bini orang, kaki simpan pompuan, kaki muka tebal, kaki muka tak malu, kaki muka selamba, kaki muka kering, kaki bermuka-muka, kaki tiada muka, kaki menyamar, kaki rasuah, kaki songlap duit derma rakyat, kaki ugut, kaki himpun, kaki merusuh, kaki provoksasi, kaki sara hidup dari dana Yahudi, kaki sokong keselamatan Israel, kaki pluralisme, kaki liberalisme, kaki LGBT, kaki gila kuasa, kaki nepotisme, kaki kronisme, kaki fitnah, Kaki Tikam Belakang, kaki kafir mengkafir, kaki nyanyok, kaki kauseling kul 3 pagi, kaki jamban blowjob, kaki aiskrim, kaki durhaka pada ibu, kaki munafik, kaki hipokrit, kaki ampu, kaki bangga diri, kaki ujub, kaki khawarij, kaki wahhabi, kaki maki, kaki hamun, kaki sumbang mahram dan entah ape-ape lagi kaki yang akan muncul selepas ini. Hang pikir lah sendiri.

Anonymous,  November 14, 2012 at 11:45 PM  

11:25pm
maka haramkan semua parti pembangkang, maka dengan itu umno boleh perintah malaysia hingga kiamat.....
Sekian di maklumkan....

Anonymous,  November 15, 2012 at 7:57 AM  

Parti perintah dengan pembangkang sama kakilah. Cuma sekarang ialah kaki lawan kaki. Tengok siapa boleh goal tetapi perlu tengok kita nak undi siapa ? Tengok mereka buat wayang siapa boleh bikin kita syok kita sokong !

Anonymous,  November 16, 2012 at 2:08 PM  

Itu hanya rasa anda

Mohd Khairul Bin Hamim November 19, 2012 at 10:17 AM  

Hebat hujah hujah org pr ni...sokong saja apa kata pemimpin dia...walaupun isu murtad...tak gazet slm perlembagaan pun ramai yg minta apa tah lagi kalau digazetkan...cubalah pikir...nauzubillah...pemimpin bn pun tak pernah timbulkan isu ni walaupun korang kata pemimpin bn ada yg jahil bab agama...korang bg pulak citer yg panjang lebar...aku sikit pun tak pikir nak undi pr...

Post a Comment

Lu nak tulis apa lu tulis lah. Tapi jika ada sebarang komen yang lu tulis yang mana boleh di dakwa maka lu jawap sendiri di Mahkamah. Gua empunya Blogg tak tanggung. He he he

Snipet

  © Blogger template On The Road by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP