Amanat Hadi Awang Beri Impak Negatif

Thursday, December 27, 2012



Amanat yang diuar-uarkan Presiden PAS, Datuk Seri Abdul Hadi Awang 35 tahun lalu memberi impak negatif kepada akidah atau kepercayaan di kalangan masyarakat Islam.

Presiden  Jalur Tiga (JATI) Datuk Dr Hasan Ali berkata, pendedahan yang dibuat media mengenai kesan amanat itu hanyalah gambaran 10 peratus berbanding realiti kesannya dalam masyarakat Islam kini.

Bekas Naib Presiden PAS itu amat terkejut dengan laporan media terhadap kesan amanat itu sehingga menyebabkan berlakunya solat dua imam,perceraian dan perpecahan keluarga di kalangan masyarakat Islam, hanya disebabkan perjuangan politik berbeza.

Selanjutnya klik sini



Undi PKR Bawa Kehancuran Negara 
Undi PAS Bawa Pepecahan Umat Islam 
Undi DAP Bawa Penindasan Bangsa 
Undi BN Bawa Kemakmuran Agama, Bangsa Dan Negara.

93 comments:

Anonymous,  December 27, 2012 at 3:25 PM  

AMANAT HADI BIN AWANG:-

Saudara-saudara sekelian percayalah,

Kita menentang UMNO, bukan kerana nama dia UMNO. Kita menentang Barisan Nasional bukan kerana dia lama memerintah kerajaan. Kita menentang dia ialah kerana dia mengekalkan perlembagaan penjajah, mengekalkan undang-undang kafir, mengekalkan peraturan jahiliyah. Oleh kerana itulah kita menentang mereka. Oleh kerana itulah kita menghadapi mereka. Oleh itulah kita cuba berlawan dengan mereka.


Percayalah saudara-saudara sekelian,

Perjuangan kita adalah jihad, ucapan kita adalah jihad, derma kita adalah jihad. Bergantunglah kita kepada Allah dengan (menghadapi) puak-puak ini kerana kalau kita mati melawan puak-puak ini, mati kita adalah syahid. Mati kita adalah Islam. Kita tidak perlu masuk Buddha, Kita tidak perlu masuk Hindu, Kita tidak perlu masuk Kristian, Tapi kita menjadi kafir dengan mengamalkan 'politik suku, agama suku/'

_________

Tuan-tuan fikir lah sendirii atau turunkan kemerbahayaan amanat di atas kepada umat Islam di negara Malaysia ini.

Anonymous,  December 27, 2012 at 3:32 PM  

Dalam tempoh teka-teki tarikh pilihan raya umum ini, kelihatan BN cuba menyerang Pakatan Rakyat dengan isu air Selangor dan mengaitkannya dengan isu tajaan Soros. Namun, kelihatan isu-isu kurang berjaya menggugat Pakatan dan kadang-kadang dilihat menjadi senjata makan tuan.Saya melihat ada dua isu yang menjadi senjata ampuh bagi Umno/BN yang dilihat mampu mengugat Pakatan, iaitu isu hudud dan isu perpaduan. Mengapa dua isu ini? Selepas tsunami politik 2008, dua isu ini yang sentiasa diulang tayang silih berganti dan dilihat berjaya menggugat kesepakatan parti-parti dalam Pakatan. Apabila bercerainya parti-parti dalam Pakatan, mimpi Umno/BN untuk terus berkuasa semakin cerah.Kita lihat taktik permainan media BN dalam memainkan isu hudud. Mereka bermula dengan memetik kenyataan mana-mana pemimpin PAS berkaitan hudud, walaupun kenyataan itu hanya dibuat dengan ayat pendek dalam ceramah agama di masjid. Lalu dibesarkan di muka hadapan akhbar. Kemudian wartawan upahannya akan minta respon dari pemimpin DAP yang tidak setuju dengan hudud. Perbezaan pendapat pemimpin PAS dan DAP ini lantas digembar-gemburkan seolah-olah perbalahan besar sedang berlaku. Pendapat dari pemimpin Umno dan ulama mudanya akan disiar untuk melaga-lagakan lagi isu ini. Pemimpin Umno biasanya berlagak menjadi hero membela pendirian PAS menyokong hudud walaupun massa umum mengetahui pendirian sebenar presiden Umno. Maka dalam PAS pun wujudlah golongan yang dilihat keras menyanggah pendirian pemimpin DAP itu dan golongan yang sedar ini mainan Umno dan tidak mengulas panjang. Maka, sekali lagi media Umno cuba sebarkan persepsi tentang perpecahan dalaman PAS. Semakin banyak persepsi dicipta hingga akhirnya ada sebahagian rakyat terpengaruh.Taktik yang sama juga pernah dibuat melalui isu perpaduan Melayu. Bermula dengan ucapan beberapa kerat pemimpin Umno yang tiba-tiba mengalunkan ayat-ayat indahnya perpaduan Melayu. Isu perkauman dimainkan. Dalil-dalil Quran dan Hadis dibekalkan oleh ulama mereka untuk dilaungkan walaupun kadang-kadang tak betul sebutan Arabnya. Selepas beberapa hari isu ini dimainkan di media mereka, mereka timbulkan respons beberapa pemimpin PAS yang dilihat menyokong "perpaduan" itu, walaupun ada kenyataan mereka yang diputar belit media.Lalu digambarkan seolah PAS-Umno akan bersatu. Kemudian, mereka akan minta respons dari pemimpin PKR atau DAP. Apabila ada dari mereka yang dilihat mengkritik PAS, tiba-tiba fokus isu telah berubah.Alunan indahnya perpaduan Melayu tidak lagi dilagukan, yang ada hanyalah berita-berita persepsi seperti "Pakatan Rakyat retak" dan "DAP ugut keluar Pakatan Rakyat". Taktik ini bukan sahaja dapat menggambarkan Pakatan tidak kuat, malah berjaya mengkambinghitamkan beberapa pemimpin PAS yang dilihat 'properpaduan' dan memburukkan pemimpin ini di mata ahli-ahlinya.Maka, nasihat saya kepada pemimpin PAS, PKR dan DAP, jangan cepat melatah dengan dua isu ini. Jangan terperangkap dalam jerat permainan musuh. Isu hudud melibatkan isu agama, jika terus melayan pertelingkahan tentang isu ini, dibimbangi akan melarat kepada perbalahan agama. Suburkan diskusi antara agama untuk menerangkan perbezaan ini. Juga tentang isu perpaduan Melayu, jangan mudah terpengaruh dengan lakonan Umno/BN kerana kita semua tahu Melayu mana yang mengkhianati Melayu. Berdasarkan situasi sekarang, saya optimis dengan pendapat, untuk melihat semua sistem ekonomi, pendidikan, sosial dan lain-lain di Malaysia kembali pulih, menjatuhkan kezaliman Umno/BN adalah langkah terbaik berbanding bersatu dengan Umno/BN, maafkan kesalahan lama, dan mulakan kesepakatan baru. 

Anonymous,  December 27, 2012 at 3:43 PM  

apalah yg ko merepek panjang2 nie...

ATAIH PAGAQ,  December 27, 2012 at 3:55 PM  

Kalau UMNO tu parti yahudi dan pemimpin-pemimpin UMNO tu berpegang kepada fahaman zionis aku sokong hang. Ni UMNO pun melayu agama Islam. Zalim tang mana lagi. UMNO tak bagi orang solat? UMNO siksa ulamak? UMNO bom masjid? Nak bagi tau kat hang la aku tengok PAS ni pun bukan tersangat lah islamnya. PAS ni guna islam utk menang undi. Matlamat dapat pi Putrajaya. Bila dah masuk Putrajaya hang ingat dalam pas tu lembu ke semua tak buat "kezaliman" sama yg hang kata UMNO dok buat la ni?

Anonymous,  December 27, 2012 at 4:28 PM  

Orang Melayu pecah belah minoriti yg bercita-cita pegang kuasa senyum suka. Tu anda semua tak mau fikir atau buat-buat lupa?

Anonymous,  December 27, 2012 at 4:41 PM  

Bila kerajaan bercakap pasal perpaduan melayu PAS kata assobiyah.

Bila kerajaan buat usaha memperkasasakan Islam PAS kata kerajaan tak ikhlas sebab tak mau buat hudud.

Bila DAP kata Malaysia bukan negara Islam PAS sokong kata dalam quran tak ada negara islam.

Bila DAP tak mau hudud PAS kata hudud untuk orang Islam saja.

Jadi nak tanya macam mana nak laksanakan hudud jadikan undang-undang negara (di mana kalau PAS sendiri kata negara Malaysia bukan negara Islam dan hudud cuma untuk orang Islam saja?

Jadi nak tanya juga kepada orang PAS yang tinggi pengetahuan islam. Adakah hukum hudud tersebut dalam konteks sebuah negara hanya terpakai pada orang-orang Islam saja?

Adakah di negara-negara yang mengamalkan hudud contohnya kalau orang Kristian berzina dia tak boleh direjam atau disebat 100 kali?

Anonymous,  December 27, 2012 at 4:44 PM  

Orang2 PAS ni semuanya bengap. Hati dah hitam, tak boleh buat apa2 dah.

Anonymous,  December 27, 2012 at 4:44 PM  

ANONIMOS YG TULIS PEPANJANG TU..AKU COPY KARANGAN KAU MASUK DLM BLOG AKU TAU..AKU DH MITA IZIN HARAP KAU HALALKAN..JGN TUNTUT KT AKHIRAT PULAK..KBAI

Anonymous,  December 27, 2012 at 4:53 PM  

Amanat Hj Hadi dah lama sangat. Jabatan agama tak ambik tindakkan pun pasal tak de apa. Tapi amanat Pak Deepak , Hassan Ali diam je. Cuba Deepak kata kat Anwar , tentu Hassan no 1 bukak mulut. Sian.

Anonymous,  December 27, 2012 at 5:00 PM  

Wow Banyaknya jantan2 yg menjadi mangsa nafsu giler vavi Anwar ya! Itu yg diketahui mahkamah yg tidak diketahui secara rasmi? Tek terkira kott. Almaklumlah anukera tuhan lah katakan. Inilah spesis peliwat terkutok yang giler main jubor tetapi penjilat2 beliau samakan dgn Imam Mahadi Nauzibillah. Dek terminum air kencing Hero Tamil pare pundek, penjilat2 dan pencacai2 PgayR yg bacul sanggup buat apa saja demi menegakkan kote bengkok Hero Tamil pare pundek, peliwat terkutok, barua lahanat Yahudi Zionist Neocons, Bapa korupsi, Bapa tak bermoral, Bapa takde maruah, bapa perosak, Bapa Bacul, Bapa Kronisma parti anak beranak Sdn Bhd, Bapa terkutok, Bapa Jubor bernama BABI haramjadah. Anwar hanya layak menjadi pemimpin kepada pencacai2 najis vavi dan penjilat2 Pgayr dan pemimpin kepada spesis2 Gay dan Lesbian, termasuk bapok2 dan pondan Sedunia. Dan saya cadangkan untuk mengenang jasa beliau, Jln Hj Taib ditukarkan kepada Jalan Anwar AlJubori. Itu yg terbaik buat bacul barua Yahudi Zionist Neocons.

Anonymous,  December 27, 2012 at 5:09 PM  

3.32pm.. UMNO main persepsi perpecahan PAS? Cit purak2 tak tahu pulak. Baru brape bulan lepas Ust.Nasa dan Ust.Haron Din tegur hal dalaman PR dah lupa ke? Sedar diri sikit blog pro gomen hari ni melaporkan dari berita yg betul2 wujud dr sokabar / internet bukan tahyul cam haramkah.

Anonymous,  December 27, 2012 at 5:16 PM  

anon 4.53 tahun 1984 Majlis Fatwa Kebangsaan isytiharkan fatwa Hadi Awang sebagai bertentangan dengan Islam.

UMNO SYAITAN,  December 27, 2012 at 5:57 PM  

BENCI UMNO SAMPAI KIAMAT...........MAMPUI LAH UMNO

Anonymous,  December 27, 2012 at 6:02 PM  

3.32. Apa yg BN zalim ni. Ada penceramab PAS kata BN zalim kerana tak laksana hudud tu je. Dulu ada.orang marah sebab buat jambatan pulau pinang sekarang dah nak kena ada dua. Dulu marah buat klia sekarang sampao nak kena buat baru. Duli madah buat putara jaya sampai nak jual. Sekarang orang kata kalau tak buat putrajaya mampus jam kat kl. Dulu marah sebab buat klcc sekarang jadi kebanggaan sebab arab pun sanjung kita sebab itu dia datanv kenegara kita. Arab ni payah nak kata orang lain hebat. Jadi bila kerajaan rancanv buat sesuatu kalau tak ada ilmu tanya orang atau gi belajar ilmu perancqngan bandar. Itulah sebabnya Tok Guru Fardu Ain kena bergabunv dengan Tok Guru teknikal baru jadi. Ni orang buat dia komen. Dia kalau boleh nak buat pondok je. Sedarlab Nik Aziz dan Hadi Awang zaman sekarang kalau sekolah pondok pun kena ada ilmj kemahiran lain seperti zaman keagungan Islam dulu. Kamu sebenarnya hasil sistem.sekular yang mengasingkan agama dengan kemahiran dunia. Kamu belajar ilmu fardu ain sahaja.

Anonymous,  December 27, 2012 at 7:04 PM  

BENCI TP mahu n malu ,adat ler org brcinta. Aku Best Umno (ABU) hahaha Amanat HARDY POTTER bersama penyapu trbang kehkehkeh

Anonymous,  December 27, 2012 at 7:13 PM  

PAS kata semua salah UMNO dan Tunku Abdul Rahman sebab Malaysia pakai undang-undang penjajah. Cuba tengok negara seberang yang penduduk dia umat Islam paling besar dalam dunia mendapat kemerdekaan melalui perang dengan penjajah. Tapi setelah merdeka Sukarno yang beragama Islam adakah dia buat undang-undang Islam di Indonesia? Tidak. Dia malah buat undang-undang yang berlawanan dengan Islam. Dia utamakan Pancasila. Tidak ada satu pun perkara dalam perlembagaan Indonesia yang menyebut Islam dan meletakkan Islam di tempat tertinggi dan utama macam Perlembagaan Persekutuan.

Anonymous,  December 27, 2012 at 7:24 PM  

Amanat Hadi Awang membawa kesan perpecahan ummah sampai hari ini. Contoh paling mudah sesiapa yang bernikah dengan gadis Terengganu di kawasan yang ramai pengikut PAS, aqad nikah yang dikendalikan oleh iman bertauliah dari Jabatan Agama tidak diakui sah. Pada sebelah malam akan dilangsungkan sekali lagi aqad yang dilaksanakan oleh pengikut PAS. Tu belum masuk soal sembelihan dan imam solat

Anonymous,  December 27, 2012 at 7:31 PM  

Benci UMNO konon. Bagi BRIM RM500 sebelum subuh dia dah terpacak kat depan nak ambik.

Anonymous,  December 27, 2012 at 7:38 PM  

Kenapa Majlis Fatwa tak panggil Hadi Awang untuk membuat perjelasan. Ini adalah kerana penyokong Pas buta dan tuli dengan berita konvensional. Ianya kena masuk Harakah baru boleh pakai..

Anonymous,  December 27, 2012 at 7:46 PM  

sepatutnya n.ajis tolong jawab isu ni pasai dia mursyidul am pas,lagi pun n.ajis baru saja kata umno murtad,apa nak tunggu aji adi balik malaysia suruh lawan dgn ahli fatwa...islam akan naik dan berdaulat,parti pas tengelam bersama celaka haman dan firaun

Anonymous,  December 27, 2012 at 8:01 PM  

SUSULAN SITT AL WUZARA: NGO MOHON MENGHADAP AGONG SERAH MEMORANDUM

 12:48 PM  MOHD MAHATHIR SUGUA  No commentsKUALA LUMPUR: Satu badan bukan kerajaan (NG0) hari ini memohon untuk menghadap Yang di-Pertuan Agong Tuanku Mizan Zainal Abidin bagi menyerahkan memorandum berhubung isu murtad dan memesongkan akidah umat Islam di laman sosial.Ketua Koordinator Sekretariat Jingga 13, Fariz Musa, menyerahkan surat permohonan itu kepada Pegawai Pentadbiran/Keselamatan Polis Istana Negara Asisten Superintendan Shaharuddin Yunus di pintu masuk Istana Negara di sini pada 11.05 pagi tadi.Beliau berkata pemilik laman sosial itu turut mengeluarkan kata-kata kesat dengan menghina, memaki dan mencerca Seri Paduka Baginda sebagai Ketua Agama Islam."Kes-kes murtad yang semakin meningkat serta tindakan pemesongan akidah, penyelewengan fakta dan penghinaan terhadap Islam yang sangat bahaya, memerlukan campur tangan secara serius oleh Yang di-Pertuan Agong selaku Ketua Agama Islam," katanya kepada pemberita selepas menyerahkan surat itu yang turut dihadiri kira-kira 20 anggota Jingga 13.Fariz berkata pihaknya meminta Seri Paduka Baginda mengambil tindakan yang sewajarnya terhadap individu yang bertanggungjawab demi menyelamatkan akidah umat Islam serta mengangkat maruah dan kesucian Islam yang merupakan agama rasmi negara."Setakat ini kami berjaya mengumpul sebanyak 5,000 petisyen secara online yang membantah perkara itu. Kami akan mengumpul lebih banyak lagi sebelum diserahkan bersama-sama memorandum kepada Yang di-Pertuan Agong," katanya. >>>SUMBER Komen saya:Alhamdulillah, ada juga pihak yang berani dan bersungguh-sungguh melawan kumpulan murtad yang semakin ghairah membuat penghinaan terhadap Allah, Rasulullah dan Islam. Saya kagum dengan NGO 'Jingga 13' yang sedaya upaya membawa isu ini. Sebelum ini, mereka telah pergi ke pejabat JAKIM untuk menyerahkan memorandum kepada pegawai di sana, namun pihak polis yang datang dan menerima memorandum tersebut. Hal ini kerana isu penghinaan tersebut bukan di bawah bidang kuasa JAKIM. Kalau begitu apa bidang kuasa Jakim sebenarnya? JAKIM TOLAK MEMORANDUM. 

Anonymous,  December 27, 2012 at 8:04 PM  

Perpecahan umat Islam dewasa ini,bukan saja disebabkan faktor politik,tapi banyak faktor2 lain yang menyebabkan perpecahan.Terutama bangsa Melayu yang beragama Islam sering dikaitkan dengan taksub pada satu2 pandangan.Sepatutnya ulama2 yang pintar ini,duduk semeja dahulu bermuzakarah,berbincang bagaimana untuk menyatukan umat Islam yg berbangsa Melayu ini.Bukannya menjatuhkan hukuman kepada satu kumpulan lain.Sebab tidak semua orang Islam mampu faham apa yang diperkatakan.

Anonymous,  December 27, 2012 at 8:46 PM  

dok sibuk suruh rafizi berdebat dgn kj, pm berdebat dgn anwar... aku cadangkan ajak haji hadi ke pok nik berdebat pasal islam di malaysia dgn ulamak2 lain??? tajuk debat hala tuju islam dan orang melayu di malaysia. amacam astro???

ismawi hadeny December 27, 2012 at 9:11 PM  

Ya,aku setuju tu,aku hanya kondem apa yang jelas berat sebelah,x kira bn mahupun pkr,sokonglah, http://asmawihadeny.blogspot.com

Anonymous,  December 27, 2012 at 9:49 PM  

AL-HARDY DE TUKANG BESI...YG DOK KONDEM UMNO/BN GUNA PERLEMBAGAAN LO'REK...TETIBER...AL-HARDY DE TUKANG BESI PULAK NAK MEMPERTAHANKAN PERLEMBAGAAN LO'REK...SUNGGUH MELUCUKAN PELAWAK KEBAJIKAN TUKANG BESI INI...KEH KEH KEH KEH KEH

Anonymous,  December 27, 2012 at 10:11 PM  

impak negatif? Lembut sangat bahasa tu untuk satu kenyataan sesat yang mempermainkan ugama.

Hadi sesat. Adakah Islam semata mata mengenai merebut kuasa?

Kalau zaman dulu dah lama padam

Terpadam amalannya kerana ini semua. Jelas beliau tidak berilmu.

Anonymous,  December 27, 2012 at 10:42 PM  

Jangan buta hati dengan orang yang bertopengkan jangut dan serban terutama bila percakapan, perbuatan dan tindakan tidak mencerminkan keperibadian Islam. Orang sebegini sanggup mengkafirkan saudara Islamnya, mendoakan perkara yang bertentangan dengan Islam, memfitnah, memaki hamun dan yang teruk lagi menyembunyikan kebenaran hanya kerana gilakan kuasa dengan bersekongkol dengan orang yang terang terang musuh Islam. Seburuk buruk UMNO buruk lagi perilaku PAS.
Yang jadi mangsa adalah orang Melayu Islam yang bercerai berai dek hasutan pemimpin PAS yang memesong pemikiran mereka.

KontolMu,  December 27, 2012 at 11:01 PM  

Tidak kiralah Amanat Hadi Awang tu songsang ke betul tapi yang pelik kenapa bila telah berpatah arang dengan PAS baru Hassan Ali nak menyalak pasal Amanat tu??? Kenapa??
Kenapa masa dalam PAS tak perbetulkan kesongsangan pegangan pengikut PAS dulu??
Kenapa dan mengapa??
Buang masa jeeee menyalak dari luar bila dah kena tendang keluar!!! Hassan Ali oiiii

Anonymous,  December 27, 2012 at 11:12 PM  

Apabila ulamak terompah di sanjung setinggi gunung alamat terbaik la dunia. Tiada manusia yang serbaserbi sempurna di dunia ini melainkan ALLAH SWT.

Anonymous,  December 28, 2012 at 12:49 AM  

 Anonymous said...
Apabila ulamak terompah di sanjung setinggi gunung alamat terbaik la dunia. Tiada manusia yang serbaserbi sempurna di dunia ini melainkan ALLAH SWT.

Dis 27, 2012 11:12 PM


««»»»«««»»»»««»»»»»»»»»»»»»»

Ulama...macam mana kau kenal dia¿

Anonymous,  December 28, 2012 at 1:20 AM  

SOKONG UMNO SEMUA JADI BODOH.
SOKONG PR INSYALLAH SELAMAT N CERDIK.

Anonymous,  December 28, 2012 at 1:46 AM  

Amanat Haji Hadi, satu kerenah SB

Subky Latif,26 Dis 2012 
Apa yang dikatakan Amanat Haji Hadi yang terjadi pada 07 April, 1981 dulu sudah jadi satu khazanah politik tanahair dan ada kedudukannya yang tersendiri di sisi tafsir siasah syariyah. Ia ada satu topik yang cantik bagi calon-calon PhD. Jika mahu tesis itu dihargai dan ada nilai akademik yang tinggi, jangan ia dikendali di bawah mana universiti di Malaysia kerana rata-rata profesornya ada stigma apa yang dikatakan profesor kangkung. Biar ia dibuat di bawah universiti terkemuka  dunia seperti Oxford, Harvard atau mana-mana universiti masyhur di Perancis dan Belanda. Nescaya calon  PhD itu akan muncul sebagai  doktor yang terbilang. Tidak berbangkit amanat itu perlu ditarik balik seperti yang dituntut oleh dua mufti danulama remaja yang status masing-masing boleh ditakwil. Seorang mufti itu tidak diterima oleh Perdana Menteri Dr. Mahathir permintaannya untuk bertemu bagi membincangkan sesuatu dan yang seorang lagi adalah seorang yang sentiasa ada di rumah Dato Asri semasa menjadi pemimpin PAS dan menyertai UMNO apabila Anwar Ibrahim  dan Dato Asri menyertai UMNO. Tidak mustahil kedudukan sebagai mufti itu lebih kerana UMNO dari ilmunya. Ulama remaja itu amatlah baru. Ikut peri bahasa orang tua Melayu dulu-dulu orang yang seusia  itu disifatkan budak berhingus. Tetapi tiada dalam Islam peri bahasa ulama berhingus kerana Imam Syafie sudah jadi mufti pada usia 15 tahun. Kata Tok Guru Nik Aziz, jangan sangka Ustaz Hadi tidak tahu hukum hakam. Ada yang mengibaratkan semasa  beliau pulang dari Mesir dulu kitabnya  saja lima pikul. Tiada  siapa menimbang kitabnya tetapi untuk menggambarkan banyak kitab yang dibacanya. Seorang pensyarah Islam UKM pernah dilantik oleh Tan Sri Wan Mokhtar duduk dalam Biro Agama UMNO. Mesyuarat pertama yang dihadirinya dikatakan dia membandingkan ulama PAS dengan ulama UMNO. Ulama PAS sepulang dari Mesir hari-hari baca kitab dan tiap-tiap malam mengajar. Ulama UMNO belum tentu buka kitab sekali dalam masa setahun. Lepas itu dia tidak dipanggil mesyuarat lagi. Sejak pulang dari Mesir hujung tahun 70-an dulu, Ustaz Hadi mengadakan kuliah di Masjid Rusila setiap pagi Jumaat dihadiri antara 7 ribu hingga 10 ribu. Hampir 40 tahun beliau mengajar. Sejak itu beliau saja di  Malalysia ini yang berkhutbah Jumaat tanpa teks yang diedit  oleh Jabatan Agama. Mana ada mufti dan ulama UMNO ada kuliah sepertinya sejak 40  tahun lalu. Ada pun mufti itu apabila dilihat  ranggi sikit lalu dipecat seperti yang dialami oleh al-Marhum Dato Ishak Baharom, Mufti Selangor dulu. Mana ada mufti yang lebih berani selain dari Dato Ishak Baharom? Isu Amanat Haji Hadi dikira sinonim dengan isu kafir mengkafir. Timbul setiap ada pilihanraya. Lepas pilihanraya ia pun mati. Tunggu PRU lima tahun lagi. Itulah kerja polis cawangan khas yang digerakkan oleh bahagian perang saraf di Jabatan Perdana Menteri  dan di kementerian penerangan. UMNO pun tidaklah sensitif sangat atas amanat itu. Jika ia peka, ia tidak akan berusaha dari semasa ke  semasa mengajak PAS bersatu dengan UMNO. Sejak zaman Mahathir, zaman Dollah Badawi sampailah  zaman Najib, UMNO buat macam-macam  ajak PAS bersamanya. Ia marah PAS bekerja dengan DAP tetapi tidak mahu bersama UMNO. Siapa kata orang Islam keliru dan berpecah kerana amanat itu? Orang Melayu sudah tidak bersependapat sejak mereka tahu politik, lama sebelum Ustaz Hadi bercakap  di Banggol Peradong tahun 1981. Kalau amanah itu besar  sangat dan apa yang dikatakan PAS mengkafirkan UMNO itu penting sangat, jadah apa UMNO ajak PAS dari semasa ke semasa untuk bersamanya, sedang mereka tahu al-Marhum Ustaz Fadzil Noor pernah kata, ‘Kami tak bulo’. Maka mengapa tok-tok mufti dan budak berhingus UMNO masuk perangkap polis cawangan khas menjelang pilihanraya?Next &gt

Anonymous,  December 28, 2012 at 3:03 AM  

Bodohnya Bangsa Melayu....kerana politik sanggup berpecah belah. Itulah Bangsa Melayu semakin LAYU. Melayu memang bodoh!!!!

TechKini.com December 28, 2012 at 3:09 AM  

Sesama Islam tidak baik bergaduh dan berpuak-puak. Tarik nafas panjang dan fikirkan kebaikan umat. Jangan menyokong semata-mata kerana parti tetapi yang mana melindungi perjuangan Islam dan rakyatnya.

Salam singgah ❤ lagi dari TechKini.com :) ;) :D

Anonymous,  December 28, 2012 at 6:14 AM  

Kesian aku tengok pencacai2 najis BABI dan penjilat2 juboq belendir pemimpin2 Fuckaton haramjadah. Selagi mereka togok air kencing nuar juborr, selagi itu lah spesis2 ini menggila vavi masuk ke dalam blog pro BN dan menonjolkan tahap cipap meroyan. Spesis2 ini akibat dah mabuk dgn air kencing nuar juborr, dah tak bole pake otak berjambul lagi, itu sebab jadi bengap nak mampos, kecik2 tak nak kojol, dah tuak menyusahkan diri, mak bapak, adik beradik, saudara mara. Hidup pun sia2 saja menghabiskn oxygen. Hidup pun dah lah bengap berlagak samseng kampong dusun pulak tetapi sebenarnya bacul hanya berani pukol bantai bngsa sendiri dan anak isteri, kalau puak Komunis biaDAP kecut menikus, sanggup tukang cuci berak dan golek2 buat kacang hantu.
Apakah spesis yg sudah bergelumang dalam kancah terkutok, iaitu menyondol macam vavi hutan, lobang taik, lobang najis, lobang juborr. adik2 terangkat, drebar2 peribadi, tukang2 jahit, setiausaha peribadi, pembancuh2 kopi,tukang2 urut, jantan2, boypren2, isteri YB Jamban, isteri2 orang, Mak Nyah, Pondan2, bapok2, Cina Doll, Siam Doll, Tamil Doll, Sam Doll, pelacur2 dalam dan luar negara, sudah berabad tahun dari zaman bujang cikangrong sejak tahun 75/76 dari pengakuan adik terangkat, mereka berdua sudah pun beradu cintan, sperti dua merpati dua secoli. "aku gosok, engkau lipat" Walaupun sudah berumah tangga, adik terangkat masih diajak tinggal sebumbung. Didalam bilek khas buat adik terangkat, abang terangkat beradu asmara dana dibawah lampu listrik, terjungkang jungkit, i lap u, you lap me... apakah ini yg dikatakan anukera tuhan? Apakah ini pemimpin yg disamakan dgn Imam Mahadi? Apakah ini pejuang keselamatan Israel yg patut kita sanjung dan angkat? Hanya pencacai2 najis dan penjilat2 juboe belendir yg bengap nak mampos saja, yg tahu mereka akan mendapat saham Laknat dari Allah kerana bersetongkol menyokong agenda jahat dan kotorr yahudi zionist Neocons untuk menghancurkan negara2 Islam termasuk bumi Tanah Melayu. Yg Sedar dan insaf, bermufarakah dan jauhi dari menyokong Fuckaton haramjadah demi agama, bngsa dan negara.

Anonymous,  December 28, 2012 at 7:46 AM  

Nik Aziz pernah cabar Dr M turun dari puncak kuasa sebagai PM suatu ketika dulu. Sekarang kita melihat bagaimana orang yang gila kuasa sanggup memporak peranda negara ini hanya untuk menjadi PM. Kalau PAS memperjuangkan Islam sebenar pasti Nik Aziz dan Hj Hadi mengeluarkan AMANAT untuk umat Melayu berhati hati . Sebaliknya PAS hanya berdiam diri dan sanggup menerima AMANAT DAP dan Karpal Singh dan mengkafirkan orang Islam yang tidak sehaluan dengan mereka. Renungkan dan gunakan akal dan bukan nafsu.

Nam Ron December 28, 2012 at 7:49 AM  

Hasan Ali macam baru saja bangun dari tidurnya hari ini! Rupa-rupanya dia tidur mampus selama ia berada dalam PAS dulu…
Apakah dia mengigau sewaktu mendaftar menjadi ahli PAS 16 tahun yang lalu?
Tidak mungkin dia tak tahu apa itu Amanat Hj Hadi ! Adalah agak sukar untuk mempercayainya kerana Amanat Hj Hadi ini sudah lama benar tersebar sejak lebih tiga dekat yang lalu.
Namun ia tidak pernah menjadi batu penghalang kepada sesiapa pun untuk menyertai PAS, termasuklah Hasan Ali sendiri!
Mustahil ianya baru sampai ke pengetahuan Hasan Ali setelah diterajang keluar dari PAS!


Nam Ron December 28, 2012 at 7:50 AM  

Hasan Ali macam baru saja bangun dari tidurnya hari ini! Rupa-rupanya dia tidur mampus selama ia berada dalam PAS dulu…
Apakah dia mengigau sewaktu mendaftar menjadi ahli PAS 16 tahun yang lalu?
Tidak mungkin dia tak tahu apa itu Amanat Hj Hadi ! Adalah agak sukar untuk mempercayainya kerana Amanat Hj Hadi ini sudah lama benar tersebar sejak lebih tiga dekat yang lalu.
Namun ia tidak pernah menjadi batu penghalang kepada sesiapa pun untuk menyertai PAS, termasuklah Hasan Ali sendiri!
Mustahil ianya baru sampai ke pengetahuan Hasan Ali setelah diterajang keluar dari PAS!

Anonymous,  December 28, 2012 at 9:18 AM  

Balik dari Mesir kalau kitab satu kontena pun buat apa lepas tu hasut orang ramai bermusuh, berbunuh sama sendiri buat apa. Sikit baik kot dari Osama Bin Laden. Amanat Hadi ni menyebabkan orang terbunuh, berpecah belah sesama saudara. Itu Subky Latiff tak mau ulas. Oh lupa, Subky Latif ni pun ahli PAS.

Anonymous,  December 28, 2012 at 9:35 AM  

Exactly... seen many idioits uses name of islam 4 their own benefit.... the real one wont joint politics which already known as dirt, uwekk....

Anonymous,  December 28, 2012 at 9:49 AM  

Amanat Hj Hadi dah lama bersarang di hati pengikut PAS. Justeru, tak hairanlah kalau pengikut PAS mencarut dan memaki orang lain sebab Nik Aziz cakap boleh berbuat demikian dan Hj Hadi pula berfatwa boleh berdoa untuk kemusnahan sesama orang yang tidak sehaluan dengan PAS. Yang menjadi tanya tanya terkini, bagaimana AMANAT Karpal Singh boleh mengatasi prinsip perjuangan PAS.
Pelik tetapi benar.

Anonymous,  December 28, 2012 at 9:55 AM  

baru sekarang aku tahu apa itu amanat hj hadi. memang logik & masuk akal amanat itu. tak sia-sia die belajar di tanah arab menuntut ilmu agama, bukan macam ulama umno.....

Anonymous,  December 28, 2012 at 10:01 AM  

Orang Kafir pun tahu hukum hudud PAS ni tak sama dengan hudud Islam sebab itulah karpal dan seangkatan denganya menolak. kalau betul2 hudud Islam mereka akan terima lah.

Aku tergelak Mr Hardy Besi.

Anonymous,  December 28, 2012 at 11:14 AM  

pengikut totok PAS kata kalau PR menang Al Anwar Al Juburi tetap dipilih jadi PM sebab nanti dia akan bertaubat kembali ke pangan jalan ...pirahhhh

Anonymous,  December 28, 2012 at 1:09 PM  

hadi dan hasan ali 2x5x2...tua kutuk tak sedar diri, wajah keduanya semakin kering pucat lesu, langsung tak ada nur.

Anonymous,  December 28, 2012 at 2:14 PM  

cermin muka ko sendiri dulu ade nur x? bodoh punye monyet. tengok ayat ko pun dah tau hati busuk. mcm aku gak

Anonymous,  December 28, 2012 at 2:26 PM  

Sapa suruh Hassan Ali masuk PAS, kalo suka amanat Umno, masuklah Umno.

Anonymous,  December 28, 2012 at 2:30 PM  

bola tanggung dan road to putrajaya.

Salam ,ramai member gua tanya kenapa gua non parti,tapi pro PR Mengapa?

Jawapan : Mengapa? gua tegas nak nyatakan.. Jika kamu penyokong parti PAS [sebagai contoh] dan korang wajib taat kepada ketua yakni pimpinan PAS.

So di sini gua nak tegaskan.. gua tak setuju dengan corak ini sebab bukan semua pimpinan PAS adalah bebas dari buat silap.

Banyak contoh yg gua nampak tak betul yg gua lihat. AHLI PAS tak mungkin berani menegur pemimpin2 ini melainkan masing2 berdiam diri sahaja.


Bola tanggung !!!

So jika ada kepincangan begini,siapakah yg berani bersuara? tak lain tak bukan.. golongan mcm gua!! gua akan sedaya upaya cuba menegur PKR PAS DAP ini supaya tidak memberi BOLA TANGGUNG kepada BN. sebab jika sering memberi bola tanggung.. kita PAYAH untuk ke Putrajaya.

Gua berpesan kepada pemimpin2 PR supaya FOCUS kepada matlamat iaitu KE PUTRAJAYA dan ini akan berjaya sekiranya pemimpin2 ini perangai elok tak berjangkit wabak penyamun UMNO.

Kerajaan PR yg rakyat mimpi2kan ini haruslah 100% bebas dari bau bau umno.Menjayakan misi dan amanah negara dengan ikhlas,bukan untuk mengumpul kekayaan diri sendiri,keluarga dan kroni2.

Lihat sahaja negara2 KAFIR.contohnya Jepun.Singapore.New Zealand. dan lain2. walaupun mereka bukan islam. tapi corak pemerintahan mereka lebih Islam dari org Islam itu sendiri. Apabila pemimpin terkantoi terlibat skandal,rasuah,salahguna kuasa dan lain2 yg melibatkan wang pembayar cukai.maka mereka tampa desakan akan mohon maaf dan meletak jawatan.

Apakah ini berlaku di negara Malaysia? MUSTAHIL. sudah 55 tahun BN memerntah. Negara yg kononnya Islam dan pemimpin Islam ini lebih KAFIR dari si kafir apabila didedahkan skandal.maka mereka gunakan kuasa mereka agar skandal mereka terus di tutup rapi. Mereka tukar ketua hakim,mereka tukar ketua polis,mereka buat apa sahaja untuk menyelamatkan mereka termasuk pengerusi SPR dilantik oleh perdana menteri!!!

Di Malaysia,yg menuduh menteri dengan bukti di tangkap. menteri penyamun terbukti salah terus berleluasa..lihatlah.betapanya Zaman Ini Zaman Edan.. Goblok! manusia Islam Malaysia yg bertuhankan wang ringgit menipu rakyat tampa ada sedikitpun rasa bersalah.

Jesteru itu. Kami rakyat Malaysia yg mengharap Pakatan Rakyat agar tidak mengulangi kesalahan pemimpin BN dan mewujudkan sebuah negara yg makmur dari segi ekonomi,telus dalam pemerintahannya..Doakan semuga tiada lagi BOLA TANGGUNG yg menyusahkan kemaraan PR ke Putrajaya.. amin...

- king of goblok

Hasnizal Jamaluddin December 28, 2012 at 3:55 PM  

Tiada teristimewa Pakatan Rakyat yang NO Class. Asyik sabotaj apa sebarang pembaruan dilakukan BN. Mereka takut dengan bayang - bayang jika mereka gagal PRU 13, momentum survival politik masing - masing. Selamat jalan Pakatan Rakyat, Selangor kembali kepada BN.

Anonymous,  December 28, 2012 at 4:30 PM  

HASNIZAL JAMALUDDIN...
BENGAP
MANGKOK JAMBAN
BONGOK
BIOL
SAMA MACAM HASAN AKIDAH
KAHHHHHKAHHHHHHKAHHHHHH
.....BENGAP PIAP

Anonymous,  December 28, 2012 at 4:43 PM  

aku kepingin sangat baham jubor nick ajis dengan hadi..lepas tu tibai pulak jubor anwar..pasti best kann..

Anonymous,  December 28, 2012 at 6:40 PM  

Datuk hasan datuk hasan.
udah2 la tu. Bukan orang tak nak bagi awak jd MB.
Belum masa lagi. Ada rezeki nnt adalah.

"Mati melawan adalah syahid." Takkan nk pakai isu memali kot? Nature Manusia kalau x diprovoke, taklah bertindak ganas.
cuba korang maki dan carut kat dpn muka najib , babi, sundal, kafir, murtad dsb. Mau kena cincang korang. Kah kah kah.
Ayat tu simple je kalau nk faham. Tapi hati kena neutral la.
Hati hitam memang x dapat maksud dia.
Jihad ? Korang bw parang ker nak jihad kat palestine sekarang?

Melakukan kemungkaran (rasuah, judi, pecah amanah, menolak hukum agama dsb) berulang kali setelah dinasihati selama 55thn tetapi tiada terdetik didalam hati untuk berubah maka hilanglah iman seseorang.
bila tiada iman, serupa lah mcm ... korang fahamlah sendiri.
Yang ini jelas ade dalam sabda nabi saw.

Kenapa? Tak percaya? Googles la sendiri

Anonymous,  December 28, 2012 at 6:41 PM  

Puak2 umno sah suka jubur...ayam itik kambing lembu elok dkurung takut nanti habis dbaham jubur puak2 ni.

Anonymous,  December 28, 2012 at 7:16 PM  

Yang suka berjubur satu jenis org je iaitu PELIWAT MAKSUM ALJUBURI yang kau puja .

Anonymous,  December 28, 2012 at 8:08 PM  

Papa Gomo ... Tlg tanya Hj Hadi. Siapa yang nikahkan dia. Siapa yang nikahkan ahli ahli baru PAS. Dipercayai akan majlis pernikahan semula. Dipercayai ramai ahliahli muda PAS terdiri daria anak anak luar haram kerana ibu bapa mereka dinikahkan oleh imam UMNO.

Anonymous,  December 28, 2012 at 8:36 PM  

Amanat Hj Hadi 1981.“Saudara-saudara sekalian percayalah, kita menentang UMNO, bukan kerana nama dia UMNO. Kita menentang Barisan Nasional bukan kerana dia lama memerintah kerajaan. Kita menentang dia ialah kerana diamengekalkan perlembagaan penjajah, mengekalkan undang-undang kafir, mengekalkan peraturan jahiliyah. Oleh kerana itulah kita menentang mereka. Oleh kerana itulah kita menghadapi mereka. Oleh itulah kita cuba berlawan dengan mereka.“Percayalah saudara-saudara sekalian.“Perjuangan kita adalah jihad, ucapan kita adalah jihad, derma kita adalah jihad. Bergantunglah kita kepada Allah dengan (menghadapi) puak-puak ini kerana kalau kita mati melawan puak-puak ini, mati kita adalah syahid. Mati kita adalah Islam. Kita tidak perlu masuk Buddha, kita tidak perlu masuk Hindu, kita tidak perlu masuk Kristian, tapi kita menjadi kafir dengan mengamalkan ‘politik suku, agama suku".

Ucapan Abdul Hadi pada 18 Januari 2003 dalam satu ucapan yang dipanggil Amanat Perdana Pemangku Presiden di muka surat 10;“Justeru kerana isu Negara Islam dan perlaksanaan Hudud dan syariat menjadi punca perpecahan Barisan Alternatif (DAP-PKR-Pas) dahulu, maka Pas perlu membuat satu pengorbanan dan (ijtihad besar) untuk tidak memasukkan persoalan Negara Islam dan pelaksanaan hudud di peringkat persekutuan. Peruntukan mengenai Islam adalah mencukupi sekadar apa yang telah termaktub dalam Perlembagaan Persekutuan dan seperti yang diamalkan kini. Seandai menang dalam pilihan raya akan datang, pembangkang akan menubuhkan sebuah kerajaan demokratik dan adil di peringkat Pusat, yang akan mendokongi Perlembagaan Persekutuan sedia ada.Cuba teliti betul-betul petikan ucapan Amanat Hadi Awang 2003 ini dengan Amanat Hadi Awang 1981.RUJUKAN KEDAH69ERS.CO

Pada 18 Disember 2009, secara sedar kepimpinan tertinggi PAS menandatangani perjanjian persefahaman pakatan antara DAP dan PKR di mana di dalam perjanjian tersebut, sekiranya Pakatan Pembangkang menguasai kerajaan, negara Islam, hudud, Qisas dan takzir tak ada dalam agenda. Mereka sedar tentang perkara itu tetapi kepimpinan PAS tetap menandatangi perjanjian tersebut. Rujukan

Ini sebenarnya menunjukkan bahwa Ulama Pas membuat fatwa mengikut citarasa dia. Ini adalah kerana Hadi sendiri belajar politik sendiri-sendiri. Ahli politik bukan setakat fikir bagaimana nak menang sahaja. Fikirkanlah masyarakat setempat tuk guru dah sempurna semuanya. Jadilah pemimpin Islam sebenar jangan jadi macam wakil rakyat sekular, bila rakyat tidak terbela kata ada dah agensi kerajaan yang bertanggung jawab. Tunjukkanlah bagai mana pemimpin Islam bekerja. Ni masa ceramah bukan.main lagi. Masa bekerja ikut sekular. ARMD

Anonymous,  December 28, 2012 at 9:06 PM  

Anon 836
Bagaimana pula bila saidina abu bakar minta khalid al walid bergabung dgn tentera nasrani semasa menyerang parsi?

Kalau dari mula sebelum umno berpecah dan pas ditubuhkan, adakah perkara sebegini akan berlaku? Alasan perpecahan sgt simple. Jgn tubuhkan loteri kebajikan. Tapi umno berdegil. So?
Siapa yang kotorkan islam? Rasuah? Kronisme? Pecah amanah? Pas kah?

Bak kata pepatah melayu, melentur buluh biar dari rebung nyer.
Kalau dah jadi buluh mcm sekarang, siapa yang patut dipersalahkan bila non muslim menolak undang2 islam? Pas kah? Apa yg umno buat selama 55thn utk non muslim memahami islam? Bila jadi isu sebegini wajarkah pas dipersalahkan?

So, kena guna cara yang sesuai untuk lembutkan buluh tu. Biar kita umat islam tunjuk kat mereka yg undang2 islam adalah yang terbaik untuk semua. Hudud tiada untuk non muslim seperti firman allah dlm alquran. Carilah firman Allah yang diturunkanr apabila org yahudi meminta rasulullah mengadili mereka. "Berpalinglah dari mereka".

Setiap kejadian ada puncanya. Jadi cari dari akarnye dan bukan pucuknyer. InsyaAllah terungkai la penyakitnya.

Dan jika org mengata pucuk pimpinan umno x betul, lihat akarnye semasa ia ditubuhkan. Dari awal dah berpenyakit so ia menular ke pucuk pimpinan sekarang.

Anonymous,  December 28, 2012 at 9:48 PM  

Kita harus nilai isu2 dengan lapang dada berdasarkan fakta dan ilmu dari kedua2 belah pihak. tiada yg maksum atau perfect di kedua belah pihak nilai lag dengan akal waras bukan dengan ketaksupan.

Anonymous,  December 28, 2012 at 10:05 PM  

Saya amat menyokong, hari kalangan berilmu agama dan bergelar ulamak masing2 mengeluarkan fakta dari AlQuran dan hadis yang bertujuan untuk mrmperlihatkan kehabatan masing2. jika dikalangan umat Islam menyangah disaran agar pergi belajar agama. yang menjadi.masaalah kepada saya adalah apakah pandangan orang2 bukan Islam? pada pendapat saya adalah, mereka yg bukan Islam akan berpendapat Islam juga tidak lengkap dan mungkin lebih dasyat lagi angapan mereka terhadap Islam. bukan kah Islam menyatupadukan umat manusia, tapi yang kelihatan adalah perbalahan yang tidak berkesudahan, wallah huwalam

Anonymous,  December 28, 2012 at 10:14 PM  

Semua ada personal interest. Piirahhh!!Nak tlg rakyat konon. Skrg boleh cerita la. Dah dapat besok, habuk pun tarak. Dah elok2 negara M'sia aman skrg ni. Kalau x aman dgn pemerintahan skrg ni, dah lama ko mampus kebulur.

Anonymous,  December 28, 2012 at 10:17 PM  

Diakui Kuasa veto bn adalah umno, tidak seperti pr.

Logik akal sihat, jika nak gubal undang2 islam lg mudah untuk dijalankan oleh umno. Peluang telah diberi sekian lama tp apakah hasilnyer?

Ini bila pas x dapat gubal undang2 islam dalam pr, dihina pulak oleh puak umno.

X lawak ker permainan politik kita?

Kah kah kah

Anonymous,  December 28, 2012 at 10:25 PM  

Anon 10:14
Bro. Kita berusaha cr rezeki bro. Tuhan yg tentukan.
itupun kalau ko yakin "rezeki ditangan tuhan".
pemerintah, kita yg bagi diaorg mkn bro.
itupun kalau ko bayar income tax dgn taxes yg pelbagai tu la. So secara tak langsung negara ni rakyat yg punya, bukan pemerintah.

Anonymous,  December 28, 2012 at 10:40 PM  

Anon 10:25

Setuju dgn kenyataan ko tu bro. Aku x kata negara ni pemerintah yg punya. Walau macam mana pun tetap kena ada pemerintah / kerajaan yg berwibawa utk menguruskan negara ni. Aku x rasa ko ada masalah dgn keadaan skrg ni. Anak2 ko ok je kan pegi sekolah. Ko pun ok je carik rezeki. Kita kena bersyukur bro..

Anonymous,  December 28, 2012 at 11:17 PM  

Alhamdulillah. Syukur atas nikmat Allah.
tapi tak semua orang seberuntung kita.
Pemerintah? Aku neutral.
cuma concern aku, aman untuk sekarang, tapi adakah aman untuk 50thn lg? Org kaya dh standby umah kt oversea, tp yg miskin sederhana mcm kebanyakan orang mcm mane?
Datuk nenek kita pun bersusah payah mencari kemerdekaan untuk kita, tapi apa sumbangan kita untuk generasi akan datang?
Personal interest mmg ade, tp biarlah reasonable.
bukan nak menang, tapi ade 2 benda jadi sandaran. "Kebendaan" dan "kebenaran".

Anonymous,  December 29, 2012 at 7:56 AM  

9.06 pm

Sebenarnya isu disini adalah Hj Hadi telah mengkafirkan Perlembagaan Malaysia dalam Amanat Hj Hadi dan dalam.Amanat Pemangku Presiden dia telah menerima Perlembagaan Malaysia (kira dah Islam kut).

Dari sudut pemikiran dia boleh berubah-rubah sekejap kata tak boleh sekejap kata boleh. Jadi ikut sedap.dia je. Membincangkan perlembagaan adalah tahap tinggi bukan tahap kedai kopi. Tak bolehlah macam chipsmore kejap ada kejap tak ada. Sebelum mengeluarkan pendapat yang besar seperti perlembagaan perlu kajian dan perbincangan. Amanat Hadi Awang memang memberikan kesan yang besar. Masa remaja dulu aku pun percaya Umno kafir. Masa sembahyang raya, tok imam umno tingkat bawah aku sembahyang dengan tok imam pas tingkat atas.

Berkaitan dengan isu gabungan tentera nasrani dan islam menentang parsi. Kena baca sejarah dulu. Tapi kerajaan parsi masa itu adalah kerajaan yang amat zalim. Tapi nantilah.

Pasal perpecahan umno dan pas pun kena baca sejarah juga dulu. Tapi sekarang.loteri kebajikan masyarakat dah tak ada. Bila orang dah berubah kena terimala. Loteri bila dah tak ada tak ada la dosa baru kut. Tapi kalau amanat tu memang besar, Hadi Awang pula suruh pengikut balik fikir sendiri dan memanglah itu tujuan dia. Bila respon pengikut macam tu maka dia kena perbetulkanlah.

Tuan, manusia yang selalu cakap berubah-ubah ni orang panggil.apa ya.

Anonymous,  December 29, 2012 at 9:42 AM  

10.17 pm masih tak faham-faham.

Sila.baca Sinar Harian 29/12/12 http://www.sinarharian.com.my/politik/pinda-perlembagaan-jika-laksana-hudud-1.63490

Kalau tak.percaya sila belajar perlembagaan Malaysia.

Kalau nak buat hudud seluruh Malaysia kena ubah perlembagaan dan batalkan akta undang-undang syariah kerana perlembagaan sebut kalau dah ada undang -undang civil maka undang -undang civil akan digunakan.

Kalau Kelantan nak laksana hudud boleh buat ikut tubuh negeri tapi hukuman tak lebih dari 3 th jail. Denda 5 ribu dan sebatan 6 kali.

Jadi.kelantan boleh laksana undang-undang syariah dengan hukuman seperti diatas. Zina boleh lah kut. Tapi tak sepenuhnya. Nak tanya dah berapa kali kelantan bicara orang berzina.

Nak ubah pelembagaan silq baca http://idrisahmad.wordpress.com/bahan-penerangan/fakta-menarik/melayu-semakin-kuat-di-parlimen-bila-umno-kalah/

Sila.kira berapa ahli parlimen Pas dan berapa ahli parlimen umno, kalau campur pas umno pun belum cukup.majoriti dua pertiga untuk ubah perlembagaan.


Jadi ulama.sila.berikan cadangan la. Harap Dap.sokong sori la. MCA DAN Mic gerakan pun sori juga. Cadangan lain daripada Pas Ganti Umno.

Saya cabar Pas Kelantan laksana hudud ikut peruntukan yang telah diberikan.

Anonymous,  December 29, 2012 at 2:58 PM  

Umno parti kuat.

saya bukan ahli umno malah x penah pun undi.

tapi realiti nya umno sgt kuat berbanding parti pas dap or pkr.

inilah realiti.
saya org muda beragama islam percaya Allah tidak pernah sesekali benarkan pemimpiin yg tidak berilmu mentakbir sesebuah negara.
umno sgt kuat. walau di gugat selama 50 lebih.. tetap kuat..

syabas kerana masih ada melayu yg jujur dlm perjuangan.

Anonymous,  December 29, 2012 at 3:06 PM  

tolak pas sampai kiamat..

tolak pas sampai kiamat. .

tolak pas sampai kiamat...

AllahuAkbar..

bkas ahli pas tambun ipoh. baru kluar smlm..

Anonymous,  December 29, 2012 at 3:29 PM  

December 28, 2012 10:25 PM

Bro. Kita berusaha cr rezeki bro. Tuhan yg tentukan.
itupun kalau ko yakin "rezeki ditangan tuhan".
pemerintah, kita yg bagi diaorg mkn bro.
itupun kalau ko bayar income tax dgn taxes yg pelbagai tu la. So secara tak langsung negara ni rakyat yg punya, bukan pemerintah.


\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\

kita dapat berusaha mencari kurniaan Allah dibumi ini pun dengan izin Allah, setelah berusaha mencari rezeki dibumi ini, andai kata Allah tak nak bagi kita tak akan dapat juga.

pemerintah dapat memerintah pun dengan izin Allah. Allah jua yang memberi rezeki kepada pemerintah dan kepada rakyat, bukan rakyat bagi pemerintah makan, dan bukan juga pemerintah bagi rakyat makan, sesungguhnya Allah jualah yang memberi rezeki kepada sekalian makhluk ciptaannya, bumi ini bukan kepunyaan rakyat atau pemerintah, tetapi kepunyaan Allah. Allah jualah yang melebihkan kamu dari setengahnya yang lain, kesudahan yang baik adalah bagi orang yang beriman dan bertakwa.

seorang isteri diperintah oleh Allah mentaati suaminya. selagi suaminya menyuruh membuat kebaikan.

seorang anak diperintah oleh Allah mentaati ibu bapanya selagi ibu dan banyak menyuruh membuat kebaikan.

kita sebagai rakyat diperintahkan mentati pemimpin selagi pemimpin itu menyuruh membuat kebaikan.

Anonymous,  December 29, 2012 at 5:48 PM  

PGU= Penyanyi/pelakon/pelawak Ganti Ulama....selogan baru utk Parti Adat Sosial

Anonymous,  December 29, 2012 at 7:05 PM  

Teriak kuat2 brader 'TAKE BEEEEr' moga kamu masuk surgo isle parti hamPAS nyoir

Anonymous,  December 29, 2012 at 7:43 PM  

Bro 329.

Benar, x dapat disangkal.

Izin dan pilih adakah benda yg sama?
Pemerintah tu tuhan yg pilih ker? Bukan saidina abu bakar dipilih rakyat madinah ker masa tu walaupun saidina Ali lagi layak .

Perenggan 5, benar dan sesungguhnya benar belaka. Ada tambahan, pemimpin itu hendaklah bersikap baik (warak, amanah, adil, jujur dsb) sebelum menyuruh rakyat berbuat baik.

Jika pemimpin tak baik dan dia menyuruh kita buat baik, patutkah ditaati?

Tapi ayat saudara hebat, sayangnyer bukan ayat untuk kita mencari kebenaran tapi untuk menutupi kejahilan.

Anonymous,  December 29, 2012 at 8:55 PM  

abis ko 7.43 tu kira nak tunjuk pandai le pulak ke. ape kebenaran ko cari ni
ko tu bodoh tak payah lah nak campur hal yg ko tak tahu.
pemimpin yg ada ni dah bagus sangat dah.
tak de lagi yg baik buat masa ni.
ko tu tak tau ape. dah ramai org beri penerangan, ape le sebab benak sangat ko ni.
pas tu sesat lagi menyesatkan.
nik aziz tu tok guru khawarij
dia tu banyak ciri yg nabi kaborkan dalam hadis.
dia ni mempunyai ciri yg nabi akan perangi kalu nabi masih ada.
ko paham tak bila nabi dah kabarkan dia akan perangi, tu ko nak ikut lagi ke.
ngapa le ko ni bengap lepas tu nak cakap org lain jahil ke ape ke.
pas tu sesat.
anuar anak beranak tu haram disokong
nik aziz tu ciri khawarij teserlah kat perangai dia
hadi awang tu org tua penipu yg menghalalkan kemudaratan menjual agama.
ape lagi yg ko tak paham ni.
bodoh org pas ni.

Anonymous,  December 30, 2012 at 6:54 AM  

Saya cabar Pas Kelantan laksana hudud ikut peruntukan yang telah diberikan.

December 29, 2012 9:42 AM

_______________________________

PAS & HUDUD, MENGAPA MESTI DIKAITKAN?

KENAPA MESTI CABAR PAS, UMNO TAK BOLEH LAKSANA KE?

PAS TAK LAKSANA, UMNO PON TAK LAKSANA JUGAK, MAKA APA BEZA PAS/UMNO?

Anonymous,  December 30, 2012 at 2:29 PM  

PAS lah yang lead dulu kan PAS yang lebih arif. Umno pun boleh buat juga. Perbicaraan zina boleh dijalankan. Tapi tulah jail maksima 3 th, denda 5 ribu sebab 6 kali. Tapi kalau umno buat nanti kena kutuk sebab zina ni sebat 100 kali untuk teruna dara. Tapi yang penting proses perbicaraan ikut Islam berlaku. Mungkin Pas kata kalau nak buat biarlah hukumnya ikut betul.

Anonymous,  December 30, 2012 at 3:39 PM  

Anon 8:55
Tuan mesti orang berpelajaran tinggi dan berjawatan hebat serta orang yang beriman kepada ALLAH.
Penerangan dari Kementerian Penerangan Malaysia ker dari Pelbagai sumber yang Sahih?

Apa itu Khawarij? Adakah PAS menolak AlQUran dan Sunnah? Apakah pecahan perkataan KAFIR didalam AlQuran?

Bukan ker UMNO pernah sebut DAP kafir harbi dan apa itu kafir kecil?

firman Allah SWT “Barangsiapa yg tidak MEMUTUSKAN menurut apa yg telah diturunkan Allah maka mereka itu adl orang-orang yg kafir.”

RUKUN IMAN
(1) Beriman kepada ALLAH SWT - YES
(2) Beriman kepada Malaikat-malaikat - YES
(3) Beriman kepada Kitab-kitab - ????
- Apa hukum2 Allah kepada seorang pemimpin? Adakah sifat pemimpin yg perlu ada? AMANH, ADIL dsb.
(4) Beriman kepada Rasul-rasul - ???? Sifat Nabi Muhamad saw.
-Kata2 Saidina Abu Bakar" Tegurlah aku dengan lisan atau pedang jika aku tidak menunaikan AMANAH Allah".A
(5) Beriman kepada Hari Kiamat - YES
(6) Beriman kepada Qada dan Qadar - ???
-"Parti pilihan Tuhan". Bukankah macam kata-kata Firaun dan Namrud.

Kalau UMNO betul, buatlah forum perdana " UMNO vs PAS" untuk PENERANGAN yang jelas.
Agama saya cetek tetapi hak saya sebagai rakyat jelata yang ingin sangat2 debat terbuka ini diadakan.

Wassalam

Anonymous,  December 30, 2012 at 3:47 PM  

Takyah lah nak debat pasal HUDUD ni.
Nampak sangat kebodohan orang Melayu Islam nanti.

Undang2 Islam Negeri dibawah Undang2 persekutuan.
So automatically kalau perlembagaan diubah, semua negeri kena ikut.
Itu yang kerajaan PUSAT tak boleh bagi keputusan sampai sekarang.

Anonymous,  December 30, 2012 at 8:48 PM  

Orang melayu bergaduh sebab Islam, sepatutnya Islam menyatukan mereka ...
MasyaAllah ....

Malu aku kepada rakan rakan kafir ...

Korang ni semua benar benar faham tentang Islam tak?

Anonymous,  December 30, 2012 at 10:45 PM  

Anon 848
Dah tertulis dalam hadis nabi.
inilah hasilnya selepas 55 tahun merdeka.

Anonymous,  December 31, 2012 at 6:40 PM  

ko cakap
Tuan mesti orang berpelajaran tinggi dan berjawatan hebat serta orang yang beriman kepada ALLAH.
Penerangan dari Kementerian Penerangan Malaysia ker dari Pelbagai sumber yang Sahih?

persepsi org pas
bila org cakap tak sealiran ngan dia, org tu mesti ada kepentingan duniawi.
cuma tau dari gomen

ko tanya
Apa itu Khawarij? Adakah PAS menolak AlQUran dan Sunnah?

sah le memang tak tau ape tu khawarij, tu sebab tanye pasal tolak alquran dan sunnah

ko cakap
hak saya sebagai rakyat jelata yang ingin sangat2 debat terbuka ini diadakan.

ape yardstick yg ko pakai. hak mengikut pada pandangan barat ke.
anuar tu cakap murtad hak asasi manusia - kes lina joy
bahkan 2 3 interview yg lain ditempat, waktu dan interviewer yg lain. yg mengesahkan itu memang pegangan dia
anak dia berkata org melayu jugak patut bebas memilih agama

kira kalu ikut pandang hak asasi org barat ok le tu. cuma ikut aje agama org barat.

belajar dari ustaz gomen, ko tak yah le terikut fitnah org pas tu. bijak pandai ramai kat gomen tu. contoh ustaz fatul bari. ko cari email dia. ko tanye bebetul ape yg ko tak paham. tak yah le nak blajor agama kat blog atau dengor ceramah pas tu.

firman Allah SWT “Barangsiapa yg tidak MEMUTUSKAN menurut apa yg telah diturunkan Allah maka mereka itu adl orang-orang yg kafir.”
tu bukan tapsir tu terjemahan
org tak leh nak behukum jika hanya ikut terjemahan. tu yg noorul ijah cakap masa forum tu dulu. ayat pasal tiada paksaan dalam beragama tu.
tapsir tu ada cerita yg detail, yg ulamak muktabar guna utk berhukum
surah almaidah tu ada 3 hukum
ada yg jadi kafir, ada yang zalim, ada yg fasik.
hukum kafir dalam ayat tu sendiri adakah ia meruntuhkan syahdah. ada ulamak yg dah beri penjelasan.
agama ni senang jika kita pikir yg senang, jdi sangat detail bagi yg teliti. jangan jadi ustaz, ustazah segera, dulu tah ape taraf ilmu dia, tetiba aje dah jadi ulamak besor behukum sana sini. bunyi cantik
ini hukum tuhan le, tu le ini le tapi tak reti ape pun.
beguru ngan org tua khawarij, akidah pun hal kecik.
bodoh org pas ni.

Anonymous,  January 1, 2013 at 12:10 PM  

Anon 640
Oh. Anak murid ustadz fatul bahri rupenyer.
Ustaz gomen? Ustaz politik ker?
Terjemahan dulu baru tafsir. Ada tafsir br terjemahan ker?
kan islam tu mudah mcm saudara kata.

Hebat diaorang ni yer. Tp syg bila nabi ada sebut " mereka (ulama) akan menggunakan agama untuk mencari kesenanagn duniawi).
Dr cerita ko aku rasa sebenarnyer umno ni puak khawarij moden kot. cerita islam bkn main sampai mengaku parti pilihan tuhan. bila org tegur pasal agama melenting. Keadilan berpolitik dh tak ada, rasuah tak terkata, csl perlekehkan agama diam seribu bahasa (ada ker cerita rumat ayam), dn x tau lg lah nk kata. Kan khawarij menolak keadilan nabi tapi masih berpegang alquran. Tu yg tafsir ikut citarasa sendiri. Sunnah diikuti kerana keperibadian nabi, tapi mcm mne keperibadian pemimpin umno yer?

Tp pelik gk nape org umno masih terima boss dia kata "syaitan yg dikenali". X ade sape nak betulkan ker?
boss, ada syaitan baik ker?

Terlalu pandai cari alasan untuk "membenarkan cara", itu yg menyebabkan kebodohan kita terserlah.

Kah kah kah

Anonymous,  January 1, 2013 at 1:08 PM  

ko cakap
Terjemahan dulu baru tafsir. Ada tafsir br terjemahan ker?

kalu perlu terjemahan tak layak untuk bertafsir le
ulamak dulu dah siapkan, jadi kalu ustaz & ustazah segera tu tak yah le nak memandai nak behukum sana sini.

ko cakap
Tp syg bila nabi ada sebut " mereka (ulama) akan menggunakan agama untuk mencari kesenanagn duniawi).

aku tambah lagi, sejahat2 manusia dibawah kolong langit - tu utk ulamak suu

pemimpin umno dipilih bukan atas dasar kemampuan agama mereka tetapi kemampuan tu memajukan negara.
kebaikkan yg telah dibuktikan dari dulu sehinga kini.
apa yg mampu tok guru khawarij ko lakukan. tok guru pas tak de ape jasa melainkan amamat sesat.
tu laah yg nabi pesan, ulamak yg menjual agama, takde kepandaian utk memerintah tapi habis hukum dibuat cuma utk kuasa, ada kuasa hapah pun takde jasa.

ko cakap
Keadilan berpolitik dh tak ada, rasuah tak terkata, csl perlekehkan agama diam seribu bahasa (ada ker cerita rumat ayam), dn x tau lg lah nk kata.

belum pernah kafir masuk campur hal islam sebagaimana sekarang. sape yg benarkan
agama kan semua sama seperti imam mahdi anugrah tuhan puak pkr tu cakap. ketua pemuda yg diangkat setaraf algazali tu mengaku org yg ada bulan didada yg dikaborkan oleh tok guru tua tu telah berubah didalam tv dilihat oleh ramai org, pagi besok sidada bebulan tu nafikan, adui tak malu ke.
macam org jahil sesangat bila cina baca alquran kat pentas politik, org pas siap takbir, tok guru siap kata boleh, diceramahkan kat merata utk membenarkannye, bodoh org pas ni. hukum/rukun amal makruh tak tau
atau tak nak dikaborkan sebab pikir org umno tak tau kot. adui hai.
saban hari aku tengok kat tv/radio tu ada iklan pasal jangan bagi rasuah. ada sprm lah dan sebagainya, ada jugak yg makan tangkap lah kalu ada bukti,
tapi manusia tetap manusia, yg mampus bunuh diri yg walaupun kapir disembahyangkan oleh tok imam pas tu bukan pasal rasuah ke. yg kat ladang rakyat tu bukan ke.
umno bagi felda, pas bagi ladang rakyat
felda kaya raya, ladang rakyat tu pulak camne. aku tengok upload cerita kat utube tu. sembunyi kat tepi sungai takut rimau, tapi last pokok kena tebang.
ko cakap
pelik gk nape org umno masih terima boss dia kata "syaitan yg dikenali". X ade sape nak betulkan ker?
boss, ada syaitan baik ker?

nak betulkan ngapa, nik aziz yg cakap kita boleh kawan ngan setan
ko tak nak ikut tok guru ko ke.
bahkan tuhan tu mencarut lagi maki hamun. nabi macam mat2 kampung sebelum dilantik jadi nabi.
tak payah lah nak cover tok guru ko tu. complete ciri khawarij tu ada kat dia.
ko tu bodoh sedor le kebodohan ko tu, mudah org tunjukkan kebenaran.
terima lah bahwa pas tu sesat lagi menyesatkan.

Anonymous,  January 1, 2013 at 3:30 PM  

Aku penuh yakin 100% yakin. Tak ada sorang pun orang bukan melayu yang bukan islam rasa tak senang duduk dan rimas bila orang melayu bercakar sama sendiri.

Kalau ada orang bukan melayu yang bukan islam tak selesa dengan apa yang dialami oleh orang melayu disaat ini - DIA ADALAH SEORANG BUKAN MELAYU YANG OTAK TAK BERAPA NAK CENTRE.

Haaa teruslah berbalah sesama melayu, kalau boleh biar lah sampai berbunuhan sesama sendiri. Kalau setakat kafir mengkafir tu tak jadi kudis pun, zaman Hadi Awang buat Amanat Setan tu memang lah orang melayu kecut perut bila digelar KAFIR, tapi hari ini orang melayu dah tak ambil peduli lagi dah, sebab islam tu bukan harta mak bapak Hadi Awang.

Biarlah Hadi Awang nak kata kita kafir pun, sehelai bulu hidung pun tak akan gugur. Kafir pun kafir lah janji jangan tinggal solat, jangan tinggal puasa, jangan lupa bayar zakat, sehari semalam at least 5 kali mengucapkan " ash hadu alla ila hail lallah " " wa ash hadu anna muhamadur rasulullah ".

Kalau nak ikut Amanat Setan tu memang aku ni dah sah Kafir sebab aku sokong dan undi Umno dalam semua 6 pilihanraya umum yang lepas. Tapi aku ni jenis Kafir yang tak tinggal solat waktu, tak tinggal solat Jumaat, tak tinggal puasa, tak lupa berzakat dan selalu mengucapkan 2 kalimah shahadah.

Aku nak tanya. Islam tu milik siapa ? Milik Allah atau milik Hadi Awang ? Kalau anda jawab " Islam milik Allah " so bior lantak lah Hadi Awang nak hukum kafir kah atau kapiaq kah kepada Umno dan orang Umno .. kita tak akan jadi kapiaq hanya kerana Amanat Setan tu.

Aku naik meloya dan dah mula meluat bila Umno dan orang Umno takut dekat Hadi Awang lebih daripada takut dekat Allah. Susah2 sangat meh kita tabalkan Hadi Awang sebagai Allah kita yang baru pulak.

Aku 100% tak setuju nak bagi peluang Hadi Awang masuk TV kononnya nak jelaskan pasal Amanat Setan dia tu ... Tok Rais Yatim pleas jangan buang masa penonton lah.

Sheikh Tan.

Anonymous,  January 1, 2013 at 3:55 PM  

Aku Sheikh Tan tak akan jadi KAFIR kalau setakat Hadi Awang dan Nik Aziz nak hukum aku KAFIR. Dua ekor Bapa Setan tu boleh sebut " Sheik Tan Kafir " sebanyak 1000 kali sehari, namum Sheikh Tan ini tetap TAK JADI KAFIR disisi Allah selagi Sheikh Tan ini mengucapkan 2 kalimah shahadah dan melaksanakan rukun islam walaupun mungkin tak selengkap yang sepatutnya.

Saudara CN Al Afghani sampai tergamak buang saudara dan buang mak bapak bukan salah Amanat Setan Hadi Awang tapi adalah salah dia sendiri kerana tak berapa memahami ajaran ISLAM ALLAH. CN Al Afghani jadi macam tu sekali kerana dia berimankan kepada ISLAM AL HADI dan ISLAM AL NICKY.

Sheikh Tan merayu kepada semua orang melayu (dalam Umno dan dalam Pas) marilah kita berimankan kepada ISLAM ALLAH dan bukannya berimankan kepada ISLAM AL HADI dan ISLAM AL NICKY. Hanya Allah yang berhak menentukan KAFIR seseorang hambanya dan bukannya Hadi Awang (Al Hadi) atau Nik Aziz (Al Nicky).

Sheikh Tan

Anonymous,  January 1, 2013 at 5:33 PM  

Kah kah kah...
Nk kata ko bodoh nnt ko marah.
Aku panggil ko x cerdik dah la yer.
Satu lagi tolong baca sejarah islam bole?

Pemimpin dipilh disebabkan amanah, adil dan berkemampuan mentadbir. Bangangler pilih org yg pandai tadbir buknn sebab agama sebab org yg pandai dunia pandai putar belit. Mcm tu baik ko pilih sammi vellu. Dia pun pandai tadbir...

Pasal umno maju? Ko mimpi ker apa? Ker ko tdo lg ni? Tolong baca ekonomi semasa malaysia. Kalu ko mkn, tdo bersuap mmg x terasa lah ekonomi malaysia mcm mane.

Syaitan nik aziz kata tu siapa? Dia maksudkn org mcm ko lah. Sebab yg mengaku setan tu kan ko.

Kah kah kah.
Penat lyn org yg menegakkan benang yg basah ni.
baik aku gi kuliah maghrib dengar cerita sejarah islam.

Anonymous,  January 2, 2013 at 3:23 AM  

bro 7:43
cuba sdr selidik baik baik ciri ciri mentaati pemerintah..
jangan lupa ada ulamak yang tetap taat kepada pemerintah walaupun dizalimi

Anonymous,  January 2, 2013 at 3:25 AM  

ramai disini yang kononya tersangat Islamik, sikit sikit Islam sikit Islam,,sokong Islam.. tapi bahasa yang digunakan langsung tak ada ciri ciri seorang Islam sejati .. Islam KTP bak kata orang Indonesia..

Anonymous,  January 2, 2013 at 12:03 PM  

Nak tanya kawan2 dari Pas.

Kalau aku undi Umno .. aku jadi kapiaq. Kalau aku undi MCA, Gerakan dan MIC ...lagi2 lah jadi kapiaq.

Kalau aku undi Pas .. gerenti lah aku kekal sebagai islam dan gerenti dapat masuk syurga. Macam mana pula kalau Ah Chong dan Apasamy undi Pas .. adakah mereka akan jadi islam dan dapat masuk syurga macam aku juga ??

Amanat Hadi Awang ni ada juga baiknya. Setidak2nya kita boleh bertindak bijak untuk menjamin dapat masuk syurga dengan cara yang mudah ... tak le kena sembahyang tonggeng terbalik sampai naik lebam dahi.

Terima kasih kepada Hadi Awang kerana berjaya mencipta formula untuk memudahkan perjalanan menuju ke syurga ... i like.

Aku sokong bila Nik Aziz minta Hadi Awang jangan tarik balik amanat nya. Kepada anda yang nampak itu lah satu2nya cara mudah untuk masuk syurga ... sila nyatakan sokongan anda kepada Amanat Hadi Awang.

Anonymous,  January 2, 2013 at 10:06 PM  

ko cakap

Pemimpin dipilh disebabkan amanah, adil dan berkemampuan mentadbir. Bangangler pilih org yg pandai tadbir buknn sebab agama sebab org yg pandai dunia pandai putar belit. Mcm tu baik ko pilih sammi vellu. Dia pun pandai tadbir..

kitorang undi BN najib jadi PM
korang sokong PR sape yg jadi PM

jika anuar tu yg dipilih
mana amanah dan adil nye tu
ooo adil sesgt le sehingga semua agama tu sama
nak murtad tu hak peribadi, adil le tu kan.
nak bemaksiat boleh, jgn dikhalayat ramai, adil ape tu
org melayu berhak memilih agama tu yg seadil2nye tu ape. pegangan dia anak beranak.
lobang depan belakang kan sama, lelaki pempuan tu sama,asal kan lobang,
keadilan yg seadil2nye
atau TPM nye sape lim guan eng
kalimah allah dibenarkan kepada semua agama, tu adil.
org cina pun berhak utk ajar org islam pasal islam boleh baca alquran utk mengajor kat mimbar mesjid, ada tu siap betakbir raya, adoi aii, tak tau ke dia ada bait
'iklas bersih hati beragama baginya walaupun org kapir tak suka'.
si dap tu memang le bodoh tak reti makna takbir raya tu.
atau ikut amanat hadi dorang boleh kawan ngan kapir tak jadi kapir, org lain tak leh kawan, nanti kapir,
tu adil ke atau amanah kot entah ape nak cakap yg tu.
ikut n.ajis tu yg jadi pm, habis negara lain kat dunia ni kapir ke tak cium bau surga ke dan yg sewaktu ngan dia. israel boleh masuk surga kalu undi pas jadi ketua ioc ke nam ke.
pemimpin umno dah penah jadi ketua ioc, ketua nam.
dapat bantu kat selatan siam tu, kat mindano
ala kat banyak negara le kat dunia ni.
pemimpin umno pernah diberi penghargaan oleh negara bosnia.
bayangkan le malaysia ni negara kecik, orgg tak ramai mana, tapi bosnia rasa terima kasih sebab masa dorang beperang, malaysia yg ditakbir oleh org umno dibantu jugak sami vellu tu dapat membantu dorang. dijemput besama utk majukan negara dorang. ya allah ape le jasa yg mampu nik aziz tu buat ye utk kebaikan org islam negara yg susah tu.
ape pernah pas buat. cakap lah tolong list kan
doakan KO, jahaney tu ke jasa yg boleh dibangga.
anuar lain , dia nak selamatkan negara israel, tu adil ape
org lain dok sokong plastin tak de org sokong israel mana nye adil kan.

ko bodoh, pegi blajor tu mintak doa penerang hati kat tok guru ko tu. kalu tok guru ko tu org pas, nasib ko le, dorang tak reti doa lain melainkan jahaney org islam aje.
pas tu sesat lagi menyesatkan

Anonymous,  January 3, 2013 at 11:08 AM  

Ini bkn anak didik utaz fhatul bari ni.
Ini anak didik mahathir ni.
ko bg komen ko ni kt ustaz dn suruh dia komen.
Malu aku jd org umno kalu komen mcm ni.

Aku dgr semua tazkirah tak kira fathul bari ker, kazim elias, azhar idrus, dr maza etc tp ade akal kena fikirlah yg terbaik.

Ko ni sbenarnyer nk memenangkan parti dgn menggunakan islam dn ustaz fhatul bari pun melarang menggunakan nya.

Sorilah bro. Apa2pun, tahniah lah.

Anonymous,  January 3, 2013 at 11:19 PM  

tu lah sedor le diri ko tu
pada mula konon nak pelekeh kan org
ni aku jawab lagi sebagai bukti ko dan org seperti ko ni perlu sedor, bukan makna sokong pas tu dah buat ko tu islamik ke pandai ke
ko jahil sedor le jahil ko tu agar org dah tunjuk kan ko yg mana satu yg perlu ko sokong agar sokongan yg ko beri tu tak menjadi message kat org tu seolah dia tu betul pada hakikatnye dia salah.

ko cakap
Ini bkn anak didik utaz fhatul bari ni.
Ini anak didik mahathir ni.
ko bg komen ko ni kt ustaz dn suruh dia komen.
Malu aku jd org umno kalu komen mcm ni.
pertama aku akui ustaz fatul bari tu memang org yg ilmuan dan ko sendiri dah dengor ape yg dia cakap.
ngapa masih ada sangsi. tu sebab aku suroh ko check dan email kat dia agar ko boleh paham masalah semasa. agar ko tidak tersalah sokong yg mana sokongan salah ko akan menjadi bertambah mudharat lagi.
dan lagi jangan ko hina tun dr mahathir dengan mengatakan perbuatan aku ni anak didik dia.
dari cara tulisan ko tu seolah kesalahan yg berlaku disebabkan kekurangan beliau membuat aku ni menulis sebegitu.

aku amat mehormati beliau, sorang yg banyak jasa, walaupun di tuduh berbagai, jasa yg pernah ditabur terlalu besar. aku tak layak walaupun hanya dikaitkan sedikit pun ngan beliau.

tapi bukan nye aku ngaku yg ape aku tulis sebelum ni 1 kesalahan.
ko tu jahil, ko tak tau ape tu amal makruf nafi mungkar,
menegor cara berhemah tu pun ko tak tau ape makna berhemah tu.
bagi permulaan memang le perlu berlembut agar dapat dipikirkan bersama, tetapi jika 1 per 1 hujah yg diberi tetap dibangkang dengan kebodohan ko tu , maka setiap hujah akan ditekan kan lebih keras. anak yg kecil perlu dipujuk tapi beturusan perlu digertak/marah kemudian jika perlu dipukul. utk kebaikan budak tersebut. nilai ni ada disebut dalam kitab, ko tak yakin ngan aku, ko leh tanya ngan tok guru ko yg ko yakin.
ngan ustaz fatul bari pun tak pe, tapi ko kena cerita dari mula jgn yg ujung, nanti dia tak tau semua jadi le kes cam anuar dok jaja nama yusof qardawi, tak cerita habis memang le dikata tu kazaf bila tuduh meliwat, kalu dicerita semuanye akan jadi lain hukumnye qarinah. dah dikupas ramai org hal ni. ko masih tak terima ke.

walaupun akal memainkan peranan penting, hidayah allah yg paling penting tu sebab walaupun ada org cerdik sampai buat theory yg macam2 tapi tetap sesat disebabkan tiada hidayah allah. dan ilmu dapat dicari ngan ilmu, jika kita tak paham yg asas manakan mungkin kita tau yg halus dalam beragama ni.
tu sebab ada org tak dapat bezakan kesalahan yg dibuat oleh nik aziz sebab dia tu sendiri tak paham ape yg berlaku dan akibat nye.
kemudian nak sokong membabi buta sedangkan sejahat mahluk dibawah kolong langit, 1 peringatan yg sgt serious sehinnga akan diperangi jika nabi masih ada. ni kes kecik ke pada ko.
pasal anuar tu tak yah le dok dicakap ape lagi. dia tu haram disokong anak beranak.
ko nak tunjukkan kat fatul bari, aku tak malu ape yg aku bahaskan dari mula dan memang aku bukan anak didik fatul bari tapi aku tetap akui dia tu ilmuan.

Anonymous,  January 4, 2013 at 1:34 AM  

Aku akui aku bodoh, byk lg ilmu allah yg aku x dapat.
Tp aku x buta dek politik kotor malaysia.
dan sbenarnyer aku kesian kt ustaz fathul bari.
Kes ustaz fb pernah terjadi pd tgna pd thn 60an, tgna selaku wakil umno tlh menolak umno dn berlainan ngan fb.

Apa yg ko ckp utk ajar bdk kecil itulah sebenarnyer realiti rakyat skarang. Dh 55 thn "bermaharajalela". Lps tu gunakan isu 60an dan 80an utk dapatkan sokongan rakyat.
Adakah sbenarnya org memberontak psl islam? Aku rasa tidak, tp disebabkn sikap pemimpin umno itu sendiri yg x amanah kpd rakyat dn terutamanyer parti lwn.
isu kafir dn islam dibangkitkn oleh umno utk didebatkn dn semua org mencari nas dn dalil nk selamatkn diri. Dn mangsanyer adalah org parti yg taksub yg kdg2 nmpk "menghalalkn cara".

Dr maza psl isu kafir yg org umno duk jaja. Terjdi sesuatu bersebab dn penyebabnyer spt yg dikupas dr maza.

http://drmaza.com/home/?p=2255

http://suarajohoronline.blogspot.com/2009/11/sejarah-hidup-tuan-guru-nik-aziz-yang.html?m=1

Sng2 ko nk tuduh org khawarij. Klau ko x pernah face to face dn minta keterangan tgna baik ko x yah nk panjangkn hujah psl tgna. Taksub ko ke umno dn taksub org ke pas lah yg buat huru hara. Ko buang taksub ko dn buat perbezaan tgna dn mahathir. Diaorg bkn maksum jd Siapa sbenarnyer yg perlekehkn islam

Aku nk tanya? Bagaimne pulak bila kita sokong "syatan yg dikenali"? Bolehker? Percaya kepada malaikat kn rukun iman tp "malaikat ade buat salah" ker? Bole sokong ker org mcm ni?

Aku dh dgr tazkirah fb dn aku nmpk dia cenderong ke umno. Sbb tu aku lg suka dr maza dn azhar idrus.

Anonymous,  January 4, 2013 at 2:05 AM  

Teguran berhemah dh dibincangkn, dn ada nas2 dn dalil masing2.
Tetapi kita hrs mengikut keadaan semasa. Pas prnh offer nk bubar parti sertai umno, ttp dimne kemuafaktan umno dlm islam?

55thn dh ditegur secara lmbut, ttp apa permuafakatn umno nk perthnkn islam dn melayu? Sbenarnyer sikap org melayu ni x mncerminkn islm sbenar. Ditegur melenting dn mulalah nk cr keaiban org terutamanye serangan peribadi.

Dn dgn membodohkn org ko rasa ko betul, tp hakikatnyer keegoaan ko tlh menutupi mata hati ko.

Klu esok umno kte dia minta maaf, bertaubat nasuha, dn berjnji akn berlaku adil kpd rakyat terutamamye klantan, sbh dn srwak, aku rasa 90% rakyat akn menyokong.

Itu pndngan aku yg bodoh. Ko pndai mesti ko x suke punye.

Post a Comment

Lu nak tulis apa lu tulis lah. Tapi jika ada sebarang komen yang lu tulis yang mana boleh di dakwa maka lu jawap sendiri di Mahkamah. Gua empunya Blogg tak tanggung. He he he

Snipet

  © Blogger template On The Road by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP