Apa Cerita MB Gagap...Betul Dah Nyanyuk Ni!!

Friday, December 28, 2012



Presiden Persatuan Pengguna Subang dan Shah Alam (CASSA), Datuk Dr Jacob George mengecam Menteri Besar Selangor, Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim ekoran kenyataan yang dikeluarkan oleh beliau berhubung isu air di Selangor.

Abdul Khalid dalam kenyataannya berkata, beliau sanggup menunggu sehingga 100 tahun untuk menyelesaikan isu air walaupun Selangor diancam krisis bekalan air menjelang 2015.

"Kenyataan Khalid itu tidak profesional dan mengesahkan beliau mahu satu ''perang politik'' di antara kerajaan negeri dan kerajaan pusat berhubung isu air.

Selanjutnya Klik sini



Undi PKR Bawa Kehancuran Negara
 Undi PAS Bawa Pepecahan Umat Islam 
Undi DAP Bawa Penindasan Bangsa 
Undi BN Bawa Kemakmuran Agama, Bangsa Dan Negara.

45 comments:

Anonymous,  December 28, 2012 at 3:30 PM  

MB GAGAP HANYA TAHU JUAL ASET KERAJAAN NEGERI JE BANTU RAKYAT MANE DIA TAHU. INGAT TU RAKYAT SEMUA MANIFESTO BUKAN JANJI BUKU JINGGA JUGA BUKAN JANJI. SEMUA TOLONG JE

Anonymous,  December 28, 2012 at 3:31 PM  

MB GAGAP HANYA TAHU JUAL ASET KERAJAAN NEGERI JE BANTU RAKYAT MANE DIA TAHU. INGAT TU RAKYAT SEMUA MANIFESTO BUKAN JANJI BUKU JINGGA JUGA BUKAN JANJI. SEMUA BOHONG JE.

Anonymous,  December 28, 2012 at 3:34 PM  

1,000 orang berhimpun desak Isa letak

: Dis 2 2012 Kira-kira 1,000 orang - rata-ratanya memakai baju berwarna oren - berarak daripada masjid Universiti Teknologi Malaysia (UTM) menuju ke Wisma Felda Jalan Semarak hari ini.Perarakan yang diketuai oleh Pengerusi Persatuan Anak Peneroka Felda (ANAK) Mazlan Aliman itu turut disertai Naib Presiden PAS Salahuddin Ayub serta ahli jawatankuasa pusat PAS, Idris Ahmad dan Dr Hatta Ramli.Mereka berarak ke Wisma Felda bagi mengadakan perhimpunan serta menyerahkan memorandum kepada Felda.Sementara itu, ketika berucap di atas kereta 4WD, Mazlan berkata, kehadiran beliau pada hari ini adalah tujuan bagi mendesak Pengerusi Felda Tan Sri Isa Samad meletakkan jawatan."Kita tak bermusuh dgn pekerja Felda, tak bermusuh dengan anak peneroka."Kita ada di sini untuk membuat tuntutan paling utama. Kehadiran Isa mengundang malapetaka dan bencana."Kita nak buat tuntutan terbesar kita iaitu Isa mesti letak jawatan dan undur," katanya.Dalam pada itu, turut berhimpun di hadapan u Felda hari ini ialah kira-kira 300 orang yang pro-Felda daripada Majlis Belia Felda Malaysia (MBFM) yang membawa kain rentang antaranya bertulis "Jangan ganggu Felda", "Peneroka Felda bukan kacang lupakan kulit", dan "Persatuan ANAK Pengkhianat".Mereka turut melaungkan "jangan ganggu Felda" dan "Zalim...zalim... Mazlan Aliman Zalim".Justeru, pihak polis membuat sekatan kira-kira 50 meter bagi menjarakkan dua kumpulan itu.

Anonymous,  December 28, 2012 at 4:11 PM  

Khalid MB Selangor terbaik. MB umno, lu tahu sendiri lah.

KontolMu,  December 28, 2012 at 4:17 PM  

Mazlan Aliman serta pemimpin-pemimpin PAS lagi pembawa celaka di Bumi bertuah ini. Para perserta baju berwarna oren ibarat tikus-tikus dengar tiupan seruling ahli sihir untuk terjun sungai...he he he Melayu Oh Melayu

Anonymous,  December 28, 2012 at 4:26 PM  

KontolMu paling bengap paling celaka
Asalusul anak haram
Nama pon kontolmu

Anonymous,  December 28, 2012 at 4:27 PM  

Seorang isteri menangis2 nak mandikan jenazah suami dia.. bapak mertua dgn polis forensik x bagi.. sambil menangis isteri berkata ini janji kami suami isteri.. jika abang mati dulu kamu (isteri) mandikanlah jenazah abang, Andai kamu (isteri) mati dulu dari abang, abang akan mandikan jenazah kamu..

dari luar bilik mayat hospital seorang ustaz masuk tanye ape hal then ustaz tu kate x pe kalau isteri nak mandikan jenazah suami.. ustaz tadi bersama beberapa org lagi temankan si isteri mandikan jenazah suaminya.. dengan tenang isteri membasuh muka suaminya sambil berdoa, "Inilah wajah suami yang ku sayang tetapi Allah lebih sayangkan abang.. Moga Allah ampunkan dosa abang dan satukan kite di akhirat nanti.." membasuh tangan jenazah suami sambil berkata "Tangan inilah yang mencari rezeki yang halal untuk kami, masuk ke mulut kami. moga Allah beri pahala untuk mu suami ku.." membasuh tubuh jenazah suami smbil berkata "tubuh inilah yg memberi pelukan kasih syg pd ku dan ank2,moga Allah beri pahala berganda untukmu wahai suamiku" membasuh kaki jenazah suami smbil berkata "dgn kaki ini abang kluar mencari rezki utk kami, berjalan dan berdiri sepanjang hari semata2 untuk mencari sesuap nasi,terima kasih abang...moga Allah beri kau kenikmatan hidup d akhirat dan pahala yg berlipat kali gandanya"

selesai memandikan jenazah suaminya, si isteri mengucup sayu suaminya dan berkata "trima ksih abang krana aku bahagia sepanjang mnjadi isterimu dan terlalu bahagia dan trima kasih krna meninggalkan aku bersama permata hatimu yg persis dirimu dan aku sbg seorang istri redha akn pemergianmu krna ksih syg Allah pd mu."

Betapa sucinya hati seorang isteri pada suaminya..

Omegakumana Jijahoi December 28, 2012 at 4:28 PM  

Isu ini bukan perkara baru dan dah banyak research yg telah dijalankan selama bertahun2 bukan hanya kerajaan malah badan2 NGO. Lembah Klang sbg pusat ekonomi dan pentadbiran tak sepatutnya dihimpit dgn masalah air. Tak sepatutnya MB Khalid mempolitikan isu air ni. Ini keperluan asas kita bukan hal kecil. DSAI sendiri yang hari2 mimpi Putrajaya! Takkan masa dia jadi PM dia nak tadah air dari lori JBA semata mata nak berak dalam jamban eksklusif VVVVVVVVIP. Fikirlah sikit!!!

Anonymous,  December 28, 2012 at 4:48 PM  

Kehadapan anon 4.11 PM.

Setuju. MB dulu buat rumah juta2 tu.. Tapi MB skrang sedekah duit ratus juta pd kroni.. selain tu gadai aset kjaan negeri.. selain tu jual pasir utk projek rumah mewah.. selain tu naikkan cukai pintu.. selain tu tak uruskan sampah.. selain tu luluskan rumah urut tanpa kawalan.. selain tu jual arak dikawasan melayu.. selain tu buat kelab malam di shah alam.. selain tu tipu rakyat miskin diflat dlm isu air.. dan banyak lagi selain itu termasuklah dlm manifesto yg lepas.... So skarang sape lagi teruk..? Agak kalo dah name pencacai Nuar Brahem mesti BN jugak kan? hehehe.

Anonymous,  December 28, 2012 at 5:47 PM  

Awat hang dok melalut cakap dia ni nyanyuk salah tu papagomo..... Dia ni sebenaqnya...... BBBOOODDDOOOHHH.
skian timakaseh.

Anonymous,  December 28, 2012 at 6:00 PM  

hari ni ketua amenongok bahagian pandan kena hukuman penjara 8 tahun dan denda 1 juta. kan aku dah kata amenongok bukan nak pejuang melayu atau negara tapi pejuang rasuah. itu yg kecil2 aje yg besar2 tak ditangkap. menteri2 rasuah terang ada bukti diamkan aje. amenongok ni memang jahat

Anonymous,  December 28, 2012 at 6:02 PM  

Kah. Kah. Kah.
Tak cukup air minta la derma dari tan sri rozali.
gaji rm400k sebulan tak kan lah nak kedekut.
Belum lagi syarikat supplier puncak niaga yang family dia punya.
cerita air lagi? Pergi puncak niaga, gamuda dan sungai harmoni la nak tau cerita sebenar.
bekalan air dikurangkan bukan ditambahkan.
Ini namanyer nak membenarkan cerita untuk santapan kroni, bukan nak tolong rakyat berjimat. Agak nak buat juga biarlah kerajaan negeri uruskan tanpa kerajaan umno campur tangan.
Ada berani ker puak umno nak lepaskan projek ni?
Sign agreement siap2, projek ni awarded kat pkr sbelum ge13.
Kalau sign jujurlah umno, kalau tak sign ada la katak disebalik mee tu.

Kah. Kah. Kah.....


Anonymous,  December 28, 2012 at 6:08 PM  

menteri besar gagap tak pe pimpin negeri dgn baik lihatlah audit negara. duit bertambah hingga 2.7 bilion. tapi mb toyol amenongok duit rakyat disapu songlap. toyol kalah dlm mahkamah sebab songlap duit rakyat. amenongok memang jahat menipu rakyat hari2. papagomo nak ambik khaakh tuuii kahak gua kat lu punya muka. buuuu

Anonymous,  December 28, 2012 at 6:23 PM  

TENGOKLAH APA 'SIGAGAP' NI DAH BUAT WAHAI PENYOKONG BN !!!


http://blog.marhaen.info/laman-utama/1-artikelmarhaen/1478-ketua-pembangkang-gagal-gadai-tanah-rezab-melayu

Anonymous,  December 28, 2012 at 8:26 PM  

PR:OTOT SANG KANCIL.
UMNO:OTOT LEMBU.
kih.kih.kih.

Anonymous,  December 28, 2012 at 9:09 PM  

Kalau orang buang tabiat. Biasanya nak mati dalam masa 40 hari

Anonymous,  December 28, 2012 at 9:24 PM  

Setuju dengan anon 4:26pm
Nama dia pon dah kontolmu...
Aku yakin mak dia pon tak pernah ajar dia cakap macam gitu..

amira fatin..,  December 28, 2012 at 11:17 PM  

DAH TUA TU PASAL DIA SUDAH NYAYOK..

Anonymous,  December 28, 2012 at 11:29 PM  

Cakap apa saja asal tak buat kerja. Samada waras atau tidak kenyataanya asal dapat menghabiskan sisa sisa gaji dan duit gelap yang sedang di tangguk.

Biar nampak bodoh asal poket penuh dengan duit haram Negeri Selangor.

Hari tu kata manifesto bukan janji. Sekarang ni pulak.

dol.mat,  December 28, 2012 at 11:31 PM  

koja banyak masaalahnya mana satu nak dibuat pun tak tau nyayoklah jadinya tulah nak sanggat nak jadi memteri besar selangor letak jelah jawatan tak payah nak pening-2 kepala biar umno je yang uruskan pakatan buat banyak masaalah je...

Prince of Noob December 29, 2012 at 12:56 AM  

alamak dah nyanyuk ke? harap tak masuk jel macam khir toyo

Tipu Punya Olang,  December 29, 2012 at 1:06 AM  

Aahh Gomo..
story ni tak best..
Ada yang lagi bagus..
video seks terbaru Anwar disebar melalui blackberry di Indonesia..
Gomo mesti boleh dapatkan..
Bolehkan Gomo..bolehkan?

Anonymous,  December 29, 2012 at 2:11 AM  

Anon Kah. Kah. Kah.
Ape yg ko merepek ni syaitan... Bekalan air dikurangkan? Bukankah air cukup pd masa ini. Rumah ko ade masalah air ke? Stakat ni rumah flat de la.

Masalah utama skang perancangan masa depan. Kjaan pusat setuju bantu buat loji rawatan free tp kenapa X luluskan? Sebab Khalid Gagap bermusuhan dgn TS Rozali kah? Loji tu pon bukan utk TS Rozali tp utk kjaan negeri. Ikot kjaan negeri la lpas ni nak tukar pengurusan air ngan sesape pon.

Slayangman.

Anonymous,  December 29, 2012 at 10:00 AM  

Ketua UMNO Bahagian Pandan dipenjara 8 tahun, denda hampir RM1 juta bersalah atas 10 tuduhan rasuah

Pada 8 Feb 2011 dulu ketika dibacakan lapan pertuduhan terhadapnya di Mahkamah Sesyen Ketua UMNO Bahagian Pandan Abdul Ghani Ismail ni pengsan dalam kandang tertuduh..

Kemudiannya pada 28 June pula Ketua Umno Bahagian Pandan itu diperintah membela diri oleh Mahkamah Sesyen Kuala Lumpur terhadap 10 pertuduhan rasuah membabitkan RM193,512, antara Mei 2006 dan Mac 2007 terhadapnya.. laporan penuh sila baca di ( SINI )

Dan hari ini.. Berita Harian melaporkan..

KUALA LUMPUR: Ketua Bahagian UMNO Pandan, Abd Ghani Ismail, dihukum penjara lapan tahun dan denda hampir RM1 juta oleh Mahkamah Sesyen di sini, semalam, selepas didapati bersalah atas 10 tuduhan menerima rasuah berjumlah RM193,512, enam tahun lalu.

Hakim Rozilah Salleh menjatuhkan hukuman penjara lapan tahun dan denda berjumlah RM977,560 terhadap Abd Ghani Ismail, 46, bagi semua tuduhan dihadapinya.

Rozilah turut menolak permohonan tertuduh untuk penangguhan pelaksanaan hukuman penjara dan denda sementara menunggu rayuannya didengar di Mahkamah Tinggi ~ Berita Harian

Baru pegang jawatan Ketua Bahagian pun dah boleh mentekedarah rasuah hampir RM200K.. kalau jadi Menteri agaknya berapa yang akan disapu...

Inilah UMNO.. dari pemimpin atasan sampai ke pemimpin bawahan, rasuah dah jadi budaya..

Selain dari mentekedarah rasuah untuk cepat kaya, pemimpin UMNO juga dikatakan membina kekayaan dengan meminjam wang dari Bank tapi tak bayar balik.. tak percaya sila baca di ( SINI )

Yang malangnya ialah pencacai yang bermati-matian mempertahankan mereka.. tinggal di Flat yang dikhaskan untuk golongan kurang berkemampuan dengan sewa RM100 sebulan pun tak ap

Anonymous,  December 29, 2012 at 10:02 AM  

Artis Rock yang menyokong UMNO akui buka Kelab Malam yang jual arak..

Persoalan mengenai adakah benar Artis Rock yang menyokong UMNO ini telah membuka sebuah Kelab Malam yang menjual arak terjawab akhirnya..

Pengakuan itu telah dibuat oleh Awie ataupun nama sebenarnya Ahmad Azhar bin Othman dalam satu temubual oleh Kosmo! Online..

Dalam temubual tersebut Awie akui memang membuka sebuah kelab di Ipoh dan Kelab dengan nama Malai Rock Station (MRS) ini sudah tiga bulan dibuka.

Berikut adalah sebahagian petikan dari temubual itu..

Baru-baru ini dapat berita yang Awie bergaduh lagi di Langkawi. Sejauh mana kebenaran cerita ini?

AWIE: Saya sekarang ni tak keluar kecuali mengadakan persembahan di Kelantan dan Ipoh. Pulau Langkawi sudah lama saya tidak jejak kerana tiada kesempatan. Malah anggota Wings yang lain ada mengajak saya ke sana tetapi saya tolak kerana sibuk.

Tapi bagaimana cerita sebegini boleh tersebar?

Saya kurang pasti kenapa orang masih nak kaitkan saya dengan cerita ini. Baru-baru ini di Ipoh, orang kata saya jual dadah, senjata api dan terlibat dengan pelacuran serta gangster.

Bagaimana cerita tersebut juga timbul?

Saya memang membuka sebuah kelab di Ipoh. Ini bidang saya iaitu hiburan dan kami ada live band di kelab tersebut. Kelab dengan nama Malai Rock Station (MRS) ini sudah tiga bulan dibuka. Sejak itu orang mula menfitnah dan menipu saya. Persepi manusia memang begitu dari zaman 80an, kalau rock sahaja mesti jual dadah.

Jadi apa tindakan Awie?

Saya buat tidak tahu. Malah ada orang kata saya kini dalam pemerhatian. Pada saya, ini rezeki dan kerja saya. Hak manusialah mahu bercakap dan saya tidak boleh hentikan. Saya bersyukur orang masih mengingati saya dengan cara baik dan buruk. Maksudnya saya masih hero.

Temubual penuh sila baca di ( SINI )

Walaupun Awie tidak mempromosikan apa sebenarnya yang di niagakan di Kelab tersebut hasil carian Topeng Perak Unmasked di Facebook "Malai Rosck Station Bistro" Fanpages menemui beberapa pakej promosi "MENARIK":

Pakej promosi 1 bertarikh 14hb. Disember, 2012:

Hye there MRS lover !!! Its a Beach Wear Party 2morrow nite 14th Dec 2012 @ Malai Rock Station ... Come on party people , Hop in n have some fun here @ Malai Rock Station ...1st , 2nd n 3rd Best dress gonna go back with surprises !!! Hey People its worth it ... Tell ur frens n be here 2morrow ... There's a few package of drink is ready for u guys... What r u waiting for !!! Enter if dare !!! From the management of MRS "we love u we serve u". "Rock Is Everyone Style".. (PESTA BIKINI)

Pakej promosi 2 bertarikh 16hb. Disember, 2012:

Hi there MRS lover !!! Its a ROCK NITE TONITE... 16th Dec 2012 @ Malai Rock Station ... Come on party people , Hop in n have some fun here @ MRS !!! BEST ROCK ATTIRE will get PRIZES from us !!! Come on dress it up as Rock n Roll superstar !!! Hey People its worth it ... Tell ur frens n be here 2nite ... Local band (ipoh) Holy Snake is super good ...let's Rock with them... There's a few package of drink is ready for u guys... 2bottles of chivas/black label = rm588 only... 2bucket of Tiger Beer = rm138 only ... 1 long island Tower = rm158 only ... What r u waiting for !!! Enter if dare !!! From the management of MRS "we love u we serve u". "Rock Is Everyone Style". Pls kol +6055485036... (PESTA ARAK MURAH)

Kesimpulannya.. dari laporan di atas telah mendedahkan kenapa Awie menyokong UMNO..

Yang bertegas mengatakan Awie menyokong UMNO bukan aku.. tapi pencacai UMNO sendiri.. sila baca di ( SINI )

Anonymous,  December 29, 2012 at 10:06 AM  

Pecah Berita! Musa Hasan Akan Sertai Himpunan Kemarahan Rakyat Di Kuala Lumpur Pada 12 Januari ini?

Kuala Lumpur - by @tiewnama desas desus semakin bertiup kencang bilamana ada perkhabaran dalam kem polis sendiri bahawa bekas ketua polis negara tan sri musa hasan bakal hadir pada petang 12 januari 2013 untuk bersama rakyat malaysia untuk hari himpunan kemarahan dan kebangkitan rakyat di kuala lumpur dataran atau stadium merdeka.

perkara dan khabar angin ini sudah merebak dalam kem kem polis dan juga kem kementerian dalam negeri sendiri, di katakan turut hadir sama pada petang hari sejarah anak muda itu adalah bekas orang nombor 3 dalam polis dan bekas pengerusi SPR sendiri.

bekas ketua polis negara ini juga di katakan akan bersama sama dengan rakyat dalam kempen kebangkitan rakyat untuk menghumban Barisan Nasional yang selama ini mengganggu tugasan polis serta membuat pelbagai arahan yang tidak sepatutnya kepada pihak polis yang di paksa bekerja untuk umno.

menurut sumber bocor dari wisma putra, berkemungkinan musa hasan akan menyertai Pakatan Rakyat bagi meneruskan agendanya untuk memastikan polis adalah polis di raja malaysia kembali dan bukannya polis di raja umno.

by @tiewnama - jauh di sudut hati pihak polis mahukan negara aman tanpa campurtangan kerajaan zalim Barisan Nasional. percayalah! kahkahkahkah COUNTDOWN JANGKA HAYAT UMNO BN

Created by Klik untuk dapatkan

Like Bovanabob Bon, Mohamad Pauzi Kamaruddin and 41,546 others like this.

Di sebelah kanan, prosedur polis pun tak tahu lepas itu campurtangan urusan polis macam PDRM tu abah dia yang punya agaknya?

Apa Kata Ketua Polis Negara? Tidak Mahukah Polis mendapat Tempat di hati rakyat semula? hanya dengan #TumbangBN saja sistem polis dapat di bersihkan dari campurtangan politik kotor Barisan Nasional dan setia berkhidmat di bawah raja untuk keselamatan rakyat dan sesuai dengan panggilan POLIS DI RAJA MALAYSIA

Anonymous,  December 29, 2012 at 12:09 PM  

Macam ni lah Gomo, untuk menyelamatkn UMNO, eloklah tukar je president tu. Dia tu banyak sangat isu dan skandal, dari yang kecik hingga yang besar. Terima je lah hakikat, Muhyidin kena ganti segera. Berlaku adail lah pada Shahrizat.

Anonymous,  December 29, 2012 at 2:35 PM  

d mana UFB & harusani dlm isu MCA mempersenda hukum Islam? Tutup mulut sebab big boss durang umngok tak suruh buka mulut ker? Mana Perkosa Ibrahim katak? Kata jaguh Islam & melayu. Di mana mereka tatkala Islam dihina oleh MCA? tak kan masih menjilat puki bini masing2 d katil kot? UFB mana? Masih melancap d katil sambil tengok pic Neelofa ker?

Gomo, kau kan pejuang melayu & Islam tegar. Apasal tak hentam MCA? Atau kau masih jilat puki bini kau d atas meja dapur?

Anonymous,  December 29, 2012 at 2:48 PM  

saya anggota polis tp tidak tahu mana encik dpt berita ini.

harap encik dapat fakta yg benar sblm menipu orang ramai.

sekian.

Anonymous,  December 29, 2012 at 3:01 PM  

Membaca komen berbau lucah dengan mentaliti penulisan tahap longkang membuatkan aku rasa mual. Kalau pun BN atau UMNO tu buruk pada mata saudara, sekurang-kurangnya komen dengan cara berhemah; apa lagi kalau saudara orang Islam yang berilmu dan beriman.
Mohon diberikan mereka ini petunjuk dan diampunkan dosa dosa mereka.

Anonymous,  December 29, 2012 at 3:02 PM  

Kah kah kah yang sokong dah tak reti cari makan, macamana nak buat.

Anonymous,  December 29, 2012 at 3:05 PM  

Sebelum Khalid rumah urut dah banyak. Kebas pasir dulu lagi banyak cuma meloya je tak lapur

Anonymous,  December 29, 2012 at 3:12 PM  

Lucah di jawab lucah, ganas dibalas ganas. Ko ni alim kucing lak.

Anonymous,  December 29, 2012 at 3:14 PM  

PAS DAN UMNO BERSAUDARA DALAM AGAMA

Prof Madya Dato’ Dr Mohd Asri Zainul Abidin.

UMNO dan PAS tidak perlu berhenti bersaing jika persaingan mereka itu bertujuan menawarkan khidmat yang lebih baik kepada rakyat. Persaingan untuk memberikan khidmat adalah persaingan yang sihat dan memberikan kebaikan untuk negara. Tidakkah kita lihat bahawa kewujudan persaingan di pasaran membolehkan orangramai mendapat barangan yang lebih berkualiti. Sementara monopoli tanpa saingan akan merosakkan kualiti khidmat dan merugikan orang awam.Persaingan PAS dan UMNO jika atas dasar ingin menawarkan khidmat yang lebih baik, bukan kerana dendam dan permusuhan yang lahir dari politik kepuakan, akan memakmurkan masyarakat muslim secara khusus dan negara secara amnya. Jika persaingan itu atas slogan yang Allah firman (maksudnya) “Bersegeralah kepada kebaikan”(Surah al-Maidah, 48) maka ia menjadi pahala kebajikan untuk semua pihak yang terlibat.Saingan PolitikSeperti yang selalu ditegaskan, pada asalnya, Islam tidak suka perasaan tamakkan jawatan tanpa sebab yang berasas yang Allah redha. Keinginan mendapatkan kedudukan politik untuk kepentingan diri atau sebagai kebanggaan adalah dilarang dalam agama ini. Ini jelas daripada hadis-hadis, antaranya sabda Nabi s.a.w:“Kamu semua begitu bercita-cita terhadap jawatan kepimpinan, ianya akan menjadi penyesalan pada hari kiamat. Ianya sesuatu yang nikmat pada permulaannya tapi keburukan pada akhirnya” (Riwayat al-Bukhari).Baginda juga pernah menasihati `Abd ar-Rahman bin Samurah:“Wahai `Abd ar-Rahman! Jangan engkau meminta jawatan pemimpin. Sesungguhnya jika engkau diberikannya dengan permintaan maka engkau ditinggalkan (tidak ditolong). Sekiranya engkau diberikannya tanpa permintaan maka engkau dibantu” (Riwayat al-Bukhari dan Muslim).Islam melihat kerakusan inginkan jawatan disebabkan perasaan sukakan kedudukan dan nama hanya akan menambahkan penyesalan di akhirat dan melemahkan jawatan itu sendiri. Namun dalam masa yang sama, seseorang boleh berusaha mendapatkan jawatan politik jika dia merasakan dia dapat memberikan khidmat yang lebih baik daripada orang lain. Ini seperti yang al-Quran ceritakan tentang permintaan Nabi Yusuf a.s : (maksudnya) Yusuf berkata:“Jadikanlah aku mentadbir perbendaharaan hasil bumi (Mesir); sesungguhnya aku sedia menjaganya dengan sebaik-baiknya, lagi mengetahui cara mentadbirkannya. Dan demikianlah caranya, Kami tetapkan kedudukan Yusuf memegang kuasa di bumi Mesir; dia bebas tinggal di negeri itu di mana sahaja yang disukainya. Kami limpahkan rahmat Kami kepada sesiapa sahaja yang Kami kehendaki, dan Kami tidak menghilangkan balasan baik orang-orang yang berbuat kebaikan”. (Surah Yusuf, 55-56).Kata Ibn Taimiyyah rh (meninggal 728H):“Nabi Yusuf meminta jawatan kepimpinan untuk kebaikan agama, itu bukan sesuatu yang menyanggahi pergantungan kepada Allah, tidak juga termasuk dalam pemintaan jawatan yang dilarang” (Ibn Taimiyyah, Majmu’ah al-Fatawa, 8/68, Riyadh: Maktabah al-Abikan)Kata al-Imam al-Qurtubi (meninggal 671H) mengulas ayat ini:“..demikian juga hukumnya pada hari ini. Sekiranya seseorang insan tahu mengenai dirinya, bahawa dia dapat menegakkan kebenaran dalam kehakiman dan hisbah, sementara tiada seorang pun yang sesuai dan setanding dengannya maka jawatan itu fardu `ain ke atas dirinya. Wajib dia mengendali dan memintanya. Dia juga hendaklah memberitahu sifat-sifat yang melayakkannya iaitu ilmunya, kemampuannya dan lain-lain” (Tafsir al-Qurtubi, 9/21, Beirut: Dar al-Fikr).

Anonymous,  December 29, 2012 at 3:23 PM  

Saling MemerlukanPersaingan PAS dan UMNO adalah sesuatu yang baik jika mengujudkan keadaan ‘check and balance’ antara penguasa dan rakyat. Ia akan menghidupkan suasana amar makruf dan nahy munkar (promoting good and forbidding evil). Tindakan pemerintah akan diteliti oleh pembangkang dan tindakan pembangkang adalah mewakili kemaslahatan rakyat. Maka wujudlah pemerintah yang berkualiti dan pembangkang yang bermanfaat. Keduanya membawa kebaikan kepada rakyat dan keduanya berlumba-lumba untuk mencari pahala dalam lapangan politik.Saya masih ingat, pernah semasa saya berbual bersendirian dengan Tun Abdullah Badawi di London, beliau menyebut: “UMNO memerlukan PAS. Kewujudan PAS menjadikan UMNO sentiasa beringat dengan tindakan mereka. Tanpa PAS, UMNO akan terlupa dan tidak berhati-hati terutama berkaitan Islam”.

Ada lagi...

Anonymous,  December 29, 2012 at 3:32 PM  

....Saya percaya itu ucapan yang bukan atas kepentingan politik. Dalam persada politik Malaysia, menghapuskan persaingan antara PAS dan UMNO bukan sesuatu yang baik untuk rakyat dan umat. Bahkan itu boleh menjurus ke arah monopoli, kerakusan, bertambah berleluasanya rasuah, hilangnya sifat berhati-hati dalam tindakan dan pelbagai lagi.Apa Yang Perlu Dihapuskan?Malangnya, hal ini kadang-kala tidak berlaku. Persaingan politik dikendalikan atas kepentingan diri ataupun puak, bukan untuk kepentingan rakyat lagi. Perlumbaan melakukan kebaikan itu dipadamkan oleh banyaknya perlumbaan menghapuskan pesaing politik. Berlakunya manipulasi isu dari kedua belah pihak. Kedua pihak akhirnya menerima padah; maruah dan nilai tercemar. Kelantan yang dikuasai PAS telah menjadi mangsa buli sekian lamanya. Hal yang sebaliknya juga berlaku apabila segala tindakan pemimpin UMNO jarang dinilai positif oleh PAS. Politik prasangka memenuhi ruang. Kerakusan kuasa dan harta meruncingkan lagi permusuhan itu.Persaingan yang bertujuan untuk menggalakkan kebaikan dan menghalang keburukan bertukar menjadi persaingan yang membawa keburukan dan menghalang kebaikan. Media kerajaan yang menggunakan wang rakyat hanya diberi ruang kepada satu pihak sahaja untuk mencerca pihak yang lain semahunya. Idea-idea politik dan pembangunan dari pihak yang bersaing tidak mendapat ruang yang adil dalam media kerajaan. Padahal, jika niat benar-benar untuk pembangunan rakyat, apa salahnya idea-idea baik itu didengari oleh rakyat dan dilaksanakan oleh pihak kerajaan sekalipun dari pembangkang. Namun itu tidak berlaku. Politik idea dibunuh oleh politik permusuhan puak dan peribadi. Dalam masa yang sama, ceramah dan ucapan pembangkang juga banyak yang bukan mengemukakan cadangan dan idea yang bernas, tetapi lebih kepada menyerang keburukan-keburukan peribadi pihak lain. Sedaya mampu hanya untuk mencari salah dan silap, sekalipun dalam perkara peribadi orang lain. Seakan mesejnya; ‘pilihlah kami, kerana mereka lebih buruk dari kami’. Sepatutnya, ‘pilihlah kami kerana kami dapat menawarkan servis yang lebih baik’.Sikap dan pendekatan yang seperti ini patut dihapuskan. Sikap yang lebih rasional dan insaf perlu disuburkan.Di Sebalik LambangDalam UMNO dan PAS, ramai yang menilai pihak yang lain berdasarkan warna parti. Warna itu pula telah diberikan pelbagai persepsi permusuhan politik yang diapi-apikan oleh pelbagai keadaan dan pihak. Seakan, tiada lagi kebaikan yang boleh diharapkan di pihak yang satu lagi.Hakikatnya, di sebalik nama dan lambang parti masing-masing, ahli-ahli PAS dan UMNO adalah muslim. Kehidupan ini bukan segalanya politik. Ya, ada muslim yang baik dan ada yang tidak mengamalkan agamanya. Sementara yang kuat beragama itu pula, bukan semestinya dia berjaya menghayati agama dalam setiap aspek. Setiap kita ada kelemahan dan kekurangan. Hal ini terpakai untuk semua orang tanpa mengira parti. Parti bukan agama. Parti mungkin berperanan dalam menggerakkan satu juzuk dari kehidupan bermasyarakat dalam negara ini. Orang PAS dan UMNO ada yang baik dan takutkan Allah. Ada yang cuba sedayanya mengamalkan agama apa yang mereka faham. Ada juga yang tidak pedulikan agama, ataupun mempergunakan agama. Berserban dan bersongkok bukan jaminan kebaikan untuk sentiasa dilakukan.Bukan semua orang UMNO jahat, bukan semua orang PAS baik. Begitu juga sebaliknya. Mereka tidak lahir atas lambang parti. Mereka kebanyakan lahir sebagai orang muslim. Mereka mengakui Islam sebagai agama mereka. Allah menamakan mereka semua muslimin, sebelum mereka itu dikaitkan dengan nama parti mereka.

Lagi.....

Anonymous,  December 29, 2012 at 5:17 PM  

Bukan semua orang UMNO jahat, bukan semua orang PAS baik. Begitu juga sebaliknya. Mereka tidak lahir atas lambang parti. Mereka kebanyakan lahir sebagai orang muslim. Mereka mengakui Islam sebagai agama mereka. Allah menamakan mereka semua muslimin, sebelum mereka itu dikaitkan dengan nama parti mereka. Firman Allah: (maksudnya)“dan berjihadlah kamu pada jalan Allah dengan jihad yang sebenar-benarnya. DIAlah yang memilih kamu (untuk mengerjakan suruhan agamaNya); dan DIA tidak menjadikan kamu menanggung kesusahan dalam agama, agama bapa kamu Ibrahim. Dia menamakan kamu: ‘muslimin’ semenjak dahulu dan di dalam (Al-Quran) ini, supaya Rasulullah (Muhammad) menjadi saksi untuk kamu, dan supaya kamu pula menjadi saksi untuk umat manusia. Maka, dirikanlah solat, dan berilah zakat, serta berpegang teguhlah kamu kepada Allah! Dia lah Pelindung kamu. maka (Allah Yang demikian sifatnya) Dia lah sahaja sebaik-baik Pelindung dan sebaik-baik pemberi pertolongan. (Surah al-Hajj, 78).Kita BersaudaraTidak menjadi masalah bersaing dalam politik. Tidak menjadi masalah juga bercita menukar kerajaan atau mengekalkannya. Namun, antara orang PAS dan UMNO, di sebalik tembok parti, mereka kena ingat mereka saudara seagama. Banyak perkara dalam kehidupan ini yang mereka berkongsi perkara yang sama. Mereka percaya pada Allah yang sama, Nabi yang sama, al-Quran yang sama dan seterusnya. Banyak perkara pokok dan asas yang mereka sama dibandingkan perkara yang mereka berbeza. Walaupun pada juzuk politik mereka berbeza, mereka wajib menghormati hak sebagai saudara muslim dalam kehidupan ini. Perbezaan parti tidak boleh menghalang mereka dalam masa yang sama untuk kasih saudara seagama. Tidak wajar menghalang mereka untuk duduk berbincang dan berpakat perkara yang mereka sama-sama imani. Tidak wajar menghalangi mereka memberi salam dengan jujur dan melahirkan ukhuwwah islamiyyah tanpa dikaitkan dengan soal perbezaan pendekatan politik.Gambar HiasanSesiapa yang bersahabat dengan kedua pihak, akan menemui kebaikan yang wujud di kedua belah pihak. Mungkin kita tidak setuju dengan lambang tertentu, namun dalam kehidupan bukan semua yang disandarkan dengan lambang tertentu itu sentiasa seiras dengan lambangnya. Sesiapa yang taklid buta dengan menganggap segala yang dibuat oleh partinya benar bererti dia telah memaksumkan partinya. Sesiapa yang mengikut dan bersetuju dengan segala yang baik dan buruk dalam partinya bererti dia bagaikan kaldai yang tidak mampu menilai.Maka, apabila seorang muslim dari PAS atau UMNO menghulurkan tangan kepada saudaranya, janganlah dipentingkan sangat partinya, lihatlah keluasan hidup ini dan hak-hak muslim atas muslim yang lain yang tercatat dalam agama ini. Akidah merentasi parti. Sentiasalah kita ingat firman Allah: (maksudnya):Wahai orang-orang yang beriman, hendaklah kamu semua sentiasa menjadi orang-orang yang menegakkan keadilan kerana Allah, lagi menerangkan kebenaran; dan jangan sekali-kali kebencian kamu terhadap sesuatu kaum itu mendorong kamu kepada tidak melakukan keadilan. Hendaklah kamu berlaku adil (kepada sesiapa jua) kerana sikap adil itu lebih hampir kepada taqwa. Dan bertaqwalah kepada Allah, sesungguhnya Allah Maha Mengetahui dengan mendalam akan apa yang kamu lakukan”. (Surah al-Maidah, 8)

Anonymous,  December 29, 2012 at 9:49 PM  

Anon 3.12 Kau siapa hhaaaa.... setannnn

Anonymous,  December 29, 2012 at 11:53 PM  

Sokong Anon 3.12 ini memang teruk ... komen seperti orang yang cetek ilmu ... betul betul betul setsn

Anonymous,  December 30, 2012 at 9:40 AM  

Cakap kat si Khalid Gagap tu, tak payang nak tunggu 100 tahun lagi, PRU13 kita tukan kerajaan negeri kepada BN, kita jangan sakit kepala lagi, biar kerajaan BN yang selesaikan isu air ini.

Anonymous,  December 30, 2012 at 1:35 PM  

Aset air dipunyai oleh SPAN, KHALID tak nak teruskan Langat 2 pasal tak nak kyakan kroni, cuba pusat permudahkan urusan antara negri Pakatan dan Pusat da buka kyakan kroni itukan lebih mudah jgn anak tirikan.

Anonymous,  December 30, 2012 at 9:10 PM  

Melayu hanya akan senyap bila dah kena lenyek habis habis nanti .. tunggu saat kejatuhan nya.. sekarang korang syoklah gaduh ... korang semua kena manipul;asi dengan hantu hantu yang nak ke Putra jaya .. cayalah ...

Anonymous,  December 30, 2012 at 10:19 PM  

Si gagap ni kira ok laaaaa..dari MB Johor yg tudur tu..Johor kubu kuat UMNO byk hutangggggg bro..harap gomo siasat..

Anonymous,  January 1, 2013 at 6:08 PM  

Khalid cakap je gagap tapi akai tak gagap. Tak macam pemimpin UMNO/BN cakap gagap akai pun gagap. Ajak debat tak berani beri alasan macam2. Sudah lah berani kerana benar takut kerana salah. Cakap konon sokongan rakyat kepada BN sudah mencukupi untuk mendapatkan 2/3 mejoriti tapi sampai sekarang tak berani nak bubar Perlimen.

Anonymous,  January 2, 2013 at 3:10 AM  

sapa kata khalid gagap.. khalid bukan gagap... dia cuma pura pura je, biar orang kesian dia .. tak caya tanya teresa kok... lancar beb ...

Post a Comment

Lu nak tulis apa lu tulis lah. Tapi jika ada sebarang komen yang lu tulis yang mana boleh di dakwa maka lu jawap sendiri di Mahkamah. Gua empunya Blogg tak tanggung. He he he

Snipet

  © Blogger template On The Road by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP