Nur Power Plant Bukan IPP - "Cubaan Sabotaj Syarikat Bumiputera Gagal"

Saturday, December 8, 2012

 


Northern Utility Resources Sdn Bhd (NUR) adalah sebuah syarikat yang mengoperasikan stesen janakuasa elektrik bagi kegunaan Kulim Hi-Tech Park (KHTP) di Kedah. Syarikat ini diberikan konsesi selama 30 tahun pada tahun 1997 untuk membina sebuah stesen janakuasa dan mengagihkan bekalan tenaga elektrik di kawasan perindustrian itu.

Walaubagaimanapun, NUR bukanlah sebuah syarikat pengeluar tenaga bebas atau “Independent Power Producer” (IPP) kerana syarikat ini tidak mempunyai perjanjian pembelian tenaga atau “Power Purchase Agreement” (PPA) dengan Tenaga Nasional Berhad (TNB).


Tidak seperti syarikat-syarikat IPP , NUR tidak menjual tenaga yang dihasilkan kepada TNB dan tidak tertakluk dengan PPA. Sebaliknya NUR menjual secara terus tenaga yang dihasilkan oleh stesen janakuasa kepada pengguna-pengguna di KHTP.

Oleh itu, NUR secara relatifnya (berbanding syarikat-syarikat IPP yang lain) terdedah kepada penurunan dalam kadar yang dikenakan kepada pengguna. Krisis kewangan Asia sekitar tahun 1997-1998 menjadi antara punca utama syarikat ini terjerumus dengan beban hutang berikutan kadar pelaburan yang rendah dan beberapa pelabur yang sedia ada telah menarik diri dari KHTP.

NUR sebelum ini berhutang lebih dari RM1.5 billion dengan beberapa bank iaitu Malayan Banking Berhad, CIMB Bank Berhad, RHB Bank Berhad dan Ambank Berhad. Disebabkan NUR tidak dapat membayar hutang selama 10 tahun (daripada tahun 1994 hingga tahun 2004), pihak bank telah mengambil alih aset NUR dan telah melantik Ernst & Young sebagai “Receiver” pada November 2004 untuk menguruskan asset syarikat itu.

“Receiver” atas arahan pihak Bank telah melelong aset NUR pada tahun 2011 setelah 18 tahun hutang melebihi RM1.5 billion tidak dibayar . Ernst & Young telah membuka peluang kepada beberapa syarikat tempatan dan syarikat konsortium luar yang mempunyai kepentingan tidak lebih dari 25% bagi menyatakan minat untuk memperoleh 100% ekuiti NUR. Empat (4) Syarikat telah dipanggil “Receiver” untuk memasuki lelongan terbuka.

Antara syarikat-syarikat ini adalah syarikat besar seperti Tenaga Nasional Bhd dan Powertek Sdn Bhd yang dipunyai oleh Tan Sri Ananda Krishna. Walau bagaimanapun, syarikat yang telah berjaya memenangi lelongan terbuka ini adalah sebuah syarikat berstatus bumiputra dengan tawaran harga yang paling tinggi.

Situasi ini adalah biasa bagi pihak bank ibaratnya jika seseorang meminjam untuk membeli rumah atau kereta, tetapi gagal menjelaskan pinjaman yang dibuat maka bank akan mengambil alih hak milik rumah atau kereta itu.Bank kemudiannya akan melelong rumah atau kereta itu untuk memperoleh semula wang yang dipinjamkan.

Selepas melalui proses lelongan terbuka, kini NUR dimiliki oleh syarikat bumiputra. Seperti dinyatakan sebelum ini, NUR bukanlah IPP dan tidak mempunyai PPA dengan TNB. NUR tidak menjual tenaga yang dikeluarkan kepada TNB, oleh itu syarikat ini tidak mempunyai keistimewaan yang dimiliki oleh syarikat-syarikat IPP.

Pengambilalihan 100% ekuiti NUR oleh syarikat yang membida juga dibuat dengan telus kerana ini adalah transaksi komersial diantara bank, aset NUR yang dimiliki oleh Bank dan sektor korporat. Bank melelong aset ini untuk mendapatkan semula wang pada harga yang paling tinggi.

Pengambilalihan ini boleh dikatakan satu ujian dan titik tolak untuk sebuah lagi syarikat berstatus bumiputera terlibat dalam industri bekalan tenaga yang selama ini dikuasai oleh bukan bumiputera. Secara tidak langsung menjadi pemangkin untuk menggalakkan lebih ramai penyertaan bumiputera dalam sektor bekalan tenaga.

Walau bagaimanapun, tidak mustahil dengan pengambilalihan ini, akan ada pihak-pihak cuba mempolitikkan perkara ini dengan mengaitkan individu-individu tertentu sedangkan transaksi dilakukan secara lelongan terbuka.

Malaysia mungkin satu-satunya negara dimana ahli-ahli politik di negara ini gemar mempolitikkan hampir semua perkara demi kepentingan agenda masing-masing tanpa mengambilkira kesan kepada pembangunan ekonomi negara terutama di kalangan bumiputera.

Seharusnya sesuatu yang positif seperti ini disokong dan bukannya melakukan tindakan sabotaj. Tambahan pula pengambilalihan NUR dilihat agak berisiko berdasarkan prestasi kewangan syarikat yang buruk sepanjang operasinya sejak tahun 1994, untuk menjadikan ia satu perkara yang berlawanan bukanlah satu misi yang mudah.

Tindakan-tindakan sabotaj dan sebaran propaganda hanya akan melemahkan keyakinan dan semangat usahawan-usahawan bumiputera yang lain untuk turut serta dalam industri tenaga dan akhirnya kekal di takuk yang lama ditinggalkan oleh usahawan-usahawan dari kaum lain dek kerana hasad dengki golongan-golongan tertentu.

Perlu diketahui, sektor minyak, gas dan tenaga merupakan salah satu bidang keberhasilan utama ekonomi (NKEA) yang dinyatakan Perdana Menteri dalam program transformasi ekonomi (ETP), oleh yang demikian syarikat-syarikat bumiputera seharusnya mengambil peluang dalam melebarkan sayap perniagaan masing-masing dengan dasar yang diperkenalkan ini.


Gomo melihat isu mensabotaj syarikat bumiputera ini berterusan dari masa ke semasa. Namun demikian yang paling mendukacitakan apabila orang Melayu sendiri yang lebih kuat mensabotaj syarikat Bumiputera atas faktor iri hati ataupun dendam.

Gomo nak jelaskan point penting sepertimana artikel diatas ini yang mana:


NUR Power Plant (NUR) bukanlah “Independent Power Producer” (IPP). NUR tidak mempunyai “Power Purchase Agreement” (PPA) dengan TNB dan NUR tidak membekalkan tenaga yang dikeluarkan kepada TNB.  NUR Power Plant membekalkan tenaga di Kedah dan hanya kepada kawasan industry Kulim Hi-tech Park.

NUR sebelum ini berhutang lebih daripada RM1.5 billion kepada beberapa bank. Disebabkan NUR tidak dapat membayar hutang selama 10 tahun (daripada tahun 1994 hingga tahun 2004), pihak bank telah mengambil alih aset NUR dan telah melantik “Receiver” dalam tahun 2004 untuk menguruskan asset NUR.
Receiver atas arahan pihak Bank telah melelong aset NUR pada tahun 2011 setelah 18 tahun hutang melebihi RM1.5 billion tidak dibayar kepada pihak Bank.  

Empat (4) Syarikat telah memasuki lelongan terbuka yang telah di panggil oleh Receiver. Syarikat-syarikat ini adalah syarikat besar seperti Tenaga Nasional Bhd dan Powertek Sdn Bhd yang dipunyai oleh Tan Sri Ananda Krishna.  Syarikat yang telah berjaya memenangi lelongan terbuka ini adalah syarikat bumiputra kerana syarikat ini telah menawarkan harga yang tertinggi.

Situasi ini adalah biasa bagi pihak bank ibaratnya jika seseorang meminjam untuk membeli rumah atau kereta, jika pinjaman ini tidak dibayar, bank akan mengambil alih hakmilik rumah atau kereta itu.  Bank selepas itu akan melelong rumah atau kereta itu untuk mendapatkan balik duit bank.

Sekarang selepas proses lelongan terbuka, NUR dimiliki oleh syarikat bumiputra.  NUR bukanlah IPP dan tidak mempunyai PPA dengan TNB.  NUR tidak menjual tenaga yang dikeluarkan kepada TNB.  Jadi, ini adalah transaksi komersial diantara bank, aset NUR yang dimiliki oleh Bank dan sektor korporat.  Bank melelong aset ini untuk mendapatkan balik duit Bank.  

Kita patut berbangga syarikat bumiputra telah dapat mengambil alih hakmilik NUR dan bukanlah mempolitikkan perkara ini.   Jika ada pihak-pihak yang cuba mempolitikkan perkara ini, mungkin mereka mempunyai agenda tertentu.

Psssttt..... Cukup cukuplah tu...... banyak benda lain kita nak fokus

Undi PKR Bawa Kehancuran Negara
Undi PAS Bawa Pepecahan Umat Islam
Undi DAP Bawa Penindasan Bangsa
Undi BN Bawa Kemakmuran Agama, Bangsa Dan Negara.


44 comments:

Anonymous,  December 8, 2012 at 1:49 PM  

GOMO BUDUH

Anonymous,  December 8, 2012 at 1:54 PM  

Kalau dah dasar DAPig tu mmg lah xleh tgk org lain senang..Bangsa ni kalu dia x dpt apa yg dia nak..mmg dia akan buat mcm2..kalu dia dpt apa yg dia nak plk..bahagian org lain pun dia nak sapu..senang ckp diorg ni mmg x pernah puas hati..dsr tamak kalah yahudi..cai cai pakatan yg melayu msh x nak sedar..puuii..

Anonymous,  December 8, 2012 at 1:56 PM  

Anon 1.49pm..lu la buduhh piang..

Anonymous,  December 8, 2012 at 3:13 PM  

ANON 1:49PM BUDUH

Anonymous,  December 8, 2012 at 3:49 PM  

kahkahkah panas jubo nampak cai bn.

Anonymous,  December 8, 2012 at 3:51 PM  

muka pemfinah papagomo nampak jelas disini>>
http://greenboc.blogspot.com/2012/12/tak-mengakui-blog-sendiri-permulaan.html

Anonymous,  December 8, 2012 at 3:52 PM  

papagomo dilihat duduk di tengah orang ramai disini>>
http://addin77.blogspot.com/2012/12/india-pun-hadir-kuliah-ustaz-azhar.html#more

Anonymous,  December 8, 2012 at 3:56 PM  

mungkinkah ini papagomo sedang sujud? >>
http://photos.freeones.com/v_various/Porn_Fidelity/Nicole_Aniston_001/html/photo_007.shtml

Anonymous,  December 8, 2012 at 4:28 PM  

EDISI ENGLISH

ARKIB

E-PAPER

MY HARAKAH

MOBILE

VIDEO

SURAT PEMBACA

Jangan tertipu dengan air mata Umno

Tok Janggut,

Akhirnya Perhimpunan Agung Umno tamat juga setelah, serentak dengan berakhirnya monopoli saluran TV yang menyiarkan cerita perhimpunan tersebut. Ada yang terpaksa mencari saluran lain walaupun hanya menayangkan cerita kartun.

Kebangkitan rakyat yang menyokong Pakatan Rakyat secara besar-besaran sekarang membuatkan umno tidak lena tidur. Serangan yang dibuat dalam perhimpunan tersebut membuktikan betapa takut, bimbang dan gerunnya dengan situasi politik negara sekarang ini. Dengan rasa gelabah sehinggakan setiap ucapan sama ada peringkat tertinggi sehingga perwakilan, semuanya menyerang pembangkang.

Yang agak pelik ialah apabila golongan yang sering membuat fitnah berdoa agar Umno dilindungi dari fitnah. Kenyataan lain yang ganjil ialah mengatakan Umno adalah pilihan Tuhan kerana berjaya memerintah negara lebih 50 tahun. Jika kita belajar agama kita akan faham bahawa sememangnya Allah juga akan memanjangkan kuasa pemerintahan golongan yang zalim, ahli maksiat, jaguh fitnah, penipu, perosak agama dan penindas kerana golongan ini diistilah kan termasuk dalam golongan yang “istidroj”, iaitu golongan yang Allah sesatkan setelah berbagai peringatan daripada ayat-ayat Allah dan ajaran nabi diberikan tetapi mereka masih berdegil dan pekakkan telinga, maka Allah biarkan mereka terus dalam kesesatan, kezaliman dan kekufuran.

Najib mengajak semua ahli Umno bersatu padu, mengapa? Kerana sejak dulu perpaduan dalam Umno hanya kepura-puraan. Matlamat mereka ialah berebut projek, berebut jawatan dan pangkat dalam parti dan dalam kerajaan. Untuk mendapatkanya mereka sanggup berbuat apa sahaja walaupun terpaksa menghancurkan sesama mereka.

Ingatlah wahai rakyat semua, janganlah kamu terpedaya dengan lakonan Umno yang sebak dan menangis ketika berucap dalam perhimpunan mereka baru-baru ini. Mereka sebenarnya menangis kerana bimbang jika kalah dalam PRU13 nanti, semua tembelang dan penyelewengan mereka akan terbongkar. Mereka menangis sebab jika kalah, mereka tidak dapat projek dan ambil wang rakyat lagi. Jangan percaya dengan lakonan golongan seperti ini.

Di depan rakyat mereka pura-pura sebak dan menangis tetapi apabila di belakang rakyat mereka bersorak gembira kerana berjaya menipu dan memperdayakan rakyat. Yang datang sebagai perwakilan itu sebahagian besarlah adalah golongan yang sudah kaya, banyak kumpul harta, puak kroni yang selalu dapat projek. Manakala yang duduk depan TV di rumah, kebanyakan adalah penyokong Umno yang dhaif.

Orang Melayu yang masih menyokong Umno hanya bernilai RM300 dan RM500 sahaja. Umno lebih suka tengok orang Melayu hidup merempat di tanah air sendiri kerana dengan cara itu mudah untuk memancing dan mempergunakan mereka un

Anonymous,  December 8, 2012 at 4:30 PM  


Jangan tertipu dengan air mata Umno

Tok Janggut,

Akhirnya Perhimpunan Agung Umno tamat juga setelah, serentak dengan berakhirnya monopoli saluran TV yang menyiarkan cerita perhimpunan tersebut. Ada yang terpaksa mencari saluran lain walaupun hanya menayangkan cerita kartun.

Kebangkitan rakyat yang menyokong Pakatan Rakyat secara besar-besaran sekarang membuatkan umno tidak lena tidur. Serangan yang dibuat dalam perhimpunan tersebut membuktikan betapa takut, bimbang dan gerunnya dengan situasi politik negara sekarang ini. Dengan rasa gelabah sehinggakan setiap ucapan sama ada peringkat tertinggi sehingga perwakilan, semuanya menyerang pembangkang.

Yang agak pelik ialah apabila golongan yang sering membuat fitnah berdoa agar Umno dilindungi dari fitnah. Kenyataan lain yang ganjil ialah mengatakan Umno adalah pilihan Tuhan kerana berjaya memerintah negara lebih 50 tahun. Jika kita belajar agama kita akan faham bahawa sememangnya Allah juga akan memanjangkan kuasa pemerintahan golongan yang zalim, ahli maksiat, jaguh fitnah, penipu, perosak agama dan penindas kerana golongan ini diistilah kan termasuk dalam golongan yang “istidroj”, iaitu golongan yang Allah sesatkan setelah berbagai peringatan daripada ayat-ayat Allah dan ajaran nabi diberikan tetapi mereka masih berdegil dan pekakkan telinga, maka Allah biarkan mereka terus dalam kesesatan, kezaliman dan kekufuran.

Najib mengajak semua ahli Umno bersatu padu, mengapa? Kerana sejak dulu perpaduan dalam Umno hanya kepura-puraan. Matlamat mereka ialah berebut projek, berebut jawatan dan pangkat dalam parti dan dalam kerajaan. Untuk mendapatkanya mereka sanggup berbuat apa sahaja walaupun terpaksa menghancurkan sesama mereka.

Ingatlah wahai rakyat semua, janganlah kamu terpedaya dengan lakonan Umno yang sebak dan menangis ketika berucap dalam perhimpunan mereka baru-baru ini. Mereka sebenarnya menangis kerana bimbang jika kalah dalam PRU13 nanti, semua tembelang dan penyelewengan mereka akan terbongkar. Mereka menangis sebab jika kalah, mereka tidak dapat projek dan ambil wang rakyat lagi. Jangan percaya dengan lakonan golongan seperti ini.

Di depan rakyat mereka pura-pura sebak dan menangis tetapi apabila di belakang rakyat mereka bersorak gembira kerana berjaya menipu dan memperdayakan rakyat. Yang datang sebagai perwakilan itu sebahagian besarlah adalah golongan yang sudah kaya, banyak kumpul harta, puak kroni yang selalu dapat projek. Manakala yang duduk depan TV di rumah, kebanyakan adalah penyokong Umno yang dhaif.

Orang Melayu yang masih menyokong Umno hanya bernilai RM300 dan RM500 sahaja. Umno lebih suka tengok orang Melayu hidup merempat di tanah air sendiri kerana dengan cara itu mudah untuk memancing dan mempergunakan mereka un

Anonymous,  December 8, 2012 at 4:34 PM  

Lagi Himpunan Oren di halang di Besut!

Kembara Oren Selamatkan Felda di halang masuk sewaktu sampai di Felda Selasih, Jabi. Meskipun kami mendapat kerjasama baik daripada pihak polis; namun Umno telah memperalatkan penduduk yg 90% adalah remaja berusia sekitar 13-16 tahun
Tidak berapa kelihatan peneroka Felda dan anak muda. Saya tidak tau apa yang di'upah' kepada bebudak itu yg tidak tahu hujung pangkal isu di felda. Bila kita sebut ' undur Isa Samad', bebudak ini jerit, hidup Isa Samad, kami sayang Isa Samad....alahai kesiannya!

Budak2 sekolah pegang bendera Umno dan BN dan terpekik terlolong tak tentu pasal. Umno kehilangan sokongan, terpaksalah guna budak sekolah... ...

Budak2 sekolah maki hamun depan Pengerusi JKK dan polis yg turut disertai OCPD Besut. Umno berjaya tarbiyyah bebudak bawah umur jadi samseng dan berakhlak buruk. Akhirnya, saya baca doa dan konvoi berundur utk meneruskan perjalanan ke destinasi terakhir, Felda Tenang.

Saya dan pimpinan ANAK serta anggota kembara bersalaman dengan pegawai2 polis. Mereka sempat ucap tahniah dan menghargai kesabaran anggota kembara.

Anonymous,  December 8, 2012 at 5:51 PM  

untuk mengelak disaman, papagomo sanggup menukar wajah >>
http://www.maseratixxx.com/gallys/pictures/013/pi/01.jpg

Anonymous,  December 8, 2012 at 8:04 PM  

Bongok tol penyokong2 pkr nie... Bila la bangsa melayu islam nak maju.. Hasad dengki irihati jadi mainan org pkr... Sangop gadaikan anak bini janji bole jatuhkan bn.... Tak ke bodoh tahap gaban tu....

Anonymous,  December 8, 2012 at 8:38 PM  

Juboq cai pakatan la yg paneh..dok kena gerudi ja ngan tokeh dia..haha

Anonymous,  December 8, 2012 at 11:40 PM  

Hasad dengki mainan PKR?...

Tu yg royalti minyak terenganu bertukar jadi wang ehsan bukan ke dengki namanya....

minyak dan gas kelantan di larikan ke siam dan royalti minyak disembunyikan...bukan ke hasad dengki namanya...

di Selangor - MBnya membina 'istana'...masa PKR rakyat dapat air percuma....hasad dengki ke namanya...

kepala otak tok ki ko,  December 9, 2012 at 12:13 AM  

Ko dgn pimpinan Anak...anak apa anak haram ke...dah lh haram,haram jadah lk...jual le nko punya temberang...apsal klu pr menang ko jd menteri tanah dan wilayah ke... Oi bansat melayu berapa hrga tanah felda yg broker tanah LGE offer kt nko...cukuplh pkns kena byr hutang talam yg dimiliki oleh cina laknat...

Anonymous,  December 9, 2012 at 3:18 AM  

Yang lebih betul: "Malaysia mungkin satu-satunya negara dimana ahli-ahli politik PEMBANGKANG (di negara ini) gemar mempolitikkan hampir semua perkara demi kepentingan agenda masing-masing tanpa mengambilkira kesan kepada pembangunan ekonomi negara..."

Anonymous,  December 9, 2012 at 7:39 AM  

La .dok mkn tahi fitnah haramkah lagi.smpai bila ko nk biar jubo ko kena sondol oii?bodoh punye pakatan

Anonymous,  December 9, 2012 at 7:42 AM  

Yg pasti pakatan taik akan berkubur.once n for all pru 13 ni.amin.

Anonymous,  December 9, 2012 at 8:17 AM  

Anon 4.28/4.30, sedih aku baca fikiran sempit kau. Itulah agaknya sahaja kelulusan yang kau ada P.H.D dalam bidang memampuskan bangsa sendiri! Kenapa pula aku yang berdarah perjuangan UMNO harus takut dengan pakatan rakyat yg dah jelas sonsang dan berteraskan kepepimpinan anak beranak ni? tak ada dalam dunia ni yang partinya cukup defensive melainkan kuncu PR yang membuat benteng dari politik dan pimpinan anak beranak! tak lucukah ini? PR cakap UMNO berkroni, tetapi mereka tak nampak batang hidung sendiri agaknya kerana hidung masing-masing Pinnichio, beasr dan kuat menipu lantas mata mereka terlindung dari melihat kebohongan mereka sendiri. SEjak dari tingkatan satu lagi aku mendapat biaya dari kerajaan UMNO kerana menunjukkan prestasi belajar yg cukup baik. Bila ditingkatan 6 kerajaan UMNO beri elaun belajar yg membolehkan aku, seorang anak miskin terus belajar dengan baik dan masuk universiti. Di univesiti aku berjaya mendapat biasiswa swasta kerana kepintaran yg Allah beri pada aku. Sekarang kejayaan aku adalah berdasarkan dari kebolehan berfikir dan usaha yang Allah beri pada aku. Aku bersyukur pada Allah dan pada UMNO yang telah membantu menempa kejayaan hidup aku. Rumah aku yang tersergam dibina dari dari rezeki yang Allah beri ini, korang pencacai kaitkan dengan rasuah UMNO, itulah petanda utama korang PR penuh dengan P.H.D! Malu betul jadi Melayu macam korang. Korang menyalahkan kerajaan kerana tak dapat itu dan ini! Memang tidak dinafi Dalam UMNO ada ramai penyangak, yg sebenarnya pemikiran mereka tidak lari pattern nya dari korang! Ini bukan pemasalahan parti UMNO itu sendiri, ini adalah masalah kelemahan iman orang Melayu, macam korang juga! Bagi aku, biarlah orang Melayu kaya di bumi sendiri! Kalau mereka mendapatkan kekayaan dengan cara haram dan salah, kekayaan itu tidak akan kekal! dan penyangak yang merobek kekayaan dengan cara ini akan gagal juga! Biarlah Allah jadi Hakim, korang PR jangan hanya handal digelanggang memampuskan bangsa sendiri!

Anonymous,  December 9, 2012 at 8:30 AM  

Kasian aku baca artikal papagomo dan komen2 dia melalui akaun lain. Tak da siapa lagi yg tinggal dalam blog dia ni.
Anon 4.28/4.30 komen bagi bembangkang sangkat mantap dan tepat tak da makihamun.

Anonymous,  December 9, 2012 at 10:38 AM  

Dalam Negara Demokrasi memang adalah penyokong pembangkang.. Tapi di Malaysia ni ... Pembangkangnya Tak de Kualiti.. sebab itu dia hanya mendapat sedikit sahaja sokongan itu pun dari pengundi yg tak de kualiti.
Dalam PR13 Jentera UMNO terus membuat kajian SIKAP PENGUNDI di setiap lokaliti. Setakat hari ini 2/3 Dalam tangan BN. Pah Lah Dulu Lalai.. Pasal Kajian Sikap.

pekarja kilang,  December 9, 2012 at 10:40 AM  

Adajuga isu lain diKHTP Kulim ini.\
Kerajaan Pak LebaiPas juga gagal menangani isu air terhadap kilang-kilanh dalam kawasan Hitech Park.
Tarif air telah naik mendadak.Ramai pelabur sudah pening kepala dengan Kerajaan Pak Lebai Pas ini.

Tak percaya turunlah jumpa pegawai atasan kilang yg perlukan bekalan air yg banyak.

Dalam ceramah tipu pengundi kata ok semua.

Sniper,  December 9, 2012 at 10:56 AM  

Haha..mak bapak aku sampai sekarang penyokong umno, sbb dia kata umno byk berjasa kepada rakyat... x salahkan mak bapak aku sbb pandangan dan pengetahuan mereka x jauh. tp bila anknye nih dah mula melangkah jauh, aku rasa byk yg x kene dengan umno nih... dok buat wayang rupanya...aku sibuk dengan profesion ku dgn org2 antarabangsa yg hebat2, xde masa nak joint politik, tp aku ngan sahabat2ku (termasuk yg bkn org malaysia) percaya yg umno bkn pilihan tepat tp merepek!

Anonymous,  December 9, 2012 at 12:07 PM  

Sniper,
umno tak merepek , yang jelas merepek ialah rumah mampu milik dengan harga RM300k, monorel di pulau pinang dan penguatkuasa dewan bandaraya kelantan keluar saman khalawat.

Anonymous,  December 9, 2012 at 12:14 PM  

Dan yang paling merepek papagomo keluar surat khabar lama yang tak pernah diterbitkan.

Anonymous,  December 9, 2012 at 12:23 PM  

Pengecut memang berani letak apa saja dalam blog dia tapi tak berani terima tuduhan dan saman tak mengaku pulak dia yang papagomo. Kalau melayu berani tebang berani pikul. Sebab dia mamak lah dia selalu ular.

Anonymous,  December 9, 2012 at 1:11 PM  

Kini tembelang sudah pecah.

UMNO meniru cara PAP Singapura melafazkan ikrar taat kepada parti.

Dulu siang malam pagi petang kutuk PAP akhirnya ikut juga cara parti itu melafazkan ikrar.

Kalau ikut cara mereka sifar rasuah alangkah bagusnya. -omakkau

http://greenboc.blogspot.com/2012/12/edisi-telor-pecah-najib-umno-tiru-pap.html

Anonymous,  December 9, 2012 at 1:24 PM  

setahu aku rumah mampu milik rm300k tu bn yg buat. >>

http://ikutsukaakuisa.blogspot.com/2012/12/najib-najib-kenapa-bodoh-sangat-beb.html?zx=a5222fcd71de291c

Anonymous,  December 9, 2012 at 1:48 PM  

Ada pon sniper.....cari mana pemimpin yang menghalang, mencabar, memfitnah, berburuk sangka, kepada pM kita yg tersayang tu...
Cari & tembak..
"one shot one kill"....setiap sniper dah arif istilah nie

sniper,  December 9, 2012 at 2:27 PM  

kenkawan panggil aku sniper sbb aku slalu shoot mulut non-Muslim yg memperkecilkan org Islam & btw anon 1:48 BN must go down... sorry

Anonymous,  December 9, 2012 at 5:47 PM  

tak sangka papagomo ni tadak teloq. hahahaha....

http://www.youtube.com/watch?v=4nt1vfIay0Q

GOMO TAK MENGAKU PEMILIK PAPAGOMO - buduswaaa cerita luuu,  December 9, 2012 at 7:41 PM  

Mengikut teman Tulang Besi yang mengikuti pusingan pertama saman Husam terhadap PAPAGOMO yang berjumlah RM10juta itu:

1.0 PAPAGOMO ini menggunakan peguamnya untuk kerap meminta penangguhan. Tak tau kenapa PAPAGOMO nak pengangguhan ni.

2,0 Yang lebih menyedihkan, PAPAGOMO seboleh-boleh MENAFIKAN yang blog PAPAGOMO beliau itu bukan miliknya.

3.0 Kita semua ingatkan PAPAGOMO mahu mempertahankan hujjah tulisan beliau yang tidak disukai Husam Musa itu. Rupanya, sikit pun dia tak sentuh tulisannya itu. PAPAGOMO lebih selesa menafikan blog beliau itu adalah miliknya.

4.0 RUpanya, manusia PAPAGOMO ni hanya berani mengaum dalam alam siber sahaja. Bila disuruh bertanggungjawab di atas tulisannya, dia menikus.

5.0 MAnusia PAPAGOMO ini adalah jenis manusia pengecut, bachul dan suka baling batu sembunyi tangan.

6.0 Dia lebih selesa melontar tuduhan dan fitnah dari jauh tanpa mengira tuduhan itu benar atau tidak. Apabila dia disuruh bertanggungjawab di atas tulisannya, terus lari lintang pukang.

7.0 Dia ingin mengikut jejak langkah kawannya, si Ruang Bicara Faisal, yang berjaya mengelak dari di saman kerana Mahkamah tidak yakin bahawa Faisal ini adalah tuan punya blog Ruang Bicara Faisal. Namun jangan takut kerana walaupun RBF ini menang pusingan pertama, kes beliau sedang berjalan di Mahkamah Rayuan. Khabarnya kali ini selori saksi2 akan memberi keterangan mengecam manusia bachul bernama Faisal ini.


Maka atas pengalaman dengan blogger bachul nama Faisal itulah, kali ini peguam2 Husam Musa telah menyeret selori saksi yang akan mengecam PAPAGOMO. Termasuk yg akan jadi saksi adalah sepupu kepada Papagomo sendiri. Kalau ahli keluarga pun cam dia, mcmna dia nak nafi lagi?

Rasanya kali ini PAPAGOMO tidak akan dapat lari seperti kawannya di Faisal itu. Ini kerana trick si Faisal tu Husam Musa serta lawyer2 Husam sudah maklum.

Apa punya manusia si Papagomo ni. Blog sendiri pun tak nak mengaku. Jelas kepada kita bahawa Papagomo ini adalah manusia pendusta.

TULANG BESI

Anonymous,  December 9, 2012 at 7:50 PM  

al pacino juga sedang mencari-cari siapa sebenarnya papagomo agar dapat menyerahkan surat saman. al pacino menyaman gomo sebanyak usd800 juta kerana menggunakan gambarnya sebagai ikon blog fitnah dan lucah ini.pihak fbi amerika sudah dimaklumkan dan dijangka sedikit masa lagi akan keluar waran tangkap interpol terhadap papagomo yg nama sebenarnya wan mohamad azri

dol mat...,  December 9, 2012 at 7:54 PM  

yang penting pru 13 pakatan tak hujut didunia lagi...

amira fatin..,  December 9, 2012 at 7:57 PM  

jangan terpedaya dengan janji pakatan meyesal tak sudah nanti..

Anonymous,  December 9, 2012 at 8:01 PM  

undi ameno melayu mampos. papagomo kena saman rm 10 juta..buuuu. kenapa tak ngaku blok ko..tarak telor punya setan..kali ni ko buat fitnah lagi..ko takkan terlepas kali ni..sama juga blok faisal..khak tuii amik kahak aku..aku ludah kat muka ko..

Anonymous,  December 9, 2012 at 11:35 PM  

Nak bertaqiyah konon..ini satu perangai papa gomo yang sama dengan syiah, nak lepas kena hukum lalu dia bertaqiyah

Anonymous,  December 9, 2012 at 11:37 PM  

Kenapalah anon-anon PR ni cakap yang sama asyik2 nak mengondem papagomo. Macam merapu je asyik2 ulangtayang benda yang sama. Ingat orang UMNO takut ke.
Dah terbukti memang banyak jasa UMNO/BN. Banyak2 Melayu yang dah kaya raya. Sebagai contoh, kunjunglah ke Shah Alam. Berapa banyak rumah-rumah yang tersergam indah dimiliki olah orang-orang Melayu.Jangan asyik salahkan UMNO/BN. Atas usaha siapakah UiTM terbina. Apakah jasa-jasa PAS selama ini selain memporakpera dakan orang Melayu. Selama ini orang-orang yang menyokong PAS pun berduyun-duyun datang ke negeri-negeri di bawah BN untuk mencari pekerjaan. Hanya mereka yang bongkak, buta hati dan buta perut seperti pencacai2 PR yang tak nampak. Peluang-peluang terbuka luas. Kemiskinan adalah akibat
daripada sifat yg sentiasa dengki dan tidak mahu berubah dan suka menyalahkan orang lain kecuali diri sendiri. InsyaAllah UMNO/BN akan terus maju dan akan memenangi pilihan raya ke 13 dengan cemerlang. Jangan bermimpilah yang UMNO/BN akan mampus sebab yang akan mampus adalah PR kerana penyokong-penyokongnya bersifat munafik, fanatik, bongkak, sombong berfikiran cetek dan jumud serta hobi yang suka menghalalkan benda yang haram dan mengharamkan benda yang halal. Lihat sahajalah gelagat mereka di blog ini, penuh dengan kata-kata kesat, tiada etika. Adakah orang-orang seperti ini kita mahu untuk mentadbir negara. KATAKAN TIDAK KEPADA PR DAN YA YA YA KEPADA UMNO/BN.














sbagai

Anonymous,  December 9, 2012 at 11:55 PM  

Melayu sama melayu pun nak ludah kaa.. Hehe


Bagus la kalau mcm tu. Cina x berani woo nak ludah melayu terang terangan. Syukur alhamdulillah ramai melayu mcm nie.. Sama sama kita jatuhkan sesama sendiri. Ayuh!!!!!

PAPGOMO PENAKUT,  December 9, 2012 at 11:57 PM  

Pokok Pangkal nyer gomo bacul tak nak mengaku blog ni dia yg punya. Bodoh betul anom kat atas tu, x faham faham.

Anonymous,  December 10, 2012 at 12:05 AM  

itula lain kali kalau tak berani jangan bukak blog politik sebab blog politik ni ramai pengkritik dan musuh. lebih baik gomo bukak blog filem lucah jer yg tak melibatkan politik, misalnya blog lucah artis malaysia. tentu ramai peminat terutama penyokong umno dn ahli perkasa.

Anonymous,  December 10, 2012 at 1:37 AM  

GOMO PENAKUT...CKP X SERUPA BIKIN...MALU....SURUH ORG SAMAN...DAH SAMAN...LAWAN LA...LG MAU LARI....

Anonymous,  December 16, 2012 at 11:30 PM  

Ini salah. Apa yg disebut tu namanyer keperluan. Kena faham semua tu. Semiskin2 negara semua ade sekolah dan u. Kalau nak kenang mcm tu baik british jer yang memerintah. Ada gak hi school, mungkin kalau biar dah jadi mcm hongkong dah malaysia.
So kena faham keperluan dan kehendak barulah bole fikir secara rasional.
Umno dan pas bukan diturunkan tuhan, jadi pilihla yang bole membimbing kita.
ikut sejarah saidina abu bakar memimpin bukan sejarah tun sri lanang kalau masih sayangkan islam.
Orang yang takut berubah adalah orang yang x akan maju seperti firman allah didalam alquran.

Post a Comment

Lu nak tulis apa lu tulis lah. Tapi jika ada sebarang komen yang lu tulis yang mana boleh di dakwa maka lu jawap sendiri di Mahkamah. Gua empunya Blogg tak tanggung. He he he

Snipet

  © Blogger template On The Road by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP