Mana Janji Pendidikan Oleh Kerajaan Pakatan Selangor ?

Saturday, April 7, 2012



Lidah rasmi kerajaan negeri Selangor, Selangor Ku sedang mempromosi acara himpunan untuk anak muda dan mahasiswa menggesa pihak kerajaan memansuhkan PTPTN dan menuntut pendidikan percuma kepada seluruh rakyat Malaysia.

Itu terpulang kepada anak muda dan mahasiswa untuk melibatkan diri. Sebaiknya pastikan acara itu mendapat kelulusan polis untuk memastikan keselamatan terjaga dan tiada perkara yang tidak diingini berlaku.

Dalam anak muda dan mahasiswa menggunakan ruang bersuara yang mendapat sokongan kerajaan negeri, ada baik juga mereka menilai prestasi dan janji-janji kerajaan negeri.

Kerajaan negeri menyokong anda menuntut pelajaran percuma tetapi hendak juga sedarkah anda kerajaan negeri sendiri tidak memberi pelajaran percuma keapda penuntut Unisel. Malahan yuran Unisel bertambah meningkat.

Jika diingat kembali dalam manifesto Pakatan rakyat ketika Pilihanraya Umum ke 11, mereka janjikan sejumlah sumbangan lebih seribu ringgit untuk semua anak Selangor yang berjaya masuk Universiti.

Dapatkah sudah semua anak Selangor sumbangan itu?

Jika benar kerajaan negeri begitu percaya kepada perlunya pelajaran percuma, apa kata mereka biayai dalu semua yuran dan perbelanjaan keapda semua penuntut yang belajar di sekolah-sekolah rendah, menengah, kolej pra U dan kemahiran, dan Universiti.

Malangnya mereka sendiri tidak lakukan apa yang dikata dan janji. Program untuk tadika itu bila nak mula. Sudah tiga tahun lamanya Pakatan memerintah Selangor. Haraop adalah program sedemikian dan tersebar manafaatnya dan bukan hanya untuk golongan tertentu.

Maklumlah juga dengan kedudukan kewangan Yayasan Selangor yang ternyata dalam keadaan parah di bawah pentadbiran Pakatan Rakyat, banyak program pelajaran dan latihan yang ada ketika dibawah pentadbiran Barisan Nasional sudah tiada.

Institiut Kemahiran Yayasan Selangor (IKYS) ditutup dan pelajar yang ada dipindahkan ke institiut biayaan swasta yang diluar kemampuan ibubapa penuntut dari keluarga miskin.

Tidak tahu adakah peluang yang sama untuk penuntut yang cicir di sekolah dan penuntut keluarga miskin untuk masuk tanpa bantuan Yayasan Selangor.

Biasiswa untuk penuntut miskin masuk sekolah di awal tahun sudah dihentikan dan dibawah penjagaan badan lain dibawah kelolaan kerajaan negeri. Ini hanya bermakna jumlah bantuan pelajaran sudah berkurangan dari dahulu ada dari yayasan dan kerajaan negeri tapi kali ini hanya dari kerajaan negeri saja.

Asrama Tun Dr Ismail dan Toh Puan Nor Asihikin sedang dalam proses diroboh untuk dijual tapaknya kepada pemaju perumahan tanpa ada usahasama dengan yayasan Selangor untuk melabur.

Kedua-dua asrama tersebut berperanan memberi penginapan yang selesa dan sesuai untuk penuntut dari luar bandar belajar dan mendapat tempat di sekolah-sekolah di bandaraya yang lebih baik.

Dengan ini, terputuslah peluang pelajar dari luar bandar untuk mendapat kemudahan pembelajaran yang lebih baik di sekolah-sekolah bandar.

Kalau kerajaan negeri hanya pandai berhelah memberi alasan, perlukah anda menghadiri himpunan yang penganjurnya hanya cakap tak serupa bikin.

Inikan lagi jika ianya hanya untuk jadi raptai bagi Bersih 3.9 mempergunakan anak muda dan pelajar setelah somongan dari golongan dewasa dan lebih tua menurun kerana hilang percaya dengan kerajaan Pakatan rakyat yang hany apandai berpolitik tetapi tidak tahu mentadbir dan mengkota janji.

Sumber SEL13

Psssttt.. janji mereka sebelum PRU 12 lalu cukup manis, tetapi hakikatnya? Sedar sedarlah rakyat Malaysia

DAP ANTI ISLAM
PAS ITU MELAYU
UMNO ITU ISLAM

ANWAR AL-JUBURI HARUS BERTAUBAT


Read more...

Apakejadahnya Wang Rakyat Selangor Digunakan Bagi Kegunaan Peribadi Penasihat Ekonomi Selangor?

Kerajaan Negeri Selangor terpaksa menerima seorang kawan baik penasihat ekonomi negeri sebagai tetamu kerajaan negeri.

Adi Sasono yang merupakan kawan baik Anwar Ibrahim terpaksa dilayan sebagai tetamu kerajaan negeri atas arahan penasihat ekonomi negeri. Beliau akan berada selama tiga hari di Malaysia. Semua kos kunjungan beliau terpaksa di tanggung oleh MBI.


Ini adalah satu bentuk pembaziran dan mencuri wang rakyat negeri Selangor. Sedangkan Adi Sasono bukanlah tokoh VIP yang sepatutnya menerima layanan sedemikian oleh kerajaan negeri. Beliau hanya pernah menjadi Menteri Koperasi Indonesia selama satu tahun sewaktu Habibie menjadi Presiden lebih 10 tahun yang lalu.

Hanya kerana beliau kawan baik Anwar Ibrahim yang juga berfahaman Islam Liberal, maka beliau telah diberi layanan VVIP.

Sumber Beruang Biru


Itu yang jelas kita nampak tetapi yang lain lain disebalik tabir? Nama pun Penasihat Ekonomi Selangor dah tentu macam macam pekara perlu melalui penasihat ni. Pendek kata kalau bab projek apa sekalipun mestilah melalui Anwar Ibrahim yang dibantu Rafizi Ramli.


Anwar Ibrahim orang Pulau Pinang, tetapi menjadi Punaisihat kepada Kerajaan Negeri Selangor. Ehhh Pulau Pinang pun pembangkang yang Tadbir, awat tak jadi Punaisihat Ekonomi Kerajaan Pulau Pinang?

Rakyat kena celik mata dalam pekara ni. Rakyat Selangor kena lihat apa yang telah berlaku di Selangor berpunca dari Anwar Al Juburi. Penasihat Ekonomi Negeri yang hanya menjahanamkan negeri Selangor.

Psssttt... Suruh kerajaan Selangor dedahkan berapa Kos untuk punaisihat ekonomi tu sebulan?


Read more...

Ahli Majlis Pakatan Selangor Rasuah Punca Massalah Sampah Membusuk



Masaalah sampah sudah begitu ketara. Rakyat sudah merungut. Macam-macam helah dikata oleh pemimpin Pakatan Rakyat. Akhirnya ketara sekali, ini semua alasan untuk samun kontrak sampah dari Alam Flora.

Mula-mula Alam Flora dikenakan tekanan macam-macam oleh kerajaan negeri melalui setia pihak berkuasa PBT. Margin keuntungan untuk pembuangan sisa atau sampah itu sedikit.

Dengan dikecilkan zon kutipan, minta diskaun kadar, dan akhirnya dilambatkan bayaran, akhirnya termuntahlah kontrak sisa itu keluar dari kontraktor dan subkontraktor.

Langsung diagih-agihkan kontrak itu sesama mereka sebagai hadiah diatas kesetiaan sebagai aktivis parti-parti Pakatan Rakyat.

Antara mereka ini, ada yang dapat sebagai kontrak, ada yang jadi broker untuk mengumpulkan sub-kontrak-subkontrak sampah dan ada yang hanya broker atas angin.

Elemen rasuah hingga menjejaskan perkhidmatan sudah ditimbulkan oleh Dr Jacob George. Jika tidak ada bukti, masakan dia sedia membuat laporan polis dan laporan SPRM.

rasuah ini sudah begitu berleluasa hingga ada antara mereka ini menjadi kaya dalam masa sekejap hingga berupaya memiliki kereta sports mewah, katanya. Ada bekas pembantu seorang Menteri Besar pembangkang kini mengendalikan lebih dari 30 sub-kontraktor.

Disebalik pengumuman Ronnie Liu untuk membeli 50 lori compactor pun menarik. Satu lori baru boleh mencecah harga RM250,000. Ini akan menelan belanja hampir RM12.5 juta. Lori ini akan disewa kepada kontraktor dan sub-kontraktor. Sesuatu yang tidak berlaku ketika Alam Flora kendalikan.

Terfikir ke tidak bahawa kalau mereka tidak kacau Alam Flora, tidak perlu untuk membeli lori-lori. Kebanyakkan kontraktor dan sub-kontraktor sudah punya alat-alat dan kenderaan. Ada yang sudah pertingkatkan teknologi untuk perbaiki perkhidmatan dan kurangkan kos.

Akhirnya ini semua membazir dan pelanggan iaitu orang ramai mendpaat perkhidmatan yang masih primatif atau permulaan pembangunan. Tidak jauh untuk dibandingkan. Lihat saja tahap perkhidmatan di Selamngor dengan perkhidmatan Alam Flora di Kuala Lumpur.

Bukankah selama ini kerajaan negeri merungut tidak cukup wang hingga sewa naik, siapa tak bayar sewa tanah tol dihalau, projek pembangunan untuk mengumpul dana, dan lain-lain. Tiba-tiba boleh cukup pulak?

Dengan pembelian lori dan disewa, sedarkah anda bahawa kerajaan negeri menggalakkan kewujudan ‘broker’ dan kontraktor sebeanar tidak terlibat dalam perkhdmatan pembuangan sisa sampah?

Bila ‘broker’ ini boleh atur untuk kontraktor dan sub-kontraktor yang berminat kenderaaan compactor dengan disewa dari kerajaan negeri, sesiapa Ahmad, Ah Chong dan Muthu boleh masuk tender walaupun tiada kenderaan atau kepakaran atau atau modal.

Banyak elemen rasuah dan penindasan dipercayai sudah menusuk hingga menyebabkan perkhidmatan terjejas. Yang buat kerja sebenar tak berapa orang saja tapi yang terlibat ramai.

Ini belum diungkit pengurangan perkhidmatan dan caj yang minta ditambah. Ada sesetengah kawasan rumah pangsa dan kos rendah, mereka tak mahu lagi beri perkhidmatan percuma dan yang kerap seperti semasa bawah Alam Flora.

Kalau dikatakan cara dulu Alam Flora lebih baik, mereka akan tuduh dan kata macam-macam penyelewengan atau ketirisan ada berlaku. Lihatlah sendiri perkhidmatan sekarang dengan perkhidmatan dahulu. Kalau dah lupa, turun saja ke Kuala Lumpur untuk lihat sendiri.

Makan masa bertahun-tahun baru anda akan nikmati perkhidmaatn yang tidak bermasaalah. Takpe … undi lagi pembangkang. Padan kan muka. Pembuangan sampai yang dahulu tidak bermasaalah dah jadi masaalah. Entah apa lagi akan rosak jika mereka mereka dibenarkan terus memerintah.

Sumber SEL13







Psssttt... Semakin hampir pilihanraya semakin hebat rompakan wang rakyat dilakukan Kerajaan pakatan Selangor.


DAP ANTI ISLAM
PAS ITU MELAYU
UMNO ITU ISLAM

ANWAR AL-JUBURI HARUS BERTAUBAT



Read more...

Snipet

  © Blogger template On The Road by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP