Al Fatihah - Umat Islam Malaysia Jadikan Ikhtibar

Wednesday, March 6, 2013





Al Fatihah. 

Apa pun yang berlaku ianya adalah untuk mempertahankan negara Malaysia ini. Walaupun mereka penceroboh Sulu berugama Islam namun tindakan mereka yang kejam membunuh pasukan keselamatan negara memerlukan kita melakukan yang sepatutnya bagi menghalang lebih ramai rakyat Malaysia yang tidak berdosa menjadi mangsa serta mempertahankan kedaulatan negara.

Semoga ianya menjadi pengajaran buat kita sesama umat Islam Malaysia bersatu hati dalam apa jua pekara demi Agama Bangsa dan Negara.

Siapa lagi yang kita nak harapkan selain dari kita sesama kita rakyat Malaysia?

Rakyat wajib sedar akan pihak yang sering mewijudkan persengketaan sesama kita dengan demo haram dan rusuhan menentang kerajaan. Pakatan itulah yang wajib kita tolak kerana mereka lah pengkhianat agama bangsa dan negara.

Psssttt..... Ayuh kita sedekahkan Surah Al Fatihah buat pasukan keselamatan kita dan penceroboh yang terkorbn di Sabah. Al fatihah.....

62 comments:

Anonymous,  March 6, 2013 at 8:47 PM  

Al Fatihah untuk mereka yang terkorban.

Semoga pasukan keselamatan terpelihara dan dipermudahkan usaha mereka.

Holiday In Malaysia March 6, 2013 at 8:54 PM  

Itu gambar pasukan keselamatan kita ka bro

Holiday In Malaysia March 6, 2013 at 8:55 PM  

Gambar pasukan keselamatan kita Ka bro

Anonymous,  March 6, 2013 at 8:58 PM  

Itu gambar askar2 Sulu, saudara seIslam kita yg maut.

Tapi kita je yg mengaku mereka saudara Islam, sedangkan mereka tak peduli apa pun..

Selepas ini biarkan Misuari hantar ribuan askarnya ke Sabah & Sarawak. Islam ke tak Islam ke, kita Sokong ATM ajar diorg cukup2..

Let those bastard knew who they're f**king with.

melayu tak lupa March 6, 2013 at 8:59 PM  
This comment has been removed by the author.
Anonymous,  March 6, 2013 at 9:00 PM  

Ape la sengal sgt.... pasukan keselamatan kita yg terkorbankn dah disemadikan.... hishhhh.. -alfatihah..

Anonymous,  March 6, 2013 at 9:01 PM  

Holiday In Malaysia: bukan. Ni penceroboh punya mayat yang ditanam oleh dorang sdiri.

Anonymous,  March 6, 2013 at 9:01 PM  

Musuh dari luar senang kita lawan habis-habisan,bro.

Masalahnya musuh dari dalam yang sanggup mengadai maruah negara untuk kepentingan pribadi kerana gilakan kuasa.

Anonymous,  March 6, 2013 at 9:19 PM  

Kalo undang2 ciptaan manusia sukar sgt utk menumpaskan musuh dlm negara AL DAJJAL AL JUBURI..

InsyaAllah dgn doa kite seluruh rakyat Malaysia trtama yg beragama Islam yg sayangkan agama, bangsa dan negara ,yg teraniaya angkara Syaitan yg bertopengkan manusia itu..kite panjatkan doa memohon keESAan Allah S.W.T agar dilindungi dari fitnah DAJJAL dan semoga dia di lenyapkan dari mukabumi ini sblm lebih byk kerosakan yg dia buat pada negara kite yg tercinta ini...

Anonymous,  March 6, 2013 at 9:35 PM  

Itu pengganas sulu

Anonymous,  March 6, 2013 at 9:53 PM  

teruskan pejuangan kepada pasukan keselamatan kita..

kerajaan malaysia sudah melayan mereka2 ini dgn cukup baik diatas dasar sesama islam walaupun mereka datang menceroboh dgn niat tidak baik bawa bersama ratusan bala tentera lengkap bersenjata dgn niat utk menggambil salah satu hak kita, maruah kita, dan malaysia masih memberi masa dan berunding supaya mereka2 ini boleh berundur dgn aman dan menggelak pertumpahan darah dari terus berlaku...tapi sayangnya mereka2 ini tidak berfikir seperti apa yg negara kita dan rakyat malaysia fikirkan, sebaliknya mereka2 ini menganggap kita sebagi musuh dan sangup membunuh pasukan keselamatan kita sesuka hati, menjadikan org2 kampung sebagai tebusan malah mereka dgn bongkak menganggap sabah adalah hak mereka.. maka tindakan kita adalah tepat..

demi maruah negara dan keselamatan rakyat kita, mereka2 ini kena terima balasannya diatas sikap yg tidak tahu menghormati maruah dan hak org islam yg lain..

Nao Mei March 6, 2013 at 10:13 PM  

Ya Allah...memang kejam...tersayu hati tengok kekejaman sebegini...Islam agama dipegang mereka...mengapa sekejam ini...Ya Allah...bantulah kami yaAllah dan lindungi lah kami ya Allah...

Anonymous,  March 6, 2013 at 10:45 PM  

Dalam kejam aku rasa sedih sbb mereka juga islam. Tapi akibat tindakan tersilap langkah mereka sanggup membunuh saudara mereka sendiri yakni anggota polis malaysia. Tersilap percaturan kerana tertipu dgn individu tertentu.
Bayangkan berapa besar dosa individu yg menjadi dalang dlm sejarah hitam tanahair kita.
TIADA MAAF bagi mu.

Kalau aku mampu aku mahu saja daerah kesultanan sulu menjadi sebahagian Malaysia supaya keamanan dapat diperolehi. Bukannya membawa Sabah keluar utk menjadi sebahagian Sulu seperti yg ingin dicuba ketika ini.

Ini saja yg mampu aku fikirkan ketika ini. Aku berdoa untuk satu harapan yg teramat tinggi namun ia tidak mustahil. Dengan satu kalimah...

Anonymous,  March 6, 2013 at 11:07 PM  

Desak anwar kemuka bukti dokumen perjalanan sepanjang 2012.

Sekiranya ada lawatan beliau ke filipina rakyat harus persoal atas urusan apa.

Anonymous,  March 7, 2013 at 1:07 AM  

Ya lah... ada satu kaum dimalaysia yg suka aniaya dan bunuh bangsa sendiri.....

ISAkan yg tak bersalah,
pembunuhan memali,
peristiwa prebet adam,
peristiwa ma'unah,
fitnahkan anwar sehingga hari ini,
rasuah yg berleluasa,
pegawai2 polis subahat dgn pengedar dadah, bapa ayam pelacur, penjudi, segala maksiat, penyeludup,...,
belasah pendemo aman rakyat,
pembunuhan altantuya,
subahat dgn umno dlm kerja2 politik kotor, ...
projek IC,
dan macam2 lagi semua rakyat tahu...

Anonymous,  March 7, 2013 at 1:19 AM  


sebab tu Islam haramkan "semangat asobiah kepuakan melampaui" seperti ni... sanggup menipu dan membunuh bangsa sendiri!

seperti parti asobiah umno, rasis mca, pelampau hindu mic, dll... menyebabkan rakyat dihantui dengan kegusaran kepuakan!..tolak bn/umno, rakyat tolak asobiah & perpecahan perkauman bawaan UMNO/BN!

Anonymous,  March 7, 2013 at 1:31 AM  


OOHHH............"janji ditepati"

ROYALTI negeri2 berjiran dgn telaga dgn minyak ?
Dajal mata sebiji AES tu dua kali berkelip RM300.00?
dll

Anonymous,  March 7, 2013 at 1:37 AM  


apa hukum berjuang / mati kerana sultan sulu & kaum tausug saja membelakang hukum hakamm Allah bab ceroboh negara lain?

Anonymous,  March 7, 2013 at 1:42 AM  

Tak kjam wak.. Mereka pemberontak.. Tp kita tgjwab ngra perthnkn kdaulatan .. Tp alfatehah jgk untuk mrka ini..

Anonymous,  March 7, 2013 at 2:00 AM  

anon 1:31,

kalo ko pandu melebihi kelajuan ditetapkan jangan salahkan AES tapi salahkan diri sendiri.

kalau pemandu berhemah pasti tak kena saman 300.00 kan, kan? dan seperkara lagi kenapa nak biarkan jalanraya jadi tempat bersemadi?

Anonymous,  March 7, 2013 at 6:06 AM  

anon yg x sudah2 salahkan aes tu mmg ade hati nak mati atas jln atau bunuh org lain sbb nak memandu laju.satu hari nnt kalau ade anak bini sanak sedara yg mati kena langgar br boleh faham ape tujuan aes tu dilaksanakan....aku bc al fatihah siap2

Anonymous,  March 7, 2013 at 8:37 AM  

Anon 1.07 am
Penilaian ko terlalu dangkal memandangkan ko mengambil pendekatan secara pukal.

Sepatutnya apa juga isu yang berlaku perlu dinilai mengikut impaknya kepada rakyat dan negara tanpa mengira samada Pemerintah atau Pembangkang.

Anonymous,  March 7, 2013 at 8:39 AM  

Ko pi tanya ustad yang bini baru dia orang Filipina tu

Anonymous,  March 7, 2013 at 8:45 AM  

Berapa ramai orang sulu sabah ahli Umno, ko ada Datu Akjam , Sultan Sulu Sabah. Ko ada Lokman Adam , penasihat Sultan Sulu. Mana pegi dia orang ni. Takkan tak boleh jadi orang tengah. Kalo diam je pelik jugak, apa yg dia orang nasihat kat Sulu.

Anonymous,  March 7, 2013 at 8:57 AM  



8 orang perajurit negara telah terkorban demi menjaga keamanan negara. aku? bukanlah sebahagian dari ahli keluarga,
bukanlah sebahagian dari anggota yang bertugas bersama mereka,bukan juga seorang yang pemimpin,artis atau orang politik. aku cuma seorang manusia dan juga isteri kepada anggota polis. ya,bukan anggota polis yang berpangkat tinggi....cuma anggota bawahan. seorang isteri anggota keselamatan. yang sering ditinggalkan suami,sebulan,dua bulan dan pernah hampir tiga bulan tak bertemu empat mata.begitu ramai yang bercerita tentang kejadian di sulu,selepas itu mengajar polis dan tentera cara-cara untuk menjaga keamanan negara. mungkin teori tersebut di ambil dari filem filem perang,jenayah sahaja. ya,selepas melihat filem tersebut anda memang fasih tentang nama senjata,tentang teknik itu teknik ini.
baju kalis peluru,bom itu bom ini. wah, sungguh layak kalian mengajar anggota tentera dan polis bukan? tapi sayang,kalian hanya hebat setakat di dalam facebook,blog atau kedai kopi. tapi, kenapa kalian tidak melawan pengkhianat bangsa? kenapa kalian tidak menghimpun semua orang sama seperti penghimpunan bersih,demokrasi atau mana-mana majlis politik untuk membantu anggota polis kita? ataupun kalian hanya mampu bercerita di mulut sahaja? sekadar bercakap,siapa pun mampu,buka mulut luas luas hembus sahaja perkataan yang hendak dikeluarkan. cuba kami jemput anda berada di barisan hadapan untuk menjaga keamanan, berada di tempat kami sebagai isteri anggota yang berjauhan dengan suami yang belum pasti pulang antara hidup dan mati bila keluar bekerja. berada di dalam diri anak kecil yang menanti ayahnya pulang di pintu rumah,sambil berlari-lari memeluk...tapi akhirnya...yang dipeluk cumalah sekujur badan yang membisu tanpa kata-kata. Ini kisah anggota PDRM dan ATM........yang gaji sudahlah tak seberapa, kerja tanpa mengira waktu, cuti bukanlah hak mereka, anak isteri cuma suku dari kehidupan, tapi hidupnya di sumpah seranah setiap hari...tak ada seorang yang sudi berbaik sangka kepada mereka. buat roadblock dikatakan mencari duit kopi. tahan kereta ditepi jalan yang mencurigakan dikatakan tahan nak minta habuan. bila ada demokrasi,mereka mengawal keselamatan dikatakan sengaja hendak menimbulkan huru hara...kalau kes dalam penyiasatan dikatakan tidur tidak buat kerja bukankah itu sebahagian dari menjaga keselamatan diri anda? diri anak isteri anda? paling menyedihkan....yang celakanya.... kisah ini sebahagian dari modal politik!! apa mungkin kau ingat nyawa manusia ini sama seperti kisah-kisah celaka kau kah? siapa suka,berdiri di tengah hujan dan terik matahari semata-mata untuk memastikan keselamatan negara, tinggal anak isteri dirumah tanpa pemerhatian berbulan-bulan lamanya, sakit anak isteri sendiri tidak mampu diuruskan berbanding sakit anak isteri orang awam. kau suka? kalau suka mohon kerja polis.
cubalah rasa bagaimana peritnya. bagilah pula anak isteri,ibumu berada ditempat kami yang mana setiap kali suami,anak,adik lelaki berkerja kami akan sentiasa tidak tenang dan tenteram. jika nampak kereta peronda polis masuk ke halaman rumah,perasaan berdebar bagai mahu gugur jantung bimbang jika dibawa berita cumalah tentang kematian atau kecederaan ahli keluarga. aku punya anak, sejujurnya...aku sentiasa mengatakan kepada anakku. bila besar nanti jangan jadi polis dan tentera...bonda tidak mahu rasa perit ditinggalkan lagi nanti diwarisi oleh saudara mara kita. kalau mati nanti berapa kerat sahajalah yang peduli, sudahla tiada masa untuk anak,isteri dan keluarga gaji pula sangatlah tidak setimpal dengan kerja tapi, jika sudah darah perwira yang mengalir di dalam tubuh tiada apa yang mampu melawan setiap takdirnya dan, aku terfikir sejenak. mungkin suatu hari nanti, anak anggota tentera dan polis hanya mengenali ayahnya cuma melalui gambar dan suara sahaja.
wahai kalian keturunan perajurit kita,kuatlah!! tidak apalah kalau dunia tidak henti mengata dan menghina kita, kita lebih mengetahui dan kenal siapa suami kita, siapa anak kita, siapa adik-adik lelaki kita...

semoga Allah S.W.T sentiasa melindungi kita.

Anonymous,  March 7, 2013 at 9:09 AM  

Palestine kata Israel pengganas dan penceroboh, Israel kata Palestine penganas dan penceroboh. Amerika sokong Israel dan kata Hamas pengganas.

Anonymous,  March 7, 2013 at 9:11 AM  

Headline Suara Keadilan terbaru "Najib Janji Tanah Kat Sultan Sulu"(lebih kurang maksudnya)...Najib kena kata "U ulang I saman"itu pun kalo ada telo..wakakaka!!!!

Anonymous,  March 7, 2013 at 9:14 AM  

Ya ka, ini kena siasat betul betul

Anonymous,  March 7, 2013 at 9:26 AM  

http://www.malaysiakini.com/news/223138

Cakapla bagusx2 sket, air strike tak kena mana mana manusia pun, ni TV3 pun satu cakap stengah jer..

Anonymous,  March 7, 2013 at 9:31 AM  

gambar asal zahid hamidi pun papagomo nak photoshop kan.....ada benda- benda yang tersembunyi kah dari gambar asal ZH tu.......mana lah tahu ada pengganas tu terpakai baju BN, 1 Mesa janji di.capati, pakaian tentera/ polis mesa .

Anonymous,  March 7, 2013 at 9:43 AM  

Kalau betul janji mesti di tepati. 1 Msia maa

Anonymous,  March 7, 2013 at 9:44 AM  

anon 9.09, sulu kata mesa pencuri tanah, mesa kata sulu pendatang..... ko cek lah sejarah sabah milik sulu sejak 1703, Tahun 1963 british bantu Tengku curi tanah sulu ni. Ko kuar lah fakta. Suruhanjaya Cobbold 1963 memang tipu punya. Rancangan awal british ialah Nak gabong sarawak brunei sabah jadi satu negara berdaulat. Apa tak curi.
Engko panggil professor sekali pun fakta sejarah yang dia dapat hanya bermula tahun 1963......Kalau tak da sejarah memang lah asal 'menumpang' lah tu.

Anonymous,  March 7, 2013 at 9:46 AM  

al sheikh al jubo panas bontot skrng....rakyat dah sedar dan tahu selama nie al sheikh al jubo adalah seorg penipu NO.1......

Anonymous,  March 7, 2013 at 9:48 AM  

ini lagi sekor penjilat kote al jubor....tak sekolah.

Anonymous,  March 7, 2013 at 9:54 AM  

Tak la, anak buah Sultan Sulu Sabah ba

Anonymous,  March 7, 2013 at 9:56 AM  

Bila dengar ceramah Bala, vip tu yang panas bontot sebab rakyat dah sedar

Anonymous,  March 7, 2013 at 9:58 AM  

bodoh tahap bangang...fakta sampah tepi jambang.

IQ cap taik.....

Anonymous,  March 7, 2013 at 9:59 AM  

Nama umno sama lah dengan israel, curi tanah dengan bantuan british. Tapi lebeh bai Isreal sebah diiktiraf pada tahun 1948, isu sabah ni 1963- baru kemarin kemarin Sulu akan tuntut hingga kelubang cacing...penumpang!

Anonymous,  March 7, 2013 at 9:59 AM  

anol 9:44 AM

dengan theory nie, aku rase mongolia boleh tuntun negara china sebagai hak dier pasal suatu kurun dulu tanah china diperinnah mongolia..


sama dengan negara roma, boleh tuntut sebahagian daripada tanah eropah..

Brunei pun rase boleh tuntun sebahagian Sarawak, suatu ketika dulu, sultan brunei pun menjaga kawasan sarawak tuh.

Lepas tuh... bagus sultan sulu yg sebenah(bukan versi tiram / tilam) istihar kawasan mereka selatan filipina sebagai negara daulat sendiri panggil negara TILAM ...


Anonymous,  March 7, 2013 at 10:01 AM  

nuar tak senang duduk....

Anonymous,  March 7, 2013 at 10:01 AM  

anon 9.58, kena tau diri lah.

Anonymous,  March 7, 2013 at 10:05 AM  

Kejamnya Rejim UMNO ini. Aku nak seru orang Sulu di Sabah jangan undi UMNO BN lagi PRU nanti.

Anonymous,  March 7, 2013 at 10:06 AM  

cerita sulu sama dgn cerita Laksamana Do Re Mi....negara Pasir Dua Butir..... org yg terdesak dan tak ada duit akan buar kerja2 bodoh....termasuklah al juburi...

Anonymous,  March 7, 2013 at 10:06 AM  

anon 9.44, engo simpan lah fakta jamban ko kat blog ni. Perkara ni dah banyak kali dibawakan PBB.bukan dar Sulu saja.kebanyakan rakyat sabah pun mahu keluar mesa. pada muka engko.

Anonymous,  March 7, 2013 at 10:13 AM  

mampus lah ko, umno memang suka wayang , sendiwara , lawak, photoshop dan olok2 nak support argument dia. Pakar sejarah mesa tak keluar2 sebab bila buku tak dah pulaq abad 19an.....darimana yah datang nya negeri ni? wahwahwahwah

Anonymous,  March 7, 2013 at 10:17 AM  

ko tak nampak kah penganas sulu pakai baju BN..... petang ni karang ada pulaq pembetulan berita dari utusan dan tv3......

Anonymous,  March 7, 2013 at 10:23 AM  

bila la sultan brunei nak tuntut utara sarawak tanah nenek moyang dier? ada byk telaga petroleum sana tuh...

Anonymous,  March 7, 2013 at 10:41 AM  

9.44AM,Kalau kau cakap mcm tu macam mana dengan Sipadan,Ligitan & Ambalat dekat Sabah?Kan ICJ & UN dah putuskan siapa pemiliknya iaitu Malaysia,Filipina pun tak boleh masuk campur!!Kalau dah majoriti Rakyat Sabah termasuk keturunan Sulu dah memilih nak join Malaysia habis tu nak halau mana diaorang?,nak diperintah oleh golongan yg terkenal dengan suka membuat huru-hara?Sampai mampuslah dok berperang contoh kat tempat diorang sudahlah !!

Anonymous,  March 7, 2013 at 10:53 AM  

yang teegeh ekah nenek moyang dia dulu nak masuk mesa tu hang angkut lah diaorang pakai pesawat TUDM untuk menetap kat semenanjung. Yang lain biar lagi dengan autonomi mereka sendiri. Dulu Tengku dan Tun janji kan autonomo sekarang waris sultan Sulu pun tak diangkat.. tak tipu kah tu.

Anonymous,  March 7, 2013 at 10:58 AM  

Anon 9.44 kalau nak kira hak-hak lama sebelum zaman moden (biasanya selepas lepas perang dunia II) Malaysia/Kesultanan Johor pun ada hak ke atas kepulauan Riau-Lingga dan bahagian Pantai Timur Sumatera. Hak tersebut hilang selepas Perjanjian Inggeris-Belanda 1824.

Sama juga kesultanan Kedah mempunyai hak ke atas wilayah Pattani/Selatan Thai dan Thai ke atas Kelantan dan Terengganu, tapi hak itu tamat selepas Perjanjian Burney ditandatangani oleh British dengan Istana Siam pada 1930-an.

Mana-mana individu yg mendakwa dia Sultan Sulu atau mewakili Kesultanan Sulu tiada lagi hak untuk menuntut ke atas Sabah kerana hak-hak tersebut telah hilang ditelan masa dan perjanjian-perjanjian rasmi berikutnya. Wang yang terus dihulurkan oleh Kerajaan Malaysia untuk dibahagi-bahagikan di antara keturunan Sultan Sulu dahulu adalah atas dasar ehsan bukan kewajipan.

Hanya satu-satunya cara sahaja kalau keturunan Kesultanan Sulu ini mahu membuat tuntutan ialah membentuk negara beraja Sulu yang bersatu dan merdeka daripada Republik Filipina dan membawa isu mereka ke Mahkamah Keadilan Antarabangsa (ICJ).

Anonymous,  March 7, 2013 at 11:05 AM  

10:58 AM

sokong kenyataan ini. sulu bwah anak tilam ni tak mau mengikut tamadun dan undang antarabangsa, mau hidup dalam keganasan sendiri jer... sulta jenis apa nie? adakah iktiraf mana mana pihak selain puak tilam? mana negara pun tak der, status lebih kurang dengan lanun somalia.

tapi... malaysia kuat betul mulut dierang, berunding dengan TERRORIST , aku bagi RM 200juta boleh balik filipina? bagi chance la, negara aku dah nak PRU, mana boleh naik harga sampai 250juta? nanti kena bantal pembangkang.. ahaks...

sulu: aku tak mau RM 200 juta, aku mau sabah. gas+minyak kat sabah setahun pun cecah RM 100 billion. aku ramai isteri , wokey? aku pun nak beli LV dan burberry bagi cucuk tilam aku..

Anonymous,  March 7, 2013 at 11:11 AM  

Palestine wajib tuntut hak dia dari Israel. Hak kita kita kena tuntut.

Anonymous,  March 7, 2013 at 11:14 AM  

sultan sulu dah lenyap...yg mengaku skrng kaki penipu sama dgn nuar jubo.

Anonymous,  March 7, 2013 at 11:22 AM  

11:14 AM

habis naper nak runding dengan kaki jubo? yg ditugaskan utk berunding pun jubo jugak?

bodoh la ko nie..

Anonymous,  March 7, 2013 at 11:34 AM  

pak jubo hanya layak runding dgn China doll... .

kah kah kah

Anonymous,  March 7, 2013 at 11:35 AM  

memang nya bangsa pemalas..

Anonymous,  March 7, 2013 at 11:38 AM  

nuar jubo layak main jubo...meroyan sebab ceramah dah tak laku....di Kuantan 3 minggu lepas tak sampai 10 org yg datang.....hahahaha..

Anonymous,  March 7, 2013 at 11:39 AM  

Pembangkang dari longkang.u ulang i saman..

Anonymous,  March 7, 2013 at 11:41 AM  

sambung...

10 org tu termasuk nuar dan bodyguardnya.....

hahahaha.....

hahahaha.....PRU13 lenyaplah karier la jubori

Anonymous,  March 8, 2013 at 12:44 AM  

Aku doakan kau merupakan salah satu mangsa yang akan dirodok dan dirobek kaum sulu...amin

Kamal Arifin March 9, 2013 at 10:48 AM  

Tahniah luahan yang cukup meruntun perasaan. Inilah hakikat hidup bergelar polis atau tentera atau hidup bersama dengan mereka. SEMOGA ALLAH Melindungi semua perjuang2 kita.

Post a Comment

Lu nak tulis apa lu tulis lah. Tapi jika ada sebarang komen yang lu tulis yang mana boleh di dakwa maka lu jawap sendiri di Mahkamah. Gua empunya Blogg tak tanggung. He he he

Snipet

  © Blogger template On The Road by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP