Terkini Lahad Datu - Fasa Kedua Serangan Menggunakan UAV

Tuesday, March 5, 2013






Peringkat pertama serangan pihak PDRM dan ATM pagi tadi bermula dengan serangan Bom yang dilancarkan TUDM melalui jet jet pejuang milik mereka.

Kini fasa kedua apabila UAV (Unmanned Air Vehicle) commonly knows as a drone digunakan bagi melihat kemusnahan lokasi musuh yang telah dibom bagi membuat susulan yang selanjutnya. Pesawat UAV ini merupakan pesawat kawalan jauh tanpa juruterbang.

Gomo difahamkan apabila selesai UAV melaksanakan misi pasukan VAT 69 PDRM akan masuk menggempur musuh dan menghabiskan saki baki penceroboh. Manakala RMD akan membuat backup.

Kerjasama antara ATM dan PDRM ini setakat ini berjalan lancar dan memberikan impak yang cukup ketara dalam misi selamatkan negara.

Laporan kematian pihak musuh belum lagi diperplehi dan dijangkakan akan diketahui selepas selesai UAV membuat intipan. 

Laporan lanjut menyusul......

184 comments:

Anonymous,  March 5, 2013 at 9:17 AM  

Polis kita dah 8 orang terkorban, ada gambarnya. Mana gambar 16 orang penceroboh yang terkorban ditangan polis ?. Yang ada hanya 1 gambar penceroboh yang dibunuh oleh orang2 kampong.

Laporan yang disampaikan oleh Ketua Polis Negara, saaaangaaaat meragukan. Jangan tipu rakyat la.

Anonymous,  March 5, 2013 at 9:22 AM  

ada je gambar2 mayat penceroboh,kat utusan ada live update lg.tu la...selidik dulu,jgn nak tuduh melulu.cuba la dalam hal mcm ni,kita bersatu jgn asyik mencari salah sebelah pihak je.

Anak Sulu,  March 5, 2013 at 9:23 AM  

Berdasarkan kepada sejarah, Sabah ini memang milik kepada Kesultanan Sulu. Tak salah dorang nak ambil balik Sabah. Ini sama seperti kes Palestian dimana tanahnya diambil oleh penjajah dan tidak dipulang balik.

Bila rakyat palestin tuntut balik tanah airnya, rejim zionis membunuh dorang dengan kejam. Tapi perkara yang sama berlaku di Sabah dimana rakyat Sulu menuntut balik tanah dorang, Rejim malaysia pulak nak membunuh dorang dahsyat sekali.

Apa beza antara UMNO dengan yahudi? Lagi teruk ialah pembunuhan sesama muslim.

Anonymous,  March 5, 2013 at 9:23 AM  

Nanti kpn emel kat ko ok.. Ddk diam2 dl dorang byk keje

Anak Malaysia,  March 5, 2013 at 9:27 AM  

Tetiba nak tuntut tanah Sabah apehal? Sabah bersatu dengan Malaysia bukan dengan perang. Rakyat Sabah nak ke tetiba kesultanan kau yang perintah mereka?

Anonymous,  March 5, 2013 at 9:28 AM  

lu anon 9:17am lu memang sial .. tak habis2 dengan politik . penganas juga ke engkau ni..

Anonymous,  March 5, 2013 at 9:29 AM  

ada jugak org banggang dalam ni..dh nama pun tgh 'berperang' ingat ni perang budak2 ke nk upload...ko berani masuk dlm sana ambik dorg? banggang segala banggang...ko sepatutnya yg kena bunuh dgn sulu tu!!! banganggg!!

sulu dh jual sabah pada penjajah!!! dan terima duit ansuran..apa lagi nk persoal!! kalau xsuka jd rakyat malaysia boleh blah duk selatan pilipin ngn suku sakat ko kat sana yg menderhaka pada Allah dan Rasul!!!!!

Nie Feng Malaysia March 5, 2013 at 9:30 AM  

sukati diaorg la nak bagi laporan macam mana... diaorg tengah buat kerja.. ko nak tau lebih, pergi lah turun sana ! ada Amerika update satu dunia setiap hari nama-nama officer mereka yang mati & muka-muka org yang mereka bunuh?

Sengal ! nak jual info kat Singapore lagi lah tuh !

Anonymous,  March 5, 2013 at 9:30 AM  

anon 9.17 yg bodoh
setakat gambaq hang nak ragu2 buat apa..tu gambaq anuar memantat chainadoll video lg..hang nak ckp apa...bodo

Anonymous,  March 5, 2013 at 9:30 AM  

X salah dorang nk ambik blk!!!! Biol ke hapa ko ni!!!!

Ko beli rumah bank lelong dah selesai sume urusan aku dtg ckp rumah tu dl aku punya.. So x salah ko bg blk umah tu kat aku kan kann???

Klu x salah mggu dpn aku nk bwak sedara mara aku ramai2 pegi melaka cakap pulangkan melaka aku la sultan zaman dinasour dulu.. Dan x salah kerajaan bg melaka kt aku kan kann!!!??

Pastu aku nk g penang lak.. Sabah n sarawak skali tp 1st aku nk g umah ko sbb umah ko tu dulu umah aku so aku nk blk!!!!?

Ke canne?

Anonymous,  March 5, 2013 at 9:32 AM  

Anak sulu tidak berhak menuduh sedemikian kerana sejarah telah membuktikan tiada sebarang rampasan kuasa atau tanah dilakukan. Sebaliknya sabah sendiri bersetuju untuk bersama malaysia. Sebaliknya bangunkan tanah sulu di selatan mindanao di sana.. kamu ada tanah di sana .. jgn kerana kamu kelompok MNLF kamu menafikan ini semua. Negara malaysia berhak kerana rakyat sabah dalam perlindungan malaysia.

Anonymous,  March 5, 2013 at 9:32 AM  

ada internet,kaji la sejarah sabah.mau carita pjg2 dlm ni pun tak guna,kalau otak dah campur politik sebelah pihak je.ade ke nak bandingkan yahudi dgn umno.

Anonymous,  March 5, 2013 at 9:32 AM  

nama pon anak sulu...
pi balik duk sana la.

Anonymous,  March 5, 2013 at 9:33 AM  

Jangan cerita banyak...harap Polis/ATM jumpa bam! ...cerita lain kemudian...Islam tak suruh ceroboh negara yang berdaulat...Malaysia ada undang-undang....Negara lain pon ada undang-undang....Islam pon ada undang-undang dan tatacara...jika tidak jadilah huru hara...dan tiada kedamaian...

Anonymous,  March 5, 2013 at 9:34 AM  

To anak sulu : knp sblm pmbangunan pesat org sulu sibuk x nak ambil sabah??????? Knp skrg??????? Sbb dh maju ke bru nk ambil tau ke????? Lu pkr lh sndiri

Anonymous,  March 5, 2013 at 9:34 AM  

anak sulu.: pihak mana yg mula bunuh dahulu ?pihak kami terpaksa pertahankan tanah tumpah kami

Anonymous,  March 5, 2013 at 9:34 AM  

Saudara...masuk cara elok x bleh??ni masuk serang bunuh org islam..apa hal???lu jaga ank sulu...lu jaga!!!

Anonymous,  March 5, 2013 at 9:35 AM  

Fuck lu AnonymousMarch 5, 2013 at 9:17 AM .. Dasar Otak Pakatan Haram... Nak Cari salah orang saja.

Anonymous,  March 5, 2013 at 9:35 AM  

dah x da benda sgt nak fkir la tu.
akal pendek. krja nak cari salah og je.
mcm ne pnya org pun ada ke

Anonymous,  March 5, 2013 at 9:35 AM  

Sabah negeri d bawah jajahan Malaysia by hook or by crook we must defend it brbeza dgn kes palestin & yahudi adoiyai klu nk hentam pon agak2 la statement tu cm bdk x skola laa sori to say ko nie melayu ke?

Anak Sulu,  March 5, 2013 at 9:36 AM  

PERKARA INI TAK AKAN SELESAI BEGITU SAJA. PUKIMAK KERAJAAN MALAYSIA. BUNUH SATU RAKYAT SULU, RIBUAN ORANG SULU AKAN BANGKIT. ZAMAN AMAN DAMAI DI SABAH DAH TAMAT. INI PILIHAN ORANG MALAYSIA, JANGAN SALAHKAN ORANG SULU. WE HAVE NO CHOICE. BERSEDIA TERIMA BALANYA WAHAI BABI MALAYSIA.

tobeng March 5, 2013 at 9:37 AM  

Apa yg kau tak puas hati lagi ni pondan?

Anonymous,  March 5, 2013 at 9:37 AM  

BUNUH SEMUA PENCEROBOH JGN BIAR WALAU SEORANG PUN TERUS HIDUP. POST GAMBAR SEMUA PENCEROBOH YG MATI SUPAYA DAPAT DIJADIKAN TELADAN KEPADA MEREKA YG INGIN MENCUBA LAGI DI MASA AKAN DTG.

Anonymous,  March 5, 2013 at 9:37 AM  

Anak sulu..ko ni buta hati ke ape..bpolitik sgt..mcm ank haram..baca sejarah biar hbis..bukan buat sjarah mcm ank haram..celaka korang yg suka politikkan seme ini..babi

Anonymous,  March 5, 2013 at 9:39 AM  

Org sulu bangang

Bintang March 5, 2013 at 9:40 AM  

Kes belum selesai duk cbuk nk thk gambar penceroboh kene bunuh....ko update la sikit ko xtgk tp bercakap pandai... Suka hati nk bg balik... Dh berapa lama malyasia mempertahankan sabah....suka2 hati nk bg balik....dulu masa perang knp lari g filipin... Bodoh sangat....jgn bercakap klu xtaw ape2

Anonymous,  March 5, 2013 at 9:42 AM  

Fuck u sulu..barua ank haram

Anak Sulu,  March 5, 2013 at 9:44 AM  

APA YANG BERLAKU DI PALESTIN AKAN JUGA BERLAKU DI SABAH. SABAH ADALAH MILIK KESULTANAN SULU. ALLAHUAKBAR!!

Anonymous,  March 5, 2013 at 9:46 AM  

og2 Sulu tu desperate sgt. Kjaan Flipin pon x nak layan dorg. Sbb tu cri point lain utk hdup.
Kita Malaysia mikir dorg tu sesama Islam je bg chance brunding. Last2 tgk apa dorg buat.. X sedar d untung. Bangga sgt dgn Istana papan tu nah mmg mo kena la dorg ni kali.
Klu Tntera Flpin lama dh hpuskn dorg ne.
Yg klakar dtg Mlsia mnta tntera dorg d iktiraf. ha3

Anonymous,  March 5, 2013 at 9:50 AM  

Xguna punya sulu mai menumpang dok ckp byk plk,mai la kalau berani kami ank melayu malaysia xtkt mati la,kalau kena korban nyawa pun kami sanggup la demi negara kami....jgn ckp la sulu hebat allah lg hebat la

Anak Sulu,  March 5, 2013 at 9:50 AM  

REJIM MALAYA MERAMPAS TANAH AIR KAMI. ITU HAK KAMI UNTUK BALIK KE NEGERI KAMI. SABAH BUKAN KEPUNYAAN MELAYA. TERIMA PADAH WAHAI ORANG MALAYA. TAK AKAN AMAN LA KEHIDUPAN ORANG MALAYA BERMULA DARI HARI INI.

Anonymous,  March 5, 2013 at 9:51 AM  

ATM gunakan sepenuhnya kepakaran yg ada kepada babi bapi rakyat malaysia yg sokong harajadah sulu sila tnggalkan Malaysia secara sukarela.

Anonymous,  March 5, 2013 at 9:53 AM  

Anon 9:17 AM

Tu la ..dok baca Haramkah dan keldaian dolly saje..tu yg bodo bangang bahalol xbole diajar...dah macam babi dalam kandang jer...tau citer pasal babi saje ...pasal donia len hempeh....

Anonymous,  March 5, 2013 at 9:55 AM  

USIR SEMUA KAUM SULU DI SABAH...PENGGANAS .....

ANAK SULU BUTA HATI DAN SEJARAH....SABAH JOIN MALAYSIA...ATAS KEHENDAK RAKYAT SABAH SENDIRI....

ANAK SULA BUTA HATI SEJARAH...KENAPA SULTAN LANUN KAU TIDAK TUNTUT SEBAHAGIAN FILIPINA YANG IKUT SEJARAH DULU SULU PERNAH KUASAI???

ANAK SULU BUTA HATI DAN SEJARAH....HANYA DARAH DIJANJIKAN PADA MU ...

Anonymous,  March 5, 2013 at 9:55 AM  

Anak BULU

Sabah korng kemain tuntut , tapi yg kat filipina nape xnak tuntut...

KALO DAH BODO BANGANG LEBEY BAIK MAMPOIH...idop menyusahkan agama dan manusia len..

Anonymous,  March 5, 2013 at 9:55 AM  

kepada @anak sulu pergi mampus kerajaan sulu pun dah takde even Philippines tak iktiraf sultan sulu, and pemerintahan sulu dahulu kala bukan berpusat di sabah pun.

Anonymous,  March 5, 2013 at 9:56 AM  

Kepada pemberontak sila lah datang kami akan hantar mayat kpd saudara mara anda.

Kau ingat polis dan tentera takut mati ke ?
Baca sejarah Malaysia bagaimana polis dan tentera berjuang hingga titisan darah terakhir.

Anak Sulu,  March 5, 2013 at 9:56 AM  

RAMAI LAGI ANAK ANAK SULU DI SABAH DAN KAMI TIDAK AKAN MEMBIARKAN RAKAN RAKAN KAMI MATI BEGITU SAJA. WAHAI KERAJAAN MALAYA, KEMBALIKAN SABAH KEPADA KAMI ATAU TERIMA PADAH MASA AKAN DATANG.

PAPA GOMO March 5, 2013 at 9:58 AM  

Anak sulu? Nak makan penampor? Meh le semenanjung

Anonymous,  March 5, 2013 at 9:58 AM  

Aku sedih sangat bila 8 orang polis kita tak pasal pasal jadi korban di Lahad Datu. Aku sikit pun tak rasa apa apa kalau yang jadi shooting target penceroboh adalah Ketua Polis Negara dan Hishamudin. Kalau KPN dan Menteri Keselamatan Dalam Negeri yang gugur baru lah mereka dikatakan gugur sebagai Wira Negara. Sebab mereka berdua berhempas pulas meletakkan polis dalam bahaya untuk berdepan dengan penceroboh yang terbukti lebih taktikal daripada polis kita.

Kenapa Hishamudin tak minta bantuan Menteri Pertahanan Zaid Hamidi awal awal lagi sebelum ada polis yang menjadi korban. Nampaknya bagi Hishamudin 2 polis terkorban tak cukup lagi, bila dah jadi 8 baru dia menggelabah nak minta bantuan Zahid Hamidi. Kenapa Hishamudin tak tunggu sampai 50 polis terkorban baru boleh benarkan tentera masuk campur ?????

Sebab itu aku cakap 2 korban paling awal ditangan penceroboh sepatutnya adalah Hishamudin dan KPN, baru lah Najib nak beri arahan kerja kepada Zahid Hamidi.

Penceroboh baru 150 orang pun dah tak mampu nak diuruskan, aku tak boleh bayangkan kalau berlaku pencerobohan oleh tentera asing dari negara jiran yang sistem persenjataannya canggih dengan tentera yang terlatih. Nauzubillah hi minzaliq.

Anonymous,  March 5, 2013 at 10:01 AM  

mangkok sekor nie buta sejarah...negeri Sabah dulu2 bawah jajahan takluk Brunei....kemudian serah pd British..selepas itu Sabah masuk dlm Malaysia...1963....secara ringkas.

Anak Sulu,  March 5, 2013 at 10:03 AM  

AMARAN UNTUK ORANG MALAYA, PENGEBOMAN SECARA BERANI MATI AKAN BERLAKU BILA BILA SAJA. TANGGUNG LA PADAH WAHAI ORANG MALAYA.

Anonymous,  March 5, 2013 at 10:03 AM  

Merujuk kepada rekod dari P.A.W.C.I - dari USA dan dari catatan Prof Dr Nicholas Tarling dalam bukunya "Sulu and Sabah", jelas menyatakan Sultan Sulu yang terakhir iaitu "Sultan Jamalul-Kiram-II" yang mangkat pada tahun 1936 "tiada mempunyai waris". Maka, ini bermakna Sultan Julaspi dan anaknya Sultan Roodinood hanyalah "menyamar" selaku waris kepada Sultan Sulu. Jadinya Sabah dimasukan oleh British keMalaysia dalam perjanjian Cobold (1963) adalah secara paksaan tipudaya dan tidak sah.
KESULTAN SULU BERHAK AMBIL BALIK WILAYAH INI SECARA DEPLOMASI MAHUPUN KEKERASAN...PASTINYA, DIAM-DIAM PHILIPIN, BRITAIN AMERIKA AKAN MENYOKONG.

Anonymous,  March 5, 2013 at 10:04 AM  

kpd anak sulu, sabah bukan hak peribadi sultan sulu... kenapa kita harus melihat ke belakang sekiranya yg didepan lebih baik lagi ... sblum ckp nak ambil sabah, MERDEKAkan dulu sulu dari filipina, majukan dan makmurkan dulu sulu di filipina, jangan tempat sendiri pn kacau bilau dtg sini nak buat hura hara juga...

ANAK SABAH,  March 5, 2013 at 10:08 AM  

Muahaaaa sultan sulu mau tuntut sabah apa kaki mau tuntut sendiri punya tempat pun masih di bawah pemerintahan Filipina. Kalau mau tuntut sabah tuntut dulu tanah kamu di Filipina dari kerajaan Filipina. Sultan sulu hanya khayalan, kesultanan sulu sudah lenyap 50 tahun yang dulu, seakrang lebih dari 30 orang mengaku sultan sulu. Di mana letak kerajaan sulu ? saya agak di tengah laut sulu, menurut cerita istananya terapung apung di laut. Jadi kerajaan sulu negerinya hanya lautan...muahaaaaa. Kalau Anak sulu mau tunjuk kuat buatlah sekarang. Pergi Lahad Datu sekarang juga tunjuk kuat kau kepada ATM yang sedang gempur lanun sulu muahaaaaa....

atas pagar,  March 5, 2013 at 10:08 AM  

Yg kau bsing2 myibuk ni npe..? Anak haram...!!!

Anonymous,  March 5, 2013 at 10:08 AM  

kerajaa Sulu dah tak wujud lagi...itu cerita dahulu kala....jgn buat lawak bodoh. kalau nak tuntut cuba tuntut dgn kerajaan Philipine.....kita tengok dulu..

Anonymous,  March 5, 2013 at 10:08 AM  

Prgi jahanam anak sulu..kau igt unit taktikal vat69 msia cap ayam...ini taraf dunia la...tggu je bom kami srterusnya..

Anak Sulu,  March 5, 2013 at 10:08 AM  

PERJUANGAN INI TIDAK AKAN TAMAT SELAGI SABAH TIDAK DIPULANGKAN KEPADA ORANG SULU.

Anonymous,  March 5, 2013 at 10:11 AM  

ATM akan lenyapkn keturunan sulu dlm tempoh 24jam sahaja..byebye

Anonymous,  March 5, 2013 at 10:12 AM  

cerita dongeng Sulu tak habis2....mcm cerita Laksamana DoReMi....negara pasir dua buitr.....kah kah kah..

Anak Sulu,  March 5, 2013 at 10:13 AM  

BANGKIT LA WAHAI ANAK ANAK SULU, PEMBUNUHAN RAKYAT REJIM MALAYA ADALAH HALAL DAN MULIA.

Anonymous,  March 5, 2013 at 10:15 AM  

Sulu berbulu....sebab kerajaan khayalan...mcm kerajaan atas langit ayah pin......hahaha.

tobeng March 5, 2013 at 10:17 AM  

Toksah menyamar jadi sulu lah.Sulu dah tinggal sejarah dah tak ada kedaulatan dibawah jajahan filipin.Dengan filipin pun tak lepas ada hati nak sabah?Kalau gitu patani bolehlah tuntut kelantan..?

Jangan tunjuk bodoh sangat,kalau sulu dapat sabah automatik sabah dapat ke filipin.Perjuangan paling bangang dalam sejarah tamadun manusia.

Anonymous,  March 5, 2013 at 10:19 AM  

terimalah padah lanun sulu....ada hati nak tawan Sabah..geli hati aku....kehkehkeh. ATM pasti akan sapu bersih.

Anak Sulu,  March 5, 2013 at 10:19 AM  

SABAH = PALESTIN. TIDAK APA JIKA MATI SYAHID WAHAI ANAK ANAK SULU. LAKUKAN LA APA YANG RAKAN PERJUANGAN PALESTIN LAKU TERHADAP REJIM ZIONIS. PASTIKAN REJIM MALAYA TIDAK AMAN SELAGI SABAH TIDAK DIKEMBALIKAN. JIHAD LA TERHADAP REJIM MALAYA.

m,  March 5, 2013 at 10:19 AM  

ip address anak sulu sedang dikesan. mampos lu

Anonymous,  March 5, 2013 at 10:20 AM  

APA SEBOK SANGAT , MALAYSIA TAK DA SEJARAH YANG SAHIH MENGENAI WILAYAH YANG DIPERTIKAIKAN NI. ADA PUN PENGLIBATAN MESA DALAM NI HANYA LAH PADA TAHUN 1963 MELALUI SURUHANJAYA COBOLD ...TU PUN OLOK-OLOK/ TIPU. SEJARAH KESULTANAN SULU NENGENAI WILAYAH NI BEMULA SEJAK TAHUN 1703 YANG SEBELUM NI DIMILIKI OLEH BRUNEI.
Apa lah yang papagomo banggakan sangat ?

Anonymous,  March 5, 2013 at 10:20 AM  

Memalukan kalau sultan sulu khayalan mau tuntut sabah hantarlah ribu ribu tentera. Ini antar, orang bilang dari 100-200 saja. 200 orang bikin apa tawan pekan Lahad Datu pun tidak mampu. Mungkin sultan sulu khayalan ingat Sabah itu hanya satu kampung saja sebab itulah dia antar 200 orang saja yang pada masa ini mungkin semua sudah mati kena bom ATM...muahaaaaa sial kau Anak sulu....Hidup Sabah hidup ATM...

Anonymous,  March 5, 2013 at 10:22 AM  

cai pkr yg masih tak sedar diri....kecian..!! nampak sangat otak dungu.

PAPA GOMO March 5, 2013 at 10:23 AM  

Bangsat betul puak pakatan pembangkang ni. Pejuang kita dok bergadainyawa tentang penceroboh di Sabah waktu ni mereka dok spin kata tu semua sandiwara UMNO. Apa gila sangat nak berpolitik puak puak haramjadah ni? Patut time macam ni bersatu hati sebagai rakyat Malaysia dan ketepikan agenda politik tu dulu. Ini tidak, tak habis habis semua umno. Makin menyampah le aku dengan puak pakatan pembangkang ni.

Anonymous,  March 5, 2013 at 10:23 AM  

Standard Operating Prosedure (SOP) baru untuk kenaikan pangkat dalam pasukan PDRM secara shortcut.

Konstable nak ke Kopral kenaikan otomatik.

Kopral nak ke Sarjan kena sanggup mati dulu.

Inspektor nak ke Assistant Superintenden kena sanggup mati dulu.

Assistant Superintenden nak ke Superintenden kena sanggup mati dulu.

Ini adalah Janji Ditepati Najib kepada anggota PDRM. Tapi itu bukan lah Manifesto BN untuk PRU13.

ANAK SABAH,  March 5, 2013 at 10:24 AM  

Memalukan kalau sultan sulu khayalan mau tuntut sabah hantarlah ribu ribu tentera. Ini antar, orang bilang dari 100-200 saja. 200 orang bikin apa tawan pekan Lahad Datu pun tidak mampu. Mungkin sultan sulu khayalan ingat Sabah itu hanya satu kampung saja sebab itulah dia antar 200 orang saja yang pada masa ini mungkin semua sudah mati kena bom ATM...muahaaaaa sial kau Anak sulu....Hidup Sabah hidup ATM...

Anonymous,  March 5, 2013 at 10:24 AM  

Suka tgk org mati? Apsal ko tak g sana amik gambar? Mana telor? Bising je buat apa?

Anak Sulu,  March 5, 2013 at 10:24 AM  

SATU ANAK SULU TERKORBAN, 1000 RAKYAT REJIM MALAYA AKAN DIBUNUH.

Anonymous,  March 5, 2013 at 10:24 AM  

Anak Sulu tengah meroyan tu. Tak habis-habis mengugut n mengamcam. Siap dgn nak wat bom berani mati. ieee... takutnya. Cuma aku rasa mentaliti dia ada 'down' sikit.... Innalillah wainnalaihi rojiun...

Anak Raja Yunan,  March 5, 2013 at 10:26 AM  

Sebagai pencerahan untuk anak sulu yang duduk cari makan, beranak pinak dalam sabah dan Malaysia.

Kamu sebagai keturunan suluk, tausug telah dijual, dikianati oleh raja kamu 200 tahun dahulu lagi. Tanah hadiah Raja Borneo Utara (Kesultanan Brunei )yang dianggap sebagai hadiah setia kawan kepada kawan tidak dianggap berfaedah oleh Sultan kamu, termasuk segala apa yang didalamnya. Raja kamu telah menggadaikan tanah itu kepada syarikat Inggeris ( baca sejarahlah utk mendapat perincian), semata-mata kerana maukan wang untuk dirinya. Raja kamu 200 dulu tidak pernah fikirkan tentang kamu hari ini, kerana masa itu baginya orang sulu sudah ada negerinya sendiri dikepulauan Sulu.Pribumi Sabah tidak pernah berajakan sultan kamu.

Selepasnya adalah sejarah, rakyat Sabah bersatu hati sama-sama membentuk Malaysia, menerusi piagam, undang-undang dan disahkan oleh PBB. SABAH ADALAH MALAYSIA DAN MALAYSIA ADALAH SABAH.

Sekiranya anak cucu raja sulu (keturunan yang entah keberapa, dan susur-galur yang entah mana) pada hari ini menuntut balik, dan mempengaruhi pengikut-pengikut yang tidak faham sejarah, itu adalah tindakan yang liar, pengganas dan tidak islamik, tidak tamaddun. Apatah lagi selama ini rakyat Sabah melayani kamu sebagai sebahagian dari keluarga serumpun.

Sementalah kesultanan Sulu, kesultanan Kedah dan kesultanan Melaka telah ditelan sejarah dan menjadi satu riwayat.

Saudaraku anak sulu, kita hanya perlu melihat kehadapan. Musuh kita diluar sana, bukan dari dalam kita sendiri. Kita telah dijajah dan diperkosa oleh imperialis. Kita telah bangkit dengan harga, maruah dan jatidiri sendiri. Kita tidak perlu merasakan, melayakkan bertindak sebagai anak gampang, semata-mata kerana nenek moyang diperkosakan oleh Inggeris, Sepanyol dan Amerika.

Kami anak Malaysia Jaya tidak pernah berhasrat menuntut kembali Kesultanan Melaka kami yang beberapa kurun dahulu melangkaui Riau sehingga sempadan Majapahit. Kami tidak akan menuntut kembali kesultanan Kedah Tua kami yang pernah berkerajaan sehingga Segenting Kra.

Kami hanya mahu melihat kehadapan, memacu Malaysia Merdeka, mendaulatkan kemerdekaan tanah ini, kerana bagi kami Lautan Hindi, Selat Melaka, Laut China Selatan dan Laut Sulu adalah sempadan daulah kami yang akan kami pertahankan sebagai pusaka kepada keturunan kami. Allah telah mewariskan negara ini kepada kami, dan atas nama Allah kami akan pertahankannya.

Anonymous,  March 5, 2013 at 10:28 AM  

Sabah join malaysia atas kehendak rakyat sabah,rakyat sabah tak pernah angkat senjata dan memberontak utk merdeka,org sulu dari filipina yg tuntut sabah berbeza dgn kes palestine bila tanah mereka dirampas secara paksa dan mereka berjuang utk merdeka. Tolong jgn spin dan jadi bodoh

Anonymous,  March 5, 2013 at 10:29 AM  

Dol..nkau nk sakitkan hati keluaga syuhada yg tkorban lg ke.. Cukup2 la samdol. Belajar psikologi sambil main counterstrike lagi bagus

Anonymous,  March 5, 2013 at 10:29 AM  

Anak Sulu...bodo nak mampos..setakat istana kao tu,sekali bom je hancus...haghhh tuihhhh...

tobeng March 5, 2013 at 10:30 AM  

Mamat pondan ni bukan sulu,entah mana punya gay cuba jadi batu api.

Anonymous,  March 5, 2013 at 10:32 AM  

Butuh lu la anak sulu, turun jb la kalu lu berani..cibai ...

Anak Sulu,  March 5, 2013 at 10:33 AM  

KAMI ANAK SULU HANYA NAK TUNTUT BALIK SABAH. BUKAN NAK ANCAM MALAYA. TAPI APA YANG REJIM MALAYA LAKUKAN HARI INI TIDAK AKAN LESAP BEGITU SAJA. TUNGGU LA PADAHNYA WAHAI REJIM MALAYA.

Anonymous,  March 5, 2013 at 10:33 AM  

Kalau peruntukan and duit rakyat digunakan sewajarnya tak disapu oleh org2 macam Razak Baginda, mungkin kita dengan mudah dapt tumpaskan puak2 penceroboh ni...

Anonymous,  March 5, 2013 at 10:35 AM  

Ekelehhhh anak sulu....berangan jer lebih...ko ni macam si Kiram tu laaa...tido je kerjenye...pastu mimpi Sabah dia punye...kelakor betul...tu la... dulu org suruh pegi sekolah...tak nak...asyik memonteng...sekarang da jadi buduh...tak tau sejarah...

Anonymous,  March 5, 2013 at 10:37 AM  

Hamba teringat dekat Dr Mahathir. Kalau lah Dr M masih lagi PM, mungkin tak ada seorang pun anggota polis yang jadi korban di Lahad Datu. Tapi apa nak buat, Dr M sendiri pun kena tipu dengan Nik Aziz. Nik Aziz janji dia akan letak jawatan sebagai MB Kelantan jika Dr M letak jawatan sebagai PM. Tapi bila Dr M letak jawatan, Nik Aziz sampai hari ni masih lagi jadi MB Kelantan.

Nampak sangat hanya Janji Orang Umno saja yang boleh dipercayai, sedangkan Janji Orang Pas masuk telinga kanan keluar telinga kiri.

Kes di Lahad Datu. Najib bagi otority kepada tentera hanya selepas Dr M buka mulut. Sedangkan sebelum ini dia meletakkan harapan kepada sepupu dia Hishamudin si Lembek tu. Najib Lemah. Hishamudin Lembek.

Anak Sulu,  March 5, 2013 at 10:40 AM  

AKU DAN RAMAI ANAK ANAK SULU DI SABAH DAPAT WARGANEGARA MALAYA TAPI ITU TIDAK BERMAKNA KAMI KHIANAT TERHADAP SULTAN KAMI. HATI KAMI TETAP BERSAMA SULTAN SULU. PEPERANGAN SUDAH BERLAKU DAN TERIMA LA PADAHNYA WALAUPON KAMI TIDAK MEMPUNYAI CANGGIH, TAPI KEBERANIAN DAN KESANGGUPAN KAMI UNTUK KORBANKAN NYAWA KAMI UNTUK DAPAT BALIK SABAH ADALAH TEGUH.

Anonymous,  March 5, 2013 at 10:41 AM  

cerita sulu akan difilem dgn jodol " sulu go to hell"....kah kah.

Anonymous,  March 5, 2013 at 10:42 AM  

Sedap nya ko kata orang lemah la lembik la. Kunuun masa Mdir tak polis mati kena tembak. Mdir bagi IC kat dia ko tak cakap. Dia orang nak tanah dia orang ko tak cakap.. Belit ko macam ular lidi

Anonymous,  March 5, 2013 at 10:44 AM  

Anon 9.17. Mentality anda buat komen menunjukkan ketul hitam dihati anda. Apa ko fikir tunjukam mayat musuh di FB dpt membantu pasokan keselamatan kita. Kalau komen tak bawa faedah, just shut up. Org tak kata u bisu.

Anonymous,  March 5, 2013 at 10:47 AM  

Tak payah pakai nama Anak Sulu la bhai, kan mudah ko perkenalkan diri sebagai penjilat Anwar...!

Anonymous,  March 5, 2013 at 10:49 AM  

Korang ckp ape pn, keluarkn 1000 hadis pn yg sahih, anak sulu x akan dgr. Sbb tu le kehidupan org2 sulu tidak aman sehingga sekarang ,sbb engkar dgn suruhan nabi. Jgn igt mudah2 nk tuntut sabah. Sabah sertai malaysia secara aman. Tiada rejim dimalaysia. Yg ckp rejim adalah pembangkang dlm malaysia, iaitu Anwar Ibrehim tu. Majoriti org malaysia pn heran mcm mana malaysia jd rejim walhal kiteorg hidup aman. Lain le mcm kt kampuchea tu....rejim polpot, bunuh org sesuka hati. Sabah masuk malaysia bkn dgn pertumpahan darah. Sabah dimajukn sedikit demi sedikit. Skrg org sulu dh nmpk sabah maju, nk tuntut pulak. Andaikata sabah tu mcm korea utara, tidak subur, tidak maju, aku rasa org sulu pn tak pandang.

Anonymous,  March 5, 2013 at 10:50 AM  

Kalau betul ada sultan sulu....dan kalau betul dia dibawah satu kalimah allah...jgn bertindak membunuh sesama islam. Adalah lebih baik mereka ini mengambil keputusan masuk jadi sebahagian Malaysia dan kepulauan sulu menjadi negeri Malaysia yg akan ditakbir oleh seorang sultan.

Dengan ini akan berkuburlah hasrat individu yg nak jadi PM. Dan bertambahlah seorang lagi sultan di Malaysia. Dan bertambah luas lah negara Malaysia yg dirahmati ini.

Anonymous,  March 5, 2013 at 10:51 AM  

anak sulu tu just nk perhatian je..saje nk tegakkn benang basah..makin dilayan makin mnjadi..sedangkn dia bkn tau apa pn..yg pst dia mmg suka dn seronok dimaki hamun..so sebaiknya abaikn je anak ni..setel..

ANAK SABAH,  March 5, 2013 at 10:52 AM  

Muahaaaaa anak sulu @ anak lanun sulu urang paling bodoh di dunia. Sabah masuk Malaysia dengan rela hati tapi Plastine di jajah Israel dengan kekerasan. Jadi mana ada persamaan Sabah dengan Plastine. Apa yang berlaku sekarang adalah sultan sulu khayalan pula mau jadi macam Israel, mau jajah sabah dengan kekerasan. Bagus buang itu Sultan Sulu khayalan dengan anak sulu ke laut sulu bikin susah orang Sabah saja....HIDUP SABAH, HIDUP MALAYSIA ...MAMPUS SULTAN SULU, MISUARI, ANWAR DAN ANAK LANUN SULU..

Anak Sulu,  March 5, 2013 at 10:52 AM  

WAHAI REJIM MALAYA, SABAH HANYA DISEWA UNTUK MALAYA DAN KAMI RAKYAT SULU BERHAK UNTUK MENDAPATKAN BILA BILA MASA. INSYALLAH KAMI ANAK SULU AKAN BERJUANG SEHINGGA NEGARA ISLAM SULU DITUBUHKAN TIDAK LAMA LAGI.

Anonymous,  March 5, 2013 at 10:52 AM  

wahai Anak Sulu.. kmi x tau kau siapa kau.. tp mugkin kau sgaja mau buat kacau.. mgkin saja kau bangsa lain yg sengaja mau mmburukkn Bangsa Sulu.. ataupn kau Anak Sulu yg d buang oleh bangsa kau sndiri.. krna mgkin sja keturun kamu prnah buat onar atau kesumbangan d msa lalu.. Kerajaan Tausug sudah buat kenyataan.. yg pnceroboh itu bkn rakyat mereka.. dn mereka x prnah pn brniat mau tuntut balik Sabah.. bg mereka melihat Sabah dlm keadaan aman dan makmur itu sdh ckup.. dn mereka sdh ckup senang dn brsyukur dgn khidupan mrka dgn kjaan sndiri.. dn mrka jga kta mrka x akan sesekali mggunakan senjata yg mrbahaya.. apatah lg untuk mmbunuh saudara Islam mreka sndiri.. biarpn org Malaysia.. krna bg mereka kedaulatan agama Islam adalah lebih utama.. jd kmu semua jgn pecaya pd Anak Sulu ini.. dia mmg sgaja mau memncing kemarahan org Malaysia.. mgkin anak Sulu ni tiada pelajaran.. jd x kerja yg boleh d buat.. mungkin juga sakit jiwa.. biarlah dia syok sndiri..
utk nak mnjawab segala prsoalan dn megetahui kisah sebenarnya.. please tgok website ini.. http://tausug-global.blogspot.com/

Anonymous,  March 5, 2013 at 10:55 AM  

oh anak sulu, baca la sejarah. kau ingat dayak kalimantan dan sarawak membiarkan korang sulu bermaharajalela di bumi malaysia yang aman ini. Kalau sulu ingin menghancur org malaya.. dayak sarawak & kalimantan akan ngayau@penggal kepala sulu dulu...anak sulu punya statement akan membangkitkan kemarahan orang dayak.majority dayak sarawak datang dari kalimantan. kau tau apa anak sulu.??baca sejarah..

Anonymous,  March 5, 2013 at 10:56 AM  

Satu latihan yang sangat berguna kepada ATM kita. Hapuskan manusia yang kejam ini.
Kalau mereka mula dulu perbuatan kejam, kita jangan ikut. Jangan samoai ada dendam kesumat. Tembak untuk membunuh. Jangan diseksa jika dapat hidup-hidup. Kalau nak bunuh, tamatkan nyawa dengan pantas, sehiinga tak sempat rasa sakit.

RD.

Anonymous,  March 5, 2013 at 10:57 AM  

pegi mampos lu anak sulu...bangsat

Anonymous,  March 5, 2013 at 10:57 AM  

Pay Back Time....ANAK SULU MEROYAN HABIS sebab dah KENA SULA ha...ha..

Anak Sulu,  March 5, 2013 at 10:57 AM  

JIHAD LA TERHADAP SESIAPA YANG MENGHALANG NEGERI ISLAM DITUBUHKAN.

Anonymous,  March 5, 2013 at 10:58 AM  

kesian tgk anak sulu nye komen..

mentaliti anak sulu rosak..dah la dapat kerakyatan malaysia, nikmati keamanan, makan duit subsidi malaysia, anak anak sekolah di malaysia, dapat rumah dan berkerja di malaysia.

lagi lu nak membunuh dan buat kacau bilau di tanah malaysia?

Balik la ke filipina yg patut korang lawan..dgn agama seislam pun nak bunuh? BODOH TOLOL la.

Anonymous,  March 5, 2013 at 10:58 AM  

anak sulu...aku ada kwn kaum tausug...diorang byk yg tuntut jd warganegara malysia..sbb ramai tiada wargangeara..hanya PR...
sabah tidak disewa kepada malaysia..tp malaysia tetap byr ceased kepada sulu...even sultan sulu yg diiktiraf pun (dah mangkat)..tak pandang sabah...kalau rajin selidik sejarah...majoriti 2/3 rakyat sabah bersetuju join malaysia ms tu...hanya 1/3 yg inginkan bebas or bwh british...sudah dilayan anak sulu ni..hanya dia aje yg betul...yg pasti..pemerintahan sulu berpusat kat sana..bukan sabah...takde plak sultan sulu palsu skrang ni nak mohon kuasa tahta dr filipina...lg satu..harta sultan sulu kat filipina tu pun..di makan ngan rakus oleh pemerintah filipina..kaji la sejarah diri sendiri anak sulu..sbelum membebel..

-smh-

Anonymous,  March 5, 2013 at 10:58 AM  

camne ko dapat kerakyatan malaya...???sapa yg bg...???apa yg dijanjikan pada kaum sulu bila diberi kerakyatan...???

sabah fighter :,  March 5, 2013 at 11:01 AM  

kepada anak sulu jgn ko ingat ko sahaja akan bangkit bah anak sabah yang lain juga akan bangkit mo pertahankan sabah dari penceroboh jgn kasi panas keadaan bah nanti kami anak sabah yang lain juga akan buat perkara yang sama pada orang sulu di Sabah awas ko sulu. sekali ko bertindak kami akan habiskan semua sulu di Sabah.

Anak Sulu,  March 5, 2013 at 11:03 AM  

KAMI ANAK SULU TIDAK BERNIAT NAK BUNUH ORANG MALAYA. KAMI HANYA NAK DAPAT BALIK SABAH. TAPI APA YANG BERLAKU HARI INI TIDAK AKAN DIBIARKAN BEGITU SAJA. SATU NYAWA ORANG SULU TERKORBAN, SERIBU NYAWA MALAYA AKAN BERSAMA.

Anonymous,  March 5, 2013 at 11:05 AM  

Kepada Anak Sulu.
Jangan guna huruf besar, semuanya. Susah orang nak baca.

Kalau betul kau anak Sulu?
Kau mengaku Islam tapi nak bunuh dengan kejam orang yang sama agama denga kamu. Nampak gaya kita sama macam orang Arab yang saling membunuh sama sendiri. Tiada bangsa yang paling bodoh di dunia ini.

Jangan2 kau telah di tipu oleh seorang yang mengaku Sultan. Sama macam kami yang di tipu oleh orang yang mengaku Ulama.

RD.

ANAK SABAH,  March 5, 2013 at 11:05 AM  

He he aku tau kau bukan Anak Sulu tapi Anak Anwar Aljuburi. Tapi kami anak anak sabah tidak rela menjadi tanah jajahan orang yang menggelar dirinya sultan sulu yang ternyata sangat jahat dan kejam. Dalam PRU akan datang kami akan pastikan Ajuburi berkubur di Sabah bersama dengan Sultan Sulu khayalan dan kau anak sulu pengkhianat bangsa.

Anonymous,  March 5, 2013 at 11:06 AM  

Lol tu anak sulu

Anak Sulu,  March 5, 2013 at 11:09 AM  

SUDAH SAMPAI MASANYA ORANG SULU MENDIRIKAN NEGERI NYA SENDIRI. SUDAH CUKUP LAMA KAMI HIDUP BERKELIARAN DI NEGERI ORANG LAIN. KAMI NAK BALIK SABAH. BERHENTILA KEKEJAMAN REJIM MALAYA TERHADAP ORANG SULU.

Anonymous,  March 5, 2013 at 11:11 AM  

KAMI ANAK MALAYSIA TIDAK BERNIAT NAK BUNUH ORANG SULU. KAMI HANYA NAK DAPAT BALIK KEAMANAN DI SABAH. TAPI APA YANG BERLAKU HARI INI DAN SEMALAM TIDAK AKAN DIBIARKAN BEGITU SAJA. SATU NYAWA PERAJURIT MALAYSIA TERKORBAN, SEMUA NYAWA PENCEROBOH SULU AKAN BERSAMA.

Anonymous,  March 5, 2013 at 11:11 AM  

kami tentera moro tergelak diam-diam subuh tadi bila tengok atm bom kandang babi jauh dari sasaran tempat kami bersembunyi. dari mana mereka dapat maklumat tempat persembunyian kami tak tahulah. mungkin mereka dapat info dari papagomo.

Anonymous,  March 5, 2013 at 11:12 AM  

Anak Sulu lancau la. kat Filipin hidup terkial-kial sampai le ni tak menang bertempur dengan Filipin cakap banyak kat sini.

Anonymous,  March 5, 2013 at 11:13 AM  

Tentera MORO bangang macm pemimpin mereka Misuari. Ha.ha.Ha.

Anonymous,  March 5, 2013 at 11:14 AM  

SUDAH SAMPAI MASANYA ORANG SULU KELUAR DARI NEGERI SABAH SENDIRI. SUDAH CUKUP LAMA MEREKA HIDUP BERKELIARAN DI NEGERI SABAH INI. MEREKA HARUS PERGI FILIPINA KEMBALI. BERHENTILAH KEKEJAMAN REJIM SULU TERHADAP ORANG MALAYSIA.

Anonymous,  March 5, 2013 at 11:14 AM  

Bodoh dan bangang kamu ni....ko nak buat apa gambar mayat penceroboh tu,ko nak buat superimpose macamana tiang chuak buat kat gambar pm tu,Ini lah tahap otak puak pr yg berkudis.

Anonymous,  March 5, 2013 at 11:15 AM  

kami rakyat sabah lebih rela sultan sulu jadi pemerintah sabah daripada duduk bawah umno. kami sedia berjuang bersama tentera sulu

Anonymous,  March 5, 2013 at 11:16 AM  

Baru je dapat otonomi. Skg nak sabah pulak

ANAK SABAH,  March 5, 2013 at 11:17 AM  

Kesian anak sulu ada hati mau bunuh ribuan orang Malaya tapi yang banyak mati orang Sabah. Tapi tidak apa tidak lama lagi lanun lanun sulu akan dihapuskan di Lahad Datu. Tinggallah Sultan Sulu, Misuari gigit jari dan akan dikenang oleh orang Sabah sebagai orang paling kejam didunia sebaris dengan Marcos, Saddam hussin, pol pot, Osama Ladin dan banyak lagi. Tapi yang nyata lanun lanun sulu sekarang sedang mati satu demi satu di Lahad Datu. Kesian kamu dapat pembalasan dari kekejaman kamu.

Anak Sulu,  March 5, 2013 at 11:17 AM  

LAKUKAN LAH APA YANG KAMU MAMPU WAHAI ANAK SULU UNTUK DAPATKAN BALIK SABAH. BUNUHKAN LAH MUSUH MUSUH YANG MENGHALANG KAMI UNTUK BALIK KE NEGRI ASAL KAMI.

Anonymous,  March 5, 2013 at 11:20 AM  

LAKUKAN LAH APA YANG KAMU MAMPU WAHAI PERAJURIT UNTUK DAPATKAN BALIK KEAMANAN DI SABAH. BUNUHKAN LAH MUSUH MUSUH YANG MENCEROBOH NEGARA KITA DAN DAPATKAN BALIK KEAMANAN NEGERI SABAH KITA.

Anonymous,  March 5, 2013 at 11:20 AM  

....sudah lah anak sulu.....kominis pun dah bungkus....ini datang 200 org nk takluk Sabah.....korang ni memang lawak le....kerja spa atau massage sesuai lah....

Anonymous,  March 5, 2013 at 11:23 AM  

..ehh sorry lah...x sesuai lah kerja spa atau massage korang ni dh le gelap...hodoh lah tu...kalau bisaya nk juga aku....hahaha

Anak Sulu,  March 5, 2013 at 11:24 AM  

TERKORBAN 200 ASKAR KAMI TAPI INGAT WAHAI REJIM MALAYA PULUHAN RIBU ANAK SULU DI SABAH AKAN MEMPASTIKAN KEHIDUPAN ORANG MALAYSIA TIDAK AMAN SEHINGGA SABAH DIKEMBALIKAN KEPADA KAMI

Anonymous,  March 5, 2013 at 11:27 AM  

anon11.14,
kamu kena tahu diri. kamu lah yang menumpank ditanah milik pribadi sultan sulu. Tanah Sabah dicuri dari kami melalui perjanjian yang menipu. Mana2 rakyat north borneo dulu yang teregeh egeh nak masok mesa. Kenapa batang tubuh nya saja dibawa ke semananjong. Nama asal nya menumpang akan menumpang selama lama nya......Mana sejarah kamu...baru nak hidup tahun 1963 sudah nak mengaku pemilik sabah! Rakyat Sulu dah berkurun dah.........penipu.

Anonymous,  March 5, 2013 at 11:27 AM  

Anak Sulu, sila brundur dari wall komen. Saya memberi amaran keras!!! sekiranye ande cube memburukkan lagi keadaan. kami tidak akan teragak agak untuk mengesan ande dan menangkap ande. sila berhenti. anda sdang diawasi.

Anonymous,  March 5, 2013 at 11:28 AM  

Sejarah tinggal Sejarah .. bawa le apa2 pun untuk ke ICJ .. kemenangan masih di pihak kita.
Pencerobohan pun oleh Pihak kiram 3.. menceroboh masuk negawa berdaulat. tindakan kita sesuai dan selaras dengan peraturan.. melainkan kita menyerang penceroboh hingga ke kedaulatan filipina. sekarang nie mereka layak diiktiraf penceroboh disebabakan mereka melanggar sempadan kedaulatan negara kita. lain lah kalau rakyat sabah sendiri memberontak untuk berjuangkan membentuk negera sendiri.

Kiram pun sebelum memasuki kedaulatan negara siap minta restu/nasihat dari paderi..jadi boleh di lihat penglibatan kuasa2 besar dalam hal ini. Kiram ingin menarik perhatian antarabangsa agar semua pihak tahu bahawa dialah waris sultan tu. sedangkan sebelum ini begitu ramai suku sakat sepupu2 sedara mara dan kawan2 sultan sulu mengaku yang dialah waris sebenar.

apapun tindakan mereka ke atas sabah dan negara wajib kita tentang. ini bukan isu hendak pilihnanraya lah. tolong lah selidiki dan kaji. kalau ini melibatkan isu pilihanraya rasanya itu langkah bunuh diri BN di SABAH.

so berlapang dada lah kita semua terima hakikat bahawa kita di serang. pakcik ku yang tinggal di Tanjung Batu mengesahkan isu ini bahawa mmg terdapat penceroboh bersenjata mayat2 penceroboh tu mmg ada peduli apa dengan mereka sbb mereka mulakan perang dengan kita.

aku risau penceroboh2 ni selain telah ditipu bulat2 oleh kiram KEMUNGKINAN besar pejuang2 muda mereka BERGUNI_GUNI syabu pendapat aku sbb tgk muka dorg YA AMPUN.. mcm setan sudah.

Anak Sulu,  March 5, 2013 at 11:33 AM  

NAK BUNUH PUN SUDAH KAMI TIDAK TAKUT, TAKAT NAK TANGGAP AKU INGAT AKU AKAN TAKUT KAH? BUNUH LAH BERAMAI RAMAI ORANG MALAYA YANG HALANG KAMI BALIK NEGERI KAMI.

ANAK SABAH,  March 5, 2013 at 11:34 AM  

Sultan Sulu khayalan dan Misuari MNLF sudah kalah perang di Filipina kini nak tunjuk taring pula di Sabah. Kalau di Filipina mereka sudah tumpas apa tah lagi di Malaysia. Kesian mati katak kamu lah di bumi Sabah....

Anonymous,  March 5, 2013 at 11:38 AM  

semua yg memberi komen sila jgan cube untuk mngapi api kan lagi keadaan. kami tidak akn tragak agak untuk mengesan ande dan menangkap ande. keadaan skarang semua yg mnjadi batu api boley disyaki bersengkongkol dengan musuh jd sila jage ape yg ande komen. ANDE SEMUA SEDANG DIAWASI!

Anonymous,  March 5, 2013 at 11:39 AM  

Saya rasa, "Anak Sulu" ini bukan orang Suluk sebenarnya. Mungkin dia guna nama ini untuk menipu dan memperdaya orangramai, terutamanya di Sabah & Sarawak, supaya membenci keseluruhan bangsa Sulu.

Bangsa apa yang paling untung kalau kita, orang asal atau pri-bumi nusantara, saling benci-membenci sesama sendiri. Kita mungkin lain agama, tapi paras rupa kita nampak sama saja. Kalau kita saling berbunuhan, kita mungkin akan bunuh bangsa sendiri kerana tersilap. Kalau kita abaikan agama, kita boleh saja buat barisan memerangi bangsa asing yang menyerang.

Dalam semua bangsa di dunia, mesti ada yang jahat dan kejam
Bangsa Sulu bukannya semua kejam. Sesama mereka pun berpuak-puak dan berpecah sesama sendiri kerana wang dan harta. Kalau dulu mereka sanggup gadai tanah mereka kerana wang, sekarang pun sama saja. Kerana wang, mereka berebut beramai-ramai. Mana orang nak percaya, siapa yang sebenarnya yang berhak menjadi Sultan. Pasal ramai yang mengaku waris Sultan. Mereka tidak bersatu. Bila tidak bersatu, musuh akan ambil kesempatan memecah-belahkan lagi diantara mereka. Oleh itu mereka tidak akan berjaya menuntut apa yang mereka kata, hak mereka.

Jangan sampai kami rakyat Malaya bersatu, memerangi kamu, orang-orang Sulu. Kalau berebut tanah tak perlu kamu memotong atau korek anggota badan orang telah kamu bunuh. Kalau kamu nak bunuh, tamatkan nyawa dengan cepat. Jangan diseksa sehingga mati. Jangan sampai kami berdendam kesumat. Jangan ingat kami tak berani buat, apa yang kamu buat pada orang-orang kami.

RD.

Anak Sulu,  March 5, 2013 at 11:47 AM  

APA YANG BERLAKU HARI INI PADA ORANG SULU AKAN DIBALAS TERHADAP REJIM MALAYA TIDAK LAMA LAGI. JAGA LAH BAS BAS DI TEPI JALAN WAHAI REJIM MALAYA. PENGEBOMAN BERANI MATI AKAN DILANCARKAN.

Anonymous,  March 5, 2013 at 11:59 AM  

Mohon kerajaan Malaysia membuat bantahan rasmi kepada Kedutaan Filipina di KL mendesak agar Filipina menahan Sultan Sulu di Manila kerana menjadi kepala pencerobohan di Sabah.

Anonymous,  March 5, 2013 at 12:05 PM  

MANILA 5 MAC: Kesultanan Sulu menafikan dakwaan pembangkang Malaysia terlibat membantu menyemarakkan krisis Sabah sebagaimana dakwaan kerajaan Malaysia.

“Kami tiada hubungan dengan pembangkang Malaysia. Kami tidak adakan perbincangan dengan mereka,” kata Puteri Jacel Kiram, anak kepada Sultan Jamalul Kiram III dipetik dari interaksyon.com bertarikh 4 Mac lalu.

DENI - CopyBeliau juga menolak dakwaan Presiden Benigno Aquino III, kononnya ada ‘dalang’ membiayai pelayaran kira-kira 200 pengikut ke Sabah untuk menuntut wilayah itu.

Muka depan Utusan 2 Mac lalu melapor berita fitnah dengan tajuk ‘Ketua Pembangkang dikaitkan dengan pencerobohan?’ manakala TV3 menggunakan istilah dalang bagi mengaitkan Ketua Umum KEADILAN, Datuk Seri Anwar Ibrahim dalam Tragedi Lahad datu.

Anwar kemudian memfail saman RM200 juta kepada media kawalan Umno itu untuk menarik balik tuduhan dan membuat permohonan maaf secara terbuka dalam tempoh 24 jam bermula 4 Mac lalu.

Interaksyon.com adalah laman berita bagi saluran TV5, rangkaian radio dan televisyen komersil utama di Filipina yang dimiliki dan dikendali ABC Development Corporation.

Mengikut laporan itu, Jacel Kiram turut membidas dan mencabar Aquino untuk menamakan dalang yang didakwa membantu pelayaran pengikutnya ke Sabah.

Dalam satu taklimat media, jurucakap Kesultanan Sulu, Abraham Idjirani pula berkata, perjalanan itu dipanggil ‘KKB’ – singkatan pada ‘kaniya-kaniyang bayad’ yang bermakna semua menyumbang kepada perbelanjaan perjalanan.

Short URL: http://www.keadilandaily.com/?p=46430

Anonymous,  March 5, 2013 at 12:06 PM  

Sekarang tentera dah diberi kebenaran masuk. Nak tunggu apa lagi. Buru sampai lubang cacing. Jumpa bunuh saja tanpa belas kasihan.

Ketua Setaf ATM kata kena patuhi Konvensyen Geneva apa jadahnya. Tentera Israel ada peduli konvensyen tu.

Tak kan nak pergi tangkap penceroboh tu macam polis nak tanggap penagih dadah kut, siap bawa gari lagi.

Dah la polis lembek kerana menerima arahan dari menteri yang lembek. Tak kan tentera pun nak lembut juga. Leceh la pasukan keselamatan malaysia ni.

Anonymous,  March 5, 2013 at 12:07 PM  

anak sulu,

Ayau ko bihan jigs,
SULTAN BANTILAN tidak bersetuju dengan pencerobohan ini. ko relaks jak. skrg ko masih hidup guna duit RM di Malaysia, ko patut bersyukur.
satu persoalan ko berapa ramai jugak sultan sulu di kepuluan sulu skrg ni, ndak tahu mana satu yang mau di iktiraf. besok2 kita sendiri yang bersabil di sulu. maka berlapang dada lah jangan menyalahkan org lain lagi. majukan diri dengan agama kalau ko skrg berada di basilan, jolo, tawi-tawi, siasi, sibuto, simunul, tando bas atau di mana juga di gugusan kepulauan sulu tu..maka majukan kesatuan mu, Malaysia boleh membantu meningkatkan ekonomi di sana. tapui yang paling penting SILA TUBUHKAN dulu negara Berdaulat SULU. ya. Pesan ikhlas dari saudara SEAGAMA mu, SAUDARA seketurunanmu. teringat kisah perang saudara di korea sehingga skrg..walau dari satu rumpun tapi tetap berperang kan.
mmmm kawan ku si SULU, maksud ko BAS-BAS ditepi Jalan kah, KK aku rasa hanya laluan KG LIKAS jak, Sandakan - bas2 mini p RAMAI2, lAHAD DATU - Bas2 mini dan piriite p SILAM/SABAH BARU. yang lain tu masing2 di monopoli org2 mat rokcers

ORG sulu, kita kan bersaudara.

org sulu tu hanya org suluk sahaja ke?

Anonymous,  March 5, 2013 at 12:15 PM  

Polis Malaysia Lembek dan Tak Ada Semangat Juang. Bukti seperti yang keluar dalam BH hari ini.

Kisah pengalaman 40 polis kena kepung sampai 6 orang daripada mereka terkoran. Anggota polis yang ditemubual oleh wartawan mengatakan "semasa kami dikepong kami hanya ingat mati saja". Jawapan ini sepatutnya keluar daripada mulut mangsa tanah runtuh atau mangsa boat karam atau mangsa heli terhempas. Ada maruah kah bila polis cakap macam tu ?????

Sepatutnya sebagai seorang pejuang mereka jawab "semasa kami dikepong kami hanya ingat sama ada kami membunuh atau kami dibunuh". Baru lah kita yang dengar naik semangat.

Nak buat macam mana. Kalau menteri polis lembek maka KPN juga lembek hasilnya kebanyakan anggota polis pun lembek lembek belaka.

Anonymous,  March 5, 2013 at 12:18 PM  

Anak sulu kau memang dari jenis bangang bodoh tak bertamadun dan jeis orang makan 0rang,aku cakap kau memang bodoh kau tak tahu apa2 apa yang pasti ada sejenis manusia yang sembah dan yang suka jilat jubur dan berangn2 nak jadi PM yang menghasut kamu supaya kamu mejadi laebih bodoh menghasut kaum kamu untuk mengadaikan nyawa serupa juga apa yang dilakukan olih PAS dan PKR di Semenanjung.

Anonymous,  March 5, 2013 at 12:28 PM  

Nanti bila dpt tangkap si Raja Muda Agbimudin Kiram (errr...raja ker???? Kelakarnyer) mintak semua tentera kita SULA bontot dia dgn bayonet korang...kasi lunyai...tak pon kasi je kat Abg Nuar

Anonymous,  March 5, 2013 at 12:30 PM  

Anak sulu.

sedikit keterangan anak raja yunan bolih memberi kefahaman jika kamu mau fikirkan.... raja sulu dulu dah kencingkan rakyaatnya demi dunia dia sendiri.

sekarang adakah kamu ada keturunan dgn raja sulu dan bangsa sulu???
kamu yang buta sejarah harus kenalilah bangsa dan raja kamu barulah nak tuntut apa yang patut, aku nyatakan tuntutan kamu cuma sia-sia.

Anonymous,  March 5, 2013 at 12:38 PM  

cai2 pkr dah pandai berlakon jadi anak sulu...kah kah kah

Anonymous,  March 5, 2013 at 12:52 PM  

Semua orang sekarang foukus Lahad Datu. Lu orang sudah lupa ka 8.3.2013 (lagi 3 hari) maka genap 5 tahun kita undi pilih kerajaan pada PRU 2008. Tapi kita punya parlimen valid sampai 24 April 2013 sahaja.

Kita tak mahu lagi menteri yang lembek ada dalam kabinet. Nanti lebih ramai polis yang akan dijadikan korban lor.

Lu orang tengok la. Macam macam police report rakyat buat. Satu pun tak jalan apa. Bersih 1.0, 2.0, 3.0 beratus police report. Kalimah Allah berpuluh police report. Dalang pencerobohan Lahad Datu berbelas police report. Apa jadi ???? Buang masa mereka pergi balai polis buat report sahaja. Kasihaaaaaannnnnnnnnnnnn !!!!!!

Anonymous,  March 5, 2013 at 1:11 PM  

Ya Allah...hentikanlah smua pbalahan ini.jgnlah lg ada ptumpahan darah.sesungguhnya kami sesama Islam yg sdg btempur ini..knp harus tjadi begini? Yahudi pasti tgh btepuk tgn,bgmbira mlihat umat Islam saling bbunuhan..Ya Allah...

Anonymous,  March 5, 2013 at 1:25 PM  

Gembira sangat. Happy sangat. Umno sama Pas lawan. Umno sama PKR lawan. Pas sama Pas pun ada lawan juga. Sekarang islam malaysia sama islam sulu juga sedangkan berlawan.

Thank you to Jesus. Jesus is on the way to fulfill our pray.

Mike Adam

Anonymous,  March 5, 2013 at 1:53 PM  

ni bukan anak sulu tapi anak bulu

Anonymous,  March 5, 2013 at 2:21 PM  

Sapa tu kata tentera moro.. ko tambah je kat hujung tu huruf N tengok jadi makna apa.. misuari bila abu sayaf mengganas dia kecut telur menyorok bayang pun tak nampak.. dah aman baru menciok keluar.. lepas tu jumpa al juburi mengadu nasib tak dapat apa dalam wilayah otonomi mindanao..

Anonymous,  March 5, 2013 at 2:23 PM  

u dunno anything about Geneva Rules, dok diam2la... kalu guna tentera trus... hang pi google lah... kalu tak tau military act jgn komen la nampak budus banget

Anonymous,  March 5, 2013 at 3:27 PM  

Malaysia ni terlalu gentlement. Semua ikut law sangat. Sampai polis habis pakat jadi lembek dan lembut. Jumpa penjenayah tak boleh tembak, kalau tembak penjenayah polis yang kena balik, banyak sangat dah polis kena naik mahkamah kerana kerajaan dengar aduan daripada penjenayah.

Kalau aku jadi polis dah lama aku berhenti. Buat apa jadi polis, ada pistol tak boleh tembak. Nak tembak boleh tapi kena tunggu sampai si penjenayah tu dah berjaya mencederakan parahkan si polis tu dulu, kalau setakat penjenayah guna kayu hentam dibelakang, selagi boleh tahan sakit jangan lepaskan tembakan, kalau dah tengok dunia pun nampak berpusing macam gasing haaa itu jam memang dibenarkan oleh undang undang untuk polis melepaskan tembakan kearah penjenayah atas alasan mempertahankan diri.

Ini lah peraturan yang polis kena ikut selepas Hishamudin jadi menteri polis.

Saya dah lupa, menteri mana yang bawa usul supaya undang undang ISA dimansuhkan. Saya sungguh sungguh lupa ni.

Anonymous,  March 5, 2013 at 3:29 PM  

INI BUKAN ANAK SULU LA, DIA BUKAN ANAK SULU...HANYA MENIMBULKAN PROVOKASI SAHAJA..JANGAN LAYAN TEMBERANGNYA NI..

Komando pencen,  March 5, 2013 at 4:40 PM  

Weiiiii anak sulu...kau nak tanah sabah banyak mana bah....nanti aku contact tauke Jual tanah bagi kau 50 lori..cukup.lepas tu timbus kau sekali.memang dasar lanun,penceroboh,tak ada akal,meroyan,goblok,banjingan,keparat,......kau nak lawan tentera dan polis malaysia.......kau tak tahu apa kita ada...kau akan terkejut beruk nanti,jangan sampai habis keturunan sulu dimukabumi ni termasuk kau sekali,
Bodoh punya orang,aku pernah makan kepala beruk,tpii tak pernah makan kepala orang lagi,,,mungkin kepala orang sulu yang pertama,,,,,keparat lu

Anonymous,  March 5, 2013 at 6:38 PM  

Hei anak sulu apa bukti kau bansa tausug? Buktikan cepat!......

Anonymous,  March 5, 2013 at 9:44 PM  

kasian ada sorang askar sulu pegi ke satu kampung mintak bantuan tapi kena belasah plak dgn org kampung yg sebangsa dgn dia...kasian sulu sabah pun benci dgn sulu seberang ni

woii.. org sulu sabah sendiri pun tak suka sulu dari pilipin ni yg tau bawak senjata kehulu kehilir mcm koboi yg tak ada undang2.. sapa kuat ada banyak senjata dan pengikut dia lah yg paling berkuasa, mcm di pilipin tu.. hari2 berperang sesama sendiri tunjuk kuasa.. apa ingat sabah mcm pilipin ke..

rakyat sabah sekarang hidup aman dalam malaysia, kalau nak dibandingkan kehidupan dipilipin sana.. sedih hari2 sulu berperang sesama sendiri, tempat yg tak ada undang2, undang2 dipegang kepada siapa yg berkuasa dan mempunyai kekuatan senjata.. nak jadikan sabah mcm negeri yg tak ada undang seperti dipilipin tu.. jangan angan2 lah..
terbaru pemimpin2 sulu disabah sendiri dah umumkan tidak menyokong sulu dari seberang ni

kepada anak sulu lebih baik lu pindah duduk pilipin la.. kan disana lagi aman baa...

Anonymous,  March 5, 2013 at 9:46 PM  

ini anak sulu jadi2an bah..

Anonymous,  March 5, 2013 at 10:04 PM  

ni org ckp gune kote anjing pe.. sulu tu dh tggal sejarah.. puak ko yg konon nk amik blik tu asalnye tak bduit.. nak amik sabah bile dh maju.. taktik cmni cume org sulu je gune.. tlong kuar dr utan tu dan mengadap kemajuan ckit.. klau xphm sejarah, g cari buku yg de bahasa sulu.. bg phm ckit.. satu lg, manusia yg ngaku sultan sulu tggal brape thun je nk idupkan roadtax.. g bwk2 beramal drpd mngejar kekayaan sabah.. kate islam kan.. xkn mengejar dunia kot.. tuntut 50% ekonomi sabah konon.. puiihh.. jgn gune name islam klau bdiri teguh sebelah anjing... sekian..

Anonymous,  March 5, 2013 at 10:08 PM  

Arh lebih je ko..nak gmbar sngat pegila amik kat sne..asl ko xd telor n bacul kew...asyk nk crik salah org laen je..cube bpk ko yg mati kena tembak..taw sedey..lebih je ko..baruah pr..

Anonymous,  March 5, 2013 at 10:13 PM  

Butoh bapak hang la..hang klu bute sjrah..hang jgn kuarkn statemnt yg mnunjukn hang nmpak bodoh dan baghal..orng dok ngaji hang dok sebok maenn bontot..mne taw pape..

Anonymous,  March 5, 2013 at 10:14 PM  

islam xkn mengisytiharkan perang sesame umat.. cmni upenye cara org sulu beragama.. :-)

Anonymous,  March 5, 2013 at 10:40 PM  

Kepada admin dan pengguna blog ini,

Berdasarkan bukti dan tulisan yang dilakukan oleh salah seorang pelawat blog ini (Anak Sulu) diharapkan laporan polis dibuat atas tuduhan mengancam untuk melakukan keganasan di dalam negara. Harap maklum. Diharapkan admin mengambil tindakan yang sewajarnya ke atas tulisan2 ancaman yang dilakukan oleh Anak Sulu.

Anonymous,  March 5, 2013 at 10:49 PM  

babi cai x tau sejarah..nk komen..dh mkn duet bulan2 x puas hati lg..palestin kisahnya de dlm quran..sulu ni..adek bradek bapak ko..ko x tau ke nuar sokong yahudi tu ari..memang bahaalollh ko ni..

Anonymous,  March 6, 2013 at 12:39 AM  

Ayat itu membuatkan musuh Islam akan tersenyum..

Anonymous,  March 6, 2013 at 1:40 AM  

Hilangnya bangsa disebabkan bangsa itu sendiri..kerana dek nk berkuasa sanggup guna nama agama..musuh diluar menunggu masa untuk bertindak,melihat pertelingkahan sesama umat..itulah tanda kehancuran..musuh kuffar tersenyum dek api yang mereka nyalakan sedang marak..melihat sesama umat bertelingkah untuk kerana kuasa..kuasa dunia yang sementara..untuk berkuasa sanggup mengadaikan maruah untuk menjadi balaci kaum kuffar...Jadilah raja berbonekakan untuk kaum kuffar..bila dah terhantuk baru nak tergadah..tiada jihad jika bertelingkah sesama sendiri..sabah masuk malaysia pun tiada paksaan..rakyat sabah sendiri yang setuju untuk sertai malaysia..siapa palestine dan siapa yahudi..inilah bangsa sulu yg tak tahu kenang budi..berapa ramai akidah org sulu tergadai dek kerakusan org kafir di philipina..

Anonymous,  March 6, 2013 at 1:50 AM  

kita kena ingat..mana asal kita..jangan merasakan bangga kerana dek kekuatan n kuasa..ingat la.jika kita rase kita kuat,ingatlah atas kita ada lagi yang kuat..yang terkuat pula ingatlah sesungguhnya kekuatan yang tiada tandingan adalah Allah..kita hanya pinjaman, Allah bagi kita sedikit sahaja kuat..dan apabila Allah tarik balik kekuatan kita,sedar lah pada waktu itu..kuasa yang ada hanya sementara..jika dahulu kesultanan sulu adalah yang terhebat dan banyak tanah jajahannya..mana kekuatan itu..Allah terlah tarik akan nikmatnya itu..kini bernaunglah dibawah kerajaan philipina..kerajaan kaum kuffar..Sabah bersyukur kerana dibawah naungan Panji Islam Malaysia..bukan bawah pemerintah kaum kuffar seperti di Mindanao..jangan memfitnah malaysia tidak menjaga kebajikan orang sulu dimalaysia..Allah sentiasa bersama hambaNya yang taat.Allah laknat bagi mereka yang memutuskan persaudaraan..

Anonymous,  March 6, 2013 at 1:53 AM  

Begitulah hebatnya bangsa Melayu kita..bangsa yang dikatakan berasal dari keturunan isteri ketiga Nabi Ibrahim A.S. Bangsa yang dihunikan gugusan kepulauan Nusantara. Bangsa Yang hilang yang sibuk dicari oleh orang yahudi seperti Yang dikata tercatit didalam kitab Taurad dan Zabur bahawa bangsa yang akan menyembelih orang yahudi. Mereka mencari dan mencari dan bangsa apa Jua yang ada akan dicubanya dan kini giliran bangsa Melayu hendak diporak puranda. Jika di Bali Melayunya Hindu tak jadi masalah buat mereka, begitu jua Melayu di Filipina kristian pulak jadinya, maka kita Melayu Muslim akan dilaga-laga agar tidak bersatu kita..ada Saja talibarut si yahudi ini yang menjayakan matlamat mereka..kita perlu kembalikan akhlak kita kepada Akhlak Nabi Muhamad S.A.W

Anonymous,  March 6, 2013 at 10:47 AM  

...Ayat dia nie mcm ayat si kapiaq cha yaa nun alip aje... Yg dasar komunis yg betul2 bencikan kerajaan... Dasar chinpeng betul...

Anonymous,  March 6, 2013 at 11:43 AM  

Cari lah jalan perdamaian.. lagi pun kamu semua orang Islam... kita semua masih ada ugama untuk menyatu semua umat. Jangan cepat terpengaruh dengan orang yg munafik mahu musnahkan persaudaraan..

Balik semula kpd suruhan Allah. Refer kpd Quran.

( Al Hujuraat )

Cara menyelesaikan sengketa antara kaum Muslimin lihat ayat 9 & 10.

Ayat 9. Dan kalau ada dua golongan dari mereka yang beriman itu berperang hendaklah kamu damaikan antara keduanya! Tapi kalau yang satu melanggar perjanjian terhadap yang lain, hendaklah yang melanggar perjanjian itu kamu perangi sampai surut kembali pada perintah Allah. Kalau dia telah surut, damaikanlah antara keduanya menurut keadilan, dan hendaklah kamu berlaku adil; sesungguhnya Allah mencintai orang-orang yang berlaku adil.


10. Orang-orang beriman itu sesungguhnya bersaudara. Sebab itu damaikanlah (perbaikilah hubungan) antara kedua saudaramu itu dan takutlah terhadap Allah, supaya kamu mendapat rahmat.

Anonymous,  March 6, 2013 at 12:02 PM  

Sebagai renungan, kita yang Islam mempunyai pegangan ugama, jadi refer balik kpd ugama yg anjurkan persaudaraan dan persamaan.

Cari titik persefahaman. Cari punca dan selesaikan. Kalau ada kaum musyrik dan munafik penyebab kpd masalah ini, cari bukti jelas dan benar dan baru di hukum.

Sekiranya Allah mahu turunkan bala, sebenarnya senang saja dilakukan. Takutkan azab Allah, jangan takut dengan manusia kerana wang ringgit.

Kita tidak tahu siapa yang di muliakan Allah.

Bagi yang bukan-Islam jangan pula menghasut dan mengadudomba pimpinan Islam dalam kerajaan untuk membunuh orang Islam.


Refer surah Al Hujuraat ayat 11.

Ayat 11. Wahai orang-orang yang beriman! Janganlah sesuatu puak (dari kaum lelaki) nencemuh dan merendah-rendahkan puak lelaki yang lain, (kerana) harus puak yang dicemuhkan itu lebih baik daripada mereka; dan janganlah pula sesuatu puak dari kaum perempuan mencemuh dan merendah-rendahkan puak perempuan yang lain, (kerana) harus puak yang dicemuhkan itu lebih baik daripada mereka; dan janganlah setengah kamu menyatakan keaiban setengahnya yang lain; dan janganlah pula kamu panggil-memanggil antara satu dengan yang lain dengan gelaran yang buruk. (Larangan-larangan yang tersebut menyebabkan orang yang melakukannya menjadi fasik, maka) amatlah buruknya sebutan nama fasik (kepada seseorang) sesudah ia beriman. Dan (ingatlah), sesiapa yang tidak bertaubat (daripada perbuatan fasiknya) maka merekalah orang-orang yang zalim.


Berdoalah kepada Allah, moga org Islam yg terkorban dalam pertempuran ini di masuk kedalam SyurgaNya.


Cuba renungkan Hadis ini pula

Daripada Abu Bakrah Nufai` bin al-Harith al-Saqafi RA bahawasanya Nabi SAW bersabda, “Apabila dua orang Muslim berbunuh-bunuhan, maka pihak yang membunuh dan yang terbunuh kedua-duanya masuk neraka.” Abu Bakrah bertanya: “Wahai Rasulullah, orang yang membunuh memanglah masuk neraka tetapi bagaimana orang yang terbunuh pun masuk neraka?” Jawab baginda: “Kerana dia berniat dengan bersungguh-sungguh hendak membunuh lawannya.”



Sebab itu carilah jalan pertengahan. Mssih ada banyak masa untuk cari perdamaian. Kerajaan malaysia pun dah ada banyak pengalaman dalam misi perdamaian di Timur Tengah, sempadan Thailand, di Bosnia, di Mindano, di mana saja ada peperangan. Guna kualiti tersebut dgn sebaik mungkin.

Refer Hadis di bawah -

“Sebaik-baik perkara adalah pertengahannya”. (Hadith Riwayat AlBaihaqi)

Rasullulah telah nasihatkan jangan bersikap tergopoh gapah spt dalam Hadis dibawah.


Daripada Sahl Bin Sa’ad RA, Rasulullah S.a.w bersabda : “ Gopoh-gapah itu merupakan sifat syaitan.” (Hadith Riwayat Tirmizi)

Wallahualam

Anonymous,  March 6, 2013 at 12:08 PM  

Sebagai renungan lagi, dalam setiap pertikaian berbalik kepada tuntutan Islam. Orang yang mengaku dirinya Islam sepatutnya mengamalkan ajaran Islam dan amalan Rasul yang mengajak kepada kebaikan dan perdamaian.

Contoh Nabi Muhammad dan para sahabatnya.
Firman Allah dalam Surah Al Ahzab Ayat 21 bermaksud , “Sesungguhnya telah ada pada (diri) Rasulullah itu contoh teladan yang baik bagimu (Iaitu) bagi orang yang mengharap (rahmat) Allah dan hari kiamat dan dia banyak menyebut Allah.”


Wallahualam

Anonymous,  March 6, 2013 at 1:01 PM  

mane2 sdara kita yg x suke duk sabah, x suke jdi rakyat malaysia, blk le ke slatan pilipin tuh.. kot2 rasa malu, pasai tok nek hang dah jual sabah kat kita.. hehe...

orang malaya tulin,  March 6, 2013 at 1:16 PM  

balik lah ke pinggir2 hutan di sulu tu, yg x cukup makanan... itu tempat kamu yg sebenar2nya, bukan di sabah yang kaya ni... pulanglah.. kesian lihat kamu dihina...

Anonymous,  March 6, 2013 at 1:52 PM  

Bagi orang kafir pula, perbalahan

sesama Islam merupakan bonus dalam

kehidupan mereka.


Perbezaan pembalasan di hari

akhirat dijanjikan oleh Allah

terhadap orang kafir dan orang

Islam disebut dalam Al_Quran -

diantaranya dalam Surah Al Hajj

19. Inilah dua golongan (golongan

mukmin dan golongan kafir) yang

bertengkar, mereka saling

bertengkar mengenai Tuhan mereka.

Maka orang kafir akan dibuatkan

untuk mereka pakaian-pakaian dari

api neraka. Disiramkan air yang

sedang mendidih ke atas kepala

mereka.


20. Dengan air itu dihancur

luluhkan segala apa yang ada dalam

perut mereka dan juga kulit

(mereka).

21. Dan untuk mereka cambuk-cambuk

dari besi.

22. Setiap kali mereka hendak ke

luar dari neraka lantaran

kesengsaraan mereka, niscaya

mereka dikembalikan ke dalamnya.

(Kepada mereka dikatakan),

"Rasailah azab yang membakar ini."

23. Sesungguhnya Allah memasukkan

orang-orang beriman dan

mengerjakan amal yang saleh ke

dalam surga-surga yang di bawahnya

mengalir sungai-sungai. Di surga

itu mereka diberi perhiasan dengan

gelang-gelang dari emas dan

mutiara, dan pakaian mereka adalah

sutera.....


sehingga akhir Surah.

Bapa Sulu,  March 6, 2013 at 2:17 PM  

Dah...dah...Anak Sulu. Mak panggil balik makan nasi. Yang kau pegi kacau-kacau orang kampung buat hape..? eeerr...maafkan saya yea tuan puan. Anak saya ni mental sikit. Sejak clash dengan makwe dia, dia asyik meroyan nak tawan Sabah je nak buktikan cinta dia kat makwe dia.Saya sebagai bapak dia minta maaf yea. Nanti saya akan babab dia kat rumah nanti.

Anonymous,  March 6, 2013 at 3:22 PM  

sulu loser! (L)
bodoh nk rampas hak org senjata pun xmampu nk beli. tu pun harapkan duit datang dari mana suruh korang jadi anjing serang malaysia. yg pasti aku tau dalang semua ni org malaysia jgk yg terlibat. korang fikir sendiri la sape. patut yg dalang tu je bunuh rejam smpai mati. kalau aku diberi peluang aku sanggup bunuh dia. dari aku tgk rakyat tanah air aku derita. sulu kau kena sedar mana tahap kemampuan kau. org dah suruh balik tu balik je la. kan dah kena bomb. nak salahkn kerajaan malaysia. abis nak biar bunuh rakyat sabah? ingat org sabah suka ke kat sulu ni? org islam xajar kita tuntut dengan cara macam ni. kau nk cakap pasal rejim whatsoever tu. ada ke org islam tindas sesama islam untuk tuntut hak yang xde sahih yang sememangnya negara ni dah jadi hak milik org. salah cara tu. kalau betul nak tuntut bkn cara mcm ni. kitaorg mempertahankan rakyat jgk. kau masuk rumah aku bawak parang tak kan aku nk biar kau tetak keluarga aku. bodoh la sulu ni. fikir la waras. kalau aku jd pm aku hantar je askar serang sulu. tu baru kejam. kan bodoh?

intruders kiss my ass*

Anonymous,  March 6, 2013 at 4:29 PM  

Anak Sulu macam tahu2 aje IP address dpt dikesan.... Kita tunggu aje dia online lagi ... Trojan virus dlm komputer anda tunggu menunggu anda ...

Factsonly,  March 6, 2013 at 4:33 PM  

Oi anak sulu, ko pastikah sangat beribu2 org ko kt sabah nk bangkit sama ngan ko? Ingat dorang tak tau ke kehidupan di bwh sultan bodoh ko tu mcmana? Elok2 di sabah cari rezeki byk baik2, tetiba dok bwh sulu ngko nti habuk pun tak dpt... asyik2 kena tibai. Oi, anak sulu, org sulu sabah x suka ko dtg menyalak kt pintu rmh drg! pi balik la! perasan x hbs2. Ingat org sulu sabah x tau ko tu ambil kesempatan je guna nama drg buat propaganda. Ingat drg bodoh ke? Esok drg di bwh sulu, meniaga ikan pn 5% untung pon blum tentu dpt. Bodoh btl ko nie ye.

Anonymous,  March 6, 2013 at 6:14 PM  

aku rasakan anak sulu ni pelarian perang (imm13 yg x tau diuntung bandit kali dia ni) yg dok kt sabah nie sbb cantik je bahasa malay dia gunakan tu..cerita semangat berapi2 kunun...hakikatnya masa perang di kepulauan sulu, dia cabut lari takut mati n minta tlg pd malaysia "tolong buka pintu utk kami berlindung atas dasar kununnya se Islam"...Da di tolong berlebih pulak..Sejarah Sulu tu tinggal sejarah la sebagai iktibar generasi baru, jgn dibuat/ buat impak dia begini atau bergitu..Ada patut ka sultan blh pajak negara dia? kalu saya malu ada sultan mcm tu( sultan saya da pupus lama suda sbb moral zero dibunuh hulubalang sendiri). Bayangkan la seorg suami ada 4 isteri dan dia blh pajakan salah sorang isteri dia kat org lain. Pastu abis tempoh pajakan, ada ka isteri tu nk balik ke suami dia setelah dikianati oleh suami dia??? mcm tu la kali sulu di sabah..buat apa nk ada sultan yg x pernah ambik tau dgn sukunya sendiri...bgs lg majukan kepulauan sulu tu. Kiram ni pon duk manila, napa x dok kepulauan sulu..fikir la sendiri. Pandai sebut maruah bangsa ya, nk tanya kenyang ka perut tu dgn maruah? maruah diri tu bukannya pi menganas, bunuh org pi rampas tanah org (pikir dia saja yg ganas, ganas suku lain ko x pikir lg tunduk2 padi berisi).Mcm tu ka cara Islam... Majukan diri sendiri/tanah yg ada tu supaya blh bersaing dgn negara yg lain..fikir2 n renung2kan la

Anonymous,  March 6, 2013 at 7:53 PM  

Sebelum ni x penah nak mintak pun.. bl Sabah dah maju n kaya sibuk pulak.. Ni semua org2 TAMAK.. Pastu nak kata pulak bangsa dia pahlawan yg paling kuat dlm dunia la kononya.. Ingat Malaysia ni xde pahlawan ke? Bro.. org skrng perang dah x pakai darah pahlawan la.. Org pakai Senjata

Anak Sabah,  March 6, 2013 at 11:01 PM  

Anak Sulu,

Aku anak Sabah, lahir di Sabah, membesar di Sabah dan aku bangga sebut pada satu dunia bahawa aku ANAK MALAYSIA!!

Jangan gunakan kalimah Allah pada jalan yang salah. Bertaubatlah, kita semua patut bersyukur, rakyat Sulu diterima di Sabah, kita sama-sama mencari rezeki, tidak kira suluk/bajau/kadazan/bugis/Idaan dan selebihnya lagi 40 etnik lain semuanya hidup aman. Tapi kamu ANAK SULU tamak!! Datang dengan senjata dan menghancurkan keamanan kami!!

Kini kami hidup dalam ketakutan!! kau bunuh rakyat yang tidak berdosa. Kau seksa dengan kejam. Inikah yang kau banggakan?? Apa yang cuba kau buktikan?? Inikah yang kau kata Islam?? Kau patut malu dengan diri sendiri, Islam kau hanya pada nama.

Harapan kami anak-anak Sabah,semoga semua ini akan berakhir. Sedarlah ANAK SULU, kamu telah diperbodohkan oleh sultan palsu yang cuma mempergunakan kamu untuk kepentingan dia sendiri.

SABAH BUKAN MILIK SULU. Sabah milik kami!! Sabah tanah tumpah darahku!!

Terima kasih perwira negara, yang setia berjuang demi anak bangsa. Perjuangan mu kami iringi doa!!

Pray for our fighters. Pray for us. Pray for Sabah.

kami anak-anak Sabah rindukan keamanan yang hampir hilang.

Salam dari Anak Sabah.

Malaysia Allah yang punya,  March 7, 2013 at 12:19 AM  

Ini semua POYO!!!! fanatik tak henggat.

Anonymous,  March 7, 2013 at 1:38 PM  

ANAK SULU TAK ADA BULU...KIH KIH...







TOK WAN SULU

Anonymous,  March 7, 2013 at 1:40 PM  

weii anak sulu..libih baik kamuk potong kotek kamu bikin cipap..ha ha ha

Anak ultraman,  March 7, 2013 at 2:54 PM  

oh wai sulu tusu besai.. nama nuan bangkak amai. sulu go to hell.

Anonymous,  March 7, 2013 at 4:39 PM  

Ni ape Hal ngaku Sabah ni hak sulu... Da aman, da Manu bur nak tuntut... Mane puak korang lari masa ngadap komunis?????? Sultan korang da hilang hak bila serahkn Borneo utara pd British....malah warisnya bersetuju menerima ceded money usd5000 setup tahun.... Eh malas aku nak menaip...g wat research boleh tak....jgn research blog pmbangkang jer... X gun a diorg x der idea... Kejenyer nk salhkn org lain... Gi wat research....Pham sejrah btul2....

Anonymous,  March 7, 2013 at 11:49 PM  

Salam,
Saya sokong 200% kenyataan ANAK SABAH.

HIduplah di atas bumi Allah SWT berkongsi rezeki dan nikmat Allah. Bukan samseng dan merampas hak orang lain.

Cubalah jgn assobiyah dgn suku SULU.. xubah mcm bangsa Arab Jahiliyyah dan Yahudi yg assobiyyah tidk mahu terima Nabi Muhammad dr kalangan bangsa Arab.

Saya berbangga dengan majoriti ayat2 rakyat Sabah di FB dan blog2 yang sayangkan Malaysia, tidak mengutuk pasukan keselamatand an kerajaan seperti yg dibuat oleh segelintir penyokong pembangkang assobiyyah pd parti di Semenanjung.

ALLAH SAVE SABAH.. SAVE MALAYSIA.AMINN

benn March 7, 2013 at 11:52 PM  

Anak sulu..
Aku ni pun nenek moyang keturunan sulu tpi tdak brmakna apa yg sultan tu suruh kta ikut...skrg kta cara untuk tuntut hak kta tpi zaman skrg bkn mcm.dulu lagi bro...kalau nak kasi huru hara jadi anak dan bangsa kta smpi bila kta mau maju aman damai seperti org lain..org lain sdah maju kdepan kta masih lgi di blakang oleh krna ego kta ni...ada byk cara untuk berunding bkn mau masuk wilayah org bg2 sja bro...kta masuk rmh org kena ketuk pintu bgi salam coz kta org islam jga...tpi ni tampa di undang mau tuntut itu ini lps keras kepla ego trlalu bangga...kan bgus klu kta majukn pulau sulu tu dlu, hasil yg kta ada kepulaun sulu byk mcm..minyak n gas...tau knpa org luar takut invest tmpt kta pasal byk btl penculikn mcm mna mau maju...kamu mau tau ank bangsa yg lain maju..kta sulu masih lgi tdak tentu arah...skrg mau bom sna sni...tda erti lah kta memiliki smua dlm dunia ni tpi bkn hak kta cuma 1 sja ALLAH...di bumi smua hak ALLAH...bkn hak kta mau pun malaya,cina,india, philipin dan sbagai nya...dunia hampir kiamat akhir zaman..allah beri kta peluang untuk memperbaiki apa yg kesilapn kta sdah buat...so fikir lah...tolong smua kmu jgn bgaduh...dlm dunia tda yg sempurna...dunia tdak kekal..cuma di akhirat baru lah tau tda yg berhak selain ALLAH...amin saudara2 islam ku...mna yg buruk kta perbaiki...sma2 jga sdah tumpas askar malaysia n sultan sulu army...1 soalan untuk kmu smua tdakah kmu mau melihat ank2 dan cucu kmu hidup aman damai...tdak kelaparn smua cukup trus mereka maju kdepan...fikir2 lah...sungguh aku keturunan sulu tpi aku mau maju kdpn...demi kehidupn yg sempurna...biar mati dgn aman tda perang saudara...amin time tdur...mna tau bisuk kiamat siapa tau...tuhan sja yg tau kan..

penggganasSululaknatullah,  March 7, 2013 at 11:53 PM  

Ayat2 ugut2 di atas hanyalah provokasi murahan dr org yg kufur nikmat Tuhan yg tidak bersyukur serta tidak takut pd balasan Allah.

Ceroboh masuk tanah air orang, lagak samseng dan bunuh rakyat kami, lepas itu mahu ugut pula. Kami tidak takut pd kaum SULU Pengganas.. kami hanya takut pd Allah dan org2 Soleh.

Tunggu pula balasan Allah buat pengganas seperti kamu wahai pengganas SULU.

benn March 7, 2013 at 11:58 PM  

Mohon Maaf klu ada yg tersingung kah apa2 lah...hormat aku smua teman2 yg ada disini...artical sya ni tdak brapa sangat ada trsingkat perkataan hehhehe harap maaf...wasslm smua...doa kta aman damai buat slama2 nya hinggah hari akhirat...amin

Anonymous,  March 9, 2013 at 11:19 AM  

Anak Sulu... tu baru Komando VAT 69 masuk bertempur, BELUM lagi Regimen Renjer.. ko tahukan.. Renjer ni ramai Anak Sabah termasuk Iban... kalu berani masuk lah BERDEPAN.. Jangan nak PENAKUT SERANG HENDAP macam kat Semporna tu... Ko berana dari JAUH je... BUKTI GAMBAR Mayat PENGANAS SULU TERBONGKANG MATI KATAK satu dunia dah lihat... Cukup la satu gambar... Yang lain-lain Tkyah tunjuk... Nanti Orang Sulu Putar Belit Fakta kata Malaysia KEJAM pula...

Anonymous,  March 9, 2013 at 4:43 PM  

report je kat skmm mamat sulu ni,nnt diaorg boleh trace dr mana dia beroperasi,jahanam betul talibarut ni!tangkap pastu kita sula!

Anonymous,  March 10, 2013 at 8:44 AM  

Negeri Sabah mempunyai tidak kurang dari tiga puluh etnik suku kaum .
Penduduk Sabah terdiri daripada pelbagai suku kaum. Etnik terbesar di Sabah adalah Kadazan Dusun, Bajau dan Murut. Suku kaum yang lain ialah Kedayan, Bisaya, Irranun, Rungus, Kimarang, Kwijau, Lundayeh, Ubian, Binadan, Orang Sungai, Tatana, Tagaas, Brunei, Suluk dan lain-lain.zaman dulu2 memang lanun yg berkuasa, tak heran lah suka hati mak bapak dia lanun sulu datang sabah.dan kerajaan yg sah tak de, bukan sperti sekarang yg sabah telah masuk malaysia. so raja sulu tu tak payah sibuk. tak malu ke tetiba nak ngaku tanah org, jadi tanah kau. tu yg 30 kAUM ETNIK SABAH TU , KAU FIKIR MEREKA NAK DUDUK DIAM. KAU BINA NEGARA KAU, JGN SIBUK NAK RAMPAS TANAH ORG

Anonymous,  March 10, 2013 at 8:49 AM  

sebenarnya tak sangka sesama negara islam mahu berperang begini. selama ini malaysia byk bantu mereka. tqpi mereka gigit tangan yg bantu mereka. sungguh tak malu

Anonymous,  March 11, 2013 at 1:00 PM  

mana pegi anak sulu?...wakakaka...dah kena...amekkaww...ada 2..3 samdol lagi nak kena ni...ko tunggu jerla nasib ko...

Anonymous,  March 14, 2013 at 10:07 PM  

Anak sulu ni kot yang polis tembak kat longkang mati terus tu kot, senyap je dia,

Anonymous,  March 20, 2013 at 2:38 PM  

mana kah hercules,cn 235 kita tu?tak de minyak ke?,,,lawan 300 orang je bawak 10 batalyon....internasional tengok kita ni macam lemah sangat....kalau la comando tu...300 lawan 50 comando baru namanya askar...ni macam maling ayam kena paw paw seluruh kampong,apa kata dunia ni?....baik sabah freedom sundiri,pasti kayo cam singapura

Post a Comment

Lu nak tulis apa lu tulis lah. Tapi jika ada sebarang komen yang lu tulis yang mana boleh di dakwa maka lu jawap sendiri di Mahkamah. Gua empunya Blogg tak tanggung. He he he

Snipet

  © Blogger template On The Road by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP